|
|
Létesítmények (váltók, jelzők, vágányok stb.) jelölése A MÁV F.2. sz. forgalmi utasításában, jól elrejtve, a külön könyvet képező "F.2. sz. Forgalmi utasítás függelékei"-ben találtam egy nagyon érdekes fejezetet. Nagyon hasznos, az élethű MÁV pályák építéséhez elengedhetetlen infók ezek! A jelzők, váltók, vágányok stb. számozásáról szól. Ezt a fejezezt szó szerint idézem ebben az ismertetőben, megtartva a fejezetek számozását is. A nyelvezete kicsit kacifántos, ezért a könnyebb értelmezhetőség kedvéért készítettem néhány ábrát is. De mindezek előtt néhány szó a szelvényekről. Szelvénykövek A vasúti pálya mentén, a vonal kezdőpontjától kezdve 100 méterenként szelvénykövek (hectométerkövek) vannak elhelyezve. A századik méter után van az egyes szelvénykő, a kétszázadik méter után a kettes szelvénykő, és így tovább... A tizenhetes szelvénykő például 1700 méternél van elhelyezve (1. kép). A szelvénykövek felváltva, hol a pálya bal (páratlan számú szelvénykövek), hol a jobb (páros számú szelvénykövek) oldalán vannak elhelyezve. Minden tizedik, egész kilométernél nem hectométer, hanem kilométer kövek következnek. A kilométerkövet a szám alatt található fekete csík különbözteti meg a hectométerkőtől. Példa: a "19" jelölésű hectométer kő (ami 1900 méternél van elhelyezve) után a "2"-es jelölésű kilométer kő következik (ami értelemszerűen két kilométernél, azaz kétezer méternél van elhelyezve). 1. kép. Vasúti pálya szelvényezése, és fénysorompók, térközjelzők, reléépületek számozása
Távbeszélő jelzése 8.1. Távbeszélővel vagy távbeszélőcsatlakozóval felszerelt nyíltvonali szolgálati helyiségeket, illetve pályamenti berendezéseket T betűvel, azokat a nyíltvonali szolgálati helyiségeket ahonnan útsorompót kezelnek, S betűvel kell megjelölni.
8.2. A vágányok számozása állomásokon és megálló-rakodóhelyeken általában a felvételi épület előtt fekvő első vágánynál római egyes számmal kezdődik, és ezzel párhuzamos vágányokon folytatólagosan halad, majd folytatódik a szolgálati hely más elhelyezkedésű vágányain (2. kép). A kijelölt állomásokon a vágányok arab számmal is számozhatók. Új létesítményeknél a peronok A,B,C betűkkel, a vágányok arab számokkal is számozhatók. 8.2.1. Fejállomások, különleges elrendezésű személy-, teher- és rendezőpályaudvarok,
gépészeti telephelyek, műhelyek, sajátcélú vasúti pályahálózatok
vágányait, továbbá a szolgálati helyeken lévő széles vagy keskeny
nyomtávolságú vágányokat a Forgalmi Főosztály a helyi viszonyoknak
megfelelően más módon is jelölheti.
2. kép. Vágányok, jelzők, váltók jelölése
8.3. A váltókat állomásokon és megállórakodóhelyeken a kezdőpont felöli oldalon arab kettes, a végpont felöli oldalon arab egyes számtól kezdve páros, illetve páratlan számokkal folytatólagosan kell számozni (2. kép). Határvonal az állomás területének középvonala. 8.3.1. Elágazó állomásokon a váltók számozása szempontjából annak a vonalnak a kezdő-, illetve végpontját kell figyelembe venni, amelyiken az állomás fekszik. 8.3.2. Átszelési váltók száma mellett "a" betű jelzi a váltó váltószámozás kezdete felé, "b" betű pedig az ellenkező irány felé eső végét. 8.3.3. Fejállomások, átrakó-, kereskedelmi és pályafenntartási telepek váltóit, továbbá a széles vagy keskeny nyomtávolságú vágányokban fekvő váltókat a Forgalmi Főosztály számozhatja a helyi viszonyoknak megfelelő módon. 8.3.4. Nyíltvonali rakodóhelyek, pályaelágazások és sajátcélú vasúti pályahálózatok kiágazási váltóit állomásközönként külön-külön, az abc folytatólagos nagybetűivel és mellettük mindig arab 1-es számmal kell megjelölni. Állomásközönként a kezdőponttól a végpont felé haladva az első nyíltvonali kiágazási váltó A/1, a második B/1, a harmadik C/1 jelet kap és a megjelölés betűrendben folytatódik a következő állomás határáig. A deltavágányok kiágazási váltóit azonban megkülönböztetésül X/1, Y/1, V/1 vagy Z/1 jellel kell megjelölni. Csatlakozó vasúti pályából kiágazó sajátcélú vasúti pályahálózat vagy sajátcélú vasúti pályahálózat-összekötő vágány kiágazási váltóin nagybetű helyett folytatólagosan I/1, II/1 stb. jelet kell alkalmazni. A kiágazási váltók után lévő váltókon a kiágazási váltón alkalmazott betű, illetve római szám mellett az arab számokat folytatólagosan kell alkalmazni (Pl. A/2, A/3, I/2, I/3, X/2.) 8.3.5. Állomás területén kiágazó sajátcélú vasúti pályahálózat kiágazási váltója után következő váltók számozása a kiágazási váltók száma mellett folytatólagosan alkalmazott arab számokkal történik. (Pl. 2/1, 2/2. stb.) 8.3.6. A gépészeti telephelyen lévő váltók számozása 201-es, a műhelyek területén lévő 301-es, a rendező pályaudvarok területén lévőké pedig 401-es számmal kezdődik és folytatólagosan halad az utolsó váltóig.
8.4. A bejárati jelzőket [a második (további)
bejárati jelzőket] a kezdőpont felől kezdve az
abc folytatólagos nagybetűivel kell jelölni.
A kijárati jelzőket a kezdőpont, illetve a végpont szavak nagy kezdőbetűivel
(K, V) és az érintett vágány arab számával kell jelölni (Pl. K1,
K2, V1, V2).
A második (további) kijárati jelzők jelét még az abc folytatólagos kisbetűivel
is ki kell egészíteni (Pl. K2b, V2a) (2. kép).
8.5. A teljes sorompót nyílt vonalon "S" betűvel és a szelvényszámmal, állomáson "Sr" betűkkel és páros vagy páratlan arab számmal, a kezdőpontnak, illetve a végpontnak megfelelően kell megjelölni (Pl. S 968, Sr1, Sr2,). A fénysorompó, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompó megjelölése nyílt vonalon "AS" betűkkel és szelvényszámmal, állomáson "SR" betűkkel és páros vagy páratlan arab számmal a kezdőpontnak, illetve a végpontnak megfelelően kell megjelölni. A felhívásos útsorompót "FS" betűkkel és szelvényszámmal, a helyből kezelt útsorompókat "HS" betűkkel és szelvényszámmal kell megjelölni.
8.6. A kisiklasztósarukat "KS", a vágányzárósorompókat "VS" betűkkel és a kezdő-, illetve végpontnak megfelelő arab számmal kell megjelölni.
Remélem hasznosnak találtad az írásomat, jó építgetést! :-)
2010. 01. 28. gochenger
|
|