A Fidesz számára elfogadhatatlan a vasúti szárnyvonalak megszüntetése, a jegyek árának emelése és a kedvezmények megnyirbálása - jelentette ki Fónagy János, a szövetség közlekedéspolitikusa.
A Fidesz azt javasolja a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak, hogy a jelenleginél megalapozottabb, átgondoltabb megoldást keressen a vasút helyzetének rendezésére - mondta Fónagy János.
Az Orbán-kormány közlekedési minisztere szerint a kormányzat konkrét célja, hogy idén 5-35 százalékkal emelje a vasúti jegyek árát, illetve hogy radikálisan szűkítse a kedvezmények körét. Csupán négy kedvezmény maradna meg: a diákok és a közalkalmazottak csak otthonuk és iskolájuk, illetve munkahelyük között utazhatnának kedvezménnyel, megmaradna a 62 és 65 év közötti nyugdíjasok 90 százalékos kedvezménye, valamint a 65 év felettiek díjmentessége - tette hozzá Fónagy János.
Mint mondta, a minisztérium az eddigi 28 helyett, már 60 szárnyvonal megszüntetését tervezi, bár ebből az idén csak 15-öt akar végrehajtani. Hozzátette: a szárnyvonalak megszüntetésével autóbuszoknak kell majd szállítaniuk az utasokat, azonban felvetődik a kérdés, hogy erre alkalmas-e a gépjárműpark.
A politikus tájékoztatása szerint a kormány tervei között szerepel az is, hogy az autóbusz-gyorsjáratokon a vasúti intercityn váltandó jegyhez hasonló többletdíjat vezetne be.
A Fidesz ezeket a terveket elfogadhatatlannak tartja - hangsúlyozta Fónagy János, aki szerint szöges ellentétben állnak egymással az Új Magyarország Fejlesztési Tervben a vasútfejlesztésről szóló "zengzetes célok" és az, amit a kormány valójában tesz és tervez.
Fónagy János ugyanakkor rámutatott: amennyiben a kormány rendezni akarná a MÁV és a BKV állam által garantált, 500 milliárdhoz közelítő adósságait, az további másfél-két százalékkal növelné az államadósságot.
Kérdésre válaszolva a szövetség szakpolitikusa megjegyezte: félő, hogy a gazdasági kormányzat a teljesen eladósított nemzeti vasúttársaságot ki akarja árusítani. |