A gyógylovaglás felosztása
Hippoterápia Gyógypedagógiai lovagoltatás Fogyatékosok
sportlovaglása
Szakterület Gyógyászat Pszichológiai-pedagógiai
Sport Átmenet az általános sportba
Jármód Vezetett ló lépésben Lépés, ügetés,
vágta vezetett lovon v. önállóan
Felszerelés Voltizsheveder Voltizsheveder v. nyereg
A terapeuták képzettsége Gyógytornász, lovasedzo,
szomatopedagógus Gyógypedagógus, konduktor, pszichoterápiás
szakember, tanár/nevelo, lovasedzo, terapeuta Testnevelo tanár,
lovasedzo
Célcsoport Neurológiai, ortopédiai, traumatológiai
betegek Pszichés zavarokban szenvedok, értelmi fogyatékosok,
nehezen nevelheto/képezheto gyermekek
A terápia formája Egyéni kezelés Egyéni
vagy csoportos foglalkozás
A fejlesztés súlypontja Neuro, szenzo, pszicho szociomotorikum
GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE 1990. XXIV. évf. 3.
„A lovasterápia intézményhez kötött, orvosi indikáció alapján terápiás céllal alkalmazott, kezelés jellegu, egyéni vagy csoportos habilitációs foglalkozás. Célja: a károsodás, sérülés, fogyatékosság ismeretében a ló és a lovaglás hatásainak felhasználása a minél gyorsabb, eredményesebb gyógyulás, képességfejlodés és rehabilitáció érdekében.
Három területet különböztetjük meg:
A. Hippoterápia
B. Gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna, valamint
speciális fogathajtás
C. Parasport
A lovasterápia egyes ágai, területei egymástól élesen nem választhatók szét. A sérülés, károsodás, fogyatékosság fajtája, az egyéni képességek, az életkor és a lovaglás-lovagoltatás célja az, ami a folyamatban módszer és idobeni eltéréseket, hangsúlybeli eltolódásokat okoz.”
A. Hippoterápia
Foként az egészségügyben (esetleg a gyógypedagógia színterein) gyógytornászok, szomatopedagógusok által alkalmazott, kiegészíto egyéni terápiás eljárás a tartási és mozgási funkciók javítása, korrekciója érdekében. A sérült, károsodott, fogyatékos személy passzív és aktív részvételével, terápiás célú gyakorlatok végeztetésével, általában vezetett lovon, lépésben, hevederrel történik.
B. Gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna
„A ló, a lovaglás és a lóval való foglalkozás
hatásait felhasználva, fejleszto, nevelo célzatú,
komplex hatást kiváltó egyéni vagy csoportos terápiás
eljárás”
Területei: lovaglás, lovagoltatás, lovastorna, lovak ápolása,
gondozása, tisztítása, felszerelése.
Gyógypedagógus, lovasterapeuta vezetésével zajlik
a terápiás foglalkozás, melynek során a ló mindhárom
jármódja alkalmazható: lépés, ügetés,
vágta. Lóvezetési lehetoségek: száron vagy
vezetoszáron vezetve, osztott száron, futószáron
vezetve vagy/illetve önállóan lovagolva.
A foglalkozásokon használható: nyereg, speciális
hevederek, voltizs heveder, egyéb speciális felszerelések,
játékok, eszközök.
Speciális fogathajtás
„ Sérült, károsodott, fogyatékos személyek
adaptált fogathajtása, amely általában lovasiskolákban,
egyesületekben, egészségügyi vagy gyógypedagógiai
intézményekben, terápiás központokban zajlik.
Foleg azoknak az akadályozott embereknek ad lehetoséget a lovakkal
való foglalkozásra, akik fizikai állapotuknál fogva
lovagolni nem képesek. Ez az ága a lovasterápiának
hazánkban még gyermekcipoben jár, de Angliában hasonló jelentoségu,
mint a gyógypedagógiai lovaglás.” Ez a tevékenység
lehetoséget ad sérült, károsodott embereknek arra,
hogy bizonyos képességeiket, készségeiket fejlesszék,
valamint lehetové teszik számukra a szabadido kellemes eltöltését,
valamint bekapcsolódásukat a fogyatékosok sportjába.
Speciálisan képzett lovas szakemberek, lovas edzok, fogathajtók és
lovas terapeuták segítségével valósulhat meg
a speciális fogathajtás.
C. Parasport
A parasport elnevezés alatt a ló és a lovas együttes
felkészültségén alapuló, kondició növelo,
sportszeru tevékenységek összességét értjük.
Ennek területei a következok:
– Rekreáció, szabadidos tevékenység (itt a
szabadido hasznos eltöltése, az egészségi állapot- és
kondíció megorzése, növelése a cél, speciálisan
felkészített lovas szakemberek, lovas oktatók,-edzok, -terapeuták
segítségével).
– Versenysport, élsport (célja a hazai és a nemzetközi
szintu versenyzés megteremtése speciális képzettséggel
rendelkezo lovas edzok segítségével. Sérülés és
fogyatékosság specifikus kategóriákban a nemzetközi
szabályoknak megfeleloen).
A gyógypedagógiai lovaglás célja, feladata, alapelvei
Célja a tanulásban-, értelmileg akadályozott,
autista, részképesség problémákkal küzdo,
látás-, hallássérült, esetenként mozgássérült,
magatartászavaros, hyperaktív, valamint beszédproblémákkal
küzdo, esetleg inadaptált gyermekek és fiatalok fogyatékosság
specifikus fejlesztése egyénileg vagy csoportosan a ló,
a lovaglás, a lovardai tevékenységek és a környezet által.
Á ltalános cél: a fogyatékos, sérült,
akadályozott emberek számára is nyitottá kell tenni
az emberi élet hozzáférheto területeit, hogy minden
lehetoséget felhasználva aktív résztvevoi lehessenek
a társadalom életének.
Konkrét célok, feladatok:
– A megelozés, a gyógyítás, a képességfejlesztés,
a nevelés, valamint az életminoség javítása.
– A fogyatékosságból eredo hátrányok
csökkentése, kompenzációja.
– A sérült vagy nem megfeleloen fejlett pszichés funkciók
(érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem,
gondolkodás)fejlesztése.
– Motoros funkciók fejlesztése: nagy- és finommozgások
koordinációja, helytelen mozgások korrekciója, adekvált
mozgások kialakítása, tartási hibák csökkentése,
egyensúlyérzék, ütem-ritmusérzék fejlesztése.
– Az érzelmi, akarati élet, a viselkedés, a magatartás,
a cselekvés pozitív irányú befolyásolása.
– A szocializáció elosegítése, a társadalomba
való beilleszkedés hatékonyabbá tétele.
– Az állattal, a társakkal, a környezettel való kapcsolatteremtés
képességének
– a kommunikációs készségek
– a testtudat és a térérzékelés
– a tér- és idobeli tájékozódás
fejlesztése,
– a szenzoros integráció tréningje,
– önállóságra való nevelés,
– fegyelem, kitartás, céltudatosság, felelosségérzet,
kötelességtudat kialakítása,
– a bátorság, a gyorsaság, az ügyesség,
az eronlét növelése,
– segítségadás, önzetlenség, a szeretet,
a tapintat megtapasztalása,
– sikerélmények elérése, örömszerzés,
– a szabadido kellemes és hasznos eltöltése,
– új ismeretek szerzése a lóról, a ló környezetérol, életmódjáról,
gondozási körülményeirol,
– a személyiség fejlesztése, önmagunk megismerése.
A gyógypedagógiai lovaglás és voltizsálás/lovastorna számos olyan elemet tartalmaz, mely lehetové teszi a sérült lovasok komplex fejlesztését egy olyan területen, ahol a ló nem eszköz, hanem egy aktív cselekvo társ.
Feltételek, melyek során a gyógypedagógiai lovaglás és
lovastorna valóban terápia lesz
1. A lovas károsodásának, fogyatékosságának
pontos ismerete
2. A lovas egészségi állapotának felmérése és
a terápia meghatározása
3. A ló ismerete
4. A lovaglás tanításának elméleti és
gyakorlati ismeretei (a lovas szakembernek alapveto, a gyógypedagógus
terapeutának is legalább alapszinten ismernie kell)
5. Speciális módszertan
6. Személyi feltételei
– Team: a mindennapi munkában résztvevo lovas terapeuta,
a segítok, a lóvezetok, a lovas szakember (Lovasterápiás
Segíto Tanúsítvány, Terápiás-ló Kiképzo
Tanúsítvány)
az orvos, gyógytornász, gyógytestnevelo, a pszichológus
szaktudásával, tanácsaival, javaslataival segítve,
a helyi Nevelési Tanácsadó, a Tanulási Képességet
Vizsgáló Szakértoi Bizottság, a Fiatalkorúak
Gyermek Ideggondozó Intézete, Magyar Lovasterápia Szövetség.
Lovas terapeuta: gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna
oktatói tanúsítvánnyal rendelkezik, melyet az MLTSZ által
szervezett akkreditált pedagógus továbbképzési
program keretében szerzett meg.
Egy személyben felel a lovakért és az egész csoport
munkájáért. Ismernie kell a leendo lovas sérülések,
fogyatékosságának típusát, károsodásának
mértékét, fizikai állapotát, terhelhetoségét.
Feladata az elozetes felmérések, vizsgálatok elvégzése
a terápiás munka megkezdése elott, s a szükséges
nyilatkozatok, orvosi javaslatok beszerzése. (Ha szükséges,
konzultáljon a megfelelo szakemberekkel is: orvos, szomatopedagógus,
gyógytornász, pszichológus, stb.) Az elozetes vizsgálatok,
tapasztalatok alapján a meghatározott célokat figyelembe
véve egyéni fejlesztési tervet készít a
terápiában résztvevo gyerekek számára (fejlesztési
területek, módszerek, speciális eszközök felszerelések).
Folyamatosan figyelemmel kíséri a lovasok fejlodését,
idoszakos felméréseket végez és konzultál
a többi szakemberrel (elért eredmények, felmerülo problémák,
kijelölt célok és terv módosítása).
Feladata a pontos dokumentáció készítése.
Felelos a lovasok fejlodéséért, jó közérzetéért és
biztonságáért. Felel a segítok fejlodéséért és
képzésükért. Felelos azért, hogy a lovak alkalmasak
legyenek a feladatra, megfelelo kondícióval és kiképzettséggel
rendelkezzenek, valamint felszereltségük kifogástalan állapotú legyen.
Gondoskodik a biztonságos fel- és leszállásról.
Biztosítja a lovaglásra használt terület jó állapotát és
azt, hogy mentes legyen a különbözo zavaró tényezoktol.
A segítok: belso (lovagoltatási) és külso (felügyeleti)
munkában vesznek részt a feladatok megosztása és
szükségessége alapján. Célszeru elvégezniük
az MLTSZ által szervezett Lovasterápiás Segíto
Tanúsítványt adó tanfolyamot, hogy szakszeruen
tudjanak dolgozni a terápiás foglalkozásokon.
Feladatuk a foglalkozás megkezdése elott a lovaglási hely
biztosítása, ha szükséges pályaépítés,
az eszközök, játékok elokészítése,
a terápiára érkezo gyermekek fogadása, felügyelése
a várakozási ido alatt, a lovaglás elotti lóápolásnál és
a felszerelések elokészítésénél segítséget
nyújtani a lovasoknak, ellenorizni a lovas öltözékét
a lóra szállás elott, segíteni a lovasokat a lóra
szállásban, a játékok feladásában-elvételében,
a terapeuta utasításainak, kéréseinek magyarázata.
E mellett a várakozó gyermekek felügyelete, a velük
való felkészülés, bemelegítés, a lovastorna
elemeinek gyakorlása mulovon. Elengedhetetlen, hogy ismerjék
a lovakat, a sérült lovast, annak problémáit, a fejlesztés
célját és feladatait, hogy megfeleloen tudjanak együtt
dolgozni a terapeutával. Segíteniük kell a leszállásnál,
majd elkísérik a gyermeket a lovaglási helyrol. Ezután
a lovast segíteni kell a mosdó, a toalett használatában,
az öltözködésben, a lovak munka utáni leszerelésében,
eszközök elrakásában, lovak ápolásában.
A foglalkozás végén a tapasztalatokat, észrevételeket összegezni
kell.
A ló vezetoje: lehet a lovas szakember, vagy egy olyan segíto
a teambol, akinek gyakorlata van a lovakkal való munkában. Felelos
a ló lépéshosszának ellenorzéséért,
tartásáért. Figyelmeztetnie kell a lovast, ha irányváltás,
indulás vagy megállás, terep felszínének
változása, ló lépésének irama, a
lovak követési távolsága az elotte haladóhoz
képest megváltozik. Felel a ló megfelelo felszereléséért,
a szerszámok jó állapotáért, tisztaságáért.
7. Tárgyi feltételek
A lovaglási hely (száraz, sík, zavaró körülményektol
mentes, védett hely, 20 x 40 m locsolható füves terület,
mely alkalmas a vágtamunkához és az ugrásokhoz
is – fedett terület célszeru, a szabadban való lovaglás
mindig bekerített helyen, karámban történjék.
A gyógypedagógiai voltizsáláshoz elegendo egy 20
x 20 méteres futószáras környi hely. Szükséges
még, hogy a közelben legyen mosdó, toalett, öltözo,
zuhanyzó, piheno- és várakozóhely, amit a mozgássérült
lovasok is akadálytalanul igénybe vehetnek. Fontos szempont,
hogy az istálló, annak környéke, valamint a lovaglási
hely tiszta, ápolt legyen.)
A lovagláshoz szükséges állandó eszközök és
felszerelések (kantárak, nyergek, izzasztók, kikötoszár,
esetleg speciális eszközök, felszálló dobogó,
rámpa) a ló speciális felszerelései (szivacs, nyakszíj,
kapaszkodók, vezetoszárak, nyergek és nyeregpárna,
-alátét, kengyel, heveder, pálcák).
8. Terápiára alkalmas lovak
(élelemmel, vízzel, hellyel való ellátása,
lábak, paták, fogak rendszeres ellenorzése, féregtelenítés, állatorvosi
kezelés, lószállítás, biztosítás,
szponzor)
A terápiás munka tervezésének feltételei
Orvosi javaslat, szüloi nyilatkozat, baleset-tanulóbiztosítás, a lovas felmérése a lovaglás kezdetén, fejlesztési terv, idoszakos felmérések (3 hó után) korrekció.
A terápiás foglalkozások általános felépítése
(A lovas fogyatékossága és a fejlesztés célja
határozza meg)
Megérkezés a lovardába, vagy várakozás
a kijelölt helyen a szabadban. Lóápolás, szerszámozás
(közremuködés, mindig felügyelettel, ellenorzés
mellett). A lovas és a ló bemelegítése (Pl. tányérhintán,
ugráló-, füles labdán, gumiasztalon vagy csoportosan).
Felszállás, egyéni vagy páros voltige (lovastorna)
elemek, játék, relaxáció, levezetés, leszállás.
A ló leszerelése, ápolása, etetése. Az óra értékelése,
tapasztalatok összefoglalása.
A csoportos lovaglás lehetoségei: lovaglás nyitott rendben
(haladó lovasok, homogén csoportokban – elozetes útmutatás
alapján önállóan végzett feladatok), közös
munka (egy-egy gyakorlat bemutatása) osztályban lovaglás.
A terápiás lovaglás fogyatékosságspecifikus módszertana
1. A gyógypedagógiai lovaglás és voltizsálás értelmi
fogyatékos (tanulásban-, értelmileg akadályozott,
speciális nevelési igényuek) érzékszervi,
beszédfogyatékos, viselkedészavaros, részképességproblémás,
pszichomotoros zavarokkal és pszichoszomatikus betegségekkel
küzdo gyermekek, fiatalok részére ajánlott.
2. Elmegyógyászati kórképek közül:
– Az autizmus és az autisztikus viselkedészavarok jeleit
mutató személyek számára a lovasterápia, mint
a kontaktus kialakításának eszköze különösképpen
ajánlott.
– Depressziós kórképek esetén.
– Mindenféle eredetu viselkedészavar, magatartászavar
esetén. Hipermotilis egyének számára kifejezetten
jótékony hatású a lovasterápia.
3. Ortopédiai elváltozások
– Tartásrendellenességek, a gerinc deformitásai.
– Az alsó és felso végtag csont és izületi
elváltozásai, deformitásai.
– Veleszületett vagy szerzett végtaghiányok.
4. Központi idegrendszeri eredetu mozgászavarok
– Spasztikus izomzat vagy hipotónia esetén (fokozott vagy
csökkent izomtónus)
– Hiperkinetikus- hipotóniás vagy – hipertóniás
tünetegyüttesnél (athetosis, ataxia, tumor-, korai agykárosodás
(CP), gerincveloi sérülések, myopathiák egyes esetei,
fejlodési idegrendszeri megbetegedések, poszttraumális gyulladás
utáni vagy degeneratív idegrendszeri megbetegedések, epilepszia).
ELLENJAVALLATOK:
– gyulladásos eredetu csontizületi elváltozás
aktív fázisa
– kezeletlen decubitus (felfekvés)
– gerinc fiziológiás görbületeinek elcsontosodott,
fixált elváltozásai
– DOWN-szindrómások (nálunk minden növendék
csigolyaröntgenje negatív)
– csípoizületi elváltozások
– osteogenesis imperfecta vagy egyéb betegség miatti csonttörésre
való hajlam
– gyakran eloforduló epilepsziás rohamok esetén
– retina leválás
– egyéb problémák
Intézményünkben 1999. szeptemberétol kezdodtek pedagógiai,
pszichológiai, terápiás céllal alkalmazott foglalkozások
a ló segítségével. Hatásait preventív,
terápiás és sportolási céllal egyaránt
felhasználjuk. Az óvodások, az alsós évfolyamok
teljes létszámmal (1-4. osztályok) részt vesznek
a foglalkozásokon. Az idosebb növendékeink (5-13. osztályig)
orvosi és osztályfonöki javaslattal, szüloi engedéllyel,
a védonoi szurovizsgálaton és az izomteszten – tehát
egy alapállapotmérésen átesve kerülnek a foglalkozásra.
A foglalkozások a tanórák rendjébe beépítve
biztosítják a segítséget. A ló mindhárom
jármódjában, szorén, voltigehevederrel és
nyeregben egyaránt dolgozhatnak a gyermekek, természetesen mindig
szem elott tartva az egyéni fejlettséget és a terápiás
célt. A segédeszközök széles tárát
használva próbáljuk enyhíteni a tanulási,
kommunikációs, viselkedési és pszichés zavarokat,
az egyensúly- és tartásproblémákat, a különbözo
károsodásokat. A ló kedves, elfogadó személyiségénél
fogva a kapcsolatteremtésre, a kommunikációra, a szociális
készségekre hat. A változásokat kb. 3 havonta írásban
rögzítjük és a fejlesztési programot ennek megfeleloen
korrigáljuk. Az eronlét fokozódása, az edzettség
növekedése a szabad levegon, a ritmusérzék javulása,
a testtudat, tér- és helyzetértékelés fejlodését
nem mérjük, csak a terápiás lovaglás helyzeteinek és
formáinak tartalmát rögzítjük évi kétszer
(lovas terapeuta, gyógytestnevelo). Ehhez a DANILÓ SE. MUNKACSOPORTJA:
TERÁPIÁS CÉLÚ LOVAGOLTATÁS ÉS ÍJÁSZAT
(BP.-ÜLLO, DÓRA-MAJOR, 1995.) c. kiadvány táblázatát
használtuk fel változtatás nélkül.
Felhasznált kiadványok, melyekre építve zajlanak
a foglalkozások: LOVASTERÁPIA – Gondolatok és vázlatok
a gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna témakörébol
2002. és Dr. Büki György – Györgypál Zoltánné – Katona
Eniko – Rétháti Györgyi: Lovasterápia Hippoterápia
(Unicornis Egészségforrás Alapítvány 2002.)
c. könyvek.