FIAT Bravo / Brava |
Történeti áttekintés
Elõször 1995-ben mutatták be az új középkategóriás autóikat, a Bravo-t és a Brava-t. 1996-ban meg is nyerte az Év Autója kitüntetõ címet. Az autót házon belül, a Centro Stile Fiat-nál tervezték kétféle karosszériával. A három és ötajtós változatok a Tipo helyett kerültek a modell palettára. Mindkét autónak ugyanaz a belseje és kívülrõl is csak a B oszloptól hátrafele különböznek. A Bravo azzal, hogy csapott hátú, és nagy, érdekes hátsó lámpája van, sportos, agresszív benyomást kelt az emberben, míg a Brava-nak szépen elnyújtott hátulja van, érdekes 3 csík alakú lámpatesttel és inkább olyan sportos családias autó benyomását kelti. Ugyanerre a padlólemezre és ugyanilyen orral megépítették a Marea-t is, mi egy 4 ajtós szedán, és a Marea Weekendet, ami egy kombi változat. Az autó légellenállása is igen jó, a Bravoé 0.32, a Brava-é 0.33.
A Bravo/Brava motorkínálata az alábbiak szerint alakul: 1370cc-s (12V, 80LE), 1581cc-s (16V, 103LE), 1747cc-s (16V, 113LE) négyhengeres, az 1998cc-s (20V, 147LE) 5 hengeres benzines és az 1910cc-s indirekt befecskendezéses turbó dízel 75 vagy 100 lóerõs. A motorokat keresztbe szerelték be és az elsõ kerekeket hajtotta. A Mac Pherson féle elsõ futómûhöz, hátul független kerékfelfüggesztés kapcsolódott. Elöl tárcsa, hátul pedig dob fékek lassították az autót, kivéve a HGT-n (2.0 20V), ahol hátul is tárcsafék volt. A legtöbb modellen az ABS az alapfelszereltség része volt.
Az autó 1999-ben számos apró módosításon esett át, de mégis a legjelentõsebb az volt, hogy a 12V- s 1370cc-s motort lecserélte a 16V-s 1242cc-s, 82 lóerõs motor, az 1998cc-s 20V-s motor erõsebb lett (154LE) és új közös nyomócsöves dízel motort kapott az 1.9JTD-t 105 lóerõvel.
A Bravo/Brava-t a 2001-ben megjelenõ Stilo váltotta le.
Technikai adatok
Hajtáslánc orrmotoros, elsõkerékmeghajtású Motor 1242cc (70.8x78.9mm) dohc 4 hengeres, 82LE @ 5,500rpm
1370cc 12V 4 hengeres, 80LE @ 6,000rpm
1581cc (86.4x67.4mm) dohc 16V 4 hengeres, 103LE @ 5,750rpm
1747cc (82x82.7mm) dohc 16V 4 hengeres, 113LE @ 5,800rpm
1998cc (82x75.7mm) dohc 20V 5 hengeres, 154LE @ 6,500rpm (korábban 147LE @ 6,100rpm)
1910cc (82x90.4mm) sohc 8v 4 hengeres turboó dízel75LE or 100LE @ 4,200rpm
késõbb az 1910cc-s dízel JTD rendszerrel, 105LE @ 4,000rpmFelfüggesztés elöl : MacPherson féle, teleszkópos lengéscsillapítóval, tekercsrugóval és kanyarstabilizátorral
hûtul : független kerékfelfüggesztés, teleszkópos lengéscsillapítóval, tekercsrugóval és kanyarstabilizátorral
tengelytáb : 2540mm
nyomtáv elöl : 1439 - 1471mm (kiviteltõl függõen)
nyomtáv hátul : 1430 - 1453mm (kiviteltõl függõen)Fékek elöl : tárcsa, átmérõ : 257mm
kivétel a 'HGT'-n: 284mm hûtött tárcsa
hátul : dob, étmérõ : 203mm
kivétel a 80 (ABS nélkül): 180mm dob, 'HGT' : 240mm tárcsa
a mechanikus kézifék a hátsó kerekekre hatVáltó 5 sebességes, kézi
4 sebességes, automataKormánymû fogasléces
rásegítéssel
3 fordulat a két végpont közöttSúly Brava : JTD105 : 1195kg Méretek Bravo
Menetteljesítmény
modell végsebesség 0-100kph gyorsulás 5.-ben HGT (147LE) 208 km/h 8.1 sec 9.2 (50-70) 1.6 SX 181 km/h 10 sec 14.7 (50-70)
![]()
![]()
![]()