FIAT Panda
Történeti átteikintés

FIAT Panda 1000 CL (in 1999)1980-ban mutatta be a Fiat a Giugiaro tervezte új "hasznon" gépjármûvet a Pandát. Nem is inkább haszongépjármûnek hívnám, hanem inkább mindenesnek. Eleinte a 126-osból ismert 652cc-s léghûtéses motorral (Panda 30) vagy a 127-esbõl ismert 903cc-s vízhûtéses motorral (Panda 45) gyártották. Késõbb, 1982-ben megjelent a Panda 34 a 850-es fiat 843cc-s motorjával.

Az 1982-es Párizsi Autókiállításon megjelent a Super változat, ami számos kisebb módosításon esett át. A legjelentõsebb újdonság az volt, hogy lehetett kapni 5 sebességes váltóval. Ezenkívül ennek már mûanyag hûtõrácsa volt szemben az eddigi fém hûtõráccsal. Ezen a modellen már az újfajta 5 vonalas Fiat logó volt.

Egy variáns jelent meg 1983-ban Steyr-Puch féle összekrékhajtással és a Autobianchi A112-bõl származó 956cc-s motorral, amit egyszerûen csak Panda 4x4-nek neveztek el. Posták, telefontársaságok és elektromos társaságok szolgálati jármûve volt ez a típus. Egy kisebb fajta átalakítás során 1984-ben az összes modellen az újfajta foat logó volt.

Fiat Panda 45 (in 1982)1986-ban nagyszabású átalakítás volt a Panda házatáján. a 796cc-s (34Le) és a 999cc-s (45 vagy 50 a 4x4-ben) Fire motorok leváltották a régi motorokat, valamint a régi laprugós felfüggesztést felváltotta a egy középen felfogatott merevtengelyes megoldás (Omega tengelyként is ismert) tekercsrugókkal. A 4x4 gyártása továbbra is a laprugós megoldással készült. Ugyanebben az évben mutatták be az elsõ dízel változatot, 1301cc-s motorral. Ez a motor a 127-esbõl érkezett, de visszafolytották 37 lóerõre a teljesítményét. A következõ évben megjelent a Panda Young a régi 903 blokk helyett egy 769cc-s motorral. A teljesítménye ugyanannyi volt mint a régi motornak a FIRE eljárás miatt. A 999cc-s FIRE egységet injektorral és katalizátorral is felszerelték.

A kétüléses Panda Elettrát 1990-ben mutatták be, mint a korai környezetbarát kisautót. Az akkumulátorok az elsõ ülések mögött és a motortérben kaptak helyet. A motor az egy 18 lóerõs DC motor volt. A kocsi tömege jelentõsen megnõtt, 1150kg-ra, így szükséges volt a fékek és a futómû megerõsítése. 1982-ben valamivel erõsebb lett (23.8Le) és valamivel könnyebb.

A következõ nagyobb ráncfelvarrás 1991-ben érkezett. Megjelent a CVT-rövvel szerelt Selecta verzió, és az 1108cc-s Fire motor 50 lóerõvel. Természetesen ez a motor is injektoros volt és katalizátoros. Ez a motor késõbb leváltotta a régi 1000-es egységet a 4x4-ben. 1992-ben a 899cc-s (injektoros, katalizátoros) változat kapható volt Café változatban is.

1994-ben abbahagyták a 796cc-s motorok gyártását, a 903cc-s motor térfogatát lecsökkentették 899cc-re (az adók miatt). Ez a motor is injektorral és katalizátorral készült.

Kisáruszállító változata is volt a Pandának. A hátsó ablakra ráillesztettek egy puttonyt (mindíg fekete színût), hogy nagyobb legyen a rakodótér.


Technikai adatok
 
 
Hajtáslánc orrmotoros elsõ- vagy négykerékmeghajtású
Felfüggesztés elöl : MacPherson féle teleszkópos lengéscsillapító tekercsrugóval és kanyarstabilizátorral
hátul : csõvázas merevtengely teleszkópos lengéscsillapítóval és laprugóval
tengelytáv : 2160mm
nyomtáv elöl: 1254mm
nyomtáv hátul: 1249mm (4x4 : 1258mm)
Fékek elöl : tárcsa, átmérõ: 227mm
hátul : dob, átmérõ: 185mm
a mechanikus kézifék a hátsókerekekre hat
kékörös hidaulikus fékrendszer
Váltó

4 és 5 sebességes, kézi
CVT
csuklós rudas összekötõvel
bowdenes kuplung
tárcsaátmérõ : 170mm

Kormáynmû fogasléces
3.4 fordulat a két végpont között
Súly '45' : 680kg
4x4 : 740kg
Méretek Panda 1000S és Panda 4x4.

Back to the top


Menetteljesítmény
 
modell Végsebesség standing km 0-100 km/h Fékút 120km/h-ról
Panda 45 (1982) 138 km/h 37.4 km/h 14.7 sec 64.8 m
Panda 30 (1982) 118 km/h 43.3 km/h 28.1 sec 51.4 m