Magyar irodalom


A tantárgy éves óraszáma: 30 óra

A tantárgy főbb témakörei:

·         Irodalomolvasás

·         Tájékozódás az irodalémi kifejezésformákban

A témakörökre szánt idő: 50 – 50%

Tantárgyi koncentráció:

      Magyar nyelv

      Művészetek

      Társadalmi ismeretek

Beépített közös követelmények:

       Kommunikáció

        Tanulás

        Hon- és népismeret

        Kapcsolódás Európához és a nagyvilághoz

Az irodalom tantárgy témaköreiben /Irodalomolvasás, Tájékozódás az irodalmi kifejezésformákban/ a lírai művek elemzése kerül előtérbe. A költői üzenet érzelmi – hangulati feltárása vezet el a versolvasás megszerettetéséhez.A tantárgy tanításában fokozott szerepet tölt be a művészetekkel, az Ember és társadalom műveltségi területtel való koncentráció. Az irodalmi művekben rejlő társadalmi, történelmi, érzelmi hatások megfigyeltetése, a szereplők helyzetébe való beleélés növeli az empátiás érzék, az esztétikai érzékenység és magyarság tudat fejlődését.

Követelmények:

Irodalomolvasás:

·         Tudjanak röviden beszámolni írók, költők életrajzi adatairól időrendi sorrendben.

·         Legyenek képesekirányítás mellett felfedezni az alkotó műben megjelenő érzelemvilágot.

·         Próbáljanak azonosulni, beleélni magukat a szereplők világába, helyzetébe.

·         Tudjanak véleményt alkotni az olvasott műről, szereplőkről.

·         Tudják jellemzni a művek szereplőit, felismerve az erkölcsi értékeket.

·         Tudjanak a tanult szempontok alkalmazásával verselemzést végezni.

·         Erősítsék magukban a csoporthoz, a néphez, a hazához tartozás érzését.

       Tájékozódás az irodalmi kifejezésformákban:

·         Mutassanak tájékozottságot a tanult verstani kifejezésformák felismerésében, megnevezésében.


Óraszám

Témakör

Tananyag

Tartalom

Fogalmak

Feladatok

Módszerek

Megjegyzés

          1.            

 

Az irodalom születése.

 

Az irodalom születése, helye a művészetek között, társadalmi, történelmi változások hatása az irodalom egyes korszakára.

 

 

A művészetek kifejezőeszközei.

 

Képek, zenék illusztrálása.

 

szemléltetés

 

          2.            

 

Csokonai Vitéz Mihály életrajzi adatai. Magyar! Hajnal hasad!

 

Fontosabb életrajzi adatok.

Magyar! Hajnal hasad!. Hangvétele, mondanivalója. A vers kifejezőeszközei, hangsúlyos olvasása.

 

 

legáció, költői felkiáltás, “jelképes” szavak, jóslat

 

Memoriter: 1-2 sor a versből.

 

elbeszélés, magyarázat

 

          3.            

 

Kölcsey Ferenc élete. Himnusz.

 

A reformkori eszmék hatása Kölcsey Ferenc életére.

 

 

 

Életrajzi adatok kronológikus sorrendben.

 

elbeszélés, magyarázat

 

          4.            

 

Kölcsey Ferenc: Himnusz.

 

Himnusz: szerkezeti felépítés, mondanivaló. Hangsúlyos versolvasás.

 

 

Himnusz , költői képek, óda, keretes szerkezet

 

Memoriter: 1-2 vsz. a  Himnuszból.

 

előadás, magyarázat, szemléltetés

 

          5.            

 

Vörösmarty Mihály életrajzi adatai.

 

Olvasmány a Perczel családdal való találkozásról.

 

 

Adatgyűjtés Bartók László: Így élt Vörösmarty Mihály című könyvéből.

 

 

kooperatív oktatási módszer

 

          6.            

 

Vörösmarty Mihály: Szózat

 

Irodalmi kifejezésformák a műben. A vers hangsúlyos olvasása, versmondás.

 

 

kiáltvány

 

Memoriter: 1-2 vsz. a  versből.

 

szemléltetés

 

Óraszám

Témakör

Tananyag

Tartalom

Fogalmak

Feladatok

Módszerek

Megjegyzés

          7.            

 

Vörösmarty Mihály: Szép Ilonka

 

Szép Ilonka- szerkezet, tartalom, érzelmek megjelenítési formái.

 

 

 

Hangsúlyos versolvasás.

 

szerepjáték

 

          8.            

 

A már tanultak felelevenítése Petőfiről – tanult versek

 

Petófiről tanultak felidézése, rendszerezése, a forradalmiság bemutatása tanult verserk alapján.

 

 

színek, szóismétlések

 

Érzelem, hazafiság, nemzeti összefogás megfigyeltetése.

 

előadás, kooperatív oktatási módszer

 

          9.            

 

Válogatás Petőfi versekből.

 

Petőfi versek – hangsúlyos versolvasás, elemzés: tartalmi mondanivaló, érzelem, magyarság, forradalmiság kifejezése.

 

 

tanult költői kifejezésformák

 

Szabadon választott Petőfi vers elmondása.

 

a tanulók kiselőadásai

 

        10.          

 

A reformkor költőiről tanultak összefoglalása.

 

A tanult ismeretek rendszerezése.

 

reformkor

 

Ismeretek csoportosítása megadott szempontok alapján.

 

 

kooperatív oktatási módszer

 

        11.          

 

Jókai Mór életrajzi adatai

 

Jókai életrajzi adatai, azonosulása a reformkori eszmékkel, írói nagysága, művei.

 

 

 

 

 

regény

 

Bemutatás: példák Jókai nyelvezetére.

 

előadás, magyarázat, szemléltetés

 

Óraszám

Témakör

Tananyag

Tartalom

Fogalmak

Feladatok

Módszerek

Megjegyzés

        12.          

 

Ady Endre életrajzi adatai

 

Életrajzi adatok: szülőhely, szülők, gyermekkor, iskolásévek, újságírói pályaévek.

 

 

 

Életrajzi adatok kronológikus sorrendben.

 

előadás, magyarázat, szemléltetés

 

        13.          

 

Ady Endre: Üzenet egykori iskolámba

 

A vers elemzése: szerkezet, érzelmek megfigyelése.

 

 

múlt-jelen kifejezése, érzelmi különbségek,

 

Hangsúlyos versolvasás.

 

megbeszélés

 

        14.          

 

Ady Endre és a szerelem

 

Ady és a szerelem: Léda versek, Csinszkához fűződő kapcsolat.

 

 

érzelem, képiség, szóismétlések szerepe, szimbólum jelentésárnyalata,

 

Választott szerelmes vers felolvasása.

 

a tanulók kiselőadásai

 

        15.          

 

Ady Endre: Párizsban járt az ősz

 

Verselemzés. Hangsúlyos versolvasás.

 

 

képek, színek nyelvi-formai eszközei,

 

Hangsúlyos versolvasás.

 

megbeszélés, magyarázat

 

        16.          

 

Ady Endre költészetéről tanultak összefoglaló rendszerezése.

 

 

Összefoglaló rendszerezés témák szerint.

 

 

Memoriter: Ady verseiből szabadonválasztott 8-10 sor.

 

 

kooperatív oktatási módszer

 

        17.          

 

Tudáspróba: a tanultak félévi szintfelmérése.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Óraszám

Témakör

Tananyag

Tartalom

Fogalmak

Feladatok

Módszerek

Megjegyzés

        18.          

 

József Attila élete és kora.

 

Önéletrajzi adatok és József Jolán: A város peremén /részletek/.

 

 

önéletrajz

 

Forrásanyag lejegyzése.

 

előadás, magyarázat, szemléltetés

 

        19.          

 

 József Attila: Ringató

 

Válogatás József Attila szerelmi lírájából – hangsúlyos versolvasás gyakorlása.

 

 

 

hangulat, tartalom, érzelem

 

A versek képiségének vizsgálata. Mi tetszik? – indoklása.

 

megbeszélés, vita

 

        20.          

 

József Attila: A Dunánál

 

Verselemzés: A Dunánál.

Költői kifejezőeszközök.

 

 

hangulat, tartalom, érzelem

 

Hangsúlyos versolvasás.

 

megbeszélés, magyarázat

 

        21.          

 

József Attila költészetéről tanultak rendszerezése, összefoglalása.

 

 

Összefoglaló rendszerezés adott szempontok alapján.

 

 

Memoriter: szabadon választott József Attila versből 5-8 sor.

 

kooperatív oktatási módszer

 

        22.          

 

Válogatás Radnóti Miklós költészetéből .

 

Válogatás Radnóti Miklós költészetéből – hazaszeretet. Vers hangsúlyos olvasása.

 

 

hazaszeretet kifejeződései.

 

Vers hangsúlyos olvasása.

 

előadás, szemléltetés

 

        23.          

 

Válogatás Radnóti Miklós költészetéből.  

 

Válogatás Radnóti Miklós költészetéből - szerelmes versek.

 

 

 

szerelem kifejeződései.

 

Irányított elemzés az érzelmek kifejeződésére

 

magyarázat, kiselőadás

 

Óraszám

Témakör

Tananyag

Tartalom

Fogalmak

Feladatok

Módszerek

Megjegyzés

        24.          

 

Válogatás Kosztolányi Dezső verseiből.

 

Kosztolányi  versek –elemzés: tartalmi mondanivaló, érzelem, magyarság kifejezése.

 

 

tanult költői kifejezésformák.

 

Hangsúlyos versolvasás.

 

megbeszélés

 

        25.          

 

Válogatás a hazai tájat bemutató versekből.

 

Tájleíró líra: válogatás a hazai tájat bemutató versekből. Petőfi Sándor, Juhász Gyula versei.

 

képiség, a leírás módja

 

Szemléltetés: képzőművészeti alkotások, zenerészletek.

 

szemléltetés

 

        26.          

 

Ismétlés, rendszerezés.

 

Kor, történelmi háttér Csokonai, Kölcsey, Vörösmarty, Petőfi feldolgozott műveiben.

 

 

 

 

        27.          

 

Ismétlés rendszerezés.

 

Ady Endre költészete.

 

 

 

 

 

        28.          

 

Ismétlés, rendszerezés.

 

József Attila költészete.

 

 

 

 

 

        29.          

 

Ismétlés, rendszerezés.

 

Radnóti Miklós verseiés a tájleíró versek ismétlő rendszerezése.

 

 

 

 

 

        30.          

 

Ismétlés, rendszerezés, felkészülés az osztályozó vizsgára.

 

Tudásszintmérés.