Krúdy a nyíri
táj első
irodalmi megszólaltatója, műveinek
állandó visszatérő motívuma
a Nyírség,
Nyíregyháza. Krúdy
teljes munkásságát
átszövik a városhoz, a tájhoz
kapcsolódó szálak, hisz minden
pályaszakaszában
fellelhető a nyíri kötődés.
I.
Pályaszakasz
– 1892-1900
Ebben
a periódusban a naturalista színezetű
városi-polgári irodalom vonulatához
sorolható a munkássága. Erre utal
témaválasztása: városi
kisemberek,
kereskedők, hivatalnokok lesznek elbeszéléseinek
szereplőivé.
Igazán
nyírségi témát viszonylag
ritkán találunk ebben a szakaszban, mintha az
író
menekült volna saját közvetlen
élményeiből, inkább irodalmi
mintaképeit
követte.
Ahogy
elkerült
hazulról (1895), megszólalt benne a
honvágy, az otthon, a szülőföld
iránti
különös nosztalgia. A debreceni
újságíróskodás
korszakából való Levél
haza
című írásában vall
érzéseiről:
„Milyen
szép lehet otthon az ősz. A méla
napsugár enyhén csillan meg az ősziesen tiszta
októberi levegőben. Hosszan
úszik a pókfonál, s csend,
józan nyugalom van az egész tájon. A
vén eperfák
levelei zizegve simulnak le a földhöz, zizegve,
csendesen, hervadtán... Ah,
hogy meglep néha a honvágy! Haza! Haza
szeretnék menni: otthon maradni, s
boldognak lenni. Járnám a mezőket, a deresedő
tarlót délutánonkint, hol
megrettenve fut a tapsifules nyúl, vagy
ülnék otthon a nyitott tornácon a nagy
székben...”
Ha
ritkán is, azért már a
pályakezdés éveiben is
születnek olyan írásai,
amelyekben szülőföldjének
tájait és embereit
ábrázolta. Eleinte ugyan meglehetősen
bátortalanul, áttételekkel
szólaltatta meg ifjúkori
élményvilágát, de
már korai
elbeszéléseinek kisváros-rajzain is
egyre felismerhetőbben ütött át a
századvégi Nyíregyháza
képe.
„Már
megint otthon vagyok. Miért térek én
mindig, mindig haza, kísérteni girbe-gurba
utcás kisvárosomba,
járkálni a patak partján,
pitypangból fonni koszorút és
aztán végigkullogni azon a temetőn…, hol
minden sírdomb egy-egy emlék, az én
emlékem, amit eltemettek mélyre az
élet
szelei?”/Ifjúság/
A Hamu című
kisregény az első
kísérlet családi emlékeinek
feldolgozására. Alakjait szinte
kivétel nélkül
saját családjának tagjairól
mintázta, s ha a cselekmény
színhelyéül szereplő
kisvárost nem is nevezi meg, abban nem nehéz
felismerni az író
szülővárosát. A
pontos környezetrajz és a zug,
félreismerhetetlenül erről tanúskodnak.
II.
Pályaszakasz
– 1900-1910
1900
táján változás
következett be Krúdy
pályáján, Mikszáth
irányába kanyarodott el.
Érdeklődése a
dzsentri-világ felé fordult.
Körülbelül 10 évig tartott ez a
kitérő Krúdy művészetében,
amelyet általában a
Mikszáth-hatás korának szoktunk
nevezni.
A
Mikszáth-hatás
végeredményben nem elnyomta, hanem
felszabadította Krúdy egyéni
mondanivalóját.
Felszínre hozta gyermek- és
ifjúkorának egyik legmélyebb
élményforrását, a
dzsentri-világot, s ezzel
kapcsolatban figyelmét még inkább
szülőföldje, a Nyírség
felé fordította, amely aztán
egész további
munkásságának
legállandóbb ihletője lett. Legtöbb
ekkori novellájában a
hétszilvafás nyírségi
nemesek életét mutatta be.
Az álmok
hőse, A pajkos Gaálék, A
szakállszárítón, a Nyíri
csend, a Hét
szilvafa című
kötetek elbeszélései szinte
kizárólag ezt a
világot ábrázolják.
A
nyírségi dzsentri nem volt gyökeresen
különböző, mint a más
vidéken élő, de a
század végén és a
századforduló idején sehol sem voltak
már talán olyan
tisztán, olyan sűrített formában
megtalálhatók ezek a dzsentri-típusok,
mint
éppen a Nyírségben. Másutt
a dzsentriréteg egy része akkorra már
felszívódott a
kialakuló polgárságba, a
Nyírségben azonban még
évtizedek múlva sem akarták elhinni,
hogy eljárt felettük
az idő. Krúdy maga így jellemzi egyik
művében a nyírségi
dzsentrit:
„A
Nyírség
az a hely, ahol legtovább volt
agaruk és vizslakutyájuk a tönkrement
gavalléroknak….
Itt mindenki a múltjából
akart megélni. Abból, hogy valamikor volt
valami az apja vagy a nagyapja.
Furcsa,
hetyke, legénykedő, virtuskodó
Magyarország itt hortyogott,
ásítozott, unatkozott,
dologtalankodott, nyomorgott a legtovább. Máshol
már beletörődtek az emberek,
hogy vége a
régi világnak, dolgozni, tanulni, igyekezni kell,
hogy megélhessünk.”(N.N.)
Krúdy
dzsentri-szemlélete ellenségesebb,
sötétebb, mint a Mikszáthé, a
dzsentri-réteget már végzetes
dekadenciájának állapotában
ábrázolja.
Egyik
legjellemzőbb idetartozó novellája Az
aranysarkantyús vitéz legendája. Hőse
Bikky
Pál,
falusi
hétszilvafás nemes, aki már teljesen
elszegényedett, de azért úgy
él roskadozó
udvarházában, mint egy kiskirály.
Ide
sorolható A
lord című
novella is. A Krúdynál gyakran szereplő
híres és kiterjedt nyírségi
dzsentri-család, a Gaálok világra
szóló pompával megrendezett
lakodalmáról
szól, ahol olyan fényűzést fejtenek
ki, mintha legalább is Eszterházyak
volnának. A díszes ruhákat a
színtársulat
ruhatárából, a rozsdás
kardokat a
múzeumból kölcsönzik, az
asszonyok nyakán ragyogó drága
ékszereket a zálogos
adja kölcsön egy napra. Sőt még a lovasok,
a díszbe öltözött
hajdúk, a hintó
mellett lépkedő huszárok, a szolgák
sem igaziak.
Ezekben
a dzsentri témájú művekben jutott
Krúdy legközelebb ahhoz, hogy igazi kritikai
realistává váljék. Sőt
egyes írásaiban ezt el is érte. S ezek
a
társadalombíráló művei
jól illeszkednek irodalmunk
Mikszáthtól Móriczig
húzódó
vonulatába. Pályájának
következő szakaszában azonban művészete
nem ebben az
irányban fejlődik tovább.
III.
Pályaszakasz
– 1910-1933
1910
körül ismét valami új
kezdődött nála, ekkor találta meg a maga
egyéni hangját,
ekkor fejlődött ki annyira jellegzetes, senki
mással össze nem téveszthető
stílusa.
E
korszakában is több kifejezetten
nyírségi témájú
műve született, de sok helyi
vonatkozást találhatunk
más jellegű írásaiban is.
Szindbád, a romantikus keleti
hajós nemcsak a behavazott szepességi
kisvárosokba
utazgat, gyakran ellátogat a
Nyírségbe is. Alvinczi Eduárd
szimbolikus vörös postakocsija nemcsak a
pesti
belváros utcáin
dübörög végig, a
szülőföld tájain is gyakran
átrobog.
A Szindbád
ifjúsága és A
vörös postakocsi nem
kimondottan nyírségi regények, de
már ezeket is át meg
átszövik a nyíregyházi
diákévek s az ifjúkori szerelmi
kalandok emlékei.
A Napraforgó,
az N.
N., Az utolsó gavallér és a Valakit
elvisz az ördög című
művek cselekménye
pedig mindvégig
Nyíregyházán és a
Nyírségben
játszódik, A tiszaeszlári
Solymosi Eszter című
műve
pedig regényes korrajz
a századvégi
Nyíregyházáról.
Ugrás
a lap tetejére