Autóbuszbeszerzések | ![]() |
![]() |
A járműbeszerzéseket a
teljesség igénye nélkül csak 1973-tól a 200-as
járműcsalád megjelenésétől írom le.
(Forrás: Berta József - Kertész István: 100 éves Miskolc
város tömegközlekedése)
Tartalom: | ||||||||||
Ikarus | Rába | MAN | ||||||||
Ik260 | Ik280 | Ik412 | Ik415 | Ik435 | Ik546 | Rába Premier 091 | Rába Premier 291 | MAN NL223 | MAN SL223 | MAN SG263 |
Ik260
szóló:
Ebből a típusból 259 jármű érkezett,ezek között voltak az
első automata váltós buszok.A szóló kocsik nagyrésze 260.03
típus/szériaszámú és 21 ülő, illetve 80 álló utas
szállítására alkalmas.
besz.év | forgalmi rendszám | váltó | ablak osztás | műszerfal | darabszám | |
---|---|---|---|---|---|---|
1973 | GC 59-27 - 59-46 | mechanikus | 1/2 | 1 részes | 23 | |
GC 59-47 - 59-49 | Prága | |||||
1974 | GC 59-62 - 59-75 | 1/4 | 14 | |||
1975 | GC 69-27 | 28 | ||||
GC 69-37 - 69-40 | Eredeti szín: sárga | mechanikus | 1/4, 0 | |||
GC 69-41 - 69-50, 79-76 - 79-88 | 1/2 | |||||
1976 | GC 80-06 - 80-14, 80-17 - 80-23, 82-52 - 82-60 | 25 | ||||
1977 | GC 82-73 - 82-80, 82-82, 82-86 - 83-00, GF 15-01 - 15-06 | 3 részes | 30 | |||
1979 | GF 30-08 - 30-27 | 20 | ||||
1980 | GF 30-33 - 30-50, 40-01 - 40-10 | Prága | 28 | |||
1981 | GF 40-16 - 40-19, 40-21 - 40-25, 45-26, 45-31 - 45-36 | 16 | ||||
1982 | BZ 07-92 - 07-97 | 6 | ||||
1985 | BX 73-67 - 73-74 | 8 | ||||
1986 | BX 74-11 - 74-18,74-20 - 74-30 | 19 | ||||
1987 | BX 74-40 - 74-41 | 2 | ||||
1988 | BX 36-20 - 36-38,36-50 - 36-51 | 21 | ||||
1989 | BY 75-27 - 75-35 | 9 | ||||
1990 | AKD 581 - 590 | 10 |
Az 1982-ben készült buszok érkeztek utoljára harmónikaajtóval és trilex tárcsával.A '85-ös kocsik már bolygóajtóval és tárcsás kerékkel álltak forgalomba.
Ik280
csuklós:
(Nagyrészt 280.15-ös)
Ebből a típusból 323 járművet szerzett be a vállalat.35
ülő és 110 álló utas szállítására alkalmasak e
járművek.Az aláhúzott buszok kék lökhárítóval érkeztek.
besz.év | forgalmi rendszám | váltó | ablak osztás | műszerfal | darabszám | |
---|---|---|---|---|---|---|
1974 | GC 69-26 | Prága | 1/4 | 1 részes | 1 | |
1975 | GC 69-28 - 69-31 | 23 | ||||
GC 69-32 - 69-36 | Eredeti szín: piros | mechanikus | ||||
GC 79-89 - 80-02 | 1/2 | |||||
1976 | GC 80-03, 80-04, 80-15, 80-16, 80-24, 80-25, 82-51, 82-61 - 82-63 | 10 | ||||
1977 | GC 82-64 - 82-69, 82-81, 82-83 - 82-85 | 16 | ||||
GC 82-70, 82-71 | Eredeti szín: piros-fehér | |||||
GF 15-07 - 15-10 | Eredeti szín: sárga | Prága | 3 részes | |||
1978 | GF 15-13 - 15-50, 30-01, 30-02 | mechanikus | 40 | |||
1979 | GF 30-03 - 30-07 | 5 | ||||
1980 | GF 30-28 - 30-32, 40-11 - 40-14 | Prága | 10 | |||
GF 40-15 | Eredeti szín: kék-fehér | mechanikus | 1/4 | |||
1981 | GF 45-27 - 45-30, 45-37 - 45-58 | Prága | 1/2 | 26 | ||
1982 | BZ 07-58 - 07-85 | 28 | ||||
1983 | BZ 08-00, 08-31 - 08-42, 08-44 - 08-50, 08-54 - 08-58 | 25 | ||||
1984 | BZ 08-61 - 08-73, 08-76 - 08-90 | 28 | ||||
1985 | BZ 08-94 - 09-00, BX 73-75 - 73-83 | 16 | ||||
1986 | BX 73-86 - 73-90, 74-01 - 74-10, 74-19 | 16 | ||||
1987 | BX 74-32 - 74-39, BY 09-63 - 09-87 | 33 | ||||
1988 | BX 36-41 - 36-47 | 7 | ||||
1989 | BY 75-01 - 75-26 | 26 | ||||
1990 | AKD 749 - 757 | 13 | ||||
AKD 758 - 761 | Voith |
1985-ben érkeztek az utolsó trilex tárcsás kocsik (BZ 08-94, 08-97, 09-00, BX 73-75, 73-80, 73-82).A '85-ös járművek a BZ 08-94 -et kivéve bolygóajtósak, a '86-osok az utolsó harmónikaajtósak.
A 200-asok járműjellemzőit Szakszon Zoltán segítségével állítottam össze.
1993 utolsó napjaiban érkezett
meg a 400-as típusú járművek közül az első Miskolcra. A
tolócsuklós Ik435-ös kocsiból ekkor még csak kettő
közlekedett az országban.Ezt a járművet hamarosan követte
415-ös szóló társa is.E két járműbe még DAF LT 160G
motort szereltek. A további járművek már a cég színeiben
Rába D-10 -es motorral érkeztek és kielégítik az EUROII.-es
normát.
Ik415
szóló:
besz.év | forgalmi rendszám | váltó | ablak osztás | darabszám | típus/széria | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|
1994 | EKG 859 | Voith | 1/2 | 1 | 415.14C | 28 |
1998 | GSZ 861 - 865 | 1/3 , 0 | 5 | 415.35 | ||
1999 | HDF 366 - 368 | 3 | 415.35A |
Ik435
csuklós:
1994-től összesen 21 tolócsuklós állt forgalomba Miskolc
utcáin.
besz.év | forgalmi rendszám | váltó | ablak osztás | darabszám | típus/széria | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|
1994 | EEG 411 | ZF | 1/2 | 1 | 435.06 | 42 |
1998 | GTH 771 - 776, 778 - 781 | Voith | 1/3 , 0 | 10 | 435.21 | 37 |
1999 | HDS 014 | 1 | 435.21B | |||
2000 | HEJ 331-332, HER 133-134, HEX 144-145, HFD 501, HDE 889-890 | 9 |
2000 június 1-én állt
forgalomba az első miskolci alacsonypadlós busz, az
Észak-Déli gerincvonalon.A jármű érdekessége a a hátul
függőlegesen elhelyezett MAN motor.
Ik412
szóló,alacsonypadlós:
besz.év | forgalmi rendszám | azonosító | váltó | ablak osztás | darabszám | típus/széria | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | HFC 309 - 310 | Voith | 1/4 | 2 | 412.10B | 25.5+4 | |
2001 | HPR 533 - 534 | 311 - 312 | 1/3 | 2 | 412.30A |
Az MVK Rt. állományában ugyanolyan azonosítóval rendelkező járművek nem lehetnek ,ezért vált szükségessé néhány busznál a rendszámtól különböző azonosítószám hozzárendelése.
Az új évezred első napjaiban
érkeztek Miskolcra a Győrben gyártott Rába buszok első
darabjai.A jármű szembetűnően eltér az eddig megszokott
Ikarus buszoktól, mind külső és belső megjelenésében is.
Megemlítésre méltó, hogy az EUROIII követelményeket
kielégítő MAN motorral rendelkeznek.
Rába
Premier 091 szóló:
besz.év | forgalmi rendszám | azonosító | váltó | ablak osztás | darabszám | típus | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | HLU 211 - 212 | 400 - 401 | ZF | 1/4 , 0 | 2 | 091 | 30 |
besz.év | forgalmi rendszám | azonosító | váltó | ablak osztás | darabszám | típus | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | HLU 104, 121 - 122 | 782 - 784 | ZF | 1/4 , 0 | 6 | 291 | 38 |
HLF 380, 592 - 593 |
A cég életében az
eddigi legnagyobb darabszámú járműbeszerzés erdeményeként,
2002 tavaszán érkezett meg 68 MAN típusú autóbusz
Miskolcra.Az új járművek EUROIII-as normákat kielégítő MAN
motorral vannak felszerelve.
MAN
NL223 szóló,alacsonypadlós:
besz.év | forgalmi rendszám | azonosító | váltó | ablak osztás | darabszám | típus | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | ICC 911 - 916 | 313 - 318 | Voith | 1/5 , 0 | 6 | NL223 | 30.5 |
besz.év | forgalmi rendszám | azonosító | váltó | ablak osztás | darabszám | típus | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | ICC 917 - 936 | 412 - 431 | Voith | 1/3 , 0 | 20 | SL223 | 26 |
besz.év | forgalmi rendszám | azonosító | váltó | ablak osztás | darabszám | típus | ülőhely |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | ICC 937 - 977, 979 | 788, 789, 785, 790 - 793, 786, 794 - 796, 787, 797 - 826 | Voith | 1/3 , 0 | 42 | SG263 | 38 |
besz.év | forgalmi rendszám | váltó | ablak osztás | darabszám |
---|---|---|---|---|
1993 | DUC 176 - 177 | mechanikus | 1/2 | 2 |
![]() |
![]() |