
Jármûszerkezet
A kétrészes,
normálnyomközû, dízelhidraulikus
erõátvitelû
VT 5146 motorkocsi egység egy négytengelyes
motorkocsiból, valamint egy ugyanolyan
husszúságú vezérlõkocsiból
áll, amelyek normális esetben egymással kapcsolva
közlekednek, a két jármûvet egymással
átjáróhíd köti össze.
Egy-egy vezetõállás van a
motorkocsi végein,
valamint a vezérlõkocsi hátsó
végén.
Mindhárom vezetõállás azonos
kezelõszervekkel van
felszerelve, amelyek egymással úgy vannak
összekötve, hogy a jármû vezetése
bármelyik vezetõállásról
lehetséges
legyen.
A dízelmotor a motorkocsi 1. vezetõállással
egy
légtérben lévõ motorterében
található, ami mögött a
készülékszekrény helyezkedik el.
Emögött van elhelyezve a poggyásztér, és
a hõntartó berendezés. Tovább haladva az
utastérbe lépünk, itt az utasok
rendelkezésére 56 nemdohányzó
ülõhely
áll rendelkezésre. A következõ tér a
bejárati peron, innen nyílik a WC, valamint a 2.
kocsivégi vezetõállás.

A motorkocsi utastere

A motorkocsi felszállóperonja
Lecsapható korlát, átjáróhíd
köti össze a vezérlõkocsi elsõ
részét,
ahol a második WC van elhelyezve. A
vezérlõkocsiban 3
utasterem van, kettõ a kocsi végein, ezek 24
ülõhelyesk,
valamint egy 32 ülõhelyes a kocsi közepén,
így
ebben a kocsiban összesen 80 ülõhely van.

Átjáróhíd és a
pantográfkorlát
A kocsik padlóburkolata színezett pvc padló, a
falak és a plafon burkolata fényes dekoritlemez,
alumínium szegélyekkel. Az ülések
borítása gyárilag zöld mûbõr, de
ezt a
késõbbi fõjavításko során
rézvörös velúr anyagra cserélték.
Kerékpárok:
A motor, és a vezérlõkocsi
kerékpárjainak
tengelyei tömör anyagúak, króm-molibdén
acélból készültek, rájuk felsajtolt
tárcsás lemezkerekekkel, melyek hasonlóak a
Ganz-Mávag MDmot motorkocsijainak tárcsáival.
A tengelycsap görgõscsapággyal ágyazott, sok
kenést nem igényel. A tengelyágy vezeték
hosszirányú játéka a motorkocsinál
és a vezérlõkocsinál azonosan 1mm,
míg a
keresztirányú 1,5mm.
Forgóváz, rugózás:
A forgóvázak idomacélból,
acéllemezbõl, hegesztéssel készültek.
A
rugózás háromlépcsõs, ez
összetevõdik
egy a tengelyágy csapágyházán
megtámaszkodó lap-hordrugóból,
lengéscsillapításra szolgáló
gumielemekbõl, valamint
bölcsõrugókból. A hajtott
forgóváz hordrugõi 10 lapból állnak,
a nem
hajtot forgóváz, valamint a vezérlõkocsi
hordrugói egységesen 5 lapból állnak. A
rugótámok állíthatók, az
anyák biztosítva vannak. A motor- és
vezérlõkocsi tengelyek rugózata
továbbá
forgóvázanként nyolc, négy
részbõl
álló Semperit típusú gumigugó
köteget is tartalmaz.

Futó forgóváz

Hajtott forgóváz
A forgóváz bölcsõrugók
lap-
hordrugók,
a hajtott forgóvázban a bal oldali 8 lapos, a jobb (a
fûtõkazán súlya miatt) 9 lapos, míg a
futó
forgóvázban, és a vezérlõkocsi
forgóvázaiban 8 lapos rugók helyezkednek el. A
jármûszekrény a bölcsõbakokon, oldalt
elhelyezett
csúszó-támokon támaszkodik meg. A
bölcsõtámokon elhelyezett forgócsap viszi
át
a vonó- és fékezõerõt a
jármûszekrényre, s ez pedig a
forgóvázról a bölcsõtámokra
szabadon
mozgó irányító karokon adódik
át.
Jármûszekrény:
A jármûszekrény hegesztett acélszerkezet. Az
oldalfalak, a tetõ, és az alvázszerkezet
együttesen
egy csõszerû szerkezetté van kiképezve,
amelynek
rendkívül nagy az állékonysága. A
külsõ burkolat lemeze, együtt az
oldalfalmerevítõkkel
a jármûszekrény legfõbb teherhordó
elemét
képzi. Az alváz egy keretszerkezet, amelyre
hullámlemez padlózat van felhegesztve az utastér
alatti részeken. A hajtó forgóváz felett az
alvázszerkezeten megfelelõ nyílások vannak
kialakítva a dízelmotorhoz való
hozzáférhetõség végett, ezek
megfelelõen
merevítettek.
Vonó- és
ütközõkészülékek:
A motor-és a vezérlõkocsi között,
valamint a
jármûegység mindkét végén egy
nem
átmenõ vonókészülék van
felszerelve,
vonóhoroggal és egy egyszerû, könnyû
csavarkapoccsal
együtt. A vonóhorog rugói acél
csavarrugók. Az ütközõtányérok
fent
és lent megfelelõ méretre vannak vágva,
így
ennek megfelelõen a hosszirányú mozgáskor
estetleg
bekövetkezõ elfordulás ellen biztosítva
vannak.

A
vonat könnyű csavarkapocsa, ütközője
Dízelmotor:
Gyártó:
Simmering-Graz-Pauker
Típusjel:
S12a
Elrendezés:
V motor, 80 fok
Munkafolyamat:
Elõkamrás, 4
ütemû
Feltöltés:
Visszahûtés nélküli
Hûtés:
Vízhûtés
Forgásirány:
A lendkerék felõl
nézve
balra
Teljesítmény:
540 Le
Fordulatszám:
900 - 1390 fordulat/perc
Hengerszám:
12 db


A motor, és a
turbófeltöltő
Az SGP S12a dízelmotor vízhûtéses, 12
hengeres,
négyütemû, V elrendezésû
robbanómotor,
turbófeltöltõvel ellátva,
elõkamrás rendszerû
égéstérrel. Levegõvisszahûtõ
felszerelve nincs. A
hét helyen csapágyazott fõtengely a
lendkerék
felõli oldalon elhelyezett
fogaskerékáttételen
keresztül hajtja a vezértengelyt, amelyik a maga
részérõl egy fogaskerekes
hajtómûvön
keresztül (lendkerék felõli oldalról) a
befecskendezõ szivattyú hajtásáról
gondoskodik. A lendkerék felett egy konzol van
építve a turbófeltöltõ
számára,
s ez a friss levegõt szûrõn keresztül, a
feltöltõn
elért sûrítés után az egyes hengerek
csõcsonkjain keresztül magukba a hengerekbe
szállítja. A forgattyús szekrény
alsó részén fogaskerékszivattyú van,
mely a motort keni és hûti. A
hûtõvízcsövek a
motorra külsõleg vannak szerelve, ahonnan az egyes
hengereket
körbejárja. Furatokon keresztül áramlik a
hûtõvíz a hengerfejekbe és tovább
két
együttes vezetéken a termosztát szekrénybe.
A hengerfejek kettesével vannak egy blokkban egyesítve.
Hengerenként egy szívó és egy
kipufogó szelep van. A két himbabak között van
a dekomprimáló berendezés, amelyik egy kar
segítségével mindkét kipufogó
szelepet mûködteti.
Hajtómû:
A hajtómû a Voith cég gyártmánya,
T26/500
típusjelû, két módosítós
kivitelû. A
turbinakerekek a módosítóktól a
kihajtó tengelyekhez
különbözõképpen
vannak áttételezve.
Az 1. módosító (indító
módosító) a nagyobb emelkedõk
leküzdésére, a jármû
végsebességének 55%-ig
A 2. módosító, mint
menetmódosító dolgozik, áttétele 1:1.
A két módosítón és fogaskerekeken
kívül a turbóhajtómûben van elhelyezve
az
irányváltó, a diferenciál és
vezértolõtolattyú. Továbbá a primer
töltõszivattyú és primer
mérõszivattyú, a szekunder
kenõszivattyú és
mérõszivattyú.
A töltõszivattyú szolgál a turbinaolaj
hûtõkörének fenntartására, keni
a
hajtómû mozgó alkatrészeit és a
fõkormánytolattyú állásának
megfelelõen tölti mindkét
módosítót.


A hidraulikus hajtómű felülről nézve
A primér mérõszivattyú, és
mindkét
töltõszelep hat az elosztótolattyúra,
alulról
pedig a fokozati tolattyúra.
A szekunder mérõszivattyú vezérli a
fokozati
tolattyút és ezzel elindítja az
átkapcsolási folyamatot az
indítómódosítóról a
menetmódosítóra. Ezen kívül a
szekunder mérõszivattyú vezérli a
hidraulikus
kapcsolót, amelyik a gyorsvasúti szelepet az
akkumulátorral összeköti és ezzel
lehetõvé teszi a fõlégtartó
levegõjével
történõ fékezést.
A szekunder kenõszivattyú keni a hajtómû
összes
szekunder alkatrészeit. Vontatásokr átveszi a
hajtómû kenését attól
függetlenül, hogy a vontatás melyik irányba
megy végbe.
Levegős Berendezések:
A szükséges sűrített levegő
előállítására egy Brk 3.125
típusú kompresszor szolgál. Ez egy
egyfokozatú, egyszerű működésű,
vízhűtéses, 3 dugattyús kompresszor,
hengerenként 2 szívó, és 2 nyomó
szeleppel ellátva.. Az előállított sűrített
levegő két egymással sorba kapcsolt
főlégtartóba kerül körülbelül 6,2-7,5
atmoszféra nyomással. Mivel a kompresszor a motorral
való fix összeköttetése folytán
állandóan szállít, a levegőnyomást a
megadott határokon belül szabályozni kell,
így a kompresszor váltakozva szállít
egyszer a főlégtartályba, másszor a szabadba. E
célból egy olajleválasztóval
kiegészített üresjárati
szabályzó -amely a poggyásztér
készülékszekrényében van elhelyezve-
került felszerelésre.
Mihelyt a levegőnyomás a főlégtartályban a 7
légkört elérte, nyit az üresjárati
szabályzóban a kikapcsoló szelep, miáltal a
kompresszortól szállított levegő a szabadba
kerül. A levegő visszaáramlását a
főlégtartóból egy visszacsapó szelep
akadályozza meg.
Légtartályok:
2 db főlégtartály, egyenként
150l űrtartalommal
2 db segédlégtartály,
űrtartalom: 100l és 57l
2 db vezérlési levegő tartály,
egyenként 9l űrtartalommal
