TEMATIKA
Nyíregyháza, 2005.
Tantárgyak leírása:
Tantárgy neve: |
Személyiségfejlesztés és pedagógiai tréning |
A tantárgyfelelős neve: Dr. Pornói Imre |
Beosztása: főiskolai tanár |
Szakirány megnevezése: Pedagógia |
A tantárgy összóraszáma: 60 óra |
A tantárgy célja:
Olyan önálló módszer adása, mely alapvetően a tanulók lehetőségeit és képességeit tartja szem előtt, az ő erősségeikre épít. A személyiség kezelésében az ember öngyógyító erőit mozgósítja, s alapvetően a tanulók énrészeire épít.
A tantárgy tartalma:
A
csoport helye és szerepe a személyiség fejlesztésében
Fejlesztő
tréningek iskolai lehetőségei
Válságok
és feldolgozásuk
Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok és értékek fejlesztése: önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok
A
szociálterápiás szerepjáték
Észlelésközpontú/észlelésen
alapuló játékok
Csoportcentrikus/csoportra irányuló
játékok
Problémacentrikus/problémára
irányuló játékok
Szupervízió
Terhelési arányok:
25% tanári,
75 % önálló csoporttréning
A tárgy minőségbiztosítási rendszere:
A tárgy
oktatójának kutatási és tudományos tevékenysége.
Kötelező és ajánlott szakirodalom
- Bagdy Emőke- Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában
TK., Bp.1988.
- Watzlawik-Weakland-Fisch: A problémák keletkezéeének és megoldásának elvei
Gondolat, Bp. 1990.
- Gáti
Ferenc: Gyermekvédelem az iskolában
TK.,Bp.
1982.
- Zsidi
Zoltán: Hagyjuk sorsára? Magatartászavar fiatalkorban
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.1997.
-
Adelheid Stein : Válságok és
feldolgozásuk a szociálterápiás szerepjáték segítségével, különös tekintettel
az élet értelmét, célját érintő krízisekre
Bp.
1999. Kézirat
-
Adelheid Stein. A szociálterápiás szerepjáték
Bp.
1998. Kézirat
-
Walter Schild: Szociálterápia - egy választási
lehetőség korunk szociális kihívásaira
Bp.
1998. Kézirat
-
Ruth-Bang: A célzott beszélgetés
Pszichológia
nevelőknek sor. Bp. 1978.
-
Horváth László- Palotay Ferencné: Neveléstan
Bessenyei
K. Nyíregyháza, 2001
-
Ehrat-Mattmüller-Frick. A nehezen kezelhető gyerekek
(POS)
Gondolat, Bp. 1991.
-
Bagdy Emőke: Családi szocializáció és
személyiségzavarok
TK, Bp. 1986.
-
Kozéki Béla: Személyiségfejlesztés az iskolában
Bp.
1985.
-
Kósáné-Münnich Iván: Szocializációs zavarok –
beilleszkedési nehézségek
TK., Bp. 1985.
I.
A csoport
helye és szerepe a személyiség fejlesztésében
-
a csoportfolyamat - csoportdinamika jellemzői
1 óra előadás
II. Fejlesztő
tréningek iskolai lehetőségei
-
az iskolában alkalmazható csoportmódszerek
( pedagógusi önsegítő csoport,
személyiségfejlesztő beszélgetés, empátia- és kommunikációfejlesztő tréning,
relaxációs csoporttréning, szociális készségfejlesztő program,
személyiségfejlesztő gyakorlatok)
1 óra előadás
III. Válságok
és feldolgozásuk
-
élet- és helyzet adta válságok
-
a válságok megoldása
-
felkészülés a válságokra a szociálterápiás szerepjáték
segítségével
1 óra előadás
IV. Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok és értékek fejlesztése: önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok
A csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik. Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő pozitív megjegyzéseiket.
4 óra tréning
-
Fejezd be a mondatot
1.
Nagyon meg volnék elégedve, ha….
2.
Arra vágyom, hogy…
3.
Nekem az a legfontosabb….
4.
El sem tudnám képzelni az életemet anélkül…
5.
Meg fogom valósítani…
6.
Azt akarom…
7.
Jó lenne…
8.
Örülnék…
9.
Nem sajnálnék semmit…
10. Elhatároztam,
hogy…
11. Megpróbálom…
12. Legnagyobb,
legmélyebb igényem…
13. Szeretném,
ha képes lennék…
14. Az volna a
legnagyobb jutalom, ha…
15. Boldoggá
tenne…
16. Minden
tőlem telhetőt megteszek azért, hogy…
17. Az életben
a legfontosabbnak érzem…
18. Célul
tűztem ki…
19. Az a
kívánságom…
20. Még
elérhetem,hogy…
4 óra tréning
A
csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik.
Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő
negatív megjegyzéseiket
1.
Nem szeretném, ha…
2.
Félek, hogy…
3.
Küzdök az ellen…
4.
Nagyon nem tetszene nekem…
5.
Nem szeretek arra gondolni, hogy esetleg…
6.
Semmiképp sem egyeznék bele…
7.
Nagyon sajnálnám, ha…
8.
Bántana, ha…
9.
El akarom kerülni…
10. Céljaimmal
ellenkezne/ellenkezik, ha/hogy…
-
Ismerkedést szolgáló játék (névkártya; személyes tárgy
letétele)
-
Általános élményjáték (Könyvek; a ház, amiben laktam)
5 óra tréning
-
Érzékszervi játék (Illatos korsó; gyümölcskosár)
5 óra tréning
-
Családra vonatkozó (Régi bútorok; családi ebéd)
5 óra tréning
-
Élményjátékok problémafelvetéssel (Mulasztás a
múltban; elismerés és annak hiánya)
5 óra tréning
-
Élményjáték csoportakcióval (Régiségbolt;
jelmezkölcsönzés)
5 óra tréning
VI. Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok és értékek fejlesztése: önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok
A
szociálterápiás tréninget megelőző játék megismétlése. A régi válaszok
felolvasása. Ezt is megbeszéljük a hallgatókkal.
A csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik. Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő pozitív megjegyzéseiket.
4 óra tréning
-
Fejezd be a mondatot
21. Nagyon meg
volnék elégedve, ha….
22. Arra
vágyom, hogy…
23. Nekem az a
legfontosabb….
24. El sem
tudnám képzelni az életemet anélkül…
25. Meg fogom
valósítani…
26. Azt akarom…
27. Jó lenne…
28. Örülnék…
29. Nem
sajnálnék semmit…
30. Elhatároztam,
hogy…
31. Megpróbálom…
32. Legnagyobb,
legmélyebb igényem…
33. Szeretném,
ha képes lennék…
34. Az volna a
legnagyobb jutalom, ha…
35. Boldoggá
tenne…
36. Minden
tőlem telhetőt megteszek azért, hogy…
37. Az életben
a legfontosabbnak érzem…
38. Célul
tűztem ki…
39. Az a
kívánságom…
40. Még
elérhetem,hogy…
4 óra tréning
A
csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik.
Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő
negatív megjegyzéseiket.
11. Nem
szeretném, ha…
12. Félek,
hogy…
13. Küzdök az
ellen…
14. Nagyon nem
tetszene nekem…
15. Nem
szeretek arra gondolni, hogy esetleg…
16. Semmiképp
sem egyeznék bele…
17. Nagyon
sajnálnám, ha…
18. Bántana,
ha…
19. El akarom
kerülni…
20. Céljaimmal
ellenkezne/ellenkezik, ha/hogy…
8 óra tréning
Az érzelmi érintettség kérdései a szociális szakmában. Bizonytalanságok és félelmek feltárása. Az értő figyelem és a tárgyilagos tények bemutatásának gyakorlása. A szempontváltás és a hasonló tapasztalatok felhasználása az események megítélésében és elemzésében. A segítők „segítésének” értelmezése és élménye a szakmai munkában.
VIII. Szupervízió
8 óra tréning
A
segítő szakmában dolgozók munkája nagy lelki, érzelmi megterheléssel jár
együtt. Reális veszély a „kiégés”. A feszültségek
kezelésére alkalmas technika a „szupervízió” A csoport, s a benne lévők hasonló
megélési, élményei erősítik a „közös sors” érzését. A tagok érzelmi és viselkedésbeli
eljárásai pedig mintát adhatnak. Az egyén számára a szupervíziós technika által
bővül a megoldási készlet. Önállóan, azonosulással választhat a számára fontos
és kedvező megoldásokból.
A lelket terhelő élmények feltárásával, a humán erőforrások
megismerésével kapnak segítséget a hallgatók személyes problémáik
tudatosításához és kezeléséhez. A csoporttagok által hozott valódi
élethelyzetek bemutatása, amelynek során gyakoroljuk a háttérinformációk
feltárását.