![]() |
|
A gyakornoki szabályzat A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 138/199. (X. 8.) kormányrendelet 4/B §-ának (1) bekezdésében az intézmény vezetőjének biztosított hatáskörben- a szakmai munkaközösségekkel történt egyeztetést, valamint a nevelőtestület véleményének kikérését követően - a Gönczi Ferenc Gimnázium és Szakközépiskola gyakornoki szabályzatát a következők szerint állapítom meg.
Gyakornok: hároméves szakmai gyakorlattal nem rendelkező, határozatlan időre pedagógus-munkakörbe kinevezett közalkalmazott. Szakmai vezető (segítő): a gyakornok felkészülésének segítésére az igazgató által kijelölt pedagógus. Szakmai követelmények: a R. 4/A § (2) bekezdése szerint) általános követelmények és (3) bekezdése szerinti munkakörhöz kapcsolódó követelmények. Szakterület: a R. 4/A § (2) bekezdésében és (3) bekezdésében külön alpontban a)-e), illetve a)-d) pontokban jelölt egy-egy szakmai követelmény területe. Szakmai követelményrendszer: a R. 4/A §-a (5) bekezdésében használt fogalom, amely a szakmai követelmények alapján az intézményre szakterületenként kidolgozott követelmények összessége, s amelyet a szabályzat 1. sz. melléklete tartalmaz. Gyakornoki idő: a pedagógus kinevezésében kikötött három év, a gyakornoki Idő alatti áthelyezés esetén a három évből visszalevő időtartam. Szakmai gyakorlat: a Kjt. 22. §-ának (3) bekezdésében felsorolt jogviszony keretében pedagógus- munkakörben töltött időtartam. Kijelölés: a R. 4/A § (6) bekezdése alapján tett egyoldalú munkáltatói intézkedés a szakmai vezető (segítő) feladatainak ellátására (2. sz. melléklet). Közvetlen felettes: a Kjt. 22. § (11) bekezdése szerinti megjelölés, amely alatt intézményünkben a pedagógus-munkakör szerint illetékes igazgatóhelyettest kell érteni. Konzultációs óra: a R. 4/A §-a (8) bekezdésében biztosított lehetőség alapján a gyakornok által igényelt esetben félévenként négyszer 45 perces óra.
2. A gyakornoki szabályzat hatálya
A szabályzat hatálya kiterjed: - az intézmény vezetőjére és más vezető beosztású alkalmazottaira, - a szakmai munkaközösségek vezetőire, - a gyakornok szakmai vezetőire, - a gyakornokra.
3. A szabályzat célja
A szabályzat célja a gyakornokok felkészítésének, beilleszkedésük segítésének megalapozása, a foglalkoztatási feltételek rögzítése annak érdekében, hogy segítse a gyakornokok tudásának, képességeinek, készségeinek fejlesztését, alakítsa, fejlessze az elkötelezettségüket a pedagógushivatás iránt, segítse az oktatás ágazati céljaival, az intézményi célokkal való azonosulást. 4. A gyakornoki idő kikötése
4.1. A gyakornoki idő kötelező kikötésének esetei 4.1.1. Pedagógus-munkakörbe történő határozatlan idejű kinevezés esetén a gyakornoki idő kikötése kötelező, ha a közalkalmazott nem rendelkezik 3 éves szakmai gyakorlattal. 4.1.2. Áthelyezés esetén az előző munkáltatónál megkezdett gyakornoki idő folytatódik, ezért annak időtartamát a gyakornoki idő kikötésénél figyelembe kell venni. 4.1.3. Amennyiben a gyakornok előző közalkalmazotti jogviszonya nem áthelyezéssel szűnt meg, az előzőjogviszonyban letöltött gyakornoki idő időtartamát a szakmai gyakorlat megállapításakor kell figyelembe venni, kivéve a Kjt. 22. §-a (2) bekezdésének a) és b) pontjában szabályozott eseteket.
4.2. A gyakornoki idő kikötése nélküli kinevezés Nem kell gyakornoki időt kikötni annak, aki bármilyen pedagógus-munkakörben teljesítette a gyakornoki követelményeket, vagy rendelkezik pedagógus-szakvizsgával. 5. A gyakornok tájékoztatása a szakmai vezetők személyéről 5.1. A tájékoztatás időpontja Az intézmény vezetője a kinevezés átadásával egyidejűleg tájékoztatja a gyakornokot a szakmai vezetők személyéről.
5.2. A tájékoztatás módja A tájékoztatást-annak írásbeli rögzítése mellett-úgy kell intézni, hogy a gyakornok és a szakmai vezetők kölcsönös bemutatkozására egyidejűleg sor kerüljön.
6. A szakmai vezetők (segítők) kijelölése 6.1. A szakmai vezető, más néven segítő kijelölése
6.1.1. A szakmai vezetőket a gyakornok közvetlen vezetője véleményének meghallgatása után az igazgató jelöli ki. Az egyes szakterületek összevonhatók, egy szakmai vezetőhöz több szakterület is tartozhat. 6.1.2. Az általános szakmai követelmények vagy az azokhoz tartozó egyes szakterületek követelményei teljesítésének segítésére a gyakornok közvetlen felettese, az illetékes igazgatóhelyettes is kijelölhető. 6.1.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelmények teljesítésének segítésére azonos munkakört ellátó, az intézménynél legalább ötéves szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus jelölhető ki. Indokolt esetben az igazgató az ötéves szakmai gyakorlat intézményben való letöltésére vonatkozó feltételtől eltérhet. 6.1.4. Az igazgató a szakmai vezető kijelölése előtt szóban tájékoztatja az érintett pedagógust, aki méltánylást érdemlő személyes körülményeire tekintettel kérheti a kijelölés mellőzését, amelyről azonban az igazgató dönt. 6.1.5. A szakmai vezető feladatainak ellátására szóló kijelölést írásban kell megtenni. A kijelölésben meg kell határozni azokat a szakterületeket, amelyekre a segítői tevékenység irányul. A kijelölés a gyakornoki idő időtartamára szól. A kijelölés alól felmentés kivételes esetekben kérhető. A felmentésről az igazgató dönt. 6.1.6. A kijelölés tudomásulvételét a szakmai vezető aláírásával igazolja. A kijelölés egy példányát a pedagógus személyi anyagában el kell helyezni.
7. A szakmai követelményrendszer
7.1. Az intézményi szakmai követelményrendszer részei Az intézményi szakmai követelményrendszer -Igazodva a gyakornoki idővel kapcsolatos, jogszabályban meghatározott szakmai követelményekhez-két részből áll:
a) az általános követelmények szakterületeihez tartozó követelmények összességéből és b) a munkakörhöz kapcsolódó követelmények összességéből.
7.2. Az általános szakmai követelmények
7.2.1. Az általános szakmai követelményekhez tanozó követelményrendszer az intézményben egységes, annak teljesítését minden gyakornok részére elő kell írni. 7.2.2. Az általános szakmai követelményekhez tartozó intézményi követelményrendszer alapján a gyakornoknak meg kell ismernie: a) az intézmény működésével kapcsolatos belső szabályzatokat és programokat, ezen belül a pedagógiai programot, a szervezeti és működési szabályzatot, a házirendet, a minőségirányítási programot, a kollektív szerződést, b) az intézmény pedagógiai célkitűzéseit, azok gyakorlati megva1ósítását, c) a tanulók, szülők, pedagógusok közoktatási törvényben meghatározott jogait és kötelezettségeit, d) a fenntartói irányítással kapcsolatos általános rendelkezéseket, e) a tanügy-igazgatási dokumentumok alkalmazását. 7.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelmények 7.3.1. A munkakörhöz kapcsolódó szakmai követelmények megállapítása a kinevezésben meghatározott pedagógus – munkakör és az ahhoz kapcsolódó munkaköri leírás alapján történik. 7.3.2. A munkakörhöz kapcsolódó intézményi szakmai követelményrendszernek minden munkakör tekintetében biztosítani kell, hogy a gyakornok megismerje: a) a munkakörére vonatkozó foglalkoztatási alapelveket, b) az oktatásszervezés gyakorlati feladatait, c) az intézménybe járó tanulók sajátos felkészítésének problémáit, d) a gyakornoknak alkalmassá kell válnia a különleges gondozást igénylő tanulók egyéni fejlesztésére (hátrányos helyzetű, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulókkal, tehetséges tanulókkal való foglalkozás). 7.3.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelményrendszer magában foglalja azokat a speciális követelményeket, illetve mindenkire érvényes követelmények lebontását, amelyek a konkrét munkakörhöz, illetve az egyes munkaköri feladatokhoz tartoznak.
8. A szakmai vezető feladata
8. 1. A szakmai vezető feladata:
- a gyakornok felkészülésének segítése, - a gyakornok teljesítményének értékelése.
8.2. A gyakornok felkészítésének segítése
8.2.1. A szakmai vezető kijelölését követően gondoskodik arról, hogy a gyakornok a jelen szabályzatot megismerje, a szakterületéhez tartozó követelmények tekintetében az írásos dokumentumokat a gyakornok részére átadja. 8.2.2. Az általános követelmények szakterületeire kijelölt szakmai vezető feladata különösen:
Segíti az intézményi dokumentumok és a jogszabályi rendelkezések értelmezését. Az intézmény pedagógiai célkitűzéseinek megismerése, gyakorlati megvalósítása szakterületre kijelölt szakmai vezető:
- lehetőséget biztosít a gyakornok részére az intézmény pedagógiai célkitűzéseinek gyakorlati megvalósításának bemutatására alkalmas órák látogatására, ugyanilyen célból történő segítés érdekében félévenként legalább négy, az igazgató engedélyével további kettő alkalommal részt vesz a gyakornok óráján, - a gyakorlatban mutatja be a tanügy-igazgatási dokumentumok alkalmazását, - a gyakornok kérésére konzultációt biztosít.
8.2.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelmények szakterületére kijelölt szakmai vezető feladata különösen: Felkészíti a gyakornokot a munkakörével kapcsolatos tervezőmunkára, ezen belül segítséget nyújt:
- a helyi tantervben a munkaköri feladataira vonatkozó előírások értelmezésére és szakszerű alkalmazására, - a tanítási órák felépítésének, az alkalmazott módszereknek, tanulmányi segédleteknek, taneszközöknek a célszerű megválasztására, - a tanítási órák előkészítésével, megtervezésével és eredményes megtartásával kapcsolatos írásbeli teendők ellátására, - az e szabályzatban meghatározott feladatok ellátására.
A gyakornok felkészülésének segítése, irányítása érdekében a szakmai vezető: . - félévenként négy, az igazgató engedélyével legfeljebb további két alkalommal látogatja a gyakornok óráit, - az óralátogatásról feljegyzést készít, amelyben megfogalmazza a tapasztalatait, szövegesen értékeli a gyakornok teljesítményét, és iránymutatást ad a további felkészüléshez, - az írásbeli munkák ellenőrzése alapján megállapítja észrevételeit, a szükséges javaslatokat megteszi, - tapasztalatait a gyakornokkal megbeszéli, - a gyakornok felkészüléséhez, ha igényli, konzultációs lehetőséget biztosít.
8.3. A felkészítéshez kapcsolódó óralátogatás és a konzultációs órák dokumentálása
8.3.1. Az óralátogatást be kell jegyezni a naplóba, és az előző pontban írt feljegyzést két példányban kell elkészíteni. 8.3.2. Az óralátogatásról készített feljegyzés egy példányát a gyakornoknak át kell adni, a másik példányt a szakmai vezető őrzi. 8.3.3. A konzultációs óra megtartását a pontos időpont és időtartam megjelölésével a szakmai vezető és a gyakornok aláírásával ellátott dokumentum igazolja.
8.4. A szakmai vezetőjuttatásai
8.4.1. A szakmai vezető a gyakornokot segítő tevékenységét a rendes munkaidejében végzi. Erre tekintettel az igazgató a feladatellátási terv készítésénél a nevelő és oktató munkával összefüggő feladatok szétosztásánál a szakmai vezető tevékenységét figyelembe veszi. 8.4.2. A szakmai vezetőt tevékenységéért kiemelt munkavégzésért járó díjazás illeti meg. 8.4.3. Az összeg számfejtésére évente két alkalommal, a tanév végén és naptári év utolsó hónapjában utólag kerül sor, a teljesítés igazolása után. A teljesítés igazolása a látogatott, illetve konzultációs órákról készített feljegyzés alapján történik. Bizonylatként a látogatott és a konzultációs órák pontos időpontját rögzítő, az igazgató által aláírt kimutatás, valamint a naplóba történő bejegyzés szolgál. 9. A gyakornok joga és kötelezettsége 9.1. A gyakornoknak joga van arra, hogy - a szakmai követelményrendszert részére elmagyarozzák, - a különböző szakterületek elsajátításához szükséges írásos intézményi és jogszabályi anyagokat megkapja, - a szakmai vezetőjétől alkalmanként kérdezzen, szükség esetén konzultációs órát kérjen, - a gyakorlati készségek fejtesztese érdekében részt vegyen a szakmai vezető, munkaközösség-vezető vagy más, nagy tapasztalattal rendelkező pedagógus óráján előzetes megbeszélés alapján, - teljesítése értékelését (az óralátogatások tapasztalatait) részére segítő szándékkal, indokolással alátámasztva kifejtsék, az értékelésre észrevételt tegyen, - kérje, hogy osztályfőnöki teendőkkel ne bízzák meg a gyakornoki idő alatt - a munkaidő tanítással le nem kötött részében csak azokat a feladatokat lássa el, amelyeket a R. 4/C § (1) bekezdése részére meghatároz.
9.2. A gyakornok kötelezettsége, hogy
- a legteljesebb mértékben együttműködjön szakmai vezetőivel, - a szakmai követelmények teljesítéséhez szükséges ismereteket megszerezze, - gyakornoki feladatainak teljesítésével kapcsolatban felmerülő akadályoztatásáról a szakmai vezetőjét, közvetlen vezetőjét azonnal értesítse, - részt vegyen a nevelőtestület munkájában, - a munkaköréhez kapcsolódó előkészítő és befejező feladatokat elvégezze, - a R. 11/A § (2) bekezdés c) pontja alapján elrendelt kötelező óraszámon felüli tanítási órát megtartsa.
10. A gyakornok értékelésének és minősítésének eljárásrendje
10.1. A gyakornoki idő első két évében fejlesztési célú értékelés történik, melynek célja gyakornok szakmai fejlesztése, beilleszkedésének segítése, motiválása, támogatása. 10.1.1. A gyakornok fejlesztő értékelését mindkét tanév végén a szakmai segítők készítik el, figyelembe véve a gyakornok által készített önértékelést. 10.1.2. Az értékelés értékelő megbeszélés keretében történik, melyen a szakmai segítők és a gyakornok vesz részt. Az értékelő megbeszélés lépései: - a gyakornok önértékelése - a szakmai segítők értékelése - az eltérő vélemények megbeszélése - a problémák feltárása - a következő időszak fejlesztési területeinek meghatározása - a résztvevők feladatainak meghatározása - az értékelő lap ( ………sz. melléklet) kitöltése és aláírása.
10.2. Az értékelő lapot a szakmai segítők és a gyakornok írja alá. A gyakornok joga, hogy az értékelő lapon észrevételeit, megjegyzéseit rögzítse. Az értékelő lap 1 aláírt példányát a gyakornoknak át kell adni, a másik példányt a szakmai segítők őrzik a gyakornoki idő elteltéig, majd a minősítés után megsemmisítik.
10.3. A gyakornoki idő lejártának hónapjában a gyakornokot minősíteni kell. A minősítés időpontját az igazgató tűzi ki.
10.3.1. A minősítést értékelő megbeszélés előzi meg, melyen a szakmai vezetők, a gyakornok és az intézményvezető vesz részt. A minősítést megelőző értékelő megbeszélés lépései: - a gyakornok tájékoztatása a minősítés céljáról, menetéről, jogkövetkezményeiről, a jogorvoslati lehetőségekről, - a gyakornok önértékelése, mely tartalmazza a gyakornoki programban meghatározott célok elérésének értékelését is, - a szakmai vezetők összegző értékelése - az eltérő vélemények megbeszélése - a minősítő lap ( …sz. melléklet) kitöltése és aláírása.
10.3.2. A gyakornok minősítéséről az intézményvezetője dönt, döntésekor figyelembe veszi az évenkénti értékelés megállapításait, a fejlesztési javaslatok megvalósulását, a szakmai vezetők javaslatait.
10.4. A minősítés eredményeként „ megfelelt” vagy „ nem megfelelt” minősítés adható.
10.4.1. Ha a minősítés eredménye „ megfelelt”, az adatkezelés célhoz kötöttsége megszűnt, ezért a gyakornok felkészülésének segítésével, a teljesítés minősítés előtti értékelésével kapcsolatos iratokat meg kell semmisíteni.
10.4.2. A minősítő lapon a „ nem megfelelt” minősítést indokolni kell, az indoklásnak valósnak, okszerűnek kell lenni.
10.4.3. A közalkalmazotti jogviszony a törvény erejénél fogva megszűnik, ha a gyakornok „nem megfelelt” minősítést kap.
10.4.4. A „nem megfelelt” minősítés esetén az iratokat a közalkalmazott személyi anyagában kell elhelyezni, és azt a közalkalmazotti jogviszony megszűnése után a személyi anyagra vonatkozó szabályok szerint kell őrizni.
10.5. A minősítő lapot az intézményvezető, a szakmai vezetők és a gyakornok írja alá. A minősítő lap részét képezi a közalkalmazott személyi anyagának.
10.6. A minősítést annak elkészülte után a gyakornokkal 1 munkanapon belül ismertetni kell. Az ismertetés időpontját az igazgató tűzi ki, melyen az intézményvezető, a szakmai vezetők és a gyakornok vesznek részt. A megismerés tényét a gyakornok a minősítésen aláírásával igazolja és feltünteti esetleges észrevételeit is. A minősítés egy példányát az ismertetéskor a gyakornoknak át kell adni.
10.7. A minősítés megtörténtéről és annak eredményéről tanúsítványt (…sz. melléklet) kell kiállítani. A tanúsítvány 1 példányát a minősítéssel, a minősítés ismertetésekor egyidejűleg át kell adni a gyakornoknak.
Záró rendelkezések
11. A gyakornoki szabályzat módosítása A szabályzatot módosítani kell, amennyiben a benne foglaltakat érintő jogszabályváltozás következik be, valamint amennyiben a nevelőtestület legalább fele írásban kéri.
12. A gyakornoki szabályzat hatálybalépése
A szabályzat hatálybalépésének napja: 2008. január 1.
13. A gyakornoki szabályzat közzététele
A jelen gyakornoki szabályzatot kiadásával egyidejűleg az intézmény honlapján közzé kell tenni. Ezenkívül egy-egy példányát el kell helyezni a tanári szobában és a könyvtárban.
14. Záradék
A gyakornoki szabályzatot a nevelőtestület a 2007. december 17-én tartott nevelőtestületi értekezletén véleményezte.
Lenti, 2007. december 20.
………………………………… Árkovicsn Pezzetta Claudia igazgató
Mellékletek 1. sz. melléklet: Szakmai követelményrendszer 2. sz. melléklet: Szakmai vezető kijelölése 3. sz. melléklet: A gyakornok önértékelésének szempontjai 4. sz. melléklet: Értékelő lap 5.sz.melléklet: A minősítés területei, szempontjai 6.sz. melléklet: Minősítő lap 7. sz. melléklet: Tanúsítvány a gyakornok minősítéséről
1. számú melléklet Szakmai követelményrendszer
I. Általános követelmények
1. Az intézményi dokumentumok (pedagógiai program, szervezeti és működési szabályzat, házirend, minőségirányítási program, kollektív szerződés) megismerése szakterület követelményei
Az intézményi dokumentumok megismerésével kapcsolatos szakterületen a gyakornoknak ismernie kell az eges dokumentumok célját, szerkezeti felépítését és azt, hogy a szabályozás mire irányul, továbbá a dokumentumok nyilvánosságra hozatalával kapcsolatos rendelkezéseket.
Az iskola pedagógiai programjának megismerése körében a gyakornoknak ismeretekkel kell rendelkeznie: a. arról, hogy az iskola nevelési programja miként határozza meg különösen - az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelveit, céljait, feladatait, eszközeit, eljárásait, - a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatokat, - a közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat, - a beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységet, - a tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységet, - a gyermek-és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat, - a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő programot, - a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységet, - a pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékét, - szülő, tanuló, pedagógus együttműködésének formáit, továbbfejlesztésének lehetőségeit,
b. a helyi tanterv keretein belül - az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyakról, a kötelező és választható tanórai foglalkozásokról, - az alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek és taneszközök kiválasztásának elveiről, - az iskola magasabb évfolyamára lépés feltételeiről, - iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeiről és formáiról, - a tanuló magatartása, szorgalma, teljesítménye értékelésének és minősítésének követelményeiről, - moduláris oktatás esetén az egyes modulok értékeléséről és minősítéséről, valamint beszámításáról az iskolai évfolyam sikeres befejezésébe.
Az iskola szerezeti és működési szabályzatának megismerése körében a gyakornoknak ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az SZMSZ hogyan szabályozza különösen: - az iskola működési rendjét, a nyitva tartást, a tanulók fogadását, - a pedagógiai munka belső ellenőrzésének rendjét, - a vezetők és a szervezeti egységek közti kapcsolattartás rendjét, - a vezetők helyettesítési rendjét, - a nevelőtestület feladatkörébe átruházott ügyeket, - az iskola külső kapcsolatainak rendszerét, - az ünnepélyek, megemlékezések rendjét, a hagyományok ápolásával kapcsolatos feladatokat, - az intézményi védő, óvó előírásokat, a rendkívüli esemény, bombariadó esetén szükséges teendőket, - a tanórán kívüli foglalkozások szervezeti formáit, - a mindennapi testedzés formáit. - az iskolai könyvtár működést rendjét, - az adatkezelés és továbbítás intézményi rendjét.
Az iskola házirendjének megismerése körében a gyakornoknak ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az iskolai házirend miként állapítja meg különösen: - a tanulói jogok gyakorlásának, illetve a tanulói kötelezettségek teljesítésének módját - a tanulói munkarendet, - a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások rendjét, - a tanuló távolmaradásának, mulasztásának, késésének igazolására vonatkozó rendelkezéseket, - a tanulók véleménynyilvánításának, a tanulók rendszeres tájékoztatásának rendjét, - a tanulók jutalmazásának elveit és formáit, - a fegyelmező intézkedések formáit és alkalmazásának elveit.
Az iskola minőségirányítási programjának megismerése körében a gyakornoknak tudnia kell, hogy mit jelent a minőségirányítás. Ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az iskola minőségirányítási programja miként határozza meg különösen: - az intézmény hosszú távra szóló elveit, és azt miként kívánja megvalósítani, - a pedagógus- munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét, - a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszerét, - a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát.
Az iskola kollektív szerződésének megismerése körében a gyakornoknak tudnia kell:
- a kollektív szerződést a Kjt. 2. §-a közalkalmazotti jogviszonyra vonatkozó szabálynak minősíti, - a Mt. 30. §-a a kollektív szerződést milyen területek szabályozására jogosítja fel. Ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az iskola kollektív szerződése miként szabályozza különösen:
- a közalkalmazotti jogviszonnyal kapcsolatos jogok és kötelezettségek gyakorlásának rendjét, - a kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítés feltételeit, - melyek azok a feladatok, amelyeket a pedagógusnak a munkaidő kötelező óraszámmal le nem kötött részében az iskolában kell teljesítenie, és melyek azok a feladatok, amelyeket az iskolán kívül is teljesíteni lehet, - a jogszabályi alsó és felső határok között a pótlékok mértékét, - a munkaruha- juttatás és az egyéb szociális juttatás feltételeit.
2. Tanulók, szülők, pedagógusok jogai és kötelezettségei szakterület követelményei
A gyakornoknak ismernie kell a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény rendelkezéseit a tanulók, a szülők, a pedagógusok jogairól és kötelezettségeiről, valamint a rendeltetésszerű joggyakorlásról.
- tanulói jogok szabályozása: Kt. 10. § és 11. § (1) bekezdése - tanulói kötelességek szabályozása: Kt. 12. § (1) bekezdés, - a szülő joga: Kt. 13. §, 14. § (1) bekezdés, - a szülő kötelessége: Kt. 14. § (2) bekezdés, - a pedagógusjoga: Kt. 19. § (1)-(6) bekezdés és (8) bekezdés, - a pedagógus alapvető feladata: Kt. 19. § (7-8) bekezdés, - jogok és kötelezettségek rendeltetésszerű gyakorlása: Kt. 11. § (7) bekezdés
3. A fenntartói irányítással kapcsolatos szakterület követelményei A gyakornoknak ismernie kell a közoktatásról szóló törvényben a fenntartóhoz telepített főbb jogosítványokat és kötelezettségeket. A gyakornoknak tudnia kell, hogy - az önkormányzat milyen módon tehet eleget a feladatellátás kötelezettségének, - mit jelent a fenntartói irányítás, - mely közösségek véleményét kell beszerezni az intézményre vonatkozó lényeges fenntartói döntések előtt, - a fenntartó mikor tagadhatja meg az intézmény szervezeti és működési szabályzata, házirendje, minőségirányítási programja, pedagógiai programja jóváhagyását, - mit vizsgál a fenntartó a törvényesség biztosítása keretében, - mi alapján értékeli a fenntartó az intézményi pedagógiai program végrehajtását, az intézményben folyó szakmai munka eredményességét, és mi az értékelés nyilvánosságra hozatalának módja, - milyen ügyekben hoz másodfokú döntést a fenntartó képviselője, mi a törvényességi kérelem, és mi a felülbírálati kérelem.
II. Munkakörhöz kapcsolódó követelmények
1. Foglalkoztatási alapelvek és oktatásszervezési gyakorlat szakterület követelményei
1.1. A gyakornoknak a foglalkoztatási alapelvek megismerése körében tájékozottnak kell lennie az alkalmazással, a munkaidővel, a díjazással kapcsolatos alábbi legfontosabb kérdésekben: - pedagógus-munkakörben való alkalmazás feltételei a közoktatásról szóló törvényben [Kt. 15. § (1) bekezdés, 16. § (2) bekezdés], - mit jelent a büntetőjogi védelem (Kt. 16. § (3) bekezdés), - miből tevődik össze a pedagógus munkaideje (Kt. 16. § (4) bekezdés), - melyek a kötelező óraszámban és a kötelező óraszám feletti rendes munkaidőben végezhető feladatok (Kt. 1. sz. melléklet Harmadik rész II/6. és II/9. pont), - mit jelent a tanítási időkeret és a többlettanítás (Harmadik rész lI/6. pont), - milyen feltételek szerint tagozódnak a közalkalmazotti munkakörök fizetési osztályokba, mi határozza meg a pedagógus fizetési osztályát (Kjt. 61. § (1) bekezdés felvezető mondata és f-i pontjai, Kt. 17. § (1) bekezdés a tételes követelmények nélkül). - mit jelent a fizetési fokozat és a várakozási idő (Kjt. 64. és 65. §), - mit jelent a szakvizsgázott pedagógus munkakör (Kt. 17.§ (5) és 128. § (8) bekezdés), - mit ériünk a garantált illetményen (Kjt. 66. § (1) bekezdés), - mi az illetménynövekedés (Kjt. 66. § (2-6) bekezdés), - milyen esetekben jár illetménynövekedés a további szakképesítés hasznosítása mértékétől függetlenül ( 138/1992. (X.8) kormányrendelet 14/A§(2) bekezdés) - milyen illetménypótlékokat lehet megállapítani az intézményben (138/1992. (X. 8.) kormányrendelet 15. § (2) bekezdés alapján) - hogyan számítják a pedagógus óradíját (R. 16. § (2) bekezdés). - mit jelent az együttműködési kötelezettségre vonatkozó alapelv (Munka törvénykönyve 3. §).
2.sz. melléklet
Szakmai vezető kijelölése
Gönczi Ferenc Gimnázium és Szakközépiskola ....................................(név) Iktatószám:
Helyben
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtására kiadott 138/1992. (X. 8.) kormányrendelet 4/A §-a (6) bekezdésében biztosított hatáskörömben kijelölöm Önt ...........................gyakornok, ................... szakos tanár segítésére a következő szakterületeken: ................................ ................................ ................................
A szakmai vezetői feladata a nevezett 200. .szeptember ... -tól 201... június...... -ig tartó gyakornoki idejének időtartamára szól. Feladatait az intézmény gyakornoki szabályzatában foglaltak szerint köteles ellátni. Tájékoztatom a nevezett gyakornok segítésére kijelölt más szakmai vezetők személyéről: .......................................... szakterület ........................................ név .......................................... szakterület ............................ név
A gyakornok tájékoztatása az Ön és a kijelölt más szakmai vezetők jelenlétében a kinevezése átadásakor személyesen és írásban is megtörténik.
Lenti, 200... ........... ... ............................ igazgató Szakmai vezetői kijelölésemet tudomásul vettem: Lenti, 200... ............. ... ........................ 7.számú melléklet Tanúsítvány a gyakornok minősítéséről Ikt.sz.:......../200....
Tanúsítom, hogy ........................................... (név) .................................... (születési hely, idő) .........................munkakörben foglalkoztatott pedagógus minősítése a 200.... év ... .. hó .. naptól 200.... év .......... hó ... napig megállapított gyakornoki ideje lejárta előtt - a Kjt. 22.§ (11) bekezdésében előírt módon - megtörtént. Nevezett a gyakornoki idővel kapcsolatos szakmai követelményeket teljesítette. Minősítésének eredménye: "megfelelt".
Lenti, 200 . ...........................
………………………………….
igazgató |
![]() |