Propeller Varázsló

Miért kell a propeller?

A propeller alakíja át a hajó motorjának energiáját tolóerővé, ennek segítségével képes a hajó haladni a vízen. Két fő típust különböztetünk meg: a 2-4 levelűeket, melyek leginkább olyan belmotoros hajókhoz ajánlottak, ahol a propeller egy kardánszerû hosszú tengely végén található, a másik a 3-6 levelű, mely külmotorokhoz és farkihajtással rendelkezõ belmotoros hajókhoz ajánlott.

Miben különböznek?

A legfontosabb különbség a propeller méretében rejlik, melyet két tényezõ határoz meg. Az átmérõ (diameter) és a levelek meredeksége (pitch). Propeller vásárlásakor e két paraméter helyes megválasztása az elsõdleges.Általában e két adatot fel is tüntetik a terméken (pl. 14,25x21, ahol az elsõ szám az átmérõ, a második a meredekség)

Átmérő
Az átmérő a propeller középpontjától az egyik levél csúcsáig mért távolság kétszerese. általánosságban elmondható, hogy a kisebb átmérőjû csigák kisebb teljesítményû motorokhoz vagy nagyobb sebességek eléréséhez valók. A motor teljesítményének tolóerové alakításában ez a legjelentősebb paraméter. A nagyobb propeller nagyobb vízmennyiséget mozgat meg, így nagyobb teljesítményu motorokhoz használják.

Meredekség
Megmutatja, hogy elméletileg egy fordulat alatt mennyit megy elore a propeller. Mivel a propeller és a víz között mindig van egy kis "csúszás”, ezért a valós távolság kisebb. Egy jól kialakított propellernél a valós, megtett távolság nem lehet kevesebb, mint az elméleti 80-90 %-a.

Anyag
A propellerek anyaga lehet erosített muanyag, alumínium, bronz vagy rozsdamentes acél.

- Erősített műanyag: Jó ár/érték arányú propellerek. Előnyük, hogy a levelek külön is cserélhetők, így könnyen változtatható a meredekség anélkül, hogy másik propellert kellene vennünk. Tulajdonképpen mindenféle felhasználásra jó, de szerintünk igazán egyikre sem 100%-osan. Nagy gyártók kínálatában igazán nem is szerepel.

- Alumínium: A legelterjedtebb propeller, a legnagyobb választékban ez kapható. Kül- és belmotorokhoz egyaránt ajánlott. A legtöbb motorcsónakot gyárilag ezzel szerelik.

- Bronz: általában nagyobb teljesítményű, ún. speedboat-okon, vízisí-húzó hajókon, valamint belmotoros jachtokon használatos.

- Acél: Nagyobb teljesítményű külmotoros és farkihajtással rendelkező belmotoros csónakokhoz ajánlott. Nagy terhelés alatt is jól tartják formájukat, mely jobb teljesítményt eredményez.

A levelek száma
Egy propellernél alapvető kritérium, hogy legyen elég levél rajta ahhoz, hogy a motor teljesítménye egyenletesen el tudjon oszlani azok felületén, így megfelelően átalakítva azt mozgási energiává. Minél kevesebb levél van egy propelleren, annál nagyobb az egy levélre jutó terhelés, lehetetlenné téve a teljes teljesítmény egyenletes leadását. Ez különböző "egészségtelen" rezonanciákhoz, és kavitációhoz vezet. Szerencsére a gyártók leveszik a hosszadalmas és bonyolult számítások terhét a vállunkról, mivel minden propellert úgy terveznek, hogy a "levél-terhelés" a biztonságos tartományon belül maradjon minden körülmények között.

A 3 leveles propellerek ajánlhatók a legtöbb, 3-4-6 hengeres külmotorhoz és bármilyen belmotorhoz. A nagyobb teljesítményű külmotoros ún. "bass boat"-okhoz, illetve különböző belmotoros verseny-motorcsónakokhoz már ajánlott a 4 levél. Természetesen hobbicélú csónakunkra is felszerelhetünk 4 levelű propellert.

A 4 levelű és a 3 levelűvel propeller összehasonlítása:
A következők általában megfigyelhető változások, ha a 3 levelű propellert lecseréljük hajónkon 4 levelűre. Ezek az előnyök annál hangsúlyosabbak, minél nagyobb teljesítményű a motorunk. (Pl. egy 4 hengeres 3.0 literes 140LE-s belmotornál még nincs rájuk szükség, de egy V8-as 5.7-es, 270LE-s motor már sokkal jobben viselkedik vele)

- A hajó hamarabb siklásba jön
- Alacsonyabb sebességnél is siklásban marad
- Azonos fordulatszámnál nagyobb sebesség (a fordulatszámtartomány középső sávjában)
- Jobb gyorsulás
- Finomabb siklás, kisebb vibráció
- Éles fordulatnál jobb kezelhetőség, kisebb ventilláció, kavitáció
- Kicsit alacsonyabb csúcssebesség


A MEGFELELŐ PROPELLER KIVÁLASZTÁSA

A hajó teljesítményének maximális kihasználásához a megfelelő propeller kiválasztása elengedhetetlen. Mivel az azonos méretű hajóknak is más-más felhasználási területe lehet, ezért más-más propellerre van szükségük. A gyártók szerencsére széles méret és típus választékkal rendelkeznek. Alapvető szabály, hogy olyan propellert válasszunk, mellyel a motor képes elérni a maximális sebességhez tartozó, ún. WOT (wide open throttle) fordulatszám tartományt, amely motortól függően 5000-5500 között mozog.

Ezt figyelembe véve a motorcsónak tulajdonosok általában két okból vesznek propellert.

1. A jelenlegi propeller cserére szorul, miközben annak teljesítménye kielégítő.
Teendő: Vegyen olyan propellert, melynek átmérője és dőlése megegyezik az eredetivel. Esetleg kísérletezhet nagyobb teljesítményű propellerrel más anyagból (pl. vásároljon acélt az alumínium helyett) vagy a 3 levelűt cserélje le 4 levelűre.

2. A hajó teljesítménye nem kielégítő vagy csak a teljesítmény-karakterisztikán szeretnénk változtatni.
Teendő: A motor csak a megfelelő méretű propellerrel képes leadni a maximális teljesítményt. Rossz méretezés esetén a motor maximális (WOT) fordulatszáma vagy túl nagy, vagy túl kicsi. Mit tehetünk ilyenkor? A propeller leveleinek meredeksége és a fordulatszám fordított arányban állnak egymással. Azaz a meredekség növelése csökkenti a fordulatszámot és viszont (egy kicsit olyan, mintha magasabb sebességi fokozatba kapcsolnánk). A kapcsolat számszerűen körülbelül a következő. 1" (inch) változtatás a meredekségben 200-as fordulatszám változást eredményez. Így tehát, ha a motor maximáliss fordulatszáma túl alacsony, csökkenteni kell a dőlést, ha túl magas, akkor növelni.

Érdemes megjegyezni, hogy a 3 levelű propeller 4 levelűre cserélésekor a maximális fordulat 50-100-zal csökken.

Előfordulhat, hogy szükség van egy motorcsónakon a propeller paramétereinek változtatására, attól függően, hogy mire szeretnénk használni. Például egy kisebb meredekségű propellerrel a vízisízőt könnyebben kihúzzuk a vízből. Ilyenkor kevésbé számít a végsebesség. A gyorsasági motorcsónakok nagyobb dőlésű propellert használnak a nagyobb végsebesség érdekében. Nagyobb jachtokon, nagy vízkiszorítású hajókon fontos szempont lehet, hogy a motor nagy teljesítményét alacsony sebességen is le tudjuk adni. Ilyenkor érdemes kisebb dőlésű, de a lehető legnagyobb átmérőjű propellert választani, amit a kihajtás még elbír.

Azok, akik motorcsónakjukat több célra használják (pl. egyszer vízisí, ahol a gyorsulás számít, nem a végsebesség, máskor pedig hosszabb túrák, ahol inkább a takarékosság illetve esetleg a nagyobb végsebesség), általában két propellert tartanak és cserélgetik.

A propellerek legújabb nemzedéke a cserélhető középső aggyal (hub) rendelkező. Ennek lényege, hogy a propeller közepe, mellyel azt a kihajtásra rögzíthetjük, kivehető, így a propeller háza cserélhető. Ennek köszönhetően ha szeretnénk egy tartalék propellert (lehet akár más méretű is), elég csak egy másik házat venni, így jelentős összegeket takaríthatunk meg! Iylenek a Turning Point propellerek is. Ez a gyártó az egyetlen, aki a középső agyat gumírozással látja el, ezzel nagyban kíméli a kihajtást a sebességváltáskor keletkező lökésektől és vibrációtól.


Ha továbbra sem biztos abban, hogy motorcsónakjára milyen propeller való, keressen bennünket. Szívesen segítünk!


 
Ideális propeller kisebb teljesítményű motorokhoz.
Egy igazi nagyteljesítményű aluminium propeller, mely megbírkózik sok lóerővel is!
A legjobb általános célú acél propeller a piacon!
Tisztelegjen a lóerők előtt egy igazi SpeedZone-nal!
 
2003 Copyright VR-STUDIO. Minden jog fenntartva.
Adatvédelmi nyilatkozat