Navigátor

Lenti város honlapja :

 

A honlapot szerkesztette:

Mázik Richárd


 

 

A gyakornoki szabályzat

A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 138/199. (X. 8.) kormányrendelet 4/B §-ának (1) be­kezdésében az intézmény vezetőjének biztosított hatáskörben- a szakmai munkaközösségekkel történt egyeztetést, valamint a nevelőtestület véleményének kikérését követően - a Gönczi Ferenc Gimnázium és Szakközépiskola gyakornoki szabályzatát a következők szerint állapítom meg.­

 

  1. A gyakornoki szabályzatban használt fogalmak

 

      Gyakornok: hároméves szakmai gyakorlattal nem rendelkező, határozatlan időre       pedagógus-munkakörbe kinevezett közalkal­mazott.

 Szakmai vezető (segítő): a gyakornok felkészülésének segítésé­re az igazgató által kijelölt pedagógus.

Szakmai követelmények: a R. 4/A § (2) bekezdése szerint) álta­lános követelmények és (3) bekezdése szerinti munkakörhöz kapcsolódó követelmények.

Szakterület: a R. 4/A § (2) bekezdésében és (3) bekezdésében külön alpontban a)-e), illetve a)-d) pontokban jelölt egy-egy szakmai követelmény területe.

Szakmai követelményrendszer: a R. 4/A §-a (5) bekezdésében használt fogalom, amely a szakmai követelmények alapján az in­tézményre szakterületenként kidolgozott követelmények összes­sége, s amelyet a szabályzat 1. sz. melléklete tartalmaz. Gyakornoki idő: a pedagógus kinevezésében kikötött három év, a gyakornoki Idő alatti áthelyezés esetén a három évből visszale­vő időtartam.

          Szakmai gyakorlat: a Kjt. 22. §-ának (3) bekezdésében felsorolt jogviszony           keretében pedagógus- munkakörben töltött időtartam.

         Kijelölés: a R. 4/A § (6) bekezdése alapján tett egyoldalú mun­káltatói intézkedés a   szakmai vezető (segítő) feladatainak ellátá­sára (2. sz. melléklet).

Közvetlen felettes: a Kjt. 22. § (11) bekezdése szerinti megjelö­lés, amely alatt intézményünkben a pedagógus-munkakör sze­rint illetékes igazgatóhelyettest kell érteni.

Konzultációs óra: a R. 4/A §-a (8) bekezdésében biztosított lehe­tőség alapján a gyakornok által igényelt esetben félévenként négyszer 45 perces óra.

 

2. A gyakornoki szabályzat hatálya

 

      A szabályzat hatálya kiterjed:

- az intézmény vezetőjére és más vezető beosztású alkalmazott­aira,

- a szakmai munkaközösségek vezetőire,

- a gyakornok szakmai vezetőire,

- a gyakornokra.

 

3. A szabályzat célja

 

A szabályzat célja a gyakornokok felkészítésének, beilleszkedésük segítésének megalapozása, a foglalkoztatási feltételek rögzítése annak érdekében, hogy segítse a gyakornokok tudásának, képességeinek, készségeinek fejlesztését, alakítsa, fejlessze az elkötelezettségüket a pedagógushivatás iránt, segítse az oktatás ágazati céljaival, az intézményi célokkal való azonosulást.

4. A gyakornoki idő kikötése

 

4.1. A gyakornoki idő kötelező kikötésének esetei

4.1.1. Pedagógus-munkakörbe történő határozatlan idejű kine­vezés esetén a gyakornoki idő kikötése kötelező, ha a közalkal­mazott nem rendelkezik 3 éves szakmai gyakorlattal.

4.1.2. Áthelyezés esetén az előző munkáltatónál megkezdett gya­kornoki idő folytatódik, ezért annak időtartamát a gyakornoki idő kikötésénél figyelembe kell venni.

4.1.3. Amennyiben a gyakornok előző közalkalmazotti jogviszonya nem áthelyezéssel szűnt meg, az előzőjogviszonyban letöltött gya­kornoki idő időtartamát a szakmai gyakorlat megállapításakor kell figyelembe venni, kivéve a Kjt. 22. §-a (2) bekezdésének a) és b) pontjában szabályozott eseteket.

 

4.2. A gyakornoki idő kikötése nélküli kinevezés

Nem kell gyakornoki időt kikötni annak, aki bármilyen pedagó­gus-munkakörben teljesítette a gyakornoki követelményeket, vagy rendelkezik pedagógus-szakvizsgával.

5. A gyakornok tájékoztatása a szakmai vezetők személyéről

5.1. A tájékoztatás időpontja

Az intézmény vezetője a kinevezés átadásával egyidejűleg tájé­koztatja a gyakornokot a szakmai vezetők személyéről.

 

5.2. A tájékoztatás módja

A tájékoztatást-annak írásbeli rögzítése mellett-úgy kell intéz­ni, hogy a gyakornok és a szakmai vezetők kölcsönös bemutatko­zására egyidejűleg sor kerüljön.

 

6. A szakmai vezetők (segítők) kijelölése

6.1. A szakmai vezető, más néven segítő kijelölése

 

6.1.1. A szakmai vezetőket a gyakornok közvetlen vezetője véle­ményének meghallgatása után az igazgató jelöli ki. Az egyes szakterületek összevonhatók, egy szakmai vezetőhöz több szak­terület is tartozhat.

6.1.2. Az általános szakmai követelmények vagy az azokhoz tar­tozó egyes szakterületek követelményei teljesítésének segítésére a gyakornok közvetlen felettese, az illetékes igazgatóhelyettes is kijelölhető.

6.1.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelmények teljesítésének segítésére azonos munkakört ellátó, az intézménynél legalább öt­éves szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus jelölhető ki. In­dokolt esetben az igazgató az ötéves szakmai gyakorlat intéz­ményben való letöltésére vonatkozó feltételtől eltérhet.

6.1.4. Az igazgató a szakmai vezető kijelölése előtt szóban tájékoz­tatja az érintett pedagógust, aki méltánylást érdemlő személyes körülményeire tekintettel kérheti a kijelölés mellőzését, amelyről azonban az igazgató dönt.

6.1.5. A szakmai vezető feladatainak ellátására szóló kijelölést írásban kell megtenni. A kijelölésben meg kell határozni azokat a szakterületeket, amelyekre a segítői tevékenység irányul. A kijelölés a gyakornoki idő időtartamára szól. A kijelölés alól felmen­tés kivételes esetekben kérhető. A felmentésről az igazgató dönt.

6.1.6. A kijelölés tudomásulvételét a szakmai vezető aláírásával igazolja. A kijelölés egy példányát a pedagógus személyi anyagá­ban el kell helyezni.

 

7. A szakmai követelményrendszer

 

7.1. Az intézményi szakmai követelményrendszer részei

Az intézményi szakmai követelményrendszer -Igazodva a gya­kornoki idővel kapcsolatos, jogszabályban meghatározott szak­mai követelményekhez-két részből áll:

 

a) az általános követelmények szakterületeihez tartozó követel­mények összességéből és

b) a munkakörhöz kapcsolódó követelmények összességéből.

 

7.2. Az általános szakmai követelmények

 

7.2.1. Az általános szakmai követelményekhez tanozó követel­ményrendszer az intézményben egységes, annak teljesítését min­den gyakornok részére elő kell írni.

7.2.2. Az általános szakmai követelményekhez tartozó intézmé­nyi követelményrendszer alapján a gyakornoknak meg kell is­mernie:

a) az intézmény működésével kapcsolatos belső szabályzatokat és programokat, ezen belül a pedagógiai programot, a szerve­zeti és működési szabályzatot, a házirendet, a minőségirányí­tási programot, a kollektív szerződést,

   b) az intézmény pedagógiai célkitűzéseit, azok gyakorlati megva1ósítását,

c) a tanulók, szülők, pedagógusok közoktatási törvényben meg­határozott jogait és kötelezettségeit,

  d) a fenntartói irányítással kapcsolatos általános rendelkezéseket,

  e) a tanügy-igazgatási dokumentumok alkalmazását.

7.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelmények

 ­7.3.1. A munkakörhöz kapcsolódó szakmai követelmények megállapítása a kinevezésben meghatározott pedagógus – munkakör és az ahhoz kapcsolódó munkaköri leírás alapján történik.

7.3.2. A munkakörhöz kapcsolódó intézményi szakmai követel­ményrendszernek minden munkakör tekintetében biztosítani kell, hogy a gyakornok megismerje:

a) a munkakörére vonatkozó foglalkoztatási alapelveket,

b) az oktatásszervezés gyakorlati feladatait,

c) az intézménybe járó tanulók sajátos felkészítésének problé­máit,

d) a gyakornoknak alkalmassá kell válnia a különleges gondo­zást igénylő tanulók egyéni fejlesztésére (hátrányos helyzetű, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulókkal, tehetsé­ges tanulókkal való foglalkozás).

7.3.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelményrendszer magában foglalja azokat a speciális követelményeket, illetve mindenkire ér­vényes követelmények lebontását, amelyek a konkrét munkakör­höz, illetve az egyes munkaköri feladatokhoz tartoznak.

 

8. A szakmai vezető feladata

 

  8. 1. A szakmai vezető feladata:

 

           - a gyakornok felkészülésének segítése,

           - a gyakornok teljesítményének értékelése.

 

  8.2. A gyakornok felkészítésének segítése

 

8.2.1. A szakmai vezető kijelölését követően gondoskodik arról, hogy a gyakornok a                        jelen szabályzatot megismerje, a szakterületéhez tartozó követelmények tekintetében                   az írásos dokumentumokat a gyakornok részére átadja.

  8.2.2. Az általános követelmények szakterületeire kijelölt szakmai vezető feladata                        különösen:

 

  Segíti az intézményi dokumentumok és a jogszabályi rendelkezések értelmezését.

  Az intézmény pedagógiai célkitűzéseinek megismerése, gyakorlati megvalósítása                   szakterületre kijelölt szakmai vezető:

 

           -           lehetőséget biztosít a gyakornok részére az intézmény pedagógiai célkitűzéseinek                   gyakorlati megvalósításának bemutatására alkalmas órák látogatására, ugyanilyen                                   célból történő segítés   érdekében félévenként legalább négy, az igazgató engedélyével                     további kettő alkalommal részt vesz a gyakornok óráján,

           -           a gyakorlatban mutatja be a tanügy-igazgatási dokumentumok alkalmazását,

          - a gyakornok kérésére konzultációt biztosít.

 

8.2.3. A munkakörhöz kapcsolódó követelmények szakterüle­tére kijelölt szakmai vezető feladata különösen:

Felkészíti a gyakornokot a munkakörével kapcsolatos tervező­munkára, ezen belül segítséget nyújt:

 

- a helyi tantervben a munkaköri feladataira vonatkozó előírá­sok értelmezésére és szakszerű alkalmazására,

- a tanítási órák felépítésének, az alkalmazott módszereknek, tanulmányi segédleteknek, taneszközöknek a célszerű megvá­lasztására,

- a tanítási órák előkészítésével, megtervezésével és eredményes megtartásával kapcsolatos írásbeli teendők ellátására,

- az e szabályzatban meghatározott feladatok ellátására.

 

A gyakornok felkészülésének segítése, irányítása érdekében a szakmai vezető:

. - félévenként négy, az igazgató engedélyével legfeljebb továb­bi két alkalommal látogatja a gyakornok óráit,

- az óralátogatásról feljegyzést készít, amelyben megfogalmazza a tapasztalatait, szövegesen értékeli a gyakornok teljesítmé­nyét, és iránymutatást ad a további felkészüléshez,

- az írásbeli munkák ellenőrzése alapján megállapítja észrevételeit, a szükséges javaslatokat megteszi,

- tapasztalatait a gyakornokkal megbeszéli,

- a gyakornok felkészüléséhez, ha igényli, konzultációs lehető­séget biztosít.

 

8.3. A felkészítéshez kapcsolódó óralátogatás és a konzultációs órák dokumentálása

 

8.3.1. Az óralátogatást be kell jegyezni a naplóba, és az előző pontban írt feljegyzést két példányban kell elkészíteni.

 8.3.2. Az óralátogatásról készített feljegyzés egy példányát a gya­kornoknak át kell adni, a másik példányt a szakmai vezető őrzi.

8.3.3. A konzultációs óra megtartását a pontos időpont és időtar­tam megjelölésével a szakmai vezető és a gyakornok aláírásával ellátott dokumentum igazolja.

 

8.4. A szakmai vezetőjuttatásai

 

8.4.1. A szakmai vezető a gyakornokot segítő tevékenységét a rendes munkaidejében végzi. Erre tekintettel az igazgató a fel­adatellátási terv készítésénél a nevelő és oktató munkával össze­függő feladatok szétosztásánál a szakmai vezető tevékenységét figyelembe veszi.

8.4.2. A szakmai vezetőt tevékenységéért kiemelt munkavégzé­sért járó díjazás illeti meg.

8.4.3. Az összeg számfejtésére évente két alkalommal, a tanév végén és naptári év utolsó hónapjában utólag kerül sor, a teljesítés igazolása után. A teljesítés igazolása a látogatott, illet­ve konzultációs órákról készített feljegyzés alapján történik. Bi­zonylatként a látogatott és a konzultációs órák pontos időpontját rögzítő, az igazgató által aláírt kimutatás, va­lamint a naplóba történő bejegyzés szolgál.

9. A gyakornok joga és kötelezettsége

9.1. A gyakornoknak joga van arra, hogy

- a szakmai követelményrendszert részére elmagyarozzák,

- a különböző szakterületek elsajátításához szükséges írásos in­tézményi és jogszabályi anyagokat megkapja,

-  a szakmai vezetőjétől alkalmanként kérdezzen, szükség esetén konzultációs órát kérjen,

- a gyakorlati készségek fejtesztese érdekében részt vegyen a szakmai vezető, munkaközösség-vezető vagy más, nagy ta­pasztalattal rendelkező pedagógus óráján előzetes megbeszé­lés alapján,

-  teljesítése értékelését (az óralátogatások tapasztalatait) részére segítő szándékkal, indokolással alátámasztva kifejtsék, az értékelésre észrevételt tegyen,

- kérje, hogy osztályfőnöki teendőkkel ne bízzák meg a gyakor­noki idő alatt

- a munkaidő tanítással le nem kötött részében csak azokat a feladatokat lássa el, amelyeket a R. 4/C § (1) bekezdése részére meghatároz.

 

9.2. A gyakornok kötelezettsége, hogy

 

-          a legteljesebb mértékben együttműködjön szakmai vezetőivel,

-  a szakmai követelmények teljesítéséhez szükséges ismereteket megszerezze,

- gyakornoki feladatainak teljesítésével kap­csolatban felmerülő akadályoztatásáról a szakmai vezetőjét, közvetlen vezetőjét azonnal értesítse,

-  részt vegyen a nevelőtestület munkájában,

- a munkaköréhez kapcsolódó előkészítő és befejező feladatokat elvégezze,

- a R. 11/A § (2) bekezdés c) pontja alapján elrendelt kötelező óraszámon felüli tanítási órát megtartsa.

 

10. A gyakornok értékelésének és minősítésének eljárásrendje

 

10.1. A gyakornoki idő első két évében fejlesztési célú értékelés történik, melynek célja gyakornok szakmai fejlesztése, beilleszkedésének segítése, motiválása, támogatása.

10.1.1. A gyakornok fejlesztő értékelését mindkét tanév végén a szakmai segítők készítik el, figyelembe véve a gyakornok által készített önértékelést.

10.1.2. Az értékelés értékelő megbeszélés keretében történik, melyen a szakmai segítők  és a gyakornok vesz részt.

Az értékelő megbeszélés lépései:

-          a gyakornok önértékelése

-          a szakmai segítők értékelése

-          az eltérő vélemények megbeszélése

-          a problémák feltárása

-          a következő időszak fejlesztési területeinek meghatározása

-          a résztvevők feladatainak meghatározása

-          az értékelő lap ( ………sz. melléklet) kitöltése és aláírása.

 

10.2. Az értékelő lapot a szakmai segítők és a gyakornok írja alá. A gyakornok joga, hogy az értékelő  lapon észrevételeit, megjegyzéseit rögzítse. Az értékelő lap 1 aláírt példányát a gyakornoknak át kell adni, a másik példányt a szakmai segítők őrzik a gyakornoki idő elteltéig, majd a minősítés után megsemmisítik.

 

10.3. A gyakornoki idő lejártának hónapjában a gyakornokot minősíteni kell. A minősítés időpontját az igazgató tűzi ki.

 

10.3.1. A minősítést értékelő megbeszélés előzi meg, melyen a szakmai vezetők, a gyakornok és az intézményvezető vesz részt.

A minősítést megelőző értékelő megbeszélés lépései:

- a gyakornok tájékoztatása a minősítés céljáról, menetéről, jogkövetkezményeiről, a jogorvoslati lehetőségekről,

- a gyakornok önértékelése, mely tartalmazza a gyakornoki programban meghatározott célok elérésének értékelését is,

- a szakmai vezetők összegző értékelése

- az eltérő vélemények megbeszélése

- a minősítő lap ( …sz. melléklet) kitöltése és aláírása.

 

10.3.2. A gyakornok minősítéséről az intézményvezetője dönt, döntésekor figyelembe veszi az évenkénti értékelés megállapításait, a fejlesztési javaslatok megvalósulását, a szakmai vezetők javaslatait.

 

10.4. A minősítés eredményeként „ megfelelt” vagy „ nem megfelelt” minősítés adható.

 

10.4.1. Ha a minősítés eredménye „ megfelelt”, az adatkezelés célhoz kötöttsége megszűnt, ezért a gyakornok felkészülésének segítésével, a teljesítés minősítés előtti értékelésével kapcsolatos iratokat meg kell semmisíteni.

 

10.4.2. A minősítő lapon a „ nem megfelelt” minősítést indokolni kell, az indoklásnak valósnak, okszerűnek kell lenni.

 

10.4.3. A közalkalmazotti jogviszony a törvény erejénél fogva megszűnik, ha a gyakornok „nem megfelelt” minősítést kap.

 

10.4.4. A „nem megfelelt” minősítés esetén az iratokat a közalkalmazott személyi anyagában kell elhelyezni, és azt a közalkalmazotti jogviszony megszűnése után a személyi anyagra vonatkozó szabályok szerint kell őrizni.

 

10.5. A minősítő lapot az intézményvezető, a szakmai vezetők és a gyakornok írja alá. A minősítő lap részét képezi a közalkalmazott személyi anyagának.

 

10.6. A minősítést annak elkészülte után a gyakornokkal 1 munkanapon belül ismertetni kell. Az ismertetés időpontját az igazgató tűzi ki, melyen az intézményvezető, a szakmai vezetők és a gyakornok vesznek részt. A megismerés tényét a gyakornok a minősítésen aláírásával igazolja és feltünteti esetleges észrevételeit is. A minősítés egy példányát az ismertetéskor a gyakornoknak át kell adni.

 

10.7. A minősítés megtörténtéről és annak eredményéről tanúsítványt (…sz. melléklet) kell kiállítani. A tanúsítvány 1 példányát a minősítéssel, a minősítés ismertetésekor egyidejűleg át kell adni a gyakornoknak.

 

Záró rendelkezések

 

11. A gyakornoki szabályzat módosítása

A szabályzatot módosítani kell, amennyiben a benne foglaltakat érintő jogszabályváltozás következik be, valamint amennyiben a nevelőtestület legalább fele írásban kéri.

 

12. A gyakornoki szabályzat hatálybalépése

 

A szabályzat hatálybalépésének napja: 2008. január 1.

 

13. A gyakornoki szabályzat közzététele

 

A jelen gyakornoki szabályzatot kiadásával egyidejűleg az intéz­mény honlapján közzé kell tenni. Ezenkívül egy-egy példányát el kell helyezni a tanári szobában és a könyvtárban.

 

14. Záradék

 

A gyakornoki szabályzatot a nevelőtestület a 2007. december 17-én tartott nevelőtestületi értekezletén véleményezte.

 

Lenti, 2007. december 20.

 

                                                                   …………………………………

                                                              Árkovicsn Pezzetta Claudia

                                                                                              igazgató

 

 

 

 

Mellékletek

1. sz. melléklet: Szakmai követelményrendszer

2. sz. melléklet: Szakmai vezető kijelölése

3. sz. melléklet: A gyakornok önértékelésének szempontjai

4. sz. melléklet: Értékelő lap

5.sz.melléklet: A minősítés területei, szempontjai

6.sz. melléklet: Minősítő lap

7. sz. melléklet: Tanúsítvány a gyakornok minősítéséről

 

 

1. számú melléklet

Szakmai követelményrendszer

 

I. Általános követelmények

 

1. Az intézményi dokumentumok (pedagógiai program, szer­vezeti és működési szabályzat, házirend, minőségirányítási program, kollektív szerződés) megismerése szakterület kö­vetelményei

 

Az intézményi dokumentumok megismerésével kapcsolatos szak­területen a gyakornoknak ismernie kell az eges dokumentumok célját, szerkezeti felépítését és azt, hogy a szabályozás mire ­irányul, továbbá a dokumentumok nyilvánosságra hozatalával kap­csolatos rendelkezéseket.

 

Az iskola pedagógiai programjának megismerése körében a gyakornoknak ismeretekkel kell rendelkeznie:

a. arról, hogy az iskola nevelési programja miként határozza meg különösen

- az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapel­veit, céljait, feladatait, eszközeit, eljárásait,

- a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai felada­tokat,

  -   a közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat,

- a beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységet,

- a tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységet,

 - a gyermek-és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat,

 - a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segí­tő programot,

- a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységet,

- a pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő-ok­tató munkát segítő eszközök és           felszerelések jegyzékét,

- szülő, tanuló, pedagógus együttműködésének formáit, továbbfejlesztésének lehetőségeit,

 

b.  a helyi tanterv keretein belül

- az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyakról, a köte­lező és választható tanórai foglalkozásokról,

- az alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek és taneszközök kiválasztásának elveiről,

- az iskola magasabb évfolyamára lépés feltételeiről,

- iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeiről és formáiról,

- a tanuló magatartása, szorgalma, teljesítménye értékelé­sének és minősítésének követelményeiről,

- moduláris oktatás esetén az egyes modulok értékeléséről és minősítéséről, valamint beszámításáról az iskolai évfo­lyam sikeres befejezésébe.

 

Az iskola szerezeti és működési szabályzatának megismerése körében a gyakornoknak ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az SZMSZ hogyan szabályozza különösen:

-          az iskola működési rendjét, a nyitva tartást, a tanulók fogadását,

-          a pedagógiai munka belső ellenőrzésének rendjét,

-          a vezetők és a szervezeti egységek közti kapcsolattartás rendjét,

-          a vezetők helyettesítési rendjét,

-           a nevelőtestület feladatkörébe átruházott ügyeket,

-          az iskola külső kapcsolatainak rendszerét,

-           az ünnepélyek, megemlékezések rendjét, a hagyományok ápo­lásával kapcsolatos feladatokat,

-           az intézményi védő, óvó előírásokat, a rendkívüli esemény, bombariadó esetén szükséges teendőket,

-           a tanórán kívüli foglalkozások szervezeti formáit,

-          a mindennapi testedzés formáit.

-          az iskolai könyvtár működést rendjét,

-           az adatkezelés és továbbítás intézményi rendjét.

 

Az iskola házirendjének megismerése körében a gyakornoknak ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az iskolai házirend mi­ként állapítja meg különösen:

-        a tanulói jogok gyakorlásának, illetve a tanulói kötelezettségek teljesítésének módját

-        a tanulói munkarendet,

-        a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások rendjét,

-        a tanuló távolmaradásának, mulasztásának, késésének igazo­lására vonatkozó rendelkezéseket,

-        a tanulók véleménynyilvánításának, a tanulók rendszeres tá­jékoztatásának rendjét,

-        a tanulók jutalmazásának elveit és formáit,

-        a fegyelmező intézkedések formáit és alkalmazásának elveit.

 

Az iskola minőségirányítási programjának megismerése köré­ben a gyakornoknak tudnia kell, hogy mit jelent a minőségirányí­tás. Ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az iskola minőségirá­nyítási programja miként határozza meg különösen:

- az intézmény hosszú távra szóló elveit, és azt miként kívánja megvalósítani,

- a pedagógus- munkakörben foglalkoztatottak teljesítményérté­kelésének szempontjait és az          értékelés rendjét,

- a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszerét,

- a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát.

 

Az iskola kollektív szerződésének megismerése körében a gya­kornoknak tudnia kell:

 

-          a kollektív szerződést a Kjt. 2. §-a közalkalmazotti jogviszonyra vonatkozó szabálynak minősíti,

-          a Mt. 30. §-a a kollektív szerződést milyen területek szabályo­zására jogosítja fel.

Ismeretekkel kell rendelkeznie arról, hogy az iskola kollektív szerződése miként szabályozza különösen:

 

-          a közalkalmazotti jogviszonnyal kapcsolatos jogok és kötele­zettségek gyakorlásának rendjét,

-          a kiemelt munkavégzésért járó kereset-kiegészítés feltételeit,

-           melyek azok a feladatok, amelyeket a pedagógusnak a munka­idő kötelező     óraszámmal le nem kötött részében az iskolában kell teljesítenie, és melyek azok a      feladatok, amelyeket az isko­lán kívül is teljesíteni lehet,

-          a jogszabályi alsó és felső határok között a pótlékok mértékét,

-          a munkaruha- juttatás és az egyéb szociális juttatás feltételeit.

 

 

2. Tanulók, szülők, pedagógusok jogai és kötelezettségei szakterület követelményei

 

A gyakornoknak ismernie kell a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény rendelkezéseit a tanulók, a szülők, a pedagógu­sok jogairól és kötelezettségeiről, valamint a rendeltetésszerű joggyakorlásról.

 

-  tanulói jogok szabályozása: Kt. 10. § és 11. § (1) bekezdése

-  tanulói kötelességek szabályozása: Kt. 12. § (1) bekezdés,

 -  a szülő joga: Kt. 13. §, 14. § (1) bekezdés,

-  a szülő kötelessége: Kt. 14. § (2) bekezdés,

-  a pedagógusjoga: Kt. 19. § (1)-(6) bekezdés és (8) bekezdés,

-  a pedagógus alapvető feladata: Kt. 19. § (7-8) bekezdés,

-  jogok és kötelezettségek rendeltetésszerű gyakorlása: Kt. 11. § (7) bekezdés

 

3. A fenntartói irányítással kapcsolatos szakterület követel­ményei

A gyakornoknak ismernie kell a közoktatásról szóló törvényben a fenntartóhoz telepített főbb jogosítványokat és kötelezettségeket. A gyakornoknak tudnia kell, hogy

-  az önkormányzat milyen módon tehet eleget a feladatellátás kötelezettségének,

- mit jelent a fenntartói irányítás,

- mely közösségek véleményét kell beszerezni az intézményre vonatkozó lényeges        fenntartói döntések előtt,

- a fenntartó mikor tagadhatja meg az intézmény szervezeti és működési szabályzata, házirendje, minőségirányítási program­ja, pedagógiai programja jóváhagyását,

- mit vizsgál a fenntartó a törvényesség biztosítása keretében,

-  mi alapján értékeli a fenntartó az intézményi pedagógiai prog­ram végrehajtását, az intézményben folyó szakmai munka eredményességét, és mi az értékelés nyilvánosságra hozatalá­nak módja,

 - milyen ügyekben hoz másodfokú döntést a fenntartó képvise­lője, mi a törvényességi kérelem, és mi a felülbírálati kérelem.

 

 

 

II. Munkakörhöz kapcsolódó követelmények

 

1. Foglalkoztatási alapelvek és oktatásszervezési gyakorlat szakterület követelményei

 

1.1. A gyakornoknak a foglalkoztatási alapelvek megismerése körében tájékozottnak kell lennie az alkalmazással, a munkaidő­vel, a díjazással kapcsolatos alábbi legfontosabb kérdésekben:

- pedagógus-munkakörben való alkalmazás feltételei a közokta­tásról szóló törvényben [Kt. 15. § (1) bekezdés, 16. § (2) bekezdés],

- mit jelent a büntetőjogi védelem (Kt. 16. § (3) bekezdés),

- miből tevődik össze a pedagógus munkaideje (Kt. 16. § (4) be­kezdés),

- melyek a kötelező óraszámban és a kötelező óraszám feletti rendes munkaidőben végezhető feladatok (Kt. 1. sz. melléklet Harmadik rész II/6. és II/9. pont),

- mit jelent a tanítási időkeret és a többlettanítás (Harmadik rész lI/6. pont),

- milyen feltételek szerint tagozódnak a közalkalmazotti munka­körök fizetési osztályokba, mi határozza meg a pedagógus fize­tési osztályát (Kjt. 61. § (1) bekezdés felvezető mondata és f-i pontjai, Kt. 17. § (1) bekezdés a tételes követelmények nélkül).

- mit jelent a fizetési fokozat és a várakozási idő (Kjt. 64. és 65. §),

- mit jelent a szakvizsgázott pedagógus munkakör (Kt. 17.§ (5) és 128. § (8) bekezdés),

- mit ériünk a garantált illetményen (Kjt. 66. § (1) bekezdés),

- mi az illetménynövekedés (Kjt. 66. § (2-6) bekezdés),

- milyen esetekben jár illetménynövekedés a további szakképe­sítés hasznosítása mértékétől függetlenül ( 138/1992. (X.8) kormányrendelet 14/A§(2) bekezdés)

- milyen illetménypótlékokat lehet megállapítani az intézmény­ben (138/1992. (X. 8.) kormányrendelet 15. § (2) bekezdés alapján)

- hogyan számítják a pedagógus óradíját (R. 16. § (2) bekezdés).

- mit jelent az együttműködési kötelezettségre vonatkozó alap­elv (Munka törvénykönyve 3. §).

 

 

 

2.sz. melléklet

 

Szakmai vezető kijelölése

 

Gönczi Ferenc Gimnázium és Szakközépiskola

....................................(név)

Iktatószám:

 

Helyben

                       

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtására kiadott 138/1992. (X. 8.) kormányrendelet 4/A §-a (6) bekezdésében biztosított hatáskörömben kijelölöm Önt ...........................gyakornok, ................... szakos tanár segítésé­re a következő szakterületeken:

................................

................................

................................

 

A szakmai vezetői feladata a nevezett 200. .szeptember ... -tól 201... június......  -ig tartó gyakornoki idejének időtartamára szól.

Feladatait az intézmény gyakornoki szabályzatában foglaltak szerint köteles ellátni.

Tájékoztatom a nevezett gyakornok segítésére kijelölt más szak­mai vezetők személyéről:

.......................................... szakterület ........................................ név ..........................................             szakterület            ............................                               név

 

A gyakornok tájékoztatása az Ön és a kijelölt más szakmai veze­tők jelenlétében a kinevezése átadásakor személyesen és írásban is megtörténik.

 

Lenti, 200... ........... ...

                             ............................                                                                                                                igazgató

Szakmai vezetői kijelölésemet tudomásul vettem:

Lenti, 200... ............. ...

                                                                                  ........................

7.számú melléklet

Tanúsítvány a gyakornok minősítéséről

Ikt.sz.:......../200....

 

Tanúsítom, hogy ........................................... (név) .................................... (születési hely, idő) .........................munkakörben foglalkoztatott pedagógus minősítése a 200.... év ... .. hó .. naptól 200.... év .......... hó ... napig megállapított gyakornoki ideje lejárta előtt - a Kjt. 22.§ (11) bekezdésében előírt módon - megtörtént. Nevezett a gyakornoki idővel kapcsolatos szakmai követelményeket teljesítette.

Minősítésének eredménye:  "megfelelt".

 

Lenti, 200  . ...........................

 

                                                                                  ………………………………….

                                                                                             

igazgató