Föoldal
Toth Árpád Nyomtatás E-mail
Írta: Hun   
2006. August 09.
Életrajzok

A Nyugat nagy nemzedékének tagjai közül az ő életműve a legegységesebb. „Az ő költészetét nemcsak utólagosan színezi a tragikus végzet. A fiatal halál beívódott életébe, gondolataiba, rímeibe. A betegség kiemelte őt profán világunkból, megóvta a harcoktól, a tévedésektől.” Ezért tudott megmaradni „tiszta költőnek” és „makulátlan művésznek”.

Élete:

Tóth Árpád 1886. április 15-én született Aradon. Apja szobrász volt. Ügyesen festett, rajzolt, reáliskoláját kitűnően végezte Debrecenben, majd 1905-ben beiratkozott a pesti egyetem bölcsész karára, ahol a Négyessy-féle stílusgyakorlatra járt. Az egyetemet nem fejezte be, visszaköltözött Debrecenbe, s újságíró lett. 1911-ben megismerte Lichtmann Annát, akit ’17-ben vett el feleségül, ’20-ban született meg Eszter lányuk. Tóth Árpád már gyermekkorától sokat betegeskedett. Hét, Vasárnapi Újság, Nyugat közölte verseit. Első verseskötete, későn, 1913-ban jelent meg, de nagy elismerés fogadta (Hajnali szerenád). Hatvany Lajos segítette, majd az ő lapjánál dolgozott. Második verseskötete: Lomha pályán (1917). Háború után Az Est munkatársa. Harmadik verseskötete: Öröm elillan (1921-22). Jelentős műfordító, többek között Baudelaire fordítása híres. 1928. november 7-én halt meg tüdővészben, egy debreceni szanatóriumban.

Költészete:

Költészetének alaphangja a bágyadt, tehetetlen lemondás, az állandó szomorúság, s az emberi árvaságba való elmerülés fájdalma. Betegsége, az egyetemi álmokkal való leszámolás, az elszigeteltség és a szegénység váltotta ki lírájából. Versei jórészt személyes érdekű vallomások, elégiák, lassú ütemű, hosszú sorok melyek egy dúdolgató jelleget adnak költeményeinek. Művészetére az impesszionizmus nyomta rá bélyegét. Verseiben ritkán fordulnak elő szimbólumok, de annál gazdagabbak képekben, hasonlatokban, s különös jelzőkben. Szótára nem nagy, a szókincs egy része sűrűn ismétlődik, főleg a negatív, komorságot kifejező jelzők. Lírája „egységes, töretlen, az első pillanattól kész, az utolsó percig változatlan”, s ez a változatlanság visz költészetébe fárasztó egyhangúságot, monotóniát. Ám később mégis megfigyelhető valamiféle változás: posztumusz kötetében korábbi verseivel ellentétben a gondolatiság elmélyültebb, a forma fegyelmezettebb és zártabb, mértéktartóan bánik a jelzőkkel, rímelése kevésbé keresett, képanyaga természetesebb és egyszerűbb.

Az Elégia egy rekettyebokorhoz c. versét az első világháború külső és belső pusztításai között írta meg 1917-ben. Ez a nagy vers a teljes kiábrándulás halálvíziójával, az emberi faj kipusztulása után megvalósuló „hószín szárnyú Béke” reménytelenségével tiltakozik a háborús vérontás ellen. A vers helyzetrögzítéssel indul: „a hegyen, hanyatt a fűben fekvő”, természetbe félig beleolvadó lírai hős figyelme egyelőre a föléje boruló rekettye sárga virágaira irányul. Az elégia logikai-érzelmi menetét az alapmetafora, a hajó-kép megtalálása és továbbfejlesztése teremti meg. Az 1. strófában a csónakos virágú rekettye még nem kép, csak később fokozatosan válik azzá. Az első 3 vsz. a boldog virág-hajók létezését állítja szembe a bús emberrel. A természeti létezés öntudatlan örömét valóságos jelzőpazarlással fejezi ki a költő, s ezt zavarja meg az árva szörny sóhaja. Voltaképp a 4. vsz-ban kezdődik a vízió. „Én is hajó vagyok” – állítja a lírai én, s így azonosítja magát a boldog virág-hajókkal, továbbá az emberi öntudat negatív értékelést is kap. A személyes sors és szenvedés gyötrelmei is a kibontakozott képhez igazodnak: a hajótest összeroppan és a halál felé közeledik. A strófa utolsó két sorában a nem-lét békés és óhajtott állapotként jelenik meg. A továbbiakban a látomás már az egész már az egész emberiséget átfogja, az emberek is „hányódó, törött vagy undok, kapzsi bárkák”, melyek mindegyikére szenvedés és pusztulás vár. A záró rész komor pesszimizmusa az emberiség apokaliptikus pusztulásától reméli csak a Béke vágyott megvalósulását. Az utolsó szakasz már a nyugodt, ember nélküli világ hangnemében zengi a Békét. Tóth Árpád keserű megállapítása, hogy az emberi faj még a természetnek, az ősanyagnak is ártalmára van, ismerős Vörösmarty verseiből is.

A Körúti hajnal az impresszionista költészet egyik mintadarabja. A versben az idő fiktív, a vershelyzet az utca és a napfelkelte. A költemény a pesti táj ébredésének három mozzanatát ragadja meg: a szürkeséget (1. vsz.), az első fény felragyogásának bűvöletét (2-3. vsz.), majd a nappali élet kijózanító valóságát. Az 1. vsz. minden költői eszköze a közömbös szürkeség, színtelenség képzetét, kísértetiességét ábrázolja, s kísérteties hangulatot kölcsönöz a strófának. „Egyszerre” hirtelen megváltozik az utca képe, a vers hangulata, hősének érzelemvilága. Megjelenik a nagyvárosban a hajnali égbolt első sugárcsóvája. A hajnali fény bűvöletét, fokozza az áhítatos csend is. A színek ragyogni kezdenek a napsütésben, s zenei motívumokkal olvadnak össze, ám ez csak egy pillanatig tart. Kellemetlen, bántó hangok szüntetik meg az áhítatos csendet, nappal lett, s újra fájni kezd az élet. A vers utolsó motívumában a Nap titkon „megcsókolja” egy munkáslány kezét, s ezzel a költő együttérzését fejezi ki a szegényekkel.

Az Esti sugárkoszorú a hitvesi költészet egyik legszebb darabja a magyar irodalomban. A vers egy alkonyati futó pillanat impresszionista megragadásával indul: a fény lassú eltűnésével a dolgok halvánnyá válnak, majd ijesztővé és komorrá. S ekkor a kezdeti látvány látomássá alakul át. Az 1. vsz. rajongó ámulása, a 2. strófán tovább mélyül: a csend és az illat átlényegül, és mennyei fényben ragyognak, majd előtör a vallomás: „És jó volt élni, mint ahogy soha”. Ez a boldogság önkéntelen megragadása, s aki ezt a boldogságot adta, az nem földi lény, hanem maga az Isten. A szerelem valami léten túli létbe váltott át. Az „egyszerre csak meg fogod a kezem” sornál” a földöntúli rajongás kiegészül a legszebb földi érzéssel, a szerelemmel, S a verset is végül a leghétköznapibb, ám itt a legünnepélyesebb vallomás zárja: „mennyire szeretlek!”.

A Lélektől lélekig c. 1923-as verse búsongó elégia, melyben egyetlen kép bontakozik ki. Itt a színképelemzéstől jut el a csillagokkal való rokonság gondolatáig, s azok magányáig. Fényük, az „égi üzenet” az űr végtelenjén jut el az egyes emberekig, s a létezés szomorúságát zokogja el. A legfontosabb mondanivaló az utolsó két vsz-ban van, ezek szerint: az egyes emberek között is „roppant, jeges űr lakik”. A verssorok rövidek, a panaszt, az elmélyültebb filozofikus tartalmát félrímes, négysoros vsz-ok követik.

Tóth Árpádnál megfigyelhető egy sajátos versszerkesztés, a Tóth Árpád-vers. Ebben keveri az alexandrint, ami 12 szótagos, 6. után sormetszettel, a nibelungi sorral, ahol a sormetszet szünettel jár együtt.

(U – | U – | U – | – || U – | U – | U – | –)

Tóth Árpád rövid életét szinte végig betegségben töltötte, rengeteget járt szanatóriumokba, s élete során kevés öröm érte: csupán csak felesége szeretete és kislánya tartotta benne az életerőt, kedvet és okot adott némi optimizmusra. Ám a háború és súlyosbodó betegsége is csak az ilyen szomorú hangvételű versek írására ösztönözte.

 
< Előző   Következő >


Ha a reklámokra kattintasz támogatsz minket 3 ft-al!!Nagyon Köszönjük!!
Erdélyi Oldalak My Topsites List Erdélyi Top 10 - web statisztika, látogatottság mérés | relatio.ro Hungarian Web Linkek. Korlátlanul küldhetsz linket, ajánlhatsz kategóriát. Magyar Honlap Linkek szavazok


A honlap szerkeszöi semilyen felelösséget nem vállalnak az oldal tartalmáért!A letöltött tartalmakat 24 orán bellül le kell törölnöd mert jog sértést követsz el!A honlap szerkesztöi nem vonhatoak felelösségre!