Vakáció – tanulással vagy
tanulás nélkül?
Ez a kérdés
sokszor kérdés. Nem is könnyű rá válaszolni. A legjobb szívvel azt tanácsolná
az ember, hogy pihenjen a gyerek, töltődnie kell, felejtse el kicsit az
iskolát. No, de ez nem ilyen egyértelmű, és főleg nem minden korosztályra
érvényes ugyanaz az igazság. Másképp „felejt” egy elsős, másodikos, és másképp
egy kamasz. Így javaslatot szeretnénk tenni a különböző korosztály számára,
hogyan vészelje át az iskola nélküli két és fél hónapot.
A
kisiskolások, különösen az első, második osztályt végzettek esetében a
legfontosabb a megszerzett tudás alkalmazása. Nem direkt gyakorlásra van
szükség, hanem a világ megismerésére, értelmezésére a már birtokolt
eszközökkel. Az olvasás gyakorlása nem csak könyvek olvasása révén valósítható
meg. Az utcán óriásplakátok, reklámok, különböző feliratok kínálnak lehetőséget
a séta közbeni játékos gyakorlásra. Megkeresünk szemünkkel kicsit távolabb eső
feliratot plakáton, üzleten, és megkérdezzük a kicsitől: Hol áll: „Utazzon velünk!”
Addig van ideje megtalálni a feliratot, amíg el nem hagyjuk a helyet. Így nem
csak az olvasás betű-azonosítási és összeolvasási részét gyakoroljuk, de az
olvasás tempóját is fokozhatjuk, hiszen korlátozott idő áll rendelkezésre. Jó
szolgálatot tesznek továbbá a képregények az éppen olvasást kezdők számára,
hogy hamar sikerélményhez jussanak. Második osztályban előfordulhat már, hogy
kapnak a gyerekek kötelező olvasmányt. Ennek az írásnak nem tiszte ezt
minősíteni, inkább segítséget kínálni a szülőknek: Felváltva olvasni oldalakat
kevésbé fárasztó, és önálló munkára sarkall, mert nem végezzük el helyette a
feladatot. Inkább közösen olvassunk, mint meggyűlölje idejekorán az olvasást.
Az írást képeslapok, napló írásával remekül gyakorolhatjuk. Naplót sem kell
hosszan írni. Egy nagyobb méretű táblázatba, amiben a hónapok, napok felosztása
szerepel, egy-egy mondatban meg lehet örökíteni az eseményeket. „Június 27. Ma
jót fagyiztunk a sarki cukiban, Blökinek is adtam eperfagyit” Az írás
gyakorlására a második legjobb módszer a spontán írás, ezzel a twitter-jellegű
naplóval emléket is gyártunk a nyárról. Az első legjobb módszer a másolás, de
az nyilván „iskolaszagú”, viszont nagyon javasolt nyáron bármit, bárhonnan
másolni, mert nem csak az íráskép tisztul, hanem a helyesírás is fejlődik. Elsősökkel
jó módszer matematika terén a számok felismerését és gyors azonosítását
gyakorolni az utcán autók rendszámának a felolvasásával. Így a betűk neve és a
számjegyek százas számkörben tudnak rögzülni. A két tantárgy koncentrációját
valósítja meg a vásárlás, ahol elolvassuk, mit veszünk, nem csak a
csomagolásról ismerjük fel, a pénztár előtt pedig megpróbálunk összeadni,
fejben, távozáskor pedig kivonni. „Mennyit kaptunk vissza, mennyiből” vagy
hasonló megközelítéssel.
Magasabb
osztályfokon (harmadik-negyedik osztályban) nagyon jó játék két könyv
összeolvasása. Mindkettőnk kezében más-más könyv van. A két könyvből felváltva
olvassuk a mondatokat. Nagyon vicces perceket szerzünk vele, szórakoztató.
Ebben a korban már illik önállóan olvasni a kötelezőket, motiváló lehet ilyen
játékok beiktatásával. (Természetesen nem a kötelező olvasmánnyal kell
játszani! J)
Minél idősebb gyermekünk, annál kevésbé hagyható el a konkrét gyakorlás,
tanulás a nyár folyamán. Nem csak a készségeket kell erősíteni, hanem az
ismereteket is mélyíteni, pótolni szükséges, mert a következő osztályfokok az
előbb megszerzett tudásra alapulnak. Ebben az esetben, amit tehetünk, hogy az
időzítésben segítünk a gyermeknek, július közepéig semmit, de aztán fokozatos
hozzászoktatással elő-elő kell venni a könyveket, munkafüzeteket.
Biztosíthatunk különleges, szokatlan helyszínt a tanuláshoz, javasolhatjuk,
hogy játsszunk iskolásat, ő a tanár, mi a tanulók vagyunk, és magyarázza el a
tananyagot. Természetesen már lehet hosszabb naplót írni, sőt, az interneten blogot
is nyithat.
S
mi legyen felsőben? Mit tegyenek az idősebbek, akik már év közben sem tanulnak
szívesen, nehéz őket a kötelező szorgalmi idő alatt is rávenni? A serdülőket
valóban sokszor szinte lehetetlen gyakorlásra, tanulásra rábírni a nyári szünetben.
Az egyik legbölcsebb döntés a szülők részéről, hogy ha azon a téren nem is
tudnak mit tenni, az idő eltöltésében, az otthon töltött nyári napokon, heteken
is tartják magukat következetesen olyan szabályokhoz, amik év közben is
érvényesek. Ezzel a kötelességtudatot lehet erősíteni, és azt a keretet
megtartani, amit kívánatos lenne soha nem átlépni. Amennyiben ilyen rendszerrel
nem rendelkeznek még, mert „szinte észrevétlenül” nőtt meg a gyerek, igen
ajánlatos mihamarabb kiépíteni, sok bosszúságtól, bajtól lehet megmenteni a
családot egy jó szabályrendszerrel.
Legyen
bármi is a nyári szünetben, semmi nem pótolja a boldog együttlétet a
családtagokkal, barátokkal, az élmény dús, biztonságos szórakozást, hiszen
mégiscsak erről szól a vakáció!