Garancia és szerviz
Minden gyártó, minden termékére köteles, bizonyos időintervallumon belül (az EU területén ez
minimum 1 év) garanciát vállalni. Ezen időszakban, amennyiben rendeltetésszerű használat
mellett a készülék meghibásodik, a forgalmazónak gondoskodnia kell annak díjmentes
javításáról.
Az eszköz utaztatásának költsége megoszlik: az ügyfélé a képviselethez való eljuttatása, a
forgalmazóé a visszajuttatása.

Vannak műszergyártók, ahol hosszabb a garanciaidő, mint az EU-ban előírt, sőt
műszerbeszerzéskor további garanciaidő vásárolható, un. garanciaidő hosszabításként.

Általában, a műszerek gyári hibái néhány hét-hónap alatt jelentkeznek. Ha nincsenek
kihasználva, a lappangó hibák nem jönnek ki. Ha a felhasználó a garanciaidő végén kezdi el
a termelésszerű használatot, meghibásodás esetén, amennyiben kicsúszik a vállalt
garanciaidőből, arra már nem hivatkozhat.

No, de miért rémálma a garancia a forgalmazónak?
Mert ugyan az ügyfelet nem terheli ezzel kapcsolatban költség (legfeljebb annyi, amíg eljuttatja
a műszerét a képviselethez), a kereskedőt azonban annál inkább: neki kell(ene) az eszközt a
szervizbe eljuttatni.
Ha ez a szerviz a sajátja, nincs vele gondja és kiadása, „átviszi a másik helyiségbe” a
kollégáknak.
Azonban, ha már az utca túloldalára, egy önálló szervizbe kell átszállítania, esetleg egy vidéki,
sőt külföldi szervizbe kell vinnie, küldenie, költségei könnyen az egekbe ugorhatnak…azaz
színtiszta vesztesége termelődik.

Minél tovább húzódik a szervizbe juttatás és maga szervizelés, az ügyfél kiesése a
termelésből annál nagyobb lesz. Így, mivel a díler piaci túlélését az elégedett partnerek
szolgálják, -noha nincs rá előírás- illik díjmentesen csereműszert biztosítani a javítás idejére.

Garanciális szervizelést csak márkaszerviz végezhet, ez a szolgáltatás és a cserélt
alkatrészek az ügyfél számára díjtalanok. Ezen költségek rendezését a szerviz a gyártónál,
közvetlenül vagy a forgalmazón keresztül érvényesíti.

Ne felejtsük el, a geodéziai műszerek munkaeszközök, ráadásul beszerzésük nem kevés
befektetést igényel! Hibátlan működésükön egzisztenciák múlhatnak, így jogos a
felhasználójuk felháborodása, ha meghibásodnak. „Ami elromolhat, el is romlik” – ennek
kivédésére szolgál a garancia. Jó kommunikációval pedig elvehető a probléma éle, mindkét
oldalról!

Remélem, fenti cikkemmel sikerült új megvilágításba helyeznem a garanciák kérdését!

Kérdés, észrevétel esetén a
gpstakarok@gmail.com címre várom a leveleket!
Vissza a Hasznos tanácsokhoz