Jármûszerkezet


A kétrészes, normálnyomközû, dízelhidraulikus erõátvitelû VT 5146 motorkocsi egység egy négytengelyes motorkocsiból, valamint egy ugyanolyan husszúságú vezérlõkocsiból áll, amelyek normális esetben egymással kapcsolva közlekednek, a két jármûvet egymással átjáróhíd köti össze.
Egy-egy vezetõállás van a motorkocsi végein, valamint a vezérlõkocsi hátsó végén. Mindhárom vezetõállás azonos kezelõszervekkel van felszerelve, amelyek egymással úgy vannak összekötve, hogy a jármû vezetése bármelyik vezetõállásról lehetséges legyen.
A dízelmotor a motorkocsi 1. vezetõállással egy légtérben lévõ motorterében található, ami mögött a készülékszekrény helyezkedik el. Emögött van elhelyezve a poggyásztér, és a hõntartó berendezés. Tovább haladva az utastérbe lépünk, itt az utasok rendelkezésére 56 nemdohányzó ülõhely áll rendelkezésre. A következõ tér a bejárati peron, innen nyílik a WC, valamint a 2. kocsivégi vezetõállás.

                                                                 A motorkocsi utastere

                                                                    A motorkocsi felszállóperonja

Lecsapható korlát, átjáróhíd köti össze a vezérlõkocsi elsõ részét, ahol a második WC van elhelyezve. A vezérlõkocsiban 3 utasterem van, kettõ a kocsi végein, ezek 24 ülõhelyesk, valamint egy 32 ülõhelyes a kocsi közepén, így ebben a kocsiban összesen 80 ülõhely van.

                                                                                                 Átjáróhíd és a pantográfkorlát
A kocsik padlóburkolata színezett pvc padló, a falak és a plafon burkolata fényes dekoritlemez, alumínium szegélyekkel. Az ülések borítása gyárilag zöld mûbõr, de ezt a késõbbi fõjavításko során rézvörös velúr anyagra cserélték.

Kerékpárok:
A motor, és a vezérlõkocsi kerékpárjainak tengelyei tömör anyagúak, króm-molibdén acélból készültek, rájuk felsajtolt tárcsás lemezkerekekkel, melyek hasonlóak a Ganz-Mávag MDmot motorkocsijainak tárcsáival.
A tengelycsap görgõscsapággyal ágyazott, sok kenést nem igényel. A tengelyágy vezeték hosszirányú játéka a motorkocsinál és a vezérlõkocsinál azonosan 1mm, míg a keresztirányú 1,5mm.

Forgóváz, rugózás:
A forgóvázak idomacélból, acéllemezbõl, hegesztéssel készültek. A rugózás háromlépcsõs, ez összetevõdik egy a tengelyágy csapágyházán megtámaszkodó lap-hordrugóból, lengéscsillapításra szolgáló gumielemekbõl, valamint bölcsõrugókból. A hajtott forgóváz hordrugõi 10 lapból állnak, a nem hajtot forgóváz, valamint a vezérlõkocsi hordrugói egységesen 5 lapból állnak. A rugótámok állíthatók, az anyák biztosítva vannak. A motor- és vezérlõkocsi tengelyek rugózata továbbá forgóvázanként nyolc, négy részbõl álló Semperit típusú gumigugó köteget is tartalmaz.

futo
                                                                                                                          Futó forgóváz

                                                                                                                          Hajtott forgóváz

A forgóváz bölcsõrugók lap- hordrugók, a hajtott forgóvázban a bal oldali 8 lapos, a jobb (a fûtõkazán súlya miatt) 9 lapos, míg a futó forgóvázban, és a vezérlõkocsi forgóvázaiban 8 lapos rugók helyezkednek el. A jármûszekrény a bölcsõbakokon, oldalt elhelyezett csúszó-támokon támaszkodik meg. A bölcsõtámokon elhelyezett forgócsap viszi át a vonó- és fékezõerõt a jármûszekrényre, s ez pedig a forgóvázról a bölcsõtámokra szabadon mozgó irányító karokon adódik át.

Jármûszekrény:
A jármûszekrény hegesztett acélszerkezet. Az oldalfalak, a tetõ, és az alvázszerkezet együttesen egy csõszerû szerkezetté van kiképezve, amelynek rendkívül nagy az állékonysága. A külsõ burkolat lemeze, együtt az oldalfalmerevítõkkel a jármûszekrény legfõbb teherhordó elemét képzi. Az alváz egy keretszerkezet, amelyre hullámlemez padlózat van felhegesztve az utastér alatti részeken. A hajtó forgóváz felett az alvázszerkezeten megfelelõ nyílások vannak kialakítva a dízelmotorhoz való hozzáférhetõség végett, ezek megfelelõen merevítettek.

Vonó- és ütközõkészülékek:
A motor-és a vezérlõkocsi között, valamint a jármûegység mindkét végén egy nem átmenõ vonókészülék van felszerelve, vonóhoroggal és egy egyszerû, könnyû csavarkapoccsal együtt. A vonóhorog rugói acél csavarrugók. Az ütközõtányérok fent és lent megfelelõ méretre vannak vágva, így ennek megfelelõen a hosszirányú mozgáskor estetleg bekövetkezõ elfordulás ellen biztosítva vannak.

                                                                                               A vonat könnyű csavarkapocsa, ütközője

Dízelmotor:
    Gyártó:                             Simmering-Graz-Pauker
    Típusjel:                            S12a
    Elrendezés:                       V motor, 80 fok
    Munkafolyamat:                Elõkamrás, 4 ütemû
    Feltöltés:                           Visszahûtés nélküli
    Hûtés:                               Vízhûtés
    Forgásirány:                       A lendkerék felõl nézve balra
    Teljesítmény:                      540 Le
    Fordulatszám:                     900 - 1390 fordulat/perc
    Hengerszám:                       12 db


                                                                                                         A motor, és a turbófeltöltő
Az SGP S12a dízelmotor vízhûtéses, 12 hengeres, négyütemû, V elrendezésû robbanómotor, turbófeltöltõvel ellátva, elõkamrás rendszerû égéstérrel. Levegõvisszahûtõ felszerelve nincs. A hét helyen csapágyazott fõtengely a lendkerék felõli oldalon elhelyezett fogaskerékáttételen keresztül hajtja a vezértengelyt, amelyik a maga részérõl egy fogaskerekes hajtómûvön keresztül (lendkerék felõli oldalról) a befecskendezõ szivattyú hajtásáról gondoskodik. A lendkerék felett egy konzol van építve a turbófeltöltõ számára, s ez a friss levegõt szûrõn keresztül, a feltöltõn elért sûrítés után az egyes hengerek csõcsonkjain keresztül magukba a hengerekbe szállítja. A forgattyús szekrény alsó részén fogaskerékszivattyú van, mely a motort keni és hûti. A hûtõvízcsövek a motorra külsõleg vannak szerelve, ahonnan az egyes hengereket körbejárja. Furatokon keresztül áramlik a hûtõvíz a hengerfejekbe és tovább két együttes vezetéken a termosztát szekrénybe.
A hengerfejek kettesével vannak egy blokkban egyesítve. Hengerenként egy szívó és egy kipufogó szelep van. A két himbabak között van a dekomprimáló berendezés, amelyik egy kar segítségével mindkét kipufogó szelepet mûködteti.

Hajtómû:
A hajtómû a Voith cég gyártmánya, T26/500 típusjelû, két módosítós kivitelû. A turbinakerekek a módosítóktól a kihajtó tengelyekhez különbözõképpen vannak áttételezve.
Az 1. módosító (indító módosító) a nagyobb emelkedõk leküzdésére, a jármû végsebességének 55%-ig
A 2. módosító, mint menetmódosító dolgozik, áttétele 1:1.
A két módosítón és fogaskerekeken kívül a turbóhajtómûben van elhelyezve az irányváltó, a diferenciál és vezértolõtolattyú. Továbbá a primer töltõszivattyú és primer mérõszivattyú, a szekunder kenõszivattyú és mérõszivattyú.
A töltõszivattyú szolgál a turbinaolaj hûtõkörének fenntartására, keni a hajtómû mozgó alkatrészeit és a fõkormánytolattyú állásának megfelelõen tölti mindkét módosítót.


                                                                                                  A hidraulikus hajtómű felülről nézve
A primér mérõszivattyú, és mindkét töltõszelep hat az elosztótolattyúra, alulról pedig a fokozati tolattyúra.
A szekunder mérõszivattyú vezérli a fokozati tolattyút és ezzel elindítja az átkapcsolási folyamatot az indítómódosítóról a menetmódosítóra. Ezen kívül a szekunder mérõszivattyú vezérli a hidraulikus kapcsolót, amelyik a gyorsvasúti szelepet az akkumulátorral összeköti és ezzel lehetõvé teszi a fõlégtartó levegõjével történõ fékezést.
A szekunder kenõszivattyú keni a hajtómû összes szekunder alkatrészeit. Vontatásokr átveszi a hajtómû kenését attól függetlenül, hogy a vontatás melyik irányba megy végbe.

Levegős Berendezések:
A szükséges sűrített levegő előállítására egy Brk 3.125 típusú kompresszor szolgál. Ez egy egyfokozatú, egyszerű működésű, vízhűtéses, 3 dugattyús kompresszor, hengerenként 2 szívó, és 2 nyomó szeleppel ellátva.. Az előállított sűrített levegő két egymással sorba kapcsolt főlégtartóba kerül körülbelül 6,2-7,5 atmoszféra nyomással. Mivel a kompresszor a motorral való fix összeköttetése folytán állandóan szállít, a levegőnyomást a megadott határokon belül szabályozni kell, így a kompresszor váltakozva szállít egyszer a főlégtartályba, másszor a szabadba. E célból egy olajleválasztóval kiegészített üresjárati szabályzó -amely a poggyásztér készülékszekrényében van elhelyezve- került felszerelésre.
Mihelyt a levegőnyomás a főlégtartályban a 7 légkört elérte, nyit az üresjárati szabályzóban a kikapcsoló szelep, miáltal a kompresszortól szállított levegő a szabadba kerül. A levegő visszaáramlását a főlégtartóból egy visszacsapó szelep akadályozza meg.
Légtartályok:
    2 db főlégtartály, egyenként 150l űrtartalommal
    2 db segédlégtartály, űrtartalom: 100l és 57l
    2 db vezérlési levegő tartály, egyenként 9l űrtartalommal