9-10.
évfolyam
2005.
A tananyag összeállításának
elvei:
A német nyelvi foglalkozások tervezetének összeállításakor figyelembe vettük a speciális szakiskolai csoportok heterogén összetételét. A tanulók igen eltérő tudásszinttel, vagy idegen nyelvi előismerte nélkül érkeznek, így a tananyag összeállításában az alapismeretek elsajátíttatására került a hangsúly. A tanulásban akadályozott tanulók számára tágabb teret biztosítunk az egyes anyagrészek megismeréséhez, valamint nagyobb számú gyakorló óra beépítésével az eltérő ütemben haladó tanulók felzárkóztatását igyekszünk elősegíteni. A tananyag felépítése lehetőséget nyújt az egyéni igényekhez való alkalmazkodáshoz is, az egyes tanulók képességeihez igazodva. (Lassúbb tanulók számára több gyakorlást, elmélyítő szakaszt biztosítunk, ugyanakkor a gyorsabban haladó tanulók magasabb szintű ismertek elsajátítására is lehetőséget kapnak.)
Óraszám:
Heti óraszám: 2 óra, 1 foglalkozás
Éves óraszám: 74 óra, 37 foglalkozás
2 tanév: 148 óra, 74 foglalkozás
Cél:
· Az idegen nyelvi (német nyelvi) környezet megszerettetése.
· Más kultúrájú népek és nyelvek megismerése, elfogadása.
· Kommunikációs nyitottság.
· A tanuló képességeinek megfelelő szinten legyen képes kommunikálni német nyelven.
· A tanuló legyen képes önálló ismeretszerzésre szótár segítségével.
· A tanuló ismerje meg, és fogadja el a német nemzetiségűek viselkedési szabályait, és normáit.
· A tanuló legyen képes tanári irányítással tájékozódni a német nyelvű honlapokon.
Követelmény:
· Alapszinten legyen tájékozott az európai államokról, főként Németországról, a német kultúráról.
· Alapszókincs elsajátítása az adott témakörökben.
· Egyszerű szituációs helyzetekben, nyelvi ismereteinek megfelelő szinten kommunikáljon.
· Mondatokat, egyszerű szövegeket alkosson.
· Tanári irányítás mellett alkalmazza a tanult nyelvtani szabályokat.
· A kérdéseket megértse, és válaszoljon rá.
· Kétnyelvű szótárt önállóan használjon, értelmezze.
· Ismerjen néhány számítógépes szótárt, tudja használni azt.
Foglal-kozás |
Óra- szám |
Téma
|
Tananyag |
Tartalom |
Megjegyzés, eszközök |
1. |
1.
|
Ország- ismeret |
Ismerkedés a német anyanyelvű országokkal |
Németország, Svájc, Ausztria, Luxemburg. Németek, mint nemzetiség. |
Térkép Ismeretterjesztő kiadványok, könyvek |
2.
|
|||||
2. |
3.
|
Német nyelvű országok Európában betöltött szerepe |
Németország, Svájc, Ausztria, Luxemburg. Németek, mint nemzetiség. EU tagállamok. |
Térkép Ismeretterjesztő film, kiadványok, könyvek |
|
4.
|
|||||
3. |
5.
|
Szokások Németországban |
Jelentősebb ünnepek, tradíciók, főbb történelmi események felelevenítése. Híres emberek. (Történelem, irodalom, művészetek, politika stb.) |
Térkép, atlasz Ismeretterjesztő film, kiadványok, könyvek |
|
6.
|
|||||
4. |
7.
|
Hangtan |
A német nyelv A német ábécé |
A német nyelv fonetikai jellegzetességei. A magánhangzók, a mássalhangzók, és a kapcsolódó hangok ejtése, hangoztatása. Az írás és a kiejtés közötti különbségek. Mondóka: Ein, zwei,Polizei. Nyelvtörő: In Klagenfurt.. |
Fólia Betűkártyák Feladatlap |
8.
|
|||||
5. |
9.
|
Kiejtési gyakorlatok Mondóka: a számok 1-12-ig |
|||
10.
|
|||||
6. |
11.
|
Kiejtési gyakorlatok Mondóka, nyelvtörő, számok: 1-12-ig |
|||
12.
|
|||||
7. |
13.
|
Szókincs- fejlesztés Nyelvtani alap-ismeretek |
Köszönési, és főbb udvariassági formák a német nyelvterületeken |
Napszaknak megfelelő köszönési formák. Kiejtési gyakorlatok. Egyszerű párbeszéd. |
Fólia Feladatlap |
14.
|
|||||
8. |
15.
|
A főnév, névelő A nemek |
A főnév jellemzői, írásmódja. A névelő és a nemek szerepe a nyelvben. |
Hívóképek Feladatlap |
|
16.
|
|||||
9. |
17.
|
A főnév, névelő A nemek |
A főnév jellemzői, írásmódja. A névelő és a nemek szerepe a nyelvben |
Hívóképek Feladatlap |
|
18.
|
|||||
10. |
19.
|
A főnév, névelő A nemek |
A főnév jellemzői, írásmódja. A névelő és a nemek szerepe a nyelvben |
Fólia Hívóképek Feladatlap |
|
20.
|
|||||
11. |
21.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia Hívóképek Feladatlap |
|
22.
|
Tudáspróba – szókincsteszt |
A tanult ismeretek
ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
12. |
23.
|
A német mondat |
A mondatalkotás formai, nyelvtani kötöttségei. Egyszerű mondatok alkotása, fordítása. |
Feladatlap |
|
24.
|
|||||
Foglal-kozás |
Óra- szám |
Téma
|
Tananyag |
Tartalom |
Megjegyzés, eszközök |
13. |
25.
|
Szókincs- fejlesztés Nyelvtani alap- ismeretek Fordítás- technika |
A német mondat |
A mondatalkotás formai, nyelvtani kötöttségei. Egyszerű mondatok alkotása, fordítása. |
Feladatlap |
26.
|
|||||
14. |
27.
|
A melléknév Mondatalkotás |
A színek, mint melléknevek. Egyszerű mondatok alkotása. Az állító mondat. |
Fólia Feladatlap |
|
28.
|
|||||
15. |
29.
|
A melléknév fokozása Állító és tagadó mondatok |
A melléknév fokozásának nyelvtani követelményei. Kötőszavak helyes használata, alkalmazása. Az állító és tagadó mondatok közötti különbség. Kötőszavak: als, ebenso, wie; tagadószók: nicht, nein. |
Fólia Feladatlap |
|
30.
|
|||||
16. |
31.
|
Állító és tagadó mondatok Mondatalkotás, fordítás |
Az állító és tagadó mondatok közötti különbség. Kötőszavak: als, ebenso, wie; tagadószók: nicht, nein. Kötőszavak helyes használata, alkalmazása. |
|
|
32.
|
|||||
17. |
33.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia Feladatlap |
|
34.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
18. |
35.
|
Bemutatkozás – személyes adataink |
Alapvető kérdések és válaszok használata. (Wie heisst du?; Wo wohnst du?; Wie Jahre alt bist du?; Wo lernst du?;)Szituációs gyakorlatok. |
Magnó Feladatlap Applikációs kártya Fólia |
|
36.
|
|||||
19. |
37.
|
||||
38.
|
|||||
20. |
39.
|
Számok 100-as számkörben Kerek, egész számok |
A számok képzésének szabályai. Mondóka: Zehn, zwölf, zwanzig… |
Feladatlap Applikációs kártya Fólia |
|
40.
|
|||||
21. |
41.
|
Számok, dátum |
A számok képzésének gyakorlása, elmélyítése. A datálás szabályai. |
Feladatlap Applikációs kártya Fólia |
|
42.
|
|||||
22. |
43.
|
Fizetőeszköz az EU-ban Évszámok, születési idő |
Az EURO értéke, jelentősége. A számok képzése, az évszám, születési idő meghatározása. |
|
|
44.
|
|||||
23. |
45.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia, feladatlap |
|
46.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
Foglal-kozás |
Óra- szám |
Téma
|
Tananyag |
Tartalom |
Megjegyzés, eszközök |
24. |
47.
|
Szókincs- fejlesztés Nyelvtani alap- ismeretek Fordítás- technika |
Igeragozás: a „sein” ige ragozása A család |
Személyes névmások. A rendhagyó ragozású ige jellemzői. A segédige. A család témakörébe tartozó szavak, szókapcsolatok. |
Feladatlap Applikációs kártya Fólia |
48.
|
|||||
25. |
49.
|
Igeragozás A család |
Személyes névmások. A rendhagyó ragozású ige jellemzői. A segédige. A család témakörébe tartozó szavak, szókapcsolatok |
Feladatlap Applikációs kártya Fólia, Képes szótár |
|
50.
|
|||||
26. |
51.
|
Gyakorlás, ismétlés, fordítás A „haben” segédige ragozása |
A rendhagyó ragozású ige jellemzői. A segédige. A család témakörébe tartozó szavak, szókapcsolatok |
Feladatlap Fólia Képes szótár |
|
52.
|
|||||
27. |
53.
|
Az iskola – tantárgyak Igeragozás: lesen, lernen, arbeiten |
Szókincsbővítés. A nem rendhagyó ragozású igék ragozásának szabályai. Fordítás. |
Feladatlap Fólia Képes szótár |
|
54.
|
|||||
28. |
55.
|
||||
56.
|
|||||
29. |
57.
|
Időpont meghatározása, az óra A hét napjai |
Az óra, időpont meghatározása. Számok. A hét napjai. Szituációs gyakorlatok. |
Feladatlap Fólia Óra |
|
58.
|
|||||
30. |
59.
|
||||
60.
|
|||||
31. |
61.
|
Órarend készítése „Lesen, lernen, arbeiten” |
Órarend készítése, az idő, a napok, és a tantárgyak megnevezésével. Igeragozás. Szituációs gyakorlatok. |
Feladatlap Fólia Órarend |
|
62.
|
|||||
32. |
63.
|
Az évszakok, hónapok |
Időjárás, évszakok, hónapok megnevezése. A dátumozás – ismtlés. |
Feladatlap Fólia |
|
64.
|
|||||
33. |
65.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia, feladatlap |
|
66.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
34. |
67.
|
Szabadidő. hobbi |
Germanizmusok, igeragozás. A szabadidő témaköréből szókincsbővítés. Sport treiben, fern sehen, etw. machen, stb. |
Feladatlap Fólia Képes szótár |
|
68.
|
|||||
35. |
69.
|
||||
70.
|
|||||
36. |
71.
|
Év végi ismétlés |
Szókincsteszt |
Témakörök: család, számok, idő, időjárás, hónapok, szabadidő, iskola, napirend, házirend. |
Feladatlap Fólia Képes szótár |
72.
|
|||||
Foglal-kozás |
Óra- szám |
Téma
|
Tananyag |
Tartalom |
Megjegyzés, eszközök |
37. |
73.
|
Év végi ismétlés |
Nyelvtani ismeretek ismétlése |
Igeragozás (rendhagyó és hagyományos ragozású igék), számok képzése, dátumozás, mondatszerkesztés, kérdő, állító és tagadó mondat. |
Feladatlap Fólia |
74.
|
|||||
38. |
75.
|
Év eleji ismétlés |
Szókincsteszt |
A tanult témakörök szókincsének felelevenítése, a nyelvtani szabályok áttekintése. Szituációs gyakorlatok tanári irányítással. |
Fólia, Képes Szótár Feladatlap |
76.
|
|||||
39. |
77.
|
Nyelvtani ismeretek ismétlése |
Fólia, Képes Szótár Feladatlap |
||
78.
|
|||||
40. |
79.
|
Szituációs gyakorlatok |
Fólia, Képes Szótár Feladatlap |
||
80.
|
|||||
41. |
81.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia, feladatlap |
|
82.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
42. |
83.
|
Ország- ismeret |
Nemzetközi szavak és kifejezések |
Információszerzést, tájékozódást segítő szavak és kifejezések. Segítségkérés, útbaigazítás, utazás. Viszonyszavak. Kérdőszavak. |
Fólia Szótár Feladatlap |
84.
|
|||||
43. |
85.
|
||||
86.
|
|||||
44. |
87.
|
Európa országai Amit Németországról tudni illik |
Népek, országok, nyelvek az Európai Unióban. Németország főbb városai, folyói, ipara. Viszonyszavak. Fordítás. Tájékozódás a érképen. |
Fólia Szótár Feladatlap Térkép |
|
88.
|
|||||
45. |
89.
|
Szókincs- fejlesztés Nyelvtani alap- ismeretek Fordítás- technika |
|||
90.
|
|||||
46. |
91.
|
Ismerkedés néhány számítógépes szótárral |
Az információszerzés módjai. Saját kisszótár összeállítása választott témának megfelelően. |
Számítógép Német szótár CD-ROM |
|
92.
|
|||||
47. |
93.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia, feladatlap |
|
94.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
48. |
95.
|
Az emberi test Egészség, betegség Kórház |
Szókincsbővítés. Az emberi test és az egészség témakörében. A személyes névmások ragozott alakjai. Fordítás, mondatalkotás. |
Fólia Képes Szótár Feladatlap |
|
96.
|
|||||
49. |
97.
|
||||
98.
|
|||||
50. |
99.
|
Táplálkozás |
Ételek, italok, alapélelmiszerek – szókincsbővítés. Zöldségek, gyümölcsök. |
Fólia Szótár Feladatlap |
|
100.
|
|||||
Foglal-kozás |
Óra- szám |
Téma
|
Tananyag |
Tartalom |
Megjegyzés, eszközök |
51. |
101.
|
Szókincs- fejlesztés Nyelvtani alap- ismeretek Fordítás- technika |
A konyhában Bevásárlás |
A konyhában, a piacon – szókincsbővítés. Ételek, italok, alapélelmiszerek. Zöldségek, gyümölcsök |
Fólia Szótár Feladatlap |
102.
|
|||||
52. |
103.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia, feladatlap |
|
104.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
53. |
105.
|
Közlekedés, járművek Számítógépes szótár használata |
Szókincsbővítés – közlekedéssel kapcsolatos szavak, kifejezések. Viszonyszavak használata, igeragozás. (fahren, gehen, fliegen, booten) Szituációs gyakorlatok. |
Számítógép Német szótár CD-ROM Képes szótár Feladatlap |
|
106.
|
|||||
54. |
107.
|
Lakóhelyünk és környéke |
Falu, város, főváros – szókincsbővítés. Tájékozódás. Viszonyszavak, érdeklődés, segítségkérés. Szituációs gyakorlatok. Utcanevek. Cím. Boríték megcímzése Németországba – külföldre. |
Számítógép Német szótár CD-ROM Képes szótár Feladatlap |
|
108.
|
|||||
55. |
109.
|
A házban, a ház körül |
Szókincsbővítés téma szerint. A ház részei, helyiségei. A ház körül: állatok, berendezések. Háziállatok, vadállatok. Igeragozás gyakorlása. Fordítás. Szituációs gyakorlatok. |
Számítógép Német szótár CD-ROM Képes szótár Feladatlap |
|
110.
|
|||||
56. |
111.
|
Vidéken Az állatkertben |
|||
112.
|
|||||
57. |
113.
|
Használati tárgyak (A birtokviszony) |
A leggyakoribb használati tárgyak, berendezések. A birtokviszony kifejezésének gyakorlása. |
|
|
114.
|
|||||
58. |
115.
|
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia, feladatlap |
|
116.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
59. |
117.
|
Nyelvtani ismeretek |
Kérdések – válaszok Állító és tagadó mondatok A bővített mondat |
A kérdő mondat, az eldöntendő és a kiegészítendő mondat alkotásának nyelvtani szabályai. Tagadószók használata. Az egyszerű mondat: tő- és bővített mondatok. |
Fólia Szótár Feladatlap |
118.
|
|||||
60. |
119.
|
||||
120.
|
|||||
61. |
121.
|
||||
122.
|
|||||
Foglal-kozás |
Óra- szám |
Téma
|
Tananyag |
Tartalom |
Megjegyzés, eszközök |
62. |
123.
|
Nyelvtani ismeretek |
Ismétlés, gyakorlás, hiánypótlás |
A tanult ismeretek gyakorlása, rögzítése. |
Fólia, feladatlap |
124.
|
Tudáspróba - szókincsteszt |
A tanult ismeretek ellenőrzése. |
Feladatlap |
||
63. |
125.
|
Elméleti ismertek gyakorlati alkalmazása Fordítási gyakorlatok |
Ismerkedés német nyelvű honlapokkal Tájékozódás az Interneten |
A tanult ismeretek gyakorlati alkalmazása tanári irányítással. Az információkeresés lehetőségei. (Pl.: útvonalterv, időjárás-jelentés, autópiac stb.) |
Számítógép |
126.
|
|||||
64. |
127.
|
||||
128.
|
|||||
65. |
129.
|
Meine Familie |
ISMÉTLÉS: Fordítási gyakorlatok tanári irányítással, majd önállóan (auditív és vizuális úton) a tanult témakörök felelevenítésével. A nyelvtani szabályok ismétlése, alkalmazása és elmélyítése. Irányított és önálló szituációs gyakorlatok, szövegalkotás szóban és írásban. |
Példaszöveg Német szótár CD-ROM Képes szótár Feladatlap Fólia Szótár Feladatlap Magnó |
|
130.
|
|||||
66. |
131.
|
Unseres Haus |
|||
132.
|
|||||
67. |
133.
|
Meine Tagesordnung |
|||
134.
|
|||||
68. |
135.
|
Wir fahren nach Deutschland |
|||
136.
|
|||||
69. |
137.
|
Winterferien |
|||
138.
|
|||||
70. |
139.
|
Geburtstag |
|||
140.
|
|||||
71. |
141.
|
Auf dem Lande |
|||
142.
|
|||||
72. |
143.
|
Essen wir etwas! |
|||
144.
|
|||||
73. |
145.
|
In der Schule |
|||
146.
|
|||||
74. |
147.
|
Játékos vetélkedő: Ki tud többet? |
|||
148.
|