FIAT Campagnola
x

Történeti áttekintés

Fiat Campagnola at the 1951 launch 1951-ben mutatták be elõször a Compagnola-t, ami felépítésében és kinézetében leginkább a Willy's Jeep-ekre hasonlított (orrmotor, négykerékmeghajtás, nyitott utastér). Ezt egy benzines 1901cc-s 53 lóerõs motor hajtotta. A hadiiparban ezt AR51-nek nevezték. 1953-ban megjelent az elsõ dízel Compagnola. Ebben is 1901cc-s motor volt és 40 lóerõt teljesített.

 

1955-ben megjelent az erõsebb - 63 lóerõs - Compagnola A. Bár a katonaság számára továbbra is csak az 53 lóerõs motort szállították, megváltozott a katonai elnevezése AR55-re, ami még egy kis finomítás után 1959-ben AR59-re változott.

A dízelt is Compagnola A-ként gyártották egészen 1960-ig, amikor megjelent a Compagnola B. Ez, kisebb módosítások mellett, 47 lóerõs motort kapott. AZ utolsó dízel verzió 1968-ban jelent meg. Ebben lecsökkentették a motor lökettérfogatát 1895cc-re (ugyancsak 47 LE).

1973-ig összesen 7783 dízel és 31298 darab benzines Compagnola-t gyártottak.

Fiat Campagnola nuova in short and long body styles 1974-ben egy teljesen új Compagnola jelent meg. Ebben egy 1995cc-s motor volt (80LE), amit a 132-bõl is ismerhetünk. Ez egy igazi terepjáró volt elõl-hátul független kerékfelfüggesztéssel (torziós rugókkal), önhordó karosszériával, sok, tipikusan terepre való felszereléssel (zárható differenciálmû elõl-hátul, állítható fényszórók, többféle kerékméret). 1967-tõl volt hosszított és keménytetõs változat is.

1979-ben a nouva Compagnola két új dízelmotort kapott, a kétliterest (60 lóerõ) és a két és fél literest (72lóerõ). Ezzel egyidõben kisebb módosításokat eszközöltek a dízel és a benzines változatokon.

A Compagnola-t a Jugoszláviai Zastava gyárban is összeszerelték az 50-es évek elején. Minden alkatrészt vonattal elszállították Kragujevac-ba, és ott összeszerelték õket.

 


Technikai adatok
 
Hajtáslánc Orrmotoros, négykerékmeghajtású
Felfüggesztés elöl : Független kerékfelfüggesztés, teleszkópos lengéscsillapítókkal, tekercs rugóval és stabilizátorral.
elöl (nuova) : független kerékfelfüggesztés, keresztlengõkarral, teleszkópos lengéscsillapítóval és torziós rugókkal
hátul :  merev tengely teleszkópos lengéscsillapítóval és laprugóval
hátul (nuova) : független felfüggesztés keresztlengõkarral, dupla teleszkóppal és torziós rugóval
tengelytáv : 2250mm (nuova : 2300mm)
nyomtáv elöl: 1254mm (nuova : 1355mm)
nyomtáv hátul: 1260mm (nuova : 1404mm)
Fékek elöl : dob
hátul : dob
Váltómû 4 sebességes kézi
Súly eredeti : 1250kg
A : 1290kg
nuova : 1570kg
nuova diesel 2.0 short soft-top : 1670kg (1820kg a 2.5l)
nuova diesel 2.0 long hard-top : 1780kg (1930kg a 2.5l)

 

 

Fiat Campagnola AR59