Beleszaladtam egy érdekes cikkbe:
Mit hallgat valójában a magyar? – teljesen eltér a rádiós és a streaming sztárok névsora
https://mandiner.hu/cikk/20221121_radio ... e_toplistaPersze nem nagy meglepetés, de jó, hogy így tényszerűen összeszedték az infókat. A lényegi pontok:
- Teljesen elszakadt egymástól a rádiós lejátszási toplista és a YouTube/Spotify lejátszási toplisták
- A Spotify toplistát inkább popelőadók dominálják (nem ugyanazok, mint a rádiósat)
- A YouTube hazai top 10-es lejátszási listáján viszont szinte kizárólag(!) rapperek vannak (hogy milyenek, az most mindegy)
Kérdés: ha a rap ennyire domináns az általános zenei közízlésben, és sokan mondják, hogy a világ vezető könnyűzenei műfajává vált, akkor miért marad ki teljesen a rádiókból? Persze tudom, hogy más a rádiók és az online platformok célközönsége, más korosztályra lőnek, stb. Ezek természetesen magyarázatok. De még ezzel együtt is túlzónak érzem, hogy ennyire kimaradjon a mainstream (offline) médiából egy olyan műfaj, amit a társadalom ekkora hányada szeret.
Hogy az 1990-es és 2000-es években rákényszerítettek a rádiók egyfajta zenei ízlést a népre üzleti érdekek mentén, azt tudjuk. De hogy még 2022-ben is itt tartsunk, amikor az online platformoknak köszönhetően már megtehetik az emberek, hogy azt hallgassák, amit szeretnek? Ennyire nem hatnak ezek a változások az offline médiára? Ennyire nincsenek rákényszerülve, hogy reagáljanak az online térben végbemenő változásokra?
Csak gondolkodom, de ha van valakinek gondolata a témában, szívesen veszem.
