FIAT
Palio / Siena / Strada / Albea / Petra |
Történeti áttekintés
1996-ban mutatták be Brazíliában a 178-as porject névre hallgató világautót. Azért világautó, mert az egész világon kívánták értékesíteni. Négy fõ modell épült a különbözõ országokban, a ferdehátú, a szedán, a pick-up és a kombi. A motorkínálat is a helyi igényekhez, szabályokhoz és kereslethez viszonyulva alakult.
Az alap karosszériát az Uno-ból alakították ki, csak kicsit erõsebbé tették, hogy a fejlõdõ országok rossz útjain is helyt álljon az autó. A belsõ és a külsõ megjelenést a Torinói IDEA stúdió készítette.1996-ban kezdõdött meg a gyártás BrazÍliában, majd egy évvel késõbb Argentínában, Venezuelában, Lengyelországban és Marokkóban. 1998-ban a Törökök, 1999-ben a Dél-Afrikaiak és az Indiaiak, 2001-ben Egyiptomiak és 2002-ben a Kínaiak is csatlakoztak a gyártáshoz.
A Palio megjelent az autósportban is. Megjelent pályaversenyeken, rallycrossban, a rallyban és hegyi versenyeken is. Törökországban gyártották a Kit Car és az N csoportos változatot, elõbbit 180 utóbbit pedig 103 lóerõvel.
Palio
Az elsõ modell a Palio volt, ami egy csapott hátú 3 vagy 5 ajtós kisautó. Az autó megjelenése egyedi, fõleg a karakteres elsõ és hátsó lámpatestek miatt. A karosszéria légellenállása 0.33 ,ami nagyban segíti a fogyasztás alacsonyan tartását. A tervezés során a legnagyobb hangsúlyt a praktikusság kapta. A viszonylag nagy csomagtartót az ülések lehajtásával még nagyobbá lehet varázsolni, továbbá nem elhanyagolható hogy könnyû bele pakolni is, mivel elég alacsonyan van az ajtónyílás alja. A biztonság is nagyon fontos szerepet kapott. Gyûrõdõ zóna, oldalsó ütközésvédelem, légzsákok és ABS jellemezi a modelleket (piactól függõen).
A felszereltség, a motorpaletta és a tulajdonságok szinte mindegyik piacon eltérõek. Például Indiában árusítottak Sport változatot is az 1.2-es motorral, könnyfém felnivel és spoilerekkel.
![]()
Siena
A négyajtós szedán változatot fõleg azokra a piacokra tervezték, ahol inkább az ilyen felépítményû autók iránt van kereslet. Teljesen megegyezik a Palioval, azt leszámítva, hogy rábiggyesztettek egy csomagtartót. Mivel egyes országokban a szedánokat jobban elismerik, ezért ezekbe a modellekbe rendszerint csak nagyobb teljesítményû motorokat szerelnek.
![]()
Strada
Ez a Pick-up változat váltotta le sok helyen a Fiorino-t. Piactól függõen volt sima kétüléses és volt hosszabbított kabinnal rendelkezõ 5 személyes változat is. Az utóbbi verzióban hátul egy amolyan pad féleség volt, ami nem különösebben volt komfortos. A kétüléses verzió maximum 705kg terhelést bír el.
A kocsi eleje hasonlít a Paliokra, de a tengelytáv 358mm-el hosszabb, a nyomtáv is valamivel szélesebb és sokkal robosztusabb benyomást kelt az új lökhárítóval, a mûanyag kerékjárati ív kiszélesítéssel. A hátulja teljesen új, a hátsó ajtóba préselt FIAT felirattal.
Weekend
A Palio kombi változata a B oszlopig teljesen megegyezett a Palioval. Hosszabb volt a tengelytáv 63mm-el, hogy több legyen a hasznos tér a kocsi belsejében. A toldás nagyon jól látszik a hátsó ajtó és a kerékjárati ív között. Hátul egy igen nagy csomagtartó vár minket, ami 1540dm3-nyi csomagot képes befogadni lehajtott ülésekkel. Az autó hátulja valamennyiben hasonlít a Siena-ra, ugyanúgy egy "bemélyedés" köti össze a két lámpatestet.
Néhány piacon a kombinak van egy Adventure változata is. Ez egy terepjárósított változat más lökhárítókkal, gallytörõ-rácsokkal és megemelt hasmagassággal. 2002-ben kissé átszabták a Weekendet de errõl egy bekezdéssel lejjebb.
![]()
2001-es frissítés
2001-ben a Palio új lökhárítót, lámpákat és az új Fiat logót kapott. Ezen kívül újra tervezték a mûszerfalat, új futómûvet, motorokat és mûszereket kapott, valamint növelték a biztonságot. Az alkatrészek 80%-a teljesen új. Az újfajta kocsikat elõször Brazíliában kezdték el gyártani, de szépen lassan midenhol átállnak majd az újabb változat gyártására.
Albea / Petra
2002-ben jelent meg a gyakorlatilag a Sienaval teljesen megegyezõ változat. Ez már a "ráncfelvarrott" változat. A kocsiba az 1.2-es és 1.6-os 16 szelepes motorokat szerelik, amelyek teljesítik az Euro III-as emissziós normákat.
Technikai adatok
Hajtáslánc orrmotoros, elsõkerékmeghajtású Motor 1497cc (76x82.5mm) sohc 4 hengeres, 76LE @ 5,000rpm
1580cc (86.4x67.4mm) 16V dohc 4 hengeres, 106/98LE @ 5,750/5,500rpm
1596cc dohc, 103LE @ 5,750rpm
1242cc (70.8x78.86mm) FIRE 4 hengeres, 73/60LE @ 6,000/5,000rpm
1697cc sohc turbó dízel69/64/72LE @ 4,500rpm
1910cc sohc dízel, 63LE @ 4,500rpmFelfüggesztés elöl : MacPherson féle, teleszkópos lengéscsillapítással, tekercsrugóval és kanyarstabilizátorral
hátul : torziós tengely, teleszkópos lengéscsillapítóval, tekercs rugóval
tengelytáv : 2360mm (Strada 2718mm, Weekend 2423mm)
nyomtáv (elöl/hátul) : 1386mm/1378mm (Palio)Fékek elöl : tárcsa
hátul : dob, néhány modellen tárcsa
a mechanikus kézifék a hátsó kerekekre hat
kétkörös hidraulikus fékrendszer
ABS-elVáltó 5 sebességes, kézi Kormánymû Fogasléces
Szervó-rásegítéssel némelyik modellenMéretek Weekend
Siena (LxWxH) : 4100mm/1626mm/1445mm
Palio (LxWxH) : 3735mm/1626mm/1445mm
Strada (LxWxH) : 4398mm/1665mm/1585mm
![]()
![]()