Motor |
1097cc, 4 ütemű, négy hengeres, léghűtéses, soros |
1188cc, 4 ütemű, négy hengeres, léghűtéses, soros |
---|---|---|
Furat mérete |
74 x 63.8 mm |
77 x 63.8 mm |
Tömörítési arány |
9.5:1 |
9.7:1 |
Üzemanyagrendszer |
Mikuni BS36 36mm porlasztó x 4 |
Mikuni BS36 36mm porlasztó x 4 |
Kenés |
Nedves olajteknő |
|
Gyújtás |
TCI (digitális) |
|
Váltó |
5-sebességes |
|
Differenciálmű |
Lánc |
|
Teljes hosszúság |
2230 mm (87.8 in) |
2235 mm (88 in) |
Teljes szélesség |
730 mm (28.7 in) |
775 mm (30.5 in) |
Teljes magasság |
1230 mm (48.4 in) |
1245 mm (49 in) |
Seat magasság |
780 mm (30.7 in) |
790 mm (31.1 in) |
Hasmagasság |
140 mm (5.5 in) |
|
Tengelytávolság |
1490 mm (58.7 in) |
1495 mm (58.9 in) |
Őnsúly |
261.0 kg (575.4 pounds) |
259.0 kg (571.0 pounds) |
Első fék |
2 fékmunkahengeres |
|
Hátsó fék |
1 fékmunkahengeres |
|
Első gumi |
120/80-VR16 |
120/70-VR17 |
Hátsó gumi |
150/80-VR16 |
|
Tank |
24.5 L (6.5 US gal, 5.4 Imp gal) |
22 L (5.81 US gal, 4.8 Imp gal) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Yamaha FJ1100
|
Yamaha FJ1200
|
|
Hengerűrtartalom: |
1097 cm3 |
1180 cm3 |
Furat x löket: |
74 x 63,8 mm |
76 x 65 mm |
Sűrítési arány: |
9,5 :1 |
9,7:1 |
Üzemanyag-ellátás: |
4 Mikuni állandó nyomású karburátor 36mm-es torokátmérővel |
4 Mikuni állandó nyomású karburátor 36mm-es torokátmérővel |
Max. teljesítmény: |
125 LE (91,2 KW) 9000/min-nál |
130 LE (95 KW) 9200/min-nál |
Max. forgatónyomaték: |
87 Nm 8000/min-nál |
108 Nm 7500/min-nál |
Olajozás: |
nedves karteres |
nedves karteres |
Váltó: |
5 fokozatú |
5 fokozatú |
Primer hajtás: |
fogaskerekekkel |
fogaskerekekkel |
Szekunder hajtás: |
O-gyűrűs lánc |
O-gyűrűs lánc |
Váz: |
acél dupla bölcsőváz |
acél dupla bölcsőváz |
Futómű elöl: |
teleszkópvilla, 41 mm-es belsőcső-átmérővel |
teleszkópvilla, 41 mm-es belsőcső-átmérővel |
Állíthatóság: |
||
Futómű hátul: |
acél zártszelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag |
acél zártszelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag |
Állíthatóság: |
||
Rugóút elöl / hátul: |
||
Villaszög / utánfutás: |
62,5°/112 mm |
62,5°/112 mm |
Tengelytáv: |
1490 mm |
1490 mm |
Ülésmagasság: |
780 mm |
780 mm |
Fékek elöl: |
282 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg |
310 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg |
Fékek hátul: |
282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg |
282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg |
Gumik elöl: |
120/80 V 16 |
120/70 VR 17 |
Gumik hátul: |
150/80 V 16 |
150/80 V 16 |
Kerék elöl: |
||
Kerék hátul: |
||
Tanktérfogat: |
24,5 |
22 (Tartalék: 5 l) |
Gyújtás: |
||
Akkumlátor: |
12 V/14 Ah |
12 V/14Ah |
Generátor: |
360 |
360 |
Indítás: |
önindító |
önindító |
Környezetvédelmi besorolás: |
MOTORREVÜ CIKKE:
Negyedtonnás sportolók
A nyolcvanas évek elején, a Yamaha is be akart szállni a négyütemű
sportmotorok piaci versenyébe, ám végül egy máig sokat emlegetett
túrasport típust az FJ-t kapta a világ, amely miután megtalálta
közönségét sokáig sikeres maradt.
Használtmotor-tesztjeink elkészítéséhez sokat kutatunk a kortárs motortörténelemben. Keressük
a valaha volt legnépszerűbb, legérdekesebb, legellentmondásosabb, tehát
valamiért emlékezetes kétkerekűeket. Egyetlen kategória sem élvez,
előnyt vagy szenved hátrányt, hiszen az ízlések szerteágazók és ez
mindig is így volt. Mai szemmel meglepő például, hogy a Yamaha
hamisítatlan gyorsasági modellként jellemezte 1984-ben az FJ1100-ast. A
kor hasonló kétkerekűi sem könnyebbek, sem erősebbek nem voltak az első
szériánál. Az 1097 köbcentis, lég-/olajhűtésű, négyhengeres motorral
hajtott, félidomos típus a korabeli Bimoták vázkoncepciójához hasonló
stabil acél profilokból összeállított szerkezetre épült. A
speciálisan kialakított váznyakról úgy vonták el a terhelés egy részét,
hogy azt nem a gerendák találkozási pontjába, hanem az általuk alkotott
keretbe helyezték, elé vaskos merevítőt hegesztettek.
Az eredmény egy teletankoltan negyedtonnás, százhuszonöt lőerős gép lett, elől-hátul 16 inches, ballonos kerekekkel. Az
első futómű érdekessége volt a korszakra jellemző Antidive vagyis
süppedés gátló rendszer, amely egy szelep segítségével elvileg
megakadályozta, hogy erős fékezéskor hirtelen összeüljenek a
teleszkópok, vagyis a motor bólintson.
Az FJ 1100-as belső hűtésű tárcsáit és süppedésgátló rendszerét elsöpörték a modellfrissítések.
A kétszáz kilométeres tartós utazótempóra méretezett FJ1100-as körül hamarosan megváltozott a világ. Megjelentek a könnyebb és fordulékonyabb, illetve radikálisabb sportgépek így a típus túlélését a kényelem fokozása és a túrázók igényeinek kielégítése garantálhatta.
Az alapok adottak voltak. Ezekből
kiindulva a vásárlók kritikáit meghallgatva készíthették el 1986-ra az
FJ1200-t. Az előddel kapcsolatos elsőszámú észrevétel a gyenge
szélvédelemre vonatkozott, így nagyobb felületű fejidomot szereltek fel,
melybe az irányjelzőket is beépítették és átköltöztették rá a
kormányról a visszapillantó tükröket. A burkolat két évvel később tovább
terebélyesedett. Ekkor elhagyták a kétes értékű Antidive
rendszert, 17 inches első kereket építettek be, a rohanó test
megfékezését pedig az FZR1000-es négydugattyús, kéttárcsás úszóágyazású
rendszerére bízták. A motor lökettérfogata a második
generációban 1188 köbcenti, öt lóerőnyi teljesítmény, és 22 Nm-res
nyomatéktöbblettel. Megerősítették a váltót és a kuplungot, az üléseket
kényelmesebbre formálták, a hátul ülő örömére. A tank térfogata két és
fél literrel csökkent, de ez nem befolyásolta jelentősen az FJ
hatótávolságát. A következő időszakban nem sokat változott a legnagyobb
Yamaha, mindössze a fényezés módosult és ismét nőtt az idom egy kicsit. Az
1993-ig gyártott FJ1200-as utolsó nagy dobása az évtized elején
bevezetett opcionális blokkolásgátló rendszer volt, melyről a korabeli
tesztek elismerően nyilatkoznak.
Az 1990 után gyártott FJ1200-asra turbulenciamentes szélvédőt és kérésre blokkolásgátlós fékeket szereltek, hogy kora ellenére eladható maradjon.
A típus vezethetőségével és
ergonómiájával soha nem volt igazán nagy gond, és aki egyszer
megtapasztalta, hogy a terheléstől szinte függetlenül milyen fölényesen
viselkedik a négyhengeres, az hosszan tartó barátságot kötött
ezzel a géppel. Mai szemmel talán avítt benyomást kelt a Yamaha FJ,
főként kései utódja az FJR mellett, de nem véletlen, hogy motorját az
XJR-be is átültette a gyár és folyamatos fejlesztésekkel tartja életben.
Ettől függetlenül ajánljuk, hogy minden potenciális FJ vásárló gondolja át, mire használná a motort mielőtt a keresésére indul.
Ha a motorszemlén repedezett, hiányos idomokkal találkozunk, ne
lepődjünk meg, hiszen lehet, hogy az esztétikai hibát a motor rezgései
okozták. Ez ellen a tulajdonosok szivacsos markolatokkal, a gyár pedig a
kései példányokon rugalmas motorfelfüggesztéssel védekezett. A
kipufogórendszer állandó hanyatlása ellen azonban nem sokat tudtak
tenni. Ezt részben a rezonanciák, részben a korrózió okozta. A
régebbi gépek jellemző hibája az alulméretezett kettes fokozat kiugrása
is. Ezt egy próbaúton többször érdemes ellenőrizni. Kevésbé gyakori
jelenség, az első féktárcsák vetemedése az 1200-ason, amit a pulzáló
fékkar jelez, így erre is érdemes odafigyelni.
A típusrajongók örülnek a tizenkétezer
kilométeres szervizintervallumoknak, annak, hogy a tizenhat szelep
beállításához nem kell kiemelni a vezérműtengelyeket, és az sem zavarja
őket, hogy a nagy Yamaha, állapottól függően 0,5-1 liter motorolajat is
elfogyaszthat ezer kilométerenként. A kenőanyagigény odafigyeléssel és a magas fordulatszámok kerülésével kordában tartható, a
motor élettartama pedig ettől függetlenül meghaladhatja a kétszázezer
kilométert, mindez csupán a tulajdonos odafigyelésén és vezetési
stílusán múlik, vagyis, hogy a túrasport motorok ősapját
túragépként vagy sportmotorként használja-e. A hazai kínálatban is kellő
számban előforduló klasszikus Yamaha működő, de huszonéves példányaiért
négyszázezer forintot kérnek, míg egy eredeti állapotú, szolid
futásteljesítményű, és akár túradobozokkal is felszerelt FJ1200-es ára
meghaladhatja a nyolcszázezer forintot. Az igazán szerencsések,
illetve azok, akik a magánimportra vállalkoznak, könnyen bukkanhatnak
futómű tuningon átesett gépre is, ami tovább fokozza a gép stabilitását,
manőverezhetőségét.
Nehézlovasság a nyolcvanas évekből. Az ezerkettes jobb partner volt a kétszemélyes túrákhoz, mint elődje.
Yamaha FJ-1100/1200
Forrás: http://www.motorland.hu/
Az én motorom Yamaha FJ1100. Svájcból származik, 1985-ös gyártású, svájci kivitelű a vázszám alapján, de a svájci tulajdonos minden idomot és szerelvényt egy 1986-os FJ1200-ról átszerelt rajta és lefényeztette az 1990-ben megjelent 'midnight blue' fantázianevű színre ami valójában fekete... Az átszerelés igényes és tökéletes, még a biztosítékdoboz is ki van cserélve az ülés alatt. |
Az FJ sorozat 1984-ben jelent meg, kezdetben sportmotornak szánták de
vázgeometriája, kényelmes, egyenes üléspozíciója hamar a túrázók kedvelt
motorjává tette. Az időközben megjelet könnyebb és gyorsabb konkurens
modellek is a sport-túra kategóriába szorították az FJ-t.
Az 1986-ban megjelent 1200-as változat nagyobb nyomatékú, de azonos teljesítményű motorja is a túra vonásokat erősítette. Az 1200-as változat nem gyorsabb, negyedmérföldes ideje még rosszabb is, mert az áttétele hosszabb lett, ám a nyugodt túrázásra alkalmasabb, növelt méretű idoma nagyobb szélvédelmet biztosít, de légellenállása nagyobb.
1990-ben 17"-os első kereket kapott es megkapta az Exup féktárcsáit előre, valamint a négydugattyús féknyergeit. Az elsőfék érzékenyebb lett, az igényelt kézerő az adott lassuláshoz sokkal kisebb lett. Az egyenesfutása és iránytartása javult, de ezzel a manőverezési képessége tovább romlott, nehezebb egyik ívről a másikra tenni.
1998-ban vásároltam az enyémet, teljes dobozkészlettel, az első magyarországi tulajdonostól. A korábban futott kilométereket nem tudom, a műszerfal is cserélve lett az átépítésnél. Én több, mint 30ezer km-t mentem vele azóta, akkumulátort cseréltem, gumikat, kuplung betéteket. Amikor megvettem a 2 fokozat fogaskerékpárját cseréltem ki, mert előjött az FJ ismert betegsége, hogy dinamikus gyorsításkor a 2. fokozatot kidobja. A csere alkatrészköltsége 24 ezer Ft volt, a munkát én csináltam. |
Sokat túráztunk vele, 2 személlyel, teljes terheléssel, fogyasztása 5l (110 km/h-nál) és 8l (160 km/h-nál) körül alakul 2 személlyel. Volt olyan nap, amikor 1150 km-t mentünk 13 óra alatt, csomagokkal 2 személlyel. A hosszú tengelytáv miatt iránytartása kiváló, eleje mindig nehéz, 2 személlyel sem könnyül el. Teljes terheléssel 200-ig stabil, utána hajlamos a lengésre, hullámzásra. Futóműve jól beállítható, az első villa 3-3 fokozatban állítható előfeszítésre és csillapításra, a hátsó rugóstag pedig 5-5 fokozatban ugyanígy.
Az enyém végsebessége egy személlyel 235 km/h,(stopperrel mérve) de barátaim motorjai (szintén FJ1100) gyorsabbak ami annak tudható be, hogy az enyém kicsit lusta, mert ritkán forgatom 6000 fölé és talán a karburátor is szegényebbre van szabályozva, kevesebb benzint kap. Én a fékeivel is elégedett vagyok, nyilván nem R1 szintű, de EBC betétekkel (ezt ajánlom!), terhelve az Alpokban sem volt gondom a fékhatással. A fékcsöveket elöl hátul fémszövésűre cseréltem, a fékkar érzése nem pépes, nagyon kemény nyomáspontú.
Aki egy megbizható, jó ár/érték arányú megbizható túramotort szeretne annak ajánlom. Nagyon örülök, hogy annak idején ezt a motort választottam, sok kellemes órát szerzett már. Amit kiemelnék: nyomatékos motor, kényelmes üléspozíció, megbízhatóság, nagy terhelhetőség, jól áttételezett váltó, jó iránytartás, nagy tank Amit feledni tudnék: nagy tömeg, zajos motor.
Műszaki adatok: DOHC 16 szelepes léghűtéses soros elrendezésű 4 hengeres motor Lökettérfogat 1097 ccm Teljesítmény 92kW (125 LE) 9000 1/min-nél Nyomaték 95 Nm 8000 1/min-nél Önsúly: 236 kg (üres tankkal) Végsebesség. 238 Km/h Fékek: elöl 290 mm átmérőjű belső szellőzésű féktárcsa pár, 2 dugattyús féknyergek, hátul 290 mm átmérőjű féktárcsa 2 dugattyús féknyereg Kerekek: elöl 2.85" széles 16" üreges aluminium öntvény kerék, gumiabroncs 120/80 16 V, hátul 3.5" széles 16" hasonló szerkezetű kerék, gumiabroncs 150/80 16" V jelű. Készítette:Stuntman
Olvasói tapasztalatok
Ochtinszki László - Yamaha FJ 1100, 1985
Két évvel ezelőtt, régi álmomat valóra váltva vásároltam egy 1200-as
idomokat viselő FJ1100-est. A kettes fokozat kidobását az előző
tulajdonos kijavította. Lejárt műszakival, első
teleszkópszár-szimmering hibával, rozsdás lánccal került hozzám a motor,
az idomokon kisebb borulásnyomok voltak. Amikor először hallottam
kicsit egyenetlenül járt, de mellékzörej nem volt. Általános formába
hozás után irány Erdély. Bíztam a motorban és a szerelőben. Az
üléspozíció kényelmes, bár a láb eléggé be van hajlítva. Gyári
szélvédővel az utazó sebesség (a német M3-as autópályán) 140-160km/h, de
itt már nagyon rángatja a fejem a szél. Átlagfogyasztás 7liter/100km,
két személlyel, tanktáska, top case és oldaltáskák csurig pakolva. Ja,
utas kényelemből ötös. Sajnos a kicsit rosszabb minőségű utakat nem
szereti, pattog és ráz.
Aki FJ-t szeretne venni, ne csak a motor vételárát nézze, mert a fenntartása ugyanannyi, mint egy sokkal fiatalabb motoré! Viszont használtan már olcsón meg lehet szerezni jó állapotban, ezért cserébe kapunk egy megbízható hosszú távú túrázót, mely jól terhelhető és két személynek is kényelmes. Rengeteg kiegészítőt árulnak hozzá, én jelenleg magasított kormánnyal szemezek.Télen kijavítattam az idomokat, amit kellett, lefényeztem rajta. A hasidom ezután ismét megadta magát, le is szereltem. Az ajándékba kapott túraplexit is felszereltem, kapott egy garnitúra új Pirelli Sport Demont. Kicsit nehéz már ebben a méretben jó gumit találni, talán ezért is szoktak FZR kerekekre cserélni. A központi rugóstagot állító kis lánc elszakadt állítás közben, így nem lehet kívülről állítani a keménységét. Amúgy a gép futóműve mára kicsit túlhaladott, szeret hintázni gyors kanyarokban. A fékek egész jók a konstrukcióhoz képest, a bólintás gátló tökéletesen hasztalan. A hidraulikus kuplung hosszabb állás után levegősödik de a hiba gyorsan orvosolható. Az üzemanyagszint jelző a teli és az üres tankot jól mutatja, a kettő között viszont néha eszeveszett csapkodásba kezd.
http://www.motor-katalogus.hu/modellek/yamaha_fj_1100.html http://www.motor-katalogus.hu/modellek/yamaha_fj_1200.html