Magyar
irodalom
A tantárgy éves óraszáma: 30 óra
A tantárgy főbb témakörei:
·
Irodalomolvasás
·
Tájékozódás az irodalémi kifejezésformákban
A témakörökre szánt idő: 50 – 50%
Tantárgyi koncentráció:
Magyar nyelv
Művészetek
Társadalmi ismeretek
Beépített közös követelmények:
Kommunikáció
Tanulás
Hon- és népismeret
Kapcsolódás Európához és a nagyvilághoz
Az irodalom
tantárgy témaköreiben /Irodalomolvasás, Tájékozódás az irodalmi kifejezésformákban/
a lírai művek elemzése kerül előtérbe. A költői üzenet érzelmi – hangulati
feltárása vezet el a versolvasás megszerettetéséhez.A tantárgy tanításában
fokozott szerepet tölt be a művészetekkel, az Ember és társadalom műveltségi
területtel való koncentráció. Az irodalmi művekben rejlő társadalmi,
történelmi, érzelmi hatások megfigyeltetése, a szereplők helyzetébe való
beleélés növeli az empátiás érzék, az esztétikai érzékenység és magyarság tudat
fejlődését.
Követelmények:
Irodalomolvasás:
·
Tudjanak röviden beszámolni írók, költők életrajzi adatairól
időrendi sorrendben.
·
Legyenek képesekirányítás mellett felfedezni az alkotó műben
megjelenő érzelemvilágot.
·
Próbáljanak azonosulni, beleélni magukat a szereplők
világába, helyzetébe.
·
Tudjanak véleményt alkotni az olvasott műről, szereplőkről.
·
Tudják jellemzni a művek szereplőit, felismerve az erkölcsi
értékeket.
·
Tudjanak a tanult szempontok alkalmazásával verselemzést
végezni.
·
Erősítsék magukban a csoporthoz, a néphez, a hazához tartozás
érzését.
Tájékozódás az irodalmi kifejezésformákban:
·
Mutassanak tájékozottságot a tanult verstani kifejezésformák
felismerésében, megnevezésében.
Óraszám |
Témakör Tananyag |
Tartalom |
Fogalmak |
Feladatok |
Módszerek |
Megjegyzés |
1.
|
Az irodalom születése. |
Az irodalom születése, helye a művészetek között, társadalmi, történelmi változások hatása az irodalom egyes korszakára. |
A művészetek kifejezőeszközei. |
Képek, zenék illusztrálása. |
szemléltetés |
|
2.
|
Csokonai Vitéz Mihály életrajzi adatai. Magyar! Hajnal hasad! |
Fontosabb életrajzi adatok. Magyar! Hajnal hasad!. Hangvétele, mondanivalója. A vers kifejezőeszközei, hangsúlyos olvasása. |
legáció, költői felkiáltás, “jelképes” szavak, jóslat |
Memoriter: 1-2 sor a versből. |
elbeszélés, magyarázat |
|
3.
|
Kölcsey Ferenc élete. Himnusz. |
A reformkori eszmék hatása Kölcsey Ferenc életére. |
|
Életrajzi adatok kronológikus sorrendben. |
elbeszélés, magyarázat |
|
4.
|
Kölcsey Ferenc: Himnusz. |
Himnusz: szerkezeti felépítés, mondanivaló. Hangsúlyos versolvasás. |
Himnusz , költői képek, óda, keretes szerkezet |
Memoriter: 1-2 vsz. a Himnuszból. |
előadás, magyarázat, szemléltetés |
|
5.
|
Vörösmarty Mihály életrajzi adatai. |
Olvasmány a Perczel családdal való találkozásról. |
|
Adatgyűjtés Bartók László: Így élt Vörösmarty Mihály című könyvéből. |
kooperatív oktatási módszer |
|
6.
|
Vörösmarty Mihály: Szózat |
Irodalmi kifejezésformák a műben. A vers hangsúlyos olvasása, versmondás. |
kiáltvány |
Memoriter: 1-2 vsz. a versből. |
szemléltetés |
|
Óraszám |
Témakör Tananyag |
Tartalom |
Fogalmak |
Feladatok |
Módszerek |
Megjegyzés |
7.
|
Vörösmarty Mihály: Szép Ilonka |
Szép Ilonka- szerkezet, tartalom, érzelmek megjelenítési formái. |
|
Hangsúlyos versolvasás. |
szerepjáték |
|
8.
|
A már tanultak felelevenítése Petőfiről – tanult versek |
Petófiről tanultak felidézése, rendszerezése, a forradalmiság bemutatása tanult verserk alapján. |
színek, szóismétlések |
Érzelem, hazafiság, nemzeti összefogás megfigyeltetése. |
előadás, kooperatív oktatási módszer |
|
9.
|
Válogatás Petőfi versekből. |
Petőfi versek – hangsúlyos versolvasás, elemzés: tartalmi mondanivaló, érzelem, magyarság, forradalmiság kifejezése. |
tanult költői kifejezésformák |
Szabadon választott Petőfi vers elmondása. |
a tanulók kiselőadásai |
|
10.
|
A reformkor költőiről tanultak összefoglalása. |
A tanult ismeretek rendszerezése. |
reformkor |
Ismeretek csoportosítása megadott szempontok alapján. |
kooperatív oktatási módszer |
|
11.
|
Jókai Mór életrajzi adatai |
Jókai életrajzi adatai, azonosulása a reformkori eszmékkel, írói nagysága, művei. |
regény |
Bemutatás: példák Jókai nyelvezetére. |
előadás, magyarázat, szemléltetés |
|
Óraszám |
Témakör Tananyag |
Tartalom |
Fogalmak |
Feladatok |
Módszerek |
Megjegyzés |
12.
|
Ady Endre életrajzi adatai |
Életrajzi adatok: szülőhely, szülők, gyermekkor, iskolásévek, újságírói pályaévek. |
|
Életrajzi adatok kronológikus sorrendben. |
előadás, magyarázat, szemléltetés |
|
13.
|
Ady Endre: Üzenet egykori iskolámba |
A vers elemzése: szerkezet, érzelmek megfigyelése. |
múlt-jelen kifejezése, érzelmi különbségek, |
Hangsúlyos versolvasás. |
megbeszélés |
|
14.
|
Ady Endre és a szerelem |
Ady és a szerelem: Léda versek, Csinszkához fűződő kapcsolat. |
érzelem, képiség, szóismétlések szerepe, szimbólum jelentésárnyalata, |
Választott szerelmes vers felolvasása. |
a tanulók kiselőadásai |
|
15.
|
Ady Endre: Párizsban járt az ősz |
Verselemzés. Hangsúlyos versolvasás. |
képek, színek nyelvi-formai eszközei, |
Hangsúlyos versolvasás. |
megbeszélés, magyarázat |
|
16.
|
Ady Endre költészetéről tanultak összefoglaló rendszerezése. |
Összefoglaló rendszerezés témák szerint. |
|
Memoriter: Ady verseiből szabadonválasztott 8-10 sor. |
kooperatív oktatási módszer |
|
17.
|
Tudáspróba: a tanultak félévi szintfelmérése. |
|
|
|
|
|
Óraszám |
Témakör Tananyag |
Tartalom |
Fogalmak |
Feladatok |
Módszerek |
Megjegyzés |
18.
|
József Attila élete és kora. |
Önéletrajzi adatok és József Jolán: A város peremén /részletek/. |
önéletrajz |
Forrásanyag lejegyzése. |
előadás, magyarázat, szemléltetés |
|
19.
|
József Attila: Ringató |
Válogatás József Attila szerelmi lírájából – hangsúlyos versolvasás gyakorlása. |
hangulat, tartalom, érzelem |
A versek képiségének vizsgálata. Mi tetszik? – indoklása. |
megbeszélés, vita |
|
20.
|
József Attila: A Dunánál |
Verselemzés: A Dunánál. Költői kifejezőeszközök. |
hangulat, tartalom, érzelem |
Hangsúlyos versolvasás. |
megbeszélés, magyarázat |
|
21.
|
József Attila költészetéről tanultak rendszerezése, összefoglalása. |
Összefoglaló rendszerezés adott szempontok alapján. |
|
Memoriter: szabadon választott József Attila versből 5-8 sor. |
kooperatív oktatási módszer |
|
22.
|
Válogatás Radnóti Miklós költészetéből . |
Válogatás Radnóti Miklós költészetéből – hazaszeretet. Vers hangsúlyos olvasása. |
hazaszeretet kifejeződései. |
Vers hangsúlyos olvasása. |
előadás, szemléltetés |
|
23.
|
Válogatás Radnóti Miklós költészetéből. |
Válogatás Radnóti Miklós költészetéből - szerelmes versek. |
szerelem kifejeződései. |
Irányított elemzés az érzelmek kifejeződésére |
magyarázat, kiselőadás |
|
Óraszám |
Témakör Tananyag |
Tartalom |
Fogalmak |
Feladatok |
Módszerek |
Megjegyzés |
24.
|
Válogatás Kosztolányi Dezső verseiből. |
Kosztolányi versek –elemzés: tartalmi mondanivaló, érzelem, magyarság kifejezése. |
tanult költői kifejezésformák. |
Hangsúlyos versolvasás. |
megbeszélés |
|
25.
|
Válogatás a hazai tájat bemutató versekből. |
Tájleíró líra: válogatás a hazai tájat bemutató versekből. Petőfi Sándor, Juhász Gyula versei. |
képiség, a leírás módja |
Szemléltetés: képzőművészeti alkotások, zenerészletek. |
szemléltetés |
|
26.
|
Ismétlés, rendszerezés. |
Kor, történelmi háttér Csokonai, Kölcsey, Vörösmarty, Petőfi feldolgozott műveiben. |
|
|
|
|
27.
|
Ismétlés rendszerezés. |
Ady Endre költészete. |
|
|
|
|
28.
|
Ismétlés, rendszerezés. |
József Attila költészete. |
|
|
|
|
29.
|
Ismétlés, rendszerezés. |
Radnóti Miklós verseiés a tájleíró versek ismétlő rendszerezése. |
|
|
|
|
30.
|
Ismétlés, rendszerezés, felkészülés az osztályozó vizsgára. |
Tudásszintmérés. |
|
|
|
|