Trainz

 

Trainz

 

Néhány szó arról, hogyan ismerkedtem meg a játékkal:

Ezt a leírást azoknak ajánlom, akik most ismerkednek a Trainz program valamelyik változatával, vagy csak kacérkodnak a gondolattal, hogy kipróbálják a játékot.

2005 tavaszán szólt egy cimborám, hogy van egy játéka, ami esetleg engem is érdekelhetne. Tudta, hogy vasútmániás vagyok, ezért szólt. Pár nap múlva hozta is a CD-ket. Trainz Railroad Simulator 2004 volt ráírva. Soha nem hallottam a programról. Azt hittem, hogy a vasutas játék műfajban az egyedüli versenyző a Microsoft Train Simulator. Nagyon régóta szerettem volna valami vasútszimulátor szerű programot kipróbálni, de a Microsoft féle programhoz nem volt türelmem, az újságokban, fórumokban látott képek alapján nem tűnt túl jónak a játék.
Alig vártam, hogy hazaérjek, gyors telepítettem a programot. Az első benyomások nem voltak túl jók... Szinte csak amerikai modellek fogadtak a játékban, ráadásul elég csúnyán voltak kidolgozva. Néhány modellnél még a kerék sem forgott. Pályaügyileg is hasonló volt a helyzet.
Akkor eszembe jutott, hogy keresgélni kéne kicsit a neten, hátha találok magyar kiegészítőket a játékhoz. Ekkor bukkantam a magyar HoTTrainz csapat weboldalára. Nagy örömömre igen sok magyar kocsit és mozdonyt találtam, de bosszankodtam, hogy regisztrálni kell a letöltésekhez (később persze nem bántam meg, mert rengeteg segítséget kaptam az oldal fórumán). Regisztráltam 2005. július hetedikén, pont a névnapom volt. Beüzemeltem a modelleket a játékban, akkor készítettem ezeket a képeket:

Akkoriban ezek a képek nagyon élethűnek tűntek... Most így öt év távlatából kinevetem ezeket a képeket (a minőség miatt), de valószínűleg öt év múlva a mostani képekre is hasonlóan fogok reagálni.
Elkezdtem azon gomdolkodni, hogy de jó lenne magyar pályán vonatozni a magyar modelekkel! Elkezdtem keresgetni a neten magyar pályát, de akkoriban még egyáltalán nem voltak nyilvános, kiadott magyar pályák. Nézegettem a HoTTrainz weboldalát, ott sem volt fennt letölthető pálya, viszont már akkoriban (2005) elég sok magyar pályakiegészítőt lehetett letölteni. Nagyon sok kiváló kiegészítőt találtam még Bogesz honlapján is. Szerencsére ez az oldal még ma is elérhető.
Miután letöltöttem ezen oldalakról a "hozzávalót" jutottam arra az elhatározásra, hogy elkezdem megépíteni az első magyar pályámat. Gyors átfutottam a HoTTrainz-en az ismertetőket a Surveyor (ez a neve a Trainz pályaszerkesztő üzemmódjának) használatáról. Leraktam az első sínszálakat, leszórtam némi fát, egyszínű zöld pacákat festettem mindenhova aljnövényzet gyanánt. Emelgettem, süllyesztettem a terepet, ami leginkább egy fantasztikus filmekben látható meteoreső szaggata tájhoz hasonlított. Az első nekifutás nem sikerült valami jól...
Nekem nem szakmám a vasút, csak hobbim, ezért ekkoriban kb. csak annyi fogalmam volt egy vasúti pálya kinézetéről, amit alkalmanként szereztem a szétszedhető PIKO modellvasút készletem összerakásakor... (7., 8. kép)

7. kép. Első modellvasutam
8. kép. A doboz tartalma

Sok kedves emlék fűz ehez a készlethez, kb. hét éves lehettem amikor ez volt a születésnapi ajándékom. De visszakanyarodva a témához, építgettem tovább a pályát, a végére már egész "tűrhető" képek is összejöttek:

Nézegetve a HoTTrainz-en a fórumtársak képeit, rájöttem, hogy szakmai szempontból nem túl jó a pályám. Akkoriban még fogalmam sem volt arról, hogy hol van egy jelző helye, és egy adott helyre egyáltalán milyen fajtát kell letteni, hogyan kell beszámozni egy váltót stb. Elkezdtem tanulmányozni a HoTTrainz-en a vasúti jelzőtáblák, a váltóállító berendezések ismertetőit. Ekkor találkoztam először a MÁV F1 jelzési és az F2 forgalmi utasításokkal is. Hát igen, ezek alapművek minden vasútmodellező számára, alaposan áttanulmányoztam őket. Még manapság is sokszor elbizonytalanodok, hogy miként építsek meg néhány részletet, jelenleg a felsővezeték építését tanulom.
Jártam a vasutat, megfigyelntem az apró részleteket, és fényképeztem! Nagyon sok hasznos képet találtam a vasutallomasok.hu oldalon is. Érdemes itt végignézni egy állomás részletes fotóit, sok kis részletre csak itt figyel fel az ember. Ilyen például egy mechanikus jelzőt vagy váltót mozgató vonóvezeték átvezetése az úttest alatt, vagy akár táblák, biztonsági határjelek stb. elhelyezése. Végül, de nem utolsó sorban rengeteg segítséget kaptam a Hottrainz csapattagoktól, fórumtársaktól.
Persze ez még nem minden, a játékban meg kell építeni a tájat is! Vannak aki szerint ez a nehezebb feladat. Igazuk lehet, ugyanis a valóságban előbb volt meg a táj, és utána épült meg a vasút. A játékban ez fordítva van. Ha élethű tájat szeretnénk alkotni, akkor azt úgy kell megvalósatani, hogy a külső szemlélő ne vegye észre ezt a fordított sorrendet, és úgy érreze, hogy ezen a tájon csakis erre lehetett volna elvezetni vasútat, szinte adta magát ez a nyomvonal. Az egyre élethűbb pályák elkészítését nagyban segítette az újabban megjelent egyre szebb, élethűbb, alacsony erőforrásigényű kiegészítők megjelenése, gondolok itt elsősorban az FMA csapat munkáira és Loca remek oldalára (15. és 16. kép).

15. kép. FMA sín, növényzet
16. kép. Loca féle raktár és felvételi épület

Ha valaki "profi Trainz-es" akar lenni, akkor a pályaépítés után a következő lépés a modellezés megtanulása lenne. Ez nemcsak azért lenne fontos, hogy mondjuk legyártsak magamnak egy mozdonyt, hanem mert pályaépítés során azért néha-néha szükség lenne egy-egy spéci, egyedi objektumra. Hiába kering mondjuk a neten több száz vasuti híd, ha a pályámon azok közül egysem fér be egy adott helyre. Nekem még nem volt merszem/türelmem/tehetségem/időm belefogni... Szerencsére Blaci jóvoltából rengeteg információ elérhető magyar nyelven a modellezésről, így aki bele akar fogni, annak ma már könnyebb dolga van.

 

Mi is az a Trainz?

Lényeg a lényeg: a Trainz valószínűleg az eddigi legjobb vasúti játékprogram. Szándékosan nem írtam szimulátort, ugyanis a Trainz eredetileg egy terepasztal szimulátor, ahol nem csak van vonatozni lehet, hanem megépíthetjük álmaink asztalát is. A valóságban egy terepasztal szimulátornál sokkal többet tud a játék, egy szimulátornál viszont kicsit kevesebbet. Az igazság valahol félúton van. A pályaszerkesztőt is nagyon könnyen, szinte szórakozva meg lehet tanulni (17. kép). A mozdonyokat nemcsak a realisztikus kezelőszervekkel lehet irányítani, hanem lehetőség van azok modellvasút szerű vezérlésére (DCC mód). Ez az jelenti, hogy - mint példáúl régen a PIKO Fz1-es trafón - egy kis tekerőn csak a sebességet kell beállítani, semmi mással nem kell foglakozni (18.kép). Persze ez utóbbi megoldás sokkal könnyebben kezelhető, de én minden kezdőnek ajánlom megtanulni a realisztikus kabin vezérlési módot. Ebben a módban lehet csak érezni igazán, hogy mondjuk egy százzal száguldó szerelvénnyel egy állomásra érkezve milyen nehéz pont a megfelelő helyen megállni.

17. kép. A Trainz pályaszerkesztője, alias "Surveyor"
18. kép. DCC vezérlés

Vannak a játékhoz olyan kiegészítők (elsősorban mozdonyok) amelyek részletes, precíz kidolgozottsága inkább már a szimulátorokra emlékeztet (19. és 20. kép).

19. kép. V63-as vezetőállása (HoTTrainz)
20. kép. Bzmot vezetőállás (HoTTrainz)

A követketkező táblázatban röviden összefoglaltam a játék előnyeit és hátrányait:

előnyök: hátrányok:
  • viszonylag szép grafika,
  • könnyű kezelhetőség,
  • könnyen tanulható pályaszerkesztő,
  • rengeteg kiegészítő, amelynek nagy része ingyenesen elérhető, és könnyen telepíthető,
  • szinte bármilyen kiegészíthető elkészíthető a játékhoz,
  • áruszállítás, személyszállítás,
  • forgalomirányítás is megoldható.
  • ennél a programnál volt előszőr működő fordítókorong (remélem nem tévedek)
  • a járművek fizikai viselkedése kicsit sántít,
    de nem zavaró,
  • nagy erőforrásigény,
  • nincs hálózatos játékra lehetőség,
  • a gyárilag beépített modellek nagy része csúnyácska, mindenképp külső kiegészítőkkel kell felszerelni a programot!
  • nem árt sűrűn menteni, az újabb verziók szeretnek olykor-olykor átmenetileg "összedőlni".

Persze ez a program sem tökéletes, de folyamatosan fejlődik. Egyes területeken vannak jobb programok - pl. szimulációban a ZUSI vagy a különböző forgalomirányító szoftverek - de ha az összképet nézzük, szerintem a Trainz a legjobb. A Trainznek igen sok változata megjelent már, de valószínűleg a két mérföldkő a TRS2004 (Trainz Railroad simulator 2004) és a TS2009 (Trainz Simulator 2009).

 

Összefoglalva: remélem sikerült kedvet csinálnom a játék kipróbálásához. Mindenkinek akit érdekel a virtuális vasút, csak ajánlani tudom ezt a játékot, nem fogja megbánni. Véleményem szerint eddig ez a legjobb vasutas program!

 

2009. 11. 05. "gochenger"

 

 

 

ugrás a lap tetejére