KULCSKÉPESSÉGEK KIALAKÍTÁSA

Speciális szakiskola

                                                               1. év      

 

 

 

 

 

 

 

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Tevékenységi formák, módszerek

 

 

Irodalom

1.

Ismerkedés a csoporttal

 

A bemutatkozás, a szemkontaktus gyakorlása, emlékezet fejlesztése, érzelmi hajlékonyság átélése.

 

Névlánc

Konta-Zsolnai: A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában

2.

Ki vagyok én?

Szisztematikus önvizsgálat

Ki vagyok?

Honnan jöttem?

Milyen vagyok?

- Külső tulajdonságaim (alkatom, mozgásom…)

Milyennek látnak mások?

Konkrét önismeret fejlesztése. Önismeret, önkontroll, önnevelési készség, képesség alakítása.

Fejlesztő beszélgetés.

Tematikus önismereti, önbizalom erősítő  játékok, helyzetgyakorlatok.

Önarckép, karikatúra készítése.

.

Kósáné-Járó-Kalmár

Fejlődéslélektani vizsgálatok

Konta-Zsolnai: A szociális készségek játékos fejlesztés /önismeretei játékok/

 

3.

Ki vagyok én?

Szisztematikus önvizsgálat

Milyen vagyok?

- Belső tulajdonságaim (természetem, vérmérsékletem, érzelmi világom, cselekedeteim, tetteim, szokásaim, elveim, erkölcsi világom).

Milyennek látnak mások?

Önismeret, önkontroll, önnevelési készség, képesség alakítása.

Fejlesztő beszélgetés

Tematikus önismereti, önbizalom erősítő  játékok, helyzetgyakorlatok

 

Kósáné-Járó-Kalmár

Fejlődéslélektani vizsgálatok

Konta-Zsolnai: A szociális készségek játékos fejlesztés /önismeretei játékok/

 

4.

Ki vagyok én?

Önbizalom.

 

 

Célok, lehetséges választások, képességek, rejtett, vagy látható erőforrások.

Önbizalom fejlesztése, értékek és képességek biztos tudásának kialakítása.

Tematikus önismereti, önbizalom-erősítő játékok, helyzetgyakorlatok.

 

Fürstné Kólyi Erzsébet-Sipos Endre: Milyen legyek?

5.

Ki vagyok én?

Pontos önértékelés.

Jellem értékei, hibái. Erősségek, gyengeségek (korlátok) felfedeztetése.

Pozitív én feltárása: pozitívumok, erősségek, értékek felfedeztetése.

Teszt.

Fejlesztő beszélgetés.

Szociometria térben, mozgással.

 

 

Kósáné: Pszichológus az iskolában

Önismereti teszt

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

6.

Szakmaválasztás

szükségletek-lehetőségek.

Érdeklődési irány – választás lehetősége - felelősség

A személyes törekvések, közelebbi és távolabbi célok tudatos megtervezésére nevelés. Képességek, erőforrások felismertetése, mozgósítása a célok elérése érdekében.

 

Fejlesztő beszélgetések

Képességfa

Konta-Zsolnai: A szociális képességek játékos fejlesztése az iskolában

7.

Életvezetés

– önálló életvezetés.

Szerepek – feladatszerepek. (Dolgozó ember, közösségi ember, házastárs, szülő, barát…)

Önmegvalósítás pozitív vonásainak erősítése.

Az egyes szerepekhez tartozó feladatok megismerése. Felkészítés az élet szerepeinek betöltésére.

 

Gyűjtőmunka: életszerepek.

Szituációs játékok.

Csendes Éva:

Életvezetési ismeretek és készségek.

8.

Életvezetés

- önálló életvezetés

Egészséges élet iránti elkötelezettség

     a test egészsége:

- személyes higiéné,

- test és ruházat gondozása,

- korszerű táplálkozás,

- mozgás,

- napirend.

 

Következetes testápolás, tudatos higiénés magatartás igényének kialakítása.

Az egészséges, igényes, kulturált étkezés szokásának kialakítása.

Egészséges életmód TOTO kitöltése.

Gyűjtőmunka, tabló készítése.

 

Csendes Éva:

Életvezetési ismeretek és készségek.

9.

Életvezetés

 – önálló életvezetés

Egészséges élet iránti elkötelezettség

  a lélek egészsége:

- siker-kudarc

- konfliktus-stressz-relaxáció,

- empátia, tolerancia.

- Segítőkészség.

 

Az egészséges életmód elemi szabályainak ismerete.

Mentálhigiénés magatartás fejlesztése.

A mentálhigiénés szokások gyakorlása.

Szituációs gyakorlatok.

Relaxáció.

Csendes Éva:

Életvezetési ismeretek és készségek.


 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

10.

Életvezetés

- önálló életvezetés

Egészséges életrend kialakítása. Megfelelő időbeosztás. Szabadidő hasznos eltöltése, az

aktív pihenés.

A felfrissülés és örömszerzés alkalmainak (játék, sport, zene …) lehetőségei.

Az élet és az egészség feltétlen tiszteletének kialakítása.

 A felfrissülés és örömszerzés alkalmainak (játék, sport, zene …)  megismertetése.

Értékek bemutatása, vonzóvá tétele.

 

Oktatófilm megtekintése.

Gyűjtőmunka.

Szemléltetés, szemléltetőanyag elemzése.

Beszélgetés.

Csendes Éva:

Életvezetési ismeretek és készségek.

11.

A kulturált viselkedés általános szabályai.

A társas érintkezés etikettszerű szabályai:

-    a köszönés formái,

-    a  megszólítás szabályai,

-    a bemutatkozás szabályai,

-    a társalgás szokásai.

A kultúrált viselkedés általános szabályainak megismertetése. A kapcsolatteremtés technikáinak gyakoroltatása felnőttel, gyerekkel szemben, idegen környezetben.

 

Helyzetgyakorlat

Kapcsolatteremtő játékok: bemutatkozás, bemutatkozás I.

Szituációelemzés

 

Konta-Zsolnai: A szociális készség játékos fejlesztése az iskolában

Bagoly-Telkes: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában 

 

12.

A kulturált viselkedés általános szabályai.

Az etikett szerinti megjelenés és viselkedés különböző élethelyzetekben :

-          munkahelyen,

-          munkahelyi rendezvényen,

-          vendégségben,

-          beteglátogatáskor.

 

A fiatalok viselkedéskultúrájának fejlesztése.

Pozitív szokások facilitálása.

Természetes élethelyzetek modellálása.

Divatbemutató.

Helyzetgyakorlatok.

Szituációs játékok.

Ahpdriana Hunter: Etikett

Fejér István: Tudni illik, hogy mi illik

13.

A kulturált viselkedés általános szabályai.

Felkészítés a társadalmi érintkezés kötöttebb szabályaira

munkahelyi etikett:

-          különleges alkalmak, rendezvények,

-          társasági összejövetel,

-          éttermi etikett,

-          hivatalos alkalmak.

Felkészítés a társadalmi érintkezés kötöttebb szabályaira.

Konkrét helyzetek megélése, gyakorlása. Szituációs játékok.

 

Adriana Hunter: Etikett Fejér István: Tudni illik, hogy mi illik

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

14.

A kulturált viselkedés általános szabályai.

Szabadidős illemszabályok és szokások:

-          otthon,

-           nyaralás közben,

-          szórakozóhelyen.

A gyakorlati életben előforduló helyzetek illemszabályainak megismertetése, gyakoroltatása a társadalmi beilleszkedés, elfogadás érdekében.

 

Helyzetgyakorlat.

Életvezetési játékok.

Helyzetgyakorlatok.

Konta-Zsolnai: A szociális készség játékos fejlesztése az iskolában

Halák László: Illemkocka

15.

A kulturált viselkedés általános szabályai.

Telefonos kapcsolattartás, ügyintézés, segítségnyújtás.

-          személyes probléma,

-          tanácskérés,

-          teendők baleset esetén.

A telefonálási szabályok, szokások megismerése, begyakorlása.

 Kritikus helyzetben lehetséges megoldási stratégiák begyakorlása, alkalmazása.

 

Tanult szokások gyakorlása.

 Szituációs játékok.

Fedor-Kovács-Osvát: Vidám illemtan

Köves J. Julianna: Illik tudni

16.

Kommunikáció.

Kommunikáció fogalma, kommunikációs csatornák, használatuk,

-          szimbolikus

-          verbális

-          non verbális.

Kapcsolatteremtés, kapcsolattartás, kapcsolatzárás.

Eligazodás segítése az emberi kapcsolatok kommunikációjának világában.

A kommunikáció kezdeményezésének és fenntartásának gyakorlása különböző szituációkban.

 

Szituációs játékok, helyzetgyakorlatok.

Kapcsolatteremtési- és megtartási játékok célfeladattal.

Montágh Imre: Mondjam, vagy mutassam?

17.

Kommunikáció.

A mindennapok kommunikációja.

-          köszönés,

-          bemutatkozás,

-          érdeklődés,

-          jó kívánságok.

 

 

 

 

Szóbeli kommunikáció fejlesztése.

 A kultúrált érintkezés szabályainak tudatosítása.

Szituációs játékok, helyzetgyakorlatok.

Kommunikációt fejlesztő gyakorlatok.

Fürstné Kólyi Erzsébet: Hogyan viselkedjem?

 

Raátz Judit: Nyelvi-kommunikációs tankönyv

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

18.

Kommunikáció.

Érintkezési szokások: tekintet, mimika, gesztus, mozgás, testtartás, térbeli távolság szerepe a kommunikációban.

Célszerű, kifejező testbeszéd kialakítása. Egymásra figyelés, önkifejezésre való koncentrálás, kreativitás fejlesztése. Mosoly!

Önismereti játékok. Szerepjáték, helyzetgyakorlat.

Pantomimes gyakorlatok.

Verbális és nonverbális kísérő elemek gyakoroltatása.

 

Konta-Zsolnai: A szociális készség játékos fejlesztése az iskolában

19.

Kommunikáció

Társalgási szokások:

-          beszéd és hallgatás,

-          a beszéd tartalma.

Szövegfonetikai eszközök:

beszéd tempója, beszédhang, kiejtés, hangmagasság, hangszín, hanglejtés, hangerő, hangsúly, beszédszünet.

 

Társas kapcsolatok fejlesztése.

Szövegfonetikai eszközök tudatos használatára nevelés a kommunikációban.

Beszédgyakorlat.

Csoportos kommunikációs játékok.

Szituációs játékok.

Allan Pease: Testbeszéd

 

Roger E. Axtell: Gesztusok.

20.

Kommunikáció

Beszédgyakorlatok: hangsúly, mondat /szótaglánc játék, mese v. történet folytatása, mese v. történet befejezése/.

Fantázia serkentése, kreativitásfejlesztés. A képzelet, a vágyak mozgatása, kifejezővé tétele, az empátia fejlesztése a játékos gyakorlatok segítségével.

 

Beszédgyakorlat, fantázia-kreativitást fejlesztő játékok; Közös mese.

Üzenet a hátakon

Konta-Zsolnai: A szociális készség játékos fejlesztése az iskolában

21.

Kommunikáció

Kommunikációs gyakorlatok szóban és írásban.

A helyzethez illő szóhasználat, mondat- és szövegalkotás fejlesztése.

Fantázia serkentése, kreativitásfejlesztés.

 

 

 

 

 

Beszédgyakorlat. Fantáziát és kreativitást fejlesztő játékok.

Közös mese.

Konta-Zsolnai: A szociális készség játékos fejlesztése az iskolában

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

22.

Kommunikáció

Egyirányú kommunikációs helyzetek:

-           közlés,

-          előadás,

-           utasítás.

Korlátok, akadályok.

A kommunikáció szabályozása a kapcsolatformáknak megfelelően.

Szakmai és közéleti szövegek értelmezésének fejlesztése a környező világban való jobb eligazodás érdekében.

 

Kommunikációs helyzetgyakorlatok.

Honffy Pál: Lépcsők

23.

Kommunikáció

Egyirányú és kétirányú kommunikáció – visszacsatolás, kérdezés – segítés a megértésben.

Rugalmas, jó kapcsolatteremtő készség kialakítása.

Kommunikációs szabályok és szokások betartására nevelés.

 

Kommunikációs helyzetgyakorlatok

Konta-Zsolnai: A szociális készség játékos fejlesztése az iskolában

24.

Tömegkommunikáció. Nyelv megfigyelése, értelmezése.

Újságok nyelvezete, TV, rádió. Hirdetés.

A tömegkommunikáció híreinek, hirdetéseinek értelmezése.

 

Cikkek, hirdetések elemzése, értelmezése.

Express,

Kelet –Magyarország,

Keleti Apró

25.

Dolgozni szeretnék!

Álláskeresés technikái:

-          hirdetés,

-          érdeklődés telefonon.

A hirdetés valóságtartalmának megítélése.

Álláskeresés módjainak megismerése, megtanulása.

Rövid, tömör hirdetés-szöveg  összeállítása.

A kultúrált telefonálás szabályainak megismerése, gyakorlása.

 

Álláskeresés gyakorlása modellhelyzetben.

Szituációs játék..

 

26.

Dolgozni szeretnék!

Munkalehetőségek felkutatása.

Munkaügyi központ, munkaközvetítők felkeresése.

Munkával, álláskereséssel kapcsolatos érdeklődés felkeltése.

Célzott információgyűjtés önállóan.

Látogatás a Szabolcs- Szatmár

-Bereg Megyei Munkaügyi Központba.

Információk csoportos megbeszélése, értékelése.

 

A munkaügyi központ kiadványai, prospektusai

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

27.

Dolgozni szeretnék!

Önéletrajz írásának szabályai. Önéletrajz tartalma: /név, szül., cím, telefon/ célom: képzett-ségem, tanfolyamok; nyelvis-meret; egyéb pl: jogosítvány, Munkatapasztalat; személyes jellemzőim; dátum, aláírás/

 

Az önéletrajz írás szabályainak felidézése. A tömörítés és lényegkiemelés szabályainak alkalmazására nevelés.

Önéletrajz írása – gyakorlás

Varga Dóra: Anyanyelv és kommunikáció

Raátz Judit: nyelvi-kommunikációs tankönyv

28.

Dolgozni szeretnék!

Felkészülés az állásinterjúra:

-    első benyomások,

-    öltözködés,

-    helyes viselkedés,

-    a találkozón várható kérdések,

-    a munkáltatónak feltehető kérdések.

 

Az első benyomás fontosságának megláttatása, felkészítés a munkáltatóval való találkozás során előadódó helyzetekre, kérdésekre.

Szituációs gyakorlat

Köves J. Julianna: Illik tudni

29.

Dolgozni szeretnék

Állásinterjú szabályai: pontos megjelenés, metakommunikáció (mosoly, testtartás); kopogj; köszönj; név, kit keresel, ki vagy; kézfogás, miért jöttél.

Miért akarsz a vállalatnál dolgozni? Mit tudsz nyújtani a cégnek? (tapasztalt, készség-képesség)

 

A már megtanult szabályok gyakorlati  alkalmazása.

Szituációs gyakorlat

 

30.

Együttélés szabályai

Illemszabályok a munkahelyen:

-    étkezés,

-    köszönési formák,

-    főnök-beosztott viszony,

-    pletyka, bizalmaskodás,

-    párkapcsolat,

-    dohányzás,

-    mobiltelefon használata.

Pozitív attitűd kialakítása mások iránt:

- mások teljesítményének elismerése, megdicsérése

- a miénktől eltérő karakterű ember tolerálása.

Helyzetgyakorlat

Szituációelemzés:

-          Ki zörget?

 

 

 

Kovács Judit- Osvát Katalin: Nemcsak illemtan

Bagoly-Telkes: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában 

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

31.

Empátia

Másik ember viselkedésének, szándékainak megértése szocio-dramatikus szituációkon keresztül.

Empátia és a proszociális magatartás fejlesztése.

 Az együttérzés képességének fejlesztése, hogy problémával küzdő társát megértse és segítse.

Felelősségteljes, segítőkész viselkedés kialakítása.

 

 Empátiás készséget fejlesztő gyakorlatok, bizalomerősítő játékok.

Történetek megbeszélése.

Konta-Zsolnai: A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában

32.

Tolerancia

Tűrőképesség, szociális érzé-kenység.

A másik véleményének elfogadása, a sokféle megközelí-tés megtapasztalása.

Az empátia, az érzelmek és a felelősség egyeztetésén túl, az ellenérzések kezelésének megtanítása.

A segítő attitűd kialakítása.

 

Filmrészlet megtekintése.

Együttműködést toleranciát fejlesztő játékok: Jóságos manó

Mi lehet ez?

Konta-Zsolnai: A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában

33.

Kompromisszum készség, kreativitás, igény a kompromisszumra

Szociális v. kognitív problémamegoldás.

Frusztrációs tolerancia növelése.

Kreativitás fejlesztése.

Szituációs játék.

Irodalmi művekből vett példák konfliktushelyzeteinek visszajátszása célszereplőkkel.

 

 

34.

Vélemény – vita - érvelés

A véleményalkotás, vitatkozás szabályai.

Tapintat, hazugság.

A szituációnak megfelelő hangnem alkalmazására nevelés.

Játékszabályok betartására nevelés.

Vitatkozáskor érvekkel győzze meg vitapartnerét.

 

 

 

 

 

 

Vitaindító szemelvények. Vita-véleményérvelés.

Szekszárdi J.: Nevelési kézikönyv nemcsak osztályfőnököknek

 

Foglalkozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

35.

Konfliktus

Konfliktuskezelő stratégiák megismerése:

-     „szemet szemért, fogat fogért”

-     „aki megdob kővel, dobd vissza kenyérrel”

-     „kard által vész, ki kardot ragad”

Különböző konfliktus-megoldási módok jellemzői, az erőszak-menetes konfliktuskezelés nyeresége.

 

A konfliktusok erőszakmentes, konstruktív kezelésére nevelés.

Felelősségteljes magatartás kialakítása.

Szituációs gyakorlatok: jellegzetes hétköznapi konfliktushelyzetek megoldása.

Szekszárdi J: Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek

Konrád Lorenz: Kutya-erkölcsök

Vámos Miklós: A pofon

36.

Konstruktív konfliktuskezelés

Konstruktív konfliktuskezelés tanítása

Konfliktuskezelés:

- bosszantásra, ugratásra konstruktív válasz adásának megtanítása,

- megtámadás esetén segítségkérés technikáinak megismertetése,

- mérgesség kifejezése mérsékelt hangnemben, agresszió és verekedés nélkül történjen.

 

Szituációs játék: osztályban előforduló konfliktushelyzetek megoldása.

 Fejlesztő beszélgetés

Szekszárdi J: Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek

 

37.

Összefoglalás.

Éves munka értékelése.

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

KULCSKÉPESSÉGEK KIALAKÍTÁSA

Speciális szakiskola

                                                               2. év

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

  1.  

Ismerkedés a csoporttal

 

A bemutatkozás, a szemkontaktus gyakorlása, emlékezet fejlesztése, érzelmi hajlékonyság átélése.

 

Névlánc

Konta-Zsolnai: A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában

 

  1.  

Eredményes munkavégzés feltételei.

.

Munkavállaláshoz szükséges személyiségjegyek.

 Pszichikus funkciók:

-      érzékelés, észlelés,

-      figyelem (terjedelem, megoszlás, pontosság, szándékosság)

 

Érzékelés tudatosabbá tétele, hogy pl. időben érzékelje a munkahelyen előforduló veszélyeket.

Motiváció, törekvés kialakítása a szándékos figyelemre, összpontosításra.

 

 Személyiségjellemzők megismerése tapasztalati úton.

Megbeszélés.

Érzékelést, észlelést, figyelmet, koncentrációt fejlesztő gyakorlatok.

Michael DiSpezio: Ne higgy a szemednek!

 

 

  1.  

Eredményes munkavégzés feltételei.

Munkavállaláshoz szükséges személyiségjegyek.

 Pszichikus funkciók:

-      emlékezet, képzelet,

-      gondolkodás.

Emlékezés elősegítése gyakorlással.

A gondolkodási fázisok tudatos működtetetésére nevelés.

Memóriát fejlesztő gyakorlatok.

Gondolkodás műveleteinek tréningje.

Gondolkodást fejlesztő gyakorlatok.

 

Tóth Ernőné: Játékos okoskodás

 

  1.  

Eredményes munkavégzés feltételei.

Munkavállaláshoz szükséges személyiségjegyek.

 Pszichikus funkciók:

-      érzelem,

-      akarat (erőfeszítés, szorgalom)

 

 Önismeret, önkontroll, önnevelési készség, képesség alakítása, hogy tudja érzelmeit szabályozni, akaratát irányítani

Akaratfejlesztő gyakorlatok.

Drámajátékok.

 Irodalmi művekből vett példák  feldolgozása.

 

Mohás Lívia: Mit tudsz önmagadról?

 

  1.  

Eredményes munkavégzés feltételei.

Munkavállaláshoz szükséges személyiségjegyek.

Pszichikus funkciók:

-      szociális összetevők,

-      kooperatív technikák gyakorlása (együttműködési képesség, pontosság, kötelességtudat, felelősségtudat).

 

Segítség nyújtása a lelki egészség kialakításához, fenntartásához.

Együttműködésre nevelés a munkában.

Szabályalkotó játékok.

Bagoly- Telkes: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában.

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

  1.  

Eredményes munkavégzés feltételei.

Munkavállaláshoz szükséges személyiségjegyek.

 A testi adottságok szerepe az eredményes munkavégzésben.

A munkavégzés fizikális összetevői:

-      erőnlét,

-      állóképesség,

-      fizikum,

-      betegség.

 

Annak tudatosítása, hogy a munkavégzéshez megfelelő fizikum és egészség szükséges. Az élet és az egészség feltétlen tiszteletének kialakítása.

 

Oktatófilm megtekintése.

Gyűjtőmunka.

Szemléltetés, szemléltetőanyag elemzése.

Beszélgetés.

Mohás Lívia: Mit tudsz önmagadról?

 

  1.  

Személyiségjegyeink fejlesztési módja, lehetőségei.

Munkavállaláshoz szükséges személyiségjegyek.

Önkontroll: a hátráltató érzelmek, impulzusok kordában tartása.

 

A tanulók önismeretének fejlesztése.

Reális önismeret kialakítása.

Önismereti játékok. Önismereti napló vezetése

Konta-Zsolnai: A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában

 

  1.  

Személyiségjegyeim.

Munkavállaláshoz szükséges személyiségjegyek.

 Saját tulajdonságok felmérése, összevetése a választott pályáról szerzett ismerettel.

Önismereti teszt kitöltése, értékelése.

A tanulók azon tulajdonságainak fejlesztése, mely növeli esélyeiket a munkahelyen.

Ismerje erényeit, hibáit, fogadja el önmagát.

 

 

Önismereti teszt.

Beszélgetés.

 

Fürstné Kólyi Erzsébet – Sipos Endre: Milyen legyek?

 

9-10.

Munkaügyi Központ meglátogatása.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Munkaügyi Központ felkeresése, bemutatása:

-      szerepe,

-      szolgáltatásainak megismerése,

-      kirendeltségei,

-      regisztráció és együttműködés,

-      támogatási formák,

-      pályaismertetések,

-      foglalkozások.

 

 A munkaügyi központ feladatának, szolgáltatásainak tudatosítása annak érdekében, hogy tudja használni a munkaügyi központ által nyújtott segítséget.

Tanulmányi látogatás.

Ismeretterjesztő anyagok tanulmányozása.

Gyűjtőmunka.

 

A munkaügyi központ kiadványai:

  -ismertetők,

   -prospektusok,

   -kiadványok.

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

 

11-14.

 

Továbbtanulási lehetőségek

 

Továbbtanulási lehetőségek az iskolában:

Látogatás a:

-      Nyíregyházi Kenyérgyárba

-      Tulipa Kft-be

-      ABC-be.

Megfigyelési szempontok:

-        dolgozók tevékenysége,

-        munkafolyamatok, műveletek,

-        munkakörülmények,

-        munkavédelmi előírások,

-        dolgozókkal szemben támasztott

  pszichikai, fizikai követelmények.

Egyéb munkaerő-piaci képzési lehetőségek.

 

 

Az élethosszig tartó tanulás fontosságának  megláttatása.

Érdeklődés felkeltése, motiváció egy második szakma ill. szakirányú képzés elsajátítására.

Az iskola ilyen irányú lehetőségeinek bemutatása.

 

Tanulmányi látogatás.

Önálló megfigyelés adott szempontok alapján.

Célzott információgyűjtés önállóan.

Tapasztalatok rögzítése. Megbeszélés.

 

 

 

15.

 

Dolgozni szeretnék!

 

Álláskeresés technikái:

-          informálódás,

-          gyakorló szakemberekkel folytatott beszélgetések,

-          szakmai kamarákkal való kapcsolatfelvétel,

-          állásbörzéken való részvétel,

-          munkaerő-kölcsönző cégekhez történő bejelentkezés,

-          állást kínáló szervek, munkaerő-közvetítő irodák,

-          internetes információgyűjtés,

-          érdeklődés telefonon.

 

 

 

 

 

Munkával, álláskereséssel kapcsolatos érdeklődés felkeltése.

Álláskeresés új módjainak megismerése, gyakorlása. Korszerű álláskeresési szokások kialakítása.

Célzott információgyűjtés önállóan.

A kulturált telefonálás szabályainak alkalmazására nevelés.

 

 

Gyűjtőmunka.

Internet használata.

 

Munkaügyi központ kiadványai, prospektusok

 

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

16.

Dolgozni szeretnék!

Álláskeresés technikái:

 Hirdetés:

-      újsághirdetések,

-      Tv-ben megjelenő hirdetések értelmezése.

Álláshirdetések feladása.

 Reagálás újságokban  megjelenő álláshirdetésekre.

 

A választott pályának megfelelő hirdetés önálló kikeresése újságból.  

Rövid, tömör hirdetésszöveg  kis segítséggel történő összeállítása, feladása.

Hirdetési újságokban való tájékozódás gyakoroltatása.

Gyűjtőmunka.

Keleti-apró,

Express újság.

 

17.

Dolgozni szeretnék!!

Önéletrajz írásának szabályai.

 Önéletrajz tartalma:

-          név, születési hely, idő, cím, telefon,

-          képzettségem, tanfolyamok;

-          nyelvismeret;

-          egyéb pl: jogosítvány,

-          munkatapasztalat,

-          célom,

-          személyes jellemzőim;

-          dátum, aláírás.

A tanulók felkészítése az önállóan elkészített, szakszerű önéletrajz megírására, elmondására.

 A tömörítés és lényegkiemelés szabályainak alkalmazására nevelés.

Önéletrajz írása, elmondása.

Szituációs gyakorlat.

Raátz Judit: Nyelvi- kommunikációs tankönyv

 

Varga Dóra: Anyanyelv és kommunikáció

 

 

18.

Dolgozni szeretnék!

Mi szükséges a sikeres munkavállaláshoz?

-          felkészültség, munkaerő-piaci információk,

-          jó benyomás: öltözködés, határozottság, érdeklődés…

-          szakmai tudás,

-          verbális és nonverbális kommunikáció,

-          rugalmas, jó kapcsolatteremtő készség,

-          szociális kompetenciák,

-          reális önismeret,

-          érdekérvényesítés.

A munkaerő-piacon való érvényesüléshez szükséges viselkedési formák, technikák elsajátíttatása.

Tulajdonságlista összeállítása.

Természetes élethelyzetek modellálása gyakorlati formában.

Szituációs játék.

Mohás Lívia: Mit tudsz önmagadról?

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

19.

Dolgozni szeretnék!

Felkészülés az interjúra:

-          tájékozódás,

-          megjelenés,

-          nyugalmi technikák,

-          bízzunk magunkban.

Az álláskeresés buktatói:

-          ömlengős bemutatkozás,

-          beképzeltség,

-          elutasítástól való félelem.

-           

A munkaerő-piacon való érvényesüléshez szükséges viselkedési formák, technikák elsajátíttatása.

Egyszerű relaxációs technikák megtanítása.

Szituációs gyakorlat.

Relaxációs módszerek: biztonságérzetet, önbizalmat, pozitív beállítódást erősítő formák kipróbálása.

 

 

20.

Dolgozni szeretnék!

Viselkedés álláskeresés alkalmával, elbeszélgetés szabályai:

-          pontos megjelenés,

-          metakommunikáció (mosoly, testtartás);

-          kopogás; köszönés formái;

-          bemutatkozás, kézfogás,

-           kit keresel,  

-          miért jöttél.

Miért akarsz a vállalatnál dolgozni?

 Mit tudsz nyújtani a cégnek? (tapasztalat, készség-képesség)

 

A munkaerő-piacon való érvényesüléshez szükséges viselkedési formák, technikák elsajátíttatása.

Megjelenése, kommunikációja a helyzethez illő legyen.

Szituációs gyakorlat.

 

 

 

21.

A felelősségről

- NEM-et mondás.

A választott tevékenység végig-vitele akadályokba ütközve is.

Tevékenységek következményei.

Az egyén szabadsága a közösségben.

„Nemet mondani” a közösség elvesztése nélkül.

Választási lehetőséggel való élés.

Hogyan tudok visszautasítani? – visszautasítási technikák.

 

Vállalja a felelősséget tevékenységének következményeiért.

Tudja mások ráhatását, nyomását visszautasítani, tudjon NEM-et mondani.

Szituációs játékok.

„bajkeverő- áldozat” típusú helyzetek megélésének, megoldásának gyakorlása.

Irodalmi művekből, filmekből  vett példák konfliktushelyzeteinek visszajátszása célszereplőkkel.

Feszültségkeltő helyzetek elaborációjának gyakorlása.

 

Bagoly-Telkes: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

 

22.

 

Felelősség önmaguk iránt

 

Egészséges elv iránti elkötelezettség:

-      Higiénia

-      Táplálkozás

-      Mozgás…

Attitűdök:

-      Céltudatosság,

-      Kitartás,

-      Akaraterő,

-      Erkölcsösség.

 

 

 

 

Egészséges életmód iránti elkötelezettség kialakítása. Pozitív attitűdök megerősítése.

Segítségnyújtás önmaga megvédéséhez.

 

Tabló készítése.Saját élmények, környezetből vett esetek megbeszélése.

 

Csendes Éva: Életvezetési ismeretek és készségek

 

 

 

    23.

 

Felelősség társaink iránt:

előítéletek

 

Fogalmi és értelmezési háttér.

Előítéletek:

-          forrásai,

-          kialakulásának lehetséges okai,

-          szerepe,

-          szintjei.

 

 

A társak iránti felelősségérzet kialakítása, fejlesztése.

A társakkal való együttműködés fontosságának megláttatása.

 

Csuklyás veréb

Vitaindító szemelvények – vita.

Fejlesztő beszélgetések.

 

Szekszárdi J: Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek

 

Mohás Lívia: Mit tudsz önmagadról?

 

 

 

 

24.

 

Felelősség társaink iránt:

mások, a „másság”

 

Mások, a „másság” elfogadása, empátia, kongruencia.

Pozitív attitűd.

Tolerancia.

 

Nyílt, őszinte, másokat elfogadó attitűd kialakítása.

Beleérző-megértő viszonyulás fejlesztése.

Minősítés, elítélés és megítélés nélküli elfogadás képessége. Másik megerősítésére nevelés.

 

 

 

 

Empátiás készséget fejlesztő gyakorlatok, bizalomerősítő játékok.

 

 

Konta-Zsolnai: A szociális készségek fejlesztése az iskolában

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

 

25.

 

Munkahelyi felelősség

 

Munkahely jó híre.

Munkavédelmi szabályok betartása: ön és mások biztonsága.

Üzemi baleset megelőzése.

Rend, tisztaság szerepe.

Okozott kár megtérítése: anyagi felelősség.

 

A balesetvédelmi szabályok fontosságának tudatosítása.

Munkavédelmi, technológiai szabályok, utasítások betartására nevelés.

 Munkahelyi környezet tisztántartására nevelés.

A munkával kapcsolatos jogok és kötelességek megismertetése.

 

 

Fejlesztő beszélgetés.

 

 

 

26.

 

Beilleszkedés a munkahelyen

 

Az egyén viszonya másokhoz:

-      Önérvényesítés – alkalmazkodás.

-      Nyitottság – zárkózottság.

-      Társaság kedvelése – kerülése.

-      Egyenesség – őszintétlenség.

-      Önzetlenség – irigység.

-      Tiszteletadás – tiszteletlenség.

-      Figyelmesség – udvariatlanság.

-      Gőgösség – hízelgés.

-      Tárgyilagosság – elfogultság.

 

Felelősségérzet kialakítása önmaga és embertársai iránt.

A munkahelyre, a munkahelyi kollektívába történő beilleszkedés elősegítése.

A helyes értékválasztás elősegítése.

 

Szerepjáték.

Szituációs játék.

 

Gönczöl Enikő: Én és a többiek.

A világ és én I-II-III.

 

Mohás Lívia: Mit tudsz önmagadról?

 

 

 

 

27.

 

Problémahelyzetek a munkahelyen

 

Problémahelyzetek megoldása:

-          probléma definiálása,

-          alternatívák,

-          helyes döntés alapján kivitelezett viselkedés.

 

A munkahelyi együttműködés szabályainak elsajátíttatása.

 A sajátos nevelési igényű tanulók megsegítése a személyközi problémák kezelésében.

 

 

 

 

 

Szerepjáték.

Gyakorlás.

 

Jamie Walker: Feszültségoldás az iskolában

Játékok és gyakorlatok

 

 

Foglal-kozás

 

Tananyag

 

Tartalom

 

Cél

 

Módszer

 

Irodalom

 

 

 

28.

Vélemény nyilvánítása

Vita, érvelés:

-      Tényszerű, reális kiindulás,

-      Világos céltételezés,

-      Meggyőzés szándéka,

-      Megfelelő indoklás.

 

Szóbeli kommunikáció fejlesztése, gyakorlása.

Kulturált érintkezésre szoktatás.

 

Saját élmények, környezetből vett esetek megbeszélése.

Raátz Judit: Nyelvi- kommunikációs tankönyv

 

29.

Konfliktusok kezelése.

Folyamata: keletkezés, kibontakozás, megoldás.

Megoldatlanság és következményei.

Mi segíti az emberekkel való bánni tudást?

   Tisztelet – lenézés.

   Szeretet – ridegség, gyűlölet.

   Megbecsülés – semmibe vétel.

   Szimpátia – antipátia.

   Empátia – közömbösség.

   Nyitottság – zárkózottság.

 

Felkészítés a helyes konfliktuskezelésre, mentálhigiénés magatartásra.

Problémakezelő, témafeldolgozó módszerek, technikák.

Szekszárdi Júlia: A konfliktuskezelés gyakorlása

 

30.

Kommunikáció szerepe a konfliktusok kezelésében.

Konfliktusmegoldás lehetséges lépései:

-         probléma felmérése, meghatározása,

-         okok feltárása,

-         megoldási lehetőségek számbavétele.

-         lehetséges reakciók mérlegelése.

-         megoldások kiválasztása és     végrehajtása.

 

A fiatalok felkészítése, arra, hogy bátran, nyíltan, de ne sértően tárják fel az okokat, ismerjék be hibáikat, ha kell, és törekedjenek a kompromisszumra.

Szerepjátékok.

Konfliktusok megoldása verbális és nonverbális módszerekkel.

Mészáros András: Gondolkodás és viselkedés

Oláh Erzsébet-Zsidi Zoltán: Mit tehet az osztályfőnök?

 


Foglal-kozás

Tananyag

Tartalom

Cél

Módszer

Irodalom

 

31-32.

Konfliktusok kezelése.

Konfliktuskezelő stratégiák:

-          önérvényesítő /győztes-vesztes/

-          önálávető /alkalmazkodó vagy engedékeny/

-          elkerülő

-          kompromisszumkereső /együttműködés, kölcsönös bizalom, igazságosság /

-          problémamegoldó stratégia /együttműködés, közös megegyezés, érdek, szándék, szükséglet egyeztetése./

Problémahelyzetek megoldása, pozitív leküzdési stratégiák felhasználásával.

Munkahelyi együttműködés szabályainak elsajátíttatása.

Kompromisszumkészség, igény kialakítása a konszenzusra.

Szerepjátékok.

Szituációs játékok.

 

Mészáros András: Gondolkodás és viselkedés

Oláh Erzsébet-Zsidi Zoltán: Mit tehet az osztályfőnök?

33.

Munkaerő-piaci ismeretek

Munkaviszonnyal kapcsolatos ismeretek:

-          munkaviszony, munkaszerződés,

-          munkaidő, túlmunka,

-          munkabér,

-          járulékos juttatások,

-          kötelező és adható juttatások,

-          béreket terhelő levonások,

-          TB, nyugdíjpénztár,

-          munkaviszony megszüntetése,

Legyen tájékozott a munkaviszonnyal kapcsolatos kérdéskörben.

Beszélgetés

Szemléltetés

 

 

34.

Munkaerő-piaci ismeretek

Munkaviszonnyal kapcsolatos ismeretek:

-          alapbérért és külön díjazásért végzett munka,

-          betegállomány, táppénz,

-          pihenőidő, fizetett szabadság,, fizetés nélküli szabadság, tanulmányi szabadság,

-          egészséges és egészségtelen munkakörülmény,

-          a „fekete” foglalkoztatás következményei,

-          a munkanélküliség kezelésének állami eszközei.

A legális munkaviszony előnyeinek megismertetése, a „fekete” munka veszélyeinek megláttatása.

Beszélgetés

Szemléltetés

 

Foglal-kozás

Tananyag

Tartalom

Cél

Módszer

Irodalom

35.

Munkahelyi demokrácia

Munkahelyi demokrácia.  Érdekérvényesítő szervezetek.

Érdekvédelmi szervezetek.

-          Támogatási formák.

-          Juttatások.

-          Szolgáltatások.

Hasznos címek, telefonszámok.

A  munkahelyeken működő érdekérvényesítő szervezetek felépítésének, munkájának, a szervezet által nyújtott lehetőségeknek megismertetése.

Ismeretek nyújtása mindazon szervezetekről, melyek probléma esetén segítséget nyújthatnak.

 

Szemléltetés.

Gyűjtőmunka.

Tréningek.

 

36.

Mi kell a munkahely megtartásához?

Kulcsképességek a munkahelyen:

-          szakmai tudás,

-          folyamatos és jó munkavégzés,

-          munkaszeretet,

-          munkafegyelem,

-          szorgalom,

-          fáradtság leküzdése,

-          reális önismeret,

-          alkalmazkodás a munkahelyi körülményekhez, vezetőkhöz, munkatársakhoz.

 

 

A munkahelyi beilleszkedés, a munkahelyi együttműködés és viselkedés legfontosabb szabályainak megismertetése.

A fegyelmezett, pontos, igényes munkavégzésre nevelés.

Alkalmazkodó magatartás formálása.

Pozitív jövőkép kialakítása saját sorsát, érvényesülési lehetőségeit illetően.

Szituációs játék.

Mohás Lívia: Mit tudsz önmagadról?

 

Mészáros András: Gondolkodás és viselkedés

37.

Éves munka értékelése.

 

 

 

 


Felhasznált irodalom

 

 

 

 

Bagoly Emőke – Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában

Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.    1-306 p

Fedor – Kovács – Osvát: Vidám illemtan

Fejér István: Tudni illik, hogy mi illik

Minerva, Budapest, 1966. 1-287 p.

Halák László: Illemkocka

Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1984. 1-195. p.

Konta Ildikó – Zsolnai Anikó: A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.    1-117 p.

Kósáné Dr. Ormai Vera: Fejlődéslélektani vizsgálatok

Tankönyvkiadó, Budapest, 1986.    1-342 p.

Kósáné Ormai Vera: Pszichológus az iskolában

OKKER, Budapest, 1999.    1-288 p.

Kovács Judit – Osvát Katalin: Nemcsak illemtan

Móra Könyvkiadó, Budapest, 1978. 1-278. p.

Köves J. Julianna: Illik tudni

K. n. K. Kiadó, Budapest, 1995. 1-180 p.

Mészáros András: Gondolkodás és viselkedés

Flaccus Kiadó, Budapest, 2000. 1-270. p.

Mohás Lívia: Mit tudsz önmagadról?

Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest, 1977. 1-234. p.

Oláh Erzsébet – Zsidi Zoltán: Mit tehet az osztályfőnök?

Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft. Debrecen, 1-261. p.

Szerk: Szekszárdi Júlia: Nevelési kézikönyv nemcsak osztályfőnökök számára

OKI Kiadó - Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.    1-445 p.