Életkori sajátosságok
Gyöngyfűzést már egészen kicsi korban is lehet tanítani az erre fogékony gyermekeknek (általában a lányok érdeklődnek ez iránt).
A gyöngy fűzésével fejleszthetjük a gyerekek kézügyességét, az ujjak finom mozgásait. A minták, színek a kreatív képességre, fantáziára vannak jó hatással, fejlesztik a színhasználatot. Ezáltal fejlődik a gyerekek gondolkodása, forma- és arányérzéke. A méretek változtatásával fejleszthetjük a komponálási készséget is.
Az sem elhanyagolható, hogy egy- egy nyaklánc, figura, stb. megfűzése után a gyerek sikerélményekkel lesz gazdagabb.
Általános iskolában
szakkörökön, kézműves táborokban kiváló program a gyöngyözés.
1.-3. osztály
Ebben a korban ajánlom a különféle gyöngy- alapanyagokkal való ismerkedést. Pl.
papírgyöngy, gyurmagyöngy készítése. Gyurmából különféle formájú és színű
gyöngyöket lehet készíteni, mely a gyerekek fantáziáját, valamint kézügyességét
fejleszti. Mindemellett megismerkedhet különböző anyagokkal. A figyelem ekkor
még nem tartós, ezért a könnyű (pl. két színű, ill. kevés formával, mérettel
variáló) szín- és formaritmusok megtanítása ajánlott.
Egysoros gyöngyfüzérekkel kezdjük a gyöngyfűzés tanítását, nagy szemű
gyöngyökkel! A fűzés megkezdése előtt a gyerek megismerkedik a különféle
gyöngyformákkal (szalmagyöngy, kásagyöngy, szögletes gyöngyök, stb). Ebben a
korban a formaérzék fejlesztésén van a hangsúly.
A másik fontos fejlesztési terület alsó tagozatban a színérzék. A gyöngyfüzér
színeinek variálásával ez hatásosan fejleszthető.
Mindezek által az ujjak finom mozgásai, a kezek koordinációja is kiválóan
fejlődik.
4.-5. osztály
Ebben a korban már a kisebb szemű gyöngyök alkalmazása is megengedett.
Következhet a gyöngysor bonyolítása: hurkok, egyszerű szalag minták, kétszálas
fűzésmódok megtanítása. A koncentráció, összpontosítás és a figyelem fejlesztése
a legfőbb feladat ebben a korban, mely által a gyerek önuralma is fejlődik.
Ezután következhetnek az állatfigurák. Fűzés közben a gyerek anyagismerete is
bővül (damil, gumi, cérna).
Felső tagozat:
5-6. osztály
Különböző gyöngyszalagok, gyöngyszövés. Felső tagozatban már több türelemmel és
koncentrációs készséggel bírnak a gyerekek. Ekkor érdemes magasabb szintre lépni
a gyöngyfűzés terén is.
7-8. osztály
Gyöngygallér (egyszerűbb fajták), gyöngyhurka. E korban a stílusérzék
fejlesztése a legfontosabb. Történelmi háttér, elmélet tanítása is ekkor
ajánlott.
Akiben általános iskolában kialakult a kellő érdeklődés a gyöngy fűzése/szövése
iránt, valamint megismerkedett az alapokkal, az középiskolás kortól önállóan is
képes lesz a számára ismeretlen technikák elsajátítására.
Tanítás során figyelembe kell venni, hogy a gyerekek fejlődési üteme korcsoportokon belül is eltérő. Igyekezzünk minden tanulónak a szintjéhez mérten feladatokat kiadni. Osztályzáskor ne csoport átlagot nézzünk, mindenkinek az egyéni fejlődése a meghatározó! Az érdeklődési kör is jelentősen befolyásolja a tanulás menetét. A fiúkra értelemszerűen nem lehet ráerőltetni, ha nem érdeklődik a gyöngyfűzés különböző technikái iránt.