Miért kellenének komoly közvéleménykutatások?
Válság van, rohanás van, mindenki eladni szeretne: mindenki minél több fát akar kivágni, de
senkinek nem jut eszébe néha megélezni a fejszét!
Pedig a fejsze a kereskedelemben a marketing, aminek fontosságát -a sokat idézett-
Henry Ford az alábbiakban jellemzte:

"A kacsák csendben rakják le a tojásaikat, a tyúkok kotkodácsolnak, mint az eszeveszett.
És mi a következmény? Az egész világ tyúktojást eszik."

A marketing, bármilyen csúnyán is hangzik, a fogyasztó befolyásolása: az Ő megkeresése,
igényeinek megismerése és/vagy feltámasztása, majd azok kiszolgálása.
Mikor működik jól a fent vázlatosan leírt folyamat?
Akkor, ha a felkeresett fogyasztó igényei a lehető legjobban le vannak "szkennelve". Ennek
eszköze a
közvéleménykutatás.
Egy egyszerű 8 pontból álló kérdőívvel (ennek a cikknek nem tárgya), bármely cég könnyedén
képet alkothat a fogyasztók és a piac igényeiről. Ezen információk kiértékelésével saját piaci
pozícióját is biztosíthatja, sőt előnyre tehet szert, versenytársai
val szemben.

Én az elmúlt két hétben a
facebook-on megrendeztem egy kis szavazást. Célja az volt, hogy
felderítsem és elemezzem, vajon a válság közepén, egy GNSS beszerzéskor mik a
legfontosabb szempontok a földmérők számára. A közvéleménykutatást egy nemzetközi
csoportban (I love Geodesy) és a "GPS-t akarok!" facebook-os oldalon párhuzamosan
futtattam.

Kérdésemre az alábbi válaszokból lehetett választani:

(GNSS beszerzéskor mi a legfontosabb szempont Számotokra?)

Gyártó  cég hírneve/Brandname
Ár/Price
Terméktámogatás/Support
Szervizháttér/Service background
A forgalmazó személyisége és szakértelme/Personality and artistry of dealer
Valamilyen technikai újdonság a műszerben/Any technical novelty in instrument











Érdekes eredmény született - melyet táblázatba foglaltam. Nagyképűen az
"I love Geodesy"
kérdéssort "Nemzetközinek" tituláltam, a
"GPS-t akarok!" kérdéssort "Hazaiként" jelölöm.

Az adatokat szíves tanulmányozásra, felhasználásra közreadom itt, hozzáfűzve az én
értelmezésemet:










Jól látható, hogy a
nemzetközi porondon nagyon fontos, sőt magasan a legfontosabb a
terméktámogatás. Az ár meghatározóbb, mint a technológiai újdonságok az új műszerben. A
szervizháttér nem igazán esik a latban, beszerzéskor
. Érdekes módon, "kint" a gyártó hírneve
és a műszert bemutató forgalmazó személyisége és szakmai felkészültsége egyáltalán nem
számít.

Különös, de a
hazai válaszok teljesen eltérnek a nemzetközitől.
Kis hazánkban a forgalmazó személye és szakértelme messze a legfontosabb egy
beszerzéskor! Ezek szerint Magyarországon egy műszerbeszerzés erősen bizalmi alapon
és
a személyes kapcsolat alapján
működik. A felhasználók nagyon is megbíznak és hisznek
abban, aki hozzájuk műszerbemutatóra érkezik. Ez akárhogy is vesszük, nagy felelősséget ró
a helyi dílerekre. Egyrészt hitelt adnak szavaiknak, másrészt nem megengedett, hogy

szakmailag, szakmaetikailag ne legyenek maximálisan felkészültek.

Nem meglepő, hogy a második legfontosabb nálunk a márkanév és az az által képviselt, vélt
vagy valós mögöttes tartalom. Ez a felfogás a múltban gyökeredzik, azonban jól mutatja, hogy
ha egy forgalmazó piacvezetőségre akar törni, nem csak saját tudásának kell
sziklaszilárdnak lennie, de a képviselt márkának is kiváló arculatot kell kiépítenie itthon.

Az ár és a terméktámogatás egyformán, de kevéssé kritikus manapság. Az árak egyre
csökkennek és gyártókként is közelednek egymáshoz, talán ez az oka annak, hogy míg
néhány éve még az árak "számítottak", addig ez a szempont mostanra veszített
jelentőségéből. Lehet, hogy mára a m
egrendelést nem az árverseny győztese nyeri el?
A terméktámogatás ugyan szintén 10% körüli, azonban nézve
- a korábban kimutatott
szempontot,- a díler személyiségének nagy fontosságát, úgy gondolom, azzal mosódhatott
össze.
Hiszen, ha a magyar felhasználó ennyire megbízik, a kereskedő-kolléga személyében, méltán
várja el tőle, hogy az a fizetés és műszerátadás után is supportálja új műszerét.

Sajnálatos, hogy noha magasabb az igény a szervizháttérre, mint külföldön, itthon sem
számottevő szempont beszerzéskor. Igaz GNSS vevő esetében elsősorban szoftveres
"javításról" beszélhetünk túlnyomó részt, ami support tevékenység, így szintén a forgalmazó
személyéhez és szaktudásához köthető.

Ugyancsak elképesztő és az egyedi technikai újdonságokról harsogó forgalmazók rémálma,
hogy az új fejlesztések szintén keveset nyomnak a latban egy magyarországi GNSS
beszerzéskor.


Összefoglalva a facebook-on, nem hivatalosan végzett szavazás eredményeit, az alábbi
szűrhető le: hazánkban a földmérők legszívesebben egy szakmailag és kommunikációs
szempontból jól felkészült forgalmazó, a piacra jól bevezetett és hiteles márkáját keresik.
Ezekért akár lemondanak a technikai újdonságokról, amennyiben kedvező az ár és a
terméktámogatás, esetleg a szervizszolgáltatás.

Természetesen, a fenti eredmények másképpen is értelmezhetők, sőt a piaci
közvéleménykutatás másképpen, máshol is, mások által is elvégezhető.
Hiszen a marktingre is, mint minden egyébre igaz az alaptézis: csak azon javithatsz, amit
mérni tudsz
!

Kérdés, észrevétel esetén a
gpstakarok2@gmail.com címre várom a leveleket!
Vissza a Hasznos tanácsokhoz