KULCSKÉPESSÉGEK KIALAKÍTÁSA
Speciális szakiskola
1.
év
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Tevékenységi formák, módszerek |
Irodalom |
1. |
Ismerkedés a csoporttal |
|
A bemutatkozás, a
szemkontaktus gyakorlása, emlékezet fejlesztése, érzelmi hajlékonyság
átélése. |
Névlánc |
Konta-Zsolnai: A szociális
készségek játékos fejlesztése az iskolában |
2. |
Ki vagyok én? Szisztematikus önvizsgálat |
Ki vagyok? Honnan jöttem? Milyen vagyok? - Külső tulajdonságaim
(alkatom, mozgásom…) Milyennek látnak mások? |
Konkrét önismeret
fejlesztése. Önismeret, önkontroll, önnevelési készség, képesség alakítása. |
Fejlesztő beszélgetés. Tematikus önismereti,
önbizalom erősítő játékok,
helyzetgyakorlatok. Önarckép, karikatúra
készítése. . |
Kósáné-Járó-Kalmár Fejlődéslélektani
vizsgálatok Konta-Zsolnai: A szociális
készségek játékos fejlesztés /önismeretei játékok/ |
3. |
Ki vagyok én? Szisztematikus önvizsgálat |
Milyen vagyok? - Belső tulajdonságaim
(természetem, vérmérsékletem, érzelmi világom, cselekedeteim, tetteim,
szokásaim, elveim, erkölcsi világom). Milyennek látnak mások? |
Önismeret, önkontroll,
önnevelési készség, képesség alakítása. |
Fejlesztő beszélgetés Tematikus önismereti,
önbizalom erősítő játékok,
helyzetgyakorlatok |
Kósáné-Járó-Kalmár Fejlődéslélektani
vizsgálatok Konta-Zsolnai: A szociális
készségek játékos fejlesztés /önismeretei játékok/ |
4. |
Ki vagyok én? Önbizalom. |
Célok, lehetséges
választások, képességek, rejtett, vagy látható erőforrások. |
Önbizalom fejlesztése,
értékek és képességek biztos tudásának kialakítása. |
Tematikus önismereti,
önbizalom-erősítő játékok, helyzetgyakorlatok. |
Fürstné Kólyi
Erzsébet-Sipos Endre: Milyen legyek? |
5. |
Ki vagyok én? Pontos önértékelés. |
|
Pozitív én feltárása:
pozitívumok, erősségek, értékek felfedeztetése. |
Teszt. Fejlesztő beszélgetés. Szociometria térben,
mozgással. |
Kósáné: Pszichológus az iskolában
Önismereti teszt |
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
6. |
Szakmaválasztás szükségletek-lehetőségek. |
Érdeklődési irány –
választás lehetősége - felelősség |
A személyes törekvések,
közelebbi és távolabbi célok tudatos megtervezésére nevelés. Képességek,
erőforrások felismertetése, mozgósítása a célok elérése érdekében. |
Fejlesztő beszélgetések Képességfa |
Konta-Zsolnai: A szociális
képességek játékos fejlesztése az iskolában |
7. |
Életvezetés – önálló életvezetés. |
Szerepek – feladatszerepek.
(Dolgozó ember, közösségi ember, házastárs, szülő, barát…) |
Önmegvalósítás pozitív
vonásainak erősítése. Az egyes szerepekhez
tartozó feladatok megismerése. Felkészítés az élet szerepeinek betöltésére. |
Gyűjtőmunka: életszerepek. Szituációs játékok. |
Csendes Éva: Életvezetési ismeretek és
készségek. |
8. |
Életvezetés - önálló életvezetés |
Egészséges élet iránti
elkötelezettség a test egészsége: - személyes higiéné, - test és ruházat gondozása, - korszerű táplálkozás, - mozgás, - napirend. |
Következetes testápolás,
tudatos higiénés magatartás igényének kialakítása. Az egészséges, igényes,
kulturált étkezés szokásának kialakítása. |
Egészséges életmód TOTO
kitöltése. Gyűjtőmunka, tabló
készítése. |
Csendes Éva: Életvezetési ismeretek és
készségek. |
9. |
Életvezetés – önálló életvezetés |
Egészséges élet iránti
elkötelezettség a
lélek egészsége: - siker-kudarc - konfliktus-stressz-relaxáció, - empátia, tolerancia. - Segítőkészség. |
Az egészséges életmód elemi
szabályainak ismerete. Mentálhigiénés magatartás
fejlesztése. |
A mentálhigiénés szokások
gyakorlása. Szituációs gyakorlatok. Relaxáció. |
Csendes Éva: Életvezetési ismeretek és
készségek. |
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
10. |
Életvezetés - önálló életvezetés |
Egészséges életrend
kialakítása. Megfelelő időbeosztás. Szabadidő hasznos eltöltése, az aktív pihenés. A felfrissülés és
örömszerzés alkalmainak (játék, sport, zene …) lehetőségei. |
Az élet és az egészség
feltétlen tiszteletének kialakítása. A felfrissülés és örömszerzés alkalmainak
(játék, sport, zene …) megismertetése.
Értékek bemutatása, vonzóvá
tétele. |
Oktatófilm megtekintése. Gyűjtőmunka. Szemléltetés,
szemléltetőanyag elemzése. Beszélgetés. |
Csendes Éva: Életvezetési ismeretek és
készségek. |
11. |
A kulturált viselkedés
általános szabályai. |
A társas érintkezés
etikettszerű szabályai: - a köszönés formái, - a megszólítás
szabályai, - a bemutatkozás szabályai, - a társalgás szokásai. |
A kultúrált viselkedés
általános szabályainak megismertetése. A kapcsolatteremtés technikáinak
gyakoroltatása felnőttel, gyerekkel szemben, idegen környezetben. |
Helyzetgyakorlat Kapcsolatteremtő játékok:
bemutatkozás, bemutatkozás I. Szituációelemzés |
Konta-Zsolnai: A szociális
készség játékos fejlesztése az iskolában Bagoly-Telkes:
Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában
|
12. |
A kulturált viselkedés
általános szabályai. |
Az etikett szerinti
megjelenés és viselkedés különböző élethelyzetekben : -
munkahelyen, -
munkahelyi
rendezvényen, -
vendégségben, -
beteglátogatáskor.
|
A fiatalok
viselkedéskultúrájának fejlesztése. Pozitív szokások facilitálása.
|
Természetes élethelyzetek
modellálása. Divatbemutató. Helyzetgyakorlatok. Szituációs játékok. |
Ahpdriana Hunter: Etikett Fejér István: Tudni illik,
hogy mi illik |
13. |
A kulturált viselkedés
általános szabályai. |
Felkészítés a társadalmi
érintkezés kötöttebb szabályaira munkahelyi etikett: -
különleges
alkalmak, rendezvények, -
társasági
összejövetel, -
éttermi
etikett, -
hivatalos
alkalmak. |
Felkészítés a társadalmi
érintkezés kötöttebb szabályaira. |
Konkrét helyzetek megélése,
gyakorlása. Szituációs játékok. |
Adriana Hunter: Etikett
Fejér István: Tudni illik, hogy mi illik |
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
14. |
A kulturált viselkedés
általános szabályai. |
Szabadidős illemszabályok
és szokások: -
otthon, -
nyaralás közben, -
szórakozóhelyen. |
A gyakorlati életben
előforduló helyzetek illemszabályainak megismertetése, gyakoroltatása a
társadalmi beilleszkedés, elfogadás érdekében. |
Helyzetgyakorlat. Életvezetési játékok. Helyzetgyakorlatok. |
Konta-Zsolnai: A szociális
készség játékos fejlesztése az iskolában Halák László: Illemkocka |
15. |
A kulturált viselkedés
általános szabályai. |
Telefonos kapcsolattartás,
ügyintézés, segítségnyújtás. -
személyes
probléma, -
tanácskérés, -
teendők baleset
esetén. |
A telefonálási szabályok,
szokások megismerése, begyakorlása. Kritikus helyzetben lehetséges megoldási
stratégiák begyakorlása, alkalmazása. |
Tanult szokások gyakorlása. Szituációs játékok. |
Fedor-Kovács-Osvát: Vidám
illemtan Köves J. Julianna: Illik
tudni |
16. |
Kommunikáció. |
Kommunikáció fogalma, kommunikációs
csatornák, használatuk, -
szimbolikus -
verbális -
non verbális. Kapcsolatteremtés,
kapcsolattartás, kapcsolatzárás. |
Eligazodás segítése az
emberi kapcsolatok kommunikációjának világában. A kommunikáció
kezdeményezésének és fenntartásának gyakorlása különböző szituációkban. |
Szituációs játékok,
helyzetgyakorlatok. Kapcsolatteremtési- és
megtartási játékok célfeladattal. |
Montágh Imre: Mondjam, vagy
mutassam? |
17. |
Kommunikáció. |
A mindennapok
kommunikációja. -
köszönés, -
bemutatkozás, -
érdeklődés, -
jó kívánságok. |
Szóbeli kommunikáció
fejlesztése. A kultúrált érintkezés szabályainak
tudatosítása. |
Szituációs játékok,
helyzetgyakorlatok. Kommunikációt fejlesztő
gyakorlatok. |
Fürstné Kólyi Erzsébet:
Hogyan viselkedjem? Raátz Judit:
Nyelvi-kommunikációs tankönyv |
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
18. |
Kommunikáció. |
Érintkezési szokások:
tekintet, mimika, gesztus, mozgás, testtartás, térbeli távolság szerepe a
kommunikációban. |
Célszerű, kifejező
testbeszéd kialakítása. Egymásra figyelés, önkifejezésre való koncentrálás,
kreativitás fejlesztése. Mosoly! |
Önismereti játékok.
Szerepjáték, helyzetgyakorlat. Pantomimes gyakorlatok. Verbális és nonverbális
kísérő elemek gyakoroltatása. |
Konta-Zsolnai: A szociális
készség játékos fejlesztése az iskolában |
19. |
Kommunikáció |
Társalgási szokások: -
beszéd és
hallgatás, -
a beszéd
tartalma. Szövegfonetikai eszközök: beszéd tempója, beszédhang,
kiejtés, hangmagasság, hangszín, hanglejtés, hangerő, hangsúly, beszédszünet. |
Társas kapcsolatok
fejlesztése. Szövegfonetikai eszközök
tudatos használatára nevelés a kommunikációban. |
Beszédgyakorlat. Csoportos kommunikációs
játékok. Szituációs játékok. |
Allan Pease: Testbeszéd Roger E. Axtell: Gesztusok. |
20. |
Kommunikáció |
Beszédgyakorlatok:
hangsúly, mondat /szótaglánc játék, mese v. történet folytatása, mese v.
történet befejezése/. |
Fantázia serkentése,
kreativitásfejlesztés. A képzelet, a vágyak mozgatása, kifejezővé tétele, az
empátia fejlesztése a játékos gyakorlatok segítségével. |
Beszédgyakorlat,
fantázia-kreativitást fejlesztő játékok; Közös mese. Üzenet a hátakon |
Konta-Zsolnai: A szociális
készség játékos fejlesztése az iskolában |
21. |
Kommunikáció |
Kommunikációs gyakorlatok
szóban és írásban. |
A helyzethez illő
szóhasználat, mondat- és szövegalkotás fejlesztése. Fantázia serkentése,
kreativitásfejlesztés. |
Beszédgyakorlat. Fantáziát
és kreativitást fejlesztő játékok. Közös mese. |
Konta-Zsolnai: A szociális
készség játékos fejlesztése az iskolában |
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
22. |
Kommunikáció |
Egyirányú kommunikációs
helyzetek: -
közlés, -
előadás, -
utasítás. Korlátok, akadályok. |
A kommunikáció szabályozása
a kapcsolatformáknak megfelelően. Szakmai és közéleti
szövegek értelmezésének fejlesztése a környező világban való jobb eligazodás
érdekében. |
Kommunikációs
helyzetgyakorlatok. |
Honffy Pál: Lépcsők |
23. |
Kommunikáció |
Egyirányú és kétirányú
kommunikáció – visszacsatolás, kérdezés – segítés a megértésben. |
Rugalmas, jó
kapcsolatteremtő készség kialakítása. Kommunikációs szabályok és
szokások betartására nevelés. |
Kommunikációs
helyzetgyakorlatok |
Konta-Zsolnai: A szociális
készség játékos fejlesztése az iskolában |
24. |
Tömegkommunikáció. Nyelv
megfigyelése, értelmezése. |
Újságok nyelvezete, TV,
rádió. Hirdetés. |
A tömegkommunikáció
híreinek, hirdetéseinek értelmezése. |
Cikkek, hirdetések
elemzése, értelmezése. |
Express, Kelet –Magyarország, Keleti Apró |
25. |
Dolgozni szeretnék! |
Álláskeresés technikái: -
hirdetés, -
érdeklődés
telefonon. A hirdetés
valóságtartalmának megítélése. |
Álláskeresés módjainak
megismerése, megtanulása. Rövid, tömör hirdetés-szöveg
összeállítása. A kultúrált telefonálás
szabályainak megismerése, gyakorlása. |
Álláskeresés gyakorlása
modellhelyzetben. Szituációs játék.. |
|
26. |
Dolgozni szeretnék! |
Munkalehetőségek
felkutatása. Munkaügyi központ,
munkaközvetítők felkeresése. |
Munkával, álláskereséssel
kapcsolatos érdeklődés felkeltése. Célzott információgyűjtés
önállóan. |
Látogatás a Szabolcs-
Szatmár -Bereg Megyei Munkaügyi
Központba. Információk csoportos
megbeszélése, értékelése. |
A munkaügyi központ
kiadványai, prospektusai |
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
27. |
Dolgozni szeretnék! |
Önéletrajz írásának
szabályai. Önéletrajz tartalma: /név, szül., cím, telefon/ célom:
képzett-ségem, tanfolyamok; nyelvis-meret; egyéb pl: jogosítvány,
Munkatapasztalat; személyes jellemzőim; dátum, aláírás/ |
Az önéletrajz írás
szabályainak felidézése. A tömörítés és lényegkiemelés szabályainak
alkalmazására nevelés. |
Önéletrajz írása –
gyakorlás |
Varga Dóra: Anyanyelv és
kommunikáció Raátz Judit:
nyelvi-kommunikációs tankönyv |
28. |
Dolgozni szeretnék! |
Felkészülés az
állásinterjúra: - első benyomások, - öltözködés, - helyes viselkedés, - a találkozón várható kérdések, - a munkáltatónak feltehető kérdések. |
Az első benyomás
fontosságának megláttatása, felkészítés a munkáltatóval való találkozás során
előadódó helyzetekre, kérdésekre. |
Szituációs gyakorlat |
Köves J. Julianna: Illik
tudni |
29. |
Dolgozni szeretnék |
Állásinterjú szabályai:
pontos megjelenés, metakommunikáció (mosoly, testtartás); kopogj; köszönj;
név, kit keresel, ki vagy; kézfogás, miért jöttél. Miért akarsz a vállalatnál
dolgozni? Mit tudsz nyújtani a cégnek? (tapasztalt, készség-képesség) |
A már megtanult szabályok
gyakorlati alkalmazása. |
Szituációs gyakorlat |
|
30. |
Együttélés szabályai |
Illemszabályok a
munkahelyen: - étkezés, - köszönési formák, - főnök-beosztott viszony, - pletyka, bizalmaskodás, - párkapcsolat, - dohányzás, - mobiltelefon használata. |
Pozitív attitűd kialakítása
mások iránt: - mások teljesítményének
elismerése, megdicsérése - a miénktől eltérő
karakterű ember tolerálása. |
Helyzetgyakorlat Szituációelemzés: -
Ki zörget? |
Kovács Judit- Osvát
Katalin: Nemcsak illemtan Bagoly-Telkes:
Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában
|
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
31. |
Empátia |
Másik ember viselkedésének,
szándékainak megértése szocio-dramatikus szituációkon keresztül. |
Empátia és a proszociális
magatartás fejlesztése. Az együttérzés képességének fejlesztése,
hogy problémával küzdő társát megértse és segítse. Felelősségteljes,
segítőkész viselkedés kialakítása. |
Empátiás készséget fejlesztő gyakorlatok,
bizalomerősítő játékok. Történetek megbeszélése. |
Konta-Zsolnai: A szociális
készségek játékos fejlesztése az iskolában |
32. |
Tolerancia |
Tűrőképesség, szociális
érzé-kenység. A másik véleményének
elfogadása, a sokféle megközelí-tés megtapasztalása. |
Az empátia, az érzelmek és
a felelősség egyeztetésén túl, az ellenérzések kezelésének megtanítása. A segítő attitűd
kialakítása. |
Filmrészlet megtekintése. Együttműködést toleranciát
fejlesztő játékok: Jóságos manó Mi lehet ez? |
Konta-Zsolnai: A szociális
készségek játékos fejlesztése az iskolában |
33. |
Kompromisszum készség,
kreativitás, igény a kompromisszumra |
Szociális v. kognitív
problémamegoldás. |
Frusztrációs tolerancia
növelése. Kreativitás fejlesztése. |
Szituációs játék. Irodalmi művekből vett
példák konfliktushelyzeteinek visszajátszása célszereplőkkel. |
|
34. |
Vélemény – vita - érvelés |
A véleményalkotás,
vitatkozás szabályai. Tapintat, hazugság. |
A szituációnak megfelelő
hangnem alkalmazására nevelés. Játékszabályok betartására
nevelés. Vitatkozáskor érvekkel
győzze meg vitapartnerét. |
Vitaindító szemelvények.
Vita-véleményérvelés. |
Szekszárdi J.: Nevelési
kézikönyv nemcsak osztályfőnököknek |
Foglalkozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
35. |
Konfliktus |
Konfliktuskezelő stratégiák
megismerése: - „szemet szemért, fogat fogért” - „aki megdob kővel, dobd vissza kenyérrel” - „kard által vész, ki kardot ragad” Különböző
konfliktus-megoldási módok jellemzői, az erőszak-menetes konfliktuskezelés
nyeresége. |
A konfliktusok erőszakmentes,
konstruktív kezelésére nevelés. Felelősségteljes magatartás
kialakítása. |
Szituációs gyakorlatok:
jellegzetes hétköznapi konfliktushelyzetek megoldása. |
Szekszárdi J: Nevelési
kézikönyv nem csak osztályfőnököknek Konrád Lorenz:
Kutya-erkölcsök Vámos Miklós: A pofon |
36. |
Konstruktív
konfliktuskezelés |
Konstruktív
konfliktuskezelés tanítása |
Konfliktuskezelés: - bosszantásra, ugratásra
konstruktív válasz adásának megtanítása, - megtámadás esetén
segítségkérés technikáinak megismertetése, - mérgesség kifejezése
mérsékelt hangnemben, agresszió és verekedés nélkül történjen. |
Szituációs játék:
osztályban előforduló konfliktushelyzetek megoldása. Fejlesztő beszélgetés |
Szekszárdi J: Nevelési
kézikönyv nem csak osztályfőnököknek |
37. |
Összefoglalás. Éves munka értékelése. |
|
|
. |
|
KULCSKÉPESSÉGEK KIALAKÍTÁSA
Speciális szakiskola
2.
év
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
|
Ismerkedés a csoporttal |
|
A bemutatkozás, a
szemkontaktus gyakorlása, emlékezet fejlesztése, érzelmi hajlékonyság átélése. |
Névlánc |
Konta-Zsolnai: A szociális
készségek játékos fejlesztése az iskolában |
|
|
|
Eredményes munkavégzés
feltételei. . |
Munkavállaláshoz szükséges
személyiségjegyek. Pszichikus funkciók: -
érzékelés,
észlelés, -
figyelem
(terjedelem, megoszlás, pontosság, szándékosság) |
Érzékelés tudatosabbá
tétele, hogy pl. időben érzékelje a munkahelyen előforduló veszélyeket. Motiváció, törekvés
kialakítása a szándékos figyelemre, összpontosításra. |
Személyiségjellemzők megismerése
tapasztalati úton. Megbeszélés. Érzékelést, észlelést,
figyelmet, koncentrációt fejlesztő gyakorlatok. |
Michael DiSpezio: Ne higgy
a szemednek! |
|
|
|
Eredményes munkavégzés
feltételei. |
Munkavállaláshoz szükséges
személyiségjegyek. Pszichikus funkciók: -
emlékezet,
képzelet, -
gondolkodás. |
Emlékezés elősegítése
gyakorlással. A gondolkodási fázisok
tudatos működtetetésére nevelés. |
Memóriát fejlesztő
gyakorlatok. Gondolkodás műveleteinek
tréningje. Gondolkodást fejlesztő
gyakorlatok. |
Tóth Ernőné: Játékos
okoskodás |
|
|
|
Eredményes munkavégzés
feltételei. |
Munkavállaláshoz szükséges
személyiségjegyek. Pszichikus funkciók: -
érzelem, -
akarat
(erőfeszítés, szorgalom) |
Önismeret, önkontroll, önnevelési készség,
képesség alakítása, hogy tudja érzelmeit szabályozni, akaratát irányítani |
Akaratfejlesztő gyakorlatok. Drámajátékok. Irodalmi művekből vett példák feldolgozása. |
Mohás Lívia: Mit tudsz
önmagadról? |
|
|
|
Eredményes munkavégzés
feltételei. |
Munkavállaláshoz szükséges
személyiségjegyek. Pszichikus funkciók: -
szociális
összetevők, -
kooperatív
technikák gyakorlása (együttműködési képesség, pontosság, kötelességtudat,
felelősségtudat). |
Segítség nyújtása a lelki
egészség kialakításához, fenntartásához. Együttműködésre nevelés a
munkában. |
Szabályalkotó játékok. |
Bagoly- Telkes:
Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. |
|
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
|
Eredményes munkavégzés
feltételei. |
Munkavállaláshoz szükséges
személyiségjegyek. A testi adottságok szerepe az eredményes
munkavégzésben. A munkavégzés fizikális
összetevői: -
erőnlét, -
állóképesség, -
fizikum, -
betegség. |
Annak tudatosítása, hogy a
munkavégzéshez megfelelő fizikum és egészség szükséges. Az élet és az
egészség feltétlen tiszteletének kialakítása. |
Oktatófilm megtekintése. Gyűjtőmunka. Szemléltetés,
szemléltetőanyag elemzése. Beszélgetés. |
Mohás Lívia: Mit tudsz
önmagadról? |
|
|
|
Személyiségjegyeink
fejlesztési módja, lehetőségei. |
Munkavállaláshoz szükséges
személyiségjegyek. Önkontroll: a hátráltató
érzelmek, impulzusok kordában tartása. |
A tanulók önismeretének
fejlesztése. Reális önismeret
kialakítása. |
Önismereti játékok.
Önismereti napló vezetése |
Konta-Zsolnai: A szociális
készségek játékos fejlesztése az iskolában |
|
|
|
Személyiségjegyeim. |
Munkavállaláshoz szükséges
személyiségjegyek. Saját tulajdonságok felmérése, összevetése a
választott pályáról szerzett ismerettel. Önismereti teszt kitöltése,
értékelése. |
A tanulók azon
tulajdonságainak fejlesztése, mely növeli esélyeiket a munkahelyen. Ismerje erényeit, hibáit,
fogadja el önmagát. |
Önismereti teszt. Beszélgetés. |
Fürstné Kólyi Erzsébet –
Sipos Endre: Milyen legyek? |
|
|
9-10. |
Munkaügyi Központ
meglátogatása. |
Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Munkaügyi Központ felkeresése, bemutatása: - szerepe, - szolgáltatásainak megismerése, - kirendeltségei, - regisztráció és együttműködés, - támogatási formák, -
pályaismertetések,
-
foglalkozások. |
A munkaügyi központ feladatának,
szolgáltatásainak tudatosítása annak érdekében, hogy tudja használni a
munkaügyi központ által nyújtott segítséget. |
Tanulmányi látogatás. Ismeretterjesztő anyagok
tanulmányozása. Gyűjtőmunka. |
A munkaügyi központ
kiadványai: -ismertetők, -prospektusok, -kiadványok. |
|
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
11-14. |
Továbbtanulási lehetőségek |
Továbbtanulási lehetőségek
az iskolában: Látogatás a: - Nyíregyházi Kenyérgyárba - Tulipa Kft-be - ABC-be. Megfigyelési
szempontok: -
dolgozók
tevékenysége, -
munkafolyamatok,
műveletek, -
munkakörülmények, -
munkavédelmi
előírások, -
dolgozókkal
szemben támasztott pszichikai,
fizikai követelmények. Egyéb
munkaerő-piaci képzési lehetőségek. |
Az élethosszig tartó
tanulás fontosságának megláttatása. Érdeklődés felkeltése,
motiváció egy második szakma ill. szakirányú képzés elsajátítására. Az iskola ilyen irányú
lehetőségeinek bemutatása. |
Tanulmányi látogatás. Önálló megfigyelés adott
szempontok alapján. Célzott információgyűjtés
önállóan. Tapasztalatok rögzítése. Megbeszélés. |
|
|
|
15. |
Dolgozni szeretnék! |
Álláskeresés technikái: -
informálódás, -
gyakorló
szakemberekkel folytatott beszélgetések, -
szakmai
kamarákkal való kapcsolatfelvétel, -
állásbörzéken
való részvétel, -
munkaerő-kölcsönző
cégekhez történő bejelentkezés, -
állást kínáló
szervek, munkaerő-közvetítő irodák, -
internetes
információgyűjtés, -
érdeklődés
telefonon. |
Munkával, álláskereséssel
kapcsolatos érdeklődés felkeltése. Álláskeresés új módjainak
megismerése, gyakorlása. Korszerű álláskeresési szokások kialakítása. Célzott információgyűjtés
önállóan. A kulturált telefonálás
szabályainak alkalmazására nevelés. |
Gyűjtőmunka. Internet használata. |
Munkaügyi központ
kiadványai, prospektusok |
|
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
16. |
Dolgozni szeretnék! |
Álláskeresés technikái: Hirdetés: -
újsághirdetések, -
Tv-ben
megjelenő hirdetések értelmezése. Álláshirdetések feladása. Reagálás újságokban megjelenő álláshirdetésekre. |
A választott pályának
megfelelő hirdetés önálló kikeresése újságból. Rövid, tömör hirdetésszöveg
kis segítséggel történő összeállítása,
feladása. |
Hirdetési újságokban való
tájékozódás gyakoroltatása. Gyűjtőmunka. |
Keleti-apró, Express újság. |
|
|
17. |
Dolgozni szeretnék!! |
Önéletrajz írásának
szabályai. Önéletrajz tartalma: -
név, születési
hely, idő, cím, telefon, -
képzettségem,
tanfolyamok; -
nyelvismeret; -
egyéb pl: jogosítvány,
-
munkatapasztalat, -
célom, -
személyes
jellemzőim; -
dátum, aláírás. |
A tanulók felkészítése az
önállóan elkészített, szakszerű önéletrajz megírására, elmondására. A tömörítés és lényegkiemelés szabályainak
alkalmazására nevelés. |
Önéletrajz írása,
elmondása. Szituációs gyakorlat. |
Raátz Judit: Nyelvi-
kommunikációs tankönyv Varga Dóra: Anyanyelv és
kommunikáció |
|
|
18. |
Dolgozni szeretnék! |
Mi szükséges a sikeres
munkavállaláshoz? -
felkészültség,
munkaerő-piaci információk, -
jó benyomás:
öltözködés, határozottság, érdeklődés… -
szakmai tudás, -
verbális és
nonverbális kommunikáció, -
rugalmas, jó
kapcsolatteremtő készség, -
szociális
kompetenciák, -
reális
önismeret, -
érdekérvényesítés. |
A munkaerő-piacon való
érvényesüléshez szükséges viselkedési formák, technikák elsajátíttatása. |
Tulajdonságlista
összeállítása. Természetes élethelyzetek
modellálása gyakorlati formában. Szituációs játék. |
Mohás Lívia: Mit tudsz
önmagadról? |
|
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
19. |
Dolgozni szeretnék! |
Felkészülés az interjúra: -
tájékozódás, -
megjelenés, -
nyugalmi
technikák, -
bízzunk
magunkban. Az álláskeresés buktatói: -
ömlengős
bemutatkozás, -
beképzeltség, -
elutasítástól
való félelem. -
|
A munkaerő-piacon való
érvényesüléshez szükséges viselkedési formák, technikák elsajátíttatása. Egyszerű relaxációs
technikák megtanítása. |
Szituációs gyakorlat. Relaxációs módszerek:
biztonságérzetet, önbizalmat, pozitív beállítódást erősítő formák
kipróbálása. |
|
|
|
20. |
Dolgozni szeretnék! |
Viselkedés álláskeresés
alkalmával, elbeszélgetés szabályai: -
pontos
megjelenés, -
metakommunikáció
(mosoly, testtartás); -
kopogás;
köszönés formái; -
bemutatkozás,
kézfogás, -
kit keresel, -
miért jöttél. Miért akarsz a vállalatnál
dolgozni? Mit tudsz nyújtani a cégnek? (tapasztalat,
készség-képesség) |
A munkaerő-piacon való
érvényesüléshez szükséges viselkedési formák, technikák elsajátíttatása. Megjelenése, kommunikációja
a helyzethez illő legyen. |
Szituációs gyakorlat. |
|
|
|
21. |
A felelősségről - NEM-et mondás. |
A választott tevékenység
végig-vitele akadályokba ütközve is. Tevékenységek
következményei. Az egyén szabadsága a
közösségben. „Nemet mondani” a közösség
elvesztése nélkül. Választási lehetőséggel
való élés. Hogyan tudok
visszautasítani? – visszautasítási technikák. |
Vállalja a felelősséget
tevékenységének következményeiért. Tudja mások ráhatását,
nyomását visszautasítani, tudjon NEM-et mondani. |
Szituációs játékok. „bajkeverő- áldozat” típusú
helyzetek megélésének, megoldásának gyakorlása. Irodalmi művekből,
filmekből vett példák
konfliktushelyzeteinek visszajátszása célszereplőkkel. Feszültségkeltő helyzetek
elaborációjának gyakorlása. |
Bagoly-Telkes: Személyiségfejlesztő
módszerek az iskolában |
|
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
22. |
Felelősség önmaguk iránt |
Egészséges elv iránti
elkötelezettség: - Higiénia - Táplálkozás - Mozgás… Attitűdök:
- Céltudatosság, - Kitartás, - Akaraterő, - Erkölcsösség. |
Egészséges életmód iránti
elkötelezettség kialakítása. Pozitív attitűdök megerősítése. Segítségnyújtás önmaga
megvédéséhez. |
Tabló készítése.Saját
élmények, környezetből vett esetek megbeszélése. |
Csendes Éva: Életvezetési
ismeretek és készségek |
|
|
23. |
Felelősség társaink iránt: előítéletek |
Fogalmi és értelmezési
háttér. Előítéletek: -
forrásai, -
kialakulásának
lehetséges okai, -
szerepe, -
szintjei. |
A társak iránti
felelősségérzet kialakítása, fejlesztése. A társakkal való
együttműködés fontosságának megláttatása. |
Csuklyás veréb Vitaindító szemelvények –
vita. Fejlesztő beszélgetések. |
Szekszárdi J: Nevelési
kézikönyv nem csak osztályfőnököknek Mohás Lívia: Mit tudsz
önmagadról? |
|
|
24. |
Felelősség társaink iránt: mások, a „másság” |
Mások, a „másság”
elfogadása, empátia, kongruencia. Pozitív attitűd. Tolerancia. |
Nyílt, őszinte, másokat
elfogadó attitűd kialakítása. Beleérző-megértő viszonyulás
fejlesztése. Minősítés, elítélés és megítélés
nélküli elfogadás képessége. Másik megerősítésére nevelés. |
Empátiás készséget
fejlesztő gyakorlatok, bizalomerősítő játékok. |
Konta-Zsolnai: A szociális
készségek fejlesztése az iskolában |
|
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
25. |
Munkahelyi felelősség |
Munkahely jó híre. Munkavédelmi szabályok
betartása: ön és mások biztonsága. Üzemi baleset megelőzése. Rend, tisztaság szerepe. Okozott kár megtérítése:
anyagi felelősség. |
A balesetvédelmi szabályok
fontosságának tudatosítása. Munkavédelmi, technológiai
szabályok, utasítások betartására nevelés. Munkahelyi környezet tisztántartására
nevelés. A munkával kapcsolatos
jogok és kötelességek megismertetése. |
Fejlesztő beszélgetés. |
|
|
|
26. |
Beilleszkedés a munkahelyen |
Az egyén viszonya másokhoz: - Önérvényesítés – alkalmazkodás. - Nyitottság – zárkózottság. - Társaság kedvelése – kerülése. - Egyenesség – őszintétlenség. - Önzetlenség – irigység. - Tiszteletadás – tiszteletlenség. - Figyelmesség – udvariatlanság. - Gőgösség – hízelgés. - Tárgyilagosság – elfogultság. |
Felelősségérzet kialakítása
önmaga és embertársai iránt. A munkahelyre, a munkahelyi
kollektívába történő beilleszkedés elősegítése. A helyes értékválasztás
elősegítése. |
Szerepjáték. Szituációs játék. |
Gönczöl Enikő: Én és a
többiek. A világ és én I-II-III. Mohás Lívia: Mit tudsz
önmagadról? |
|
|
27. |
Problémahelyzetek a
munkahelyen |
Problémahelyzetek
megoldása: -
probléma
definiálása, -
alternatívák, -
helyes döntés
alapján kivitelezett viselkedés. |
A munkahelyi együttműködés
szabályainak elsajátíttatása. A sajátos nevelési igényű tanulók
megsegítése a személyközi problémák kezelésében. |
Szerepjáték. Gyakorlás. |
Jamie Walker:
Feszültségoldás az iskolában Játékok és gyakorlatok |
|
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
|
|
28. |
Vélemény nyilvánítása |
Vita, érvelés: - Tényszerű, reális kiindulás, - Világos céltételezés, - Meggyőzés szándéka, - Megfelelő indoklás. |
Szóbeli kommunikáció
fejlesztése, gyakorlása. Kulturált érintkezésre
szoktatás. |
Saját élmények,
környezetből vett esetek megbeszélése. |
Raátz Judit: Nyelvi-
kommunikációs tankönyv |
|
|
29. |
Konfliktusok kezelése. |
Folyamata: keletkezés,
kibontakozás, megoldás. Megoldatlanság és
következményei. Mi segíti az emberekkel
való bánni tudást? Tisztelet – lenézés. Szeretet – ridegség, gyűlölet. Megbecsülés – semmibe vétel. Szimpátia
– antipátia. Empátia – közömbösség. Nyitottság – zárkózottság. |
Felkészítés a helyes
konfliktuskezelésre, mentálhigiénés magatartásra. |
Problémakezelő,
témafeldolgozó módszerek, technikák. |
Szekszárdi Júlia: A
konfliktuskezelés gyakorlása |
|
|
30. |
Kommunikáció szerepe a
konfliktusok kezelésében. |
Konfliktusmegoldás
lehetséges lépései: -
probléma
felmérése, meghatározása, -
okok feltárása, -
megoldási
lehetőségek számbavétele. -
lehetséges
reakciók mérlegelése. -
megoldások
kiválasztása és végrehajtása. |
A fiatalok felkészítése,
arra, hogy bátran, nyíltan, de ne sértően tárják fel az okokat, ismerjék be
hibáikat, ha kell, és törekedjenek a kompromisszumra. |
Szerepjátékok. Konfliktusok megoldása
verbális és nonverbális módszerekkel. |
Mészáros András: Gondolkodás
és viselkedés Oláh Erzsébet-Zsidi Zoltán:
Mit tehet az osztályfőnök? |
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
31-32. |
Konfliktusok kezelése. |
Konfliktuskezelő
stratégiák: -
önérvényesítő
/győztes-vesztes/ -
önálávető
/alkalmazkodó vagy engedékeny/ -
elkerülő -
kompromisszumkereső
/együttműködés, kölcsönös bizalom, igazságosság / -
problémamegoldó
stratégia /együttműködés, közös megegyezés, érdek, szándék, szükséglet
egyeztetése./ Problémahelyzetek
megoldása, pozitív leküzdési stratégiák felhasználásával. |
Munkahelyi együttműködés
szabályainak elsajátíttatása. Kompromisszumkészség, igény
kialakítása a konszenzusra. |
Szerepjátékok. Szituációs játékok. |
Mészáros András:
Gondolkodás és viselkedés Oláh Erzsébet-Zsidi Zoltán:
Mit tehet az osztályfőnök? |
33. |
Munkaerő-piaci ismeretek |
Munkaviszonnyal kapcsolatos
ismeretek: -
munkaviszony,
munkaszerződés, -
munkaidő,
túlmunka, -
munkabér, -
járulékos
juttatások, -
kötelező és
adható juttatások, -
béreket terhelő
levonások, -
TB,
nyugdíjpénztár, -
munkaviszony
megszüntetése, |
Legyen tájékozott a
munkaviszonnyal kapcsolatos kérdéskörben. |
Beszélgetés Szemléltetés |
|
34. |
Munkaerő-piaci ismeretek |
Munkaviszonnyal kapcsolatos
ismeretek: -
alapbérért és
külön díjazásért végzett munka, -
betegállomány,
táppénz, -
pihenőidő,
fizetett szabadság,, fizetés nélküli szabadság, tanulmányi szabadság, -
egészséges és
egészségtelen munkakörülmény, -
a „fekete”
foglalkoztatás következményei, -
a
munkanélküliség kezelésének állami eszközei. |
A legális munkaviszony
előnyeinek megismertetése, a „fekete” munka veszélyeinek megláttatása. |
Beszélgetés Szemléltetés |
|
Foglal-kozás |
Tananyag |
Tartalom |
Cél |
Módszer |
Irodalom |
35. |
Munkahelyi demokrácia |
Munkahelyi demokrácia. Érdekérvényesítő szervezetek. Érdekvédelmi szervezetek. -
Támogatási
formák. -
Juttatások. -
Szolgáltatások. Hasznos címek,
telefonszámok. |
A munkahelyeken működő érdekérvényesítő
szervezetek felépítésének, munkájának, a szervezet által nyújtott
lehetőségeknek megismertetése. Ismeretek nyújtása mindazon
szervezetekről, melyek probléma esetén segítséget nyújthatnak. |
Szemléltetés. Gyűjtőmunka. Tréningek. |
|
36. |
Mi kell a munkahely
megtartásához? |
Kulcsképességek a
munkahelyen: -
szakmai tudás, -
folyamatos és
jó munkavégzés, -
munkaszeretet, -
munkafegyelem, -
szorgalom, -
fáradtság
leküzdése, -
reális
önismeret, -
alkalmazkodás a
munkahelyi körülményekhez, vezetőkhöz, munkatársakhoz. |
A munkahelyi beilleszkedés,
a munkahelyi együttműködés és viselkedés legfontosabb szabályainak
megismertetése. A fegyelmezett, pontos,
igényes munkavégzésre nevelés. Alkalmazkodó magatartás
formálása. Pozitív jövőkép kialakítása
saját sorsát, érvényesülési lehetőségeit illetően. |
Szituációs játék. |
Mohás Lívia: Mit tudsz
önmagadról? Mészáros András:
Gondolkodás és viselkedés |
37. |
Éves munka értékelése. |
|
|
|
|
Bagoly Emőke –
Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában
Tankönyvkiadó,
Budapest, 1990. 1-306 p
Fedor – Kovács –
Osvát: Vidám illemtan
Fejér István: Tudni
illik, hogy mi illik
Minerva, Budapest, 1966. 1-287 p.
Halák László:
Illemkocka
Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1984. 1-195. p.
Konta Ildikó –
Zsolnai Anikó: A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában
Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. 1-117
p.
Kósáné Dr. Ormai Vera:
Fejlődéslélektani vizsgálatok
Tankönyvkiadó,
Budapest, 1986. 1-342 p.
Kósáné Ormai Vera:
Pszichológus az iskolában
OKKER,
Budapest, 1999. 1-288 p.
Kovács Judit – Osvát
Katalin: Nemcsak illemtan
Móra Könyvkiadó, Budapest, 1978. 1-278. p.
Köves J. Julianna:
Illik tudni
K. n. K. Kiadó, Budapest, 1995. 1-180 p.
Mészáros András:
Gondolkodás és viselkedés
Flaccus Kiadó, Budapest, 2000. 1-270. p.
Mohás Lívia: Mit
tudsz önmagadról?
Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest, 1977. 1-234. p.
Oláh Erzsébet –
Zsidi Zoltán: Mit tehet az osztályfőnök?
Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft. Debrecen, 1-261. p.
Szerk: Szekszárdi
Júlia: Nevelési kézikönyv nemcsak osztályfőnökök számára
OKI Kiadó -
Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.
1-445 p.