Eminem - Straight from the Lab 3Nem úgy fogok írni erről az anyagról, mint ahogy egy albumról általában szoktam, hiszen ez nem is egy album, hanem kiszivárgott Eminem számok gyűjteménye. Így aztán nincs is értelme egyben értékelni az egészet, max. egyedileg a dalokat. Összességében talán csak annyit érdemes megemlíteni, hogy jellegében mindkét korábbi Straight from the Lab leak-gyűjteménytől különbözik. Az 1-től azért, mert az egy viszonylag egységes anyag volt: 2003 végén kiszivárgott 7 szám, amelyek mindegyike az Encore-ra készült hasonló stílusban, és konkrétan rajta is lettek volna az Encore-on, ha nem szivárognak ki, és az így egy lényegesen jobb album lehetett volna. Tehát ott csupa albumminőségű dalról volt szó, amelyekhez nem szabad mérni ezeket a leakeket. A 2-höz már jobban hasonlít a 3 abban az értelemben, hogy félkész dalokat, demo verziókat és leftovereket találunk rajta, változó kidolgozottsági szinten. Abban viszont különbözik a 2-től is, hogy sokkal nagyobb időtávot ölel fel: a legkorábbi szám 2001-ből van (Take It), ami az MMLP és az Eminem Show közti időszak, vannak számok az Encore idejéről, a Curtain Call idejéről, a 2006-7-es King Mathers érából (amely album ugyebár sose készült el), többi is van a Relapse, illetve Relapse 2 időszakából, de van egy-egy a Recovery és az MMLP2 idejéről, a Shady XV környékéről, a Revival idejéről egy, a Kamikaze idejéről kettő, és még a Music to Be Murdered By idejéről is akad. Tehát Eminem szinte teljes mainstream karrierjét lefedik a leakek.
A számok egy része tehát demo vagy OG verzió, ezekről nem akarok különösebben írni, hiszen ismerjük a végleges változatukat, és teljesen természetes, hogy azok jobbak, hiszen kidolgozottabbak. Ami meglepő lehet, hogy sok esetben milyen sok idő telt el az első verzió és a végleges megszületése között. Azt még gondoltam, hogy a Discombombulated a 2020-as Music to Be Murdered By Side B-ről eredetileg a 2009-es Relapse-re készülhetett, mert ez lerítt Dr. Dre produkciójának a stílusáról (azt már nem feltétlenül gondoltam, hogy volt egy tök más szövege, amit még akcentussal reppelt fel Eminem). Azt konkrétan tudtuk, hogy a 2024-es The Death of Slim Shady albumon hallható Brand New Dance 2004-ben készült az Encore-ra, mert maga Eminem mondta el. De hogy a szintén 2024-ben a The Death of Slim Shady-n megjelent Antichrist első verziója 2005-ben készült a Curtain Call 1-re, azt nem gondoltam volna! Az is meglepett, hogy a 2009-es Relapse deluxe kiadásán bonus trackekként megjelent My Darling és Careful What You Wish For első változatai 2006-7-ben készültek, abban az időszakban, amikor Eminem a legmélyebben volt, és saját bevallása szerint semmi értékelhetőt nem tudott alkotni. Bár összességében valóban pályafutása leggyengébbjei közt vannak azok a számok, amik ezekből az évekből kiszivárogtak, de hogy semmi értékelhetőt ne csinált volna, az azért túlzás. A Careful What You Wish For szerintem óriási, egyik nagy személyes kedvencem Eminem-től, és ezek szerint ekkor készült!
A számok másik részét pedig most hallhattuk először akármilyen verzióban. A többségükre azt mondom, hogy nem rosszak, de nem véletlen, hogy nem kerültek hivatalosan kiadásra. Persze nehéz egyértelmű véleményt alkotni róluk, hiszen többnyire félkész dalokról van szó, a fene tudja, hogy mennyivel szóltak volna jobban készen. De jelen állapotukban többnyire kevesek, egy-két később részletezésre kerülő kivételtől eltekintve. A Relapse 1-2 leftoverek különösen közel állnak a szívemhez ezek közül, mert imádtam Dr. Dre stílusát abból az időből, nem véletlenül a Relapse a második kedvenc Eminem albumom. Ebből az időszakból származik a Love Drunk, a Sociopath (feat. 50 Cent) (amiből Fifty verzéje bekerült az Is This Love-nak a Curtain Call 2-n hivatalosan is megjelent verziójába), a Key to My Room. Ezek tök újak, és akkor ott van még a Sexual Healing, amit később Is This Love-ként hallhattunk, de Dr. Dre verze helyett 50 Cent verzével. Nyilván a végleges változat kidolgozottabb, de azért kellemes meglepetés volt hallani egy Dr. Dre verzét 2009-ből. Plusz ugye ott a Back and Forth, amiből a Discombombulated lett később két új zenei résszel kibővítve, újrareppelve.
Ezek tehát nagyon közel állnak hozzám, és tökre örülök, hogy pont a Relapse 1-2 érából kaptuk a legtöbb leaket, de azt is megértem, hogy miért maradtak ezek a számok leftoverek. Egyértelműen a leggyengébb számok lettek volna a Relapse-en. Kivétel a Back and Forth, de az is csak a véglegesített verziójában, Discombombulated-ként állta volna meg a helyét az albumon.
Kaptunk viszont szerencsére egy-két olyan, eddig még soha nem hallott számot is, amelyek top színvonalúak, és maximálisan megállták volna a helyüket azokon az albumokon is, amikre készültek:
- I'm Sorry (Produced by Just Blaze): ez a Recovery-re készült, és érezhetően félkész a keverés, de azt gondolom, hogy ha befejezték volna, akkor ez nem csak elfért volna a Recovery-n, de még világszintű populáris sláger is lehetett volna. Állítólag sample clearance problémák miatt maradt le róla, egyébként ez lett volna az első single!

Azt azért túlzásnak érzem, a Not Afraid-del jobban jártunk, de 3-4. single-nek bőven jó lett volna.
- Freak (feat. Anderson .Paak & Boogie) (Produced by Mr. Porter): ez 2017-ben készült Eminem battle rap-ről szóló 2018-as filmjének, a Bodied-nak a soundtrackjére, amiből végül nem lett semmi. Elsőre mérsékelten voltam oda a nótáért, de második-harmadik hallgatásra már jobban ráéreztem. Ez a nóta gyakorlatilag kész van, Anderson .Paak funky stílusa dominálja, de jól alkalmazkodik hozzá Eminem és Boogie. Nem mondom, hogy sláger lehetett volna belőle, de abszolút ott lett volna a helye az OST-n.
- Smack You: erről pedig már írtam, talán a legnagyobb durranás az összes leak közül. Az Encore-ra készült, valószínűleg ugyanúgy 2003-ban, mint a Straight from the Lab 1 leakjei, tök ugyanaz a stílus. Prime Eminem egy kőkemény diss szöveggel Suge Knight és Ja Rule irányába (bár meglep, ha tényleg úgy gondolta akkor, hogy Suge van 2Pac halála mögött), fasza refrén, ütős, klasszikus Eminem produkció. Ez rákerülhetett volna az Encore-ra, hiszen csak most szivárgott ki, és nagyot dobott is volna rajta, de feltételezem, azért maradt le, mert mire megjelent az Encore, úgy dönthetett Eminem, hogy felhagy a beefelgetéssel. Ezt jelzi a Like Toy Soldiers című szám is, ami mellett furán hatott volna a Smack You ugyanazon az albumon.
Még két szám, amelyek ugyan nincsenek az előző három szintjén, de azért említést érdemelnek:
- Marshall Powers (Produced by Dr. Dre): ez a Kamikaze-re készült, és egy nagyon különleges, kísérletező Dr. Dre produkcióról van szó. (Egyébként a Kamikaze megjelent változatán nincs Dr. Dre produkció!) Olyan, mintha egy alternatív rockzenekar zenéjére reppelne Eminem. Jelen változatában számomra túl zajos és kaotikus, ezért jó, hogy nem került rá az albumra, de van annyira izgalmas, hogy jobban kidolgozva el tudom képzelni, hogy lehetett volna belőle egy hatalmas track.
- Trade Off (feat. Slaughterhouse) (Produced by Just Blaze): ezt pedig azért kell kiemelni, mert a Slaughterhouse legendás, de soha meg nem jelent második albumára, a Glass House-ra készült 2014-ben. Az egész szám bravúrreppelés, amiben az öt MC adogatja egymásnak a mikrofont, és próbálnak egymásra srófolni, hogy ki tud technikásabban, nagyobb rímekkel, nagyobb bravúrokkal reppelni. A Slaughterhouse négy tagja is kitesz magáért, de nem kérdés, hogy Eminem viszi a prímet, őt is állítják reflektorfénybe. Zeneileg viszont nagyon egyszerű Just Blaze produkciója: ez lehet szándékos, hiszen annyira összetettek a szövegek, hogy muszáj volt azokat előtérbe állítani, lecsupaszítva a zenét. De az is lehet, hogy egyszerűen még félkész a zene.
Vannak még érdekes számok, köztük pl. egy 2006-os Detox reference track is (Jump Out), de azok már kevésbé érdemelnek említést szerintem.
Összességében örülök, hogy hallhattuk ezeket a dalokat, mindig érdekes betekintést kapni abba, hogy "mi lett volna, ha", de értem azt is, miért nem adták ki ezeket hivatalosan.
Kíváncsi lennék egyébként, hogy szivárgott ki hirtelen egyszerre ilyen sok nóta, és kinek köszönhetjük ezeket...
(Megjegyzés: a háttérinfóim a dalokról a Genius-ról származnak:
https://genius.com/albums/Eminem/Straig ... -the-lab-3)