Fiat Ritmo / Strada |
Történeti áttekintés
A Ritmo-t 1979-ben a Torinoi autókiállításon mutatták be. A formatervet Bertone készítette, volt 3 és 5 ajtós változat, 0-44-es légellenállási együtthatóval. 3 benzines motorral lehetett õket kapni, a 1116cc-s 60 lóerõssel, az 1301cc-s 65 lóerõssel és az 1498cc-s 75 lóerõssel. A 4 és 5 sebességes váltót egy 3 sebességes Volkswagen automata váltó egészítette ki. AZ 5 sebsséges váltó csak a 75-ben volt széria, a többiben opció volt. Két felszereltésgi szint volt, az L és a CL. Angol anyanyelvû vidékeken a Stradanak hívták. Az amerikai változatot 1979-ben mutatták be. Ezen rengeteg dolgot - fõleg az amerikai szabályok miatt - módosítottak. (más lökhárító, hûtõrács, és visszafolytották az 1500-ös motort 65 lóerõre).
1980-ban megjelent a dízel motoros Ritmo, egy 1714cc-s 55 lóerõs motorral, ami a 132-bõl lehet ismerõs számunkra. Számos kisebb módosításon esett át, úgy mint módosított felfüggesztés, hogy elbírja a többletsúlyt. Egy évvel a dízel megjelenése után elõrukkolt a Fiat a Ritmo Superrel, amit a sok apró módosítás mellett, 75 (1300) és 85 (1500) lóerõs motorokkal szereltek. Még mindíg 1981-ben járunk, amikor megjelenik az elsõ sport Ritmo, a 105TC. Ez a 131-es 1585cc-s dohc motorját használta és 105 lóerõs volt (megnövelt kompresszió, módosított leömlõk, szelepek és kipufogórendszer). Ezen kívül a fékeket, a felfüggesztést, a felniket, a gumikat a váltót a kuplungot és a külsõ megjelenést is módoították.
A Frankfurti Autókiállításon (néhány hónappal a 105TC megjelenése után) bemutatták a Ritmo Abarth 125TC-t. Ez egy nagyon átalakított 105TC-volt, ugyanazzal az 1995cc-s dohc motorral, hûtött féktárcsákkal, egy új ZF típusú váltóval, sportfutómûvel, és megerõsített alkatrészekkel. Ugyanezen az autókiállításon Bertone bemutatta a Ritmo kabrió változatát, amit kis szériában gyártottak, csupán néhány évig.
1982-ben megjelent a második szériás, vagy új Ritmo. Teljesen új elõs formatervet kapott 4 darab kerek lámpatesttel, új hûtõráccsal. Ezen kívül kisebb módosításokon esett át az autó. A motorokat alacsonyabb fogyasztásúvá tették. Ezt a törekvést segítette elölre az is, hogy az új elsõ rész miatt a légellenállási tényezõje 0.40-lett. Ugyanezek a változtatások jelentek meg a 3, az 5, a kabrio, a dízel és a sporting változatokon.
1983 júniusában indult útjának a Abarth 130TC, ami a 125TC-t váltotta le. Ez már egy ízig-vérig sportautó volt, ugyanazzal a 1995cc-s motorral, tupla 40DCOE karburátorral, rövidebb váltó áttételekkel.
1985-ben jelent meg a III. szériás Ritmo. Számtalan apróbb dolgot módosítottak rajta, mind kívül, mind belül. Leginkább arról lehet felismerni a III. szériás modellt, az ajtónyitó kilincs inkább szögletesebb, mintsem kerek. Az 1714cc-s 60 lóerõs dízelmotor leváltotta az 1697-est. Megjelent a Supercabrio, amiben a 105TC motorja volt. A Cabrio-t továbbra az 1301cc-s 65lóerõs motorral szerelték.
1986 februárjától az ötajtós verziót, 1929cc-s turbófeltöltõs és olajhûtõs (intercooler) 80 lóerõs motorral is lehetett kapni. Ezen kívül ebben a verzióban a széria felszereltség része volt a szervókormány, a központizár, az elektromos ablakemelõ, a hátsó ablaktörlõ és a szinezett üvegek.
Mielõtt 1988-ban abbahagyták volna a Ritmo gyártását, megjelentek az 1498 és az 1585cc-s motorok katalizátoros változatai, amiket csak külföldi piacra építettek.
Technikai adatok
Hajtáslánc orrmotoros, elõskerékmeghajtású Felfüggesztés elöl : MacPherson féle, teleszkópos lengéscsillapítóval, tekercsrugóval (az automata sebsségváltós verziónál plusz kanyarstabilizátor)
rear : alsó keresztlengõkaros, teleszkópos lenglscsillapítóval és keresztlaprugóval
tengelytáv (I.széria) : 2448mm; (II.széria) : 2444mm; (125 és 130TC) : 2432mm
nyomtáv elöl: 1400mm (I.szlria); 1409mm (II.széria), 1455mm (105/125/130TC)
nyomtáv hátul: 1410mm (I.széria); 1414mm (II.széria), 1420mm (105/125/130TC)Fékek elöl : tárcsa, átmérõ: 227mm
(elsõ 105TC : 251mm, majd 105TC 257mm, 125TC & 130TC 243mm hûtött)
hátul : dob, átmérõ : 185.5mm
kétkörös fékrendszer, szervórásegítéssel
a mechanikus kézifék a hátsó kerekekre hatVáltó 4 és 5 sebességes kézi
3 sebességes automata
bowdenes kuplung, tárcsa átmérõje : 181.5mm (1100 & 1300), 190mm (1500), 200mm (TC)Kormánymû fogasléces
3.5 fordulat a két végpont közöttSúly I. széria: 3 ajtós : 895kg, 5 ajtós : 911kg (amerikai modell: 919kg)
II. széria: 3 ajtós: 815kg, 5 ajtós: 880kg
125TC : 980kg
Cabrio : 930kg
130TC : 950kgMéretek klikkelj ide .
Menetteljesítmény
model végsebesség 0-100kph standing km 60L (1979) 142 km/h 16 sec 37.13 sec 75CL Automatic (1979) 153 km/h 14 sec 35.6 sec 105TC (series I) 109 mph 9.7 sec 125TC (series I) 118 mph 8.4 sec 130TC 122 mph 7.7 sec
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()