Az 1960-as évek elejétol a MÁV-nál nagyobb ütemben folytatódott a vonalvillamosítás, ami szükségessé tette a megfelelő darabszámú és teljesítményu villamosmozdonyok beszerzését. Az igényeket rövid idoő alatt csakis a külföldi licenszen alapuló gyártással lehetett kielégíteni. A MÁV 1963-tól megkezdte a többcélú, vagyis a személyszállító- és a tehervonatok továbbítására egyaránt alkalmas V43 sorozatú sziliciumegyenirányítós mozdonyok beszerzését. Az első hét mozdonyt a lincenszt adó, az "50 periódusú vasút-villamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség", a többit a Ganz Villamossági Muvek és a Ganz-MÁVAG gyártotta. A felső vezeték árama a fotranszformátor két különálló szekunder tekercsein, két foüzemi egyenirányítón keresztül jut a két hullámos egyenáramú vontatómotorhoz. A mozdony szerkezeti jellegzetessége: a két forgóvázban csak egy-egy vontatómotor van, amely mindkét kerékpárt hajtja vele összeépített fogaskerék-hajtómuvel, csőkardántengelyek közvetítésével. A mozdonyból, amely a MÁV jól bevált villamosmozdony alaptípusa lett 1963-1982 között összesen 379 db készült.
Szöveg:mozdonyok.fw.hu
Átdolgozta: BDV-015 |