Vakáció – tanulással vagy tanulás nélkül?

Ez a kérdés sokszor kérdés. Nem is könnyű rá válaszolni. A legjobb szívvel azt tanácsolná az ember, hogy pihenjen a gyerek, töltődnie kell, felejtse el kicsit az iskolát. No, de ez nem ilyen egyértelmű, és főleg nem minden korosztályra érvényes ugyanaz az igazság. Másképp „felejt” egy elsős, másodikos, és másképp egy kamasz. Így javaslatot szeretnénk tenni a különböző korosztály számára, hogyan vészelje át az iskola nélküli két és fél hónapot.

             A kisiskolások, különösen az első, második osztályt végzettek esetében a legfontosabb a megszerzett tudás alkalmazása. Nem direkt gyakorlásra van szükség, hanem a világ megismerésére, értelmezésére a már birtokolt eszközökkel. Az olvasás gyakorlása nem csak könyvek olvasása révén valósítható meg. Az utcán óriásplakátok, reklámok, különböző feliratok kínálnak lehetőséget a séta közbeni játékos gyakorlásra. Megkeresünk szemünkkel kicsit távolabb eső feliratot plakáton, üzleten, és megkérdezzük a kicsitől: Hol áll: „Utazzon velünk!” Addig van ideje megtalálni a feliratot, amíg el nem hagyjuk a helyet. Így nem csak az olvasás betű-azonosítási és összeolvasási részét gyakoroljuk, de az olvasás tempóját is fokozhatjuk, hiszen korlátozott idő áll rendelkezésre. Jó szolgálatot tesznek továbbá a képregények az éppen olvasást kezdők számára, hogy hamar sikerélményhez jussanak. Második osztályban előfordulhat már, hogy kapnak a gyerekek kötelező olvasmányt. Ennek az írásnak nem tiszte ezt minősíteni, inkább segítséget kínálni a szülőknek: Felváltva olvasni oldalakat kevésbé fárasztó, és önálló munkára sarkall, mert nem végezzük el helyette a feladatot. Inkább közösen olvassunk, mint meggyűlölje idejekorán az olvasást. Az írást képeslapok, napló írásával remekül gyakorolhatjuk. Naplót sem kell hosszan írni. Egy nagyobb méretű táblázatba, amiben a hónapok, napok felosztása szerepel, egy-egy mondatban meg lehet örökíteni az eseményeket. „Június 27. Ma jót fagyiztunk a sarki cukiban, Blökinek is adtam eperfagyit” Az írás gyakorlására a második legjobb módszer a spontán írás, ezzel a twitter-jellegű naplóval emléket is gyártunk a nyárról. Az első legjobb módszer a másolás, de az nyilván „iskolaszagú”, viszont nagyon javasolt nyáron bármit, bárhonnan másolni, mert nem csak az íráskép tisztul, hanem a helyesírás is fejlődik. Elsősökkel jó módszer matematika terén a számok felismerését és gyors azonosítását gyakorolni az utcán autók rendszámának a felolvasásával. Így a betűk neve és a számjegyek százas számkörben tudnak rögzülni. A két tantárgy koncentrációját valósítja meg a vásárlás, ahol elolvassuk, mit veszünk, nem csak a csomagolásról ismerjük fel, a pénztár előtt pedig megpróbálunk összeadni, fejben, távozáskor pedig kivonni. „Mennyit kaptunk vissza, mennyiből” vagy hasonló megközelítéssel.

             Magasabb osztályfokon (harmadik-negyedik osztályban) nagyon jó játék két könyv összeolvasása. Mindkettőnk kezében más-más könyv van. A két könyvből felváltva olvassuk a mondatokat. Nagyon vicces perceket szerzünk vele, szórakoztató. Ebben a korban már illik önállóan olvasni a kötelezőket, motiváló lehet ilyen játékok beiktatásával. (Természetesen nem a kötelező olvasmánnyal kell játszani! J) Minél idősebb gyermekünk, annál kevésbé hagyható el a konkrét gyakorlás, tanulás a nyár folyamán. Nem csak a készségeket kell erősíteni, hanem az ismereteket is mélyíteni, pótolni szükséges, mert a következő osztályfokok az előbb megszerzett tudásra alapulnak. Ebben az esetben, amit tehetünk, hogy az időzítésben segítünk a gyermeknek, július közepéig semmit, de aztán fokozatos hozzászoktatással elő-elő kell venni a könyveket, munkafüzeteket. Biztosíthatunk különleges, szokatlan helyszínt a tanuláshoz, javasolhatjuk, hogy játsszunk iskolásat, ő a tanár, mi a tanulók vagyunk, és magyarázza el a tananyagot. Természetesen már lehet hosszabb naplót írni, sőt, az interneten blogot is nyithat.

             S mi legyen felsőben? Mit tegyenek az idősebbek, akik már év közben sem tanulnak szívesen, nehéz őket a kötelező szorgalmi idő alatt is rávenni? A serdülőket valóban sokszor szinte lehetetlen gyakorlásra, tanulásra rábírni a nyári szünetben. Az egyik legbölcsebb döntés a szülők részéről, hogy ha azon a téren nem is tudnak mit tenni, az idő eltöltésében, az otthon töltött nyári napokon, heteken is tartják magukat következetesen olyan szabályokhoz, amik év közben is érvényesek. Ezzel a kötelességtudatot lehet erősíteni, és azt a keretet megtartani, amit kívánatos lenne soha nem átlépni. Amennyiben ilyen rendszerrel nem rendelkeznek még, mert „szinte észrevétlenül” nőtt meg a gyerek, igen ajánlatos mihamarabb kiépíteni, sok bosszúságtól, bajtól lehet megmenteni a családot egy jó szabályrendszerrel.

            Legyen bármi is a nyári szünetben, semmi nem pótolja a boldog együttlétet a családtagokkal, barátokkal, az élmény dús, biztonságos szórakozást, hiszen mégiscsak erről szól a vakáció!