Várhatóan még hónapokig nem lesz döntés arról, hogy az eredeti konstrukciónak megfelelően EIB-hitelből, vagy a kormány új elképzeléseinek megfelelően uniós forrásokból finanszírozzák-e a négyes metró építését. Az ügyben folyamatos az egyeztetés a kormány, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal és a főváros között.
A metró építéséről szóló szerződést Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter akkori miniszterelnök 2003 decemberében írta alá. Eszerint a főváros és az állam 21-79 százalékos arányban finanszírozná a beruházást. Ezt a 79 százalékos részt – 153 milliárd forintos vállalást – váltaná ki az állam azzal, hogy beemeli a második Nemzeti Fejlesztési Tervbe a 4-es metró építését, azaz uniós pénzből fizetné a beruházás rá eső részét a kormány. Ezt akarja a főváros elkerülni.
„Természetesen nem értünk egyet azzal, hogy uniós forrásból épüljön a 4-es metró. A főváros koalíciós vezetése erről határozott is: továbbra is azt szeretnénk, hogy a kormánnyal kötött szerződésnek megfelelően, EIB-hitelből finanszírozzuk a beruházást. Ez lehetőséget ad arra, hogy megvalósuljanak azok a tervek – az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghosszabbítása például –, amelyek a Podmaniczky Programban és a kormányprogramban is szerepelnek” – mondta a Hírszerzőnek Demszky Gábor.
Kategorikus elutasítás
Itt van némi ellentmondás. Ha ugyanis a kormány az EU-pénzekkel kiváltja a saját részét, akkor a főváros szerint számos beruházásra nem marad pénz. Olyan projektekre, amelyek a Podmaniczky Programban is szerepelnek, s amelyek a kormányprogramnak is a részét képezik. Többek közt erről is szól a főpolgármester és Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által tavasszal aláírt Budapest-szerződés.
"Ha a korlátozott EU-pénzeket a kormány a saját 80 százalékos önrészének kiváltására használja el, az azt jelenti, hogy töredékére csökkenne a közlekedési beruházásokra fordítható pénz. A kormány így nem tudná tartani, amit a kormányprogramban vállalt. Egyébként az EIB-hitel kiváltásával kapcsolatban csak puhatolózó érdeklődés volt a pénzügyminisztérium részéről, amit a városvezetés kategorikusan elutasított. Mivel a főváros nélkül nem lehet szerződést módosítani, a felvetett ötlet nem is vált hivatalos kormányállásponttá” – mondta lapunknak a főpolgármester.
Ugyanakkor még azzá válhat. Úgy tudjuk, a Nemzeti Fejlesztési Hivatalnál folyamatosan egyeztetnek az ügyben, s bár a főváros nélkül a metrószerződést nem lehet módosítani, a végső szó a kormányé. Az már most valószínű, hogy a 4-es metró finanszírozása nem válik majd a főpolgármesteri kampány témájává, mert október előtt nem várható végleges döntés. A főváros az NFH-val értesüléseink szerint egyelőre főjegyzői szinten egyeztetett, nem hivatalosan.
"Jobb, ha letesz róla"
Gulyás László, a DBR Metró (4-es metró) projektigazgatója lapunknak elmondta: ha az állam az uniós forrásokkal kiváltja a saját részét, nem világos, hogy ez hogyan befolyásolja a már megkötött szerződéseket. Az uniós pénzek esetében ugyanis teljesen más a szerződéskötési eljárás. Könnyen lehet tehát, hogy az új helyzet miatt új szerződéseket kellene kötni.
Ikvai-Szabó Imre szerint „ha valakinek azért jutott eszébe ez az ötlet, mert a központi költségvetésben tűzoltásra van szükség, akkor jobb, ha letesz róla”. A főpolgármester-helyettes a Napi Gazdaságnak adott interjújában elmondta: az EU-alapok utófinanszírozással vehetők igénybe, ebben az esetben a pénzt a kormánynak mindenképpen meg kellene előlegezni. „Másrészt ezzel szétrombolnánk a már hónapokra lebontott munkafolyamatokat” – nyilatkozta a napilapnak Ikvai-Szabó.
hirszerzö-Hazánk |