GYÓGYPEDAGÓGIAI ASSZISZTENS SZAKKÉPZÉS

KÉPZÉSI PROGRAM ÉS ÓRATERV

 

A képzés tantárgyFELOSZTÁSA

 

-         Pedagógia (32 elméleti óra + 8 óra hospitálás)

-         Pszichológia (32 elméleti óra + 8 óra hospitálás)

-         Gyógypedagógia (54 elméleti óra + 36 gyakorlati óra)

-         Gyógypedagógiai pszichológia (54 elméleti óra  + 36 gyakorlati óra)

-         Gyógypedagógiai sérülés-specifikus tantárgypedagógia (30 elméleti óra  + 20 gyakorlati óra)

-         Gyermek- és ifjúságvédelem (32 elméleti óra + 8 óra hospitálás)

-         Egészségtan és gyógypedagógiai iskola-egészségtan (54 elméleti óra  + 36 gyakorlati óra)

-         Szabadidős tevékenységek pedagógiája és módszertana (54 elméleti óra + 36 gyakorlati óra)

-         Kommunikáció, pedagógiai kommunikáció (18 elméleti óra + 12 gyakorlati óra)

 

-         Szakmai gyakorlat (40 óra irányított szakmai gyakorlat)

 


 Pedagógia (32 elméleti óra + 8 óra hospitálás)

 

1.A pedagógia alapfogalmai                                              

        A pedagógia szó eredete, jelentése

        A pedagógia tudomány célja, tárgya, feladata, szaktudományai, kapcsolatai, kutatási területei, módszerei

        A nevelés fogalma, lényege, alapvető jegyei

        A nevelés kialakulása, történeti áttekintése

        A nevelés rokon fogalma: oktatás, képzés, egységük

 

2. A nevelés meghatározó tényezői                                                   

A nevelés szükségessége, lehetősége. A személyiség fejlődését befolyásoló tényezők:

        A természeti tényezők

Az öröklés (genetikai, minta és szociokulturális  öröklés) és a természetes környezet szerepe a személyiség fejlődésében

        A társadalmi tényezők     

Társadalom, érték, szükségletek, kultúra, művelődés fogalmak értelmezése, a nevelés céljában betöltött szerepük. A társadalmi környezet

A kultúra szerepe a személyiség alakulásában

A szocializáció

        A pedagógiai tényezők                                   

A nevelés cél- és eszközrendszere (műveltségi területei)

A nevelés szerepe a személyiség alakulásában

        A nevelés korlátai, ezek forrásai és megnyilvánulásai

 

3. A nevelés színterei                                                                             

        A családi nevelés

        A bölcsődei nevelés

        Az óvodai nevelés célja, feladatai. Az óvodai nevelési program

        Az iskolai nevelés-oktatás általános cél- és feladat­rendszere. Tanórai és tanórán kívüli nevelés

        Az iskola működésének törvényi és egyéb szabályozása. A közoktatási- és szakképzési törvény lényege, főbb fejezetei. Szervezeti és működési szabályzat, a pedagógiai program, az iskolaszék

        Az általános iskola alsó tagozatának (alapfokú képzési szakasz) célja, feladatai

        A napköziotthon célja, feladata, napköziotthoni tevékenységek

        Az egésznapos nevelés célja, feladata, tartalma, szerkezete. Az iskolaotthon

        Az iskola külső kapcsolatai, a kapcsolattartás formái, lehetőségei

        A szülői ház és az iskola kapcsolata

        Bentlakásos intézmények feladatai

 

4. A nevelés folyamata                                                         

        A nevelési folyamat értelmezése, törvényszerűségei

        A nevelési folyamat szerkezete, sajátosságai. Az értékek, a szokások elsajátításának és a jellem alakításának menete

        A nevelt és a nevelő a nevelés folyamatában

       

 

5. Nevelés a közösségben                                                      

        A csoport, a közösség fogalma, jellemzői. Az egyén és a közösség viszonya,  az egyéni bánásmód

        A gyermekközösség alakításának lehetőségei, formái, módszerei, eszközei (távlatok, hagyományok), szerepe

        A gyermekközösség önkormányzati szervei, működésük

 

6. A nevelés módszerei                                                          

        A módszer fogalma, értelmezése. A módszer megválasztását befolyásoló tényezők

        A módszerek fajtái,  hagyományos és korszerű csoportosításuk, alkalmazásuk

 

7. A nevelés eszközei a tevékenységek tükrében             

        A játék, a játék általános jellemzése. A játék feltételei, a nevelői magatartás. A játék személyiséget fejlesztő hatása

        A munka fogalma,  a munka általános jellemzése. A munkára nevelés sajátosságai, módszerei. A munka feltételeinek megteremtése. A leggyakrabban előfor­duló munkafajták, munkaalkalmak. Felelősi rendszer. A munka szerepe a személyiség fejlesztésében

 

8. Az oktatás                                                                                           

        Az oktatás fogalma, tudománya

        Az oktatás törvényszerűségei. A tanítás-tanulás folyamata, értelmezése, mozzanatai, jellemzői

        Az oktatás módszerei, eszközei, felosztásuk

        A nevelés és oktatás tartalma (tantervek, NAT). Az alsótagozatos (alapfokú képzési szakasz) tantárgy­pedagógiai alapismeretek

Az alternatív pedagógiai programok lényegi sajátosságai, a személyiség­központú pedagógiai törekvések

        Tanítási-tanulási stratégiák, tanulás irányítása, szervezése, módszerei

 

9. Különleges bánásmódot igénylő gyermek nevelése

 

        A tehetséges gyermek jellemzői, velük kapcsolatos problémák, feladatok

        A magatartászavar jellemzői, okok, feladatok

        A tanulási zavarok jellemzői, okok,  csoportosításuk, feladatok

        A hátrányos helyzetű gyermek,  tünetek, okok, feladatok

        A veszélyeztetett gyermek, tünetek, okok, feladatok

        A fogyatékos gyermek

        A helyettesítő, a korrigáló, a pótló nevelés

 

10. A nevelés tervezése                                                         

        A nevelés tervezését meghatározó tényezők

        A tervezés fázisai, programterv. A gyógypedagógus és a gyógypedagógiai asszisztens adminisztrációs feladatai, az együttműködés lehetőségei

        Közvetett és közvetlen felkészülés módjai, dokumentumai

 

 

 


        Pszichológia (32 elméleti óra + 8 óra hospitálás)

 

1. A  pszichológiáról általában                                          

        A pszichológia fogalma, tárgya, feladata

        A pszichológia vizsgálati módszerei

        A pszichológia helye a természet- és társadalom­tudományok rendszerében

        A pszichológia ágazatai és alkalmazott területei

 

2. Általános pszichológia                                                                   

        A megismerési folyamat fogalma, a pszichikus funkciók fajtái, jellemző sajátosságai

        A motiváció fogalma, értelmezése. A motivált viselke­déssel kapcsolatos alapfogalmak (szükséglet, drive, emóció). Az érzelmek, különböző formái, csoportosítása

        Az akarati cselekvés

        A tanulás fogalma, alapmechanizmusai, alapformái

        A személyiség fogalma, összetevői. Az önszabályozó funkciók

 

3. Fejlődéslélektan                                                                          

        A fejlődéslélektan fogalma, tárgya, feladatai

        A  pszichés fejlődés főbb jellemzői, tényezői, formái. A fejlődés mint minőségi változás. A filogenezis és az ontogenezis. Az öröklés,  az érés,  a környezet, a tanulás mint az egyedi fejlődést meghatározó tényezők.

Az életkori periodizáció

Az életkori és egyéni sajátosságok

 

4. Pedagógiai pszichológia                                                               

        A pedagógiai pszichológia fogalma, tárgya, feladatai

        A személyiségfejlesztés törvényei (szerkezet és funkció, belső alap és külső feltételek, koegzisztencia, transzfer, totalitás)

        A személyiség tanulmányozásának módszerei, a pedagógiai pszichológiai jellemzés

        A családi nevelés pszichológiai elemzése

        A pedagógus mint modell, struktúra-szervező, irányító személy

        A pedagógus hivatás betöltéséhez kívánatos személyi­ség­jegyek, a pedagógiai asszisztens személyisége

        Vezetési stílusok pszichológiai elemzése

        Az iskolai nevelés pedagógiai-pszichológiai elemzése

        Az iskolába lépés hatása, az iskolai nevelés-oktatás pszichológiai kérdései

        A nevelési folyamat pszichológiai elemzése, a maga­tartás alakításának pszichológiai problémái

        Az  oktatási folyamat (ismeretelsajátítás és alkalmazás) pszichológiai problémái. A tanulás eredményességét meghatározó tényezők, az iskolai siker és kudarc következményei

        A tanulói teljesítmény ellenőrzésének és értékelésének pszichológiai kérdése

        A kiemelkedő képességű tanulókkal, a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal és a nehezen nevelhető gyermekekkel való bánásmód pszichológiai problémái

 

5. Szociálpszichológia                                                   

        A szociálpszichológia fogalma, tárgya, feladatai. Vizsgálati módszerei

        A szocializáció fogalma, értelmezése. Iskolai szocializáció, iskolai ártalmak

        A csoport, kortárscsoport és közösség. A státusz, a rangsor, a bűnbak, a szerep, a társas befolyásolás, a vonatkoztatási csoport, az előítéletek. Az egyén és közösség kapcsolatának elemzése

        Az iskolai gyermek-közösségek sajátosságai

        A kommunikáció fogalma, értelmezése (írásos, szóbeli és vizuá­lis kommunikáció), legfőbb jellemzői, szerepük a személy­közi kapcsolatok rendszerében, kommunikációs zavarok

 


         Gyógypedagógia (54 elméleti + 36 gyakorlati óra)

 

 

1.Bevezetés                                                                                               

        A gyógypedagógia fogalma, értelmezése, tárgya, célja, feladata

        A gyógypedagógiai tevékenység fejlődése, történeti előzmények, a magyar és európai gyógypedagógia kiemelkedő személyiségei

        A gyógypedagógia intézményrendszere, törvényi szabályozása. A gyógypedagógia szakemberei, képzésük

 

2. A fogyatékosság, a másság                                       

        A fogyatékosság fogalma, értelmezése, meghatározása

        A fogyatékosság okai, fajtái, tüneti megnyilvánulásai. A különböző fogyatékosságok megállapítása, prevenció

        A speciális nevelési igény fogalma. A korai fejlesztés fontossága. A speciális általános iskolába való helyezés rendszere. Az együttnevelés (integráció) és a különnevelés (szegregáció) lehetősége és feltételei. A munkára nevelés fontossága. A rehabilitáció

        A fogyatékosok társadalami és érdekvédelmi szervezetei

 

3. A fogyatékossági területek                                             

        A beszédfogyatékosság

        A látásfogyatékosság                               

        A hallásfogyatékosság                                                            

        A mozgásfogyatékosság                                                         

        Az értelmi fogyatékosság

        A sérülések fogalma, okai, tünetei, fejlesztési területei

 

4. Egyéb speciális nevelést igénylő gyermek           

        Az inadaptált gyermek, fogalma, értelmezése, felosztása, tünetek, okok, teendők

        A magatartási zavarok. A nehezen nevelhető, kezelhető gyermek fogalma, értelmezése, tünetek, okok, teendők

        Tanulási zavarok. Tanulási zavar fogalma, értelmezése, fajtái

        Az érzelmi, akarati sérültek intézményrendszere

        Az autizmus és az autista gyermek nevelése

 

2. Általános ismeretek a gyógypedagógia köréből      

        A fogyatékosok iskolai tankötelezettségének alakulása, változásai Magyarországon (1921, 1985, 1993.)

        A  szegregált és az integrált nevelés lehetőségei és gyakorlata külföldön, hazánkban

        A prevenció, a rehabilitáció. Az utazótanári hálózat szerepe

        A fogyatékosok kiválasztásának rendszere, a pedagógiai szakszolgálatok működése, tevékenysége

        A gyermekvédelem szervezetei a fogyatékosok sorsának alakításában. A fogyatékos gyermek jogai

 

3. Az értelmi fogyatékosok                                                                 

        Az értelmi fogyatékosok intézményes nevelésének kialakulása, külföldön és hazánkban

        Értelmi fogyatékosság fogalma, és elnevezések körüli nézetek. A fogyatékosság okai. Súlyossági csoportjaik

        Az értelmi fogyatékosok nevelő-oktató munkáját szabályozó dokumentumok.

Családi neveltetésük, korai gondozásuk, óvodai foglalkoztatásuk

Iskolarendszerük, az iskolarendszer szerkezete

              

4. A hallási fogyatékosok                                                                   

        Intézményes nevelésük kialakulása Európában, hazánkban

        Fogalma,  a kialakulás okai

        A hallássérültek tipológiája

        A siketek

        Családi nevelésük, korai gondozásuk. Az  utazó tanárok munkája. Az óvodai  foglalkoztatásuk

        Alapfokú nevelésük rendszere, a szakirányú, a közép­fokú és felsőfokú képzési lehetőségek

        Munkába állításuk, önálló életvezetésük

        A nagyothallók

        Alapfokú iskolai nevelésük rendszere. Integrációs nevelési lehetőségek

        Szakirányú, középfokú, felsőfokú képzésük.

        Munkába állításuk, önálló életvezetésük.

        A Hallássérültek Országos Szövetségének célja, feladata

       

5. Látási fogyatékosok                                                        

        Intézményes nevelésük kialakulása Európában, hazánkban

        A látásfogyatékosság fogalma, okai

        Tipizálásuk

A vakok

Családi neveltetésük, korai gondozásuk, óvodai foglal­koztatásuk

Alapfokú iskolai nevelésük lehetőségei

A szakirányú, középfokú és felsőfokú képzésük

Munkába állításuk, önálló életvezetésük

Gyengénlátók

Családi neveltetésük, óvodai foglalkoztatásuk

Alapfokú iskolai nevelésük rendszere. Integrációs nevelésük lehetőségei

A szakirányú, a középfokú, felsőfokú képzésük

Munkába állításuk, önálló életvezetésük

        Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének célja, feladata

       

6. Mozgásfogyatékosok                                                 

        A mozgásfogyatékosság fogalma, okai, csoportosítása

        Intézményes nevelésük kialakulása hazánkban

        Családi neveltetésük, korai fejlesztésük szülők bevonásával

        Integrációs nevelésük, speciális iskolarendszerük

        Szakirányú, középfokú- és felsőfokú képzésük

        Munkába állításuk, önálló életvezetésük

        Mozgáskorlátozottak Egyesülete Országos Szövetségének célja, feladata

       

7. A beszédfogyatékosok                                               

        A beszédfogyatékosság fogalma okai, tipológiája (hangképzési zavarok, orrhangzós beszéd, beszédritmus zavarai, beszéd-, írás-, olvasásképtelenség)

        A beszédhibák logopédiai kezelése - logopédus munkája -  intézményei épeknél és fogyatékosoknál

        A gyógypedagógiai asszisztens feladata a begyakorlásban, automatizálásban

 

8. A halmozott fogyatékosok                                               

        Előfordulásuk változatai

        Intézményes nevelésük a domináns fogyatékosságuk alapján

        Képzési lehetőségeik. Felnőttkori gondozásuk, elhelyezésük

 


                Gyógypedagógiai pszichológia (54 elméleti + 36 gyakorlati óra)

 

 

1.Bevezetés a gyógypedagógiai pszichológiába            

        A gyógypedagógiai pszichológia fogalma, értelmezése, célja, feladata, helye a tudományok rendszerében, munkaterülete

        A fogyatékos személyisége

        A környezeti ártalmak következményei a fogyatékosok fejlődésében

        A gyógypedagógiai prevenció szempontjai

 

3. A gyógypedagógiai pszichológia vizsgálati eljárásai                                                                                          

        A gyógypedagógiai pszichológia módszerei, vizsgáló eljárásai

        A megfigyelés (játékról, mozgásról, viselkedésről, beszédről)

        A kikérdezés (anamnézis, az exploráció, a környezet­tanulmány

        A kísérlet, próbamódszerek

        Intelligencia vizsgálatok, megítélési szempontjai

        A pedagógiai vizsgálatok (számfogalom, olvasás-írás)

        Az általános tájékozottsági vizsgálatok (saját személyre, családi adatokra, időbeli tájékozottságra)

        A rajzvizsgálatok, fejlettségi fokok

        A vizsgálatok alapján kialakított vélemény, tennivalók - a szülőkkel való ismertetés -  megfelelő iskolába helyezés

        A szülőkkel való együttműködés, tanácsadás

        A gyógypedagógiai pszichológia fogyatékosság szerinti részterületei

 

4. Az értelmi fogyatékosok pszichológiája                              

        Az értelmi fogyatékosokról általában, súlyosságuk szerinti csoportosításuk

        Az értelmi fogyatékosok érzékelése (látása, hallása, tapintása) figyelme, emlékezete, gondolkodása - fogalmai és fogalmi gondolkodási műveletei. Tanulásuk

        A munkaalkalmasságuk, pályaválasztási lehetőségük a szakképzésen belül

 

5. A hallási fogyatékosok pszichológiája                 

        A hallási fogyatékosokról általában, súlyosságuk szerinti csoportosítása

        A hallási fogyatékosok érzékelése - látás, vibrációs érzékelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás - fogalmi gondolkodása, jelnyelve és gondolkodása, beszéde

        A hallási fogyatékosok személyisége, néhány jellemző vonása - elszigeteltsége, érzékenysége

        A munkaalkamasságuk és a pályaválasztási lehetőségeik a középfokú képzésen belül

 

6. A látási fogyatékosok pszichológiája                    

        A látási fogyatékosokról általában, súlyosságuk szerinti csoportosításuk

        A látási fogyatékosok érzékelése - hallása, tapintása, orientációs zavaraik. A látási fogyatékosok figyelme, emlékezete, gondolkodása, fogalmaik érzékleti tartalma, nyelvi fejlődése és  verbalizmusa

        A látási fogyatékosok személyisége, sajátos vonásai

        A munkaalkalmasságuk és lehetőségeik a középfokú képzésen belül

 

7. A mozgásszervi fogyatékosok pszichológiája    

        A mozgásfogyatékosokról általában, változataik (görcsös, petyhüdt bénulások)

        A mozgásfogyatékosok személyiségéről általában

        A munkaalkalmasságuk és a pályaválasztási lehetőségeik a középfokú képzésen belül

 

8. A beszédfogyatékosok pszichológiája                   

        A beszédfogyatékosokról általában

        Pszichés sajátosságaik

        A beszédfogyatékosok személyiségéről általában

        Intelligenciájuk

 

  1. A gyógypedagógia területén leggyakrabban előforduló kórformák                                             

Az agyvelőgyulladás következtében sérültek

        A Down-kór

 

10 . A gyógypedagógia pszichológia határterületei    

        A pszeudodebilis gyermek

        A nehezen kezelhető gyermek, POS

        Az inadaptált gyermek

        A bűnöző gyermek

        A pszichopata gyermek

        Az autista gyermek

 

 


                Gyógypedagógiai sérülés-specifikus tantárgy-pedagógia

(30 elméleti + 20 gyakorlati óra)

 

 

1.Általános ismeretek                                                            

        A speciális iskolák helye, szerepe, feladata a közoktatás rendszerében

        Az oktatást szabályozó törvények, dokumentumok, az iskolaszerkezet formái (óvoda, iskolaelőkészítés, általános iskolai felkészítés)

        A nevelést-oktatást segítő, fejlesztő képzés (logopédiai foglalkozások, látásnevelés, hallásnevelés, mozgásnevelés, kognitív funkciók fejlesztése)

        Általános gyógypedagógiai metodikai elvek, módszerek, eszközök

        A gyógypedagógiai asszisztens feladatai az egyes fogyatékossági csoportok oktató-nevelő munkájában

 

2. Az értelmi fogyatékosok sérülés-specifikus tanítási módszerei                                                                         

        Az enyhe értelmi fogyatékosok nevelése-oktatása

        Az iskoláztatás alsó szakaszában,  tantárgyi blokkok (az anyanyelvi tárgyak, a matematika, a környezetismeret és  a készségtárgyak vonatkozásában)

        A felső szakasz tartalmi munkája, tantárgyi, ismereti blokkok, szerepük a szocializációban

        Munkára felkészítés

        A középsúlyos értelmi fogyatékosok oktatása-nevelése

        Óvodai nevelésük, az iskolára történő előkészítésük. Az iskolatípus belső szakaszolása. Az alsó-, középső- és felsőszakasz tartalmi munkája

        A közismereti tárgyak tanítása

        A gyakorlati foglalkozás tanítása

        A B tagozat pedagógiai tennivalói

        A szocializációjuk, gondozásuk, testi nevelésük, serdülőkori problémájuk

        A munkára nevelésük

 

3. A hallási fogyatékosok                                                                  

        A siketek

        Az óvoda, az iskolaelőkészítés  szerepe a korai fejlesztésben

        Az anyanyelvi nevelés az iskola alsó-, felső szakaszában. A szájról olvasás problémaköre napjainkban

        A közismereti- és a speciális tárgyak tanításának módja

        A munkára nevelésük

        A nagyothallók

        A tartalmi munka specialitásai az iskolatípusok folyamán. A nevelés-oktatás speciális módszerei, eszközei

        Integrációs lehetőségek az oktató-nevelő munkában

 

4. A látási fogyatékosok                                                

        Vakok

       Az óvoda, az iskolaelőkészítés szerepe a korai fejlesztésben

        A Braille-pontírás alkalmazása az ismeretek elsajátításában

        A matematika tanítás speciális eszközei, az abakusz

        A közismereti, a készségtárgyak és a speciális tárgyak tanításának módja

        A munkára nevelésük

        Gyengénlátók

        A tanítás-tanulás folyamatának speciális eszközei, olvasógépek, nagyítók, füzetek stb.

        Integrációs lehetőségek az oktató-nevelő munkában

 

5. Mozgásfogyatékosok                                                       

        A mozgásfogyatékosok oktató-nevelő munkájának speciális módszerei, eszközei a mozgáskárosodás súlyosságának alapján

        Integrációs lehetőségek az oktató-nevelő munkában

 

6. Beszédfogyatékosok                                                       

        A Meixner-féle prevenciós és reedukációs olvasás-írás tanítás lényege

        A dyslexia korrekciója,  speciális módszerei, eszközei

        A megkésett beszédfejlődésből adódó tennivalók, ennek eljárásai

        A kiejtés, a ritmus zavarainak speciális tennivalói

        A Bliss-nyelv mint speciális kommunikációs eszköz

        Az autisztikus gyermek nevelésének speciális eljárásai


     Gyermek- és ifjúságvédelem (32 elméleti óra + 8 óra hospitálás)

 

1. A gyermekvédelem általános kérdései                          

        A gyermekvédelem fogalma, kialakulása

        A gyermekvédelmet alapvetően meghatározó tényezők

        A magyar gyermekvédelem felépítése

        A gyermekvédelem területei, irányítása

 

2. A gyermekvédelem története                                            

        A magyarországi gyermekvédelem kialakulása, története 1901 előtt, 1901 és 1945 között, 1945 után

        A magyarországi gyermekvédelem jellemzői 1970-től napjainkig

 

3. A probléma-megelőző (preventív) gyermekvédelem                                                                            

        Fogalma, célja, feladata

        A gyermekvédelmi prevenciót elősegítő szociálpolitikai, családpolitikai, oktatáspolitikai, egészségpolitikai, társa­dalompolitikai és kriminálpolitikai intézkedések

        A megelőző (preventív) gyermekvédelem intéz­ményei és területei

 

4. A probléma-kezelő (intézményes) gyermekvédelem                                                               

        A probléma-kezelő gyermekvédelem fogalma, célja, feladatai, intézményei    

        A pszichológus feladatai, együttműködés a nevelőkkel, a gyógypedagógiai asszisztenssel

 

5. Intézmények a gyermekvédelem határán                    

        A javító intézetek célja, feladata, tevékenységi formái

        A fiatalkorúak fogháza és börtöne, funkciója, reszocializációs tevékenysége

        A rendőrség gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenysége

        A fiatalkorúakra vonatkozó büntetőjogi és szabálysértési rendelkezések (bűncselekmény és szabálysértés fogalma, fiatalkorúak büntetőjoga, a gyermekek büntetőjogi védelme)

 

6. A gyermekvédelem segítségére szoruló népességcsoportok

        A hátrányos helyzetű gyermekek és fiatalok fogalma, kialakulásához vezető tényezők

        A veszélyeztetett gyermekek fogalma, a veszélyeztető tényezők csoportosítása

        Inadaptált gyermekek

        Nehezen nevelhető gyermekek

        A fogyatékos gyermekek

        A beteg gyermekek (cukorbeteg, lisztérzékeny, szívbeteg stb.)

        A deviáns viselkedésű gyermekek (a deviáns viselkedés formái, az újkori devianciák)

        Alapelvek a magatartási problémákkal küzdő gyermekekkel történő foglalkozásokhoz

 

7. Gyermekvédelmi szempontból fontos tudnivalók   

        A Gyermek jogairól szóló Egyezmény

        A kiskorúakról való állami gondoskodás (családjogi törvény idevonatkozó fejezete: házasság, család, gyámság; öröklés és árvaellátás):

védő-óvó intézkedések elrendelése,

a kiskorúak intézeti elhelyezése,

a kiskorúak intézeti nevelésbe vétele,

ideiglenes hatályú intézetbe utalás,

a kiskorúak állami nevelésbe vétele,

gondozói díj.

 

 

 

 


         Egészségtan és gyógypedagógiai iskola-egészségtan

(54 elméleti + 36 gyakorlati óra)

 

1. Az egészségvédelem alapjai

        Az egészség fogalma. Az egészségvédelem célja, feladata, tartalma, módszerei

        Az egészségvédelem helye a tudományok rendszerében

        Az egészségügyi intézmények megelőző, gyógyító, rehabilitáló tevékenysége

        A gyermek- és ifjúság-egészségügyi szolgálat

        Egészségvédelem jogi szabályozása

        A család egészségvédelme

 

2. Környezet-egészségtan alapjai

        A környezet, a környezetvédelem fogalma. A természetes környezet (a levegő, a víz, a talaj) egészségtana

        A mesterséges környezet. Az iskola környezete (az udvar, a kert, a játszó- és sporthelyek egészségtana). Az iskolai helyisé­gek egészségtana (tantermek, tornaterem, öltöző, mosdó, folyosó). A világítás, a szellőztetés, a fűtés egészségügyi követelményei,  a helyiségek berendezése

        A bentlakásos intézmények helyiségeinek higiénéje

 

3. A  tanulók mindennapjait érintő egészségtani ismeretek

        A tápanyagok élettani szerepe. Étel, élelmiszer, tápanyag (fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, ásványi anyagok, a víz). Az egészséges táplálkozás

        A testápolásának általános egészségügyi követelményei (tisztálkodás, öltözködés, mozgás, pihenés, alvás)

        Az edzés fogalma, fajtái (levegő, víz, napfény, mozgás)

        Pihenés, alvás

 

4. Mentálhigiéné

        A mentálhigiéné fogalma, feladatköre (fenntartó funkció, prevenció, rehabilitáció)

        A mentálhigiéné tanulásának célja

        Az anyával való kapcsolat szükséglete

        A gyermekkor mentálhigiénéje

        A nevelési intézmények feladatai - tanár-diák; szülő-gyermek; gyógypedagógiai asszisztens-gyermek; pszichológus-gyermek; orvos-gyermek közötti kapcsolatok

 

5. A szervezetet károsító tényezők

        A dohányzás, az alkohol, a kábítószer  károsító hatása. A DADA program

        A nemi betegségek, AIDS elleni védekezés

        A szenvedély fogalma, a károsító tényezők elleni fellépés, a felvilágosítás jelentősége, tartalma a kritikus életkorokban

 

6. Általános járványtani ismeretek

        A fertőzés fogalma, megelőzés, fajlagos védekezés, védőoltások

        A fertőtlenítés formái. Adminisztrációs teendők fertőző betegségek esetén

        Gyermekkori fertőző betegségek, egyéb fertőző betegségek, tünetek, teendők

        Légutak- és emésztőszervek betegségei, érzékszervi és bőrelváltozások

        Betegellátás. Gyógyítás, öngyógyítás

 

7. Egészségnevelés

        Az egészségnevelés  fogalma, alapkérdései

        Az egészségnevelés célja, feladatai

        Az egészségnevelés tartalma, módszerei és eszközei

        A gyógypedagógiai asszisztens egészségnevelési munkája

 

GONDOZÁS                                                                                            

1. A gondozás  alapfogalmai

        A gondozás, a gondoskodás, a személyi- és a környezet -gondozás fogalma

        A szükségletek (biológiai és fiziológiai), szükségletek a 0-18 éves korban, a biztonság szükségletének szerepe a gondozó-nevelő munkában

        A gondozás szerepe a nevelési folyamatban

        A fokozatos szoktatás, a gyakoroltatás feltételei

 

2. A helyes életritmus, a napirend

        Az életritmus, a napirend értelmezése, szükségessége

        A napirend szerepe az egyén életében és a nevelési folyamatban

        A 0-18 éveskor szükségletei az életritmus kialakítása szempontjából. Tervezési feladatok. A helyes napirend kialakítása

        Az oktatási időszak- és a nyári időszak napirendje

        A gyermek  személyes napirendje, a csoport napirendje, a bejárásosos és bentlakásos intézmények napirendje

 

3. Gondozási tevékenységek iskolai keretek között

        A szomatikus tevékenység 6-10 éves korban, felosztása

        A tisztálkodás feltételei, szokások alakítása, feladatok

        Az öltözködés feltételei, szokások alakítása, teendő

        Az étkezés feltételei, szokások alakítása, feladatok

        Pihenés, mozgás lehetőségei

 

4. Önkiszolgálás

        Az önkiszolgálás fogalma, az önkiszolgáló  tevékenységek csoportosítása, tartalma

        Az önkiszolgálás szerepe a 3-18 éves korban, a személyiség fejlesztésében.  Az önkiszolgálás pedagógiai értéke

        Az önkiszolgáló feladatok kialakításának menete

        Az önkiszolgáló feladatok  tervezése, szervezése, irányítása és ellenőrzése - értékelése

 

5. A fokozott gondozást igénylő gyermek személyi gondozása

        A fokozott gondozást igénylő gyermek fogalma, csoportosításuk, jellemzőik

        A beteg gyermek gondozása (cukor-, szív-, vesebeteg, epilepsziás stb.)

        A nehezen kezelhető gyermekek gondozási feladatai, módszerei. Kialakult rossz szokások kezelése, teendők, módszerek

        A fogyatékosok integrált nevelésével kapcsolatos gondozási feladatok

 

 

ELSŐSEGÉLYNYÚJTÁS                                                     

1. Elsősegélynyújtás alapfogalmai

        Baleset fogalma, balesetek csoportosítása (sérülések, égés, idegen test nyelése, félrenyelés),  belesetek megelőzése

        Az elsősegély fogalma, általános szabályai. Tömeges baleset. Az életveszély és az erre utaló tünetek. Az élet és a halál jelei. A mentés, a beteg mozgatása, és szállítása. Az újraélesztés ABC-je

        Segélyhívás

        Iskolai baleseti források

 

2. Elsősegély-nyújtási területek                   

        Vérzések  osztályozása, az elsősegélynyújtó teendői

        Sebvédelem, sebellátás (horzsolt, vágott, szúrt, karmolt, harapott sebek, csípések)

        Az égés, a forrázás

        Sokk, napszúrás, hőguta

        Ájulás, eszméletvesztés, teendő

        Kimentés szabályai. Elektromos áram okozta sérülések

       Légzésleállás, teendő. Vízből mentés

        Csont-, izület- és izomsérülések. Sérülések típusai (nyílt és zárt törések, húzódás, rándulás, ficam) teendők. Fejsérülés, agyrázkódás, teendők

        Mellkas-sérülések,  teendők. Csigolyatörés,  teendő

        Mérgezések. Maródás, mérgezés fogalma, csoportosításuk (növényvédőszer-, szénmonoxid-, alkohol-, gyógyszer­mérgezés). Maró mérgek okozta mérgezések

 

 


 

 

GYÓGYPEDAGÓGIAI EGÉSZSÉGTAN                            

1. A gyógypedagógiai iskola-egészségtan

        Fogalma, célja, feladata

        A fogyatékosság kialakulásának okai, megelőző egészségügyi szolgáltatások

        A fogyatékos gyermeket nevelő családok szociális, egészség­ügyi kedvezményei

        A rehabilitációs tevékenység. A szülők korai szakszerű segítése a megfelelő protézisek beszerzésében, felhasználásának tanításában

        A gyermek- és ifjúság-egészségügyi szolgálat. A súlyos és halmozott fogyatékosságú gyermek egészségügyi intézményben történő ellátása, nevelése a gyógypedagógussal együttműködve

 

2. Az egészségnevelés főbb területei

        Speciális feladatok a személyi higiéné, az öltözködés, a táplálkozás, a szexuális- és családi élet, a szabadidő, a káros szenvedély, baleset-megelőzés, elsősegélynyújtás tekintetében

        Diákotthonok egészségügye (napirend, hálótermek higiénéje, szabadidős programok, koedukáció stb)

 

3. Speciális egészségügy

        A hallássérültek egészségügye

        Az értelmi fogyatékosok egészségügye

        A mozgássérültek egészségügye

        A logopédiai munka higiénéje

        A látási fogyatékosok egészségügye

        A pszichopedagógia egészségügye

        A pályaválasztás egészségügyi vonatkozásai az egyes fogyatékosságok esetében, lehetőségek, korlátok

 

4. Gyakoribb kórképek, rendellenességek

Epilepszia, cukorbetegség, heveny májgyulladás, krónikus középfülgyulladás, szív-fejlődési rendellenesség, enurésis nocturna, bélférgességek, magatartási zavarok

 

5. A menthálhigiéné

        A fogyatékos gyermek  szülői elfogadtatása, a család napirendjének megváltozása, a testvérek, a család barátaival való kapcsolattartás

        A gyógypedagógiai asszisztens tudatos egészségnevelői munkájának összefüggései a fogyatékos gyermek egész személyiségének fejlesztésében

 

GYÓGYPEDAGÓGIAI GONDOZÁS                                  

1. A gondozás fogalma a fogyatékos gyermekek esetében

        A fokozott gondoskodás módjai, a gyermek kiszolgáltatott­ságának, értelmi képességek hiányának vonatkozásai

        A szokáskialakítás differenciált módszerei az egyes fogyatékos­sági csoportoknál

        A gyógypedagógiai asszisztens tervező munkája és felelőssége

 

2. A helyes életritmus, a napirend

        A hangsúlyozott szerep indoklása, időészlelés kialakítása

        Az intézményes életritmus, a napirend megközelítő biztosítása a családi környezetben a szülők felvilágosításával

 

3. Gondozási tevékenységek

Az egyes fogyatékossági csoportok (az értelmi- testi-érzékszervi) képességeinek figyelembevételével  a tisztálkodás, az öltözködés, az étkezés, a pihenés, az alvás, a mozgás szokásainak  alakítása

 

4. Az önkiszolgálás, környezetalakítás

        A gyógyászati segédeszközök önálló használatára nevelés az életkor és képességek szerinti fokozatosság figyelembe vételével

        Az önkiszolgálásra nevelés a testápolás, az öltözködés, az étkezés tekintetében

        A fogyatékossági csoportok szerinti nevelés a saját környezet alakítására, megóvására

        A tágabb környezet rendje, alakítása, megóvására nevelés

 


         Szabadidős tevékenységek pedagógiája és módszertana

(54 elméleti + 36 gyakorlati óra)

 

 

1.A közművelődésről általában                                  

        A közművelődés fogalmának (tágabb és szűkebb) értelmezése

        A közművelődés cél- és feladatrendszere, intézményhálózata

        A magyar közművelődés története és jelene

 

2. Az iskola mint közművelődési intézmény                   

        A nevelési-oktatási intézmények és a társadalom kapcsolata (hivatalos és rejtett funkciók),  a nevelési és oktatási intézmények szerepe a közművelődésben

        A nevelési és  a közművelődési intézmények kapcsolatai, lehetőségek az együttműködésre

 

3. A szabadidőről általában                                                               

        A szabadidő fogalma, értelmezése

        Az emberi élet (a gyermek és az ifjú) idő- és tevékenységszerkezete, időmérleg

        Szabadidő szerepe, hasznossága, pedagógiai értéke

        Szabadidős tevékenységek fajtái, csoportosításuk (helye, ideje, életkor és tevékenység szerint: intézményen belüli és intézményen kívüli lehetőségek; téli- nyári-, tanévközi- szünidei lehetőségek; játék-, művészeti-, sport és munkafoglalkozások, hobby tevékenységek, séták, kirándulások, táborok, ünnepek)

        A gyógypedagógiai asszisztens feladatai

 

4. A játék                                                                                                 

        A játék fogalma, jellemzői, fajtái, életkorok játékai

        A játék feltételei (szubjektív és objektív), a nevelői személyiség a játékban

        Az alkotójátékok, ezek jellemzői, csoportosításuk

        A szabályjátékok, ezek jellemzői, csoportosításuk

        A számítógépes játékok legfőbb jellemzője

        A játék személyiségfejlesztő hatása

 

5. Művészeti tevékenységek                                                               

        Irodalmi  nevelés

        Ének-zenei nevelés

        Képzőművészeti  tevékenységek

 

6. Mozgás és sporttevékenységek                                      

        A szabadidő és a mozgás kapcsolata

        A mozgástanulás folyamata, a nagy- és finom mozgások kialakulása. Mozgásfejlesztő program

        A tánc jelentősége, tanításának célja, feladatai. Hagyományos táncos játékok, ősi jellegű táncok, rituális játékok (táncos rítusok)

        A testnevelés jelentősége, célja, feladata. Az edzés lehetőségei, a testi képességek fejlesztése.  A testnevelés lehetőségei (mozgásos játékok, testnevelési játékok, sportjátékok), alkalmai, eszközei

        A mozgásos tevékenységek tervezése, szervezése, irányítása

 

7. Egyéb szabadidős tevékenységek                                                  

        Séták, kirándulások, mozi- színház- kiállítás és múzeum­látogatás  szervezése

        Tanítási szünetek, szabadidős tevékenységeinek szervezése. Téli- tavaszi és nyári szünet, több napos táborok

        Ünnepélyek, megemlékezések

        A különböző jellegű, szervezésű és időtartamú tevékenységek tervezése, szervezése, vezetése

 

2. A fogyatékosok szabadidejéről                                                      

        A szabadidő szervezésének célja, formái, feladatai a fogyatékosok nevelésében

        A szabadidő pedagógiai feladatai a különböző fogyatékossági csoportokban, az idő hasznos, aktív eltöltésére nevelés az intézményekben

        A szabadidő szerepe a bejárásos napközi- és diákotthonokban

        A szabadidős tevékenységek fajtái, csoportosításuk helye, ideje, életkor, értelmi és testi képességek szerint

        A gyógypedagógiai asszisztens személyiségével kapcsolatos igény a tartalmas szabadidős tevékenységek alakításában

 

3. A játék                                                                                                 

        A játék szerepe a fogyatékos gyermek életében, személyiség­fejlesztésében

        A játék fejlődés-lélektani jellemzői az egyes fogyatékossági csoportokban, az óvodás-, kisiskolás- és serdülőkorban

        A fogyatékosságot korrigáló-, didaktikai értelmet fejlesztő játékok, tevékenységek, szórakozások, mozgásos lehetőségek a különböző fogyatékosságú gyermekek, illetve gyermek­csoportok esetében. A számítógépes játékok lehetőségei az egyes fogyatékossági csoportoknál

        A siker, a kudarc tűrésére nevelés

 

4.    Munka jellegű szabadidős tevékenységek a fogyatékosok körében                                                         

A különböző munkafajták az egyes életkorú és fogyatékossági csoportokban

        A munka feltételei. Munkalehetőségek, munkaalkalmak meg­teremtésének fontossága a fogyatékos gyermekek kreatív tevékenység fejlesztésében

 

5. Művészeti nevelés és sporttevékenységek                  

        Látási fogyatékosok ének-zenei- és irodalmi nevelése

        Hallási fogyatékosok vizuális- és irodalmi nevelése, mozgás-sport lehetőségei

        Mozgásfogyatékosok ének-zenei-, irodalmi- és vizuális nevelése, mozgás és sportolási lehetőségei

        Értelmi fogyatékosok képességeinek megfelelő művészeti   nevelése, mozgási és sportolási lehetőségei

        Az egyes tevékenységek szervezése, tervezése, vezetése az adott képességek figyelembe vételével

 

6. Képzőművészeti tevékenységek                                                    

        Ábrázolás (rajz, festés, mintázás)

        Díszítés (bőrmunka, viaszolás, batikolás, papíralakítás, textíldíszítés)

        Kézimunka (papírból, fából, műanyagból, fémből, egyéb lehetőségek: tojásfestés, tűzzománc, gyöngyfűzés, háncs-, gyékény-, vessző felhasználása)

        Az egyes tevékenységek technikájának, munkafogásainak módszeres eljárásai, szervezése, tervezése, vezetése

 

7. Egyéb szabadidős tevékenységek                                                  

        A különböző intézményen belüli és kívüli szabadidős programok szervezése, integrációs lehetőségei, előkészítése

        Tantárgyi, ügyességi, tréfás versenyek, zenei programok, fotózás, természetjárás, útiprogramok készítése

        A magatartás, öltözködés, útiránnyal kapcsolatos ismeretek megbeszélése, tudatosítása. A látottak megbeszélése, feldolgozása

 


          Összefüggő szakmai gyakorlat (40 óra)

 

1.Intézménylátogatás                                                                          

        Az egyes intézmények szervezeti felépítése, célja, feladata

        Az intézményben dolgozók munkája, feladataik

        Kapcsolattartási módok

        Közoktatási intézmények

        Pedagógiai szakszolgálati intézmények

        Közművelődési intézmények

        Egyéb intézmények

 

2. Megfigyelések végzése                                                                    

        Pedagógiai megfigyelések:

        tanórák anyaga, típusa, feldolgozási módok, alkalma­zott módszerek, eszközök,

        tanórán kívüli tevékenységek szervezése, nevelési feladatok megvalósítása, alkalmazott módszerek, eszközök,

        a gyermekek tevékenysége, viselkedése,

        a pedagógus személyisége, vezetési-nevelői stílusa, ellenőrzési, értékelési módszerei,

        adminisztrációs feladatok.

        Pszichológiai megfigyelések:

        a gyermek egyéni sajátosságainak, fejlettségének megfigyelése,

        az egyes tevékenységek pszichológiai szempontú megfigyelése,

        aktometria, szociometria felvétele,

        tanulók, pedagógusok, kliensek, munkatársak viselke­dése, kapcsolattartási szintjei,

        szülő-gyermek, gyermek-pedagógus, gyermek-pszicho­lógus, gyermek-gyermek kapcsolata.

        Egészségtani megfigyelések:

        egészség- és környezetvédelmi előírások betartása, a környezetalakítás formái,

        a higiénés környezet,

        az egészségnevelés tartalma,

        gondozási, önkiszolgáló feladatok ellátása, szintje,

        a fokozott gondozást igénylő gyermek személyi gondozása, mentáhigiénés tevékenység.

 

 

 

 

 

1. Intézménylátogatás                                                         

        Gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmények bemutatása a különböző fogyatékossági területeken

        Az intézmény nevelési-oktatási célja, feladata, tartalma, az ott dolgozók munkája, a gyógypedagógiai asszisztens feladatai

 

2. Megfigyelések végzése                                                                    

        Gyógypedagógiai megfigyelések:

        a fogyatékos gyermek különféle feladathelyzetekben,

        a fogyatékos gyermek tanulásának sajátosságai,

        a tanítási órák anyaga, célja, módszerei, felépítése,

        a tanórán kívüli munka megszervezésének formái, módszerei,

        az értékelés, a motiváció formái.

        Gyógypedagógiai egészségtani megfigyelések:

        az iskolai, diákotthoni higiéné specialitásai,

        a gondozási feladatok specifikumai,

        az egészségvédelem sérüléspecifikus tennivalói,

        a környezet óvására nevelés.

        Gyógypedagógiai pszichológiai megfigyelések:

        a személyiség pszichológiai funkciói,

        emlékezet, figyelem, érzelem, értelem, akarati szféra  jellemzői,

        játék, mozgás, viselkedés, beszéd, gondolkodás az egyes fogyatékossági területen.

        Sérüléspecifikus tantárgypedagógiai megfigyelések:

        készségfejlesztéshez használt speciális eljárások, módszerek az  fogyatékossági területeken.

 

3. Gyakorló foglalkozások                                                              

Tanulónként kb. 10-15 alkalommal, különböző fogyatékossági területen. A tanulók különböző fogyatékosokat nevelő-oktató intézményekben végzik feladataikat.

A szakterületi gyógypedagógus, gyógypedagógusok irányítása mellett a  feladat tartalma:

        bekapcsolódás a tanítás-tanulás folyamatába,

szemléltetőeszköz készítés és előkészítés, kezelés,

        egyéni fejlesztés, begyakorlás,

        szabadidős foglalkozások tervezése, szervezése, irányítása,

        napirendi feladatok ellátása,

        gondozási munka végzése,

        a gyermekek munkájának irányítása, segítése,

        a higiénés környezet fenntartásában való részvétel,

        bekapcsolódás a gyermekvédelmi feladatokba,

        részvétel iskolai rendezvényeken,

        minden olyan feladat elvégzése, amelyet a gyógypedagógus számára megjelöl, és kompetencia-körébe tartozik.