![]() |
|||||||||
Nicsak, ki mesél ? |
|||||||||
Wechter Ernő meséli A Homoki-Nagy filmeket mi zajoztuk a Lohrral. A Drehrictert vittük magunkkal, ami akksiról csinált 220-at. Volt rajta feszültség és frekvencia ellenőrzési lehetőség, és azzal hajtottuk meg a Ferrofon magnetofont. És azzal felvettük a bivalyok bőgését. A Kisbalaton végénél, Fenékpusztán volt a helyszín. Úgy kezdődött, hogy a Ferrophone-t nem tudtuk becipelni, felraktuk egy bivaly- vontatta kocsira, megyünk, megyünk nyugodtan, az út mellett meglátnak egy nagy pocsolyát. Kész. Rohantak be a pocsolyába, kocsistól, majd’ felborult a kocsi. Beleültek a pocsolyába. Nem viccelek. Másfél óráig tartott, amíg sikerült őket onnan kipiszkálni. Akkor végre, volt ott valami csorda, el-elbődültek néha. Kipakoltuk a cuccokat, szépen berendezkedtünk, és fölvettünk bölény- bőgéseket. Én mondtam: - Feri bácsi játsszuk már vissza, egyáltalán van felvétel? Lejátsszuk. És nézem. A csorda megindult felénk. A hangra. Álljunk meg gyorsan, mert a végén még eltipornak. Tehát volt felvétel. Elképzelhető, hogy ez a Gyöngyvirágtól lombhullásig volt. Mert aztán vettünk mi fel mindent. Volt ott egy óriási kiszáradt fa, amit megszálltak a gólyák. Pihengettek. Bennünket kivittek, otthagytak egész nap. Néha beindult a kelepelés, felvettünk belőle, ami kellett. Néhány tekercset a Ferrofonnal, árnyék alig volt, délután jöttek csak értünk, ott voltunk a tűző napban. Arra már nem emlékszem, hogy mentünk be, lehet, hogy a Kiss Imrével voltunk. Egy ilyen Zala hídnál megálltunk, és pakoltunk be, először csónakba, és aztán vittek be a fenékpusztai részre. Onnan mentünk a bivalyos kocsival tovább. A Ferrofon erősítője már 41-es csövekkel működött. Mutatok majd egyet. Akkor még a Klang, nagyon az elején, még nem működött. Mindent fényhangra csináltak. A külső szinkronoktól kezdve. Amikor kijártunk protokollra, a Parlamentbe. Volt egy AEG fényhang kamera. A Diebold-féle az meg benn volt, utómunkákhoz. Volt a Proton nevű szalagjátszó. Egy nagy vázba volt építve négy lejátszó, csak fényhangra. A szinkronok fényhangra készültek, zenefelvétel, és abból csináltak kópiát. Pozitívet. És akkor azokat rakták alá, a keverés fényhangról fényhangra ment. Magnó csak jóval később jött. A Nándi bácsi ( Sárdi Nándor hangmérnök) és Lukavecz (Lukavecz Ferenc főmérnök) együtt szerezte be ezeket az első Klangokat. 60 után jöttek az első Perfectone-ok. Később a lendpályákat lecserélték két-lendkerekesre, a Magnetocordokon. Nem hiszem, hogy a Simenséknek olyan nagy üzlet volt, inkább csak hagyományból csinálták. Eléggé nagy hőskor volt. Voltak a KZpU, és a KZuSZ fényhang kamerák. A ruszkiktól vettük. Volt egy lupéja, az alapcsíkot lehetett beállítani, azt is ellopták. Egy Klang kamera, annak az erősítőjéből a csövet kilopták. Elkapták a srácokat, a csövek már nem voltak meg. A lupét még sikerült visszaszerezi, amit a lendpályába kellett bedugni, annak alapján az alapcsíkot beállítani. Olyan hatalmas tápegysége volt, mint egy nagy hűtőszekrény. Anód, fűtés, hanglámpa feszültségeket állított elő a csöves készülékekhez. Stabilizált rész is volt benne. Aztán sikerült egy Siemens-Klang fényhang kamerát beszerezni. Egyesítésnél átvitték a Fűszfásékhoz (Fűszfás László hangosztályvezető), a padlásra a fényhang kamerát, a kisebbik, mert kettő volt belőle, talán a KzpU6- os, vagy a KzuSz. Amiről kiderült, hogy a ruszkik lekoppintották az amerikait, tükörképe volt az eredetinek, mert megfordították a fotón az oldalakat. Rosszul rakták a negatívot a nagyítógépbe, és úgy gyártották le. A legelső fényhang az intenzitásos volt. Jobb minőségű volt, mint a transzverzális. Nem volt olyan kényes a labor- munkára. Noszektól kaptam egyszer egy Kerr cellát. Meg egy nagyon szép szalagmikrofont. |
|||||||||
HDF EMLÉKEK, ANEKDOTÁK, és EGYÉB ÁLLATSÁGOK |