GyártóGANZ MÁVAG
Gyártásban1977től 1988ig
Gyári típusjelVM15
Darabszám56
TengelyelrendezésCoCo
Nyomtávolság1435mm
Futókerékátmérő1250mm
Indító vonóerő450kN
Legnagyobb sebesség120/160km/h
Ütközők közötti hossz19540mm
Magasság4420mm
Szélesség3040mm
Forgócsaptávolság10444mm
Tengelytáv forgóvázon belül2*2100
Üres tömeg116t
Szolgálati tömeg116t/118t
Legnagyobb tengelyterhelés200kN
Legkisebb pályaívsugár100m
Névleges teljesítmény3575kW
Áramnem25kV, 50Hz
Állandó teljesítmény3600kW
A MÁV V63 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb teljesítményű magyar gyártmányú villamosmozdony-sorozat. Továbbá a MÁV 1047-es sorozat megérkezéséig a legerősebb sorozat.

Története

A nehéz tehervonatok és a nehezebb személyvonatok számára rendelte meg a MÁV a V63-as villamosmozdony-sorozatot. A már korábban kikísérletezett tirisztoros szabályzással az első mozdonyt,
a V63 001 pályaszámút 1975-ben szállította a Ganz, majd egy évvel később a második prototípust, mely a V63 002 pályaszámot kapta.
Mindkét mozdony még nyugati elektronikával rendelkezett. A V63 003, V63 004, V63 005, V63 006 és V63 007 pályaszámú nullszériás mozdonyok 1980-1981-ben készültek,
immár magyar elektronikával és forgóvázzal. 1984-től a Krupp Művektől megvásárolt licenc alapján más, jobb futástulajdonságú forgóvázakkal kezdődött meg a szériamozdonyok építése:
1988-ig 49 darab készült el belőlük, így összesen 56 tagot számlált a Gigant-flotta. 2010-ben 51 létező példány volt még.

A már forgalomban nem lévő Gigantok közül a V63 001 pályaszámú mozdonyt a Magyar Vasúttörténeti Parkban szimulátornak átalakítva, eredeti festéssel állították ki,
a V63 002, V63 003 és V63 005 pályaszámú gépeket viszont lángvágóval szétvágva semmisítették meg.

A Gigantok szállítása:

* V63 003-007: 1981
* V63 008-012: 1984
* V63 013-024: 1985
* V63 025-036: 1986
* V63 037-048: 1987
* V63 049-056: 1988

Állomásítás

A V63-as mozdonyok Budapest-Ferencváros, Dombóvár és Nyíregyháza telephelyek között vannak szétosztva.
A 100-as pályaszámcsoportúak kizárólag a Ferencváros fűtőház mozdonyállományát erősítik.

Átalakítás 160 km/h sebességhez

1992-ben kezdődött meg a végül 10 darabos V63.1xx sorozat átépítése. Ezek a mozdonyok megváltoztatott fogaskerék-áttételt, módosított vonatbefolyásoló berendezést,
elektronikus sebességmérő- és adatrögzítő berendezést kaptak (TELOC 2200). Engedélyezett maximális sebességük 160 km/h lett. A 10 db mozdony pályaszáma:
V63 138, V63 143, V63 144, V63 150, V63 151, V63 152, V63 153, V63 154, V63 155, V63 156.
A kísérletek a V63 006 pályaszámú nullszériás géppel kezdődtek. Pályaszáma 1992-től V63 106 lett. A gépet a kísérletek befejezésével, majd hosszas félreállítás után felújították és visszaszámozták.
Az elektronikája és a más áttételű kerékpárjai azonban megmaradtak a mai napig. Nem hivatalos források szerint az 1990-es évek elején selejtezett V63 002 mozdony 160 km/h-ra áttételezett tengelyeit kapta,
mely logikusnak hat, hiszen egyszerűbb volt mint új tengelyeket készíttetni.

ETCS felszerelése

2006-ban a V63 048, V63 138, V63 151 mozdonyokon üzembehelyezték az ETCS nemzetközi vonatbefolyásoló berendezéseket, a 3 mozdonnyal folyik az ETCS-tesztüzem a Budapest-Hegyeshalom vonalon. 2008 decemberében a Szlovák Vasút, a ZSR a V63 138 mozdonnyal tesztelte a Pozsony-Nagyszombat vonalszakasz frissen telepített ETCS-elemeit.

Nevek

A mozdony nevét tudatja a szemlélővel a mozdonyszekrény oldalára helyezett tábla.

Néhány mozdony nagyjaink, elsősorban a vasútért sokat tett személyek nevét kapta:

* V63 138 - Kandó Kálmán
* V63 143 - Baross Gábor
* V63 152 - Kossuth Lajos
* V63 154 - Dr. Verebél? László
* V63 155 - Gróf Mikó Imre
* V63 156 - Gróf Széchenyi István

Néhány mozdony pedig magyar vasutas települések nevét kapta:

* V63 013: Dombóvár
* V63 017: Celldömölk
* V63 023: Püspökladány
* V63 034: Budapest-Ferencváros
* V63 035: Cegléd
* V63 036: Hatvan
* V63 052: Kiskunhalas