Föoldal
Zrinyi Miklós Nyomtatás E-mail
Írta: Hun   
2006. August 09.
Életrajz A magyar barokk kiemelkedő alakja, nemzeti irodalmunk egyik büszkesége Zrínyi Miklós. Politikus és hadvezér volt, a literatúrával csak mellékesen, a törökkel való csaták szünetében foglalkozott. „Az én professióm avagy mesterségem nem az poesis, hanem nagyobb és jobb országunk szolgálatjára annál: az kit írtam, semmi jutalmat nem várok érette” – írja összes költői művei kiadásának előszavában. Hadvezéri sikereire, török elleni harcaira volt elsősorban büszke, hírnevét mégis írói művészete örökítette meg igazán.

Élete:

Családja dalmát eredet
ű nemesi család, amely horvátországi birtokait Nagy Lajos királytól kapta, s híressé a költő dédapjának, a szigetvári hősnek tetteiért vált. A család a XVII. század elején rekatolizált, udvarhű politikát folytat, s mikor 1626-ban a családfő, György meghal, fiainak gyámja II. Ferdinánd és a magyarországi katolikus egyház feje, Pázmány Péter lesz. A Zrínyi-árvákat, Miklóst és Pétert Grazban, Bécsben és Nagyszombaton nevelik, szigorú katolikus szellemben, de mint a család rangja követeli: a legmagasabb szinten. Miklós tizenhat esztendős korában itáliai utat tesz, valószínűleg Velencében veti meg későbbi híres könyvtára alapjait; majd 1637-ben átveszi birtokai igazgatását. Ettől fogva szakadatlanul részt vesz a török elleni harcokban, de részt kell vennie a harmincéves háborúban is I. Rákóczi György ellen. Ekkor kezd világossá válni előtte, hogy a testvérháború idegen érdekeknek kedvez, hazájának az összefogás, a török elleni hadviselés állna érdekében. 1646-ban tábornoki rangot nyer, majd egy év múlva horvát bán lesz, s ennek révén mind katonai, mind államigazgatási áttekintése megnő. Tapasztalatai rendre azt igazolják, hogy az udvar nem buzgólkodik a török hatalmának a megtörésén, az ország újraegyesítésén, de ha egyszer mégis erre kényszerülne, a nemzeti királyág helyett a német befolyás érvényesítésére törekednénk. Az erős nemzeti királyság érdekében igyekszik megszerezni a nádori megbízatást, majd amikor ehhez nem nyeri el az udvar jóváhagyását, az erdélyi fejedelmet támogatja és saját várat (Új-Zerinvár) építtet. 1663-ban a török birodalom nyugati hadjáratba fog, célja Bécs elfoglalása. Érsekújvárt be is veszi, mire a megszeppent bécsi udvar Zrínyi Miklóst, horvát bánt a magyarországi hadak fővezérévé nevezi ki. 1664 elején a Dunántúl déli részeit felszabadítja, a téli hadjárat sikerét azonban már csak alacsonyabb beosztásban ünnepelheti: az udvar sürgősen leváltatja, és az elért sikereket nem tudják az idegen tábornokok kamatoztatni. Sőt Zrínyi birtokait is feldúlja a Montecuccoli tábornok közönye folytán erőre kapó török. A hadjárat végén, 1664 őszén olyan silány békét köt Vasváron a bécsi udvar, hogy az addig még Habsburg-hű magyar főurak is szervezkedni kezdenek. 1664. november 18-án egy Csáktornya környéki vadászaton a bán halálos balesetet szenved. Már a kortársai is úgy vélték, hogy nem volt véletlen műve. A cui prodest elve alapján vélték, hogy a bécsi udvarnak erősen érdekében állhatott Zrínyi Miklós elveszejtése.

Költészete:

Az államférfi és hadvezér életművének máig hatalmas részét jelenti írói termése. Valószínű, hogy már 1640 körül verselni kezdett, elsősorban klasszikus és kortárs - főként olasz - mintákat követve. Epigrammákat, rövidebb elbeszélő költeményeket írt. 1645-46 telén azonban hosszabb mű alkotására vállalkozott: dédapjának, a szigetvári Zrínyi Miklósnak a hősi halálát örökítette meg hőskölteményben A szigeti veszedelem címen. Az eposz 15 énekben, rímes tizenkettesekben mondja el a hős előd helytállásának történetét, méghozzá úgy, hogy az esemény messze meghaladja a családi történetet, sőt a magyar história kereteit is. A kereszténység történelmének fontos eseményévé válik: a végveszéllyel fenyegető pogány török támadása megtörik a maroknyi védő helytállásán, a szultán is meghal, Isten a szigetiek halálát áldozatként fogadja el, s megkegyelmez a veszendőnek tartott magyarságnak. Rövidebb verseit és eposzát 1651-ben, Bécsben adatta ki közös kötetben Adriai tengernek Syrenaia címen.

Prózaművei:

1646: Tábori kis trakta című műve egy tervbe vett nagyobb katonai kézikönyv része, mely a hadsereg szolgálati szabályzatáról, szervezéséről, létszámáról, ellátásáról szól. (Zrínyi találta ki a hadtápot, ő szervezte meg, hogy minden csapatot kövessen a tábori konyha.)

1650-53: Vitézi hadnagy című munkája több száz rövidebb-hosszabb elmélkedés gyűjteménye, ezekben az ideális hadvezér személyéről, illetve a hadvezetés különböző kérdéseiről töpreng. Az erkölcsi alapok: tanult legyen, erkölcsös legyen, fegyelmezett legyen.

1656-57: Mátyás király életéről való elmélkedések. Itt a nemzetközi uralkodó típusát mutatja be. Mátyás volt számára a példakép. 1660-61: Az török áfium ellen való orvosság című röpiratát 1705-ben ki is nyomtatták. Zrínyi sejtette, hogy a Török Birodalom újabb hadjáratra készül Magyarország ellen. A mű alapgondolata: olyan hadsereget kell szervezni, amely saját erőből űzi ki a törököt. Van egy magyar szállóigévé vált mondata: „ne bántsd a magyart”.

Az eposz és az eposznak nevezett műfajok

Olyan költői, nagyobb elbeszélő költemény, amely egy eszményinek tekintett múltban élt és rendkívüli képességekkel megáldott hősök vagy félistenek emberi mértéket meghaladó tetteit örökíti meg. A benne ábrázolt események az egész közösség a nemzet, vagy éppen emberiség sorsát eldöntő jelentőségűek.

Eposzi kellékek

1. múzsa, az istenek segítségül hívása. Invokáció (fohász)

2. téma megjelölése. Propozíció

3. Seregszemle. Enumeráció

4. In medias res

5. epikus hasonlat

6. eposzi jelző

7. isteni beavatkozás

8. ismétlések

9. díszít
ő jelzők

A XIII-XVI. században a polgárság harcot indított a gazdasági és társadalmi hatalomban való részvétért a feudalizmus ellen, ám a társadalom uralkodó osztályává mégsem válhatott, mert a gazdasági feltételek és a politikai lehetőségek ezt nem tették lehetővé. A XVI. sz. végétől Európában új gazdasági, társadalmi és ideológiai folyamatok bontakoztak ki: újra megszilárdult a feudalizmus, létrejöttek az abszolút monarchiák. A katolikus egyház hatalmát féltve a reformáció tanaitól támadásba lendült: ellenreformáció, és ezt a harcot a jezsuiták - a Jézus társaság tagjai - irányították. A katolikus egyház legfőbb támasza a fejedelmek és a főurak, akikkel szemben szövetkeznek, hogy térjenek vissza a katolikus hitre ezzel példát mutatva. „Azé a föld, akié a vallás.” Az egyház létrehozza az újkatolicizmust a hívek visszaszerzésére. A templomokat fényűzően díszítik, hogy a híveket lenyűgözzék.

A barokk (1600-1750) hatás az irodalomban, mindenekelőtt a művek stílusán és szerkezetén figyelhető meg. A barokk költészet kedvelte a virtuóz rímtechnikát, a meglepő ellentétektől feszülő hasonlatokat. Különösen kedvelte a bonyolult összetételű mondatokat, szavak felhalmozását, ez főképp a barokk eposzban érvényesült. Legnagyobbjai: a spanyol Cervantes: Don Quijote, az olasz Tasso: A megszabadított Jeruzsálem, az angol Milton: Az elveszett paradicsom, a magyar Pázmány Péter és Zrínyi Miklós. A reneszánszot a magyar irodalomban jó másfél évszázados barokk korszak követi.

A Szigeti Veszedelem (1645-46)

Ez volt az els
ő eposz a magyar irodalomban. 15 énekből áll. Tasso művének alapjaira készült. Azt a célt tűzi ki, hogy olyan példát állítson elő a török ellen harcoló magyar elé, mint amilyet dédapja állított. A barokk jelleg benne a monumentális kompozíción túl, a valóságos és realisztikusan ábrázolt eseményeknek a misztikus, vallásos szféra emelése.

A Szigeti veszedelem nyelve régies, versformája négyes rímű tizenkettes. A költő a bokorrímet alkalmazta (AAAA). Barokk stílus: jelzőgazdag, aprólékos. A művet a nyitó és a zárókép mintegy keretbe zárja: mindkét részében Istenhez fordul a költő. Az eposz középpontjában egy keresztény motívum, az átlagon felüli ember áll. A költő tervszerű szerkesztőmunkája az eposz egészében megfigyelhető. Pl. abban, hogy az eposz expozíciója igen hosszú. Ez nagyon fontos, mert a török hatalmas sereggel indul Szigetvár ellen, s a maroknyi védőseregnek esélye sem lenne a török hadak ellen, ha az erők némileg ki nem egyenlítődnének. Az első hat ének során ez meg is valósul: állandó vereségek érik a török sereget. A két eposzi seregszemle egymástól távol esik. Bár mindkét sereg kitűnő katonákból áll, különbségük kifejezi, hogy itt a nyers erő áll szemben a mindent vállaló hősiességgel. A mű alaphelyzetét a következőképpen lehetne összefoglalni: a magyarság bűnei miatt Isten a törököt küldi az ország elpusztítására. A török sereg Szigetvárt ostromolja, ahol olyan védősereggel találja magát szemben, mely mentes a magyarság bűneitől, sőt egyenesen annak ellentéte: a szigeti védőkben a legkiválóbb erények testesülnek meg. A töröknek ilyen védők ellen nincs hatalma, ezért itt következik be a háború nagy fordulata: a török ugyan formálisan győzelmet arat, Szigetvár elesik, hiszen egész Magyarország még nem „tért meg", de a török tábor szétzüllik, vezére meghal, így megszűnik az a szerepe, hogy a magyarság büntető ostora legyen. Az eposz fő cselekménye az ostrom. Tudomásunk szerint 10 ostrom folyt le Szigetvár ellen, de Zrínyi a művészi tömörítés jegyében egyetlen hatalmas ostromot ír le. Ugyanilyen költői túlzással élt a költő dédapja ill. a szultán alakját illetően. Zrínyi a mű során szinte félistenné növi ki magát, s Szulimán vele párhuzamosan egyre embertelenebbé válik. Egy kitűnő hadvezér indult Szigetvár ellen, s végül egy embertelen zsarnok esett el a szigetvári hős kardjától. Ugyanis a költő - bár pontosan értesült Szulimán halálának tényleges körülményeiről - mégis dédapjának tulajdonítja a szultán megölését.

A mű során Zrínyi azonosul dédapjával, s értékei legfőbb hordozójává válik. Szigetvárt pedig egy eljövendő és megvalósítandó társadalmi rendszer eszményévé teszi, ahol a lovagias, de kissé naiv eszményt Zrínyi és Deli vid képviseli (a török oldalon Deliman és Demirhám). A műben egyébként a jellemábrázolást nem nevezhetjük sokoldalúnak: vagy jó valaki, vagy rossz, nem szerepelnek összetett jellemek.

Az eposzban továbbá lényeges az epizódok szerepe. Ezek teszik teljessé a történetet, mert megismertetnek bennünket a szereplők életével ill. előéletével. Ilyen, pl. Delimán és Cumilla tragikus szerelmi epizódja, vagy a Borbála-epizód.

Szerkezeti szükséglet a véletlen szerepeltetése, mikor a törökök elfogják a postagalambot. Ez a mozzanat az egész művön végigvonuló végzetszerűség lezárása: a lényegében győztes magyar tábornak meg kell semmisülnie. Megjelenik az a végvári hiedelem, miszerint az elesett vitézek lelkét angyalok viszik az égbe: „és minden angyal visz magával egy lelket, Isten eleiben így viszik ezeket..."

Az eposz utolsó szakasza öt soros, egy sorral több tehát a többi szakasznál. Benne a költő a lehulló vért aláírássá minősíti, s ráadásként odafüggesztett ötödik sor a dédunokát, a költőt is belefoglalja ebbe a vérrel megpecsételt szerződésbe az eposz utolsó, 1566. szakasza végén.

A Szigeti veszedelem a korabeli magyar valóságban gyökerező zseniális művészi alkotás. A maga korában szinte visszhangtalan maradt, a XVIII. század fedezi majd föl igazából.

Szerkezet: 15 ének, 3 nagy egység. Keretét a keresztény mitológia adja

I. rész: 1-6. ének

A szerkesztés egyik érdekes megoldása, hogy a főcselekmény, a vár ostroma, csak a VII. énekben kezdődik. A terjedelmes bevezetőnek fontos szerepe van. Megismerjük Mo. korabeli állapotát, a magyarság bűneit, a megbocsátás feltételeit. Felvonul a hatalmas török sereg, Zrínyi a feszület előtt imádkozik. Már itt megtudjuk, hogy mártírhalál vár rá. De ez nem bukás lesz, hanem jutalom. A hős kapitány maga kéri a vértanúságot, halála megdicsőülés. A hosszú bevezető arra szolgál, hogy hihetővé tegye: nem lehetetlen legyőzni a hatalmas támadó sereget. Bár a kisszámú védősereg fokozatosan elvérzik, az eposz mégis a törökök vereségsorozatát és a magyarok szakadatlan győzelmeit mutatja be. A kisszámú magyar sereg céltudatos, a hatalmas török sereg szervezetlen.

II. rész: 7-13. ének

A vár ostromát mutatja be a 7. ének. A főhad megérkezik a vár alá. Párviadalok zajlanak. A szerkezet két szempontból érdemel figyelmet: az egyik a tömörítés (a forrásokból ismert 10 ostrom helyett egyetlen hatalmas ostromot ír le a 10. énekben), a másik a változatosság. A 10. éneket Juranics és Radivoj hősi, de tragikus kimenetelű története előzi meg. A török sereg széthullását, a lázadást bemutató 11. ének után Delimán és Cumilla szerelmi epizódja következik. Majd a pogány érzéki szerelem ellenpárjaként Deli Vid és Borbála története, a hitvesi szerelem szép példája. Fontos szerepük van a végzetszerűséget érzékeltető véletleneknek is, pl. a postagalamb elfogása. A szultán, aki fontolgatta az ostrom feladását, az elfogott segélykérő levélből értesül a vár súlyos helyzetéről, és felkészül a végső támadásra (várostrom).

III. rész: 14-15. ének

A végkifejletet megrajzoló két utolsó ének a barokk festészetre jellemző fény-árnyék technikája szerint épül fel: Alderán, a sötétség ura az egész alvilágot mozgósítja Zrínyiék elpusztítására, de már nincs hatalma fölöttük. A fény fiai, Gábriel arkangyal vezetésével visszaűzik a pokolbeli szellemeket, a hősöket pedig felviszik a mennybe, akik így fizikai megsemmisülésük ellenére diadalmaskodtak. A vár elfoglalása ellenére lelkesítő befejezést kell adnia műnek. Isten már a magyarokat szereti, őket segíti. Zrínyi beszéde, kirohanása, halála.

Barokk vonások a műben:

1. Nyelvi, stiláris gazdagság

2. Monumentalitás, mely a m
űfajválasztás tekintetében is megfigyelhető. Az eposz nagy terjedelmű, rengeteg szereplőt és nagyszabású hősöket vonultat fel. Lényeges, hogy a költő a várvédelmet nemcsak a török-magyar, hanem a török s az egész keresztény Európa világméretű eseményeként ábrázolta. Hosszú, tekervényes körmondatai, részletező hasonlatai is a barokk monumentalitást bizonyítják. Csataleírásban is a méretek felnagyítását alkalmazza (török sereg félelmetes ereje, nagysága, a magyarok erkölcsi fölénye stb.) 3. Mivel a barokk az ellenreformáció stílusa, a vallásos érzület is kimutatható a Szigeti veszedelemben. Az initiatio Christi, Krisztus megváltásának jelenetét ismétli meg. Zrínyit, a nemzeti hőst, Krisztus katonájaként mutatja be, vele imádkozás közben találkozunk a 2. Énekben. A költő csodás elemeket előszeretettel alkalmaz, pl.: A mű végén az angyali légió elűzi a pokolbeli lelkeket és a hősök lelkét a mennybe szállítja.

4. Politikai szándéka: mozgósítás a török ellen. Zrínyi e művében fogalmazza meg felismerését, hogy a magyarság nem számíthat segítségre, saját erejéből, nemzeti összefogással képes megszabadulni a török seregektől.

5. Szándékos illúziókeltés jellemzi, a csodás elemeket hihetővé teszi, valószerűvé váltja: a vereséget győzelemként mutatja be (paradoxon elem): a védősereget győztesként tünteti fel a várat elfoglaló ellenséggel szemben, de a történelmet nem hamisítja meg.

6. Festői látásmódjával nemcsak az illúziókeltést, hanem a monumentalitást is szolgálja. Pl. a szultán külső jellemzése: fantáziát tágító, érzelmeket fakasztó képekkel jellemez s a tényanyagok reális adagolásával szoktatja hozzá a valószerűtlen elfogadásához.

7. Különböző műfaji elemeket kever:

Lírai: elmélkedések, dalszerű betét, pl.: Szkender bég és Rézmán kávézik, s közben egy fiú lantozik.

Epikai: leíró jellegű részletek, elbeszélések, seregjellemzések.

Drámai: párbeszédes jelenetek, dialógusok, konfliktushelyzetek pld. Deli Vid és Delimán párbajának során

Szónoklat: kulcshelyzetekben alkalmazza, így a retorikus hangnemet jeleníti meg, pl. Zrínyi buzdító beszéde.

8. Mivel a barokk nem az értelemre, hanem az érzelemre akar hatni, festői képeket, túldíszített jelzőket használ (basa jellemzése). Sokoldalúan hangulatteremtő, hangulatfestő kifejezésekkel jellemzi hőseit, érzéki hatású metaforákat, pompázó jelzőket és bizarr akusztikájú verselési formákat alkalmaz (basa külső és belső jellemzése).

9. Ellentétek, kontrasztok és párhuzamok fedezhetők fel a jellemzésekben: a török tábor megosztottsága, egymást pusztító ellenségeskedése ellentétben áll a magyarok egységével, önfeláldozó hitvesi szeretetével. A pokol-menny ellentéte a mű elején és végén.

10. Tudatos szerkesztettsége, a számmisztika jellemzi. Zrínyi tudatosságára vall, hogy az eposz 15 éneke összesen 1566 strófából áll: utalás a szigetvári ostrom évére.

 

„Ne bántsd a magyart…”

A nagy eposz után „pennáját” már csak prózai politikai értekezések, röpiratok írására használta. Ezek közül az utolsó és a legkitűnőbb az a röpirat, melynek teljes „címe”: Ne bántsd a magyart. A török áfium ellen való orvosság. 1660-ban írta. Ez a szenvedélyes hangú vitairat kétségbe ejt, és reményt nyújt, szégyenkezik és büszkém öntudatos: felkiált, kérdez, bizonyít, felel és tagad, párbeszédet rögtönöz, s közben ellenállhatatlan érveléssel juttatja el az olvasót az állandó hadsereg felállításának gondolatához. Egy „példával”, példabeszéddel kezdi röpiratát, hogy meggyőző legyen a kétségbeesés rémülete: Cresus király néma fia apja halálos veszedelme láttán így kiált fel: „Ne bántsd a királyt! A második bekezdés a tunyákat, a tespedőket, a veszélyről nem tudni akarókat kilendíteni nemzetvesztő nyugalmukból, közömbösségükből. Az utolsó mondat a nemzeti büszkeség pillanatnyi felvillanásával az önfeláldozó harc szükségességének nemes céljaira utal. A következő szemelvény szinte drámai párbeszéd, egy elképzelt ellenféllel való vita. Az indulat hevében rokon értelmű, főleg egymás mellé rendelt mondatokat halmoz

A „Mikor meghalunk…” kezdetű részlet lesújtó, kiábrándító képet fest a korabeli magyar hadviselésről.

A sötét korkép valóban ijesztő: kóborló gonosztevőkből áll össze az alkalmi hadsereg. Jellemző azonban Zrínyinek hangnemeket állandóan változtató érvelésére, hogy néhány sorral lejjebb már a feltétlen reménykedés hangján folytatja: „Csak jobbítsuk meg magunkat, szabjunk más rendet dolgainknak, tegyük régi helyére és méltóságára militarem disciplinam (katonai fegyelmünket): egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók, és ha kevesen vagyunk is, nem oly kevesen azért, hogy a török ebekkel meg ne bánassuk, hogy ily semminek tartott minket.”

„Zrínyi prózája úgy barokk, úgy egyensúlyozza a szót a mondatok labirintusában, hogy a bonyolultság sohasem értelmet zavaró, hogy a díszesség sohasem cifra.” Zrínyi figyelmeztetéseit, tanácsait senki sem fogadta meg, nagyra tör
ő terveinek pedig váratlan halála vetett véget.

 

 
Következő >


Ha a reklámokra kattintasz támogatsz minket 3 ft-al!!Nagyon Köszönjük!!
Erdélyi Oldalak My Topsites List Erdélyi Top 10 - web statisztika, látogatottság mérés | relatio.ro Hungarian Web Linkek. Korlátlanul küldhetsz linket, ajánlhatsz kategóriát. Magyar Honlap Linkek szavazok


A honlap szerkeszöi semilyen felelösséget nem vállalnak az oldal tartalmáért!A letöltött tartalmakat 24 orán bellül le kell törölnöd mert jog sértést követsz el!A honlap szerkesztöi nem vonhatoak felelösségre!