Hotpoint 40 EP Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ A tesztrovat sugallata a modellek működés közbeni vizsgálata, tulajdonságaik elemzése, és az üzemeltetési tapasztalatok leírása. Bár megfogadtam, hogy ezentúl nem írok a már szinte sablonszerű összeépítési procedúráról, de mégsem bírom megállni, hogy egy pár szót ne ejtsek erről. Az összeállításra kapott Hotpoint 40 EP modell lézervágott, előre borított fő alkotóelemei, törzs, szárny, csillapítófelületek hihetetlenül precízen illeszkednek. De a lényeget még nem is említettem: végre egy robbanómotoros műrepülő, F3A jellegű modellt kell bemutatnom a Kedves Olvasóknak! Igen, ez nagy szó, hiszen már a saját „légiflottám” kétharmada is elektromos gép. Manapság egyre kevesebben vesződünk robbanómotoros modellekkel. De amikor beindul a motor, érezni az erő tombolását, és megcsapja orrunk a kipufogófüst édeskés, semmivel össze nem hasonlítható illata, akkor döbbenünk csak rá a lényegre: ez az igazi kihívás! Az ASP S52 AII motor beszerelésekor nagy dilemma előtt állunk: lógó hengerfej, vagy 90 fokos oldalra forgatás? Mindegyiknek akad előnye, hátránya. Mi a lógó hengerfejű verzió mellett döntünk, így kell a legkevesebbet kivágni az orrburkolatból, miközben maga a motor teljesen rejtve marad. A hengerfej hűtésére is külön levegő csatorna van kialakítva, ami ennek az elrendezésnek kedvez. Az így beszerelt motornak egyedüli hátránya, hogy indításkor nagyon érzékeny a túlszívatásra, ilyenkor a fölösleges üzemanyag a hengerfejbe folyik. Kézzel ilyenkor átforgatni nem lehet a főtengelyt, ha pedig starterral próbálkozunk, könnyen elgörbülhet a hajtókarunk. A legtöbb fejtörést a karburátor és a pillangószelep helyének kivágása okozta. Ezek az alkatrészek ugyanis beleérnek az orrburkolatba. A jól kitalált sárkányszerkezet alkotói már nem fordítottak figyelmet az üzemanyag tank helyének kialakítására. Igaz, a többféle lehetséges motor beépítési mód, különböző tankhelyzetet kíván: az üzemanyagtartály középvonalának egy síkba kell esnie a karburátor beömlőnyílásával. Szivacságyba kerül a tank, így az esetleges rezonancia sem tudja majd felhabosítani az üzemanyagot. Ám akik az elektromos meghajtást részesítenék előnyben, sincs okuk a kesergésre: a gyártó erre is kínál megfelelő konfigurációt. Az ajánlott vezérlő elektronika talán a legmegbízhatóbb és legjobb árfekvésű Futaba S3001 standard szervókból, kapcsoló és hosszabbító kábelekből, valamint egy Futaba vevőből és egy 2500 mA Ni-Mh akkuból áll. Minden milliméterre passzol, csak be kell csavaroznunk a helyére. Összességében a modell összeépítésének szinte minden pillanatát élveztem, könnyű volt dolgozni ebből az építődobozból! A modellt eredetileg két áramvonalas futópapuccsal szerelik, de füves reptéren ez a kiegészítő nem ajánlott, inkább csak golfpályán vagy betonon. Így ez az alkatrész elmarad, viszont az eredetinél nagyobb gumikereket kap a Hotpoint 40. A gépet még berádiózzuk, és életre keltjük az erőforrást, a megbízható ASP S52 AII motort. Ilyenkor derül fény igazán arra, hogy minden cső jó helyre került-e? Új motorról lévén szó, járatnunk is kell egy-két tank üzemanyagtank erejéig. Jó „rotyogós” hangon, alaposan rányitva a porlasztótűre, hogy jó kenése legyen a még kissé szoros motornak. Ezek után az alapjárat beállítása következik. Szép napsütéses szeptemberi vasárnapon kerül sor a berepülésre kis repterünkön. Amit még nem tudunk, de a modell felépítéséből sejtjük, egy igazán klasszikus műrepülésre alkotott modellt látunk itt pázsiton. Csűrő és kormányfelületei valamivel kisebbek a manapság kedvelt 3D modellekétől. Ezért inkább sebességből végrehajtott figurákra tűnik alkalmasabbnak. A felszállást követő finombeállításokat követően először hosszú egyenes repülések következnek. Először talpon, majd háton. Itt derül ki, mit ér a lézertechnika, és hogy jó-e a súlypont? A modellt talpon kitrimmeljük, majd fél orsóval hátára fordítjuk. Nagyon kis magassági kormány nyomásra van szükség ahhoz, hogy a gép háton is vízszintesen repüljön. Általában fél gáz körül repülünk, egy-egy felhúzáskor, bukfenckor kell nagyobb gázt adni. A hazai modellversenyek egyszerűbb RCM (kezdő műrepülő) programjából szemezgetünk. Természetes, hogy egy ilyen jellegű modellnek nagyobb légtér kell, a sebessége folytán. Mintha zsinóron húznák a gépet, szépen és méltóságteljesen repül. Az ASP motor hangja sem fülsértő. A kormányok kitérését később még jobban személyre szabhatjuk, de most ketten is teszteljük az új modellt. Minden általunk ismert figurát szépen repül a gép. Bukfenckor a felső ponton a lecsökkent sebesség miatt jobban hajlamos kitörni az irányból, nagyobbakat kell csűrni. Az orsót mindkét irányban, lassan is, gyorsan is próbáljuk. Negyedelt orsók, majd amerikai fordulók következnek. Úgy nyolc perc repülés után egy két átstartolás következik. Az egyedüli izgalmat pályánk rövidsége, illetve a változó szélirány okozza. Ez a modell ott és úgy jön, ahogyan mi akarjuk. Kilebegtetés után azért még sikerül a pálya vége előtt megállni vele… Kicsit még lejjebb vesszük az alapjáratot, így talán a következő leszálláskor nem jön ennyire gyorsan. De alapjában az ilyen jellegű modellek nagyot siklanak, és a legrosszabb, hogy messziről és alacsonyan kell bejönni velük. Ritka az a gyártó, aki féklapot épít a modelljeibe. Pedig ez nagyon megkönnyítené a leszállást a kisebb repterekre is. Kiértékeljük a repülés tapasztalatait, kifújjuk a gőzt, belenézünk a gép belsejébe, szerencsénkre. Ugyanis elszabadult az akku rögzítés, így az szabadon vándorolhatott a törzsben!. Ismét rögzítjük az akkut, majd folytatjuk repülési tesztet, most az előzőnél sokkal vakmerőbb pilóta következik. J Az oldalkormány kissé túl érzékeny, ez meg is látszik a felszállásnál. De fent már kisimulnak a dolgok. A Hotpoint 40 bárki kezében, aki konyít valamit a modellvezetéshez, kezes bárány. De egy pillantás műve, és vadul pörgő fúria válik belőle…Ekkor már nem árt, ha rendelkezünk alapvető műrepülő ismeretekkel. A lassabb hab modellekhez szokott kéznek szokatlan lehet, hogy az ötödik orsó után már a szomszéd repülőtér légterében vagyunk. J De egyben impozáns is, amint egy looping, azaz bukfenc szép ívében gyönyörködünk. Hamar eltelik a nyolc perces biztonsági üzemanyaglimit, jön a leszállás. De egy biztos, a Hotpoint 40 hasított ma egy csíkot magának a kéklő szeptemberi égből, és a szívünkből is. Összegezve tehát a tapasztalatokat: a modell egy könnyen összeépíthető átgondolt darab. Összeépíthető robbanós, illetve elektromos változatban is. Akinek a viszonylag nagyobb mérete miatt fáj a feje, az megtalálja a kistestvérét is az üzletben, a Hotpoint 10-et. Leginkább azoknak ajánlanám, akik kacérkodnak a műrepülés klasszikus irányzatával, illetve később versenyezni szeretnének az RCM vagy az F3A kategóriákban. Szükséges kiegészítők: 6,5 – 8,5 ccm-es robbanómotor, minimum 4 csatornás távirányító, 5 db Futaba S3001 szervó, 2 db hosszabbító kábel, vevő, kapcsolókábel, vevőakku. Hosszúság: 1140 mm Ára: 39990 Ft
|