| Viszonylatok |
Az MVK Rt. jelenleg két villamos és 41 autóbuszviszonylaton üzemelteti járatait menetrend szerint. A következő oldalak ezeket a vonalakat mutatják be, a kezdetektől az villamosvasút megindításától, a Gépkocsiközlekedési Vállalaton és az MKV-n keresztül napjainkig.A táblázatok még itt-ott hiányosak, ezért bármilyen segítséget, információt szívesen veszek!
Az oldal elkészítésében
főként az Észak-Magyarország korábbi számai, Berta József
- Kertész István: 100 éves Miskolc város tömegközlekedése
című könyve nyújtott segítséget.
A Tartalomból:
-Villamosviszonylatok 1897-től
-Autóbuszviszonylatok 1948-tól
-Vonalak végállomás szerinti csoportosítása
Villamosviszonylatok 1897-től napjainkig
A villamosközlekedés 1897 július 10-én indult meg Miskolcon 9 motor és 4 pótkocsival a Tiszai pályaudvar és Veres templom (ma Szent Anna) között, kitérős rendszerben.A szárnyvonal a Búza teret kapcsolta össze a Népkerttel, amely kevésbé volt kihasználva a fővonalnál.Ezt a vonalat 1908-ban ideiglenesen megszüntették és két év múlva adták át újra a forgalomnak, meghosszabbítva Hejőcsabáig. Diósgyőrben 1906 nyarán fejeződött be a villamospálya építése, amin kezdetekben csak az MDV járművei közlekedtek...
| Szám | Indítás | Megszüntetés | Végállomások | Megjegyzés |
|---|---|---|---|---|
| vörös zászló majd piros-fehér tárcsa | 1897.07.10 | 1912.? | Tiszai pu.-Veres templom | |
| vörös-fehér zászló | 1897.07.10 | 1908. | Búza tér-Népkert | |
| - | 1898.10.01 | 1918. | Gömöri pu.-Városháztér | |
| - | 1906.07.11 | ? | Városháztér-Diósgyőr | |
| D betűs tárcsák | 1906.12.22 | 1918.10.24 | Tiszai pu.-Diósgyőr | |
| 1931. | 1951.08. | |||
| - | 1910.07.07 | 1951.08. | Forgóhíd -Hejőcsaba | új jelzés:2-es |
| piros-fehér tárcsa | 1918.10.24 | ? | Tiszai pu.-Szent Anna templom | |
| 1927.11.14 | ? | |||
| D betűs tárcsák | 1918.10.24 | ? | Szent Anna templom-Diósgyőr | |
| - | ? | 1927.11.13 | Tiszai pu.-Városháztér | |
| - | 1927.11.14 | ? | Városháztér-Szent Anna templom | ingajárat |
| V betűs tárcsák | 1931. | 1951.08. | Tiszai pu.-Vasgyár | új jelzés:1-es |
| 1 | 1951.08 | 1964.01.12 | Tiszai pu.-Vasgyár | átszámozás 2-re |
| 1964.01.13 | - | Tiszai pu.-Diósgyőr | ||
| 1A | 1958. | 1958. | Tiszai pu.-Eszperantó tér | |
| 2 | 1951.08 | 1960.08.19 | Forgóhíd -Hejőcsaba | |
| 1964.01.13 | - | Tiszai pu.-Vasgyár | átszámozás 1-ről | |
| 3 | 1951.08. | 1991.05.31 | Vasgyár-Diósgyőr | |
| 4 | 1951.08. | 196?. | Marx tér-Tatárdomb | |
| 196?. | 1976.01.14 | Tatárdombi elágazás-Tatárdomb | ||
| 0 | 1970.05. | 1989.05.31 | Vasgyár-Marx-tér-Vasgyár |
Rövidítések magyarázata:
MDV - Miskolcz-Diósgyőri
Helyiérdekű Vasút Részvénytársaság
MVV - Miskolczi Villamossági
Részvénytársaság
Autóbuszviszonylatok 1948-tól napjainkig
"Aki a városi AUTÓBUSZON utazik sohasem késik el!"
1949-ben Miskolc város a következő
autóbuszvonalon tartott fenn járatokat.A fővonalon Martintelep
és Diósgyőr között szállította az utasokat.Voltak olyan
járatok is amelyek csak a Tiszai pályaudvartól, a Gömöri
pályaudvartól vagy a Búza tértől, illetve vissza irányban
Diósgyőr községházától, a Hermann teleptől vagy a
Papírgyártól indultak.Ennek megfelelően addig is
közlekedtek.Ezen kívül megálltak még a
Forgóhíd,Városháztér, Szent Anna templom, Vasgyár bank
megállókban.
1949 március 29.-én két új autóbuszt állítottak
forgalomba, amelyek nagyobb befogadóképességükkel 26 és 30
ülő utas szállítására voltak alkalmasak.Az ezüst-bordó
színű buszok akkor 340ezer Forintjába kerültek a városnak.A
napi átlagos utasszám 223 főre emelkedett, ezért az eddigi
napi 13 helyett, 15 járatot állítottak munkába. A
"B" vonalon Tapolca gyógyfürdőre és próbaképpen
egy hétig Hejőcsabára is indult napi 4-4 járat,de ezt a
közönség érdeklődésének hiánya miatt megszüntették...
Megjegyzés: A táblázatban szereplő / választó jel a végállomás átnevezését jelenti.
| Szám | Indítás | Megszüntetés | Végállomások | Megjegyzés | |
|---|---|---|---|---|---|
| A | 48.11.17 | ? | Martintelep-Diósgyőr (Ságvári telep) | ||
| B | 48.11.17 | ? | Forgóhíd-Hejőcsaba-Szentpéteri kapu (Forgóhíd-Tapolca) | ||
| - | 49.04.15 | 49.04.20 | Forgóhíd-Hejőcsaba | ||
| 1 | 51. | 52.12.31 | Tiszai pu.-Diósgyőr Tanácsháza. | ||
| 53.01.01 | ? | Tiszai pu.-Ságvári telep | |||
| ? | 77.05.01 | Tiszai pu.-Papírgyár | |||
| 77.05.02 | - | Tiszai pu.-Majális park | 1984.02.01-től a Főutcáról az Északi tehermentesítő útra
került. Műszakváltáskor Vasgyár érintésével. |
||
| 1 | 72.02.19 | 75.08.31 | Tiszai pu.-Papírgyár | átszámozva 101-re |
|
| 1A | ? | 77.? | Tiszai pu.-Killián vr. | 1976.01.02.-től Ik 260-asokkal. | |
| 92.06.01 | - | Tiszai pu.-Berekalja | |||
| 1B | 75.01.10 | 75.08.31 | Búza tér-Diósgyőr | átszámozva 101B-re | |
| 1D | 75.01.10 | 88.05.31 | Tiszai pu.-Digép | 1984.02.01-től a Főutcáról a Déli tehermentesítő útra került. | |
| 101 | 75.09.01 | 77.05.01 | Tiszai pu.-Papírgyár | ||
| 77.05.02 | 90.05.31 | Tiszai pu.-Majális park | 1984.02.01-től a Főutcáról az Északi tehermentesítő útra került. | ||
| 90.06.01 | 91.08.31 | Tiszai pu.-Diósgyőr vr. | |||
| 91.09.01 | 97.05.01 | Tiszai pu.-Majális park | |||
| 97.05.02 | - | Tiszai pu.-Felső-Majláth | |||
| 101B | 75.09.01 | 77.05.01 | Búza tér-Diósgyőr vr. | 1976.01.02.-től csuklósokkal. | |
| 77.05.02 | - | Szondi Gy. u.-Diósgyőr vr. | 1984.02.01-től a Főutcáról a Déli tehermentesítő útra került. 1986.06.11-től a Győri kapuból átkerül a Szinva partra. | ||
| 2 | 51. | 52.12.31 | Tiszai pu.-Ságvári telep | ||
| 2 | 53.01.01 | 1960-as évek | Forgóhíd-Tapolca | MÁVAUT-tól átvéve | |
| 1960-as évek | - | Béke tér/Búza tér-Tapolca | Műszaki járatok 1977-ben megszünnek. 1979.03.01.-től BE irányba a Korvin O. úton. Bizonyos járatok a reggeli órákban az Egyetem érintésével. | ||
| 2A | ? | ? | ? | ||
| 102 | 76.05.03 | 89.08.31 | Búza tér-Tapolca | nyári időszakban | |
| 3 | 51. | 51. | Forgóhíd(Diósgyőr Tanácsháza)-Szirma | 1951.05.21-től páros órákban Szirmáról induló járatok Diósgyőr Tanácsházáig közlekednek. | |
| 51. | ? | Dózsa Gy. u.-Szirma | |||
| ? | - | Búza tér-Szirma | Egyes járatok Bartók MgTsz. érintésével. 1977.11.01-től Ik 200-asokkal. | ||
| 3T | 51. | 77.10.30 | Szirma-Tatárdomb | Műszaki járatok | 1976-tól csak munkanapokon. |
| 3V | 51. | 77.10.30 | Szirma-Vasgyár | ||
| 3A | ? | ? | Forgóhíd-Martintelep | ||
| ? | 66.06.30 | Béke tér-Martintelep /Sík u./ | átszámozva 23-ra | ||
| 3A | 96.06.01 | - | Búza tér-Berzsenyi D.u. | ||
| 103 | 77.11.01 | 83.05.31 | Búza tér-Szirma | ||
| 4 | 51. | 54. | Forgóhíd-Görömböly | ||
| 54. | 1960-as évek | (Stomfeld laktanya)Repülőtér-Görömböly | |||
| 1960-as évek | - | Búza tér-Görömböly | 1982.06.01.-től csuklós kocsikkal. | ||
| 4T | ? | 78.04.30 | Görömböly-Tatárdomb | Műszaki járatok | 1976-tól csak munkanapokon. |
| 4V | ? | 78.04.30 | Görömböly-Vasgyár | ||
| 4A | 54. | ? | Forgóhíd-Szirmabesenyő | ||
| ? | 66.06.30 | Repülőtér-Cementgyár | átszámozva 14-re | ||
| 4A | 76.05.03 | 78.05.01 | Búza tér-Hamburger J. u. | ||
| 4B | 55.? | ? | Forgóhíd-Kistokaj | ||
| ? | 66.06.30 | Repülőtér-Egyetemváros | átszámozva 12-re | ||
| 4C | ? | 66.06.30 | Repülőtér-Tapolcai elágazás | átszámozva 14 gyorsjáratra | |
| 104 | 78.05.01 | 79.05.31 | Búza tér-Görömböly | ||
| 79.06.01 | 85.05.31 | Búza tér-Tégla u. | |||
| 5 | 51. | 52. | Tiszai pu.-Lillafüred | ||
| 52. | 66.06.30 | Dózsa Gy. u.-Lillafüred | |||
| 66.07.01 | 77.05.01 | Marx tér-Lillafüred | |||
| 77.05.02 | 97.04.30 | Majális park-Lillafüred | Bizonyos járatok Injekció üzem érintésével 1991-től. | ||
| 97.05.01 | - | Diósgyőr vr.-Lillafüred | |||
| 105 | 77.05.02 | 83.05.31 | Majális park-Lillafüred | ||
| 6 | 52. | ? | Városháztér-Pereces | ||
| ? | 66.06.30 | Dózsa Gy. u.-Pereces | |||
| 66.07.01 | - | Marx tér/Újgyőri főtér-Pereces | 1980.06.01.-től csuklós kocsikkal. | ||
| 7 | 52. | 66.06.30 | Dózsa Gy. u.-Felsőzsolca | ||
| 66.07.01 | - | Búza tér-Felsőzsolca | 1977-től a műszaki járatok megszünnek. 1985-től a Bajcsy Zs. u. felé közlekedik és pár járat érinti az ÉÁÉV-et . | ||
| 7A | 77.05.02 | 85.05.31 | Búza tér-Pamutfonó | 1982.06.01.-től csuklós kocsikkal. | |
| 8 | ? | 77.05.01 | Búza tér-Hűtőház/Húskombinát | ||
| 77.05.02 | - | Repülőtér-Húskombinát | Bizonyos járatok Tiszai Pu.-tól, -ig közlekednek. 1984.10.01.-től csuklós kocsikkal. | ||
| 108 | 79.06.01 | 81.05.31 | Repülőtér-Húskombinát | ||
| 9 | 1959-ig | 66.06.30 | Dózsa Gy. u.-Nehézszerszámgépgyár | ||
| 66.07.01 | 72.09.30 | Marx tér-Nehézszerszámgépgyár | |||
| 72.10.01 | - | Marx tér/Újgyőri főtér-Tokaji F.u. | |||
| 9Y | 76.01.15 | 76.05.02 | Marx tér-Iván u. | ||
| 10 | ? | ? | Dózsa Gy. u.-Zsarnai telep | ||
| ? | 76.01.01 | Búza tér-Zsarnai telep | |||
| 76.01.02 | ? | Tiszai pu.-Repülőtér | 1977.11.01-től szerdai és pénteki napokon közlekedik. | ||
| 77.? | 89.05.31 | Tiszai pu.-Zsarnai telep | |||
| 89.08.16 | 00.05.31 | Tiszai pu.-Repülőtér | |||
| 10A | ? | ? | Búza tér-Drótgyár | ||
| 76.01.02 | 77.? | Tiszai pu.-Drótgyár | |||
| 11 | 1960-as évek | ? | Marx tér-Tapolca | átszámozva F-re | |
| 11 | 72.08.20 | 83.05.31 | Búza tér-Bábonyibérc | ||
| 83.06.01 | 93.03.31 | Gömöri pu.-Bábonyibérc | |||
| 93.04.01 | - | Búza tér-Bábonyibérc | |||
| 12 | 66.07.01 | - | Repülőtér-Egyetemváros | átszámozva 4/B-ről; Stromfeld laktanya, majd 86.10.22-től 92.05.31-ig ÉRV érintésével. | |
| 12 | 66.07.01 | 74.05.01 | Repülőtér-Egyetemváros | ||
| 14 | 66.07.01 | 84.05.31 | Repülőtér-Cementgyár | átszámozva 4/A-ról | |
| 84.06.01 | - | Repülőtér-Farkas A.u. | Stromfeld laktanya, majd 86.10.22-től 92.05.31-ig ÉRV érintésével. | ||
| 14 | 66.07.01 | 72.02.18? | Repülőtér-Tapolcai elágazás | átszámozva 4/C-ről | |
| 14 | 72.02.19 | 74.05.01 | Repülőtér-Cementgyár | ||
| 15 | 63.01. | ? | Lillafüred-Ómassa | 1965.-ig csak Garadnáig járt az Ómassai út rossz állapota miatt. | |
| ? | 77.05.01 | Marx tér-Ómassa | |||
| 77.05.02 | 97.04.30 | Majális park-Ómassa | |||
| 97.05.01 | - | Diósgyőr vá.-Ómassa | |||
| 115 | 77.05.02 | 90.05.31 | Majális park-Ómassa | ||
| 16 | 71. | - | Marx tér/Újgyőri főtér-Lyukóbánya | ||
| 17 | 76.05.03 | - | Tiszai pu.-Vizitelepek | Téli időszakban nem közlekedik. | |
| 18 | 88.06.01 | - | Repülőtér-DIGÉP | ||
| 19 | 66.07.01 | - | Marx tér/Újgyőri főtér-Komlóstető | ||
| 20 | 00.06.01 | - | Repülőtér-Egyetemváros | Alacsonypadlós járművekkel | |
| 21 | ? | 74.05.01 | Marx tér-Tiszai pu. | ||
| 74.05.02 | 76.05.02 | Tiszai pu.-Tatárdomb | |||
| 76.05.03 | 77. | Tiszai pu.-Iván u. | 1982.06.14.-től visszakerült a Vörösmarty útra. | ||
| 77. | - | Tiszai pu.-Kandó K.u. | 1983.12.05.-től csuklós kocsikkal. | ||
| 121 | 77.05.02 | 93.03.31 | Tiszai pu.-Kandó K.u. | 1982.06.14.-től visszakerült a Vörösmarty útra.1983.12.05.-től csuklós kocsikkal. | |
| 22 | 94.09.01 | - | Egyetemváros-Centrum Áruház | ||
| 23 | 66.07.01 | 76.01.01 | Béke tér/Búza tér-Martintelep /Sík u./ | átszámozva 3/A-ról | |
| 76.01.02 | - | Tiszai pu.-Latinca S.u./Berzsenyi D.u.('93) | 1977.11.01-től Ik 200-asokkal. | ||
| 24 | ? | 71.05.22 | ? -Úttörőpark | ||
| 71.05.23 | - | Repülőtér-Úttörőpark/Hejőpark | 1979.03.01.-től BE irányba a Korvin O. úton. 1981.07.19-től a 3.sz főúton közlekedik. 1992.júniusától egyes járatok ÉRV érintésével. | ||
| 24A | 02.06.03 | - | Repülőtér-Búza tér | Alacsonypadlós járművekkel, munkanapokon! | |
| 24B | 02.06.03 | - | Búza tér-Egyetemváros | Csak munkanapokon közlekedik! | |
| 29 | ? | 81.? | Marx tér-Vargahegy | ||
| 81.? | 97.04.30 | Marx tér/Újgyőri főtér-Avas lt./Avas vk. | |||
| 97.05.01 | - | Újgyőri főtér-Avas kilátó | |||
| 31 | 80.06.01 | 84.05.31 | Avas lt.-Tiszai pu. | III.ütem érintésével, 1982.06.01.-től csak csuklós kocsikkal. | |
| 84.06.01 | - | Avas kilátó-Tiszai pu. | |||
| 32 | 77.08.01 | 78.04.30 | Repülőtér-Avas lt. | ||
| 78.05.01 | 79.05.31 | Avas lt.-Szemere u. | 79.03.01.-től a Tapolcai úton közlekedik. | ||
| 79.06.01 | 82.05.31 | Avas lt.-Vörösmarty u. | |||
| 82.06.01 | 85.05.31 | Avas lt./Avas vk.-Gömöri pu. | |||
| 85.06.01 | 97.04.30 | Avas kilátó-Gömöri pu. | |||
| 97.05.01 | 98.05.31 | Avas vk.-Gömöri pu. | |||
| 98.06.01 | - | Avas kilátó-Gömöri pu. | |||
| 33 | 78.05.01 | - | Avas lt./Avas vk.-DIGÉP | 1980.06.01.-től a Tapolcai úton közlekedik. | |
| 33A | 79.06.01 | 80.05.31 | Avas lt.-Szemere u. | átszámozva 34-re | |
| 133 | 79.03.01 | 84.05.31 | Avas lt.-DIGÉP | 1980.09.01.-től a Déli terelőúton, majd 1981-től az Ifjúság
u.-Csabai kapu útvonalon és 1982.12.11-től a Szabadságharc úton közlekedik. helyette 36-os indult |
|
| 34 | 80.06.01 | 82.05.31 | Avas lt.-Szemere u. | átszámozva 33A-ról | |
| 82.06.01 | 82.12.10 | Avas lt.-Széchenyi u. | |||
| 82.12.11 | 84.05.31 | Avas lt.-Dózsa Gy.u | Szabadságharc úton, III.ütem érintésével. | ||
| 84.06.01 | 94.05.31 | Avas vk.-Vologda vr. | Átkerül a Tapolcai útra, a Szabadságharc út helyett. | ||
| 94.06.01 | - | Avas vk.-Bodótető | |||
| 35 | 84.06.01 | - | Avas kilátó-Centrum Áruház | ||
| 35É | 01.06.01 | - | Avas kilátó-Centrum Áruház | éjszakai járat | |
| 36 | 84.06.01 | 97.04.30 | Avas kilátó-DIGÉP | ||
97.05.01 |
97.05.14 | Avas kilátó-Erzsébet tér | |||
| 97.05.15 | - | Avas kilátó-Nagyváthy u. | |||
| - | 84.06.01 | 85.05.31 | Avas vk.-Avas kilátó | ||
| 37 | 87.06.01 | 97.04.30 | Avas vk.-Rácz Gy.u./Erzsébet tér(90-ben áthelyezve) | ||
| 38 | 93.11.15 | - | Arany J.u.-Tampere vr. | Kezdetben Ik546-osokkal. | |
| 44 | 00.10.24 | - | CORA-Centrum Áruház | ||
| 55 | 84.06.01 | 88.05.31 | Majális park-Vadaspark | Munkaszüneti napokon, X.30.-ig. | |
| 67 | 85.08.01 | - | Marx tér/Újgyőri főtér-Lomb u. | Munkanapokon a reggeli órákban Újgyőri főtér irányába, egyes járatok DIGÉP érintésével 1985.10.14.-től. | |
| 68 | 82.05.23 | - | Marx tér/Újgyőri főtér-Bükkszentlászló | VOLÁN-tól átvéve. Munkanapokon a reggeli órákban Újgyőri főtér irányába, egyes járatok DIGÉP érintésével. | |
| 69 | 78.05.01 | 92.05.31 | Diósgyőr vá.-Berekalja | ||
| A | 81.08.09, 16, 20 |
81.08.22 | Avas-Tapolca | Kísérleti jelleggel! | |
| Síjárat | 04.01.17 | - | (Tiszai pu.)Diósgyőr-Bánkút | Ik 250-essel | |
| F | ? | 74. v. 75.? | Marx tér-Tapolca | átszámozva 11-ről, nyári időszakban |
|
| MK | ? | 74.09.30 | Tiszai pu.-Megyei kórház | ||
| P | 76.01.02 | 79.02.28 | Búza tér-Zsarnai telep | Szerdai és pénteki napokon, Repülőtér irányában. Átszámozva ZS-re. | |
| P | 89.06.01 | 89.08.15 | Tiszai pu.-Repülőtér | 10-es helyett | |
| ZS | 79.03.01 | - | Búza tér-Zsarnai telep | ||
Vonalak végállomás szerinti csoportosítása:
| végállomás | csuklós | szóló |
|---|---|---|
| Szondi Gy. u. | 101B | - |
| Tiszai pu. | 1, 1A, 101, 21, 31 | 17, 23 |
| Újgyőri főtér | 6, 16, 9(Hajnalban 2 forduló) | 9, 16(Téli időszakban), 19, 29, 67, 68, |
| Diósgyőr vr. | - | 5, 15 |
| Búza tér | 2, 3, 3A, 4, 7, ZS | 3A, 11, 24B, ZS |
| Repülőtér | 8, 12, 14, 18, 24 | 20, 24, 24A |
| Avas vk. | 33, 34, | 33, 34(Munkanap, csúcsidőben délután) |
| Avas kilátó | 31, 32, | 29, 35, 35É, 36 |
| Egyéb | 22, 44, | 38 |
Különböző események és nemzeti ünnepek miatt a nagy utazási igényre való tekintettel sor kerül speciális járatok beindítására. Az alábbiakban e járatok listáját közlöm.
*Megjegyzés: Az Újgyőri főtérről és Diósgyőr vr. végállomásról kiálló buszok GARÁZSMENET jelzéssel az 1-es busz vonalán a József A. útig, majd a Szondi Gy. útig vehetők igénybe.A Centrum Áruházig közlekedő (22-es, 44-es) és a Tiszai pályaudvarig közlekedő (8-as) beálló járatokon is megtalálható elől a tábla.