Tehát ezen
négy tényezõ megértése adja a buddhista
gyakorlat és meditáció alapját. Ha viszont ragaszkodunk a hétköznapi
értékekhez, nem tudjuk elkerülni a szenvedést. Ha továbbra is úgy
gondolkodunk, hogy "Én vagyok a testem", vagy "Ezek a dolgok
az enyémek", akkor az öregség, betegség, halál és a veszteség érzése
rendkívül kellemetlen lesz számunkra. Senki nem kerülheti el a fájdalmat azt mondva, hogy "Ez a megvilágosodás
dolog nekem túl komplikált", mert ha egyszer megszülettünk, meg is
fogunk halni. Az életben nem lehet nagyobb cél, mint megtalálni azokat az
el nem múló értékeket, amelyekkel legyõzhetjük
a szenvedést és a halált. A megvilágosodás jelentõsége
és haszna épp ezért felbecsülhetetlen saját magunk és mindenki más számára.
A buddhizmusnak különbözõ típusai
vannak?
Buddha az emberek három fõ csoportjának adott tanításokat. Azoknak, akik
a szenvedést akarták elkerülni, az ok és okozat összefüggésérõl
tanított. Azok számára, akik másokért akartak minél többet tenni, az együttérzésrõl és a bölcsességrõl
beszélt. Azokkal pedig, akiknek erõs
bizalmuk volt saját és mások buddhatermészetében,
a tudat közvetlen tapasztalatának látásmódját osztotta meg, amit Nagy
Pecsétnek (tibetiül Csagcsen, szanszkritül
Mahamudra) neveznek. Az elsõt
ezek közül a szintek közül Kis Útnak vagy Theravádának
hívják, a másodikat Nagy Útnak vagy Mahajánának,
a harmadikat pedig Gyémánt Útnak vagy Vadzsrajánának.
Mit tud Buddha tanítása nyújtani a nyugati társadalmaknak?
"Hatékony eszközöket,
melyek a tudat közvetlen megtapasztalásához vezetnek" - mondta Lopön Csecsu Rinpocse, aki a tibeti buddhizmus egyik
legtapasztaltabb tanítója volt. Buddha tanítása olyan, mint egy gyémánt,
mely lényegiségében nem változik, mégis a mögötte lévõ
dolgok színeiben ragyog. Így illeszkedett az egyes országok kulturális
hátteréhez anélkül, hogy lényege elveszett volna. A tanításokat elõször 1500 évig Indiában, majd 1000 évig
Tibetben adták tovább. A mai Nyugat jól képzett és önállóan gondolkodó
emberei számára a tiszta látásmód, s módszerei érthetõbbek,
mint valaha.
További infó: http://www.buddhizmusma.hu/
Trinli Táje Dordzse (Lhásza, Tibet, 1983. május 6.) a 17. Karmapa

Tibetben született
1983-ban. Egy ismert Nyingma-láma, Mipham Rinpocse fiaként látta
meg a napvilágot. Kisgyermekként Táje Dordzse többször kijelentette, hogy ő a Karmapa, s az őt vándorként és turistaként meglátogató
tanítványokat is első látásra felismerte. Samar Rinpocse, aki a Karma
kagyü vonal második legmagasabb rangú lámája,
miután tudomást szerzett a gyermekről, az évszázadok óta használt
spirituális módszerekkel azonosította Táje Dorzsét mint hiteles Karmapát.
A 16. Karmapa halálakor pontos leírást adott a
vonaltartó lámáknak arról, hogy hol és milyen körülmények között
találhatják majd meg őt évek múltával.1994-ben, miután Karmapa és családja elhagyta Tibetet, Samar Rinpocse hivatalosan is
felismerte az akkor 11 éves gyermeket mint 17. Gyalva Karmapát. 1994 óta Karmapa Táje Dordzse Indiában él és tanul, képzésében a buddhista
filozófia és a meditáció játssza a fő szerepet. 1998 óta napjaink egyik
legkiválóbb buddhista tudósa, Prof. Szempa Dordzse is tanítói közé tartozik. 1999 novemberében Karmapa elfogadta a tajvani, szingapúri és malájziai buddhista központok meghívását – tízezrekkel
találkozott útja során. 2000 januárjában számos európai országba is
ellátogatott – többek között Németországba, Franciaországba és
Magyarországra is.
További infó: http://www.buddhizmusma.hu/