Miskolci történetek | ![]() |
![]() ![]() |
Ezt a
történetmesélést azok fogják igazán értékelni, akik már
jártak Miskolcon és ismerik a vonalhálózatát. Tudják mi
merre található és mi jellemzi a tömegközlekedését.Ez
afféle vegyesfelvágott amiben a 100-as villamostól a 890-es
buszig bezárólag minden lesz.
Azt hiszem ennyi bevezető után el lehet kezdeni a mesét! A
miskolci tömegközlekedésre két fajta jármű jellemző: az
egyik a villamos ,ami ma már csak a kelet-nyugati vonalon
szállítja az utasokat, a másik az autóbusz, ami mindenfelé
behálózza a várost a peremterületeivel együtt. Vannak akik
imádnak ezeken a járműveken utazni, pontosabban nem azért
utaznak,hogy eljussanak valahova, hanem azért mennek el
valahova, hogy utazhassanak! Szakmai körökben mondhatom
nyugodtan úgy is, hogy vadászunk a járművekre,
megválogatjuk, hogy mire szállunk fel.Ha például az utóbbi
időben túl sokat mentünk a megállóba érkező géppel, akkor
célszerű elengedni és megvárni a következőt!Persze itt nem
a 17-es viszonylatról beszélek, amin naponta két-három járat
közlekedik és a napi utasszám is körülbelül ezzel egyezik
meg.
Az autóbuszkedvelők nagyon
szeretik a tereléseket.Ilyenkor vagy fényképezőgéppel
várjuk a jövevényt, vagy kipróbáljuk az újdonsült
útvonalat, vagy mindkettő.Amikor kicsi voltam volt jónéhány
hasonló nagyszabású akció.
Talán a Tiszaival kezdeném! Köztudott, hogy ez Miskolc fő
vasútállomása.A másik a Gömöri Pályaudvar,de ez egyre
jobban feledésbe merül. Most visszatérek az előbbire. A tér
1984-ben eléggé leromlott állapotban volt.Az állomásépület
előtt parkoltak a buszok és az akkoriban szokásos tolatásos
technikával álltak be.Képzelem milyen nagy öröm volt velük
betolatni, amikor ott rohangáltak az emberek össze-vissza!
Ugyanez még nagyobb öröm lehetett csuklósokkal,
csúcsidőben! Na, de visszatérek az átépítésre! Ez az, amit
nem lehetett úgy megoldani, hogy a forgalom is ott közlekedjen,
éppen ezért a buszok át se gurulhattak a Szinva hídon. A
pályaudvar helyett a Szinvával párhuzamos első utcán
befordulva letették utasaikat és az utca végén átkanyarodtak
a Szinva partra.Ez az út lett az ideiglenes végállomás, amin
végigsorakoztak. Természetesen egyirányúsításra került az
utca, nehogy véletlenül összetalálkozzanak a Húskombinát
felé tartó 8-assal. A híd másik oldalán áldatlan állapotok
uralkodtak. Az aluljáró leendő helyét ki kellett ásni és ki
kellett alakítani a korszerű indítóhelyeket ,valamint az
autóbusztároló is elkerült az egyik sarokba. Így került '85
tavaszán átadásra az új "személypályaudvar".
Másik hasonló beruházás a főutca teljes átépítése volt.1984. február 1-től minden járművet kitiltottak, csak a villamos maradhatott.Első lépésként az Ady hídtól elindulva repülővágányokat fektettek le.A villamosforgalom ezen közlekedett mindkét irányba, amíg a két sínpárt a közművekkel együtt ki nem cserelték. Ez szakaszokra bontva így ment addig ,amíg el nem értek a főutca végéhez a Városháztérhez.
A történet itt még nem ért véget,jött a folytatás a Marx térig.A buszokat és természetesen az áthaladó forgalmat is a Szinva partra kellett terelni '86 őszétől.Itt járt az 1-es,1D-s,101-es és a 101B-s is.A legjobban azok örültek akik a Marx térről igyekeztek a belvárosba, tudniillik a végállomás mellett álltak meg a városba tartó járatok és nem a százegynehány méterre levő megállóban.
Teszek egy kis kitérőt a vasgyári villamoshurokhoz, amit két nyári időszak alatt építettek át.Megboldogult AKD-596 -os szorgalmasan rótta a köröket az Újgyőri főtér-Vasgyár vonalon a villamost helyettesítve.Ekkor a pályát a Vasgyártól a Főtér felé cserélték ki és a "citrompótló" a villamosvégállomás bazaltkockáin állt meg.A következő év a maradék hurok korszerűsítése volt.A Vasgyári gyógyszertárnál a pályát áthelyezték az út baloldalára és az átadást követően a frissen forgalomba állított Tátrák kapták meg a gyári szakaszt.
Másfél év elteltével kezdetét
vette a hosszú Diósgyőri villamospálya rekonstrukció.Mint
köztudott megszüntették a diósgyőri hurkot, a Blaha Lujza
utcában lakók nagy örömére.Az útpályát is sikerült
négysávosra kiszélesíteni és egy esztétikus
forgalomirányító végállomást is sikerült a vaspálya
végére építeni.A régi végállomás helyére készítettek
egy bekötőutat, ami '97 május elsejétől a Majális-parki
szóló buszok végállomása lett.Na, nem akarok nagyon
előreszaladni, erről majd pár bekezdés múlva írok.Most
inkább visszatérek a pályafelújítás elejére,nevezetesen az
Újgyőri Főtérre.
Ez a tér arról volt híres,hogy nem volt olyan hónap amikor ne
írtak volna a helyi újságok a kiváló műszaki
állapotáról.A szurokkal fugázott kockakő burkolat kisebb
akadálypályának is beillett, ezért a nyugdíjasok
különösen kedvelték.Hajtottak végre itt kisebb műtéteket
(mármint a téren és nem a nyugdíjasokon), amikor megjött a
200-as pályaszámú Tátra, Csehszlovák szomszédunktól.Mivel
szélesebb paraméterek jellemezték, a megállóhelynél a
sínpárokat távolabb kellett egymástól helyezni.A téren volt
egy designos újságosbódé és egy MVK bérletpénztár.Ezt az
egészet burkolatostól, villamossínestől fel kellett szedni
és a villamost az ilyenkor szokásos helyére a
repülővágányra terelni.A Főtér és a piac közötti
szakaszon az egyik sínpárt meghagyták, amíg a másik
elkészült.Az építkezés ideje alatt a gyalogosok, ha
tehették a Vasgyárig mentek a villamossal vagy a busszal,
elvégre a busszal mégiscsak jobb átkelni a repülővágányon
és a kisebb akadályokon, mint a félméter mély
munkagödrökön.Néha-néha azért a buszokat is megterelték
volt,hogy csak hátul a gesztenyesoron engedték fel őket,ahol a
"főteres" kocsik lefelé jönnek.Egy-két fát is
kivágtak a Vasgyári út elején, hogy megnöveljék a tér
átmérőjét.A lényeg az, hogy elkészült és kész van,
használjuk egészséggel!
Ha már Újgyőrnél járok nem
hagyhatom ki a buszvégállomást se.Amíg át nem építették a
buszok hátul a piac felől mentek be és a körforgalomnál
jöttek ki.Mivel egy be- és kijárata volt és az is egysávos,
ezért főhetett a diszpécserek feje ,ha valami miatt nem
tudták a buszok a kijáratot igénybe venni.Megfordulásra pedig
nem volt lehetőség!Így volt ez akkor is amikor a 89-65 -ös
minden előzmény nélkül megtorpant a kijáratnál.Még
szerencse, hogy a végállomást szegélyező járda nem volt
túl magas és a kisebb akadályt leküzdve a kék Ikarusok
átjutottak a másik oldalra.
A végállomás olyan speciális kialakítással bírt, hogy az
eleje és a vége között 200m távolság volt.Ha az emberek
többsége a piacra tartott, biztos ami biztos a buszok a
távolabb eső indítóhelyükre álltak be és ha valaki a
városba igyekezett már a végállomás kezdeténél megálltak
, had gyalogoljanak még pár száz métert az emberek.
A leszállóhely külön mondatot érdemel! Itt a hosszú járda
nem volt másfél méternél szélesebb és mivel egymás elé
,közé ... parkoltak be a járművek, amit csak a járdára
való felhajtással lehetett megvalósítani,ennek
eredményeképpen a gyalogjáró út felőli része majdnem az
úttal volt egyenlő.
A járatok egy része külön járdaszigetekről indult, a többi
pedig a szélső járdáról amit még rossz közelítéssel se
mondhatunk egyenesnek.A 67-es indítóhelye például pont
kanyarban volt, ahová csak a járdára való felhajtással
lehetett beállni.
Nem írtam még a tárolóhelyről ahová délelőtt álltak be a
kétrészes kocsik.Ez egy külön elkerített rész volt a
végállomás közvetlen szomszédságában, ahová csak a
körforgalmon keresztül, jó esetben másfél perces út után
lehetett eljutni.Ezzel egybe volt építve az Újgyőri
remíz,ahol az utóbbi időszakban (15-20 évben) már csak
villamosok és buszok bontásával foglalkoztak.Ennek az
emlékét őrizte meg a buszoldalból készült kerítés ami
már csak fényképen van megörökítve!
Az új végállomásról nem sokat írok,akit érdekel jöjjön
el és nézze meg!A régi nekem jobban tetszett, volt benne
valami nosztalgia.A régi idők emlékét ma már csak egy ki
tudja milyen okból ki nem vágott fa idézi fel.
Ahogy megígértem, most
megmutatom mi volt a Majális-Parkban és a parkon túl.Eddig a
buszvégállomásig közlekedett a csuklós 1-es és 101-es,
közismertebb nevükön "sima" és
"gyorsjárat".Ma már csak az előbbi fordul itt meg
és megy egyből vissza a Tiszai pályaudvarra.A '80-as években
még tárolási célra is szolgált a végállomás.Ide hozták
az Ikarus-tól leszállított, de még forgalomba nem adott új
járműveket és itt kaptak helyet a selejtezés után eladásra
szánt buszok is.Azt se tartom kizártnak, bár nem vagyok benne
biztos ,hogy a központi telep telítettsége miatt a javításra
várakozó kocsik egy része is itt parkolt. Régen, nevezetesen
97 májusáig ez volt az indító végállomása a Lillafüredi
5-ös és az Ómassai 15-ös ,115-ös járatoknak.Ez utóbbi
gyorsjáratnak nem sok jelentősége volt.Legtöbbször a
beérkező 15-ös táblázott át 115-ösnek és úgy folytatta
útját.Túl sűrűn fizikai képtelenség lett volna a
viszonylatot járatni, ugyanis egyszerre maximum 2 busz
tartózkodhatott a szűk, hegyi ómassai úton.Olyan volt ez,mint
egy villamosvonal meghatározott távolságonként kitérőkkel
ellátva.Amíg nem ért le a találkozóhelyig a fent lévő
kocsi, addig nem mehetett tovább a másik.Ha már Ómassa felé
kirándulunk nem hagyhatom ki a gondolatmenetből az Őskohót,
Garadnát és persze a kisvasutat sem.2000 májusától pedig
gőzössel is lehet hétvégén utazni!
Garadna után már nincs több megállója a busznak, beérünk a
faluba.A falu utcája úgy van bepréselve a völgybe, hogy
középen csak egy Ikarusznyi szélességű út
található.Azután rákanyarodunk a hídra, ami után máris a
falu (fő)terén találjuk magunkat.Itt le kell szállni a
buszról és fényképezőgéppel esetleg videókamerával meg
lehet örökíteni, amint tolatással megfordul a jármű.Megjegyzem történt már olyan eset is amikor
fennmaradtak az utasok a tolatgató kocsin és olyan is amikor
két Ikarus volt egyszerre a téren.
Érdekességként kell ,hogy megemlítsem az ómassai fa hidat
amely 1984-ig eresztette át a buszforgalmat.Utána korszerűbb
beton híd épült, amely jelenleg is áll.A
"hídverés" ideje alatt a buszok a falu előtt
fordultak meg.
Jó pár jármű közlekedett már erre,de az emlékezetesebbeket
meg kell, hogy említsem!Ilyen volt a GA 19-80 -as 620-as Ikarus,
a BZ 07-92-es, a BX 74-22-es, ami később AKD 549 lett és a
törzsgárda legemlékezetesebb tagja az AKD-511 -es, amely az
Ómassai éjjel-nappali műszak miatt hamar leszázalékolásra
került. Engedtessék meg,hogy pár sorban összefoglaljam az
utóbbi, számomra legemlékezetesebb jármű rövid
életrajzát.
1988-ban 21 szóló testvérével érkezett Miskolcra a kocsi.A
'90-es években az 549-essel felváltva dolgoztak a vonalon.1992
szeptemberében, már nagyjavítás után állt
forgalomba.1995-ben a túl sok hegyijárat miatt a motornak
voltak kisebb problémái, ezért felújításra került.Az
utolsó pár évben már leszedték a hegyi vonalról, az előbbi
problémák miatt.'99 decemberében betöltötte egymilliomodik
kilométerét, ezért leállításra került.Majd tavaly
augusztusban egy pesti vállalkozó vette meg.
Van pár érdekes ómassai buszos
történetem is.Az egyik épp a híres 511-eshez fűződik.A
'90-es évek elején a Palotaszálló megállónál szálltunk
fel a buszra.Éreztem, hogy valami a lábamra fröccsent
felszálláskor, de nem tulajdonítottam neki különösebb
jelentőséget.A katonai erődöt elhagyva a járművezető
felreállt és elkezdte a kettes ajtónál a motort
fürkészni.Az első ajtót kinyitva egyből megállapította,
hogy felforrt a busz hűtővize.Egy öreg néni egyből
jelezte,hogy Hámorban amikor ő felszállt már akkor is
csurgott ott valami.Lehetett SOS jeleket küldeni az URH-n a
Majális-parki menetirányítónak!
Persze eközben mindenki leszállt a járműről és
gyönyörködött a táj szépségében.(Én a buszban!) Mivel
megfordulni és legurulni már nem volt lehetőség, ezért meg
kellett várni a sárga angyalt, pontosabban a kék csíkos
műhelykocsit.Ez a sofőr részéről rendben is van,de az
utasokat tovább kellett szállítani.Pillanatok múlva közölte
is a menetirányító ,hogy mindjárt küldi a kocsit, ami akkor
állt ki 16-osból.Még egy ideig gyönyörködtünk a tó szép
zöld vizében, amikor megpillantottuk a felénk vágtató
Ikarust a műhelykocsi kíséretében.A műhelykocsiból
kiszálltak a szerelők és egy locsolókannával nekiláttak a
reparáláshoz.Ahogy az ilyenkor lenni szokott a mentesítő
járat jobb oldali szélvédője mögé be volt hajintva a 15-ös
tábla, az oldalán, meg hátul semmi! Ennek a kocsinak a
vezetője se sűrűn járt Ómassán, mert majdnem elfelejtett a
megállókban megállni! Visszafelé nem ezzel a járattal
jöttünk, hanem megvártuk a következőt.Addigra sikerült
lelket lehelni az 511-esbe, amin elöl csöpögtek a locsolás
nyomai.Ezt többen is jelezték a sofőr felé, aminek persze
semmi jelentősége nem volt...
Másik élményem pár éve történt meg.A 15-ös járat ekkor már Diósgyőrből indult.Kiszámoltuk mikor ér a Palotaszálló megállóhoz és előtte pár perccel lesétáltunk a tóhoz.Mit ne mondjak nem sok időnk volt a tóban gyönyörködni, pár perccel hamarabb oda is ért a jármű.A busz ezen a héten állt nagyjavítás után forgalomba.Mondanom sem kell, hogy nem 50km/h -val hajtottunk felfelé és a frissen festett oldalával szép formásra egyengettük a bokrok és fák ágait a Hámori-tó és Ómassa közötti hegyi úton.Aki nem nézett ki az ablakon, az is gyönyörködhetett a nyitott ablakon az utastérbe bekandikáló faágakban.
Akinek hiányérzete van azzal közlöm, hogy még két Ómassai élményem hátra van!
'99 nyarán is megtettem szokásos Ómassai kirándulásom.A sofőr itt se spórolt a sebességgel.Miután letette a faluban az utasokat, beállt a busszal a kocsma mellé és ha már úgyis ott volt, beült a falubeliekhez a kocsma teraszára sörözni.
Idén januárban is voltam e kis hegyi faluban.A Rábák átadása után elmentünk kipróbálni az egyik szóló Premiert.A hámori alagútnál mégnéztük kényelmesen elfér-e az új jövevény az alagútban, nehogy idő előtt túlformázzuk amúgy is formás karosszériáját.
Ómassára alig értünk be,
máris fokosát lóbálva, lélekszakadva rohant a parton egy nem
idevalósi túrista.Miután megtettük a műszaki szemlét és
bemértük a busz paramétereit, természetesen levittük őt,
mint a miskolci Rába első utasát.
Felugrottunk még a lillai alagutat megnézni, s mivel úgyis
kirándulós kedvünkbe voltunk, kimentünk Bükkszentlászlóra
is. A falu elején meg kellett várni a kifelé tartó forgalmi
kocsit, aztán irány befelé a központba.A központot itt egy Y
alakú elágazás jelenti, ahol a busz tolatással tud
megfordulni.A friss levegőn tanácsot kértünk URH-n ,hogy
mikor ér fel a következő busz,mert ugye nem tanácsos az
egyutcás faluban összetalálkozni vele.Készségesen meg is
mondták az azután következő érkezését!Közben egy kutya
majdnem megtisztelte az MVK büszkeségét, ha a pilóta nem
szól rá.Egy öreg néni is majdnem felszállt!Persze nem csoda,
hisz a Fok-Gyem kijelzőn kint felejtettük a 68-ast!Bár a néni
nemigen látott el odáig.Két helybeli férfi is kijött a
kocsmából alaposan megnézni a legközelebbi vitatémájukat.A
forgalmi kocsi közben megérkezett és utána mi is elindultunk
lefelé a biztonság kedvéért 1-es jelzéssel , nehogy
reklamáljanak a diszpécsereknek ,hogy nem állt meg a 68-as!
Azt hiszem buszos történetekből kifogyhatatlan vagyok, de ezt talán a családom tudná a legjobban konstatálni!
Felelevenítem pár rövid,de érdekes kalandom!Miskolcon nem minden járművezető mondja be úgy a megállóhelyeket, ahogy illik.Van aki leharapja a végét, van akinél már az elejét sem érteni és van aki mindent belead, ha jókedve van! Ez utóbbi a hónap elején figyelmeztetni szokta az utasokat ,hogy el ne felejtsék régi bérletszelvényeiket kicserélni!Udvariasan bemondja a megállókat és elszórakoztatja az utasokat, ha kell.Egyszer például baleset miatt nem közlekedtek a villamosok a Tiszai pályaudvar felé.URH-n értesülve az eseményekről, a 12-es járaton, a Széchenyi utcán közölte az utasokkal,hogy célszerű a villamos helyett inkább a 21-es autóbuszt választaniuk a pályaudvar irányába. Egy másik esetben az Egyetemvárostól a Centrumig közlekedő garázsmenetes járaton szórakoztatta az utasokat.Mivel szeptember eleje volt a vidéki "gólyákat" egyből beavatta a bérletezős elsőajtós felszállás rejtelmeibe.Elmagyarázta mire szolgál az "Aladdin csodalámpája" (gyengébbek kedvéért felszállásengedélyező nyíl).Ja, és minden megállóban megköszönte azt a segítséget, amit a hármas ajtó bezárásához nyújtottak az utasok, tudniillik a léghenger kissé gyengélkedett!A végállomáson természetesen elbúcsúzott az utasoktól.
A következő sorok egy már
nyugdíjban levő gépkocsivezetőről szólnak.Amióta
bevezették az elsőajtós felszállást, amikor csak lehetett
alkalmazta is azt!Tévedés ne essék, nem volt ő goromba,rossz
ember, inkább ennek az ellenkezője jókedvű, vidám.
Jajj volt annak aki nem tartotta be a jegyellenőrzést!A
mikrofonon keresztül előrevezényelte!"Hármas ajtónál
felszálló utas legyen szíves előrefáradni, az ellenőrzés
magára is vonatkozik!"Az utas vagy bemutatta
bérletét,menetjegyét vagy leszállt. Történt egyszer a
18-ason, hogy egy nyugdíjas asszony fel mert szállni a hármas
ajtónál.Nem kellett sokat várni, hogy sofőrünk ellenőrizze
a mikrofon működését!A néni előrement és közölte, hogy
"hagyjon neki békét, majd 73 évesen fog előremenni a
fájós lábával".Végül is megmutatta az igazolványát!A
megállóból kiindulva megszólalt a
hangszóró:"Reklamálni bent tessék a telepen,ott meg
fogják dícsérni ,amit ott kap azt nem felejti el!". A
többi utas nem tudta,hogy most együttérezzen vagy nevessen.
Szintén 18-ason történt a következő eset.A Vasgyár felől tartottunk a Reptér irányába és a Szinva hídnál szokás szerint pirosat kaptunk.A gyalogátkelőhelynél egy asszony várakozott a kisgyermekével.A gyermek egy bizonyos testrészét feltűnően fogta,mire a sofőr kiszólt az ablakon: "pisilni kell a gyereknek, pisiltesse meg!".A busz csak azért nem zengett a nevetéstől, mert alig volt utas.Mi azonban nagyon jót nevettünk!Aztán jött a folytatás!Ekkor még a Petőfi térnél kanyarodott el a járat.A balra nagyívű kanyart bevéve majdnem elénk hajtott egy tehertaxi.A sofőr természetesen belelépett a fékbe és az első ajtót kinyitva elkezdte a mondókáját:"te hülye majom, nem látod ,hogy ott az elsőbbségadás tábla"!Ezen is jót mulattunk.Azóta ez a vidám, öreg buszvezető szintén nem dolgozik már!
Vannak sofőrök, akik tudják nyomni a gépnek, és vannak, akiket csak a gravitáció hajt.Ilyen a következő eset buszvezetője is. Főhősünk imádott gurigázni.Amikor meghuzatta 35-40 -re már nyúlt is az automata váltó N(üres) gombjához.Így aztán nem csoda,ha mindig késett.Egyszer időben el akart indulni a végállomásról, de beérkezett mögé a másik kocsi.A két járművezető még gyorsan elintézett valamilyen pénzügyet, aztán indított!Egy méter megtétele után újabb felszállók érkeztek,még felvette őket is.Gondolom,hogy behozza a késést ,élete eddigi rekordsebességét döntötte meg!Komolyan mondom élveztem az utazást!Az út az Egyetemvárostól a Tapolcai elágazásig tartott,aztán belecsapott az isteni szikra a légrugóba!A sofőr a megállóban leszállt, és miután visszatért közölte, hogy szálljunk le ,mert a gépezet elromlott.Majd elvánszorgott a lesántult monstrummal a telepre.
A nyolcvanas évek végén úszni jártunk az osztállyal.Mivel az uszoda nem az iskola közvetlen közelében volt, természetesen különjáratot vettünk igénybe.Két hétig mindennap ugyanazzal a BV 90-93 -as kocsival utaztunk.Elegem is volt belőle! Mellesleg megjegyzem a busz még Sajószentpéteren szolgál! Történt a legelső alkalommal, amikor elindultunk az uszodából vissza, hogy a buszsofőr a visszapillantó tükörrel megpróbált megegyengetni egy útban levő villanyoszlopot, majdnem nekiment egy autónak és feldűtött egy út szélén álló kukát.
Most egy olyan gépkocsivezetőről írok, aki nem szeretett garázsmenetben utasokat gyűjteni.Amikor elhagyta az újgyőri menetirányító látótávolságát lekapcsolta a világítást és irány a telep!Mivel egyszer majdnem lebukott, utána már nem mert kockáztatni!Az első útba eső megállónál felszálltak az utasok, majd szép kényelmesen 30-as tempóval haladtunk tovább.Gondoltam,hogy a menetirányítókat akarja szívatni, hátha utánunk jönnek a cég Mazdájával!Addig nem is változott meg a véleményem, amíg le nem fúlt párszor a motor és az amúgy sem túl nagy átlagsebességünk a felére nem csökkent. Mindez az utolsó kör után, a garázs irányába... Nincs mit tenni, ez is benne van a pakliban és az is ,hogy a garázs helyett más járatot kell helyettesíteni!
Most áttérek azokra a
járművezetőkre akikkel rekordsebességet értem el!
Általában, mint minden nyáron nagymamáméknál nyaraltam..Aki
járt már Komlóstetőn az tudja, hogy a 67-es egy hosszú
meredek parton ereszkedik lefelé,ahová két megállót iktattak
be.A busz a partról annyira nagy sebességgel száguldott
lefelé,hogy csak a busz hátsó felével sikerült a megállóba
beállni!A középső ajtó a megállótáblával volt
egyvonalban.Mindez érthető ,ha csúszós, jeges az út, de
akkor augusztusi hőség volt.Nem sajnálta a kakaót, ez végig
így ment a Marx térig az utasokkal tömött kocsival!Gondoltam,
hogy mivel kétrészes a kocsi és épp a délelőtti pihenője
következik azért siet ennyire, de nem így volt!
Ezen a napon volt a hugom születésnapja és ahogy az minden
évben lenni szokott a nagymamám ebben az évben is készített
neki egy tortát.Mondanom sem kell ,hogy délután amikor
hazafelé mentünk a tortával, ugyanaz a reggeli 36-27 -es kocsi
jött, ugyanazzal a sofőrrel és ugyanakkora sebességgel! Csak
megjegyzem, a torta hazaért épségbe!
Ezen a szakaszon volt már olyan eset is, hogy a barack borult ki
valaki szatyrából és a gravitációnak megfelelően a busz
lépcsőit beterítette.
Volt már abban is részem, hogy Komlóstetőről 3 perc alatt
leértünk az Újgyőri főtérre és egy másik alkalommal az
Újgyőri főtérről 4 perc alatt a Dózsa Gy. útra.
A buszsofőröknél maradva olyan esetre is emlékszek, hogy a Bábonyibérc végállomás közelében lévő fagyizónál állt meg a vezető 1 gombóc fagylaltra.Az utóbbi időben esett meg, szintén ezen a vonalon, hogy két megálló között megszólalt a gépkocsivezető mobilja. Nem teketóriázott, miután sikerült a háta mögé felakasztott kabátjából kihalásznia, menet közben nyugodtan beszélgetett rajta.
A sofőrök mielőtt forgalomba állnak vizsgát tesznek és egy pár napig másodpilóta jelenlétében vonalismeretet szereznek azokon a főbb vonalakon, amin dolgozni fognak.De mi van akkor, ha a pilóta épp tartalékos és bárhová kivezényelhetik?Két lehetőség van: vagy tudja merre kell menni, vagy nem!Utóbbiban is volt már részem: a kritikus elágazás előtt megállt és az utasok segítségére volt szükség!
A kitűzött útvonalról nem
ajánlatos a busszal letérni!Egyszer egy hétfő reggeli
csúcsban, a Búza tér mellett a 3-as úton meg se lehetett
mozdulni.Gondolt egyet a gyorsjárat sofőrje és buszállomáson
keresztül levágta az utat!
Volt már abban is részem,hogy a Majális parkba tartó csuklós
1-es busz elfelejtett a Vasgyárba bekanyarodni
műszakváltáskor.Mire észbekapott a sofőr,csak különböző
tolatási mutatványokkal tudta korrigálni a hibát.Mindezt az
Újgyőri piacnál, a villamospályára keresztbe.Visszamentünk
az Újgyőri Főtérig a buszvégállomáson keresztül, a
várakozó utasok nem kis csodálkozására és folytattuk a
menetrendnek megfelelő útvonalon az utazást.
A terelésekről még nem is
írtam,úgyhogy megragadom a klaviatúrát!Tízegynehány éve
történt,hogy a Ládi fűrésztelep mögötti sorompónál
csőtörés volt.A 9-es, 21-es, 68-as járatokat nem lehetett itt
átengedni!Mivel nem volt a közelben mentesítő út maradt a
fűrésztelep!A buszok a temető után Komlóstető felé vették
az irányt,majd a Ládi fűrésztelep megálló után jobbra, be
a fatelepre.A hátsó kijáratnál pedig visszatértek eredeti
pályájukra.A komlósiak, megpillantva a sorompón átdöcögő
kék gépet, azt hitték, hogy a 19-est csuklósították.
Történt olyan eset is erre,hogy Komlóstetőt elválasztotta a
külvilágtól egy eltört főnyomóvezeték.Nem maradt más
megoldás, mint a fent ragadt járatokat a fűrésztelep és
Komlóstető között cirkuláltatni kellett.
Amikor gázvezetéket fektettek erre, a forgalmat
jelzőlámpával irányították.Ennek a reggeli csúcsban
örültek legjobban az utasok, főleg akkor amikor a szemetesek
is előttük haladtak!
Utoljára akkor közlekedtek terelőúton erre a buszok, amikor
'99-ben hófúvások voltak.A hurok egyik ágán, ahol felmegy a
19-es és a 67-es, a 19-es visszajönni már nem tudott, mivel
nem fért el két Ikarus, a csak egy busznyi szélességűre
takarított úton.Maradt tehát a másik ág, ahol a 67-es is
járt.Amíg el nem kezdett olvadni,még fél hónapig, így
közlekedtek.
Azt hiszem a havazás kezdetekor
nem unatkoztak a diszpécserek!Égtek az URH-n a vonalak!Az
éjszakai villamospótló járatok gondoskodtak róla,hogy
másnap ne tudjon megindulni a villamosforgalom.Rásajtolták a
havat a villamospályára, mint egy úthenger.Valamikor
következő nap délelőttre sikerült megtisztítani a
vágányokat.Persze a forgalom továbbra is a vaspályán
zajlott,mivel a pálya két szélén levő egy-egy sávnyi
aszfaltot nem tudták eltakarítani rendesen.
Az autóbuszüzemben sem volt jobb a helyzet.Bizonyos járatok
ugyanis nem érkeztek vissza az indító végállomásra.Ilyen
volt a lyukói 16-os,az ómassai 15-ös és hagyománybontóan a
12-es egyetemi vonal is.A 22-es ami szintén egyetemi járat
,csak azért nem akadt el, mert a telepről ki se merték
engedni!Az Avasiakat most inkább nem sorolnám fel!Komlóstetőn
nem volt reggel fennakadás, mivel a buszok már a Vasgyári
úton sem tudtak tovább haladni az elakadt konvoj miatt.Egy pár
napra a 101-es is elvesztette a gyorsjárat jellegét, tudniillik
minden megállóban megállt.
Ennyi jutott eszembe, ami az utóbbi két évtizedben Miskolcon történt. Ha van valakinek hasonló élménye szívesen meghallgatom, vagy elolvasom!
Ismét megragadom a klaviatúrát így fél év elteltével, mert ennyi idő alatt is történt Miskolcon ez-az amit illik legépelni.Egyrészt azért, mert érdekességnek számít, másrészt azért, mert szórakoztatónak is nevezhetők az alábbi helyzetek, események.
2001 júliusában Operafesztivál helyszíne volt Miskolc, illetve a Nemzeti Színház és környéke.E csodálatos alkalomból a 100-as pályaszámú villamos is jelmezbe öltözött, kéttagú személyzetével együtt.A villamos belseje teljesen átalakult, az ablakok bordó függönyt kaptak a csuklórész is lefüggönyözhetőve vált, ami egy-két villamosvezető fantáziáját igencsak megmozgatta, hogy az üresmenetekben mit lehet majd ott csinálni! A Színháznál ideiglenes megállóhely létesült, különböző díszletekkel, fa esőbeállókkal, padokkal. Eredeti elképzelés szerint az lett volna a nyerő ,ha a villamos az árkád alá áll be, de valahogy egyik kocsivezető sem vállalkozott rá!A csuklós kocsi első részén levők az áriákat hallgatva azt hihették,hogy a kalauz fakadt dalra a kocsi hátsó harmadában.A középső ajtó kívülről vászonnal be volt takarva, ennek ellenére mégis akadt olyan utas, aki leszálláshoz ezt szerette volna igénybe venni!A probléma csak az volt, hogy a vászon,mint egy függöny nem emelkedett fel és az ajtó nem nyílt ki.
Azt hiszem színház után
áttérek augusztus 20.-ára és az ezzel járó közlekedési
káoszra.Ebben az évben is,mint minden évben a Diósgyőri vár
volt a helyszíne az ünnepi eseményeknek.A látogatók nagy
része a délutáni,illetve esti órákban utazott ki a
várba.Ennek örömére közlekedési vállalatunk céljáratokat
indított az Avas kilátótól és a Tiszai pályaudvarról
Diósgyőrbe.A járatok a villamosvégállomás utáni
hajtűkanyarban fordultak meg az utasoknak emlékezetessé téve
e pillanatot.Délután az eső is elkezdett szitálni és mivel
nem volt kedvem nyomorogni az egyre nagyobb számban érkező
utasokkal a villamosvégállomás üvegtetővel fedett
esőbeállója alatt, ezért kimentem inkább Ómassára az akkor
még üres 15-össel.Gondoltam ott jobb idő lesz, de pont az
ellenkezője történt!Miután megfordultunk a busszal a hegyről
leömlő vízfolyás közepén, egy nagy csapat ázott
kiránduló szállt fel a kocsira.Nemsokára indultunk is,át a
hídon és ki a faluból...amikor két hatalmas ütést lehetett
érezni a busz első részén.A kirándulók és a falubeli
öregek egyből találgatni kezdték,hogy mi a baja a kocsinak
és mielőtt még megtudott volna szólalni a sofőr
közölték,hogy ők le nem szállnak a zuhogó esőben és
tolassson vissza a kocsma elé!S mivel az eleje teljesen lent
volt, ezért megállapították, hogy defektet kaptunk,ami
természetesen nem volt igaz!Csak a levegő tűnt el a
légrugóból,amit másfél perces túráztatás után sikerült
felpumpálni.
Visszaérve Diósgyőr végállomásra a tömeg csak nőtt és
nőtt!A diszpécserek szorgalmasan állítgatták be a
kocsikat,hogy legyen ami a tűzijáték végeztével elviszi az
utasokat.Az égi fényjáték után kezdetét vette a roham a
megállók felé!Némelyik busz szinte az aszfalton csúszott a
népes tömeg hatására.A villamosvezetőknek is sietniük
kellett, hogy még mielőtt benyomják az utasok az ajtókat,
azelőtt átérjenek a kocsi másik végén levő
vezetőfülkébe.A menetirányítók a végzős buszokat
Diósgyőrbe irányították,így alakult ki az a furcsa
helyzet,hogy amilyen táblát találtak olyan
viszonylatjelzéssel indították útnak a járműveket.Volt
például szóló 1A-s egy táblával, Fok-Gyemes buszok
vonaltáblával és hasonló furcsaságok.
Szeptember 22.-én autómentes nap volt Miskolcon, melynek tiszteletére Miskolc egyik Ikarus 260-asát az egyik gimnázium rajztagozatos diákjai új designnal láttták el.
Most pedig visszatérek a hétköznapokra! Hétköznap reggel a fővonali járatok általában maximális kihasználtsággal üzemelnek. Így volt ez azon a kedd reggelen is, amikor az Egyetemre tartó 12-es már a Petőfi térnél 90%-os telítettséggel indult a következő megállló felé.A Széchenyi úton, ami elég forgalmas átszállóhely, már emberek tömege várta a buszunkat. Az udvarias gépkocsivezető pedig a szokásos jókedvében máris elkezdte a reggeli műsort, amitől az utasok egyre jobb kedvre derültek. "Szorítsunk még helyet ennek a pár embernek " -lehetett hallani a hangszóróból és közben félszáz ember próbált meg felszállni a járműre."Ennél rosszabb már csak az lehet, hogy megint bérletet kell venni." -állapította meg a vezér.Azt már csak futólag jegyzem meg, hogy minden megállóban bemondta: "Az ajtónyitásnál a lábunkkal vigyázzunk!" és ajtózárásnál is figyelmeztetett.A továbbiakban a Cementiperi Gépjavítóhoz érve az utasokat megpillantva "Atyaúristen gépjavító következik" és "Felőlem egymás ölébe is ülhetnek, engem nem zavar." kijelentések hagyták el a hangszórót...
Köztudott, hogy a selejtezett járműveink egy részét sikeresen eladták és elkerültek Miskolcról.Ezek felkutatása nem is mindig kis feladat annak ellenére, hogy tudjuk mely városban szolgál.
A tavasszal jártam Szegeden ,
ahol az AKD-601 -est kerestem meg.Az első utam a Mars téri
diszpécserirodába vezetett.A menetirányítók készségesen
útbaigazítottak, a kocsi hollétét és indulási időpontját
illetően.Nemsokára meg is pillantottam a csuklós monstrumot,
ami a főútról készült bekanyarodni indítóhelye felé. A
hangja iszonyú volt amit az Tisza volános kollégák már
előre jeleztek.A kanyarban forduló buszt fényképezve a
járművezető azt hitte valamilyen szabálysértés miatt
fotózó álruhás rendőr vagyok.A kanyar után megállva meg is
kérdezte, miért fotóztam a járművét? Miután sikerült
eloszlatnom a félreértéseket, megjelent a diszpécserkolléga
is és közölte a sofőrrel, jövetelem célját. Továbbá azt
is, hogy ha ellenőrök jönnének hivatkozzon ő rá.De jó,
hogy akkor már megvettem a napijegyet!
Egyébként a 601-est a Tisza Volán legrosszabb buszának
tartották a vezetők és egymás között csak
"favágónak" becézték.
Másik ex-miskolci szóló csodánk megkeresése a Miskolctól fél órára levő Sajószentpéteren történt.Az AKD-577 -es és 506-os autóbusz ugyanis itt helyijáratoskodott.Mivel nem ismertük a várost és a megálló oszlopokon se volt külön menetrend, ezért elkezdtük kérdezgetni a helybelieket a járattal kapcsolatban.Mikor már a negyedik személy se tudta az útvonalát és azt,hogy hol található valami menetrend féle, akkor kezdtem magam furcsán érezni."Itt is el szokott menni a kék busz... reggel is és délután is... iskolaidőben sűrűbben közlekedik, nyáron ritkábban..." és még pár, hasonlóan tartalmas információval láttak el. Végül úgy döntöttem benézek az önkormányzathoz, hátha ott tudnak valamit.Persze péntek délután egy órakor már csak a portás nénit találtuk ott. Mondanom sem kell, hogy ő is csatlakozott az eddig megkérdezett helybeliekhez!
Végül is az eső hatására
beálltunk egy fából készült esőbeálló alá, ami alatt egy
"röggenyről" visszatérő nyugdíjas házaspár
várakozott és csodák-csodájára még a menetrendet is
tudták.
Alig fél óra várakozás után végre megjelent a várva várt
szóló gépezet. Amikor már egy ideje rajta utaztunk, akkor
kezdtem megérteni, miért nem ismerik a helyiek a járat
vonalvezetését, amihez képest egy labirintus alaprajza
egyszerűen végigkövethető.Álltunk sorompónál, ahol az
utasok azt találgatták, hogy melyik újságban lesznek benne a
fotók, amiket készítettem.A busz 180 fokos megfordítása
mocsáron való tolatással történt, legalábbis így eső
után.A legérdekesebb jelenség azonban az volt, amikor a
busznál alig szélesebb utat fel szélességben elfoglalta a
kézikocsiját négykézláb húzó öreg.Azt hiszem a sofőr és
az utasok türelmét igencsak meghaladta volna a várakozás,
amíg a teljes pálya szabad lesz, ezért inkább letértünk az
út melletti gyepre.Meg is jegyezte egy utas "Ááá... nem
részeg, csak elfáradt!". A buszsofőrel elbeszélgetve
kiderült, hogy egy másik idevalósi emberrel hasonló
mutatványokat szoktak művelni, szlalompályává változtatva
az utat...
![]() |
![]() |