TANMENET

 

Tanulási módszerek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Készítette: Dániel Péterné

                            tanár

 

Készült: Göllesz Viktor Speciális Szakiskola és Általános Iskola

                Nyíregyháza, Báthory u. 30.

 

 

 

 

 

 

 

2005.

ÁLTALÁNOS ELV

 

 

A mai pedagógiai kultúránkban a tanítás során kevés szó esik a tanulás hatékony eljárásairól. Ezt a hiányt részben pótolhatná, ha olyan módszertani gazdagsággal tanítanánk, mely tartalmazná a tananyag elsajátításának célszerű módjait is.

 

Azonban diákjaink egyedül maradnak tanulási problémáikkal, így a tanulás sikertelenségét, örömtelenségét részben ez okozza. A személyiség harmonikus fejlődéséhez a tanulási siker pedig fontosabb még a megszerzett tudásnál is.

 

Az évek során a tanulókban kialakulnak bizonyos tanulási szokások. Ezek igen eltérők, lehetnek helyesek és helytelen is. Akik otthonról kevés szellemi támogatást kapnak, a tanulásban különböző területeken akadályozottak, az évek során fejlődésükben egyre inkább elmaradnak társaiktól.

 

Ezek szükségessé teszik a tanulók tanulási stílusának, módszereinek, szokásaiknak a formálását, segítését.

 

Legfontosabb célkitűzések:

-            A tanuláshoz való viszony áthangolása.

-            Tanulási szokások formálása.

-            Hatékony tanulási módszerek elsajátítása.

-            Alapkészségek fejlesztése.

-            Személyiségépítés.

-            Tanulás külső-belső feltételeinek feltárása.

-            Helyes napi- és hetirend kialakulása.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TÉMAKÖRÖK

 

 

1.      Tanulási technikák, stratégiák, stílusok:

1-26 óra.

 

2.      A tanulás külső és belső feltételei.

27-37. óra.

 

3.      A napirend.

38-45. óra.

 

4.      Készségek és képességek.

46-63. óra.

 

5.      Egyéb módszerek és alkalmazásuk.

64-74. óra.

 

 

 

FELHASZNÁLT IRODALOM

 

 

1.      Tóth Ernőné: Játékos okoskodás

 

2.      Horváth Katalin: Tanuljunk tanulni. Magyar Könyvklub Budapest 2002.

 

3.      Kovácsné Sipos Márta: A tanulás fortélyai Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 2003.

 

4.      Lappihts Árpád: Tanuláspedagógia, Comenius Bt. Pécs 2002.

 

5.      James Deese és Ellin K. Deese: Hogyan tanuljunk, Panem-Mc Graw-HH1. Budapest 1994.

 

6.      Paul Roeders: A hatékony tanulás titkai Calibra, Budapest 1995.

 

7.      Dr. Spencer Kagan: Kooperatív tanulás

 

8.      Oroszlány Péter: A tanulás tanítása. Tanári kézikönyv, Független Pedagógiai Intézet Tankönyvcentrum Budapest 2003.

 

9.      Oroszlány Péter: Tanulásmódszertani Évkönyv 2003/2004. Metódus-tan, Budapest 2003.

 

10.  Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan Metódus-tan, Budapest 2003.

 


 

Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

1.               

A tantárgy célja, tartalma, lényeg.

1.Bemutatkozás, ismerkedés.

-       tanulók körbe ülnek,

-       mindenki elmondja saját keresztnevét és az előtte elhangzott tanuló nevét is.

2. Bemutatkozás illemtana.

 

 

3. Az éves tematika

-       eszközszükséglet,

-       a tárgy célja, tartalma,

-       rejtvényfejtés.

Tanári és tanulói bemutatkozás. Beszélgetés. Rejtvényfejtés.

 

A tanulók ismerjék a bemutatkozás elemei szabályait.

 

Memóriafejlesztés.

 

2.               

A családi háttér: fontossága, feltárása.

1. Ráhangolódás

-     daltanulás: Úgy tetszik, hogy …

-     ritmusgyakorlatok: negyedes egyenletes taps.

2. Felolvasás

-     A tanulás mestersége c. szöveg tanári bemutató felolvasása.

-     Tanulók önállóan kigyűjtik a szövegből a fontos kifejezéseket.

3. Téma feldolgozása

-     A család összetétel.

-     Családtagok iskolai végzettsége.

-     Munkahelyük, foglalkozásuk.

-     Megélési lehetőségek.

-     Egymás iránti tisztelet.

4. Órazárás

-     Körben állva egyenletes taps.

-     Dal tanulása.

 

Szöveg és dallam tanulása.

Negyedes ritmus gyakorlása.

 

Felolvasás.

 

Tanulók tudják adott szövegből a lényeget kigyűjteni.

 

Beszélgetés, beszédfejlesztés.

 

 

 

 

 

 

Gyakorlás.

 

3.               

Iskolai végzettség és a munkalehetőség kapcsolata.

1. Ráhangolódás

-     A tanult dal rögzítése – biztos tudása.

-     Negyedes taps párosan.

2. Felolvasás

-     Mire való az iskola c. szöveg olvasása.

-     Szöveg memorizálása: tanár előmondja, tanulók mondatonként ismételik.

3. Téma feldolgozása

-     Szakmák elismertsége, presztízse.

-     Szakmák rangsorolása.

-     Végzettség – elhelyezkedés kapcsolata.

-     Munkaerő-piac – munkalehetőségek.

4. Órazárás

-     A memoritert tanár előmondja, tanulók ismétlik.

 

 

 

 

Ismétlésrögzítés.

 

 

 

Tanári felolvasás.

 

Memorizálás.

 

 

 

Beszélgetés. Tesztlap kitöltése.

 

 

Tanulóknak legyen ismeretük alapvető szakmákról, azok fontosságáról.

 

Memorizálás.

 

Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

4.               

A tanulók tanulási attitűdjei.

1. Ráhangolódás

-     Tiszta éneklés.

-     Éneklés hangerőfokozással.

-     A dal ritmizálása.

2. Memoriter

-     A megtanult szövegrészt párosan felmondják.

-     1-2 tanulót közösen meghallgatni.

-     Szöveg további memorizálása.

3. Téma feldolgozása

-     A család elképzelése a továbbtanulásról.

-     Tanuló elképzelése.

-     Összehangolásuk.

-     Választott szakmák megszerzésének lehetősége.

-     Célok – lehetőségek egyeztetése.

-     Akar – e tanulni? Miért?

4. Órazárás

-     Memoriter tanulása.

-     Páros taps.

 

Játék a hangerővel.

Ritmizálás.

 

 

Szöveg felmondása párokban, közösen.

 

 

Memorizálás.

 

Beszélgetés.

 

A tanulók ismerjék képességeiket, tudják összehangolni választott szakmával.

 

 

 

Helyes önismeret.

 

Gyakorlás.

 

5.               

 

1. Ráhangolódás

-     Éneklés körben állva.

-     Ritmizálás: dal közben egyenletes taps és combütés egy irányba haladva.

2. Memorizálás

-     Párosan felmondani.

-     Szöveg további memorizálása.

3. Téma feldolgozása

-     Tanulók céljainak megfogal-mazása.

-     Mi motiválja tovább-tanulásában?

-     Mit vár a tanulástól?

-     Megváltozik-e az élete?

-     Előző órákon kitöltött tesztlap értékelése.

4. Otthoni munka

-     Készüljön fel a memoriterből 1 perces próbafelmondásra.

5. Órazárás

-     Dobbantások és taps körben állva.

 

 

Taps és combütés összekapcsolása az ének-léssel.

 

Önálló felmondás.

Tanár előmondja, tanulók ismételnek.

Legyenek tisztába céljaikkal.

Tudja megfogalmazni céljait, terveit.

 

 

Önismeret.

Értékelés.

 

 

Önálló munka.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

6.               

Motiváció. Tanulók beállítódása.

1. Ráhangolódás

-     Új dal: Ó, mely sok hal…

-     Ritmizálás körbe változó irányba taps és dobbantás.

2. Memorizálás

-     Memoriter 1 perces felmondása, 1-2 tanuló értékelése.

3. Téma feldolgozása

-     Icike, picike népmese bemutató olvasása, majd tanulói olvasás.

-     Otthon gyakorolt 1 perces felmondás értékelése.

4. Téma feldolgozása

-     Mi a motiváció?

-     Lényege.

-     A tanulás előfeltétele.

-     Szintje: belső-külső beépült, presztízs.

-     Beállítódás:

o Pozitív tapasztalat,

o Szülői példaadás.

5. Órazárás

-     Csöndgyakorlat: gondolják végig mi volt az óra lényege, 1 mondatban fogalmazzák meg.

 

Új dal tanulása.

Taps és dobbantás alkalmazása.

 

Próbafelmondás.

 

 

Olvasás gyakorlása.

 

 

 

 

A tanulók tudják, hogy mi motiválja őket a tanulásban, váljon belsővé. Pozitív hozzáállás a tanuláshoz.

 

 

 

Beszélgetés.

Elmélyülés, véleményalkotás, lényegkiemelés.

 

7 - 8.

Erős és gyenge pontjaim.

1. Ráhangolódás

-     Dal tanulásának folyatatása.

-     8/4-es ritmus tanulása.

2. Memorizálás

-     Mire való az iskola felmondása tempó és hangerőváltozásokkal.

3. Téma feldolgozása

-     Icike, picike népmese olvasása változó hangerővel, tempóban, kisgyerekesen, nagyosan.

4. Otthoni munka

-     Tanulók erős és gyenge pontjainak felmérése.

-     Reális elvárások.

-     Önértékelés fejlesztése.

-     Megfelelő önkritika és kritika gyakorlása.

-     Önvizsgálatok.

-     Tanulást segítő emberi tulajdonságok.

-     Hogyan állok a tanulással?

-     Tanórai szokásaim.

-     Mire jó az önvizsgálat?

-     Helyzetfelmérések.

-     Értékelés.

5. Órazárás

-     Labdaadogatás 1-2 labdával.

 

Tiszta éneklés gyakorlása.

Új ritmusképlet tanulása.

 

Memorizálás – emlékezet fejlesztése.

 

Olvasás ismert szöveg alapján.

Tanári, tanulói bemutatás.

 

 

Beszélgetés.

Vita, kritika.

 

 

 

 

 

Kérdőív, teszt kitöltése.

 

Helyes önismeret mélyítése.

 

 

Értékelés.

 

Mozgáskoordinálás.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

9.               

Önvizsgálati tesztek, kérdőívek értékelése, elemzése.

1. Ráhangolódás

-     Biztos szövegtudás, tiszta éneklés gyakorlása.

-     8/4-es ritmus tanulása.

2. Memorizálás

-     Mire való az iskola?

-     Párosan felmondani, 1-2 tanulót közösen is meghallgatni, értékelni.

3. Csöndgyakorlat

-     1 perces csend, az idő múlásának becslése.

4. Téma feldolgozása

-     Gyenge, erős oldalak csoportosítása.

-     Gyenge pontok kijavításának lehetőségei.

-     Önismeret, önkritika jelentősége.

5. Órazárás

-     Dramatizálás.

 

Éneklés és ritmizálás.

 

 

 

Memóriapróba.

 

 

 

 

Időérzék fejlesztése.

 

 

Tanulók ismerjék erős és gyenge pontjaikat, ennek jelentőségével legyenek tisztában. Ismerjék a fejlesztés lehetőségeit.

 

 

 

Dramatizálás.

 

10.            

 

1. Ráhangolódás

-     Új ének tanulása: Tué, tué….

-     Ritmusgyakorlatok: taps körben 8 jobbra - 8 balra.

2. Memorizálás

-     Tanult szöveg felmondása kórusban különböző tempóban.

3. Felolvasás

-     A három selyp közös olvasása. Hangsúlyozás-monotonitás elkerülése.

4. Téma feldolgozása

-     A tanulás fontosságának elfogadtatása.

-     Cél egyeztetése a családdal.

-     „magad mellé állításuk”.

4. Otthoni munka

-     olvasott szöveg gyakorlása.

5. Órazárás

-     a három selyp ismétlése a tanár után.

 

Kiejtés, pontos szövegtudás gyakorlása.

 

 

Tempóváltások.

 

 

Olvasás gyakorlása.

 

 

 

Lássa be, hogy tanulás nélkül nem boldogul és többféle szakmát el kell sajátítania a biztos megéléshez. Ismerje az UNIO-s szabályokat.

 

 

Memorizálás.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

11.            

A tanulás fogalma, formái.

1. Ráhangolódás

-     Új dal gyakorlása.

-     Taps és dobbantás.

2. Memorizálás

-     Értelmezése, külön-külön felmondani.

3. Téma feldolgozása

-     Olvasás párokban, a feltekintés gyakorlása.

-     Szövegértés - kérdések.

4. Otthoni munka

-     Tanulás fogalma.

-     Formái:

o mechanikus,

o értelmes.

-     Jellemzőik, alkalmazásuk ideje, szintjei, szükségességük.

-     Egyéni alkalmazás megbeszélése.

-     Felmérés.

5. Órazárás

-     Csöndgyakorlat: gondolja végig az órát, írja le utána mi tetszett 1 mondatban.

 

 

 

 

 

Memorizálás.

 

 

Olvasás, szövegértés.

 

 

 

Tudja a tanulás különböző formáit megkülönböztetni és alkalmazni a megfelelő időben.

 

12.            

A hatékony tanulás jellemzői.

1. Ráhangolódás

-   Ének és ritmusgyakorlat.

2. Memorizálás

-     Nyelvtörők tanulása és gyakorlásuk.

3. Téma feldolgozása

-     Környezet zajainak megfigyelése adott idő alatt, majd tudja sorba leírni.

4. Otthoni munka

-     Hatékony tanulás jellemzői:

o belső motiváció,

o pozitív önértékelés,

o találékonyság,

o rugalmasság,

o önállóság.

-     Személyiségjegyek:

o érdeklődés,

o figyelem, - akarat,

o érzelem,

o pozitív értékelés (kudarc felvállalása)

5. Órazárás

-     Felállás, nyújtózkodás.

-     Ének kísérése dobbantással.

 

Ének, ritmizálás.

 

Nyelvtörők gyakorlása.

 

 

Figyelem, megfigyelés, emlékezet pontosítása.

 

 

Magyarázat, beszélgetés.

Vázlatírás.

 

 

A tanulók ismerjék és tudják a hatékony tanulás feltételeit, személyiségüket a megfelelő irányba terelni.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

13.      

Tanulási stílusok.

1. Ráhangolódás

-     Tué, tué tiszta éneklése.

-     Dal kísérése páros tapssal.

2. Memorizálás

-     Kínai temlom tanulása tanár előmondja – tanulók ismétlik.

-     Hangerőgyakorlat.

3. Címmeditáció

-     Mi jut eszedbe egy címről?

-     Miről szólhat a történet?

4. Téma feldolgozása

-     Tanulási stílusok:

o vizuális,

o auditív,

o mozgásos,

o vegyes.

-     Lényeges jegyeik.

-     Tanulók egyéni stílusának feltárása.

5. Otthoni munka

-     1 perces próbafelmondásra készülni.

6. Órazárás

-     Memoriter tanulása.

 

Tiszta éneklés.

Taps párokban.

 

 

Játék a hangerővel.

 

 

Képzelet-, beszédfejlesztés.

 

 

Tudják egyéni tanulási stílusukat, s ez alapján kialakítani otthoni tanulási módjukat.

 

Vázlatírás.

Vizsgálódás teszt segítségével.

 

 

Memorizálás.

 

14.      

Tanulási technikák.

1. Ráhangolódás

-     Ének: Tué, tué.

-     Ritmusgyakorlat: 2 körben egymással szemben állva az énekre a mozgássor gyakorlása.

2. Csöndgyakorlat

-     Mit láttál? – egy természeti táj elképzelése, részletes leírása szavakkal.

3. Próbafelmondás

-     Otthon begyakorolt szöveg párban, majd csoport előtt 1-2 tanuló felmondja.

4. Szövegfeldolgozás

-     Szöveg hangos olvasása.

-     Lényeg kiemelése – tartalom.

5. Téma feldolgozása

-     Tanulási technikák:

o szöveg hangos olvasása,

o szöveg néma olvasása,

o felmondása emlékezetből,

o néma átismétlése,

o felmondás másnak,

o magnóra felvenni,

o visszahallgatni,

o ismétlés a fentiek közül,

o társakkal megbeszélni,

o áttekintés,

o ismeretlen szó meghatározása,

o kiemelés,

o ábrák, rajzok, értelmezése,

o vázlatkészítés,

o ok-okozat keresése,

-     Alkalmazásuk.

6. Otthoni munka

-     Egy tankönyvi szöveg olvasása.

 

 

 

Gyakorlás.

 

 

Tudjon egy elképzelt tájat részletesen  „leírni”.

 

 

Olvasás.

Szöveg felmondása emlékezetből.

 

 

Lényeglátás gyakorlása.

 

 

Ismerje meg és alkalmazza az önálló tanulása közben a leírt és begyakorolt technikai tanácsokat, eljárásokat.

 

 

 

 

 

 

 

Vázlatkészítés, megbeszélés.

Ötletek gyűjtése.

 

 

 

 

 

Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

15.      

Tanulási technikák és stratégiák.

1. Ráhangolódás

-     Ének, ritmusgyakorlattal kísérve.

2. Próbafelmondás

-     Otthon olvasott szöveg tartalmának felmondása.

3. Téma feldolgozása

-     A tanulás technikák bővítése.

-     Tanulási stratégia:

o elemi stratégiák,

o komplex stratégia (lépései, jellemzői)

4. Órazárás

-     a leírt tanulási technikák pontonkénti tanulása, tanár előmondja – tanulók ismétlik.

Tudja hibátlanul a dalt, s egyszerre a tapsos gyakorlattal eljátszani.

 

Tartalom felmondása.

 

 

Ismerjék meg a tanulási stratégiákat, tudják egyénileg alkalmazni a technikákkal.

 

 

 

Memorizálás.

 

16-17.

Tanulási technikák és stratégiák alkalmazása, gyakorlása.

1. Ráhangolódás

-     Új dal tanulása: Viva, vivala Musica

2. Próbafelmondás

-     Az előző órán a technikákból amire emlékezik azt írja le, majd közösen felmondani.

3. Olvasási gyakorlat

-     Gyakorlott szöveg.

-     Blattoló olvasás.

-     Olvasás szabályának leírása, megbeszélése.

4. Téma feldolgozása

-     Előző órákon megbeszéltek gyakorlati kivitelezése, bemutatása egy tananyagon keresztül.

5. Otthoni munka

-     Fogalmazás írása: Miért szeretem? (Legkedvesebb tantárgyam.)

 

Dal és szöveg tanulása.

 

 

Memorizálás, visszaemlékezés.

 

 

A tanulók ismerjék az olvasás formáit, szabályait.

Vázlatírás.

 

 

Bemutatás, gyakorlás.

Tudják alkalmazni a tanultakat.

 

Fogalmazás készítése önállóan.

 

18.      

Tanulási módszerek I.

1. Az ismétlés.

1. Ráhangolódás

-     Viva, vivala hibátlan éneklése.

-     A tanult tapsciklust egymással szembe állva, 1-el jobbra haladva másik párral is elvégezni.

2. Artikulációs gyakorlat

-     Hangképzés, nyelvgyötrők segítségével.

3. Felolvasás

-     Blattoló olvasási gyakorlat 2-3 tanuló által hangosan is elvégezve.

4. Szövegfeldolgozás

-     Mi készíti a madarakat költözésre feldolgozása kérdések segítségével. (előzőleg ezt olvassák blattoló olvasáskor.)

5. Téma feldolgozása

-     Ismétlés formái: bevéső, felidéző.

-     Lényege: 4-5 pontban leírni.

o felejtés megelőzése,

o eredményesség fokozása stb

-     Ideje, elosztása:

o új anyag sűrűbben,

o régit ritkábban stb….

6. Otthoni munka

-     2 perces próbafelmérés gyakorlása.

 

 

Koncentráció, figyelem megosztása.

 

 

 

Helyes hangképzés gyakorlása.

 

 

Tanulók ismeretlen szöveget is tudjanak hangsúlyozva olvasni, a lényeget kiemelni kérdések segítségével.

 

 

 

Ismeretek magyarázata, beszélgetés vázlatírás.

Legyenek tisztában az ismétlés fontosságával, formájával, alkalmazásuk technikájával.

 

Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

19.      

Tanulási módszerek II.

2. A bevésés.

1. Ráhangolódás

-     Ének és ritmusgyakorlatok tempó és hangerő változtatással.

2. Memoriter

-     Csujogatók tanulása.

-     Tanulási technikák ismétlése.

3. Artikulációs gyakorlat

-     Csujogatók és nyelvgyötrők segítségével.

4. Felolvasás, szövegértés

-     Tájékozódó olvasás skimming lényege.

-     Próbafelmondás.

-     Szöveges figyelmi gyakorlatok.

5. Téma feldolgozása

-     Bevésés fogalma.

-     Formái:

o mechanikus,

o gondolati.

-     Jellemzői.

-     Feltételei.

-     Folyamata.

6. Órazárás

-     Körbe állva ismétlik a tanár után az új memoritert.

-     Játék: számolásos.

 

Tudjanak szövegmondás, éneklés közben tempót és hangerőt váltani.

 

 

 

Tudják mi a különbség a figyelmes és a blattoló olvasás között ismerje a blattoló olvasás alkalmazását.

 

 

 

 

Legyen tisztába a bevésés fogalmával, formáival, s ezeket a megfelelő módon tudjon alkalmazni.

 

20.      

Mnemotechnikák.

1. Ráhangolódás

-     A tanult dal éneklése kánonban.

-     Tapsciklus körbe haladva.

2. Memoriter

-     Csujogatók 1 levegővétellel.

3. Felolvasás

-     Blattoló olvasás 3-as csoportokban.

4. Szövegfeldolgozás

-     Címmeditációs rögtönzés.

-     Adott szöveg olvasása, vázlatírás.

5. Téma feldolgozása

-     A szó jelentése: „emlékezettan”.

-     Alkalmazása: amikor a tanulandó anyag elemei között nincs értelmi, logikai kapcsolat.

-     Formái: rímalkotás, mozaikszó alkotás, történet és helyek módszere, kulcsszó módszer stb

6. Órazárás

-     Számolás hangsúlyáthelyezéssel.

1 2 3 4   1 2 3 4    1 2 3 4    stb

 

Kánon gyakorlása.

 

 

Levegővétel gyakorlása.

 

 

 

 

Címmeditáció, vázlatírás gyakorlása.

 

 

A tanulók ismerjenek néhány mnemotechnikát és fogadják el ezek alkalmazását a tanulás könnyítése érdekében.

 

21.      

Mnemotechnikák gyakorlása.

1. Ráhangolódás

-     Kánon gyakorlása.

-     Karmesterjáték – ritmizálás.

2. Memoriter

-     Tanult memoriterek mondása különböző technikák alkalmazásával.

3. Téma feldolgozása

-     Néhány eljárás kipróbálása az előző órán tanult technikák közül.

4. Órazárás

-     Verskánon (kínai templom).

-     Szövegmondási gyakorlat.

 

Improvizáció, utánzás.

 

 

Tudják alkalmazni a megismert technikákat.

Gyakorlás.

 

Vers mondása kánonban.

 

 

 

 

 

Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

22.      

Memoriterek tanulásának technikája.

1. Ráhangolódás

-           ritmusra dobbantások körbe haladva.

-     Memoriter.

2. Szövegértés

-     A falu esze c. szöveg egyszeri olvasása után a megértés vizsgálata.

3. Téma feldolgozása

-     Memoriter fogalma.

-     Folyamata, lépései

o ismerkedés a szöveggel,

o többszöri hangos olvasás,

o kép képzelése a szöveghez,

o közben lerajzolni,

o próbafelmondás,

o valakinek felmondani,

o több napon át ismételni, tanulni,

o magnóra felvenni és visszahallgatni.

4. Órazárás

-     Tanulási technikák csoportos olvasása.

-     Együtt felmondani, majd egymásnak.

 

 

 

Tudjanak          ritmusra egyenletesen dobbantani, variációkat végezni.

Szöveg elemzése.

 

 

 

Legyenek jártasak a memorizálás technikájában, és ismerjék a memorizálás lépéseit.

 

 

 

 

 

 

 

 

Olvasás, memorizálás gyakorlása.

 

 

23.      

Tanulási zavarok.

1. Ráhangolódás

-     Többszólamú kánon.

-     Karmesterjáték.

2. Csöndgyakorlat

-     Megfigyelt zajok pontos leírása.

3. Nyelvtörő

-     Párosával majd közösen mondva.

4. Téma feldolgozása

-     Mi a jelentése a tanulási zavarnak?

-     Formái: 1, 2, 3.

-     Tünetei: kognitív

                   magatartásbeli,

                   idegrendszeri zavarok.

-     A tanulók tanulási zavarainak felmérése, megbeszélése.

5. Órazárás

-     Szólánc.

-     Memoriter gyakorlása.

 

 

Tudják figyelmüket ráirányítani a meghatározott feladatra.

 

Ismerjenek nyelvgyötrőket, s rendszeresen alkalmazzák ezeket.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tudjon minél több szót visszamondani.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

I.

 

T

A

N

U

L

Á

S

I

 

T

E

C

H

N

I

K

Á

K,

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

S

T

R

A

T

É

G

I

Á

K

24 – 25.

Egyéni tanulási stílusok és zavarok.

1. Ráhangolódás

-     Új dal tanulása: Jaj, de magas…

-     Tapsciklus a Tué, tué dalra körbe haladva.

2. Memoriter

-     Új tanulása: Fekete ország c. vers.

3. Felolvasás és címmeditáció

-     Személyenként kiosztott címekről mi jut eszükbe?

-     Hol a macska c. olvasmány olvasása, tartalom felmondása.

4. Téma feldolgozása

-     Hibák, hiányosságok.

-     Hibajavítás módszerei.

-     Egyéni módszerek megbeszélése.

5. Otthoni munka

-     Rajz készítése az új memoriterhez.

6. Órazárás

-     Szöveg ismétlése a tanár után.

-     Tanulási tanácsok további memorizálása.

 

 

 

 

 

Alkalmazza a memorizálás lépéseit.

 

Tudjon kerek mondatokban megfogalmazni cím alapján egy történetet.

 

 

Lássa be hibáit, hiányosságát és fogadja el a fejlesztéshez nyújtott tanácsokat.

 

Rajzolás.

 

 

Memorizálás.

 

26.       

Részösszefogla-lás, rendszerezés, gyakorlás.

1. Ráhangolódás

-     Eddig tanult dalok, ritmusgyakorlatok ismétlése.

2. Játék

-     Tanulók által javasolt játék.

3. Ismeretek rendszerezése

-     További gyakorlati kivitelezés bemutatása, gyakorlása.

4. Órazárás

-     Hol a macska c. olvasmány dramtizálása.

-     Előző órán feladott rajzok értékelése.

 

Rendszerezés, ismétlés.

 

Tanulók elevenítsék fel azokat az ismereteket, melyeket eddig a legfontosabbnak tartanak, számoljanak be alkalmazások eredményéről.

Dramatizálás.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

II.

TÉMA:

 

A

 

T

A

N

U

L

Á

S

 

K

Ü

L

S

Ő

 

É

S

 

B

E

L

S

Ő

 

F

E

L

T

É

T

E

L

E

I

27.       

A tanulás belső feltétele I.

1. Ráhangolódás

-     Ének: Jaj, de magas…

-     Különböző csettintés, taps, dobbantás alkalmazása megadott szöveg mondása közben.

2. Csöndgyakorlat

-     Egy tanult tanulási technika felidézése, majd bejegyzése.

-     Párokban felmondani.

3. Memorizálás

-     Előző órán tanult Fekete ország további tanulása – kézjelekkel kísérve.

4. Téma feldolgozása

A tanulás belső feltételei:

-     Lelki felkészülés:

o Cél kitűzése, jutalom, „meg tudom csinálni”.

-     Figyelem összpontosítása:

o Javasolt tréningek bemutatása, kipróbálása.

6. Órazárás

-     Felállni, körben labdaadogatás 2-3 labdával.

 

Szöveg mondása közben alkalmazza különböző mozgásokat.

 

 

 

Emlékezet fejlesztése.

 

 

 

Memorizáláshoz mnemotechnika alkalmazása.

 

 

Beszélgetés, vázlatírás.

 

 

 

Szavak, számok megkeresése adott szövegben.

 

Figyelem, mozgáskoordináció.

 

28.       

A tanulás belső feltétele II.

A figyelem.

1. Ráhangolódás

-     Tiszta éneklés.

-     Memorizálás: Fekete ország gyakorlása.

2. Tanulási technikák

-     Az eddig megtanult pontok felmondása a osztály előtt.

-     Hiányzó pontok memorizálása.

3. Téma feldolgozása

-     A figyelem jelentősége.

-     Tanács:

o akarni kell figyelni,

o szünetet mozgással, levegőzéssel tölteni,

o ha nem érdekel, akkor is figyelj!

o Elolvasás, tanulás előtt a délelőtti órát végiggondolni ,

o Figyelmedet 1 tárgyra összpontosítani 5-6 percig.

4. Órazárás

-     Körben állva csukott szemmel memorizálás.

 

A tanulók törekedjenek a hibátlan szövegtudásra.

 

 

 

 

 

 

1.       Összpontosító tréning: rajz emlékezetből.

2.       Napszak felidézése.

3.       Megfigyelt terem berendezésének lejegyzése. Fenti tréningek elvégzése.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

II.

TÉMA:

 

A

 

T

A

N

U

L

Á

S

 

K

Ü

L

S

Ő

 

É

S

 

B

E

L

S

Ő

 

F

E

L

T

É

T

E

L

E

I

29.       

A tanulás belső feltételei II.

Az érdeklődés.

1. Ráhangolódás

-     Ének és ritmusgyakorlat.

-     Tanult memoriter felmondása párokban.

2. Próbafelmondás

-     Tanulási tanácsok 2 perces felmondása párokban.

-     1-2 tanuló osztály előtt értékelni.

3. Felolvasás

-     Felsült tolvaj…

o bemutató olvasás,

o néma olvasás.

4. Téma feldolgozása

-     Mi az érdeklődés?

-     Fontossága.

-     Tanuláshoz való viszonyulás.

-     Tárgyak szépségének bemutatása.

-     Tanácsok:

o a tanév első napjától kezd el a tanulást!

o Szeresd a tanulást!

o Ne halogass!

o Csinálj kedvet magadnak a tanuláshoz!

o Teljes tudásra törekedj!

o Minden óráról vigyél magaddal valamit!

o Ne az osztályzatért tanulj!

o Győzd le a lustaságod!

o Kérdezz! Stb….

5. Órazárás

-     Leírt tanácsok ismétlése hangosan a tanár után.

 

Vidám éneklés.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feltekintés, artikuláció gyakorlása.

 

 

Tudjon diktálás után jegyzetelni, vázlatot írni, aktívan kapcsolódjon be a beszélgetésben.

 

30-31.

A tanulás belső feltételei III.

Megértés és megjegyzés.

1. Ráhangolódás

-     Számolás hangsúlyáthelyezéssel, majd némán csak a hangsúlyost mondani hangosan.

2. Csöndgyakorlat

-     Előző órán tanultak felidézése, leírása, párjának felmondani.

3. Téma feldolgozása

Megértés

-   Ki és mi segíthet a megértésben? Pl.: könyv, tanár, szülő, barát, lexikon, számítógép stb….

Gyakorlatok a megértésre.

-   Tizenkét bölcső c. olvasmány olvasása – szövegértés 40-45 szóval írja le a lényeget. 4-5 szót tanuljon meg belőle.

Megjegyzés.

-     Ismétlések fontossága.

-     Tanácsok, emlékezet vizsgálata.

o Játékos tanulás.

o Tevékenységgel együtt tanulj (rajz, mutogatás).

o Kellemes hangulat teremtése.

o Rím, ritmus keresése.

o Ok-okozat feltárása. Stb

6. Órazárás

-     Csöndben az órát végiggondolni, 1 mondatban a lényeget megfogalmazni.

 

Figyelem megosztása.

 

 

 

Felidézés próbafelmondás.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adott verset 12 percig tanulhatja, majd írja le mire emlékszik.

 

 

Beszélgetés, vázlatírása.

 

Lényeget tudja kiemelni, mondatot megfogalmazni.

 

Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

II.

TÉMA:

 

A

 

T

A

N

U

L

Á

S

 

K

Ü

L

S

Ő

 

É

S

 

B

E

L

S

Ő

 

F

E

L

T

É

T

E

L

E

I

32.       

A tanulás belső feltételei IV.

A tevékenység.

1. Ráhangolódás

-     Ének és ritmusgyakorlat a tanultak alkalmazásával.

-     Csoportokban a tanult tanulási technikákat felmondani.

2. Felolvasás

-     Új szöveg hangos olvasása párokban.

-     Egy tanuló felmondja a tartalmát.

3. Téma feldolgozása

Tanulás közbeni tevékenykedés:

-     Lényeg aláhúzása.

-     Szótár, térkép, könyvek stb. használata.

-     Grafikonok, rajzok készítése.

Készítsen vázlatot:

-     Először szöveg teljes elolvasása.

-     Szakaszonkénti olvasás.

-     Margóra lényeget, kulcsszavat kiírni.

-     Rövid vázlatpontok írása.

Vázlat alapján átismételni.

4. Órazárás

-     Körben állva minden tanuló 1-1 mondattal elmondja mi volt az órán neki a tanulság.

 

 

 

 

 

 

Tudjanak szépen hangsúlyozva, érthetően idegen szöveget is olvasni.

 

 

Gyakorolják a vázlatírás technikáját.

Alkalmazzák az otthoni tanulás során a különböző tevékenykedéseket.

 

 

33.       

A tanulás belső feltételei V.

A helyes időbeosztás.

1. Ráhangolódás

-     Körben állva 3 babzsák adogatása meghatározott sorrend szerint.

2. Gyakorlás – beszédtechnika

-     Helyes beszédlégzés.

-     Számolás alaplevegővel.

-     Nyelvgyötrők.

3. Szókincsfejlesztés

-     Szinonimagyűjtés.

4. Téma feldolgozása

-     Helyes időbeosztás kialakítása.

-     Szünetek (5-10 perces) gyakorisága.

-     Egyes tantárgyak időigénye.

-     Alvás-pihenés.

-     Lefekvés előtt fél órával már ne tanulj!

-     Azonos időben feküdni és kelni.

-     Fokozatos felkelés.

-     Vasárnap ne tanulj!

-     Otthon tanulás előtt 1 órát pihenj!

-     Tanulás után jöhet a kedvenc időtöltésed!

5. Otthoni munka

-     Rövid vázlatírás egy tananyagból.

 

Emlékezet, memóriapróba.

Tudja figyelmét megosztani játék közben.

 

 

 

Ismerje a helyes beszédlégzést és beszédtechnikát.

 

Tudja idejét helyesen beosztani az önálló tanulás során és az alvás és pihenés viszonyában is.

 

 

 

 

 

A leírt tanácsokat tegye magáévá és támaszkodjon a tanultakra.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

II.

TÉMA:

 

A

 

T

A

N

U

L

Á

S

 

K

Ü

L

S

Ő

 

É

S

 

B

E

L

S

Ő

 

F

E

L

T

É

T

E

L

E

I

34.       

Rendszerező, ismétlő óra.

1. Ráhangolódás

-     Éneklés vidáman.

-     Számolás dobbantás és taps beiktatásával.

-     Memoriterek különböző technikával.

2. Ismétlés, rendszerezés

-     Beszámoló az elhangzottak alkalmazásáról, hasznosításuk formájáról

-     Vázlatírás gyakorlása, helyes időbeosztás leírása.

3. Ellenőrzés

-     A feladott vázlatírás ellenőrzése, értékelése.

4. Órazárás

-     Játék.

 

Technikák variálása, gyors alkalmazkodás.

 

 

 

 

 

A leírt tanácsokat ismerje, helyesen alkalmazza.

Időérzéke fejlődjön.

 

35.       

Komplex és részenkénti tanulás.

1. Ráhangolódás

-     Memoriter mondása közben babzsák adogatása.

2. Szinonimagyűjtés

-     Kiadott szavakhoz csoportosan elvégezni a gyűjtést, majd értékelni versenyszerűen.

3. Szókincsfejlesztés

-     Tapasztalatok megbeszélése, hogyan alkalmazzák?

4. Téma feldolgozása

-     Komplex tanulás jellemzői.

-     Részenkénti tanulás jellemzői.

-     A kettő együttes alkalmazása a kombinált tanulás:

o egész szöveg elolvasása,

o újabb olvasás, lényeges szavak aláhúzása,

o vázlatírás szakaszosan,

o rajzolni, grafika, térkép használat,

o ismétlés vázlat segítségével,

o vázlat nélkül hangosan felmondani részenként,

o az egész együttes felmondása,

o kérdésekre válaszolni.

5. Órazárás

-     Szavak gyűjtése megadott szempont szerint.

 

Megosztott figyelem, manuális képesség fejlesztése.

 

Nyelvi képesség fejlesztése.

 

 

 

 

 

Adott tananyag segítségével közösen elvégezni a tanulás mozzanatait.

Ismerjék ezek helyes sorrendjét, lássák be a lépések fontosságát, egymásra épülésüket.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gyakorlás.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

II.

TÉMA:

 

A

 

T

A

N

U

L

Á

S

 

K

Ü

L

S

Ő

 

É

S

 

B

E

L

S

Ő

 

F

E

L

T

É

T

E

L

E

I

36.       

A tanulás külső feltételei.

1. Ráhangolódás

-     Új ének: Nem vagyok én…

-     Szólánc.

2. Gyakorlás

-     A tőkésréce karácsonykor jegyzi el magát c. szöveg olvasása, csoportokban kérdésekre válaszolni – ellenőrzés.

3. Téma feldolgozása

-     Napközis és otthoni tanulás lehetőségeinek megbeszélése.

-     Külső feltételek:

o szükséges eszközök előkészítése,

o minden szünetben az új tantárgyhoz előkészülni,

o szellőztetés,

o saját íróasztal biztosítása,

o na ágyon fekve vagy fotelban tanulj!

o legyen elegendő fény,

o zene: csak szöveg nélküli szóljon, halkan,

o a szobának háttal ülni,

o telefont kikapcsolni,

o család se zavarjon!

4. Órazárás

-     a leírt feltételek, tanácsok tanár után i ismétlése közösen.

 

 

 

 

 

Tudjon új szöveget olvasni és önállóan lényeget kiemelni, értelmezni.

 

 

 

Beszélgetés.

 

Vázlatírás.

 

Beszámolók az egyéni körülményekről, hibák javítása.

 

Törekedjen arra, hogy minden zavaró tényezőt szüntessen meg tanulás közben. Kapcsolja ki a telefont, számítógépet.

 

37.       

A tanulás külső és belső feltételeinek áttekintése.

1. Ráhangolódás

-     Az új dal további tanulása.

-     Lassú, egyenletes taps körben csukott szemmel.

2. Memoriter

-     Csendíts rá! tanulása.

3. Felolvasás

-     Gyűjtött szavak olvasása, értékelése.

-     Beszélgetés a szavak jelentéséről, csoportosításuk formáiról.

4. Téma feldolgozása

-     A tanulás külső feltételi.

-     A tanulás belső feltételi.

-     Vázlatkészítés.

-     Beszélgetés:

o Hogyan váltak be a tanácsok?

o Bevált-e az algoritmus?

o Vannak-e nehézségek?

o Hol vannak a gyenge pontok?

5. Önvizsgálat

-     Tanulási szokásaim c. kérdőív kitöltése.

6. Órazárás

-     Felállás, nyújtózkodás.

-     Új memoriter tanulása – tanár után ismételve.

 

Csukott szemmel ritmizálás.

 

 

Memoriter tanulása az ismeretek felhasználásával.

Ismerjen minél több szót és jelentését.

 

 

 

Reálisan értékelje egyéni módszerét és a tanultak hasznosításának saját lehetőségeit.

 

 

 

 

 

 

Objektív véleményt alkosson az egyéni tanulási szokásairól.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

III. TÉMA:

 

A

 

N

A

P

I

R

E

N

D

38.       

A napirend.

1. Ráhangolódás

-     Ének vidáman.

-     Ritmusgyakorlat: négyes ciklus körben.

2. Memoriter

-     Csendits rá! tanulása, párokban felmondani.

3. Nyelvtörő

-     Tiszta beszéd, artikulációs gyakorlat.

4. Szövegrekonstrukció

5. Téma feldolgozása

-     Napirend lényege, jelentése.

-     Célszerű időbeosztás, üresjáratok kiküszöbölése.

-     Állandó tanulási szokások kialakítása.

-     Kész napirend tanulmányozása.

6. Önvizsgálat

-     Előző órán kitöltött kérdőív értékelése.

 

 

3 taps előre, 1 vissza: tanulása.

 

 

Páros felmondása.

 

 

 

 

Legyen tisztába a napirend készítésének szükségességével, lényegével, tartalmával.

 

Önvizsgálat, önértékelés.

 

39-40.

Fontos tudnivalók a napirendről

1. Ráhangolódás

-     Új dal: nyílt már a gyöngyvirág… tanulása.

-     Spanyol ritmus bemutatása.

2. Memoriter

-     Csendits rá! – hangerőfokozással.

3. Szövegértés

-     Ősi magyar hitvilág c. szöveg feldolgozása.

-     Egyszeri figyelmes olvasás.

-     Kérdésekre válaszadás.

4. Téma feldolgozása

-     Napirend készítésekor az órarendből kell kiindulni.

-     Figyelembe venni a délután rendelkezésre álló időt.

-     Szünetek (5-10 perc) beiktatása.

-     20 perc tanulással kezdeni.

-     Könnyebb tárgy-kevesebb idő, nehezebb-több idő.

-     Az időt szétosztani a tantárgyak között.

-     Könnyebb tárggyal kezdeni, ezután legnehezebbel folytatni.

-     Tantárgyak sorrendje fontos!

-     Elmélet után jöjjön a gyakorlat.

-     A tanulás külső feltételeinek biztosítása.

-     Időbeosztást betartani.

-     Maradjon idő a pihenésre, szórakozásra, alvásra is.

5. Összegzés

-     Hogyan telik egy napom c. kérdőív kitöltése.

 

Ritmusérzék fokozása.

 

 

 

 

 

 

 

Szövegértés gyakorlása.

 

 

 

 

Táblai applikáció.

 

A tanulók a lehető legtöbb ismeretet megszerezzék a helyes napirend készítéséhez, lássák be alkalmazásának szükségességét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kérdőív – önértékelés.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

III. TÉMA:

 

A

 

N

A

P

I

R

E

N

D

41-42.

Napirend készítése.

1. Ráhangolódás

-     Daltanulás.

-     Spanyol ritmus gyakorlása.

2. Szómeghatározás

-     Kiválasztott szó jelentésének meghatározása.

3. Téma feldolgozása

-     Hogyan telik egy napom kérdőív megbeszélése.

-     A napirend készítésének szempontjait átismételni.

-     Közösen egy napra elkészíteni a napirendet.

-     Egyéni eltérések beépítése.

4. Órazárás

-     Felállás, nyújtózkodás.

-     Körben állva spanyol ritmus gyakorlat.

 

 

 

 

 

Szókincs növelés, beszédfejlesztés.

 

Bírálat – önbírálat. Segítséggel tudjon napirendet összeállítani egyéni sajátosságait figyelembe véve.

 

43.       

Házi feladatok elkészítésének sorrendje.

1. Ráhangolódás

-     Ének: Nyit már a gyöngyvirág – hangerőfokozással – csoportonként.

-     Spanyol ritmus dobbantással, tapssal.

2. Memoriter

-     Csendíts rá! – kánonban.

3. Szövegrekonstrukció

4. Téma feldolgozása

-     Tantárgyak helyes sorrendje: pl.: magyar, matematika, történelem, fizika, földrajz stb

-     Legnehezebbel kezdeni.

-     Ezután jöjjön a legkönnyebb.

-     Majd a nehezebbek.

-     Végül a legkönnyebb.

-     Különböző tárgyakat váltakozva tanulni.

-     Elmélet után gyakorlati feladatok jöjjenek.

-     Kellemes hangulat.

-     Jutalom kitűzése.

5. Órazárás

-     Felállás, nyújtózkodás.

-     Taps változó ritmusban.

 

Ritmusvariációk.

 

 

 

 

 

Memoriter kánonban.

 

 

 

Ismerje a különböző tantárgyak jellegét, tanulásuk sorrendjét.

Ezeket az ismereteket alkalmazza a mindennapi tanulása során.

Legyen képes önálló tanulásra.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

III. TÉMA:

 

A

 

N

A

P

I

R

E

N

D

44.       

Napirend módosítása, hibák feltárása.

1. Ráhangolódás

-     Ének.

-     Spanyol ritmus padon dobolva 1 majd 2 kézzel.

2. Memoriter

-     Rózsa, rózsa c. vers tanulása.

3. Szövegrövidítés

-     Csoportok a megkapott szöveget rövidítsék le.

4. Artikulációs gyakorlat

-     Megkapott szöveg olvasása alapján (közösen, külön-külön).

5. Téma feldolgozása

-     Napirend módosításának szükségessége.

-     Változtatás okai: pl.: időbeosztás.

-     Egyéni ötletek.

-     Hetirend megbeszélése, készítése.

6. Órazárás

-     Körben labdaadogatás a memoriter szövegének ritmusára.

 

 

 

 

Új vers memorizálása.

 

Lényegtelen részek kihagyása – szövegértelmezés gyakorlása.

Tiszta, érthető beszéd.

 

 

Hiányosságok pótlása, hibák javítása önálló ötletek segítségével.

 

45.       

A téma összegzése.

1. Ráhangolódás

-     Ének – felelgetős.

-     Tapskánon.

2. Memoriter

-     Körben állva, csukott szemmel hangosan mondani a memoritert.

3. Téma feldolgozása

-     Napirend, hetirend.

-     Tudnivalók.

-     Hibák javítása.

-     Hétvége beosztása.

-     Pihenés, alvás és tanulás aránya hétvégén, szünetekben (tavaszi, téli, nyári szünet).

4. Otthoni munka

-     Címmeditáció néhány mondatban leírni miről szólhat a történet.

5. Órazárás

-     Szó-puzzle.

 

Új technikák elsajátítása.

 

 

Ismétlés, tanulság levonása.

 

 

Törekedjen a szüneteket és a hétvégét is tökéletesen kihasználni.

Tűzzön ki maga elé tanulási célt ekkor is!

Pl.: hiányok pótlása, hobbi stb

 

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

KÉ-PES-SÉ-

GEK

46.       

Téma bevezetése: készségek és képességek.

1. Ráhangolódás

-     Ének és ritmusgyakorlat.

2. Memorizálás

-     Rózsa, rózsa … további tanulása.

-     Eddig tanultat párokban felmondani.

3. Téma feldolgozása

-     Készség, képesség fogalma.

-     Jelentőségük bemutatása.

-     Legfontosabbak megbeszélése.

-     Önértékelés: egyéni eltérések közös megbeszélése.

4. Otthoni tevékenység

-     Adott szöveg olvasásának gyakorlása.

5. Órazárás

-     Memoriter tanulása.

-     Taps: ritmusfokozása irányváltás.

 

 

Verstanulás technikájának alkalmazása.

 

 

 

 

Tudják, hogy a tanuláshoz, illetve tanuláskor milyen készségekre, képességekre van szükség melyeket kell kiemelten fejleszteni.

 

 

Tökéletességre törekvés.

 

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

47.       

Az olvasás formái.

Olvasási készség.

1. Ráhangolódás

-     Ének és ritmusgyakorlat.

2. Artikulációs gyakorlat

-     Memoriter felmondása közben.

3. Téma feldolgozása

-     Az olvasás formái:

hangos-néma

lassú-gyors,

mechanikus-értő,

bemutató, blattoló, skimming stb.

-     Ezek bemutatása.

-     Tanulói eltérések, szintek felmérése.

-     Nehézségek feltárása.

-     Olvasási sebesség fokozása.

4. Értékelés

-     Otthoni szöveg olvasásának ellenőrzése.

5. Otthoni munka

-     Hangos és néma olvasás adott szöveggel.

6. Órazárás

-     Puzzle képekkel.

 

 

 

 

 

 

A tanulók ismerjék az olvasási technikákat. Törekedjenek a saját hiányosságaik javítására, váljon belső igényükké az olvasás.

 

 

 

 

 

Olvasás gyakorlása.

 

 

 

 

 

Játék a képpel.

 

48.       

Olvasási készség II. A felolvasás gyakorlása.

1. Ráhangolódás

-     Daltanulás Már ébred a hajnal.

-     Ritmizálás: ötös ciklus körben.

2. Memoriter

-     Csujagatások

-     Rózsa, rózsa…

3. Olvasás gyakorlat

-     Hangos olvasás gyakorlott szövegen együtt.

-     1-2 tanuló blattoló olvasás.

-     Néma olvasás.

-     Miért olvasok?

o tetszik a hangom,

o élvezem a felolvasást,

o felkészülök az olvasásra,

o gyakorlom a blattoló olvasást,

o kisebbeknek szívesen olvasok, mesélek,

o saját szövegemet is megtanulom felolvasni.

4. Órazárás

-     Szöveg mondása hang- és ritmusfokozással.

-     Felállás, nyújtózkodás.

 

4 taps előre, 3 vissza a körön.

 

 

 

 

 

Tanácsokat fogadja meg, lássa be a hiányosságait, tegyen meg mindent a kijavítás érdekében.

Szeressen olvasni.

 

Könyvajánlat.

 

Kivitelezés gyakorlás.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

49-50.

Olvasási készség III. A fejlesztés formái, módszerei.

1. Ráhangolódás

-     Zsákdobálás állandó útvonalon, amíg tökéletesen nem megy.

-     Ritmuskánon 1. sora.

2. Szólások értelmezése

3. Téma feldolgozása

A fejlesztés formái:

-     a különböző olvasási módok gyakorlása naponta,

-     olvasási sebesség fokozása,

-     beszédtechnikai gyakorlatok végzése,

-     élőbeszéd gyakorlása,

-     szövegértés, szövegfeldolgozás,

-     szinonimagyűjtés,

-     szövrekonstrukció, szövegrövidítés,

-     lényeg felmondása.

Módszerek, gyakorlatok:

-     az előzőek bemutatása, gyakorlatok elvégzése.

4. Egyéni hibák

-     Hibák feltárása, hibajavításukra alkalmas módszer megbeszélése.

 

Pontos dobás.

 

 

 

A tanulók legyenek sokoldalúan tájékozottak a különböző technikákról, azok alkalmazásának szükségességéről. Sajátítsák el és önállóan is törekedjen a fejlesztésre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Különböző módszerek kipróbálása.

 

51.       

Beszéd- és írásfejlesztés.

1. Ráhangolódás

-     Már ébred a hajnal tanulása.

-     Ritmuskánon 2. sora.

2. Memoriter

-     Egyedem, begyedem….

3. Beszédtechnika

-     Artikuláció, levegővétel.

-     Egy levegővétellel a memoriter mondása – verseny.

4. Téma feldolgozása

-     Beszéd-alapja jó légzés.

-     Határozott artikuláció.

-     Beszédtechnikai gyakorlatok:

o próbafelmondás,

o nyelvgyötrők,

o feleletek, kiselőadás.

-     Szókincsgyarapítás.

-     Ismeretlen szavak jelentésének kikeresése.

-     Új szavak használata.

-     Beszédhibásnak 3-szor többet gyakorolni.

-     Beszélni csak beszéd közben lehet megtanulni.

-     Írásfejlesztés: diktálás, másolás.

5. Otthoni munka

-     2 perces próbafelmondás.

6. Órazárás

-     mondóka-artikuláció.

 

 

 

 

 

 

Technikák alkalmazása-tökéletesség.

 

 

Beszédének fejlesztéséhez ismerjen minél több módszert és azok alkalmazásának lehetőségeit.

Órákon törekedjen a szép feleletre, vállaljon kiselőadásokat.

Gyakorlás.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

52.       

Figyelem és megfigyelő-képesség I.

Tudnivalók.

1. Ráhangolódás

-     Ének különböző technikával.

-     Ritmuskánon 3. sora.

2. Artikulációs gyakorlat

-     Memoriter és nyelvgyötrők segítségével.

3. Felolvasás-szövegfeldolgozás

-     Blattoló olvasmány 2-3 gyerek.

-     2 perces szövegmondás.

-     1 gyerek értékelése.

4. Téma feldolgozása

-     Tanulj meg figyelni!

-     Barátkozz a csönddel!

-     Teljes belemerüléssel tanulj!

-     Tanuláskor problémáidat tedd félre! („Csukd be egy bőröndbe!”)

-     Ne oszd meg figyelmedet tanuláskor!

-     Figyelem nélkül nincs megértés!

-     Tartsd ébren figyelmed!

5. Órazárás

-     Körben állva ritmuskánon hangerőváltásokkal.

 

Érezze magát jól, felszabadultan az órákon.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szeresse a csöndet!

Tartsa be a tanácsokat, próbáljon ennek megfelelően figyelni!

Vázlatírás.

 

53-54.

Figyelem koncentráció II.

Fejlesztési módszerek, gyakorlatok.

1. Ráhangolódás

-     Tiszta, pontos éneklés.

-     Ritmuskánon végig.

2. Memoriter

-     Egyedem, begyedem… csoportonként soronként különböző hangerővel.

3. Hibakeresés

-     Adott szövegből hibák kigyűjtése csoportokban.

4. Téma feldolgozása

-     Figyelem fejlesztésének technikája:

o csöndgyakorlat,

o szövegmondás,

o ritmusgyakorlat,

-     Megfigyelési gyakorlat:

o Képemlékek-mi változott?

o Pontos lemásolása emlékezetből.

o Jelek keresése.

o Szókeresés, hibajavítás.

o Hibakeresés: számolás jelpárok.

-     Belső feltételei: akarat, fegyelem, kitartás stb….

5. Technikai alkalmazásuk

-     Rajzolás, hibakeresés, zumolás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A megismert gyakorlatok rendszeres alkalmazásával, elsajátításával váljon belső késztetéssé a fejlődés utáni vágy.

A módszereket változatosan alkalmazva játékos formában érjük el a fejlődésüket.

Értékelés-önértékelés.

 

 

 

 

 

 

 

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

55.       

Az emlékezet I.

Memorizálás lépései, fejlesztése.

1. Ráhangolódás

-     Új dal: Jertek, jertek…

-     Ritmuskánon végig.

2. Memorizálás szabályai

-     Örülj előre a szöveg tanulásának!

-     Először ízlelgesd a szöveget!

-     Hangos olvasás néhányszor.

-     Rajzold le, képzelj képet a szöveghez!

-     Próbafelmondás.

-     Ne 1 nap alatt akard megtanulni!

-     Ismételd több napon át!

3. Emlékezetfejlesztés

-     Verstanulás.

-     Memóriapróbák.

-     Képek készítése.

-     Fontos szavak kiemelése.

-     Vázlatírás.

-     Gondolattérkép.

-     Emlékeztető, jegyzetkészítés (órán, utána)

4. Gyakorlás

-     Memóriapróba.

-     Különös hírvivők c. szöveg feldolgozása.

 

 

56.       

Az emlékezet II.

Típusai, feltételei.

1. Ráhangolódás

-     Ének további tanulása.

-     8/4-es ritmus különböző technikákkal.

2. Memoriter

-     Ezerféle erő c. olvasmány (Kölcsey).

3. Szövegértési gyakorlat

-     Párokban az adott szöveg olvasása, kérdésekre válaszolni.

4. Téma feldolgozása

-     Emlékezési típusok:

o Vizuális, -auditív, -motorikus, -kombinált.

-     Egyéni típusok felmérése.

-     Feltételei:

o Akarat, szándék.

o Érdeklődés, motiváció, kíváncsiság.

o Bevésés minősége.

o Lényegkiemelés.

o Összefüggés megkeresése.

o Időrendiség, logikai sorrend keresése.

o Hangfelvétel, emocionális hatás.

o Ismétlés.

5. Órazárás

-     Körben babzsákadogatás.

-     Memoriter tanulása.

 

Énekeljen örömmel.

Ismerjen sok ritmust.

 

 

 

Önállóan tudjon lényeget kiemelni.

 

 

 

Ismerje saját emlékezési típusát és az ennek megfelelő tanulási módot, emlékezet fejlesztési technikákat.

Tartsa be a leírt tudnivalókat.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

57-58.

A gondolkodás fejlesztése I.

1. Ráhangolódás

-     Szövegmondási gyakorlat.

-     Számolás hangsúlyáthelyezéssel.

2. Memoriter

-     Ezerféle erő – tanulása párokban felmondani.

3. Szövegértési fejlesztés

-     Szövegből lényegkiemelés.

-     Távirati stílus alkalmazása.

4. Téma feldolgozása

-     Önvizsgálat: Gondolkodási szokásaim c. kérdőív kitöltése.

-     Fontos tudnivalók:

o Tanulás közben gondolkodom.

o Éberen figyelek.

o Élvezem a gondolkodtató feladatokat.

o Egyedül oldom meg a feladatokat.

o Sokat kérdezek.

o Mindig ellenőrzök.

o Elfogulatlanságra törekszem.

o Kedvelem a fejtörőket, logikai játékokat.

-     Gondolkodást segítő gyakorlat:

o Szókiválasztás.

o Szinonimagyűjtés.

o Szómeghatározás.

o Betű-számrejtvény.

o Betűpótlás.

o Fogalomazonosítás.

o Kérdésfeltevés, ötletroham.

5. Otthoni munka

-     Írja le, hogyan telt a napja.

6. Órazárás

-     Körben állva különböző hangokkal trópusi eső hangjának utánzása.

 

 

 

 

 

Tudja mi az a távirati stílus és ilyen formában szöveget megfogalmazni.

 

 

 

Ismerje gondolkodási szokásait.

Tudjon választani a különböző technikák közül.

Szerettessük meg vele a rejtvényfejtést.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jelentsen örömet számára egy feladat tökéletes megoldása.

A kipróbált gyakorlatok közös értékelése.

 

 

 

 

 

 

Fantázia fejlesztése.

 

59.       

Gondolkodás II. Tréningek.

1. Ráhangolódás

-     Számolás többféleképpen.

-     Ének tökéletes elsajátítása.

2. Memoriter

-     Párokban és közösen felmondani.

3. Felolvasás

-     Otthoni feladat: 1 napom olvasása párokban.

-     1-2 tanulóét közösen értékelni.

4. Téma feldolgozása

-     Tanulás és gondolkodás c. kérdőív kitöltése.

-     Előző órán írt tesztek értékelése.

-     Gondolkodást segítő tréningek.

5. Órazárás

-     Adott tárgy megfigyelése, letakarás során részletes leírása.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hibák feltárása, önvizsgálat.

Gondolkodás fontosságát értse és törekedjen a fejlődésre.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

60.       

Kommunikáció.

1. Ráhangolódás

-     Csöndgyakorlat.

-     Egy rajz emlékezetből való lerajzolása.

2. Nyelvgyötrők

3. Felolvasás

-     Ismert és ismeretlen szöveggel a különböző technikák alkalmazása.

4. Kommunikáció

-     Fogalma, jelentősége.

-     Formái: verbális stb

-     Bemutatásuk.

-     Vita, beszélgetés egy látott videorészletről.

-     Szituációs játékok.

-     Tanácsok, szabályok.

5. Órazárás

-     Felállás, nyújtózkodás.

-     Dobbantások.

 

 

 

 

 

 

Ismerje a kommunikáció formáját, tudja ezeket a megfelelő helyen, időben helyesen alkalmazni.

Értse ezeket a jeleket.

 

61.       

Napirend módosítása.

1. Ráhangolódás

-     Bumm és csitt-csatt játék tanulása.

2. Memoriter

-     Különböző hangerő és ritmus alkalmazásával a memoriter mondása.

3. Szövegértés

-     Tananyagon keresztül.

4. Téma feldolgozása

-     Beszámolók a napirendről: bevált-e?

-     Módosítás szükségességének, módjának megbeszélése.

-     Napirend hasznossága mellett szóló érvek, tapasztalatok összegyűjtése.

5. Otthoni munka

-     Kérdések gyűjtése adott fogalmakra.

6. Órazárás

-     Ritmusgyakorlat: fordítós.

-     Egyenletes taps körbe, ahol     -t tapsolnak, ott a taps visszafordul.

 

 

 

 

 

Technikák kombinált alkalmazása.

 

 

 

 

Tanulók beszámolnak az elkészített és alkalmazott napirendről.

Mi az előnye, erős pontja a napirendnek?

Vélemények ütköztetése.

 

62.       

Gyakorlás, fejlesztés.

1. Ráhangolódás

-     Énekek felidézése.

-     Spanyol ritmus variációi.

2. Memoriter

3. Szövegértés, felolvasás

-     Skimming olvasás.

-     Otthoni munka-kérdésgyűjtés megbeszélése.

4. Téma feldolgozása

-     Újabb módszerek megismerése.

-     Gyakorló feladatok elvégzése.

-     Értékelés.

-     Fejlődés felmérése.

5. Órazárás

-     Ritmuskánon.

-     Felállás, nyújtózkodás.

-     Bizalomjáték: behunyt szemmel hagyom magam vezetni.

 

 

 

 

 

Skimming olvasás lényege.

 

 

Gyakorlás.

Önértékelés.

Készségek, képességek eddig elért szintjei, további tréningek kiválasztása.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

KÉ-

PES-

S

É

G

E

K

63.       

Testi és lelki egyensúly.

1. Ráhangolódás

-     Számolás kánonban.

-     Énekek ismétlése.

2. Csöndgyakorlat

-     Előző óra lényegének kiemelése 1 mondatban megfogalmazni.

3. Fogalomazonosítás

4. Téma feldolgozása

-     Az egyensúly lényege, fontossága.

-     A fenntartásának feltételi:

o Életkornak megfelelően élek.

o Gondjaimat megosztom.

o Eleget alszom.

o Keveset ülök a tv és a számítógép előtt.

o Sokat játszok és mozgok.

o Megtanulok lazítani.

o Mértékkel eszem.

o Olvasmányaimat, tanulmányaimat megbeszélem másokkal.

5. Órazárás

-     A leírt tanácsokat körbe állva a tanár után ismételik.

 

 

 

 

Napirendjét, életmódját alakítsa úgy, hogy a testi és lelki egyensúlyra is fektessen hangsúlyt, lássa be fontosságát, alkalmazza a tanácsokat.

Meghatározott fogadalmat tűzzön ki maga elé.

 

V. TÉMA:

 

E

G

Y

É

B

 

M

Ó

D

S

Z

E

R

E

K,

 

Ö

S

S

Z

E

G

Z

É

S

 

64.       

Tanulást segítő egyéb módszerek I.

1. Tónusfokozás

2. Relaxáció

1. Ráhangolódás

-     Ének: Tué, tué… mozgássorral gyakorolva.

2. Memoriter

-     Keresztöltés c. vers tanulása.

3. Beszédgyakorlat

-     Tanult memoriterek ismétlésén át a tiszta, érthető, tagolt beszéd.

4. Téma feldolgozása

-     Tónusfokozás:

o nyújtózkodás, ujjgyakorlatok, mozgásgyakorlatok.

-     Relaxáció: ellazulás, ellazítás a leírás szerint.

o idegrendszeri ellazulása.

5. Órazárás

-     Lazító gyakorlatok.

-     Tué, tué játszása.

 

Ritmussor gyakorlása.

 

 

Memorizálás.

 

A tanulók ismerkedjenek meg sok technikával, hogy tudjanak választani egyéni stílusukhoz megfelelőt.

 

 

 

 

 

Lazítás.

 

65.       

Egyéb módszerek II.

3. Koncentráció.

4. Elmélkedés.

1. Ráhangolódás

-     Új dal: Éljen, éljen a muzsika.

-     Rimtusgyakorlat: Süssünk, süssünk valamit.

2. Felolvasás

-     Blattoló olvasási gyakorlat párokban.

-     Bemutató olvasás – szempontok.

3. Gyakorlás

-     Szövegértés hallás után.

-     Beszédgyakorlat.

4. Téma feldolgozása

-     Koncentráció: figyelmet egy adott tárgyra irányítani, pontosan körülírni, lényeges jegyeit megfogalmazni.

-     Elmélkedés: meditáció az aznapi reggel visszapörgetése csukott szemmel – utasításnak megfelelően.

5. Órazárás

-     Felállás, lazítás.

 

 

 

 

 

 

Biztonságosan alkalmazza a különböző olvasási módokat.

 

 

 

 

Koncentrációs és elmélkedési technikák gyakorlati megvalósítása.

 

Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

66.       

Segédeszközök a tanulásban.

-          Könyvek.

-          Írott sajtó.

1. Ráhangolódás

-     Új dal további tanulása.

-     Ritmusgyakorlat.

2. Memoriter

-     Keresztöltés – hangerőfokozással.

3. Téma feldolgozása

-     Könyvek: szakkönyvek, lexikonok stb….

o Könyvtárlátogatás előkészítése.

-     Írott sajtó:

o Formája – napilapok, hetilap, folyóirat.

o Hasznosításuk módja.

4. Otthoni munka

-     Felkészülés 3 perces próbafelmondásra.

5. Órazárás

-     Ritmusgyakorlat.

-     Memoriter gyakorlat.

 

 

 

 

 

 

 

 

Legyen tájékozott a könyvek, lexikonok, újságok hasznosságáról, a tanulás érdekébe állításuk módjáról.

 

67.       

A rádió, a videó, számítógép.

1. Ráhangolódás

-     Ének: Éljen, éljen a muzsika…

-     Ritmusgyakorlat: taps és dobbantás.

2. Gyakorlás

-     3 perces próbafelmondás.

3. Téma feldolgozása

-     Rádió, televízió, videó:

o túlzott használatuk veszélye-szenvedély,

o gondolkodás elsilányulása,

o halláskárosodás,

o szelektív műsorválasztás,

o jegyzetkészítés.

-     Számítógép:

o internet jelentősége,

o alkalmazás nyelvtanulásban,

o helyesírás gyakorlat,

o olvasás gyakorlat,

o szövegszerkesztés stb.

4. Órazárás

-     csöndgyakorlat: az órán elhangzottakból mit tart a legfontosabbnak?

 

 

 

 

 

 

 

Az audiovizuális eszközök haszna, illetve túlzott alkalmazásuk veszélyei a gyermeki személyiség kialakulásában.

A tanulás szolgálatába állításuk.

 

68.       

Számítógép alkalmazása.

A tanulók tanári irányítással betekintést nyernek a számítógép alkalmazásáról.

Gyakorlás.

A legújabb technika megismerése.

 

69.       

Könyvtár-látogatás.

Megfigyelési szempontok:

-      könyvek elhelyezésének, nyilvántartásuknak a rendszere.

-      Katalogizálás.

-      Könyvtár szolgáltatásai.

-      Előre kiadott gyűjtőmunka elvégzése.

 

 

Könyvtár bemutatása.

 

 

Önálló munka.

 


Téma

Óra

Tananyag

Tartalom

Tevékenység

Megjegyzés

IV. TÉMA:

 

K

É

S

Z

S

É

G

E

K

 

ÉS

 

K

É

P

E

S

S

É

G

E

K

70.       

Szakirodalom áttekintése.

1. Ráhangolódás

-     Ének: ismétlés.

2. Felolvasás

-     Könyvtárlátogatás során elvégzett adatgyűjtés, szakirodalom ismertetése.

3. Téma feldolgozása

-     Csoportmunka értékelése.

-     Egyéb szakirodalom ismertetése.

4. Gyakorlás

-     Címmeditáció.

5. Órazárás

-     Dramitikus játék.

 

 

 

 

Legyen tájékozott a könyvtári munkáról: kölcsönzés, gyűjtőmunka.

 

71.       

Betekintés az agykontroll módszerekbe.

1. Ráhangolódás

-     Társasjáték.

2. Memoriter

-     Ismétlés.

3. Téma feldolgozása

-     Az agy működése.

-     A módszer lényege.

-     Tréningek.

4. Órazárás

-     Körben állva ritmusgyakorlat.

Az agykontroll lényegének megértése, tréningek elvégzésének lehetőségei.

 

72.       

Eredmény-vizsgálatok.

1. Ráhangolódás

-     Ének, ritmusgyakorlat szabadon.

2. Készségfejlesztő feladatok, felmérések

-     A tanulók fejlődésének értékelése.

3. Órazárás

-     Játék szabadon választva.

 

 

 

Egyéni fejlődés mértékének felmérése, elemzése.

 

73.       

A program hasznossága, összegzés.

1. Ráhangolódás

-     Játék a ritmussal és szöveggel.

2. eredményvizsgálatok további értékelése

3. Összegzés

-     Elérte-e célját a program?

-     Hogyan hasznosították a tanultakat?

-     Önértékelés, önkritika.

-     Egymás munkájának értékelése.

4. Órazárás

-     Szabadon választott játék.

 

 

 

 

 

Összegzés, értékelés, kritika.

Éves munka értékelése.

 

74.       

Tervek, célok az elkövetkező évekre.

1. Ráhangolódás

2. Tervek, célok

3. Nevelési tanácsadók szerepe

-     Tanulás segítésében.

-     Tanulási nehézségek leküzdésében.

-     Lelki egyensúly megtartásában.

-     Pályaválasztásban.

 

 

Ismerje a nevelési tanácsadók munkáját, segítségnyújtásuk formáit.