Életkori sajátosságok

 

    A gyöngy fűzése nem igényel különösebb képességeket. Ha valakiben kellő érdeklődés és kitartás van, bátran hozzáfoghat a neki tetsző ékszer/figura elkészítéséhez.

Gyöngyfűzést már egészen kicsi korban is lehet tanítani az erre fogékony gyermekeknek (általában a lányok érdeklődnek ez iránt).

A gyöngy fűzésével fejleszthetjük a gyerekek kézügyességét, az ujjak finom mozgásait. A minták, színek a kreatív képességre, fantáziára vannak jó hatással, fejlesztik a színhasználatot. Ezáltal fejlődik a gyerekek gondolkodása, forma- és arányérzéke. A méretek változtatásával fejleszthetjük a komponálási készséget is.

Az sem elhanyagolható, hogy egy- egy nyaklánc, figura, stb. megfűzése után a gyerek sikerélményekkel lesz gazdagabb.

Általános iskolában szakkörökön, kézműves táborokban kiváló program a gyöngyözés.

 

Alsó tagozat:


1.-3. osztály
Ebben a korban ajánlom a különféle gyöngy- alapanyagokkal való ismerkedést. Pl. papírgyöngy, gyurmagyöngy készítése. Gyurmából különféle formájú és színű gyöngyöket lehet készíteni, mely a gyerekek fantáziáját, valamint kézügyességét fejleszti. Mindemellett megismerkedhet különböző anyagokkal. A figyelem ekkor még nem tartós, ezért a könnyű (pl. két színű, ill. kevés formával, mérettel variáló) szín- és formaritmusok megtanítása ajánlott.
Egysoros gyöngyfüzérekkel kezdjük a gyöngyfűzés tanítását, nagy szemű gyöngyökkel! A fűzés megkezdése előtt a gyerek megismerkedik a különféle gyöngyformákkal (szalmagyöngy, kásagyöngy, szögletes gyöngyök, stb). Ebben a korban a formaérzék fejlesztésén van a hangsúly.
A másik fontos fejlesztési terület alsó tagozatban a színérzék. A gyöngyfüzér színeinek variálásával ez hatásosan fejleszthető.
Mindezek által az ujjak finom mozgásai, a kezek koordinációja is kiválóan fejlődik.


4.-5. osztály
Ebben a korban már a kisebb szemű gyöngyök alkalmazása is megengedett. Következhet a gyöngysor bonyolítása: hurkok, egyszerű szalag minták, kétszálas fűzésmódok megtanítása. A koncentráció, összpontosítás és a figyelem fejlesztése a legfőbb feladat ebben a korban, mely által a gyerek önuralma is fejlődik.
Ezután következhetnek az állatfigurák. Fűzés közben a gyerek anyagismerete is bővül (damil, gumi, cérna).

 

Felső tagozat:


5-6. osztály
Különböző gyöngyszalagok, gyöngyszövés. Felső tagozatban már több türelemmel és koncentrációs készséggel bírnak a gyerekek. Ekkor érdemes magasabb szintre lépni a gyöngyfűzés terén is.


7-8. osztály
Gyöngygallér (egyszerűbb fajták), gyöngyhurka. E korban a stílusérzék fejlesztése a legfontosabb. Történelmi háttér, elmélet tanítása is ekkor ajánlott.
Akiben általános iskolában kialakult a kellő érdeklődés a gyöngy fűzése/szövése iránt, valamint megismerkedett az alapokkal, az középiskolás kortól önállóan is képes lesz a számára ismeretlen technikák elsajátítására.

 

    Tanítás során figyelembe kell venni, hogy a gyerekek fejlődési üteme korcsoportokon belül is eltérő. Igyekezzünk minden tanulónak a szintjéhez mérten feladatokat kiadni. Osztályzáskor ne csoport átlagot nézzünk, mindenkinek az egyéni fejlődése a meghatározó! Az érdeklődési kör is jelentősen befolyásolja a tanulás menetét. A fiúkra értelemszerűen nem lehet ráerőltetni, ha nem érdeklődik a gyöngyfűzés különböző technikái iránt.