Propeller Varázsló
Miért kell a propeller?
A propeller alakíja át a
hajó motorjának energiáját tolóerővé,
ennek segítségével képes a hajó haladni a
vízen. Két fő típust különböztetünk meg:
a 2-4 levelűeket, melyek leginkább olyan belmotoros
hajókhoz ajánlottak, ahol a propeller egy
kardánszerû hosszú tengely végén található,
a másik a 3-6 levelű, mely külmotorokhoz és
farkihajtással rendelkezõ belmotoros hajókhoz
ajánlott.
Miben különböznek?
A legfontosabb
különbség a propeller méretében
rejlik, melyet két tényezõ
határoz meg. Az átmérõ
(diameter) és a levelek meredeksége
(pitch). Propeller vásárlásakor
e két paraméter helyes megválasztása
az elsõdleges.Általában e két adatot fel
is tüntetik a terméken (pl. 14,25x21, ahol
az elsõ szám az átmérõ, a második
a meredekség)
Átmérő
Az átmérő a propeller középpontjától
az egyik levél csúcsáig mért távolság kétszerese.
általánosságban elmondható, hogy a kisebb
átmérőjû csigák kisebb teljesítményû
motorokhoz vagy nagyobb sebességek eléréséhez valók.
A motor teljesítményének tolóerové alakításában
ez a legjelentősebb paraméter. A nagyobb propeller
nagyobb vízmennyiséget mozgat meg, így nagyobb teljesítményu
motorokhoz használják.
Meredekség
Megmutatja, hogy elméletileg egy fordulat
alatt mennyit megy elore a propeller. Mivel a propeller
és a víz között mindig van egy kis "csúszás”,
ezért a valós távolság kisebb. Egy jól
kialakított propellernél a valós, megtett
távolság nem lehet kevesebb, mint az elméleti 80-90
%-a.
Anyag
A propellerek anyaga lehet erosített
muanyag, alumínium, bronz vagy rozsdamentes
acél.
-
Erősített műanyag: Jó ár/érték arányú
propellerek. Előnyük, hogy a levelek külön is cserélhetők,
így könnyen változtatható a meredekség anélkül,
hogy másik propellert kellene vennünk. Tulajdonképpen
mindenféle felhasználásra jó, de szerintünk igazán
egyikre sem 100%-osan. Nagy gyártók kínálatában
igazán nem is szerepel.
- Alumínium:
A legelterjedtebb propeller, a legnagyobb választékban
ez kapható. Kül- és belmotorokhoz egyaránt ajánlott.
A legtöbb motorcsónakot gyárilag ezzel szerelik.
- Bronz:
általában nagyobb teljesítményű, ún. speedboat-okon,
vízisí-húzó hajókon, valamint belmotoros jachtokon
használatos.
- Acél:
Nagyobb teljesítményű külmotoros és farkihajtással
rendelkező belmotoros csónakokhoz ajánlott. Nagy
terhelés alatt is jól tartják formájukat, mely jobb
teljesítményt eredményez.
A levelek száma
Egy propellernél alapvető kritérium, hogy legyen
elég levél rajta ahhoz, hogy a motor teljesítménye
egyenletesen el tudjon oszlani azok felületén, így
megfelelően átalakítva azt mozgási energiává. Minél
kevesebb levél van egy propelleren, annál nagyobb
az egy levélre jutó terhelés, lehetetlenné téve
a teljes teljesítmény egyenletes leadását. Ez különböző
"egészségtelen" rezonanciákhoz, és kavitációhoz
vezet. Szerencsére a gyártók leveszik a hosszadalmas
és bonyolult számítások terhét a vállunkról, mivel
minden propellert úgy terveznek, hogy a "levél-terhelés"
a biztonságos tartományon belül maradjon minden
körülmények között.
A 3 leveles propellerek ajánlhatók
a legtöbb, 3-4-6 hengeres külmotorhoz és bármilyen
belmotorhoz. A nagyobb teljesítményű külmotoros
ún. "bass boat"-okhoz, illetve különböző
belmotoros verseny-motorcsónakokhoz már ajánlott
a 4 levél. Természetesen hobbicélú csónakunkra is
felszerelhetünk 4 levelű propellert.
A 4 levelű és a 3 levelűvel
propeller összehasonlítása:
A következők általában megfigyelhető változások,
ha a 3 levelű propellert lecseréljük hajónkon 4
levelűre. Ezek az előnyök annál hangsúlyosabbak,
minél nagyobb teljesítményű a motorunk. (Pl. egy
4 hengeres 3.0 literes 140LE-s belmotornál még nincs
rájuk szükség, de egy V8-as 5.7-es, 270LE-s motor
már sokkal jobben viselkedik vele)
- A hajó hamarabb siklásba jön
- Alacsonyabb sebességnél is siklásban marad
- Azonos fordulatszámnál nagyobb sebesség (a fordulatszámtartomány
középső sávjában)
- Jobb gyorsulás
- Finomabb siklás, kisebb vibráció
- Éles fordulatnál jobb kezelhetőség, kisebb ventilláció,
kavitáció
- Kicsit alacsonyabb csúcssebesség
A MEGFELELŐ PROPELLER KIVÁLASZTÁSA
A hajó teljesítményének maximális
kihasználásához a megfelelő propeller kiválasztása
elengedhetetlen. Mivel az azonos méretű hajóknak
is más-más felhasználási területe lehet, ezért más-más
propellerre van szükségük. A gyártók szerencsére
széles méret és típus választékkal rendelkeznek.
Alapvető szabály, hogy olyan propellert válasszunk,
mellyel a motor képes elérni a maximális sebességhez
tartozó, ún. WOT (wide open throttle) fordulatszám
tartományt, amely motortól függően 5000-5500 között
mozog.
Ezt figyelembe véve a motorcsónak
tulajdonosok általában két okból vesznek propellert.
1. A jelenlegi propeller
cserére szorul, miközben annak teljesítménye kielégítő.
Teendő: Vegyen olyan propellert, melynek átmérője
és dőlése megegyezik az eredetivel. Esetleg kísérletezhet
nagyobb teljesítményű propellerrel más anyagból
(pl. vásároljon acélt az alumínium helyett) vagy
a 3 levelűt cserélje le 4 levelűre.
2. A hajó teljesítménye nem kielégítő vagy
csak a teljesítmény-karakterisztikán szeretnénk
változtatni.
Teendő: A motor csak a megfelelő méretű propellerrel
képes leadni a maximális teljesítményt.
Rossz méretezés esetén a motor maximális (WOT) fordulatszáma
vagy túl nagy, vagy túl kicsi. Mit tehetünk ilyenkor?
A propeller leveleinek meredeksége és a fordulatszám
fordított arányban állnak egymással. Azaz
a meredekség növelése csökkenti a fordulatszámot
és viszont (egy kicsit olyan, mintha magasabb sebességi
fokozatba kapcsolnánk). A kapcsolat számszerűen
körülbelül a következő. 1" (inch) változtatás
a meredekségben 200-as fordulatszám változást eredményez.
Így tehát, ha a motor maximáliss fordulatszáma túl
alacsony, csökkenteni kell a dőlést, ha túl magas,
akkor növelni.
Érdemes megjegyezni, hogy a 3 levelű
propeller 4 levelűre cserélésekor a maximális fordulat
50-100-zal csökken.
Előfordulhat, hogy szükség van
egy motorcsónakon a propeller paramétereinek változtatására,
attól függően, hogy mire szeretnénk használni. Például
egy kisebb meredekségű propellerrel a vízisízőt
könnyebben kihúzzuk a vízből. Ilyenkor kevésbé számít
a végsebesség. A gyorsasági motorcsónakok nagyobb
dőlésű propellert használnak a nagyobb végsebesség
érdekében. Nagyobb jachtokon, nagy vízkiszorítású
hajókon fontos szempont lehet, hogy a motor nagy
teljesítményét alacsony sebességen is le tudjuk
adni. Ilyenkor érdemes kisebb dőlésű, de a lehető
legnagyobb átmérőjű propellert választani, amit
a kihajtás még elbír.
Azok, akik motorcsónakjukat több
célra használják (pl. egyszer vízisí, ahol a gyorsulás
számít, nem a végsebesség, máskor pedig hosszabb
túrák, ahol inkább a takarékosság illetve esetleg
a nagyobb végsebesség), általában két propellert
tartanak és cserélgetik.
A propellerek legújabb nemzedéke
a cserélhető középső aggyal (hub) rendelkező. Ennek
lényege, hogy a propeller közepe, mellyel azt a
kihajtásra rögzíthetjük, kivehető, így a propeller
háza cserélhető. Ennek köszönhetően ha szeretnénk
egy tartalék propellert (lehet akár más méretű is),
elég csak egy másik házat venni, így jelentős összegeket
takaríthatunk meg! Iylenek a Turning Point
propellerek is. Ez a gyártó az egyetlen, aki a középső
agyat gumírozással látja el, ezzel nagyban kíméli
a kihajtást a sebességváltáskor keletkező lökésektől
és vibrációtól.

Ha továbbra sem biztos abban, hogy
motorcsónakjára milyen propeller való, keressen
bennünket. Szívesen segítünk!
