Fiat Ritmo / Strada
Történeti áttekintés

Fiat Ritmo A Ritmo-t 1979-ben a Torinoi autókiállításon mutatták be. A formatervet Bertone készítette, volt 3 és 5 ajtós változat, 0-44-es légellenállási együtthatóval. 3 benzines motorral lehetett õket kapni, a 1116cc-s 60 lóerõssel, az 1301cc-s 65 lóerõssel és az 1498cc-s 75 lóerõssel. A 4 és 5 sebességes váltót egy 3 sebességes Volkswagen automata váltó egészítette ki. AZ 5 sebsséges váltó csak a 75-ben volt széria, a többiben opció volt. Két felszereltésgi szint volt, az L és a CL. Angol anyanyelvû vidékeken a Stradanak hívták. Az amerikai változatot 1979-ben mutatták be. Ezen rengeteg dolgot - fõleg az amerikai szabályok miatt - módosítottak. (más lökhárító, hûtõrács, és visszafolytották az 1500-ös motort 65 lóerõre).

1980-ban megjelent a dízel motoros Ritmo, egy 1714cc-s 55 lóerõs motorral, ami a 132-bõl lehet ismerõs számunkra. Számos kisebb módosításon esett át, úgy mint módosított felfüggesztés, hogy elbírja a többletsúlyt. Egy évvel a dízel megjelenése után elõrukkolt a Fiat a Ritmo Superrel, amit a sok apró módosítás mellett, 75 (1300) és 85 (1500) lóerõs motorokkal szereltek. Még mindíg 1981-ben járunk, amikor megjelenik az elsõ sport Ritmo, a 105TC. Ez a 131-es 1585cc-s dohc motorját használta és 105 lóerõs volt (megnövelt kompresszió, módosított leömlõk, szelepek és kipufogórendszer). Ezen kívül a fékeket, a felfüggesztést, a felniket, a gumikat a váltót a kuplungot és a külsõ megjelenést is módoították.  FIAT Strada / RitmoA Frankfurti Autókiállításon (néhány hónappal a 105TC megjelenése után) bemutatták a Ritmo Abarth 125TC-t. Ez egy nagyon átalakított 105TC-volt, ugyanazzal az 1995cc-s dohc motorral, hûtött féktárcsákkal, egy új ZF típusú váltóval, sportfutómûvel, és megerõsített alkatrészekkel. Ugyanezen az autókiállításon Bertone bemutatta a Ritmo kabrió változatát, amit kis szériában gyártottak, csupán néhány évig.


 

1982-ben megjelent a második szériás, vagy új Ritmo. Teljesen új elõs formatervet kapott 4 darab kerek lámpatesttel, új hûtõráccsal. Ezen kívül kisebb módosításokon esett át az autó. A motorokat alacsonyabb fogyasztásúvá tették. Ezt a törekvést segítette elölre az is, hogy az új elsõ rész miatt a légellenállási tényezõje 0.40-lett. Ugyanezek a változtatások jelentek meg a 3, az 5, a kabrio, a dízel és a sporting változatokon.

1983 júniusában indult útjának a Abarth 130TC, ami a 125TC-t váltotta le. Ez már egy ízig-vérig sportautó volt, ugyanazzal a 1995cc-s motorral, tupla 40DCOE karburátorral, rövidebb váltó áttételekkel.

Fiat Ritmo cabriolet 1985-ben jelent meg a III. szériás Ritmo. Számtalan apróbb dolgot módosítottak rajta, mind kívül, mind belül. Leginkább arról lehet felismerni a III. szériás modellt, az ajtónyitó kilincs inkább szögletesebb, mintsem kerek. Az 1714cc-s 60 lóerõs dízelmotor leváltotta az 1697-est. Megjelent a Supercabrio, amiben a 105TC motorja volt. A Cabrio-t továbbra az 1301cc-s 65lóerõs motorral szerelték.

1986 februárjától az ötajtós verziót, 1929cc-s turbófeltöltõs és olajhûtõs (intercooler) 80 lóerõs motorral is lehetett kapni. Ezen kívül ebben a verzióban a széria felszereltség része volt a szervókormány, a központizár, az elektromos ablakemelõ, a hátsó ablaktörlõ és a szinezett üvegek.

Mielõtt 1988-ban abbahagyták volna a Ritmo gyártását, megjelentek az 1498 és az 1585cc-s motorok katalizátoros változatai, amiket csak külföldi piacra építettek.


Technikai adatok
 
 
Hajtáslánc orrmotoros, elõskerékmeghajtású
Felfüggesztés elöl : MacPherson féle, teleszkópos lengéscsillapítóval, tekercsrugóval (az automata sebsségváltós verziónál plusz kanyarstabilizátor)
rear : alsó keresztlengõkaros, teleszkópos lenglscsillapítóval és keresztlaprugóval
tengelytáv (I.széria) : 2448mm; (II.széria) : 2444mm; (125 és 130TC) : 2432mm
nyomtáv elöl: 1400mm (I.szlria); 1409mm (II.széria), 1455mm (105/125/130TC)
nyomtáv hátul: 1410mm (I.széria); 1414mm (II.széria), 1420mm (105/125/130TC)
Fékek

elöl : tárcsa, átmérõ: 227mm
(elsõ 105TC : 251mm, majd 105TC 257mm, 125TC & 130TC 243mm hûtött)
hátul : dob, átmérõ : 185.5mm
kétkörös fékrendszer, szervórásegítéssel
a mechanikus kézifék a hátsó kerekekre hat

Váltó 4 és 5 sebességes kézi
3 sebességes automata
bowdenes kuplung, tárcsa átmérõje : 181.5mm (1100 & 1300), 190mm (1500), 200mm (TC)
Kormánymû fogasléces
3.5 fordulat a két végpont között
Súly I. széria: 3 ajtós : 895kg, 5 ajtós : 911kg (amerikai modell: 919kg)
II. széria: 3 ajtós: 815kg, 5 ajtós: 880kg
125TC : 980kg
Cabrio : 930kg
130TC : 950kg
Méretek klikkelj ide .

 


Menetteljesítmény
 
model végsebesség 0-100kph standing km
60L (1979) 142 km/h 16 sec 37.13 sec
75CL Automatic (1979) 153 km/h 14 sec 35.6 sec
105TC (series I) 109 mph 9.7 sec
125TC (series I) 118 mph  8.4 sec
130TC 122 mph 7.7 sec

 

Fiat Ritmo


Ritmo Plakát Ritmo 103TC motorja Ritmo robbantott kép Ritmo Kabrió