|
|
A longboardozást eredetileg hullámszörfösök találták fel, amikor utcára akartak kitalálni a szörfözéshez hasonló elfoglaltságot. Egyébként még a mai szörfdeszkák között is találhatunk hosszú, longboardnak nevezett deszkákat, melyek akár a 3 méter hosszúak is lehetnek.
Ahogy növekszik az utcai longboardozás népszerusége a világon, úgy kerül egyre több deszka a piacra. Sok ember megvenné az elso longboardját, de nem tudják, hogyan fogjanak neki. Segítségképpen találsz itt néhány általános kérdést és választ, ami hasznos lehet az induláskor. |
|
|
Mi a különbség a longboard és a sima gördeszka között? |
|
Ez a leggyakoribb kérdés, amit eloször feltesznek. A legtöbb ember tisztában van a normál gördeszka formájával és méretével, melyek általában 75-78 centi hosszúak és 19 centi szélesek. Ezeket a gördeszkákat leginkább trükközésre használják utcán és skateparkban, kemény kerekekkel és keskeny felfüggokkel szerelik oket. Ugyan sok ember használja közlekedésre is, de nem épp a legkényelmesebb eszköz erre. |
|
|
|
A longboardokat sokkal több méretben gyártják, a 60 centis „minitol” kezdve a 110-120 centis „Super Cruiser-ig”, de a hoskorban még két méteres longboardokkal is lehetett találkozni. Általánosságban elmondható, hogy a normál gördeszkákkal ellentétben a longboardokat gyorsabb haladásra és nagyobb távolságok megtételére tervezik. Tipikus használatuk a sík terepen gurulás (flatland cruising), a downhillezés, szlalom vagy csak egyszeru közlekedés a városban. Felfüggesztésük szélesebb, kerekeik puhábbak a normál gördeszkáénál. A hosszabb boardok nagyon stabilak, és gyors haladásra tervezik oket, a rövidebbek könnyebben kanyarodnak és könnyebb hordozni oket, így kiválóan alkalmasak például közlekedésre, vagy akár a kocsiba bedobni nyaraláskor. |
|
|
|
Ha longboardot veszel, több dolgot vegyél figyelembe. Nyilvánvaló különbségek vannak méretet és formát tekintve, de ennél több dolog is fontos lehet egy longboard esetében. Számos más faktor létezik, amit át kell gondolnod, mielott longboardot veszel.
Alap juharfa lapok: a legáltalánosabb longboard lapok 8 vagy 9 rétegu, kemény kanadai juharból készülnek. Sok cég csak egy alap 7 rétegut gyárt, de néhányan sokkal speciálisabb boardokat is készítenek. Ilyen például a Never Summer által is alkalmazott kompozit lap. Ekkor üvegszál betétet helyeznek a fa rétegek közé, ezáltal a lapok sokkal erosebbek, rugalmasabbak és hosszabb életuek lesznek. A Never Summer kézzel készült longboardjaiban megtalálhatók mindazon fejlesztések is, melyeket a snowboardjaikba építenek, így a P-Tex orr és tail erosítés, rugalmas STS vagy Bi-Lite üvegszál betétek, bepített karbon szálak a jobb eroátvitelhez, vertikálisan laminált famag, integrált gumi regzéscsillapítók, csúcsteljesítményu 72mm-es 78a* vagy 64mm-es 81a kerekek és ABEC 5 csapágyak, melyeket a Skate Technology nevu cég gyárt és gyorsaságban valamint tartósságban magasan verik a piacon kapható más ABEC 5 csapágyakat. (*Ez a szám a kerék keménységét jelöli. Minél magasabb a szám, annál keményebb a kerék. Ha puha a felület, a board jobban tapad a kanyarban, ha keményebb a felület a board jobban gurul. A 78a jelzésu kerekek a legáltalánosabban használható keréktípusok) |
|
|
|
Megkülönböztetünk ívelt és/vagy konkáv formájú lapokat. Ívelt (cambered) lap az amikor a lap közepe magasabban van, mint az eleje és a hátulja. Ez a megoldás rugalmasságot ad a deszkának és azt eredményezi, hogy a lapra ható erokifejtés esetén a deszka nagyobb energiát ad bele a pumpálásba és a carvingolásba. Konkáv lapról akkor beszélünk, ha a lap két oldala magasabb, mint a közepe. Ez a forma nagyobb erokart ad a lábujjaknak és a sarkoknak kanyarodáskor, így kevesebb erokifejtéssel tudunk hatékonyan kanyarodni. Mindkét megoldás a nagy teljesítményu longboardokban fedezheto fel általában. |
|
|
|
Felfüggesztés |
 |
|
|
Sokfajta különböző felfüggesztés van a longboardok között Holey, Randal, Tracker...etc... de feléptítésükben mind hasonlít. A Felfüggők 5 és Fő és pár mellék alkatrészből állnak:
Riserpad |
A műanyag alap amely a deszka és a baseplate között található
|
elsődleges funkciója a lap emelése hogy megfelelő távolságra legyen a földtől. ez lehet 3mm től egész 1.25cm -ig de akár kombinálhatjuk is őket a legkényelmesebbé téve ezzel a deszkánk magasságát. |
 |
|
jobb tapadást biztosít a lap és a baseplate között. És kevésbé sérti meg a lapot mint a fém. |
 |
|
Anyagától függően lengéscsillapítóként[shock riser] is funkcionál, minél puhább a plate annál símább a ride. |
 |
|
A risepad lehet lapos[standard] és lehet döntött[angled] a lapos riserpad általánosan elfogadott de vannak deszkafajták és emberek akik a döntött riserpadokat kedvelik, ezek általában a pumpálás könnyítésére vagy a tengelytáv megváltoztatására szolgálnak. |
 |
|
Léteznek különleges riserpadok is amelyebe fényeket építettek [SunRiser], ezek igen hatásosak arra hogy éjjszakánként észrevegyük a kátyúkat az utakon, illetve valamennyivel láthatóbbá tesznek a közúton a forgalom többi résztvevőjének. |
 |
|
Létezik több darabból álló riserpad is [Barrel Riser] [Drop Through] amely egy a teljes baseplate alatt elterülő téglalap helyett minden csavar alá egy műanyag gumigyűrűt vagy lapot helyez el, ez jóljöhet súlycsökkentés és lengéscsillapítás terén is de hátránya hogy a felfüggőidről a deszkádra ható erők nemoszlanak el olyan egzenletesen mint a téglalap alakúak esetén. |

 |
|
Base plate |
A felfüggesztés Fém talapzata, ezen fekszik a felfüggő többi alkatrésze, általában aluminiumból készül
|
4 vagy 6 lyuk van a sarkaira felfúrva amelyekbe a felfüggesztést tartó csavarokat rakhatjuk. |
 |
|
A 6lyukas felfüggők esetén a plusz két lyuk az erősebb rögzitésre szolgál hogy nagyobb terhelés mellett se mozogjon el a felfüggő. |
 |
|
Illetve egy nagyobb fúrás és egy gödör van még benne hátul vagy elől középen, az furásba a Kingpin kerül, gödör neve pedig Pivot Cup ahova a Pivot Bushing kerül. |
 |
|
Egyes felfüggőknél mint például a Randal felfüggők a baseplatek alapból meghatározhatják hogy mekkora a felüggő dőlésszöge, igy nemfeltétlenül kell hozzájuk döntött riserpad. |
 |
|
Kingpin
(Tőcsavar) |
Egy nagyvastagságú HighGrade vagyis kemény jóminőségű laposfejű csavar. Ez fogja össze a Felfüggesztés Különálló Darabjait.
|
A felfüggeszésünktől függően különböző hosszúságú lehet, vagy akár ha nem elég vagy túl hosszú ki is cserélhetjük más hosszúságúra is.A Baseplate Deszka felőli oldaláról kell belehelyezni úgy hogy tövig bemenjen és a baspelatebe öntött 6szögbe passzoljon a feje, hogy ne foroghasson vagy csúszhasson el. |

 |
|
PivotBushing
(PivotCup) |
Egy kemény sikamlós uriethan, amely leginkább egy gyűszűre hasonlít, ez tölti ki a helyet a Hanger és a Pivot cup között és így pontos és sima dőlést biztosít a felfüggesztésnek.
|
Sok helyen a gödör és a bushing nevét összevonják így boltokban inkább Pivot Cup néven találod meg őket. |

|
|
Bushing
(Pogácsa) |
A tőcsavarra húzott rugalmas uriethan gyűrű amely kanyarodás közben visszaható erőket adja. Ezzel állíthatod be hogy mennyire kanyarodjon vagy mennyire legyen stabil a deszkád. 2 darabból állnak egy alsó amely a baseplate és a hanger közt van és egy felső ami a hanger és a kingpin nut közt. A pogácsákat 3 fő kategóriába osztjuk: Puha Közepes és Kemény.
|
Hanger |
A felfüggesztés függő része, Ebből indulnak ki a tengelyek ez kapcsolódik a PivotCup ba és legfőképpen ez az elem dől kanyarodás közben. Általában Alumíniumból készül és felfüggőtől függően más és más formája lehet.
|
A hagyományos Sk8 hangertől ami igazán alkalmas grindok csinálására, egész a speciális formájú logboard felfüggőkra amiket lejtőzni vesznek. |

 |
|
Ugyanigy fontos a Hanger szélessége ami a tengelyek két végpontja közötti távolság, ez attólfüggően hogy milyen deszkát szeretnél válltozhat, egy slalomboardnak a minél kisebb tengelytáv mig egy nagysebességű downhill boardnak a minél nagyobb a jó. A kis tengelytáv nagy fordulékonysággal jár a nagy nagy stabilitással. |

 |
|
CupWasher |
A pogácsál végénél lévő görbített peremű alátét amely a pogácsára ható erőket osztja el.
|
Az alátétek pogácsától függően más méretűek lehetnek. Van hogy nincs is alsó alátét mert össze van építve a baseplatetel. |
 |
|
SpeedWasher
(AxleWasher)
|
A csapágyak előtt és mögött lévő vékony gyűrűk amelyek a csapágyak hangerhez és Axle nut hoz való súrlódását csökkentik ezáltal gyorsabban és simábban gurul a kerék.
|
Sokan kihagyják a speedwashereket ezáltal akarják gyorsitani a deszkát. De ettől sokkal gyorsabb nemlesz, de lötyögni fog a kerék és instabil lesz a ride. Mindig legyen megfelelő mennyiségű speedwasher a tengelyeden. |
 |
|
Axle Nut |
A tengely végén lévő anyacsavar. |
Kingpin Nut |
A tőcsavar végén lévő anyacsavar. |
|
|
|
|
Sokfajta különböző felfüggesztés van a longboardok között Holey, Randal, Tracker...etc... de feléptítésükben mind hasonlít. A Felfüggők 5 és Fő és pár mellék alkatrészből állnak:
|
|
|
*Durometer: Egy műanyag keménységét meghatározó mértékegység a Gördeszka kerekek és alkatrészek álltalában 70a (nagyon puha) 110a (nagyon kemény) között mozognak.
|