Ez ismét egy nagyon profi, igényes video lett, gratulálok! Ezzel együtt a nagy részével nem értek egyet, úgyhogy az elmúlt pár napban amikor volt fél szabad órám, megpróbáltam összeszedni az ellenérveimet, itt vannak. Bocs, ha hosszú, de hát a vlog is az.

(szerk.: sőt, így elküldve undorítóan hosszú, de most már nem akarok a rövidítésre időt szánni, tényleg pár napja kezdtem írni szabad félóráimban

)
Szerintem a Straight Outta Compton az 8 Mile után a második legjobb hip-hop témájú film. A véleménykülönbségeink fő oka az, hogy te azt vártad el egy hollywoodi mozifilmtől, hogy mindent teljesen tényszerűen mutasson be, én viszont éppen azt reméltem, hogy el mernek majd térni a készítők a tényszerűségtől, és szerencsére el mertek térni. Persze ez alatt nem azt értem, hogy másítsák meg a történet lényegi elemeit, hanem azt, hogy:
1. Ne akarjanak mindent megmutatni. Így is több, mint 2 órás a film. Ennél hosszabbat nem lehet csinálni, ha azt akarod, hogy kellően tömény legyen a cselekmény egy ütős filmhez, ami végig leköti a nézőt. Ehhez viszont szelektálni kell: nem lehet elvárni, hogy minden apró részletet megmutassanak az Above the Law-tól BG Knocc Out-on át a Bone-Thugs-n-Harmony-ig, mert ezek nem érintik a sztori lényegét.
2. Bár a történet lényegi elemeit nem szabad megváltoztatni, ha egy valós történet feldolgozásáról van szó, de a nem lényegi elemektől nem csak el lehet, el is kell térni a film gördülékenyebbé tétele érdekében. Pl. Eazy és Jerry első találkozása lehet, hogy nem így történt, de sok jelentősége nincs a pontos mikéntnek, és így ütötte a legkisebb éket a film folyásába.
3. Át kell hangsúlyozni a történetet: ki kell emelni a drámai elemeket, és el kell hanyagolni a nem drámaiakat, mert azokra nem lehet filmet alapozni. Ez azt jelenti, hogy Cube, Dre és Eazy személyes viszonyaira, konfliktusaira és azok kezelésére, megoldására kellett helyezni a hangsúlyt, nem a közös alkotómunkára, és nem MC Ren-re és DJ Yella-ra, akiknek a történetében nincs semmi drámai.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ne lenne tere egy olyan filmnek ami tényszerűen, a valódi hangsúlyoknak megfelelően mutatja be az NWA történetét, de annak a műfaja dokumentumfilm lenne. Mozifilmként az nem működne.
Az iménti 3. ponthoz kötődik, hogy hiányolod a filmből az "attitűdöt", a trógerkedést, a hülyéskedést, ami a csapatot jellemezte. Szerintem azért nem hiányzik belőle, pl. ott van az a turné alatti hotelfolyosós jelenet, amikor egy komplett fegyverarzenállal zavarták el a barátnőiket kereső érdeklődőket, vagy ott van az jelenet, amikor Eazy először ment be a süketszobába, és közben végig ugratták egymást. Ezek a jelenetek éppen ebbe az "attitűdbe" akartak betekintést nyújtani. De ezekre nem lehet filmet építeni. Filmet a drámaiságra lehet építeni, ami pedig a rendőrségellenes, poltikai szálban volt. Hiába nem volt az a valóságban annyira jelentős, mint amennyire a filmben be lett állítva, ezt kellett kihangsúlyozni, mert ebből lehet jó filmet csinálni. És hazudni egyáltalán nem hazudtak vele, mert ez is nagyon fontos része volt az NWA munkásságának a valóságban is.
Aztán azt mondod, hogy a film úgy állítja be, hogy az NWA létrejövetele tudatos erőfeszítés volt ahhoz, hogy politikai változásokat hozzanak: Nem hiszem, hogy így lett feltüntetve. A filmből is egyértelműen kiderült, hogy azért hozták létre az NWA-t, hogy Dre-nek ne kelljen úgy ugrálnia, ahogy a Lonzo fütyül, illetve az Eazy-nek ne kelljen drogdílerkedésből élnie. A politikai szál a filmben is ugyanúgy csak később jött, ahogy a valóságban.
Sokan kifogásolják, te is, hogy MC Ren és DJ Yella nem kaptak nagyobb szerepet a filmben. Én viszont nagyon örülök neki, hogy nem kaptak. Méghozzá azért, mert az ő egyéni történetükben nincs semmi érdekes, amire egy filmet lehetne alapozni. Drámaiság Eazy, Cube és Dre sztorijában van, nem véletlenül ők lettek a központi szereplők. Nem elvitatni akarom Ren és Yella érdemeit, de ők végig kitartottak Eazy mellett, ezen önmagában minden néző bealudna. Így is végig ott voltak a filmben a csapattal, amikor csak meg lehetett őket szólaltatni, meg voltak szólaltatva, nem voltak méltatlanul kezelve. Beszédes az is, hogy a valódi MC Ren és DJ Yella végig részt vettek a film készítésében, ott voltak a forgatáson, a premieren, részt vettek a promócióban, benne voltak a közös interjúkban. Ha annyira elégedetlenek lettek volna a filmbeli ábrázolásukkal, akkor mindezt nem tették volna meg. Rennek ugye volt egy interjúja, amiben említette, hogy ne a film alapján ítéljük meg a csapatban betöltött szerepét, amivel egyet is értek, nyilván az alkotómunkában sokkal nagyobb szerepe volt, de az alkotómunkából nem lehet filmet csinálni, csak a személyes drámákból. Azokban pedig sok szerepe nem volt, és ezzel valószínűleg maga Ren is tisztában van, ezért is állt oda végig a film mellé.
Azt pedig végképp nem értem, hogy miért hiányolod a filmből a Dogg Pound-ot, Michelle-t, BG Knocc Out-ot, Dresta-t, az Above the Law-t és a Bone-Thugs-n-Harmony-t. (Bár utóbbi kettő egy apró jelenet és egy említés szintjén felbukkant.) Semmi közük az NWA tagjainak személyes és egymáshoz fűződő sztorijához. Igen, dolgoztak együtt sokat, de a közös munkának ennek a sztorinak a szempontjából semmi jelentősége. 2Pac és Snoop se kellett volna szerintem a filmbe, inkább csak egy kis kedveskedés volt a rajongóknak, hogy ők feltűntek, de sok vizet ők se zavartak. Ja és ugye DOC szerepét is kevesled: szintén nem értem, miért. Ő aztán tényleg rengeteg szerepet kapott ahhoz képest, hogy mennyire nem volt jelentősége a történetben: végig ott lógott a csapattal, láttuk a kórházban a balesete után, láttuk, ahogy Dre-vel lelépett a Death Row-hoz. Mi kell még? Fontos, hogy a közös alkotómunka során szerintem is hatalmas szerepe volt a DOC-nek, de ez a film nem a közös alkotómunkáról szól, ugyanis arról nem lehet filmet csinálni. Filmet a személyes drámákról lehet csinálni, és ugyan abból a DOC-nek is kijutott bőven, de az az NWA tagok személyes drámáitól független.
Kifogásolod azt is, hogy Dre Death Row-s sztoriját viszonylag részletesen taglalja a film, miközben Eazy ezzel párhuzamos '90-es évekbeli munkásságát alig. Hozzáteszem, Cube '90-es évekbeli munkássága, a Lench Mob még annyira se jelenik meg a filmben, mint Eazy-é. De ez nem baj szerintem, mert a sztorihoz nincs köze. A '90-es évekbeli Eazy-ből egyébként egész sokat látunk, a személyes története kitűnően ki van fejtve, viszont a zenei munkássága a történet szempontjából nem releváns. És Dre esetében se a zenei munkásságon van a hangsúly. Az ő Death Row-s sztorijába azért kellett bővebben belemenni, mert a Suge Knight-tal való kapcsolatát végig kellett követni, le kellett zárni a Suge Knight szálat a történetben, ugyanis Suge fontos szerepet játszott az NWA szétválásában. Tehát nincs ezzel semmi baj szerintem.
Aztán vannak ilyen jelentéktelen apróságok, amikben igazad van, de sok értelme nincs fennakadni rajtuk. Pl. hogy Eazy és Jerry nem úgy találkoztak, ahogy a filmben fel van tüntetve. Jó, nem úgy találkoztuk, és akkor mi van? Semmi jelentősége a történet szempontjából: valahogy meg kellett ejteni az első találkozást, így volt a leggördülékenyebb a film menete szempontjából. Az FBI-os figyelmeztetés és a detroiti fellépés sztorija is valószínűleg túl lett dramatizálva, de hát ez egy film dolga, nem? Hogy kihangsúlyozza az élet drámai vonásait, és elhanyagolja a többit. Ettől lesz élvezhető egy film.
Suge Knight kapcsán hiányolod, hogy a film nem mutatta be olyan brutálisnak, mint amilyen valójában volt. Hát, szerintem a parkolói veréses eset, a gatyára vetkőztetett csávó megalázása a stúdióban és Eazy megverése erre bőven elég, teljesen jól volt ábrázolva Suge a filmben.
Apropó Eazy megverése: azt is említed, hogy ez valójában nem úgy történt, ahogy a filmben van, de az igazság az, hogy senki se tudja, valójában hogy történt. Elmondod a videoban BG Knocc Out verzióját a történetről, de honnan tudjuk, hogy BG Knocc Out verziója az igazi? Annyiféle sztori terjeng, hogy én nem tudom, melyiket kéne elhinni. Így aztán a készítők szerintem jó döntést hoztak, amikor a legnépszerűbb, egyben legdrámaibb, így legkönnyebben megfilmesíthető verzió megfilmesítése mellett döntöttek. Csinálhatták volna azt is, amit az All Eyez on Me film készítői csináltak a 2Pac elleni '94-es merénylet kapcsán, aminél szintén senki se tudja pontosan, hogy mi történt, ezért a filmben inkább elmismásolták. Csakhogy így súlytalan lett a jelenet.
Eazy halála kapcsán az összeesküvés elméletekben lehet, hogy van valami, az ilyenekhez én nem szívesen szólok hozzá, mert tényleg csak találgatások. Mindenesetre a filmben itt sincs hiba, mert a készítők nem tehettek mást, mint hogy a halálának a hivatalos verziót ábrázolják, és azt viszont hibátlanul megtették.
Van azért néhány olyan állítás is, amikben egyetértünk:
Arabian Prince nekem is hiányzott, legalább egy picit fel kellett volna tűnnie a filmben, ha már NWA alapító tag.
A Fuck tha Police valódi története szerintem is jobb annál, mint amit a filmben láthatunk, én is sajnálom, hogy nem azt tették bele. Nagyon élezni akarták a készítők a feszültséget a rendőrséggel, ezért raktak bele egy másik történetet. De ezt szerintem is meg lehetett volna oldani máshogy.
A Cube-NWA diss és a Dee Barnes incidens kapcsán a kronológiát valóban jobban igazíthatták volna a valósághoz, és egyáltalán a Dee Barnes incidens kaphatott volna egy említést, ebben is egyetértünk.
Eazy elszegényedése a film végén felé és főleg a pityergés a Chronic plakát kapcsán szerintem se valami hihető. Itt arra próbáltak valami motivációt adni a készítők, hogy Eazy miért kezdte el szervezni az NWA reuniont, de ennél szerencsésebben is megoldhatták volna.
Ami pedig a film legnagyobb hibája, és amiben maximálisan egyetértünk, hogy az Eazy vs. Dre beefet nem szabadott volna kihagyni! Nem zavar, hogy áthangsúlyozták a valóságot, nem zavar, hogy kihagytak/elnagyoltak olyan dolgokat, amiknek nem sok közük volt a lényegi történethez, de az zavar, hogy a valós sztori egy olyan részét hagyták ki, ami a filmben elmesélt történetet is alapjaiban befolyásolta volna, ráadásul volt annyira drámai, hogy nem csak meg lehetett volna filmesíteni, de még fel is dobta volna a filmet. Emiatt én is haragszom, viszont ezen kívül más, hasonló kaliberű hibája szerintem nem volt a filmnek.
2Pac felbukkanása kapcsán a kronológiai inkonzisztenciák tényleg bosszantóak, egyetértek, de szerencsére nem oszt, nem szoroz a film egésze szempontjából.
Úgyhogy összességében szerintem se hibátlan film, de a hibák nagy részét elhanyagolhatónak érzem, a kritikáid nagy részét pedig nem érzem jogosnak, így végső soron szerintem egy olyan film született, ami méltó módon örökíti meg az NWA történetét.