47-el suhanunk a Mulholland Drive-on


A filmes elbeszélés fejlődése a huszadik században

"Hála istennek, a mozinak semmi köze
a műveltséghez. Közönséges kábítószer,
akár az alkohol" - Balázs Béla: A látható ember.

     A Mulholland Drive egy kies zöldben kanyargó hegyi út Los Angeles–Hollywood fölött. A város fényei, mint csillagok ragyognak fel ide. Suhanunk a város fölött, a puha, meleg éjszakában és sorra tűnnek föl a filmek képei a kanyarok mögött. Hollywood fölött járunk ugyan messze, de végig látjuk legragyogóbb csillagait, fényük az égre vetül; az álmok vibráló variációi sok-sok szép képpé állnak össze. Az Álomgyár nagyszájú, csillogó ruhás bohócaival szemben a furcsa útkeresők, a független filmesek képei, a folytonosan átsugárzó "elit" Európa gyöngyszemei és sok-sok más villanás…

    A Mulholland Drive címe is sokatmondó, gondolkodásra, ábrándozásra biztató. A mull jelent felfordulást, de töprengést, forralást és fűszerezést is. Hegyfokot is, de akár szelencét is jelölhet! A holland nyersvászon, nagybetűvel kezdve és többes számban azonban már borókapálinka. A drive lehet kocsiút, de hajtóvadászat, energia, hajtóerő is. Gazdag, összefoglaló munka ez a film, magában hordozza az elmúlt száz év fejlődését. A hatvanas években még csak utal, idéz a film, később már szégyentelenül lop, az ezredfordulóra pedig beépíti a korábbi filmes mítoszokat: A Mulholland Drive talán a legeredetibben teszi ezt, egyszerre foglalva be az elődök, a rendező korábbi, és az ez utóbbiakra reflektáló kortárs kollégák stílusesszenciáját. 47 olyan filmet válogattunk sorozatba, amik valami jelentőset hoztak a filmes elbeszélés világába, vagy frappánsan foglalták össze az addigiakat.

                                  Luis Buńuel: Un chien andalou/L' Âge d'or
                                                  1929/30 [Andalúzai kutya/Aranykor]

                                  Orson Welles: Citizen Kane, 1941 [Aranypolgár]

                                  Howard Hawks: The Big Sleep, 1946 [Hosszú álom]

                                  Akira Kurosawa: Rashomon, 1950 [A vihar kapujában]

                                  Robert Bresson: Un condamné a mort s'est échappé,
                                  ou Le vent souffle oů il veut, 1956 [Egy halálraítélt megszökött]

                                  Ingmar Bergman: Smultronstället, 1957 [A nap vége]

                                  Alfred Hitchcock: Vertigo, 1958 [Szédülés]

                                  John Cassavetes: Shadows, 1959 [New York árnyai]

                                  Alfred Hitchcock: Psycho, 1960 [Psycho]

                                  Michelangelo Antonioni: La Notte, 1961 [Az éjszaka]

                                  Stanley Kubrick: Lolita, 1962 [Lolita]

                                  Federico Fellini: Otto e mezzo, 1963 [8 és fél]

                                  Stanley Kubrick: Dr. Strangelove, 1964 [Dr. Strangelove]

                                  Jean-Luc Godard: Pierrot le fou, 1965 [Bolond Pierrot]

                                  Alejandro Jodorowsky: Fando y Lis, 1967 [Fando és Lis]

                                  S. Kubrick: 2001 A Space Odyssey, 1968 [2001 Űrodüsszeia]

                                  Marco Ferreri: Dillinger e Morto, 1969 [Dillinger halott]

                                  Federico Fellini: Satyricon, 1969 [Satyricon]

                                  Alejandro Jodorowsky: El Topo, 1970 [A vakond]

                                  Huszárik Zoltán: Szindbád, 1971 [Sinbad]

                                  S. Kubrick: A Clockwork Orange, 1971 [Gépnarancs]

                                  Alfred Hitchcock: Frenzy, 1972 [Őrület]

                                  Luis Buńuel: Le Charme discret de la bourgeoisie,
                                                        1972 [A burzsoázia diszkrét bája]

                                  Bernardo Bertolucci: Last Tango in Paris,
                                                               1972 [Utolsó tangó Párizsban]

                                  A. Jodorowsky: The Holy Mountain, 1973 [A szent hegy]

                                  Dusan Makavejev: Sweet Movie, 1974 [Sweet Movie]

                                  Milos Forman: One Flew Over the Cuckoo's Nest,
                                                                   1975 [Száll a kakukk fészkére]

                                  Stanley Kubrick: Barry Lyndon, 1975  [Barry Lyndon]

                                  Martin Scorsese: Taxi Driver, 1976 [Taxisofőr]

                                  Roman Polanski: Le Locataire, 1976 [A lakó]

                                  Andrej Tarkovszkij: Stalker, 1979 [Sztalker]

                                  Jeles András: A Kis Valentinó, 1979 [Little Valentino]

                                  Ridley Scott: Blade Runner, 1982 [Szárnyas fejvadász]

                                  Monty Python: The Meaning of Life, 1983 [Az élet értelme]

                                  Brian de Palma: Body Double, 1984 [Body Double]

                                  David Lynch: Blue Velvet, 1986 [Kék bársony]

                                  Philip Kaufman: The Unbearable Lightness of Being,
                                                      1988 [A lét elviselhetetlen könnyűsége]

                                  Martin Scorsese: The Last Temptation of Christ,
                                                            1988 [Krisztus utolsó megkísértése]

                                  Quentin Tarantino: Pulp Fiction, 1994 [Ponyvaregény]

                                  Emir Kusturica: Underground, 1995 [Underground]

                                  David Lynch: Lost Highway, 1997 [Lost Highway]

                                  Terry Gilliam: Fear and Loathing in Las Vegas,
                                               1998 [Félelem és reszketés Las Vegas-ban]

                                  S. Kubrick: Eyes Wide Shut, 1999 [Tágra zárt szemek]

                                  Jean-Pierre Jeunet: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain,
                                                                    2001 [Amelie csodálatos élete]

                                  Joel & Ethan Coen: The Man Who Wasn't There,
                                                                2001 [Az ember, aki nem volt...]

                                  David Lynch: Mulholland Dr., 2001 [Mulholland Drive]

                                  Pedro Almodóvar: Hable con ella, 2002 [Beszélj hozzá]


Lynch mondta: "Nézd, én 47 különböző műfajt szeretek egy filmben." Nézzük!

 

Filmtörténet - kiindulópont