TANMENET
Tanulási módszerek
Készítette: Dániel Péterné
tanár
Készült: Göllesz Viktor Speciális Szakiskola és
Általános Iskola
Nyíregyháza, Báthory u. 30.
2005.
ÁLTALÁNOS ELV
A mai pedagógiai kultúránkban a tanítás során kevés szó esik a tanulás hatékony eljárásairól. Ezt a hiányt részben pótolhatná, ha olyan módszertani gazdagsággal tanítanánk, mely tartalmazná a tananyag elsajátításának célszerű módjait is.
Azonban diákjaink egyedül maradnak tanulási problémáikkal, így a tanulás sikertelenségét, örömtelenségét részben ez okozza. A személyiség harmonikus fejlődéséhez a tanulási siker pedig fontosabb még a megszerzett tudásnál is.
Az évek során a tanulókban kialakulnak bizonyos tanulási szokások. Ezek igen eltérők, lehetnek helyesek és helytelen is. Akik otthonról kevés szellemi támogatást kapnak, a tanulásban különböző területeken akadályozottak, az évek során fejlődésükben egyre inkább elmaradnak társaiktól.
Ezek szükségessé teszik a tanulók tanulási stílusának, módszereinek, szokásaiknak a formálását, segítését.
Legfontosabb célkitűzések:
- A tanuláshoz való viszony áthangolása.
- Tanulási szokások formálása.
- Hatékony tanulási módszerek elsajátítása.
- Alapkészségek fejlesztése.
- Személyiségépítés.
- Tanulás külső-belső feltételeinek feltárása.
- Helyes napi- és hetirend kialakulása.
TÉMAKÖRÖK
1. Tanulási technikák, stratégiák, stílusok:
1-26 óra.
2. A tanulás külső és belső feltételei.
27-37. óra.
3. A napirend.
38-45. óra.
4. Készségek és képességek.
46-63. óra.
5. Egyéb módszerek és alkalmazásuk.
64-74. óra.
FELHASZNÁLT
IRODALOM
1. Tóth Ernőné: Játékos okoskodás
2. Horváth Katalin: Tanuljunk tanulni. Magyar Könyvklub Budapest 2002.
3. Kovácsné Sipos Márta: A tanulás fortélyai Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 2003.
4. Lappihts Árpád: Tanuláspedagógia, Comenius Bt. Pécs 2002.
5. James Deese és Ellin K. Deese: Hogyan tanuljunk, Panem-Mc Graw-HH1. Budapest 1994.
6. Paul Roeders: A hatékony tanulás titkai Calibra, Budapest 1995.
7. Dr. Spencer Kagan: Kooperatív tanulás
8. Oroszlány Péter: A tanulás tanítása. Tanári kézikönyv, Független Pedagógiai Intézet Tankönyvcentrum Budapest 2003.
9. Oroszlány Péter: Tanulásmódszertani Évkönyv 2003/2004. Metódus-tan, Budapest 2003.
10. Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan Metódus-tan, Budapest 2003.
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
1.
|
A tantárgy célja, tartalma,
lényeg. |
1.Bemutatkozás, ismerkedés. - tanulók körbe ülnek, - mindenki elmondja saját keresztnevét és az előtte
elhangzott tanuló nevét is. 2. Bemutatkozás illemtana. 3. Az éves tematika - eszközszükséglet, - a tárgy célja, tartalma, - rejtvényfejtés. |
Tanári és tanulói
bemutatkozás. Beszélgetés. Rejtvényfejtés. A tanulók ismerjék a
bemutatkozás elemei szabályait. Memóriafejlesztés. |
|
2.
|
A családi háttér:
fontossága, feltárása. |
1. Ráhangolódás - daltanulás: Úgy tetszik, hogy … - ritmusgyakorlatok: negyedes egyenletes taps. 2. Felolvasás - A tanulás mestersége c. szöveg tanári bemutató
felolvasása. - Tanulók önállóan kigyűjtik a szövegből a fontos
kifejezéseket. 3. Téma feldolgozása - A család összetétel. - Családtagok iskolai végzettsége. - Munkahelyük, foglalkozásuk. - Megélési lehetőségek. - Egymás iránti tisztelet. 4. Órazárás - Körben állva egyenletes taps. - Dal tanulása. |
Szöveg és dallam tanulása. Negyedes ritmus gyakorlása. Felolvasás. Tanulók tudják adott
szövegből a lényeget kigyűjteni. Beszélgetés,
beszédfejlesztés. Gyakorlás. |
|
|
3.
|
Iskolai végzettség és a
munkalehetőség kapcsolata. |
1. Ráhangolódás - A tanult dal rögzítése – biztos tudása. - Negyedes taps párosan. 2. Felolvasás - Mire való az iskola c. szöveg olvasása. - Szöveg memorizálása: tanár előmondja, tanulók
mondatonként ismételik. 3. Téma feldolgozása - Szakmák elismertsége, presztízse. - Szakmák rangsorolása. - Végzettség – elhelyezkedés kapcsolata. - Munkaerő-piac – munkalehetőségek. 4. Órazárás - A memoritert tanár előmondja, tanulók ismétlik. |
Ismétlésrögzítés. Tanári felolvasás. Memorizálás. Beszélgetés. Tesztlap
kitöltése. Tanulóknak legyen ismeretük
alapvető szakmákról, azok fontosságáról. Memorizálás. |
|
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
4.
|
A tanulók tanulási
attitűdjei. |
1. Ráhangolódás - Tiszta éneklés. - Éneklés hangerőfokozással. - A dal ritmizálása. 2. Memoriter - A megtanult szövegrészt párosan felmondják. - 1-2 tanulót közösen meghallgatni. - Szöveg további memorizálása. 3. Téma feldolgozása - A család elképzelése a továbbtanulásról. - Tanuló elképzelése. - Összehangolásuk. - Választott szakmák megszerzésének lehetősége. - Célok – lehetőségek egyeztetése. - Akar – e tanulni? Miért? 4. Órazárás - Memoriter tanulása. - Páros taps. |
Játék a hangerővel. Ritmizálás. Szöveg felmondása párokban,
közösen. Memorizálás. Beszélgetés. A tanulók ismerjék
képességeiket, tudják összehangolni választott szakmával. Helyes önismeret. Gyakorlás. |
|
5.
|
|
1. Ráhangolódás - Éneklés körben állva. - Ritmizálás: dal közben egyenletes taps és combütés
egy irányba haladva. 2. Memorizálás -
Párosan felmondani. -
Szöveg további
memorizálása. 3. Téma feldolgozása - Tanulók céljainak megfogal-mazása. - Mi motiválja tovább-tanulásában? - Mit vár a tanulástól? - Megváltozik-e az élete? - Előző órákon kitöltött tesztlap értékelése. 4. Otthoni munka - Készüljön fel a memoriterből 1 perces
próbafelmondásra. 5. Órazárás - Dobbantások és taps körben állva. |
Taps és combütés
összekapcsolása az ének-léssel. Önálló felmondás. Tanár előmondja, tanulók
ismételnek. Legyenek tisztába
céljaikkal. Tudja megfogalmazni
céljait, terveit. Önismeret. Értékelés. Önálló munka. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
6.
|
Motiváció. Tanulók
beállítódása. |
1. Ráhangolódás - Új dal: Ó, mely sok hal… - Ritmizálás körbe változó irányba taps és dobbantás. 2. Memorizálás - Memoriter 1 perces felmondása, 1-2 tanuló
értékelése. 3. Téma feldolgozása - Icike, picike népmese bemutató olvasása, majd tanulói
olvasás. - Otthon gyakorolt 1 perces felmondás értékelése. 4. Téma feldolgozása - Mi a motiváció? - Lényege. - A tanulás előfeltétele. - Szintje: belső-külső beépült, presztízs. - Beállítódás: o
Pozitív
tapasztalat, o
Szülői
példaadás. 5. Órazárás - Csöndgyakorlat: gondolják végig mi volt az óra
lényege, 1 mondatban fogalmazzák meg. |
Új dal tanulása. Taps és dobbantás
alkalmazása. Próbafelmondás. Olvasás gyakorlása. A tanulók tudják, hogy mi
motiválja őket a tanulásban, váljon belsővé. Pozitív hozzáállás a tanuláshoz. Beszélgetés. Elmélyülés,
véleményalkotás, lényegkiemelés. |
|
7
- 8. |
Erős és gyenge pontjaim. |
1. Ráhangolódás - Dal tanulásának folyatatása. - 8/4-es ritmus tanulása. 2. Memorizálás - Mire való az iskola felmondása tempó és
hangerőváltozásokkal. 3. Téma feldolgozása - Icike, picike népmese olvasása változó hangerővel,
tempóban, kisgyerekesen, nagyosan. 4. Otthoni munka - Tanulók erős és gyenge pontjainak felmérése. - Reális elvárások. - Önértékelés fejlesztése. - Megfelelő önkritika és kritika gyakorlása. - Önvizsgálatok. - Tanulást segítő emberi tulajdonságok. - Hogyan állok a tanulással? - Tanórai szokásaim. - Mire jó az önvizsgálat? - Helyzetfelmérések. - Értékelés. 5. Órazárás - Labdaadogatás 1-2 labdával. |
Tiszta éneklés gyakorlása. Új ritmusképlet tanulása. Memorizálás – emlékezet
fejlesztése. Olvasás ismert szöveg
alapján. Tanári, tanulói bemutatás. Beszélgetés. Vita, kritika. Kérdőív, teszt kitöltése. Helyes önismeret mélyítése. Értékelés. Mozgáskoordinálás. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
9.
|
Önvizsgálati tesztek,
kérdőívek értékelése, elemzése. |
1. Ráhangolódás - Biztos szövegtudás, tiszta éneklés gyakorlása. - 8/4-es ritmus tanulása. 2. Memorizálás - Mire való az iskola? - Párosan felmondani, 1-2 tanulót közösen is
meghallgatni, értékelni. 3. Csöndgyakorlat - 1 perces csend, az idő múlásának becslése. 4. Téma feldolgozása - Gyenge, erős oldalak csoportosítása. - Gyenge pontok kijavításának lehetőségei. - Önismeret, önkritika jelentősége. 5. Órazárás - Dramatizálás. |
Éneklés és ritmizálás. Memóriapróba. Időérzék fejlesztése. Tanulók ismerjék erős és
gyenge pontjaikat, ennek jelentőségével legyenek tisztában. Ismerjék a
fejlesztés lehetőségeit. Dramatizálás. |
|
10.
|
|
1. Ráhangolódás - Új ének tanulása: Tué, tué…. - Ritmusgyakorlatok: taps körben 8 jobbra - 8 balra. 2. Memorizálás - Tanult szöveg felmondása kórusban különböző
tempóban. 3. Felolvasás - A három selyp közös olvasása.
Hangsúlyozás-monotonitás elkerülése. 4. Téma feldolgozása - A tanulás fontosságának elfogadtatása. - Cél egyeztetése a családdal. - „magad mellé állításuk”. 4. Otthoni munka - olvasott szöveg gyakorlása. 5. Órazárás - a három selyp ismétlése a tanár után. |
Kiejtés, pontos szövegtudás
gyakorlása. Tempóváltások. Olvasás gyakorlása. Lássa be, hogy tanulás
nélkül nem boldogul és többféle szakmát el kell sajátítania a biztos
megéléshez. Ismerje az UNIO-s szabályokat. Memorizálás. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
11.
|
A tanulás fogalma, formái. |
1. Ráhangolódás - Új dal gyakorlása. - Taps és dobbantás. 2. Memorizálás - Értelmezése, külön-külön felmondani. 3. Téma feldolgozása - Olvasás párokban, a feltekintés gyakorlása. - Szövegértés - kérdések. 4. Otthoni munka - Tanulás fogalma. - Formái: o
mechanikus, o
értelmes. - - Egyéni alkalmazás megbeszélése. - Felmérés. 5. Órazárás - Csöndgyakorlat: gondolja végig az órát, írja le
utána mi tetszett 1 mondatban. |
Memorizálás. Olvasás, szövegértés. Tudja a tanulás különböző
formáit megkülönböztetni és alkalmazni a megfelelő időben. |
|
12.
|
A hatékony tanulás
jellemzői. |
1. Ráhangolódás - Ének és ritmusgyakorlat. 2. Memorizálás - Nyelvtörők tanulása és gyakorlásuk. 3. Téma feldolgozása - Környezet zajainak megfigyelése adott idő alatt,
majd tudja sorba leírni. 4. Otthoni munka - Hatékony tanulás jellemzői: o
belső
motiváció, o
pozitív
önértékelés, o
találékonyság, o
rugalmasság, o
önállóság. - Személyiségjegyek: o
érdeklődés, o
figyelem, -
akarat, o
érzelem, o
pozitív
értékelés (kudarc felvállalása) 5. Órazárás - Felállás, nyújtózkodás. - Ének kísérése dobbantással. |
Ének, ritmizálás. Nyelvtörők gyakorlása. Figyelem, megfigyelés,
emlékezet pontosítása. Magyarázat, beszélgetés. Vázlatírás. A tanulók ismerjék és
tudják a hatékony tanulás feltételeit, személyiségüket a megfelelő irányba
terelni. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
13. |
Tanulási stílusok. |
1. Ráhangolódás - Tué, tué tiszta éneklése. - Dal kísérése páros tapssal. 2. Memorizálás - Kínai temlom tanulása
tanár előmondja – tanulók ismétlik. - Hangerőgyakorlat. 3. Címmeditáció - Mi jut eszedbe egy címről? - Miről szólhat a történet? 4. Téma feldolgozása - Tanulási stílusok: o
vizuális, o
auditív, o
mozgásos, o
vegyes. - Lényeges jegyeik. - Tanulók egyéni stílusának feltárása. 5. Otthoni munka - 1 perces próbafelmondásra készülni. 6. Órazárás - Memoriter tanulása. |
Tiszta éneklés. Taps párokban. Játék a hangerővel. Képzelet-,
beszédfejlesztés. Tudják egyéni tanulási
stílusukat, s ez alapján kialakítani otthoni tanulási módjukat. Vázlatírás. Vizsgálódás teszt
segítségével. Memorizálás. |
|
14. |
Tanulási technikák. |
1. Ráhangolódás - Ének: Tué, tué. - Ritmusgyakorlat: 2 körben egymással szemben állva az
énekre a mozgássor gyakorlása. 2. Csöndgyakorlat - Mit láttál? – egy természeti táj elképzelése,
részletes leírása szavakkal. 3. Próbafelmondás - Otthon begyakorolt szöveg párban, majd csoport előtt
1-2 tanuló felmondja. 4. Szövegfeldolgozás - Szöveg hangos olvasása. - Lényeg kiemelése – tartalom. 5. Téma feldolgozása - Tanulási technikák: o
szöveg hangos
olvasása, o
szöveg néma
olvasása, o
felmondása
emlékezetből, o
néma
átismétlése, o
felmondás
másnak, o
magnóra
felvenni, o
visszahallgatni, o
ismétlés a
fentiek közül, o
társakkal
megbeszélni, o
áttekintés, o
ismeretlen szó
meghatározása, o
kiemelés, o
ábrák, rajzok,
értelmezése, o
vázlatkészítés, o
ok-okozat
keresése, - Alkalmazásuk. 6. Otthoni munka - Egy tankönyvi szöveg olvasása. |
Gyakorlás. Tudjon egy elképzelt tájat
részletesen „leírni”. Olvasás. Szöveg felmondása
emlékezetből. Lényeglátás gyakorlása. Ismerje meg és alkalmazza
az önálló tanulása közben a leírt és begyakorolt technikai tanácsokat,
eljárásokat. Vázlatkészítés,
megbeszélés. Ötletek gyűjtése. |
|
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
15. |
Tanulási technikák és stratégiák. |
1. Ráhangolódás - Ének, ritmusgyakorlattal kísérve. 2. Próbafelmondás - Otthon olvasott szöveg tartalmának felmondása. 3. Téma feldolgozása - A tanulás technikák bővítése. - Tanulási stratégia: o
elemi
stratégiák, o
komplex
stratégia (lépései, jellemzői) 4. Órazárás - a leírt tanulási technikák pontonkénti tanulása,
tanár előmondja – tanulók ismétlik. |
Tudja hibátlanul a dalt, s
egyszerre a tapsos gyakorlattal eljátszani. Tartalom felmondása. Ismerjék meg a tanulási
stratégiákat, tudják egyénileg alkalmazni a technikákkal. Memorizálás. |
|
16-17. |
Tanulási technikák és
stratégiák alkalmazása, gyakorlása. |
1. Ráhangolódás - Új dal tanulása: Viva, vivala Musica… 2. Próbafelmondás - Az előző órán a technikákból amire emlékezik azt
írja le, majd közösen felmondani. 3. Olvasási gyakorlat - Gyakorlott szöveg. - Blattoló olvasás. - Olvasás szabályának leírása, megbeszélése. 4. Téma feldolgozása - Előző órákon megbeszéltek gyakorlati kivitelezése,
bemutatása egy tananyagon keresztül. 5. Otthoni munka - Fogalmazás írása: Miért szeretem? (Legkedvesebb
tantárgyam.) |
Dal és szöveg tanulása. Memorizálás,
visszaemlékezés. A tanulók ismerjék az
olvasás formáit, szabályait. Vázlatírás. Bemutatás, gyakorlás. Tudják alkalmazni a
tanultakat. Fogalmazás készítése
önállóan. |
|
|
18. |
Tanulási módszerek I. 1. Az ismétlés. |
1. Ráhangolódás - Viva, vivala hibátlan
éneklése. - A tanult tapsciklust egymással szembe állva, 1-el
jobbra haladva másik párral is elvégezni. 2. Artikulációs gyakorlat - Hangképzés, nyelvgyötrők segítségével. 3. Felolvasás - Blattoló olvasási gyakorlat 2-3 tanuló által
hangosan is elvégezve. 4. Szövegfeldolgozás - Mi készíti a madarakat költözésre feldolgozása
kérdések segítségével. (előzőleg ezt olvassák blattoló olvasáskor.) 5. Téma feldolgozása - Ismétlés formái: bevéső, felidéző. - Lényege: 4-5 pontban leírni. o
felejtés
megelőzése, o
eredményesség
fokozása stb… - Ideje, elosztása: o
új anyag
sűrűbben, o
régit ritkábban
stb…. 6. Otthoni munka - 2 perces próbafelmérés gyakorlása. |
Koncentráció, figyelem
megosztása. Helyes hangképzés
gyakorlása. Tanulók ismeretlen szöveget
is tudjanak hangsúlyozva olvasni, a lényeget kiemelni kérdések segítségével. Ismeretek magyarázata,
beszélgetés vázlatírás. Legyenek tisztában az
ismétlés fontosságával, formájával, alkalmazásuk technikájával. |
|
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
19. |
Tanulási módszerek II. 2. A bevésés. |
1. Ráhangolódás - Ének és ritmusgyakorlatok tempó és hangerő
változtatással. 2. Memoriter - Csujogatók tanulása. - Tanulási technikák ismétlése. 3. Artikulációs gyakorlat - Csujogatók és nyelvgyötrők segítségével. 4. Felolvasás, szövegértés - Tájékozódó olvasás skimming
lényege. - Próbafelmondás. - Szöveges figyelmi gyakorlatok. 5. Téma feldolgozása - Bevésés fogalma. - Formái: o
mechanikus, o
gondolati. - - Feltételei. - Folyamata. 6. Órazárás - Körbe állva ismétlik a tanár után az új memoritert. - Játék: számolásos. |
Tudjanak szövegmondás,
éneklés közben tempót és hangerőt váltani. Tudják mi a különbség a
figyelmes és a blattoló olvasás között ismerje a blattoló olvasás
alkalmazását. Legyen tisztába a bevésés
fogalmával, formáival, s ezeket a megfelelő módon tudjon alkalmazni. |
|
20. |
Mnemotechnikák. |
1. Ráhangolódás - A tanult dal éneklése kánonban. - Tapsciklus körbe haladva. 2. Memoriter - Csujogatók 1 levegővétellel. 3. Felolvasás - Blattoló olvasás 3-as csoportokban. 4. Szövegfeldolgozás - Címmeditációs rögtönzés. - Adott szöveg olvasása, vázlatírás. 5. Téma feldolgozása - A szó jelentése: „emlékezettan”. - Alkalmazása: amikor a tanulandó anyag elemei között
nincs értelmi, logikai kapcsolat. - Formái: rímalkotás, mozaikszó alkotás, történet és
helyek módszere, kulcsszó módszer stb… 6. Órazárás - Számolás hangsúlyáthelyezéssel. 1 2 3 4 1 2
3 4 1 2 3 4 stb… |
Kánon gyakorlása. Levegővétel gyakorlása. Címmeditáció, vázlatírás
gyakorlása. A tanulók ismerjenek néhány
mnemotechnikát és fogadják el ezek alkalmazását a tanulás könnyítése
érdekében. |
|
|
21. |
Mnemotechnikák gyakorlása. |
1. Ráhangolódás - Kánon gyakorlása. - Karmesterjáték – ritmizálás. 2. Memoriter - Tanult memoriterek mondása különböző technikák
alkalmazásával. 3. Téma feldolgozása - Néhány eljárás kipróbálása az előző órán tanult
technikák közül. 4. Órazárás - Verskánon (kínai templom). - Szövegmondási gyakorlat. |
Improvizáció, utánzás. Tudják alkalmazni a
megismert technikákat. Gyakorlás. Vers mondása kánonban. |
|
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
22. |
Memoriterek tanulásának
technikája. |
1. Ráhangolódás - ritmusra
dobbantások körbe haladva. - Memoriter. 2. Szövegértés - A falu esze c. szöveg egyszeri olvasása után a
megértés vizsgálata. 3. Téma feldolgozása - Memoriter fogalma. - Folyamata, lépései o
ismerkedés a
szöveggel, o
többszöri hangos
olvasás, o
kép képzelése a
szöveghez, o
közben
lerajzolni, o
próbafelmondás, o
valakinek
felmondani, o
több napon át
ismételni, tanulni, o
magnóra
felvenni és visszahallgatni. 4. Órazárás - Tanulási technikák csoportos olvasása. - Együtt felmondani, majd egymásnak. |
Tudjanak ritmusra egyenletesen dobbantani,
variációkat végezni. Szöveg elemzése. Legyenek jártasak a
memorizálás technikájában, és ismerjék a memorizálás lépéseit. Olvasás, memorizálás
gyakorlása. |
|
23. |
Tanulási zavarok. |
1. Ráhangolódás - Többszólamú kánon. - Karmesterjáték. 2. Csöndgyakorlat - Megfigyelt zajok pontos leírása. 3. Nyelvtörő - Párosával majd közösen mondva. 4. Téma feldolgozása - Mi a jelentése a tanulási zavarnak? - Formái: 1, 2, 3. - Tünetei: kognitív magatartásbeli, idegrendszeri zavarok. - A tanulók tanulási zavarainak felmérése,
megbeszélése. 5. Órazárás - Szólánc. - Memoriter gyakorlása. |
Tudják figyelmüket
ráirányítani a meghatározott feladatra. Ismerjenek nyelvgyötrőket,
s rendszeresen alkalmazzák ezeket. Tudjon minél több szót
visszamondani. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
I. T A N U L Á S I T E C H N I K Á K, M Ó D S Z E R E K, S T R A T É G I Á K |
24
– 25. |
Egyéni tanulási stílusok és
zavarok. |
1. Ráhangolódás - Új dal tanulása: Jaj, de magas… - Tapsciklus a Tué, tué dalra körbe haladva. 2. Memoriter - Új tanulása: Fekete ország c. vers. 3. Felolvasás és címmeditáció - Személyenként kiosztott címekről mi jut eszükbe? - Hol a macska c. olvasmány olvasása, tartalom
felmondása. 4. Téma feldolgozása - Hibák, hiányosságok. - Hibajavítás módszerei. - Egyéni módszerek megbeszélése. 5. Otthoni munka - Rajz készítése az új memoriterhez. 6. Órazárás - Szöveg ismétlése a tanár után. - Tanulási tanácsok további memorizálása. |
Alkalmazza a memorizálás
lépéseit. Tudjon kerek mondatokban
megfogalmazni cím alapján egy történetet. Lássa be hibáit,
hiányosságát és fogadja el a fejlesztéshez nyújtott tanácsokat. Rajzolás. Memorizálás. |
|
26. |
Részösszefogla-lás, rendszerezés, gyakorlás. |
1. Ráhangolódás - Eddig tanult dalok, ritmusgyakorlatok ismétlése. 2. Játék - Tanulók által javasolt játék. 3. Ismeretek rendszerezése - További gyakorlati kivitelezés bemutatása,
gyakorlása. 4. Órazárás - Hol a macska c. olvasmány dramtizálása. - Előző órán feladott rajzok értékelése. |
Rendszerezés, ismétlés. Tanulók elevenítsék fel
azokat az ismereteket, melyeket eddig a legfontosabbnak tartanak, számoljanak
be alkalmazások eredményéről. Dramatizálás. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
II. TÉMA: A T A N U L Á S K Ü L S Ő É S B E L S Ő F E L T É T E L E I |
27. |
A tanulás belső feltétele
I. |
1. Ráhangolódás - Ének: Jaj, de magas… - Különböző csettintés, taps, dobbantás alkalmazása
megadott szöveg mondása közben. 2. Csöndgyakorlat - Egy tanult tanulási technika felidézése, majd
bejegyzése. - Párokban felmondani. 3. Memorizálás - Előző órán tanult Fekete ország további tanulása –
kézjelekkel kísérve. 4. Téma feldolgozása A tanulás belső feltételei: - Lelki felkészülés: o
Cél kitűzése,
jutalom, „meg tudom csinálni”. - Figyelem összpontosítása: o
Javasolt
tréningek bemutatása, kipróbálása. 6. Órazárás - Felállni, körben labdaadogatás 2-3 labdával. |
Szöveg mondása közben
alkalmazza különböző mozgásokat. Emlékezet fejlesztése. Memorizáláshoz
mnemotechnika alkalmazása. Beszélgetés, vázlatírás. Szavak, számok megkeresése
adott szövegben. Figyelem,
mozgáskoordináció. |
|
28. |
A tanulás belső feltétele
II. A figyelem. |
1. Ráhangolódás - Tiszta éneklés. - Memorizálás: Fekete ország gyakorlása. 2. Tanulási technikák - Az eddig megtanult pontok felmondása a osztály
előtt. - Hiányzó pontok memorizálása. 3. Téma feldolgozása - A figyelem jelentősége. - Tanács: o
akarni kell
figyelni, o
szünetet
mozgással, levegőzéssel tölteni, o
ha nem érdekel,
akkor is figyelj! o
Elolvasás,
tanulás előtt a délelőtti órát végiggondolni , o
Figyelmedet 1
tárgyra összpontosítani 5-6 percig. 4. Órazárás - Körben állva csukott szemmel memorizálás. |
A tanulók törekedjenek a
hibátlan szövegtudásra. 1. Összpontosító tréning: rajz emlékezetből. 2. Napszak felidézése. 3. Megfigyelt terem berendezésének lejegyzése. Fenti
tréningek elvégzése. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
II. TÉMA: A T A N U L Á S K Ü L S Ő É S B E L S Ő F E L T É T E L E I |
29. |
A tanulás belső feltételei
II. Az érdeklődés. |
1. Ráhangolódás - Ének és ritmusgyakorlat. - Tanult memoriter felmondása párokban. 2. Próbafelmondás -
Tanulási
tanácsok 2 perces felmondása párokban. -
1-2 tanuló
osztály előtt értékelni. 3. Felolvasás - Felsült tolvaj… o
bemutató
olvasás, o
néma olvasás. 4. Téma feldolgozása - Mi az érdeklődés? - Fontossága. - Tanuláshoz való viszonyulás. - Tárgyak szépségének bemutatása. - Tanácsok: o
a tanév első
napjától kezd el a tanulást! o
Szeresd a
tanulást! o
Ne halogass! o
Csinálj kedvet
magadnak a tanuláshoz! o
Teljes tudásra
törekedj! o
Minden óráról
vigyél magaddal valamit! o
Ne az
osztályzatért tanulj! o
Győzd le a
lustaságod! o
Kérdezz! Stb…. 5. Órazárás - Leírt tanácsok ismétlése hangosan a tanár után. |
Vidám éneklés. Feltekintés, artikuláció
gyakorlása. Tudjon diktálás után
jegyzetelni, vázlatot írni, aktívan kapcsolódjon be a beszélgetésben. |
|
30-31. |
A tanulás belső feltételei
III. Megértés és megjegyzés. |
1. Ráhangolódás - Számolás hangsúlyáthelyezéssel, majd némán csak a
hangsúlyost mondani hangosan. 2. Csöndgyakorlat - Előző órán tanultak felidézése, leírása, párjának
felmondani. 3. Téma feldolgozása Megértés - Ki és mi segíthet a megértésben? Pl.: könyv, tanár,
szülő, barát, lexikon, számítógép stb…. Gyakorlatok a megértésre. - Tizenkét bölcső c. olvasmány olvasása – szövegértés
40-45 szóval írja le a lényeget. 4-5 szót tanuljon meg belőle. Megjegyzés. - Ismétlések fontossága. - Tanácsok, emlékezet vizsgálata. o
Játékos
tanulás. o
Tevékenységgel
együtt tanulj (rajz, mutogatás). o
Kellemes
hangulat teremtése. o
Rím, ritmus
keresése. o
Ok-okozat
feltárása. Stb… 6. Órazárás - Csöndben az órát végiggondolni, 1 mondatban a
lényeget megfogalmazni. |
Figyelem megosztása. Felidézés próbafelmondás. Adott verset 12 percig
tanulhatja, majd írja le mire emlékszik. Beszélgetés, vázlatírása. Lényeget tudja kiemelni,
mondatot megfogalmazni. |
|
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
II. TÉMA: A T A N U L Á S K Ü L S Ő É S B E L S Ő F E L T É T E L E I |
32. |
A tanulás belső feltételei
IV. A tevékenység. |
1. Ráhangolódás - Ének és ritmusgyakorlat a tanultak alkalmazásával. - Csoportokban a tanult tanulási technikákat
felmondani. 2. Felolvasás - Új szöveg hangos olvasása párokban. - Egy tanuló felmondja a tartalmát. 3. Téma feldolgozása Tanulás közbeni
tevékenykedés: - Lényeg aláhúzása. - Szótár, térkép, könyvek stb. használata. - Grafikonok, rajzok készítése. Készítsen vázlatot: - Először szöveg teljes elolvasása. - Szakaszonkénti olvasás. - Margóra lényeget, kulcsszavat kiírni. - Rövid vázlatpontok írása. Vázlat alapján átismételni. 4. Órazárás - Körben állva minden tanuló 1-1 mondattal elmondja mi
volt az órán neki a tanulság. |
Tudjanak szépen
hangsúlyozva, érthetően idegen szöveget is olvasni. Gyakorolják a vázlatírás
technikáját. Alkalmazzák az otthoni
tanulás során a különböző tevékenykedéseket. |
|
33. |
A tanulás belső feltételei
V. A helyes időbeosztás. |
1. Ráhangolódás - Körben állva 3 babzsák adogatása meghatározott
sorrend szerint. 2. Gyakorlás – beszédtechnika - Helyes beszédlégzés. - Számolás alaplevegővel. - Nyelvgyötrők. 3. Szókincsfejlesztés - Szinonimagyűjtés. 4. Téma feldolgozása - Helyes időbeosztás kialakítása. - Szünetek (5-10 perces) gyakorisága. - Egyes tantárgyak időigénye. - Alvás-pihenés. - Lefekvés előtt fél órával már ne tanulj! - Azonos időben feküdni és kelni. - Fokozatos felkelés. - Vasárnap ne tanulj! - Otthon tanulás előtt 1 órát pihenj! - Tanulás után jöhet a kedvenc időtöltésed! 5. Otthoni munka - Rövid vázlatírás egy tananyagból. |
Emlékezet, memóriapróba. Tudja figyelmét megosztani
játék közben. Ismerje a helyes
beszédlégzést és beszédtechnikát. Tudja idejét helyesen
beosztani az önálló tanulás során és az alvás és pihenés viszonyában is. A leírt tanácsokat tegye
magáévá és támaszkodjon a tanultakra. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
II. TÉMA: A T A N U L Á S K Ü L S Ő É S B E L S Ő F E L T É T E L E I |
34. |
Rendszerező, ismétlő óra. |
1. Ráhangolódás - Éneklés vidáman. - Számolás dobbantás és taps beiktatásával. - Memoriterek különböző technikával. 2. Ismétlés, rendszerezés - Beszámoló az elhangzottak alkalmazásáról,
hasznosításuk formájáról - Vázlatírás gyakorlása, helyes időbeosztás leírása. 3. Ellenőrzés - A feladott vázlatírás ellenőrzése, értékelése. 4. Órazárás - Játék. |
Technikák variálása, gyors
alkalmazkodás. A leírt tanácsokat ismerje,
helyesen alkalmazza. Időérzéke fejlődjön. |
|
35. |
Komplex és részenkénti
tanulás. |
1. Ráhangolódás - Memoriter mondása közben babzsák adogatása. 2. Szinonimagyűjtés - Kiadott szavakhoz csoportosan elvégezni a gyűjtést,
majd értékelni versenyszerűen. 3. Szókincsfejlesztés - Tapasztalatok megbeszélése, hogyan alkalmazzák? 4. Téma feldolgozása - Komplex tanulás jellemzői. - Részenkénti tanulás jellemzői. - A kettő együttes alkalmazása a kombinált tanulás: o
egész szöveg
elolvasása, o
újabb olvasás,
lényeges szavak aláhúzása, o
vázlatírás
szakaszosan, o
rajzolni,
grafika, térkép használat, o
ismétlés vázlat
segítségével, o
vázlat nélkül
hangosan felmondani részenként, o
az egész
együttes felmondása, o
kérdésekre
válaszolni. 5. Órazárás - Szavak gyűjtése megadott szempont szerint. |
Megosztott figyelem,
manuális képesség fejlesztése. Nyelvi képesség
fejlesztése. Adott tananyag segítségével
közösen elvégezni a tanulás mozzanatait. Ismerjék ezek helyes
sorrendjét, lássák be a lépések fontosságát, egymásra épülésüket. Gyakorlás. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
II. TÉMA: A T A N U L Á S K Ü L S Ő É S B E L S Ő F E L T É T E L E I |
36. |
A tanulás külső feltételei. |
1. Ráhangolódás - Új ének: Nem vagyok én… - Szólánc. 2. Gyakorlás - A tőkésréce karácsonykor jegyzi el magát c. szöveg
olvasása, csoportokban kérdésekre válaszolni – ellenőrzés. 3. Téma feldolgozása - Napközis és otthoni tanulás lehetőségeinek
megbeszélése. - Külső feltételek: o
szükséges
eszközök előkészítése, o
minden
szünetben az új tantárgyhoz előkészülni, o
szellőztetés, o
saját íróasztal
biztosítása, o
na ágyon fekve
vagy fotelban tanulj! o
legyen elegendő
fény, o
zene: csak
szöveg nélküli szóljon, halkan, o
a szobának
háttal ülni, o
telefont
kikapcsolni, o
család se
zavarjon! 4. Órazárás - a leírt feltételek, tanácsok tanár után i ismétlése
közösen. |
Tudjon új szöveget olvasni
és önállóan lényeget kiemelni, értelmezni. Beszélgetés. Vázlatírás. Beszámolók az egyéni
körülményekről, hibák javítása. Törekedjen arra, hogy
minden zavaró tényezőt szüntessen meg tanulás közben. Kapcsolja ki a
telefont, számítógépet. |
|
37. |
A tanulás külső és belső
feltételeinek áttekintése. |
1. Ráhangolódás - Az új dal további tanulása. - Lassú, egyenletes taps körben csukott szemmel. 2. Memoriter - Csendíts rá! tanulása. 3. Felolvasás - Gyűjtött szavak olvasása, értékelése. - Beszélgetés a szavak jelentéséről, csoportosításuk
formáiról. 4. Téma feldolgozása - A tanulás külső feltételi. - A tanulás belső feltételi. - Vázlatkészítés. - Beszélgetés: o
Hogyan váltak
be a tanácsok? o
Bevált-e az
algoritmus? o
Vannak-e
nehézségek? o
Hol vannak a
gyenge pontok? 5. Önvizsgálat - Tanulási szokásaim c. kérdőív kitöltése. 6. Órazárás - Felállás, nyújtózkodás. - Új memoriter tanulása – tanár után ismételve. |
Csukott szemmel ritmizálás. Memoriter tanulása az
ismeretek felhasználásával. Ismerjen minél több szót és
jelentését. Reálisan értékelje egyéni
módszerét és a tanultak hasznosításának saját lehetőségeit. Objektív véleményt alkosson
az egyéni tanulási szokásairól. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
III. TÉMA: A N A P I R E N D |
38. |
A napirend. |
1. Ráhangolódás - Ének vidáman. - Ritmusgyakorlat: négyes ciklus körben. 2. Memoriter - Csendits rá! tanulása, párokban felmondani. 3. Nyelvtörő - Tiszta beszéd, artikulációs gyakorlat. 4. Szövegrekonstrukció 5. Téma feldolgozása - Napirend lényege, jelentése. - Célszerű időbeosztás, üresjáratok kiküszöbölése. - Állandó tanulási szokások kialakítása. - Kész napirend tanulmányozása. 6. Önvizsgálat - Előző órán kitöltött kérdőív értékelése. |
3 taps előre, 1 vissza:
tanulása. Páros felmondása. Legyen tisztába a napirend
készítésének szükségességével, lényegével, tartalmával. Önvizsgálat, önértékelés. |
|
39-40. |
Fontos tudnivalók a
napirendről |
1. Ráhangolódás - Új dal: nyílt már a gyöngyvirág… tanulása. - Spanyol ritmus bemutatása. 2. Memoriter - Csendits rá! – hangerőfokozással. 3. Szövegértés - Ősi magyar hitvilág c. szöveg feldolgozása. - Egyszeri figyelmes olvasás. - Kérdésekre válaszadás. 4. Téma feldolgozása - Napirend készítésekor az órarendből kell kiindulni. - Figyelembe venni a délután rendelkezésre álló időt. - Szünetek (5-10 perc) beiktatása. - 20 perc tanulással kezdeni. - Könnyebb tárgy-kevesebb idő, nehezebb-több idő. - Az időt szétosztani a tantárgyak között. - Könnyebb tárggyal kezdeni, ezután legnehezebbel
folytatni. - Tantárgyak sorrendje fontos! - Elmélet után jöjjön a gyakorlat. - A tanulás külső feltételeinek biztosítása. - Időbeosztást betartani. - Maradjon idő a pihenésre, szórakozásra, alvásra is. 5. Összegzés - Hogyan telik egy napom c. kérdőív kitöltése. |
Ritmusérzék fokozása. Szövegértés gyakorlása. Táblai applikáció. A tanulók a lehető legtöbb
ismeretet megszerezzék a helyes napirend készítéséhez, lássák be alkalmazásának
szükségességét. Kérdőív – önértékelés. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
III. TÉMA: A N A P I R E N D |
41-42. |
Napirend készítése. |
1. Ráhangolódás - Daltanulás. - Spanyol ritmus gyakorlása. 2. Szómeghatározás - Kiválasztott szó jelentésének meghatározása. 3. Téma feldolgozása - Hogyan telik egy napom kérdőív megbeszélése. - A napirend készítésének szempontjait átismételni. - Közösen egy napra elkészíteni a napirendet. - Egyéni eltérések beépítése. 4. Órazárás - Felállás, nyújtózkodás. - Körben állva spanyol ritmus gyakorlat. |
Szókincs növelés,
beszédfejlesztés. Bírálat – önbírálat.
Segítséggel tudjon napirendet összeállítani egyéni sajátosságait figyelembe
véve. |
|
43. |
Házi feladatok
elkészítésének sorrendje. |
1. Ráhangolódás - Ének: Nyit már a gyöngyvirág – hangerőfokozással –
csoportonként. - Spanyol ritmus dobbantással, tapssal. 2. Memoriter - Csendíts rá! – kánonban. 3. Szövegrekonstrukció 4. Téma feldolgozása - Tantárgyak helyes sorrendje: pl.: magyar,
matematika, történelem, fizika, földrajz stb… - Legnehezebbel kezdeni. - Ezután jöjjön a legkönnyebb. - Majd a nehezebbek. - Végül a legkönnyebb. - Különböző tárgyakat váltakozva tanulni. - Elmélet után gyakorlati feladatok jöjjenek. - Kellemes hangulat. - Jutalom kitűzése. 5. Órazárás - Felállás, nyújtózkodás. - Taps változó ritmusban. |
Ritmusvariációk. Memoriter kánonban. Ismerje a különböző
tantárgyak jellegét, tanulásuk sorrendjét. Ezeket az ismereteket
alkalmazza a mindennapi tanulása során. Legyen képes önálló
tanulásra. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
III. TÉMA: A N A P I R E N D |
44. |
Napirend módosítása, hibák
feltárása. |
1. Ráhangolódás - Ének. - Spanyol ritmus padon dobolva 1 majd 2 kézzel. 2. Memoriter - Rózsa, rózsa c. vers tanulása. 3. Szövegrövidítés - Csoportok a megkapott szöveget rövidítsék le. 4. Artikulációs gyakorlat - Megkapott szöveg olvasása alapján (közösen,
külön-külön). 5. Téma feldolgozása - Napirend módosításának szükségessége. - Változtatás okai: pl.: időbeosztás. - Egyéni ötletek. - Hetirend megbeszélése, készítése. 6. Órazárás - Körben labdaadogatás a memoriter szövegének
ritmusára. |
Új vers memorizálása. Lényegtelen részek
kihagyása – szövegértelmezés gyakorlása. Tiszta, érthető beszéd. Hiányosságok pótlása, hibák
javítása önálló ötletek segítségével. |
|
45. |
A téma összegzése. |
1. Ráhangolódás - Ének – felelgetős. - Tapskánon. 2. Memoriter - Körben állva, csukott szemmel hangosan mondani a
memoritert. 3. Téma feldolgozása - Napirend, hetirend. - Tudnivalók. - Hibák javítása. - Hétvége beosztása. - Pihenés, alvás és tanulás aránya hétvégén, szünetekben
(tavaszi, téli, nyári szünet). 4. Otthoni munka - Címmeditáció néhány mondatban leírni miről szólhat a
történet. 5. Órazárás - Szó-puzzle. |
Új technikák elsajátítása. Ismétlés, tanulság
levonása. Törekedjen a szüneteket és
a hétvégét is tökéletesen kihasználni. Tűzzön ki maga elé tanulási
célt ekkor is! Pl.: hiányok pótlása, hobbi
stb… |
|
|
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS KÉ-PES-SÉ- GEK |
46. |
Téma bevezetése: készségek
és képességek. |
1. Ráhangolódás - Ének és ritmusgyakorlat. 2. Memorizálás - Rózsa, rózsa … további tanulása. - Eddig tanultat párokban felmondani. 3. Téma feldolgozása - Készség, képesség fogalma. - Jelentőségük bemutatása. - Legfontosabbak megbeszélése. - Önértékelés: egyéni eltérések közös megbeszélése. 4. Otthoni tevékenység - Adott szöveg olvasásának gyakorlása. 5. Órazárás - Memoriter tanulása. - Taps: ritmusfokozása irányváltás. |
Verstanulás technikájának
alkalmazása. Tudják, hogy a tanuláshoz,
illetve tanuláskor milyen készségekre, képességekre van szükség melyeket kell
kiemelten fejleszteni. Tökéletességre törekvés. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
47. |
Az olvasás formái. Olvasási készség. |
1. Ráhangolódás - Ének és ritmusgyakorlat. 2. Artikulációs gyakorlat - Memoriter felmondása közben. 3. Téma feldolgozása - Az olvasás formái: hangos-néma lassú-gyors, mechanikus-értő, bemutató,
blattoló, skimming stb. - Ezek bemutatása. - Tanulói eltérések, szintek felmérése. - Nehézségek feltárása. - Olvasási sebesség fokozása. 4. Értékelés - Otthoni szöveg olvasásának ellenőrzése. 5. Otthoni munka - Hangos és néma olvasás adott szöveggel. 6. Órazárás - Puzzle képekkel. |
A tanulók ismerjék az
olvasási technikákat. Törekedjenek a saját hiányosságaik javítására, váljon
belső igényükké az olvasás. Olvasás gyakorlása. Játék a képpel. |
|
48. |
Olvasási készség II. A
felolvasás gyakorlása. |
1. Ráhangolódás - Daltanulás Már ébred a hajnal. - Ritmizálás: ötös ciklus körben. 2. Memoriter - Csujagatások - Rózsa, rózsa… 3. Olvasás gyakorlat - Hangos olvasás gyakorlott szövegen együtt. - 1-2 tanuló blattoló olvasás. - Néma olvasás. - Miért olvasok? o
tetszik a
hangom, o
élvezem a
felolvasást, o
felkészülök az
olvasásra, o
gyakorlom a
blattoló olvasást, o
kisebbeknek
szívesen olvasok, mesélek, o
saját
szövegemet is megtanulom felolvasni. 4. Órazárás - Szöveg mondása hang- és ritmusfokozással. - Felállás, nyújtózkodás. |
4 taps előre, 3 vissza a
körön. Tanácsokat fogadja meg,
lássa be a hiányosságait, tegyen meg mindent a kijavítás érdekében. Szeressen olvasni. Könyvajánlat. Kivitelezés gyakorlás. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
49-50. |
Olvasási készség III. A
fejlesztés formái, módszerei. |
1. Ráhangolódás - Zsákdobálás állandó útvonalon, amíg tökéletesen nem
megy. - Ritmuskánon 1. sora. 2. Szólások értelmezése 3. Téma feldolgozása A fejlesztés formái: - a különböző olvasási módok gyakorlása naponta, - olvasási sebesség fokozása, - beszédtechnikai gyakorlatok végzése, - élőbeszéd gyakorlása, - szövegértés, szövegfeldolgozás, - szinonimagyűjtés, - szövrekonstrukció, szövegrövidítés, - lényeg felmondása. Módszerek, gyakorlatok: - az előzőek bemutatása, gyakorlatok elvégzése. 4. Egyéni hibák - Hibák feltárása, hibajavításukra alkalmas módszer
megbeszélése. |
Pontos dobás. A tanulók legyenek
sokoldalúan tájékozottak a különböző technikákról, azok alkalmazásának
szükségességéről. Sajátítsák el és önállóan is törekedjen a fejlesztésre. Különböző módszerek
kipróbálása. |
|
51. |
Beszéd- és írásfejlesztés. |
1. Ráhangolódás - Már ébred a hajnal tanulása. - Ritmuskánon 2. sora. 2. Memoriter - Egyedem, begyedem…. 3. Beszédtechnika - Artikuláció, levegővétel. - Egy levegővétellel a memoriter mondása – verseny. 4. Téma feldolgozása - Beszéd-alapja jó légzés. - Határozott artikuláció. - Beszédtechnikai gyakorlatok: o
próbafelmondás, o
nyelvgyötrők, o
feleletek,
kiselőadás. - Szókincsgyarapítás. - Ismeretlen szavak jelentésének kikeresése. - Új szavak használata. - Beszédhibásnak 3-szor többet gyakorolni. - Beszélni csak beszéd közben lehet megtanulni. - Írásfejlesztés: diktálás, másolás. 5. Otthoni munka - 2 perces próbafelmondás. 6. Órazárás - mondóka-artikuláció. |
Technikák
alkalmazása-tökéletesség. Beszédének fejlesztéséhez
ismerjen minél több módszert és azok alkalmazásának lehetőségeit. Órákon törekedjen a szép
feleletre, vállaljon kiselőadásokat. Gyakorlás. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
52. |
Figyelem és
megfigyelő-képesség I. Tudnivalók. |
1. Ráhangolódás - Ének különböző technikával. - Ritmuskánon 3. sora. 2. Artikulációs gyakorlat - Memoriter és nyelvgyötrők segítségével. 3. Felolvasás-szövegfeldolgozás - Blattoló olvasmány 2-3 gyerek. - 2 perces szövegmondás. - 1 gyerek értékelése. 4. Téma feldolgozása - Tanulj meg figyelni! - Barátkozz a csönddel! - Teljes belemerüléssel tanulj! - Tanuláskor problémáidat tedd félre! („Csukd be egy
bőröndbe!”) - Ne oszd meg figyelmedet tanuláskor! - Figyelem nélkül nincs megértés! - Tartsd ébren figyelmed! 5. Órazárás - Körben állva ritmuskánon hangerőváltásokkal. |
Érezze magát jól,
felszabadultan az órákon. Szeresse a csöndet! Tartsa be a tanácsokat,
próbáljon ennek megfelelően figyelni! Vázlatírás. |
|
53-54. |
Figyelem koncentráció II. Fejlesztési módszerek,
gyakorlatok. |
1. Ráhangolódás - Tiszta, pontos éneklés. - Ritmuskánon végig. 2. Memoriter - Egyedem, begyedem…
csoportonként soronként különböző hangerővel. 3. Hibakeresés - Adott szövegből hibák kigyűjtése csoportokban. 4. Téma feldolgozása - Figyelem fejlesztésének technikája: o
csöndgyakorlat, o
szövegmondás, o
ritmusgyakorlat, - Megfigyelési gyakorlat: o
Képemlékek-mi
változott? o
Pontos
lemásolása emlékezetből. o
Jelek keresése. o
Szókeresés,
hibajavítás. o
Hibakeresés:
számolás jelpárok. - Belső feltételei: akarat, fegyelem, kitartás stb…. 5. Technikai alkalmazásuk - Rajzolás, hibakeresés, zumolás… |
A megismert gyakorlatok
rendszeres alkalmazásával, elsajátításával váljon belső késztetéssé a
fejlődés utáni vágy. A módszereket változatosan
alkalmazva játékos formában érjük el a fejlődésüket. Értékelés-önértékelés. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
55. |
Az emlékezet I. Memorizálás lépései,
fejlesztése. |
1. Ráhangolódás - Új dal: Jertek, jertek… - Ritmuskánon végig. 2. Memorizálás szabályai - Örülj előre a szöveg tanulásának! - Először ízlelgesd a szöveget! - Hangos olvasás néhányszor. - Rajzold le, képzelj képet a szöveghez! - Próbafelmondás. - Ne 1 nap alatt akard megtanulni! - Ismételd több napon át! 3. Emlékezetfejlesztés - Verstanulás. - Memóriapróbák. - Képek készítése. - Fontos szavak kiemelése. - Vázlatírás. - Gondolattérkép. - Emlékeztető, jegyzetkészítés (órán, utána) 4. Gyakorlás - Memóriapróba. - Különös hírvivők c. szöveg feldolgozása. |
|
|
56. |
Az emlékezet II. Típusai, feltételei. |
1. Ráhangolódás - Ének további tanulása. - 8/4-es ritmus különböző technikákkal. 2. Memoriter - Ezerféle erő c. olvasmány (Kölcsey). 3. Szövegértési gyakorlat - Párokban az adott szöveg olvasása, kérdésekre
válaszolni. 4. Téma feldolgozása - Emlékezési típusok: o
Vizuális,
-auditív, -motorikus, -kombinált. - Egyéni típusok felmérése. - Feltételei: o
Akarat,
szándék. o
Érdeklődés,
motiváció, kíváncsiság. o
Bevésés
minősége. o
Lényegkiemelés. o
Összefüggés
megkeresése. o
Időrendiség,
logikai sorrend keresése. o
Hangfelvétel,
emocionális hatás. o
Ismétlés. 5. Órazárás - Körben babzsákadogatás. - Memoriter tanulása. |
Énekeljen örömmel. Ismerjen sok ritmust. Önállóan tudjon lényeget
kiemelni. Ismerje saját emlékezési
típusát és az ennek megfelelő tanulási módot, emlékezet fejlesztési
technikákat. Tartsa be a leírt
tudnivalókat. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
57-58. |
A gondolkodás fejlesztése
I. |
1. Ráhangolódás - Szövegmondási gyakorlat. - Számolás hangsúlyáthelyezéssel. 2. Memoriter - Ezerféle erő – tanulása párokban felmondani. 3. Szövegértési fejlesztés - Szövegből lényegkiemelés. - Távirati stílus alkalmazása. 4. Téma feldolgozása - Önvizsgálat: Gondolkodási szokásaim c. kérdőív
kitöltése. - Fontos tudnivalók: o
Tanulás közben
gondolkodom. o
Éberen
figyelek. o
Élvezem a
gondolkodtató feladatokat. o
Egyedül oldom
meg a feladatokat. o
Sokat kérdezek.
o
Mindig
ellenőrzök. o
Elfogulatlanságra
törekszem. o
Kedvelem a
fejtörőket, logikai játékokat. - Gondolkodást segítő gyakorlat: o
Szókiválasztás. o
Szinonimagyűjtés. o
Szómeghatározás. o
Betű-számrejtvény. o
Betűpótlás. o
Fogalomazonosítás. o
Kérdésfeltevés,
ötletroham. 5. Otthoni munka - Írja le, hogyan telt a napja. 6. Órazárás - Körben állva különböző hangokkal trópusi eső
hangjának utánzása. |
Tudja mi az a távirati
stílus és ilyen formában szöveget megfogalmazni. Ismerje gondolkodási
szokásait. Tudjon választani a
különböző technikák közül. Szerettessük meg vele a
rejtvényfejtést. Jelentsen örömet számára
egy feladat tökéletes megoldása. A kipróbált gyakorlatok
közös értékelése. Fantázia fejlesztése. |
|
59. |
Gondolkodás II. Tréningek. |
1. Ráhangolódás - Számolás többféleképpen. - Ének tökéletes elsajátítása. 2. Memoriter - Párokban és közösen felmondani. 3. Felolvasás - Otthoni feladat: 1 napom olvasása párokban. - 1-2 tanulóét közösen értékelni. 4. Téma feldolgozása - Tanulás és gondolkodás c. kérdőív kitöltése. - Előző órán írt tesztek értékelése. - Gondolkodást segítő tréningek. 5. Órazárás - Adott tárgy megfigyelése, letakarás során részletes
leírása. |
Hibák feltárása,
önvizsgálat. Gondolkodás fontosságát
értse és törekedjen a fejlődésre. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
60. |
Kommunikáció. |
1. Ráhangolódás - Csöndgyakorlat. - Egy rajz emlékezetből való lerajzolása. 2. Nyelvgyötrők 3. Felolvasás - Ismert és ismeretlen szöveggel a különböző technikák
alkalmazása. 4. Kommunikáció - Fogalma, jelentősége. - Formái: verbális stb… - Bemutatásuk. - Vita, beszélgetés egy látott videorészletről. - Szituációs játékok. - Tanácsok, szabályok. 5. Órazárás - Felállás, nyújtózkodás. - Dobbantások. |
Ismerje a kommunikáció
formáját, tudja ezeket a megfelelő helyen, időben helyesen alkalmazni. Értse ezeket a jeleket. |
|
61. |
Napirend módosítása. |
1. Ráhangolódás - Bumm és csitt-csatt játék tanulása. 2. Memoriter - Különböző hangerő és ritmus alkalmazásával a
memoriter mondása. 3. Szövegértés - Tananyagon keresztül. 4. Téma feldolgozása - Beszámolók a napirendről: bevált-e? - Módosítás szükségességének, módjának megbeszélése. - Napirend hasznossága mellett szóló érvek,
tapasztalatok összegyűjtése. 5. Otthoni munka - Kérdések gyűjtése adott fogalmakra. 6. Órazárás - Ritmusgyakorlat: fordítós. - Egyenletes taps körbe, ahol -t tapsolnak, ott a taps visszafordul. |
Technikák kombinált
alkalmazása. Tanulók beszámolnak az
elkészített és alkalmazott napirendről. Mi az előnye, erős pontja a
napirendnek? Vélemények ütköztetése. |
|
|
62. |
Gyakorlás, fejlesztés. |
1. Ráhangolódás - Énekek felidézése. - Spanyol ritmus variációi. 2. Memoriter 3. Szövegértés, felolvasás - Skimming olvasás. - Otthoni munka-kérdésgyűjtés megbeszélése. 4. Téma feldolgozása - Újabb módszerek megismerése. - Gyakorló feladatok elvégzése. - Értékelés. - Fejlődés felmérése. 5. Órazárás - Ritmuskánon. - Felállás, nyújtózkodás. - Bizalomjáték: behunyt szemmel hagyom magam vezetni. |
Skimming olvasás lényege. Gyakorlás. Önértékelés. Készségek, képességek eddig
elért szintjei, további tréningek kiválasztása. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS KÉ- PES- S É G E K |
63. |
Testi és lelki egyensúly. |
1. Ráhangolódás - Számolás kánonban. - Énekek ismétlése. 2. Csöndgyakorlat - Előző óra lényegének kiemelése 1 mondatban
megfogalmazni. 3. Fogalomazonosítás 4. Téma feldolgozása - Az egyensúly lényege, fontossága. - A fenntartásának feltételi: o
Életkornak
megfelelően élek. o
Gondjaimat
megosztom. o
Eleget alszom. o
Keveset ülök a
tv és a számítógép előtt. o
Sokat játszok
és mozgok. o
Megtanulok
lazítani. o
Mértékkel
eszem. o
Olvasmányaimat,
tanulmányaimat megbeszélem másokkal. 5. Órazárás - A leírt tanácsokat körbe állva a tanár után
ismételik. |
Napirendjét, életmódját
alakítsa úgy, hogy a testi és lelki egyensúlyra is fektessen hangsúlyt, lássa
be fontosságát, alkalmazza a tanácsokat. Meghatározott fogadalmat
tűzzön ki maga elé. |
|
V. TÉMA: E G Y É B M Ó D S Z E R E K, Ö S S Z E G Z É S |
64. |
Tanulást segítő egyéb módszerek
I. 1. Tónusfokozás 2. Relaxáció |
1. Ráhangolódás - Ének: Tué, tué… mozgássorral gyakorolva. 2. Memoriter - Keresztöltés c. vers tanulása. 3. Beszédgyakorlat - Tanult memoriterek ismétlésén át a tiszta, érthető,
tagolt beszéd. 4. Téma feldolgozása - Tónusfokozás: o
nyújtózkodás,
ujjgyakorlatok, mozgásgyakorlatok. - Relaxáció: ellazulás, ellazítás a leírás szerint. o
idegrendszeri
ellazulása. 5. Órazárás - Lazító gyakorlatok. - Tué, tué játszása. |
Ritmussor gyakorlása. Memorizálás. A tanulók ismerkedjenek meg
sok technikával, hogy tudjanak választani egyéni stílusukhoz megfelelőt. Lazítás. |
|
65. |
Egyéb módszerek II. 3. Koncentráció. 4. Elmélkedés. |
1. Ráhangolódás - Új dal: Éljen, éljen a muzsika. - Rimtusgyakorlat: Süssünk, süssünk valamit. 2. Felolvasás - Blattoló olvasási gyakorlat párokban. - Bemutató olvasás – szempontok. 3. Gyakorlás - Szövegértés hallás után. - Beszédgyakorlat. 4. Téma feldolgozása - Koncentráció: figyelmet egy adott tárgyra
irányítani, pontosan körülírni, lényeges jegyeit megfogalmazni. - Elmélkedés: meditáció az aznapi reggel
visszapörgetése csukott szemmel – utasításnak megfelelően. 5. Órazárás - Felállás, lazítás. |
Biztonságosan alkalmazza a
különböző olvasási módokat. Koncentrációs és
elmélkedési technikák gyakorlati megvalósítása. |
|
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
66. |
Segédeszközök a tanulásban. -
Könyvek. -
Írott sajtó. |
1. Ráhangolódás - Új dal további tanulása. - Ritmusgyakorlat. 2. Memoriter - Keresztöltés – hangerőfokozással. 3. Téma feldolgozása - Könyvek: szakkönyvek, lexikonok stb…. o
Könyvtárlátogatás
előkészítése. - Írott sajtó: o
Formája –
napilapok, hetilap, folyóirat. o
Hasznosításuk
módja. 4. Otthoni munka - Felkészülés 3 perces próbafelmondásra. 5. Órazárás - Ritmusgyakorlat. - Memoriter gyakorlat. |
Legyen tájékozott a
könyvek, lexikonok, újságok hasznosságáról, a tanulás érdekébe állításuk
módjáról. |
|
67. |
A rádió, a videó,
számítógép. |
1. Ráhangolódás - Ének: Éljen, éljen a muzsika… - Ritmusgyakorlat: taps és dobbantás. 2. Gyakorlás - 3 perces próbafelmondás. 3. Téma feldolgozása - Rádió, televízió, videó: o
túlzott
használatuk veszélye-szenvedély, o
gondolkodás
elsilányulása, o
halláskárosodás, o
szelektív
műsorválasztás, o
jegyzetkészítés. - Számítógép: o
internet jelentősége, o
alkalmazás
nyelvtanulásban, o
helyesírás
gyakorlat, o
olvasás
gyakorlat, o
szövegszerkesztés
stb. 4. Órazárás - csöndgyakorlat: az órán elhangzottakból mit tart a
legfontosabbnak? |
Az audiovizuális eszközök
haszna, illetve túlzott alkalmazásuk veszélyei a gyermeki személyiség
kialakulásában. A tanulás szolgálatába
állításuk. |
|
|
68. |
Számítógép alkalmazása. |
A tanulók tanári
irányítással betekintést nyernek a számítógép alkalmazásáról. |
Gyakorlás. A legújabb technika
megismerése. |
|
|
69. |
Könyvtár-látogatás. |
Megfigyelési szempontok: - könyvek elhelyezésének, nyilvántartásuknak a
rendszere. - Katalogizálás. - Könyvtár szolgáltatásai. - Előre kiadott gyűjtőmunka elvégzése. |
Könyvtár bemutatása. Önálló munka. |
|
Téma |
Óra |
Tananyag |
Tartalom |
Tevékenység |
Megjegyzés |
IV. TÉMA: K É S Z S É G E K ÉS K É P E S S É G E K |
70. |
Szakirodalom áttekintése. |
1. Ráhangolódás - Ének: ismétlés. 2. Felolvasás - Könyvtárlátogatás során elvégzett adatgyűjtés,
szakirodalom ismertetése. 3. Téma feldolgozása - Csoportmunka értékelése. - Egyéb szakirodalom ismertetése. 4. Gyakorlás - Címmeditáció. 5. Órazárás - Dramitikus játék. |
Legyen tájékozott a
könyvtári munkáról: kölcsönzés, gyűjtőmunka. |
|
71. |
Betekintés az agykontroll
módszerekbe. |
1. Ráhangolódás - Társasjáték. 2. Memoriter - Ismétlés. 3. Téma feldolgozása - Az agy működése. - A módszer lényege. - Tréningek. 4. Órazárás - Körben állva ritmusgyakorlat. |
Az agykontroll lényegének
megértése, tréningek elvégzésének lehetőségei. |
|
|
72. |
Eredmény-vizsgálatok. |
1. Ráhangolódás - Ének, ritmusgyakorlat szabadon. 2. Készségfejlesztő feladatok, felmérések - A tanulók fejlődésének értékelése. 3. Órazárás - Játék szabadon választva. |
Egyéni fejlődés mértékének
felmérése, elemzése. |
|
|
73. |
A program hasznossága,
összegzés. |
1. Ráhangolódás - Játék a ritmussal és szöveggel. 2. eredményvizsgálatok további értékelése 3. Összegzés - Elérte-e célját a program? - Hogyan hasznosították a tanultakat? - Önértékelés, önkritika. - Egymás munkájának értékelése. 4. Órazárás - Szabadon választott játék. |
Összegzés, értékelés,
kritika. Éves munka értékelése. |
|
|
74. |
Tervek, célok az
elkövetkező évekre. |
1. Ráhangolódás 2. Tervek, célok 3. Nevelési tanácsadók szerepe - Tanulás segítésében. - Tanulási nehézségek leküzdésében. - Lelki egyensúly megtartásában. - Pályaválasztásban. |
Ismerje a nevelési
tanácsadók munkáját, segítségnyújtásuk formáit. |
|