
Kis
híja volt, hogy egy hivatalos
önéletrajzot elhelyezzek e helyre. De nem teszem.
Önnön életem rajzát itt és most
szubjektíve szeretném leírni. Úgy, ahogy
magyarázatot kaphatunk megszállottságomra,
elhivatottságomra.
1962-ben születtem, ami azért érdekes csak, mert
minél messzebb kerülök a születési
dátumomtól, annál többet kell
számolnom. A fejben számolás pedig nem
erősségem! Valószínűleg a gyerekeknek
köszönhetem azt, hogy nem érzem az idő
múlását; saját lányomnak, és
azoknak, akikkel összehozott a Sors.
Természetesen a
hagyományos gyermekélet után,
leérettségizve, elkezdődött az igazi
Élet.
Első, majdnem húsz évemet a színpadon
töltöttem, rengeteg tapasztalatot gyűjtve az emberekről, a
társadalom változásairól, a
kapcsolatokról, és természetesen a művészet
erejéről. Tizenöt év éneklés
után az utolsó éveket bohócműsoraimmal
töltöttem. Az igazi áttörést ez hozta.
Addigi élményem a mássággal egy
nyaralás alkalmával megszeretett
középsúlyos kislány volt. Ismerős
házaspár gyermeke, aki hirtelenszőke,
rendkívül bájos, folyamatosan mosolygó nagy
baba volt. Ki-kicsorduló nyálát egy kendővel
törölgettük, utána mindig megfogta a kezem,
odahúzta az arcához, és
végigsimította vele. Nagyon szerettem. Rengeteget
játszottunk, pedig én csak 16 éves voltam
akkor. Teljesen biztos lett az elhatározás:
gyógypedagógus leszek. Aztán a színpad
eltérített, nem is kis időre, de az a hivatás is
egész embert kíván, testestől-lelkestől. De 33
éves koromban, érezve az anyai felelősséget,
félve az előadóművészet bizonytalan
lététől, jelentkeztem a Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző
Főiskolára.
Oligofrénpedagógia-pszichopedagógia szakon
végeztem.
Visszatérve a bohócműsorokra. Sok helyen fordultam
meg, óvodákban, kis és nagy rendezvényeken,
vállalatoknál, fesztiválokon, de egyre jobban
kirajzolódott az a felismerés, hogy Ancsi bohóc
TÚL pedagógus - bohócnak!
Színjátszó szakkört kezdtem vezetni, ez
évekig sikerrel működött a Cserepesházban.
Közben minden nyáron dolgoztam (14 éven át) a
zuglói napközistáborban, ahol a pedagógiai
munkakörök közül az összesben részem
volt. Így találkoztam a Benedek Elek
Általános Iskola
tanulóival. Harmadéves voltam a Főiskolán, amikor
- szinte egy csoda folytán - megkerestem az akkori
vezetést, végezhetnék-e vizsgálatot egy
ismerős gyermekkel, teljesítendő egy gyakorlati feladatot a
tanulmányaimhoz. Ez szeptember vége volt. Az
igazgatóhelyettes és az igazgatónő látott
bennem fantáziát, a megbeszélésről
már tankönyvekkel, tantervvel és szerződéssel
léptem ki az utcára.
Elkezdődött a pályám!
Szerelmes voltam abba az iskolába. Minden energiámat a
tanulásra fordítottam, figyeltem a gyerekeket, kerestem a
módszereket, amelyekkel az eszköztáramat
gazdagíthatom. Figyeltem tapasztalt kollégákat,
hospitálni jártam, szívtam magamba a tudást
és az elhivatottságot. Szülőtréninget kezdtem
az első évben, mert hamar rájöttem, a
fogyatékos gyerekek szüleit nem szabad magukra hagyni. Az
első évben "saját felelősségre" ment,
igazgatói engedéllyel, de azután
pályázási lehetőség is nyílt
rá. Ezt követően - felfigyelvén a
törekvésekre - az akkori nevén Autisták
Érdekvédelmi Egyesülete
éveken keresztül szervezte meg a szülők
segítését ebben a formában. Örök
csodálatom az autizmus iránt akkor alakult ki. Rengeteg
hálával tartozom azoknak a szülőknek, akik
látogatták a tréningeket, és
mindannyiuktól tanulhattam. Bízom benne, hogy honlapomon
is vendégek lesznek.
Mondják, minden gyógypedagógusnak van szakmai
"mániája". Természetesen nekem is. Az autizmus
és a Down-szindróma.
2004-2011-ig logopédiai osztályban tanítottam a Móra Ferenc Általános Iskolában Ez
idő alatt az ép intellektusú, ám komoly tanulási zavarral küzdő
gyerekekről tudtam meg sok mindent, a pedagóguspálya egy másik oldalát
ismertem meg mélyebben. Két olyan osztályt volt szerencsém tanítani,
akik életre szóló élményt és tapasztalatot adtak. Az utolsó osztályom
krónikája megtalalható itt.
Ha úgy gondolja, vegye fel velem a kapcsolatot e-mailben: anikogalfi[kukac]gmail[pont]com