TEMATIKA

 

SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS ÉS PEDAGÓGIAI TRÉNING

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Összeállította: Dr. Pornói Imre

                   Főiskolai tanár

 

 

Nyíregyháza, 2005.

 

 


 

 

Tantárgyak leírása:

 

Tantárgy neve:

Személyiségfejlesztés és pedagógiai tréning

 

A tantárgyfelelős neve: Dr. Pornói Imre

Beosztása: főiskolai tanár

Szakirány megnevezése: Pedagógia

A tantárgy összóraszáma: 60 óra

 

 

A tantárgy célja:

 

Olyan önálló módszer adása, mely alapvetően a tanulók lehetőségeit és képességeit tartja szem előtt, az ő erősségeikre épít. A személyiség  kezelésében az ember öngyógyító erőit mozgósítja, s alapvetően a tanulók énrészeire épít.

 

A tantárgy tartalma:

            A csoport helye és szerepe a személyiség fejlesztésében

            Fejlesztő tréningek iskolai lehetőségei

            Válságok és feldolgozásuk

Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok és értékek fejlesztése: önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok

            A szociálterápiás szerepjáték

            Észlelésközpontú/észlelésen alapuló játékok

Csoportcentrikus/csoportra irányuló játékok

Problémacentrikus/problémára irányuló játékok

Esetmegbeszélés

Szupervízió

 

Terhelési arányok:

 

            25% tanári, 75 % önálló csoporttréning

 

 

A tárgy minőségbiztosítási rendszere:

 

            A tárgy oktatójának kutatási és tudományos tevékenysége.

 

Kötelező és ajánlott szakirodalom

 

-  Bagdy Emőke- Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában

TK., Bp.1988.

- Watzlawik-Weakland-Fisch: A problémák keletkezéeének és megoldásának elvei

Gondolat, Bp. 1990.

- Gáti Ferenc: Gyermekvédelem az iskolában

            TK.,Bp. 1982.

- Zsidi Zoltán: Hagyjuk sorsára? Magatartászavar fiatalkorban

            Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.1997.

-          Adelheid Stein : Válságok és feldolgozásuk a szociálterápiás szerepjáték segítségével, különös tekintettel az élet értelmét, célját érintő krízisekre

Bp. 1999.  Kézirat

-          Adelheid Stein. A szociálterápiás szerepjáték

Bp. 1998. Kézirat

-          Walter Schild: Szociálterápia - egy választási lehetőség korunk szociális kihívásaira

Bp. 1998. Kézirat

-          Ruth-Bang: A célzott beszélgetés

Pszichológia nevelőknek sor. Bp. 1978.

-          Horváth László- Palotay Ferencné: Neveléstan

Bessenyei K. Nyíregyháza, 2001

-          Ehrat-Mattmüller-Frick. A nehezen kezelhető gyerekek (POS)

Gondolat, Bp. 1991.

-          Bagdy Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok

                                   TK, Bp. 1986.

-          Kozéki Béla: Személyiségfejlesztés az iskolában

Bp. 1985.

-          Kósáné-Münnich Iván: Szocializációs zavarok – beilleszkedési nehézségek

TK., Bp. 1985.

 

I.                   A csoport helye és szerepe a személyiség fejlesztésében

-          a csoportfolyamat - csoportdinamika jellemzői

1 óra előadás

II.        Fejlesztő tréningek iskolai lehetőségei

-          az iskolában alkalmazható csoportmódszerek

( pedagógusi önsegítő csoport, személyiségfejlesztő beszélgetés, empátia- és kommunikációfejlesztő tréning, relaxációs csoporttréning, szociális készségfejlesztő program, személyiségfejlesztő gyakorlatok)

 1 óra előadás

III.      Válságok és feldolgozásuk

-          élet- és helyzet adta válságok

-          a válságok megoldása

-          felkészülés a válságokra a szociálterápiás szerepjáték segítségével

1 óra előadás

IV.             Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok és értékek fejlesztése: önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok

A csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik. Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő pozitív megjegyzéseiket.

4 óra tréning

-          Fejezd be a mondatot

1.      Nagyon meg volnék elégedve, ha….

2.      Arra vágyom, hogy…

3.      Nekem az a legfontosabb….

4.      El sem tudnám képzelni az életemet anélkül

5.      Meg fogom valósítani…

6.      Azt akarom…

7.      Jó lenne…

8.      Örülnék…

9.      Nem sajnálnék semmit…

10.  Elhatároztam, hogy…

11.  Megpróbálom…

12.  Legnagyobb, legmélyebb igényem…

13.  Szeretném, ha képes lennék…

14.  Az volna a legnagyobb jutalom, ha…

15.  Boldoggá tenne…

16.  Minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy…

17.  Az életben a legfontosabbnak érzem…

18.  Célul tűztem ki…

19.  Az a kívánságom…

20.  Még elérhetem,hogy

 

4 óra tréning

A csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik. Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő negatív megjegyzéseiket

 

1.      Nem szeretném, ha…

2.      Félek, hogy…

3.      Küzdök az ellen…

4.      Nagyon nem tetszene nekem…

5.      Nem szeretek arra gondolni, hogy esetleg…

6.      Semmiképp sem egyeznék bele…

7.      Nagyon sajnálnám, ha…

8.      Bántana, ha…

9.      El akarom kerülni…

10.  Céljaimmal ellenkezne/ellenkezik, ha/hogy…

 

V.                Szociálterápiás szerepjáték. Gyakorlatok

-          Ismerkedést szolgáló játék (névkártya; személyes tárgy letétele)

-          Általános élményjáték (Könyvek; a ház, amiben laktam)

5 óra tréning

-          Érzékszervi játék (Illatos korsó; gyümölcskosár)

5 óra tréning

-          Családra vonatkozó (Régi bútorok; családi ebéd)

5 óra tréning

-          Élményjátékok problémafelvetéssel (Mulasztás a múltban; elismerés és annak hiánya)

5 óra tréning

-          Élményjáték csoportakcióval (Régiségbolt; jelmezkölcsönzés)

5 óra tréning

 

VI.             Énideál, visszatükrözött és tulajdonított önkép, célok és értékek fejlesztése: önismereti tudatosságnövelő gyakorlatok

A szociálterápiás tréninget megelőző játék megismétlése. A régi válaszok felolvasása. Ezt is megbeszéljük a hallgatókkal.

A csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik. Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő pozitív megjegyzéseiket.

4 óra tréning

-          Fejezd be a mondatot

21.  Nagyon meg volnék elégedve, ha….

22.  Arra vágyom, hogy…

23.  Nekem az a legfontosabb….

24.  El sem tudnám képzelni az életemet anélkül

25.  Meg fogom valósítani…

26.  Azt akarom…

27.  Jó lenne…

28.  Örülnék…

29.  Nem sajnálnék semmit…

30.  Elhatároztam, hogy…

31.  Megpróbálom…

32.  Legnagyobb, legmélyebb igényem…

33.  Szeretném, ha képes lennék…

34.  Az volna a legnagyobb jutalom, ha…

35.  Boldoggá tenne…

36.  Minden tőlem telhetőt megteszek azért, hogy…

37.  Az életben a legfontosabbnak érzem…

38.  Célul tűztem ki…

39.  Az a kívánságom…

40.  Még elérhetem,hogy

 

4 óra tréning

A csoportban a vezető kezdi a mondat első részét, a csoporttagok sorra befejezik. Magnóra vesszük és a játék végén a hallgatók egyenként hozzáfűzhetik kiegészítő negatív megjegyzéseiket.

 

11.  Nem szeretném, ha…

12.  Félek, hogy…

13.  Küzdök az ellen…

14.  Nagyon nem tetszene nekem…

15.  Nem szeretek arra gondolni, hogy esetleg…

16.  Semmiképp sem egyeznék bele…

17.  Nagyon sajnálnám, ha…

18.  Bántana, ha…

19.  El akarom kerülni…

20.  Céljaimmal ellenkezne/ellenkezik, ha/hogy…

 

VII.        Esetmegbeszélés

8 óra tréning

 

Az érzelmi érintettség kérdései a szociális szakmában. Bizonytalanságok és félelmek feltárása. Az értő figyelem és a tárgyilagos tények bemutatásának gyakorlása. A szempontváltás és a hasonló tapasztalatok felhasználása az események megítélésében és elemzésében. A segítők „segítésének” értelmezése és élménye a szakmai munkában.

 

 

VIII.    Szupervízió

 

 

8 óra tréning

 

A segítő szakmában dolgozók munkája nagy lelki, érzelmi megterheléssel jár együtt. Reális veszély a „kiégés”. A feszültségek kezelésére alkalmas technika a „szupervízió” A csoport, s a benne lévők hasonló megélési, élményei erősítik a „közös sors” érzését. A tagok érzelmi és viselkedésbeli eljárásai pedig mintát adhatnak. Az egyén számára a szupervíziós technika által bővül a megoldási készlet. Önállóan, azonosulással választhat a számára fontos és kedvező megoldásokból.

A lelket terhelő élmények feltárásával, a humán erőforrások megismerésével kapnak segítséget a hallgatók személyes problémáik tudatosításához és kezeléséhez. A csoporttagok által hozott valódi élethelyzetek bemutatása, amelynek során gyakoroljuk a háttérinformációk feltárását.