Menü
Kezdőlap
Amikkel repülök
Jót repültünk
Épülő modellek
Javítások
PMK Modellező S.E.
Saját műhelyem
Egy kis derű
Szép képek
Írások
Bemutatkozó
ASW-28
Blade Dancer
Cierva C-20
Cosmic
Depron Cap
Depron vadászok
Éjszakai repülés
F-18
Formakészítés
Hidroplán
Lockheed Elektra
Marathon
Mini Mag
Nieuport 24
Ördögszekér
Pille
Ryan PT-20
Spitfire
Szelek szárnyán
Szu-27
Tanácsok
Team Racing
Texan
Ubi
Veszélyes üzem 1
Veszélyes üzem 2

Referenciák
Roncs Ranch
Tapolca Airport

Belépés
Belépés

TOP MODELL Spitfire

Top Modell Spitfire

 

 

Forrás: RC Games magazin      Írta: Surgán Ferenc /Flymen/

 

 

Élethű modelleket bemutató cikksorozatunk most következő számában egy második világháborús angol vadászrepülőgépet, a Spitfire-t mutatjuk be. Az angliai légi csata talán leghíresebb vadászrepülőjének köszönheti a szigetország győzelmét. Az alakjában is lenyűgöző, kecses elliptikus szárnyakkal és vezérsíkokkal rendelkező nagy gép modelljeinek megépítése világszerte a modellezők egyik kedvenc témája. Mondhatnánk úgy is, klasszikus típus, sok háborús géphez hasonlóan, mint például az amerikai P-51 Mustang, amit szintén megtalálunk az üzletben, ugyanettől a gyártótól. Kicsomagolás után percekig csak nézegettem, forgattam, simogattam, mint egy míves hangszert. Ezt a modellt már valószínűleg nem a Ho Shi Minh ösvény egykori lakói rakták össze banános ládából, a párás vietnami dzsungelben... Minden alkatrészében lézervágott, pontos, alakhű, csodaszép! A 1,5 – 2 mm vastag, igen jó minőségű rétegelt lemez alkatrészek hajszálpontosan illeszkednek egymáshoz, és a ragaszásuk is igen precíz.  Az előre dekorált, szitanyomott matt fólia mindenhol szépen eldolgozott, és még jobban kiemeli a vadászrepülő mivoltát, mert egy ilyen repülőgép sohasem csillog-villog. A terep adottságaihoz illő kamuflázst, (álcafestést) csak a háborús azonosító jelzések tarkítják. Erőforrásnak választhatunk robbanó és elektromotort is. Mindkét verzióhoz előre elkészített motorágyat találunk a szettben, amit egy mozdulattal és három csavarral a helyére illeszthetünk. A szettben üzemanyagtartályt is találunk, a robbanós változathoz. Ehhez 25-ös méretű, (4 ccm) motort ajánl az angol nyelvű összeszerelési útmutató. Mi azonban a kor szellemét követve a manapság beszerezhető egyik legjobb háromfázisú motorcsaládból, a Hacker-ből választottunk. Az A30-12M pont beleillik az előre kivágott furatokba, így annak is ezt ajánlanám, aki más gyártmányok szerelmese. A Hacker-ről még annyit, hogy minden lehetséges kiegészítő tartozékot, és csavart tartalmazza a készlet, így nem kell azokat külön beszereznünk.  A modell tartozékait jobban szemügyre véve, még jobban előtérbe kerül a minőség. Alig észrevehető, a rendkívül pontos illesztés miatt a törzs tetején az a szerelőfedél, amin keresztül elhelyezhetjük az üzemanyagtartályt, illetve elektromosnál az akkupakkot. Rögzítése a most elterjedőben lévő apró, de igen izmos mágnessel van megoldva. Az orrburkolat üvegszálas műanyag, szintén festve, a kipufogóknál dekorálva. Egyedül a törzsön végigfutó lemezillesztés, szegecselés imitáció hiányzik róla. A kabint itt is, mint más modellek esetében nekünk kell kivágni. A teljesen átlátszó, vákuumformázott kabin is némi optikai tuningot igényel majd. A sötétzöld törzs felsőrészhez teljesen hasonló makett festékkel kihúzom a kabin merevítő oszlopait. Méretarányos pilótabábut is kell keresni bele, ez nem tartozék, de külön megvásárolható. Őt is átformáljuk kissé, a korra jellemző megjelenésűre. (barna pilótasapka, sárga mentőmellény)

A modell összeépítését a motor beszerelésével kezdtem. A motorágyat a Hacker A-30 széria motorjaihoz méretezték. Mindössze négy csavart kell becsavarnunk, s az erőforrás máris a helyén található. Ha a robbanós változatot építjük meg, akkor bizony ennél jóval több teendőnk lesz. A motorágy kifúrása után az orrburkolatot is ki kell vágni majd a kipufogó méretétől függően. Ez az orrkialakítás legjobban a lógó hengerfejjel való beépítésnek kedvez, ami viszont az indításnál nem lesz előnyös majd. Ha robbanómotorosra építjük meg a modellt, a motorágyat és a tűzfalat mindenképpen impregnálnunk (lakkozni) kell, hogy az olaj ne tudjon a fába szívódni! Ne feledkezzünk meg a gázszabályozást végző negyedik szervóról, és a gázbowdenről se! Nekünk, akik az elektromos verziót részesítjük előnyben, nem sok dolgunk akad. Egy kérdés merül fel mindössze, amire nem találunk utalást sem a leírásban, sem a modell kialakításában. Ez a motor hűtése, ami ekkora teljesítménynél már mindenképp kívánatos. Külső forgórészes motor lévén, hűteni egyedül az elején lévő nyílásokon lehetséges, amit teljesen takar az orrkúp.  Későbbi átalakításként majd olyan orrkúpot kell készíteni, ami szintén átengedi a hűtőlevegőt. Az elektromos verziónál 155 gramm, míg a robbanós 291gramm a motor és a motorágy súlya, tehát már itt is kitűnik, hogy a csendesebb és tisztább változat, majd 140 grammal könnyebb lesz! Az orrburkolatot úgy pozícionáljuk, hogy a légcsavarkúp és az orrburkolat közötti rés 1-1,5 mm legyen. A Hacker motorhoz gyári tartozékként adott légcsavar adapter menete sajnos kissé rövid, az anyát csak az alátét elhagyásával lehet biztonságosan meghúzni, és ez bizony nem szerencsés!

A szervók beszerelésével folytatom a munkát. A Hitec HS-81 szervók teljesen passzolnak a kialakított helyekre. Az összeszerelési útmutató ábrái szerint az acél bowdnenvégen „Z” betűvel illeszkedik a kormányemelőbe. De az acélhuzalon nyomát sem látni a Z-nek, s nem is volna jó megoldás, mert a ki-beakasztásához le kellene szerelni a kormányemelőt. Így fém snappert forrasztok rá, a szervó felöli oldalon az elektromos modelleknél már megszokott bowdenvég gyűrűt használok. Ez utóbbit természetesen tartalmazza a készlet. Pillanatragasztóval rögzítem az anyáikat, a kicsavarodás ellen. A vezérsíkok beragasztását Fa Expressz ragasztóval végzem, s tíz perc múlva már mozognak a kormánylapok. A kormányzott farokfutó alkatrészei is könnyen összeilleszthetőek, hála az előre kifúrt és kialakított helyeknek. Ennek a megoldásnak egyedüli hátránya, hogy „eszi” a szervót, de praktikus és látványos a földön való guruláskor. A szárny is tökéletesen illeszkedik a törzsön kialakított helyébe. Mindössze egy rétegelt lemez fedelet kell erősítésként a szárnyat rögzítő csavar alá ragasztani. A futószárak is jól passzolnak a helyükre, rögzítésük négy csavarral van megoldva. Az eredeti kerekeket én kissé nagyobbra, 45 helyett 55 mm-re cseréltem, a füves reptér miatt. Az elektronika beszerelése, a kábelek és az antenna rögzítés után az akku a helyére kerül. Miután a súlyponti helyzet jó, tépőzárat ragaszok az akku kamrába, majd tulajdonképpen elkészült a modell. Vagyis dehogy, a pilóta! Beragasztom az átformáláson keresztülment figurát, a kabinba, aki most már több légi győzelmes Ász! A fekete légcsavar is sárga véget kap, mint az eredeti. Már csak jó idő kell, és irány a reptér.

Az idei augusztus 20. szép nyári napnak indult. Ekkor próbáltuk ki, mit is tud a modell a levegőben. A rövidre nyírt füvön kis nekifutás után emelkedik a levegőbe, az angliai légi csata élethű másaElliptikus felületei lévén nem mindennapi látvány, a szögletes szárnyakhoz szokott szemünknek. A gép erősen túlmotorozott, negyed és fél gáz környékén is igen fürge. Viszonylag nagy szárny „V” állásának köszönhetően talpon igen stabil, háton viszont kissé csúszkál. Kissé orrkönnyűnek tűnik, így némi ólmot kap az orrába. Ismét felszállok, a hagyományos műrepülő figurák szépen repülhetőek vele. Földközelbeli repüléskor, főleg áthúzáskor igen csak figyelni kell a modellt, mert az álcafestés megnehezíti a földön álló modellpilóta dolgát. Szinte teljesen beleolvad a környezetbe (fák, bokrok) a gép. Szemből, hála a dekorációt tervezőknek, a két sárga csík a szárnybelépőn, sokat segít. A kissé élénk szélben a napnyugta előtti szélcsendre vártunk. De alkonyatra már látszott a közelgő viharfront fekete sávja, így a tesztet legközelebb folytatjuk.

Ára: 29990 Ft

Hosszúság: 1040 mm
Fesztáv: 1230 mm
Súly: 1100 gramm
Kategória: Háborús élethű modell
Meghajtás
típusa: Hacker A30-12M
Gyártó: Top Modell
Forgalmazó: PACO modell
Design:  99%
Strapabíróság: 85 %
Anyagminőség: 95 %
Szerelhetőség: 95%
Kiegészítők:95 %
Ár/érték arány: 99%

 

Pozitívum: Pontos, precíz kidolgozás, élethű megjelenés, jó repülési tulajdonságok
Negatívum: Szerkezeti felépítése miatt sérülékeny, motorhűtés hiánya

 

Szükséges kiegészítő tartozékok:

 

3 db Hitec HS-81 szervó

Jeti minimum 4 csatornás vevő

A30-12M Hacker háromfázisú motor

Légcsavarkúp

Légcsavar 10x6

30-40 Amperes háromfázisú szabályzó

3 cellás LI-PO akku 2200-3000 mA

Pilótabábu



 

                                                                      

 

Kapcsolat: Flymen Webdesign: Attila