|
|
vasúti alapfogalmak, fogalom meghatározások
Összegyűjtöttem néhány nagyon fontos fogalom meghatározását az "F. 2. sz. forgalmi utasítás"-ból. Ezeket minden vasútmániásnak ismernie kell, főleg ha pályaépítésre adod a fejed! Ha egy vasúttal kapcsolatos ismertetőt olvasol, akkor ezekkel a fogalmakkal biztosan fogsz találkozni! Vastagon kiemeltem azokat, amelyek szerintem a legfontosabbak.
Vonattalálkozásra, továbbá személy- és/vagy áruforgalmi szolgáltatásra
berendezett szolgálati hely. Az állomás végein elhelyezett bejárati jelzők, V-betűs jelzők, illetve bejárati irányú ellenőrző jelzők közötti terület. Fejállomáson a bejárati
jelzőn, illetve V-betűs jelzőn belüli terület. Szolgálati helyen (állomás, forgalmi kitérő, megálló-rakodóhely) a
nyílt vonal vágányának egyenes irányba álló bejárati váltón (váltókon) át
folytatását képező fővágány.
Ha egyvágányú pálya szolgálati helyén (állomás, forgalmi kitérő, megálló-
rakodóhely) a nyílt vonal vágánya egyenes irányba álló váltón (váltókon)
át folytatódik, de az állomás túlsó végén kitérő irányba álló váltón
(váltókon) át csatlakozik a nyílt vonalhoz (vágány-tengely ugrás), akkor a
szolgálati helynek (állomás, forgalmi kitérő, megálló-rakodóhely) két átmenő
fővágánya van. Ilyen szolgálati helyen (állomás, forgalmi kitérő,
megálló-rakodóhely) azokat a vágányokat kell átmenő fővágánynak tekinteni,
amelyekre a vonatok egyenes irányba álló váltón (váltókon) át
haladnak be.
Forgalmi szempontból nincs átmenő fővágány a fejállomásokon, továbbá
az olyan szolgálati helyeken, (állomás, forgalmi kitérő, megállórakodóhely)
ahol a nyílt vonal vágánya a szolgálati hely (állomás, forgalmi
kitérő, megálló-rakodóhely) mindkét végén kitérő irányba álló váltón
(váltókon) át folytatódik. Olyan kitérő, amelynek váltó része mindkét végén lehetővé teszi a
vasúti járművek terelését, valamint a vágány szintbeni keresztezését (átszelését)
is. Olyan szolgálati hely, ahol a váltók és jelzők közötti szerkezeti függés
a vonat vágányútját a teljes be-, ki-, vagy áthaladásának ideje alatt rögzíti
(kivéve a váltózárkulcs-azonosító berendezést). Olyan állomás, ahonnan idegen vasút vonala ágazik ki. Ide sorolandók
a vámhatárállomások is. Olyan kitérő, amelynek váltó része a vasúti járművek terelését csak az
egyik végén teszi lehetővé. Olyan állomás, ahonnan ugyanazon vasútnak más vasútvonala ágazik
el. A vonattal továbbítandó vasúti járművek gyűjtő elnevezése. Éberségellenőrző (éberségi) berendezés A mozdonyvezető cselekvőképességét ellenőrző berendezés. Olyan állomás, melynek csak az egyik végéhez csatlakozik nyílt vonal. A feszültségmentesítés a villamos felsővezetéki hálózat, berendezés
egészének, részegységének, szerkezeti elemének üzemen kívül helyezése,
amely annak a forgalom lebonyolításában betöltött funkcióját meggátolja.
Részletes rendelkezéseket az E.101. sz. Utasítás tartalmaz. A gurított (szalasztott) kocsik megállítására használt, saruzásra kiképzett
sínszálra helyezhető fékező eszköz.
A 48 kg/folyóméter rendszerű síneknél alkalmazott féksarukat sárgára,
az 54 kg/folyóméter rendszerű síneknél alkalmazott féksarukat világoskékre
kell festeni. Bejárati jelzőkkel fedezett vonattalálkozásra berendezett nyíltvonali szolgálati hely. Kétvágányú, illetve párhuzamos egyvágányú pályán váltókapcsolat
révén összeköttetést biztosít a helyes és helytelen vágány, illetve
a párhuzamos egyvágányú pályák vágányai között.
A forgalmi kitérőkre az állomásokra vonatkozó rendelkezések érvényesek A szolgálati hely minden vonatfogadásra kijelölt vágánya. Kétvágányú pályán a kezdő vagy végpont felé tekintve egyaránt a jobb
oldali vágányt helyes vágánynak, a másikat helytelen vágánynak nevezzük.
Bp. Keleti pu. - Kőbánya felső, Kőbánya felső - Rákos fenti pálya és
Bp. Déli pu. - Bp. Kelenföld között a kezdő vagy végpont felé tekintve
egyaránt a bal oldali vágányt helyes vágánynak, a másikat helytelen vágánynak
nevezzük 1. és 2. kép). 1. kép. Helyes vágányon közlekedő vonatok 2. kép. Helytelen vágányon közlekedő vonatok
Kikapcsolt hajtógépezettel továbbított gőz-, dízel-, vagy
villamosmozdony, illetve motorkocsi, mely vonóerőt nem fejt ki. INTENDON vagy azzal azonos biztonságot nyújtó éberségi berendezés A mozdonyvezető cselekvőképességét ellenőrző, a megtett út vagy idő
függvényében a mozdonyvezető részéről aktív kezelést igénylő berendezés.
Az EÉVB-vel felszerelt mozdonyok, vezérlőkocsik a jelfeladásra ki
nem épített vonalrészeken INTENDON rendszerű éberségellenőrzést végeznek. Az Utasításban meghatározott esetekben az útátjárót fedező dolgozó,
tekintet nélkül arra, hogy melyik üzletág, illetve szakág létszámába tartozik. Kétvágányú pályán a végpont felé tekintve a jobb kéz felé eső vágányt
jobb vágánynak, a másikat bal vágánynak nevezzük (3. kép). 3. kép. A jobb, illetve a bal vágány
A Budapestről kiinduló vasútvonalak kezdőpontja Budapest. A nem
Budapestről kiinduló vasútvonalak kezdő- és végpontját a Forgalmi Főosztály
jelöli ki. Kitérő (továbbiakban forgalmi szempontból: váltó) A vágánynak olyan szerkezeti része, amely csúcssínjeinek helyzetével
lehetővé teszi, hogy a járművek folyamatos mozgással egyik vágányról a
másikra áthaladhassanak. A kitérő fő részei a váltó, a közbenső rész és a
keresztezés. Két rendelkező állomás, vagy a rendelkező és a vonal végpontja között
fekvő állomás. Központi forgalomellenőrző szolgálat (KÖFE) Nagyobb forgalmi körzetek, csomópontok, illetve hosszabb vonalszakaszok
gépi úton, központból történő forgalmi állapotellenőrzése. Központi forgalomirányító szolgálat (KÖFI) Nagyobb forgalmi körzetek, csomópontok, illetve hosszabb vonalszakaszok
egy központból, távvezérléssel történő közvetlen irányítása. Személyforgalmi esetleg korlátozott áruforgalomi szolgáltatásra is berendezett,
általában nyíltvonali szolgálati hely, ahol a nyílt vonal vágányán
kívül más vágány nincs. A táblás megállóhelyet csak névtábla jelzi.
A több pályaudvarral, több vágánycsoporttal rendelkező állomásokon
személyforgalmi okokból megállóhely létesíthető. Személy- és áruforgalomi szolgáltatásra berendezett nyíltvonali szolgálati
hely, ahol a fővágányon (fővágányokon) kívül egy vagy több mellékvágány
is van. A vonattalálkozásokra berendezett megállórakodóhelyekre
az állomásokra vonatkozó előírások érvényesek. A szolgálati helyek vonatfogadásra ki nem jelölt vágánya. Közelebbi
elnevezésüket rendeltetésük határozza meg. Személy- és/vagy poggyász szállítására is alkalmas gépi vonóerejű jármű,
forgalmi szempontból mozdonynak minősül. Személyszállítás céljára kialakított szerelvény, mely egy vagy több
motorkocsiból és hozzákapcsolt személyszállító kocsiból áll.
A zárt motorvonat a vonat mindkét végéről vezérelhető. Vonóerő kifejtésére, vasúti elegy továbbítására és rendezésére alkalmas
jármű, mely rendelkezhet utas- vagy poggyásztérrel is.
Mozdonynak kell tekinteni az önjárómunkagépeket is. Mozdonyon (vezérlőkocsin) szolgálatot végző műszaki dolgozók gyűjtőelnevezése. Mozdonynak minősített jármű vezetője. Állomás területén kívül lévő
vonatnál - az Utasításban szabályozott esetben állomás területén is - a
közlekedéssel kapcsolatos rendelkezéseit a vonat- és a pályaszemélyzet
köteles végrehajtani. Közlekedéssel kapcsolatos rendelkezései előtt a
rendelkezésére álló értekező berendezésen köteles a két szomszédos állomás
forgalmi szolgálattevőjétől utasítást kérni. Két szomszédos állomás területe közötti vonalszakasz. A vágány két sínszálának egymástól való távolsága. A normál nyomtávolság
1435 mm, az ennél kisebbet keskeny, az ennél nagyobbat széles
nyomtávnak nevezzük. Bejárati jelzőkkel fedezett nyíltvonali szolgálati hely, ahol vasútvonal,
deltavágány vagy pályaelágazásnak minősülő sajátcélú vasúti pályahálózat
ágazik ki. Pályaelágazásnak minősülő sajátcélú vasúti pályahálózatkiágazás Bejárati jelzőkkel fedezett olyan nyíltvonali szolgálati hely, ahol sajátcélú
vasúti pályahálózat ágazik ki és a kiszolgáló menetek közvetlen jelzőkezelés
mellett járhatnak be. Forgalmi szempontból a pályán alkalmazható legnagyobb sebesség,
amelyet a Menetrendi segédkönyv tartalmaz. Két vasútvonalnak a pályaszintben történő keresztezése. Áruforgalomra berendezett nyíltvonali szolgálati hely, ahol a nyílt vonal
vágányán kívül egy vagy több mellékvágány is van. Az érvényes űrszelvényen belül a járművekkel és rakományokkal elfoglalható
térnek a pályára merőleges keresztmetszete. A járművek álló helyzetben történő kapcsolása, illetve az álló járművek
megfutamodásának megakadályozása céljából a kerekek alá helyezhető,
a szolgálati hely sínrendszerének megfelelő megfutamodást megakadályozó
rögzítő eszköz.
A 48 kg/folyóméter, illetve az 54 kg/folyóméter rendszerű síneknél
egyaránt az 54 kg rendszerű sárga-kék színezésű rögzítő sarukat kell
használni. Olyan visszaállító szerkezettel felszerelt váltó, amely lehetővé teszi,
hogy a váltóhoz gyök felől közeledő jármű kerekei a váltót üzemszerűen
átállítsák (felvágják), majd a jármű áthaladása után a csúcssínt a kiindulási
helyzetbe visszaállítsa. Állomásból vagy nyílt vonalból kiágazó, egyes fuvaroztató felek vasúti
forgalmának lebonyolítására szolgáló vágány vagy vágányzat.A sajátcélú vasúti pályahálózat kiágazási váltója és a rakodásra kijelölt
hely eleje, illetve a kiágazási és a sajátcélú vasúti pályahálózat szétágazási
váltója közötti vágányszakasz a sajátcélú vasúti pályahálózatösszekötővágány.
Csatlakozó vasúti pályának nevezzük azt a vágányt, amelyből több sajátcélú
vasúti pályahálózat vagy sajátcélú vasúti pályahálózat-összekötő
vágány ágazik ki.
A sajátcélú vasúti pályahálózatokat vonattal, vagy tolatási művelettel
kell kiszolgálni. A kiszolgálás módját az ÁVU-ban kell szabályozni. Személyszállítási szolgáltatás céljából forgalomba helyezett vonatok
gyűjtőelnevezése. Az utasok védelme érdekében épített és a sínkorona szintje fölé emelt
legalább 4 méter széles, a szegély közelében eltérő színsávval megjelölt,
szilárd burkolatú olyan emeltperon, amelyet az utasok csak a kijelölt útvonalon
közelíthetnek meg vagy hagyhatnak el.
Szigetperonnal rendelkező vágányok vonatközlekedés és tolatás alkalmával
nem minősülnek személyek által elfoglalt vágánynak. A vasútüzem lebonyolítása szempontjából kialakított, a Menetrendi
segédkönyvben önálló kódszámmal megjelölt hely, ahol forgalomszabályozási
és/vagy kereskedelmi tevékenységet végeznek. Árufuvarozási szolgáltatás céljából forgalomba helyezett vonatok
gyűjtő elnevezése. Az állomás kijárati jelzője és az állomást követő térközjelző, illetve az
egymást követő biztosított térközjelzők között olyan szerkezeti függés
van, amely a kijárati, illetve térközjelzőn csak abban az esetben engedélyez
továbbhaladást engedélyező jelzést megjelenni, ha a vonat a térközjelző
által fedezett térközből vagy térközökből kihaladt, és a vonatot a
menetirány szerint következő térközjelző, illetve bejárati vagy
fedezőjelző továbbhaladást tiltó állása fedezi. Nem önműködő biztosított térközjelzőkkel felszerelt pályák nyíltvonali
szolgálati helyein a közlekedés szabályozására, a térközjelző kezelésére,
elő- és visszajelentés adására, nyugtázására feljogosított dolgozó. Tolómozdonnyal közlekedő vonat Olyan vonat, melynél a vonat elején és végén is működő mozdony van
és a vonat végén lévő mozdony a vonattovábbítás elősegítése céljából
erőt fejt ki, de nincs közöttük távvezérlő kapcsolat. Hátul működő mozdonnyal továbbított olyan vonat, melynél a vonat
elején lévő kocsi és a hátul működő mozdony között nincs távvezérlő
kapcsolat. Állomásokon, megálló-rakodóhelyeken, megállóhelyeken az utasok kiés
beszállását megkönnyítő vágány melletti építmény. Űrszelvény A vágány mentén a vasúti járművek és rajtuk levő rakományok akadálytalan
áthaladásához szükséges tér vágánytengelyre merőleges, ívben
fekvő vágányoknál sugárirányú keresztmetszete. Olyan vágányszakasz, ahol két vágány űrszelvénye érinti vagy metszi
egymást. Az a vágányrész, amelyen:
- érkező vonat a vonat által érintett első bejárati váltótól a megállás
helyéig (vágányút-ellenőrzésénél az első kijárati váltóig),
- áthaladó vonat a teljes áthaladásig (első bejárati váltótól az utolsó
kijárati váltóig),
- induló vonat az indulás helyétől a vonat által érintett utolsó kijárati
váltó elhagyásáig
haladni fog.
Tolatás közben az a vágányrész, amelyen a tolatás történik. A vágányzár a vágány, vagy vágányrész előre látott vagy előre nem látott
okból történő időleges kizárása a forgalomból. A hátul működő mozdonnyal közlekedő személyszállító- és szerelvényvonatként
közlekedő ingavonatok mozdonyának távvezérlésére alkalmas,
vezetőállással rendelkező vasúti személyszállító kocsi. Olyan váltó, amely megfelelő állásban megakadályozza, hogy a vonat
vagy a tolatás vágányútjába oldalról járművek kerüljenek. Általában a nyílt vonalon történő közlekedés céljából forgalomba helyezett,
előírás szerinti jelzőeszközökkel felszerelt, megjelölt olyan szerelvény,
melynél működő mozdony, továbbá vonatszemélyzet van.
Forgalmi szempontból vonatként kell kezelni a jelzőeszközökkel felszerelt,
megjelölt:
a) egyedül közlekedő mozdonyt (mozdonyokat),
b) egyedül vagy pótkocsikkal közlekedő tehervágánygépkocsikat, önjáró
munkagépeket is. Közlekedő vonatoknak a szolgálati helyen történő találkozása.
Ellenkező irányú vonatok találkozását vonatkeresztezésnek, azonos
irányú vonatok olyan találkozását, amikor a később érkező vonat az előbb
érkező vonat előtt halad tovább, vonatmegelőzésnek nevezzük.
A vonatkeresztezés állomáson, pályaelágazáson és delta kiágazáson, a
vonatmegelőzés állomáson bonyolítható le.
A vonattalálkozás forgalmi szolgálattevővel és legalább két fővágánynyal
rendelkező megálló-rakodóhelyen is lebonyolítható. A mozdonyok fenntartását, üzemeltetését, valamint a mozdonyszemélyzet le- és feljelentkezését végző szolgálati helyek gyűjtőelnevezése.
Remélem hasznosnak találtad ezt a kis válogatást!
2010. 01. 27.
|
|