47-el suhanunk a Mulholland Drive-on
A filmes elbeszélés fejlődése a huszadik században "Hála istennek, a
mozinak semmi köze
A Mulholland Drive egy kies zöldben kanyargó hegyi út
Los Angeles–Hollywood fölött. A város fényei, mint csillagok ragyognak fel ide.
Suhanunk a város fölött, a puha, meleg éjszakában és sorra tűnnek föl
a filmek képei a kanyarok mögött. Hollywood fölött járunk ugyan messze, de végig látjuk
legragyogóbb csillagait, fényük az égre vetül; az álmok vibráló variációi
sok-sok szép képpé állnak össze. Az Álomgyár nagyszájú, csillogó ruhás
bohócaival szemben a furcsa útkeresők, a független filmesek képei, a
folytonosan átsugárzó "elit" Európa gyöngyszemei és sok-sok más villanás… A Mulholland Drive címe is sokatmondó,
gondolkodásra, ábrándozásra biztató. A mull jelent felfordulást, de töprengést,
forralást és fűszerezést is. Hegyfokot is, de akár szelencét is jelölhet!
A holland nyersvászon, nagybetűvel kezdve és többes számban azonban már
borókapálinka. A drive lehet kocsiút, de hajtóvadászat, energia, hajtóerő
is. Gazdag, összefoglaló munka ez a film, magában hordozza az elmúlt száz év
fejlődését. A hatvanas években még csak utal, idéz a film, később már
szégyentelenül lop, az ezredfordulóra pedig beépíti a korábbi filmes
mítoszokat: A Mulholland Drive talán
a legeredetibben teszi ezt, egyszerre foglalva be az elődök, a
rendező korábbi, és az ez utóbbiakra reflektáló kortárs kollégák stílusesszenciáját.
47 olyan filmet válogattunk
sorozatba, amik valami jelentőset hoztak a filmes elbeszélés világába,
vagy frappánsan foglalták össze az addigiakat.
Luis Buńuel: Un chien andalou/L' Âge d'or
Orson Welles: Citizen Kane, 1941 [Aranypolgár]
Howard Hawks: The Big Sleep, 1946 [Hosszú álom]
Akira Kurosawa: Rashomon, 1950 [A vihar kapujában]
Robert Bresson: Un condamné a mort s'est échappé,
Ingmar Bergman: Smultronstället, 1957 [A nap vége]
Alfred Hitchcock: Vertigo, 1958 [Szédülés]
John Cassavetes: Shadows, 1959 [New York árnyai]
Alfred Hitchcock: Psycho, 1960 [Psycho]
Michelangelo Antonioni: La Notte, 1961 [Az éjszaka]
Stanley Kubrick: Lolita, 1962 [Lolita]
Federico Fellini: Otto e mezzo, 1963 [8 és fél]
Stanley Kubrick: Dr. Strangelove, 1964 [Dr. Strangelove]
Jean-Luc Godard: Pierrot le fou, 1965 [Bolond Pierrot]
Alejandro Jodorowsky: Fando y Lis, 1967 [Fando és Lis]
S. Kubrick: 2001 A Space Odyssey, 1968 [2001 Űrodüsszeia]
Marco Ferreri: Dillinger e Morto, 1969 [Dillinger halott]
Federico Fellini: Satyricon, 1969 [Satyricon]
Alejandro Jodorowsky: El Topo, 1970 [A vakond]
Huszárik Zoltán: Szindbád, 1971 [Sinbad]
S. Kubrick: A Clockwork Orange, 1971 [Gépnarancs]
Alfred Hitchcock: Frenzy, 1972 [Őrület]
Luis Buńuel: Le Charme discret de la bourgeoisie,
Bernardo Bertolucci: Last Tango in Paris,
A. Jodorowsky: The Holy Mountain, 1973 [A szent hegy]
Dusan Makavejev: Sweet Movie, 1974 [Sweet Movie]
Milos Forman: One Flew Over the Cuckoo's Nest,
Stanley Kubrick: Barry Lyndon, 1975
[Barry Lyndon]
Martin Scorsese: Taxi Driver, 1976 [Taxisofőr]
Roman Polanski: Le Locataire, 1976 [A lakó]
Andrej Tarkovszkij: Stalker, 1979 [Sztalker]
Jeles András: A Kis Valentinó, 1979 [Little Valentino]
Ridley Scott: Blade Runner, 1982 [Szárnyas fejvadász]
Monty Python: The Meaning of Life, 1983 [Az élet értelme]
Brian de Palma: Body Double, 1984 [Body Double]
David Lynch: Blue Velvet, 1986 [Kék bársony]
Philip Kaufman: The Unbearable Lightness of Being,
Martin Scorsese: The Last Temptation of Christ,
Quentin Tarantino: Pulp Fiction, 1994 [Ponyvaregény]
Emir Kusturica: Underground, 1995 [Underground]
David Lynch: Lost Highway, 1997 [Lost Highway]
Terry Gilliam: Fear and Loathing in Las Vegas,
S. Kubrick: Eyes Wide Shut, 1999 [Tágra zárt szemek]
Jean-Pierre Jeunet: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain,
Joel & Ethan Coen: The Man Who Wasn't There,
David Lynch: Mulholland Dr., 2001 [Mulholland Drive]
Pedro Almodóvar: Hable con ella, 2002 [Beszélj hozzá] Lynch mondta: "Nézd, én 47 különböző műfajt szeretek egy filmben." Nézzük! |