Grip - I Died for This!?Na, végre egy egészen kiváló album 2021-ben! Sok olyan lemez jött már kidén, ami ha úgy alakul, akár bekerülhet az év végi top 10-be is, de nagyon kevés olyan, amit biztosan top 10-esnek érzek. Ez végre biztosan top 10-es! Yelawolf utolsó Shady Records alatt megjelent albumai óta a legjobb lemez szerintem, ami a kiadónál jelent meg.
Gripnek egyértelműen megvan tehetsége, az egyedi karaktere és flowja, ami kell ahhoz, hogy nagy rapelőadó legyen belőle, és a technikásságával, az enyhe őrültségével nagyon jól illeszkedik a Shady Records irányvonalába. Kitűnő fogás volt Eminem részéről! Igen, ahogy nezezon írta, ő is ezt a kicsit pösze-selypítős sztílót hozza, mint Boogie, de akár Westside Gunn-ra is jellemző volt ez. De Grip mégsem olyan Kendrick utánérzés, mint Boogie, én határozottan egyedibbnek érzem. Kicsit érződik rajta a korai Eminem behatása és őrültsége, ő is meglepően jól énekel, ami szintén Eminemre hajaz, viszont az egész egy déli hanghordozással párosul, és ennek így együtt van egy sajátos összhatása.
Az album zenei világa is jól illeszkedik a Shady Records irányvonalába: egyszerre tiszteletteljes a hip-hop hagyományaival, és próbál innovatív is lenni. Olyan alapokra reppel Grip, amiken ki lehet bontatkozni az ember technikáját. A produceri munkák nagy részéért TU! felelt, akit szerintem az undergroundból hozott magával Grip. Van neki egy sajátos stílusa, ami egyértelműen déli, trapütemekre épül, de nem olyan "nagyon" trap: érezhetők benne bólogatósabb, boombapes beütések is. Ez így nagyon furán hangzik, és nem is tudom, hallottam-e ilyet korábban, de úgy érzem több számban is, hogy TU! a trapszámokban használt snare-eket és cineket használja úgy, hogy nem a trapre, hanem inkább a boombapre jellemző, bólogatós lüktetést reprodukálja velük. Nagyon érdekes. Persze vannak azért rendesen trapes alapok is, de azok se sablonosak.
TU! produceri munkáját Beat Butcha és nagy meglepetésemre DJ Khalil egészítik ki több számban is. Valószínűleg Beat Butcha segített behozni TU!-nak a boombap feelinget a zenékbe, de maga Beat Butcha is újított: még azokban a számokban sem csak azt a nyers, keleti underground hangzást hozza, amit a Griseldánál szoktunk meg tőle, amelyeknek egyedül ő a producere. Tehát önmagához képest ő is meglepően sok újvonalas elemmel próbálkozik. DJ Khalilnak nincs olyan száma a lemezen, amit egymaga csinált volna produceri oldalról, ezért ő kevésbé domináns, de némelyik szám dallamvilágában és az alkalmazott hangszínekben egyértelműen érezhető Khalil keze nyoma. Összességében nagyon igényes a produceri munka, nem sablonosak a zenék, több számban is változik a zenei alap, valamelyikben többször is.
A közreműködők közül nyilván Eminemet és Royce Da 5'9"-t érdemes kiemelni, mindketten odatették magukat. Eminem pl. szerintem jobb rapet tol, mint a Nas lemezén: nem annyira bravúros technikailag, de legalább emészthetőbb, és van egy egyértelmű üzenet: Gripnek ad tanácsokat, hogy mire számíthat a sztárságtól. A többi közreműködő kevésbé ismert, de jó ők is, és van néhány énekes csaj, akiknek tök jó refréneket köszönhetünk.
A legjobb számok szerintem (nem minőségi sorrendben): Hands Up!, Placebo (feat. Royce Da 5'9"), Gutter! (feat. Wara), Walkthrough! (feat. Eminem), ConMan? (feat. Ahyes), At What Cost?
De a többi is jó, nincs gyenge szám, max. 1-2 olyan, ami kevésbé a stílusom.
Szinte biztosra vehető tehát az év végi top 10, örülök, hogy végre egy ilyen kiváló lemezt hallhattam ebben az évben.
