- Óvodai tagozat;
- Értelmében akadályozott tanulók általános
iskolájának tanulói: ÉATÁI
- Tanulásban akadályozott tanulók általános
iskolájának tanuló: TATÁI
A logopédiai tevékenység a sajátos nevelési
igényû, ezen belül a tanulásban és értelmében
akadályozott gyermekek oktatásának – nevelésének
folyamatában, annak szerves részeként készít
fel a tudatos és célszerû verbális önkifejezésre.
Célunk nem csupán a beszédhibák megelõzése,
korrekciója, hanem egy olyan átfogó, a teljes beszédfolyamatot érintõ
fejlesztõ program megvalósítása, amely elõkészíti,
illetve kiegészíti a tanulóra szabott sérülésspecifikus
eljárásokat.
•
Az utóbbi idõben mindinkább kiemelt feladata a logopédiának
a preventív tevékenység. Pl. A sajátos nevelési
igényû gyermekeknél gyakoribb a halláscsökkenés,
ezért az idõben való felismerésnél, kezelésnél
a kommunikációs zavarok megelõzhetõek vagy tüneteik
enyhíthetõbbek.
Ennek érdekében együttmuködünk különbözo
szakemberekkel (védono, gyermekorvos, fül – orr gégész
szakorvos, audiológus, neurológus, pszichológus, foniáter,
mozgás terapeuta) és intézményekkel (Nevelési
Tanácsadó és Beszédjavító Intézet,
Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértoi és
Rehabilitációs Bizottság, J-N-SZ megyei Gyermek- és
Ifjúsági Pszichiátriai Gondozó).
•
Tanácsadás: Nagymértékben összefügg a
prevenciós tevékenységgel. Az élettani beszédhibáknál
(élettani pöszeség, non-fehency beszéd) nincs szükség
a gyermek terápiába való bevonására, ilyen
esetekben elegendo a szülo/nevelo felvilágosítása,
tájékoztatása.
•
Eloszurés, szurés: Az óvodai csoportban és az osztályokban
minden év elején megtörténik a gyermekek beszédállapotának
felmérése, valamint a további adatok, információk
begyujtése.
•
Vizsgálat: Tájékozódó standarizált
vizsgálatokat végzünk a beszédállapot, ezen
belül a beszéd- és nyelvi fejlettség, a különféle
képességkultúrák (figyelem, emlékezet, gondolkodás,
lateralitás, téri tájékozódás stb.)
feltárására.
•
Szükség szerint kiegészíto vizsgálatokat kell
kérni (orvosi, pszichológiai, pedagógiai).
•
A vizsgálat eredmények összegzése és értékelése
után kerül sor a differenciál-diagnózis és
státusdiagnózis felállítására.
Ezek képzik az alapját a késobbi terápia irányának
meghatározásakor.
•
Terápia: két formája ismeretes:
- Egyéni: Súlyos centrális eredetu beszédzavaroknál
(pl. centrális pösze, diszfázia).
- Csoportos: Enyhébb beszédhibák esetén: (pl. parciális
diszlália, diszlexia reedukáció, megkésett beszédfejlodés).
Lehetoség szerint törekedni a homogén csoportok kialakítására.
Egy csoportba legfeljebb 3-4 gyermek kerülhet.
A foglalkozások jellege egyéniesített csoportfoglalkozás.
A terápiában való felvételkor elonybe kell részesíteni
az általános pöszéket, a diszfáziásokat,
a beszédgyengéket, az agnóziásokat, a súlyosabb
dadogókat, és a közvetlen beiskolázás elott állókat.
A terápiás órák idotartama: 15-45 percig terjed.
Pl. óvodások egyéni terápiájánál
a 45 perc 3*15 percre bontható.
Az iskolások csoportos terápiája 45 perc.
Súlyos, centrális eredetu beszédzavarok esetében
intenzív terápia javasolt (heti 4 alkalom). Minden más
esetben a heti két foglalkozás szükséges.
A terápia eredményességét döntoen befolyásolja
az otthoni gyakorlás. (Naponta 10-15 perc!).
A terápia irányát, eredményességét
folyamatosan ellenorizni kell a megfelelo folyamatdia gnosztikai méroeszközök
segítségével.
A terápia befejezésekor a jelen státusz rögzítése
elengedhetetlen.
•
A késobbiekben nyomköveto, kontrollvizsgálatokra is sor
kerülhet (pl. súlyos dadogóknál, diszfáziásoknál).
A logopédiai terápia kiegészülhet más pedagógiai
rehabilitációs tevékenységgel:
(pl. Angmentatív kommunikáció, Blees-nyelv) és
más egészségügyi rehabilitációs programokkal:
(gyógytorna, gyógyúszás –HRG, Ayres-terápia,
relaxációs tréningek, gyógylovaglás, gyermekneurológiai
kezelésekkel).
A logopédiai vizsgálat során használható felmérõ tesztek:
A logopédiai terápiához szükséges eszközök:
Logopédiai tükör, játéktárgyak, tárgyképek,
képes lottók, memóriakártyák, bábok,
képességeket fejleszto eszközök, játékok,
különbözo hangszerek, CD-s fülhallgató magnó,
számítógép, számítógépes
programok.