Itt a famegmunkálás alapfogásaival ismerkednek a gyerekek. Nemcsak a kéziszerszámok
balesetmentes használatát tanulják meg, hanem néhány elektromos gépét is, pl. az
oszlopfúró kezelését.
Ezt a tevékenységet is 7-12 évfolyamos tanulók végzik,
hasonló órarendi beosztásban, mint a kertészeti munkáknál. Minden évet, de ha
szükséges, tanítási hetet is balesetvédelmi oktatással kezdünk. Az oktatás
helye a barkácsműhely, melynek jó a felszereltsége. Itt készülnek a
madáretetők, kulcstartók, furnél kosárkák, faragott faliórák, de vállaljuk a
szánkók, kisbútorok renoválását, és a gyerekek által megtervezett játékeszközök
elkészítését is. A 7-8. csoportos tanulók a barkácsolás alapjait tanulják,
megismerkednek az alapanyagokkal, alapvető kéziszerszámokkal, azok
használatával.. A 9- és 10 évfolyamosok már méretre fűrészelnek, fúrnak kézi és
gépi fúróval. Fűzik a furnélkosarakat és egyéb munkadarabok részmunkáit végzik.
A készségfejlesztő speciális szakiskolások már a tervezésben is részt vesznek,
méréseket végeznek, önállóan is képesek készíteni egyes tárgyakat.
Vizsgamunkájukat önállóan kivitelezik. A 12. évfolyam sikeres befejezése után a
választott munkatevékenység betanulásáról tanúsítványt kapnak.
A műhelyben készített tárgyakat értékesítjük, a befolyt összeget
visszaforgatjuk nyersanyagba.
Heti egy órában barkácsszakkör is működik. Itt lehetőséget kapnak a
famegmunkálás iránt érdeklődő fiatalabb korosztály tagjai is. Ahogy a
munkaórákon, itt is egyaránt járnak fiúk és lányok is. Nagyon kedvelik a
gyerekek ezt a tevékenységet, módjuk nyílik egyéni elképzeléseik
megvalósítására, gazdagodik fantáziájuk. Nem mellékes, hogy javul mozgásuk,
fejlődik problémamegoldó képességük, gondolkodásuk, felelősségérzetük (
szerszámokkal kell bánni), munkaszeretet, együttdolgozást, kitartást tanulnak,
türelmet és megértést a még ügyetlenebbel szemben. Mire kikerülnek az iskola
falai közül, alkalmassá válnak a huzamos munkavégzésre, és alkalmazkodásra egy
„ igazi” munkahelyen is.
Fontos szabály, hogy minden esetben minőséget is kérünk, ha kell,
követelünk tőlünk. Nagy hiba elnézni nekik a hanyag munkát. Azzal becsüljük
igazán az értelmi fogyatékos gyermeket, ha hibátlan munkavégzésre sarkaljuk
őket. Higgyék el, képesek rá!
Nagy Imre szakoktató,
gyógypedagógiai asszisztens

|