|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Néhány szó arról, hogyan ismerkedtem meg a játékkal: Ezt a leírást azoknak ajánlom, akik most ismerkednek a Trainz program valamelyik változatával, vagy csak kacérkodnak a gondolattal, hogy kipróbálják a játékot. 2005 tavaszán szólt egy cimborám, hogy van egy játéka, ami esetleg engem is érdekelhetne. Tudta, hogy vasútmániás vagyok, ezért szólt. Pár nap múlva hozta is a CD-ket. Trainz Railroad Simulator 2004 volt ráírva. Soha nem hallottam a programról. Azt hittem, hogy a vasutas játék műfajban az egyedüli versenyző a Microsoft Train Simulator. Nagyon régóta szerettem volna valami vasútszimulátor szerű programot kipróbálni, de a Microsoft féle programhoz nem volt türelmem, az újságokban, fórumokban látott képek alapján nem tűnt túl jónak a játék. Akkoriban ezek a képek nagyon élethűnek tűntek... Most így öt év távlatából kinevetem ezeket a képeket (a minőség miatt), de valószínűleg öt év múlva a mostani képekre is hasonlóan fogok reagálni.
Sok kedves emlék fűz ehez a készlethez, kb. hét éves lehettem amikor ez volt a születésnapi ajándékom. De visszakanyarodva a témához, építgettem tovább a pályát, a végére már egész "tűrhető" képek is összejöttek: Nézegetve a HoTTrainz-en a fórumtársak képeit, rájöttem, hogy szakmai szempontból nem túl jó a pályám. Akkoriban még fogalmam sem volt arról, hogy hol van egy jelző helye, és egy adott helyre egyáltalán milyen fajtát kell letteni, hogyan kell beszámozni egy váltót stb. Elkezdtem tanulmányozni a HoTTrainz-en a vasúti jelzőtáblák, a váltóállító berendezések ismertetőit. Ekkor találkoztam először a MÁV F1 jelzési és az F2 forgalmi utasításokkal is. Hát igen, ezek alapművek minden vasútmodellező számára, alaposan áttanulmányoztam őket. Még manapság is sokszor elbizonytalanodok, hogy miként építsek meg néhány részletet, jelenleg a felsővezeték építését tanulom.
Ha valaki "profi Trainz-es" akar lenni, akkor a pályaépítés után a következő lépés a modellezés megtanulása lenne. Ez nemcsak azért lenne fontos, hogy mondjuk legyártsak magamnak egy mozdonyt, hanem mert pályaépítés során azért néha-néha szükség lenne egy-egy spéci, egyedi objektumra. Hiába kering mondjuk a neten több száz vasuti híd, ha a pályámon azok közül egysem fér be egy adott helyre. Nekem még nem volt merszem/türelmem/tehetségem/időm belefogni... Szerencsére Blaci jóvoltából rengeteg információ elérhető magyar nyelven a modellezésről, így aki bele akar fogni, annak ma már könnyebb dolga van.
Mi is az a Trainz? Lényeg a lényeg: a Trainz valószínűleg az eddigi legjobb vasúti játékprogram. Szándékosan nem írtam szimulátort, ugyanis a Trainz eredetileg egy terepasztal szimulátor, ahol nem csak van vonatozni lehet, hanem megépíthetjük álmaink asztalát is. A valóságban egy terepasztal szimulátornál sokkal többet tud a játék, egy szimulátornál viszont kicsit kevesebbet. Az igazság valahol félúton van. A pályaszerkesztőt is nagyon könnyen, szinte szórakozva meg lehet tanulni (17. kép). A mozdonyokat nemcsak a realisztikus kezelőszervekkel lehet irányítani, hanem lehetőség van azok modellvasút szerű vezérlésére (DCC mód). Ez az jelenti, hogy - mint példáúl régen a PIKO Fz1-es trafón - egy kis tekerőn csak a sebességet kell beállítani, semmi mással nem kell foglakozni (18.kép). Persze ez utóbbi megoldás sokkal könnyebben kezelhető, de én minden kezdőnek ajánlom megtanulni a realisztikus kabin vezérlési módot. Ebben a módban lehet csak érezni igazán, hogy mondjuk egy százzal száguldó szerelvénnyel egy állomásra érkezve milyen nehéz pont a megfelelő helyen megállni.
Vannak a játékhoz olyan kiegészítők (elsősorban mozdonyok) amelyek részletes, precíz kidolgozottsága inkább már a szimulátorokra emlékeztet (19. és 20. kép).
A követketkező táblázatban röviden összefoglaltam a játék előnyeit és hátrányait:
Persze ez a program sem tökéletes, de folyamatosan fejlődik. Egyes területeken vannak jobb programok - pl. szimulációban a ZUSI vagy a különböző forgalomirányító szoftverek - de ha az összképet nézzük, szerintem a Trainz a legjobb. A Trainznek igen sok változata megjelent már, de valószínűleg a két mérföldkő a TRS2004 (Trainz Railroad simulator 2004) és a TS2009 (Trainz Simulator 2009).
Összefoglalva: remélem sikerült kedvet csinálnom a játék kipróbálásához. Mindenkinek akit érdekel a virtuális vasút, csak ajánlani tudom ezt a játékot, nem fogja megbánni. Véleményem szerint eddig ez a legjobb vasutas program!
2009. 11. 05.
|