Életrajzok
A Nyugat nagy nemzedékének tagjai közül az ő életműve a legegységesebb. „Az ő költészetét nemcsak utólagosan színezi a tragikus végzet. A fiatal halál beívódott életébe, gondolataiba, rímeibe. A betegség kiemelte őt profán világunkból, megóvta a harcoktól, a tévedésektől.” Ezért tudott megmaradni „tiszta költőnek” és „makulátlan művésznek”.
Élete: Tóth Árpád 1886. április 15-én született Aradon. Apja szobrász volt. Ügyesen festett, rajzolt, reáliskoláját kitűnően végezte Debrecenben, majd 1905-ben beiratkozott a pesti egyetem bölcsész karára, ahol a Négyessy-féle stílusgyakorlatra járt. Az egyetemet nem fejezte be, visszaköltözött Debrecenbe, s újságíró lett. 1911-ben megismerte Lichtmann Annát, akit ’17-ben vett el feleségül, ’20-ban született meg Eszter lányuk. Tóth Árpád már gyermekkorától sokat betegeskedett. Hét, Vasárnapi Újság, Nyugat közölte verseit. Első verseskötete, későn, 1913-ban jelent meg, de nagy elismerés fogadta (Hajnali szerenád). Hatvany Lajos segítette, majd az ő lapjánál dolgozott. Második verseskötete: Lomha pályán (1917). Háború után Az Est munkatársa. Harmadik verseskötete: Öröm elillan (1921-22). Jelentős műfordító, többek között Baudelaire fordítása híres. 1928. november 7-én halt meg tüdővészben, egy debreceni szanatóriumban.
Költészete:
Költészetének alaphangja a bágyadt, tehetetlen lemondás, az állandó szomorúság, s az emberi árvaságba való elmerülés fájdalma. Betegsége, az egyetemi álmokkal való leszámolás, az elszigeteltség és a szegénység váltotta ki lírájából. Versei jórészt személyes érdek ű vallomások, elégiák, lassú ütemű, hosszú sorok melyek egy dúdolgató jelleget adnak költeményeinek. Művészetére az impesszionizmus nyomta rá bélyegét. Verseiben ritkán fordulnak elő szimbólumok, de annál gazdagabbak képekben, hasonlatokban, s különös jelzőkben. Szótára nem nagy, a szókincs egy része sűrűn ismétlődik, főleg a negatív, komorságot kifejező jelzők. Lírája „egységes, töretlen, az első pillanattól kész, az utolsó percig változatlan”, s ez a változatlanság visz költészetébe fárasztó egyhangúságot, monotóniát. Ám később mégis megfigyelhető valamiféle változás: posztumusz kötetében korábbi verseivel ellentétben a gondolatiság elmélyültebb, a forma fegyelmezettebb és zártabb, mértéktartóan bánik a jelzőkkel, rímelése kevésbé keresett, képanyaga természetesebb és egyszerűbb.
Az Elégia egy rekettyebokorhoz c. versét az els ő világháború külső és belső pusztításai között írta meg 1917-ben. Ez a nagy vers a teljes kiábrándulás halálvíziójával, az emberi faj kipusztulása után megvalósuló „hószín szárnyú Béke” reménytelenségével tiltakozik a háborús vérontás ellen. A vers helyzetrögzítéssel indul: „a hegyen, hanyatt a fűben fekvő”, természetbe félig beleolvadó lírai hős figyelme egyelőre a föléje boruló rekettye sárga virágaira irányul. Az elégia logikai-érzelmi menetét az alapmetafora, a hajó-kép megtalálása és továbbfejlesztése teremti meg. Az 1. strófában a csónakos virágú rekettye még nem kép, csak később fokozatosan válik azzá. Az első 3 vsz. a boldog virág-hajók létezését állítja szembe a bús emberrel. A természeti létezés öntudatlan örömét valóságos jelzőpazarlással fejezi ki a költő, s ezt zavarja meg az árva szörny sóhaja. Voltaképp a 4. vsz-ban kezdődik a vízió. „Én is hajó vagyok” – állítja a lírai én, s így azonosítja magát a boldog virág-hajókkal, továbbá az emberi öntudat negatív értékelést is kap. A személyes sors és szenvedés gyötrelmei is a kibontakozott képhez igazodnak: a hajótest összeroppan és a halál felé közeledik. A strófa utolsó két sorában a nem-lét békés és óhajtott állapotként jelenik meg. A továbbiakban a látomás már az egész már az egész emberiséget átfogja, az emberek is „hányódó, törött vagy undok, kapzsi bárkák”, melyek mindegyikére szenvedés és pusztulás vár. A záró rész komor pesszimizmusa az emberiség apokaliptikus pusztulásától reméli csak a Béke vágyott megvalósulását. Az utolsó szakasz már a nyugodt, ember nélküli világ hangnemében zengi a Békét. Tóth Árpád keserű megállapítása, hogy az emberi faj még a természetnek, az ősanyagnak is ártalmára van, ismerős Vörösmarty verseiből is.
A Körúti hajnal az impresszionista költészet egyik mintadarabja. A versben az id ő fiktív, a vershelyzet az utca és a napfelkelte. A költemény a pesti táj ébredésének három mozzanatát ragadja meg: a szürkeséget (1. vsz.), az első fény felragyogásának bűvöletét (2-3. vsz.), majd a nappali élet kijózanító valóságát. Az 1. vsz. minden költői eszköze a közömbös szürkeség, színtelenség képzetét, kísértetiességét ábrázolja, s kísérteties hangulatot kölcsönöz a strófának. „Egyszerre” hirtelen megváltozik az utca képe, a vers hangulata, hősének érzelemvilága. Megjelenik a nagyvárosban a hajnali égbolt első sugárcsóvája. A hajnali fény bűvöletét, fokozza az áhítatos csend is. A színek ragyogni kezdenek a napsütésben, s zenei motívumokkal olvadnak össze, ám ez csak egy pillanatig tart. Kellemetlen, bántó hangok szüntetik meg az áhítatos csendet, nappal lett, s újra fájni kezd az élet. A vers utolsó motívumában a Nap titkon „megcsókolja” egy munkáslány kezét, s ezzel a költő együttérzését fejezi ki a szegényekkel. Az Esti sugárkoszorú a hitvesi költészet egyik legszebb darabja a magyar irodalomban. A vers egy alkonyati futó pillanat impresszionista megragadásával indul: a fény lassú eltűnésével a dolgok halvánnyá válnak, majd ijesztővé és komorrá. S ekkor a kezdeti látvány látomássá alakul át. Az 1. vsz. rajongó ámulása, a 2. strófán tovább mélyül: a csend és az illat átlényegül, és mennyei fényben ragyognak, majd előtör a vallomás: „És jó volt élni, mint ahogy soha”. Ez a boldogság önkéntelen megragadása, s aki ezt a boldogságot adta, az nem földi lény, hanem maga az Isten. A szerelem valami léten túli létbe váltott át. Az „egyszerre csak meg fogod a kezem” sornál” a földöntúli rajongás kiegészül a legszebb földi érzéssel, a szerelemmel, S a verset is végül a leghétköznapibb, ám itt a legünnepélyesebb vallomás zárja: „mennyire szeretlek!”.
A Lélekt ől lélekig c. 1923-as verse búsongó elégia, melyben egyetlen kép bontakozik ki. Itt a színképelemzéstől jut el a csillagokkal való rokonság gondolatáig, s azok magányáig. Fényük, az „égi üzenet” az űr végtelenjén jut el az egyes emberekig, s a létezés szomorúságát zokogja el. A legfontosabb mondanivaló az utolsó két vsz-ban van, ezek szerint: az egyes emberek között is „roppant, jeges űr lakik”. A verssorok rövidek, a panaszt, az elmélyültebb filozofikus tartalmát félrímes, négysoros vsz-ok követik.
Tóth Árpádnál megfigyelhet ő egy sajátos versszerkesztés, a Tóth Árpád-vers. Ebben keveri az alexandrint, ami 12 szótagos, 6. után sormetszettel, a nibelungi sorral, ahol a sormetszet szünettel jár együtt.
(U – | U – | U – | – || U – | U – | U – | –)
Tóth Árpád rövid életét szinte végig betegségben töltötte, rengeteget járt szanatóriumokba, s élete során kevés öröm érte: csupán csak felesége szeretete és kislánya tartotta benne az életer őt, kedvet és okot adott némi optimizmusra. Ám a háború és súlyosbodó betegsége is csak az ilyen szomorú hangvételű versek írására ösztönözte. |