vasúti érdekességek

 

Trainz

 

tartalomjegyzék:

 

Erre az oldalra összegyűjtök néhány vasúttal kapcsolatos érdekességet! Sokszor csak kattintgatok összevissza a neten, és olykor egész érdekes dolgokat találok. Nem tudom mi fog kisülni ebből a menüpontból, talám egy kicsit blogos jellege lesz.

 

Irányváltás a gőzmozdonyokon, a "kormány" működése

Már régóta foglakoztatott, hogy hogyan történik a gőzmozdonyokon a töltés változtatása, és az irányváltás. Leginkább a különböző "mozgó herkentyűk" szerkezeti összefüggésére voltam kíváncsi. A választ hol máshol is találhattam volna meg, mint a Youtube-on. Itt találtam a következő remek animációt, amit allesmedvesek nevű felhasználó töltött fel. A videón az irányváltás is bemutatásra kerül:

 

Ez az animáció a kellemes háttérzenéjével nagyon jó pofára sikerült szerintem, (XirexWolf):

 

 

Ez a gőzgép modell gondolom oktatási célokra szolgál, elég jól szemlélteti a szerkezet működését (jonemmins)

 

 

Itt pedig egy számítógépes animáció, amin a gőzhengerek egymáshoz képest késleltetett mozgása figyelhető meg (SP5004):

 

 

De nézzük most az egészet a valóságban, működés közben! Ejovadi felhasználótól találtam két klassz videót, amin két méretes német gőzös vezérműve figyelhető meg menet közben. A videók érdekessége, hogy egy párhuzamosan haladó autóból rögzitették őket.

Az elsőn egy BR 50-es látható:

 

 

A másodikon pedig a DRG 52 2551 gőzös látható:

 

 

 

Heusinger-Walschaert vezérmű

Közben kiderült számomra, hogy ennek a vezérműnek neve is van, méghozzá az igen szépen csengő "Heusinger-Walschaert vezérmű". Persze használtak más típusú vezérműveket is a gőzmozdonyokon, de mindenképp ez a legelterjedtebb és a legjobban bevállt megoldás. (Csak megjegyzem, hogy nagy örömömre létezik egy "Goch" féle vezérmű is! :D)

A Mezei-féle mozdonyos könyv (Mezei István: Mozdonyok, 1986, Budapest, Műszaki Könyvkiadó) alapján készítettem ezt az ábrát (1. kép), a magyarázó szöveget szó szerint idéztem:

A korszerű gőzmozdonyok jellegzetes vezérműve a Heusinger-Walschaert rendzserű vezérmű. A mozdony előre- és hátramenete, ill. a henger töltése az 1 kormányorsóval mozgatott 2 kormányvonórúddal és az ehhez csatlakozó rudazattal szabályozható. Ez utóbbi mozgatja az 5 lengőívben elhelyezett 6 kulisszakövet és ezzel együtt a 7 tolattyúvonórudat. A lengőívet a hajtott kerékpárrol a 8 ellenforgattyú a 9 ellenforgattyúrúddal lengeti. A vezérmű középállásban az ellenforgattyú a leghátsó állásban áll. A 2 kormányvonórúd, a 3 szögemeltyű és a 4 lengőívfüggvas ekkor a 6 kulisszakövet és így a tolattyúvonórudat is középállásban tartja, tehát a tolattyúvonórúd mozdulatlan, a 10 tolattyú csak kis mozgásokat végez. Ezeket a kis mozgásokat a 11 elősietési emeltyű révén végzi, amely a 12 elősietési összekötő rúddal a 13 keresztfejhez kapcsolódik.
Előremenetben a kormányorsó a kulisszakövet a középállástól lefelé mozdítja el. A legalsó állásban a tolattyú a legnagyobb töltést biztosítja. Hátramenetben a kormányorsó a kulisszakövet felfele mozdítja el.

 

1. kép. A Heusinger-Walschaert vezérmű felépítése

 

1 - kormányorsó 5 - lengőív 9 - ellenforgattyú rúd
2 - kormányvonórúd 6 - kulisszakő 10 - tolattyú
3 - szögemeltyű 7 - tolattyúvonórúd 11 - elősietési emeltyű
4 - lengőívfüggvas 8 - ellenforgattyú 12 - elősietési összekötő rúd
    13 - keresztfej

1. táblázat. Heusinger-Walschaert vezérmű alkatrészei

 

 

A www.kesr-operating.org.uk oldalon találtam ezt a gif animációt. Rózsaszín jelöli a beömő frissgőzt, a világoskék pedig a távozó fáradtgőzt:

(http://www.kesr-operating.org.uk/walschaert%20animation.htm)

 


Ezen a gif animáción ugyanazon színek használatával az irányváltás kerül bemutatásra
:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Walschaert_gear_reversing.gif)

 

• • •

 

Különleges gőzmozdonyok

Találtam egy nagyon érdekes honlapot, nem csak vasútbarátoknak! A neve: "The Museum of RetroTechnology", jelentés kb. a "Retró Technológia Múzeuma". Az oldal címe:

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/museum.htm

Az oldall megjelenése elég fapados, de bevallom őszintén, hogy én jobban kedvelem az ilyen egyszerű, áttekintehtő, gyors, tisztán HTML alapú oldalakat. A kezdőlapon választhatunk az oldal négy fő témaköre közül: kommunikáció, közlekedés, számítástechnika, erőforrások/motorok. Természetesen engem a közlekedés témakör érdekel leginkább, azon belül is a különleges gőzmozdonyok, amelyek az "Unusual Steam Locomotives " menüpont alatt érhetők el:

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/locoloco.htm

Érdekesebbnél érdekesebb masinákat találtam ezen az odalon. Legjobban talán mégis a Svájci elektromos tűzelésű gőzmozdonyok (Electric-Fired Steam) leptek meg! Kedvcsinálónak álljon itt egy kép!

 

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselec6.jpg

 

Igen, mert végülis az ötlet jó! Svájc nagyon korán villamosította a vasúti hálózatát. A villamosítás után rajtuk maradt rengeteg felesleges gőzös. Ezek a gépek viszonylag fiatal, jó állapotú mozdonyok voltak, erős, bevállt szerkezetük volt. Miért ne lehetne akkor szén helyett árammal fűteni őket?
Ha felkeltettem az érdeklődésedet a villany-gőzösök iránt, akkor a következő linken tudod megnézni a többi hasonló masinát:

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselc.htm

Érdemes végignézni a többi kategóriát is, mert található itt háromkazános francia, hét kapcsolt tengellyel rendelkező orosz, kétvezetőállásos porosz és még hasonlóan érdekes mozdonyok...

 

• • •

 

mozdonyok hangjának rögzítése modellvasúti hangdekóderhez

A Trainzben sokat próbálkoztam különböző mozdonyok hangjának elkészítésével. Néhány egész jól sikerült (lásd a letöltések között, pl M61 010), de általában a nagy részüket félbehagytam. Hamar rájöttem, hogy az olyan hangfelvételek alkalmasak erre a célra, ahol nem hallatszik a sín kattogása, nincs kürt, és úgy általában semmilyen háttérzaj, csak tisztán a motor hangja (na és persze torz sem lehet a felvétel, ami sajnos ilyen hangzavarban sokszor előfordul). Nyílvánvaló, hogy ilyen körülmények normál vasúti üzemben nem valósulhatnak meg, nem elég felszállni a vonat első kocsijára, és bekapcsolni a diktafont. A másik nagyon fontos dolog, hogy minden egyes fokozatot rögzíteni kell, és nem elég a motor felpörgését felnevenni, rögzíteni kell a motorfordulatszám csökkenésének hangját is.

Elgondolkoztam azon, hogy a "nagyok" vajon hogy oldják meg a hangfelvételezés problémáját. A válasz egyszerű: megrendezett, természetellenes kürülmények között. Odaállnak a mozdonnyal a mikrofon elé, és megtúráztatják a motorját. A Youtube-on láttam két videót, am egy ilyen megrendezett, modellvasúti hangdekóderhez való hangrögzítést mutat be:

 

 

 

 

 

ugrás a lap tetejére