![]() ![]() ![]() 57
Primitív közösség/társadalom visszájára fordított szakralitásban él, nem értelmes
vezetõkre, hanem sámánokra tart igényt, akik kollektív archetípusként az egész közösség
nevében mûködnek (P. II. 54.) diktátor, mágia.
Primordiális a születés, a történelem elõtti létezésre való eltörölhetetlen, minden emberben
élõ emlékezet (P. II. 12.); elsõrendû minta, az õsetalon, elõbb az aranykor
hagyományában, Krisztus óta a megváltásban (M. Sz. 314.).
Privatizmus a humanizmus találmánya: az ember gonosz kettéhasítása nyilvános
emberré és magánemberré; az elõbbinek kötelezõ hazudnia, utóbbi titokban igazat is
mondhat, föltéve, hogy nem derül ki; ugyanakkor nyilvánost, a hazugot fölmagasztalta, az
igazit, jobb esetben, hiszterizálta (33, 30.); az egzisztenciátlanság jele; magánélet csak itt van,
ahol tömeg van (K. É 87.).
Profán táj festészet giccstáj, mögötte igazság nincs (B. 56.) szakrális táj.
Provincia kulturálisan, történelmében passzív tartomány, amely a reá kisugárzott
civilizációt nem gazdagítja; típusa magányos félbolond és a hóbortos konzervatív, vagy a
kettõ együtt (M. H. II. 30, 35.) Észak.
Próza az esszéíró szellemi helyzete a ~ban realizáldik: a ~ az autonóm, szubsztanciális
szellem hangja; nyelve az esszéé: vidám, komoly, tömör, levegõs, távlatos, súlyos,
könnyed, mély, világos (B. 10-60.); kötöttebb a versnél, mert szûkebb; több életismeretet,
érettséget, illúziótlanságot követel; a valóságérzék mûfaja; van benne valami nevetséges
(33. 145, 158.).
Pszeudoegzisztens korhõs, az elhazudott életben élõ, aki életének igazságait
szurrogátumoknak árulja el, zárt, elrejtõzött (P. II. 42, 105.); kívülrõl nem leplezhetõ le,
csak belsõ átvilágítással, evangéliumi módszerrel; mindenkinek magának kell
megtennie, mert létünk igazságának helyreállítása szigorúan át nem ruházható dolog (P. I.
348-349.) szubegzisztens.
Pszeudológia önvédelmi hazugságrendszer (P. I. 243.) elrejtõzés.
Pszichoanalízis az analitikus az analizált incesztus-ideálját kiemeli, s önmagával
helyettesíti (A. 404.); mas a legbiztosabb hazugságvédelem (P. I. 63.) freudizmus,
pszichológia.
Pszichológia, modern a kezdeti korrupciót, a bûnt és annak tudatát óhajtja likvidálni;
életünkben a szeretet megismerését helyettesíti; a tapintatlant az önmagába való
pillantástól megmenti, a létrontás rafinált módszereire megtanítja; semmiféle ~ nem jutott
még semmiféle ismeretre; alkalmatlan a férfi, még inkább a nõ megértésére; forrása a
regény (P. II. 21, 153, L. T. 143, A. 304.); a világon a legszükségesebb rossz (K. II. 383.);
sikerét azzal aratta, hogy az önámítás technikáját elképzelhetetlen módon tökéletesítette (P.
I. 61.) freudizmus.
Pszichoterápia nem a páciensnek van szüksége orvosra, hanem az orvosnak a páciensre (C.
G. Jung), hogy pszeudoegzisztens komplikációit a betegbe vetítse; egyik sem
meggyógyulni akar, hanem újabb betegség-szenzációkat átélni (P. II. 23-24.)
Publik aki állandóan közönségnek játszik, világhatalmi génye van, lényének kerete a
világnézet (A. 382-383).
Puritán az elvek sötét és harcias korlátoltja, desperát ateista, absztrakt, tömény
szívidóta, neki köszönhetõk a legvéresebb csaták és forradalmak; egyetlen gyógyszere a
bor (B. f. 28.) pietista.
Qualmikianizmus agresszív vallásos szekta, ateista tanainak lényege: lélek, Isten,
szabadság, személy nincs, csak kollektív lét és tudat (A. 372-374.).
Qualmikiánus a qualmikianizmus híve, mindig fanatikus, akár az önfeláldozásig menõen
hisz a tanban, a prófétában az észokokra fütyül (A. 373.) ateista.
|