SZABÁLYZAT
HOLS Summer 2013 Bajnoksághoz
I. VERSENY KIÍRÁS
A HOLS liga ezennel közzéteszi kiírását a Summer 2013-as versenyévadra!
1. A Bajnokság 1 osztályban kerül megrendezésre.
Ligavezető: Kovács Gyula
2. A BAJNOKSÁG LEBONYOLÍTÁSA
2.1. Szabadedzések: Folyamatosan
2.2 Időmérő: futam előtt
2.3 Futam: versenynaptár szerint.
2.4 A bajnoki osztályba az autóválasztás egyéni választás alapján történik!
3. KÖZVETÍTÉSI JOGOK
3.1 A Bajnokság edzései, időmérői és futamai szerzői jogvédelem alatt állnak. Ezen esemény kizárólagos közvetítési jogainak birtokosa a HOLS. Minden más audió- és vizuális média a HOLS engedélye nélkül nyilvános vagy zárt láncú vetítésen nem sugározhatja ezen eseményeket.
3.2 A 3.1 pontban részletezett események magáncélú, otthoni felhasználásra történő rögzítése, vetítése engedélyezett.
4. MAXIMÁLIS RÉSZVÉTEL BIZTOSÍTÁSA A LIGÁBAN
4.1 A Liga létszámától függően maximálisan 24 versenyző vehet részt a futamokon. Ha a Liga létszám 24 főnél magasabb, akkor az időmérő első etapjában a legjobb 24 versenyző indulhat a futamon. A kieső versenyzők készenlétben állnak a futamra, mert elképzelhető, hogy a bejutott 24 versenyzőből néhány nem tud indulni a futamon, ekkor ők állnak be helyettük a rajtrácsra. Viszont a tartalékok minden esetben a rajtrács végéről indulhatnak.
5. NEVEZÉS
5.1 Az a 14. életévét betöltött személy, aki rendelkezik az rFactor program futtatásához elégséges konfigurációjú géppel, fejhallgatóval, mikrofonnal és kormánnyal, valamint megfelelő internet-kapcsolattal (Lásd Technikai Szabályzat), nevezhet a bajnoki szezonra, feltéve ha elfogadja jelen szabályzatot és van még szabad pilóta státusz (LICENCE).
5.2 A nevezés után kapja meg a versenyző a HOLS ligában használatos MOD-okat (F3, GP2, Suzuki Bio Cup, WTCC).
5.3 Fegyelmi vétség miatti kizárás a bajnokságból büntetés esetén a pilóta nem vehet részt az adott évad bajnokságában tovább!
6. AUTÓK/CSAPATTÁRS VÁLASZTÁSA
6.1 Az autók választása a két tesztfutamban elért eredmények tükrében, illetve konszenzusos egyeztetés útján történik.
7. BAJNOKI PONTRENDSZER
7.1 A Bajnokságban egyéni- és csapatbajnoki pontok kerülnek kiosztásra és a bajnoki pontrendszer hivatalos nyilvántartója, a
VRESULTS 3 program.
7.2 Az egyéni bajnokságot az a versenyző nyeri, aki a 7.3-4 szerinti pontrendszer alapján a versenyévadban a legtöbb pontot szerzi. Pontazonosság esetén közülük az, aki a legtöbb futamgyőzelemmel rendelkezik. Amennyiben a futamgyőzelmek száma is azonos, akkor aki közülük a legtöbb második, harmadik helyezést érte el.
7.3 Helyezésért járó pontok:
1: 25 pont
2: 20 pont
3: 15 pont
4: 13 pont
5: 11 pont
6: 10 pont
7: 9 pont
8: 8 pont
9: 7 pont
10: 6 pont
11: 5 pont
12: 4 pont
13: 3 pont
14: 2 pont
15: 1 pont
7.4 További 5 pont jár minden versenyzőnek, aki legalább a teljes versenytáv 90%-át teljesíti, feltéve ha célba ér. (bónusz) Ha valaki nem ér célba, nem kaphat egyáltalán pontot!
8. BÜNTETŐ PONTRENDSZER
8.1 A versenyek - beleértve a szabadedzéseket és az időmérőt is - alatti sportszerű viselkedés, valamint a szabályok betartása iránti elkötelezettség elsegítésére a Bajnokság alatt a bajnoki pontrendszertől független büntető-pontrendszer és figyelmeztető-rendszer bevezetésére kerül sor. Bármilyen büntetendő szabálytalanságot (kivéve időbüntetések) a szezonban a Büntetőpontrendszerben tartjuk nyilván.
8.2 A Bajnokságból való automatikus kizárás történik, amennyiben a versenyző az évadsorán 50 büntetőpontot összegyűjt.
8.3 A büntetőpontok száma az évad során maximum 2 alkalommal, alkalmanként (egyenként) 10-10 büntetőponttal csökkenthet, amennyiben a versenyző a bajnoki pontjaiból a büntető pontjait megváltja feltéve, ha rendelkezik ehhez elégséges bajnoki ponttal.
8.4 Első alkalommal 10 bajnoki pontlevonásért csökkentheti a büntetőpontjai számát 10 egységgel, második alkalommal 15 bajnoki pontlevonásért csökkentheti a büntetőpontjai számát 10 egységgel.
8.5 Mérlegelés nélkül 10-10 büntetőpontot kap a versenyző, ha a futamon bármi okból az első 10 körben kilép, legyen az akár baleset, akár netszakadás vagy bármi más ok következménye. Nem részesül a 10 büntetőpontban a balesetben vétlen versenyző, ha autója a baleset következtében azonnal mozgásképtelenné válik (letörik a kerék, leég a motor), de ugyanúgy megkapja a 10 büntetőpontot, ha az autója még mozgásképes és javítható, de mégsem megy a boxba javításra, avagy megjavíttatja ugyan azt, de az első 10 körét nem futja le, hanem kilép (ESC).
8.6 Általában a szabálytalanságokért 1-től 10 pontig terjedő büntetőpontot szab ki a versenybíróság esetenként és versenyzőnként (Lásd Irányelvek a büntetések egységesítése érdekében c. részt)
8.7 A pilóták kaphatnak figyelmeztetéseket, ha az adott vétség nem olyan durva, hogy azonnali keményebb büntetést kapjon, 3 figyelmeztetés után 5 rajthelyes büntetést kap az adott pilóta.
Figyelmeztetés okai:
a) 10 körnél hamarabb befejezi valaki, úgy a futamot, hogy az autója mozgásképes még (net szakadásra nem vonatkozik)
b) többszöri sportszerűtlen viselkedés (enyhe cikázás, ráhúzás, pályaátvágás)
c) chat indokolatlan használata időmérő és futam közben (első - figyelmeztetés, utána a 27.2 i. 1/f alkalmazandó)
9. DÍJAZÁS
9.1 Oklevél díjazásban részesül a bajnokság első 3 helyezettje.
II. VERSENYSZABÁLYZAT
Általános szabályzat a versenykörülményekhez.
1. LICENCE (VERSENYENGEDÉLY)
1.1 Az HOLS Summer 2013-as versenyévadon csak a Bajnokság szervezői által kiadott LICENCE megléte esetén lehet indulni.
1.2 A szervezők a LICENCE-t visszavonják, ha a versenyző autóvezetési kvalitásai azt indokolják (sorozatos balesetek okozása, sorozatos sportszerűtlen viselkedés, stb.)
1.3 A szervezők a LICENCE-t visszavonhatják, ha a versenyző a futamoktól tartósan, avagy rendszeresen távol marad, és ennek okáról a szervezőkkel nem egyeztet. (Maximum két futam)
1.4 Elveszti a versenyző a LICENCE-t, ha sportszerűtlen magatartásával az előre meghatározott érték büntetőpontokat összegyűjti.
1.5 A LICENCE megvonása (elvesztése) esetén a versenyző az adott évadban több futamon már nem indulhat.
1.6 A LICENCE megvonása adott futamra, ha az adott versenyző 105%-on kívüli HOTLAPS-os idővel rendelkezik.
2. SPORTSZERŰ VISELKEDÉS
2.1 A bajnokság szervezőinek elsődleges célja, hogy bárkinek, akinek nevezése elfogadásra került és megkapta a versenyengedélyét, kellemes időtöltést és szórakozást biztosítson, éppen ezért elvárják a sportszerű viselkedést.
2.2 Sportszerű és tisztességes magatartást tanúsít a versenyző, ha a rendezvény során figyelemmel van arra, hogy nem egyedül van a pályán, szándékosan vagy gondatlanságból nem okoz balesetet, betartja a szabályokat, a rendezvény során nem kényszerít másokat balesetveszélyes helyzetbe, illetve nem juttat másokat jogtalan előnyhöz.
2.3 Sportszerűtlen magatartásnak minősül az, ha a versenyző huzamosan, avagy több alkalommal is távol marad a bajnoki rendezvényektől anélkül, hogy az akadályoztatás tényét előre nem közli a bajnokság szervezőivel.
2.4 A sportszerűtlen magatartás büntetést von maga után. A bajnokságból való azonnali kizárást vonja maga után a szándékos, előre megfontolt szándékú baleset okozása, a rendezvény (teszt, időmérő, futam) lebonyolításának szándékos megzavarása, akadályozása.
3. RAJTSZÁM
3.1 A versenyzőknek kiosztott rajtszámok rendre követik a MOD-okban az autóknak kiosztott rajtszámait.
4. EGYEDI SISAKOK HASZNÁLATA
4.1 Egyedi sisakok használata szervezőkkel való előzetes egyeztetés után engedélyezett. Viszont minden versenyző saját gépén használhatja saját sisakfestését.
4.2 Tilos a rendezvényen más versenyző sisakjának használata. Aki a gameszerverre a szabadedzéseken, az időmérőn és a futamon más sisakjával lépne fel és figyelmeztetés ellenére sem cseréli azt le, a szerverről eltávolítandó.
5. ZÁSZLÓ ÉS PIT-SZABÁLYOK
5.1 A versenyévad TELJES zászló-szabályokkal kerül megrendezésre, amelyet a program biztosít. Ezek az alábbiak:
a) sárga zászló: veszély a pályán, vezess óvatosan. A sárga zászló hatálya alatt előzni tilos.
b) egészpályás sárga zászló: Lásd Safety Car fejezetet.
c) kék zászló: gyorsabb jármű közeledik, elengedési kötelezettséggel. A lassú (körhátrányban lévő) versenyző köteles minél hamarabb félrehúzódni (az ideális ívről lehúzódni) és biztonságosan elengedni a gyorsabb versenyzőt! Az a lekörözendő versenyző, aki nem adja meg az ideális feltételeket a lekörözőnek, a program által kiosztott büntetésen túl az eset súlyosságát vagy gyakoriságát figyelembe véve további szankcióban is részesülhet. (Lásd még 27.2 pont)
d) fekete zászló: kizárás a futamból valamely szabály megszegése miatt.
e) boxutca-áthajtás: boxutcára vonatkozó szabályok szerint áthajtásos büntetés, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni.
f) Stop&Go: azonos az e) pontban leírtakkal, de 10 mp-es megállás a boxban kötelező.
6. BOXUTCA (PIT)
6.1 A boxutca tágabb értelemben a boxokból (garázs), a szervizsávból (szerviz-terület), és a szűkebb értelemben vett boxutcából áll, melynek be- és kijáratát vonal, esetenként jelzőlámpa is jelzi. (Boxutca be- és kijárat zöld vagy vörös; kijárat villogó kék vagy sárga lámpa.) A boxutca területe a bevezető szakasznál lévő vonaltól (lámpa és|vagy PIT-LINE) a kijáratnál lévő vonalig (lámpa és|v PIT-LINE) terjed zóna. A boxutcába sebességkorlátozás él, amelyet a program kezel. Túllépése büntetéssel jár. A sebességkorlátozást az összes hivatalos eseményen be kell tartani.
6.2 A boxutcában előzni, a boxutca kijáratához felsorakozó álló autó mellé másodiknak, a harmadiknak stb. beállni tilos. Az előzési tilalom nem vonatkozik az álló meghibásodott autó kikerülésére.
6.3 A boxkiállást a boxutcából a szerviz-sávba a lehető legrövidebb úton kell megejteni, majd a szervizelést követően a lehet legrövidebb úton kell a boxutca aszfaltcsíkjára visszatérni. Aki a szervizsávra behajtva egynél több idegen box előtt elhalad, illetve a szervizből kihajtva a következő szerviz boxokon áthajt és nem hagyja el a legrövidebb út alatt a szerviz-sávot, az büntetésben részesül.
7. BOXUTCA BE- ÉS KIVEZETŐ SÁV
7.1 A boxutcába való behajtás, illetve abból való kihajtás során az erre a pályától elkülönített sávot kell használni az alábbiak szerint:
a) boxuttcába való behajtáskor a pálya záróvonallal elkülönített részére húzódva kell haladni. Ezt követen a záróvonal nem átléphető, de érinthető.
b) boxutcából való kihajtáskor a pálya záróvonallal elkülönített részén kell kigyorsítani, a záróvonal nem átléphető, de érinthető. Figyelemmel kell lenni a pályán haladó gyorsabb autókra.
8. KERÉKCSERE
8.1 A futam során legalább egy boxutca kiállás kötelező
8.2 A Verseny szervezője minden futam előtt megadja az éppen használatos gumiszetteket. Az adott futamon köteles azt minden versenyző használni.
8.3 A futamok előtt a szervezők által megszabott gumiszetteket szabad csak használni. Aki nem a megfelelő gumiszettet használta időmérőn, annak eredménye törlésre kerül, és csak az utolsó helyről indulhat a futamon.
8.4 Aki a futamon a nem megjelölt gumiszettet használta, annak eredménye törölve lesz és büntetésben részesül.
9. ÜZEMANYAG
9.1 Az időmérőn a versenyzők a kezdő üzemanyag mennyiségüket szabadon választhatják meg.
9.2 A futam előtti üzemanyag mennyiséget a pilóták szabadon választhatják. A futam során üzemanyag utántöltés megengedett.
10. AZ AUTÓK BEÁLLÍTÁSAI
10.1 Az autókon mind a kvalifikáció, mind a warmup és a futam előtt a beállítás módosítása megengedett.
11. VERSENYZŐI ELIGAZÍTÁS - PÁLYABEJÁRÁS
11.1 A versenyzői eligazítások az időmérő előtt, illetve a futam előtt a warmup-on történnek 10 perccel azok kezdete előtt a TS szerveren. Ekkor kerülnek pontosításra a rendezvény feltételei. Az esetleges kényszer változtatások.
11.2 A versenyzői eligazításon élő szóval azonosítják magukat a versenyzők a személycserék, név- visszaélések megelőzése miatt. Aki nem tud ennek eleget tenni, mert pl. nem rendelkezik mikrofonnal, az a rendezvényen az indulás jogát elvesztheti, és a szerverről kizárható!
11.3 A versenyzői eligazítás része a pályabejárás, amit a versenyigazgató hajt végre, bemutatva a pályán való szabályos és szabálytalan haladási módokat, a boxutca be- és kijárati vonalát. A pályabejárás során más autó a pályán büntetés terhe mellett nem tartózkodhat!
12. SZABADEDZÉS
12.1 A hivatalos szabadedzés célja azon túl, hogy a versenyzők együtt gyakoroljanak, a szabad beállításokkal a legjobb köridőt érjék el, melyet a szerver a HOTLAPS-on rögzít. A szerver folyamatosan üzemel.
13. KVALIFIKÁCIÓ
13.1 A kvalifikáció egy etapban zajlik. Az időmérőn bármikor használható az ESC gomb kilépésre!
13.2 A kvalifikáció alatt a be- és kilépések nem engedélyezettek. Amennyiben bármely versenyzőnél technikai meghibásodás lép fel (Lásd Technikai Szabályzat) és emiatt leesik a szerverről, és ennek következtében az éppen aktuális etapbeli eredményeit elveszti, úgy a program által megítélt helyre sorolódik be, figyelembe véve az etapokat.
13.3 Az időmérő etapban a hétközi hivatalos teszteken csak a HOTLAPSON rögzített időeredménnyel rendelkezők indulhatnak. Határidő: Hétfő 17:00! Az időmérő időtartama 20 perc. Az időmérőn elért eredmény egyben a futamon a rajtsorrendet határozza meg a versenyzők között.
13.4 A 13.2-3 pontokban rögzített rajtsorrendet az esetlegesen kiosztott büntetések módosíthatják.
13.5 Az időmérő és futam időpontját a Szerver Info és a Versenynaptár tartalmazza.
14. WARMUP
14.1 A warmup alatt minden versenyző köteles meggyőződni, hogy technikai akadálya nincs a futamon való indulásának, internet-kapcsolata megfelel a Technikai Szabályzatban rögzítetteknek, és az tartósan fennáll, számítógépe nem ad csalásra utaló vagy valótlan adatokat a game-szerver felé. A warmup szolgál arra is, hogy a futamon indulók a Teamspeak segítségével a hangjuk alapján azonosításra kerüljenek. A futamon nem indulhat az a versenyző, akinek személyével kételyek merültek fel, és akit a versenyigazgató nem azonosított!
15. FUTAM
15.1 A futam a rajtrácsra való felállással, majd felvezető körrel kezdődik, és az előre rögzített versenytáv megtételéig tart. A futam során végig elvárt a tisztességes magatartás és a sportszer viselkedés.
15.2 A futamon csakis olyan versenyző indulhat, aki arra kvalifikálta magát az időmérőn, akinek egy adott versenyre a bajnokság szervezői egyedi versenyengedélyt adnak. (Lásd Versenykiírás)
15.3 A futam időpontját a meghirdetett versenynaptár tartalmazza.
16. RAJTRÁCS
16.1 A program által vezérelt időtartam alatt hajthatnak ki az autók, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. A rendelkezési idő letelte után a boxutca bezár, a rajtrácsra fel nem állt autók a boxutcából rajtolhatnak.
16.2 A rajtrács sorrendjét az előző futam befejezését követően kiosztott büntetések módosíthatják az időmérőn elért eredményekhez képest.
17. RAJTPROCEDÚRA
17.1 A rajtrácsra felállást követően a program elindítja a felvezető kört, amely alatt a rajtsorrendet tartani kell, az előrébb álló autó nem előzhető. A felvezető kör megtétele után a versenyzők elfoglalják kijelölt helyüket a rajtrácson, illetve a boxutca kijáratánál. A felvezet körben elvárt az állandó sebesség tartása, gumik felmelegítése (cikázás) ugyan engedélyezett, tilos azonban a hirtelen és váratlan sebesség változtatása. A fékek bemelegítése (gyorsítás/lassítás) csak a célegyenest megelőző kanyar utáni szakaszon engedélyezett.
17.2 A felvezető körben esetlegesen kicsúszó versenyző köteles megvárni, míg az összes autó elhalad. Eredeti rajthelypozícióját a célegyenesben a már álló és várakozó autók mellett elhaladva veheti fel.
17.3 A rajt álló helyzetből, rajtautomatika használata nélkül történik, miután az összes piros lámpa elalszik. A rajt során elkövetett szabálytalanságokat a program automatikusan szankcionálja. Esős pályákon a versenyigazgató döntése alapján Biztonsági autó mögötti rajt is előfordulhat (a program szerint ,,repülő - rajt").
18. ÚJRAINDÍTÁS - RAJTBALESET
18.1 Alapesetben NINCS RESTART. (Restart csakis gameszerver-gondok esetén történhet) Tömeges baleset esetén a versenybíró a Safety Car beküldése mellett is dönthet a játék folyamatossága érdekében, esélyt adva ezzel a sérült autók kijavítására, és a megjavított autók mezőnyhöz való felzárkózására.
18.2 A rajtbalesetben vétkeseket utólag a versenybíróság büntetéssel sújtja.
19. HALADÁS A PÁLYÁN, ÍVEK VÁGÁSA, PÁLYAELHAGYÁS
19.1 Pálya (versenypálya) alatt azt az útfelületet kell érteni, amelyet két oldalról fehér (helyenként sárga) vonal határol, amely vonal a pálya részét képezi. Esetenként a kerékvetőknél ez a vonal hiányzik, ebben az esetben a pálya széle az aszfaltozott rész és a pálya tengelyvonal felőli kerékvető határvonala. Ív, haladási ív alatt azt a vonalat kell érteni, amely az autó számára a legoptimálisabb.
19.2 TILOS a pályán tartósan menetiránnyal szemben és hátramenetben haladni, a boxutcában több boxhelyet visszatolatni.
19.3 TILOS a futam során a pályán indokolatlanul lassan haladni, megállni. TILOS továbbá váratlanul hirtelen, indokolatlanul fékezni, ha azzal a versenyző megtéveszti a mögötte haladó másik versenyzőt.
19.4 Legalább egyoldali két keréknek mindig a pályán kell haladnia. Szabálytalan a pálya kettőnél több kerékkel való elhagyása, kivéve ha baleset elkerülése, lekörözés megkönnyítése, illetve vezetési hiba miatt kerül rá sor, és ebből a versenyzőnek előnye nem származik. Kettőnél több kerékkel történő pályaelhagyásnak minősül az is, ha a pályát az egyoldali két kerék nem egy időben, hanem a pálya ugyanazon részén rövid időkülönbséggel hagyja el pl. síkánoknál, kis sugarú kanyaroknál, függetlenül attól, hogy valamelyik kettő kerék mindig a pályán halad.
19.5 A pálya vonalát kettőnél több kerékkel elhagyó autó a pályára fokozott figyelemmel, a közeledő autók haladásának veszélyeztetése nélkül térhet vissza. Ezen szabály megszegője büntetéssel sújtható.
19.6 Amennyiben a 19.4 pontban leírt pályaelhagyás alatt a versenyző megelőz egy másik versenyzőt, köteles pozícióját mielőbb visszaadni a megelőzött versenyzőnek (legkésőbb a következő kanyarbejárati ív kezdetéig). Ezt követően büntetés terhe mellett a vétlen versenyzőt csak a következő kanyar csúcspontján áthaladva támadhatja.
20. ELŐZÉS, LEKÖRÖZÉS, KISZORÍTÁS, RÁHÚZÁS, CIKÁZÁS
20.1 Amennyiben a rendezvény során előzési tilalom nincs [lásd ZÁSZLÓ ÉS PIT-SZABÁLYOK, valamin a SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ) fejezet] a lassabb autó megelőzhető.
20.2 Amennyiben a támadott versenyző az előzés során körhátrányba kerülne (kék zászló), köteles a támadó versenyzőt a program által biztosított időtartamon belül biztonságosan - tehát nem mindenáron azonnal, hanem ott és akkor, ahol ezt biztonsággal megteheti - elengedni még akkor is, ha ez a leköröző részéről gázelvétellel, enyhe fékezéssel jár, mert első a biztonság.
20.3 Verseny folyamán minden olyan előzés szabálytalan, amely során akár a védekező, akár a támadó fél kettőnél több kerékkel a pályát elhagyja, kivéve ha baleset elkerülése, lekörözés megkönnyítése miatt történik. Szabálytalan előzés után a vétkes versenyző (büntetés terhe mellet köteles maga elé engedni a vétlen versenyzőt (legkésőbb a következő kanyarbejárati ív kezdetéig).
20.4 Tilos a futam résztvevőinek kiszorítása. Amennyiben a versenyző haladási ívét úgy választja meg, hogy egy másik versenyzőt rákényszerít a pálya elhagyására, az kiszorításnak minősül. Kiszorításnak minősül továbbá, ha a kanyarbejáratnál az elöl haladó autó belső íven halad és sodródik a külső ív felé, miközben a mögötte halad autó első vezetőszárnya az előrébb haladó autó hátsó kerekeivel már egy vonalba kerül. A belső íven haladónak ebben az esetben a külső íven érkezettnek legalább annyi helyet kell szabadon hagynia, ahol a mellette haladó autó még elfér.
20.5 Tilos a védekezések során a ráhúzás. Ha a hátul haladó autó az elöl haladó mellé kerül a 19.4 pont szerinti módon, az elöl haladó nem kényszerítheti erős fékezésre tiltott haladási ívének megváltoztatásával a másik ,,ráhúzással". Kötelező - főleg íveken - a kanyarívet megtartani, még ha az az ív számára előnytelen is [Két egymás mellett haladó, vagy részben egymás mellett halad autónál értelmezhetetlen az ideális kanyarív fogalma.]
20.6 Tilos a védekezés során a cikázás. A lassabb (támadott) versenyző védekezése során haladási ívét támadtatásakor - amikor a gyorsabb (támadó) versenyző előzési közelségbe kerül - csak egyszer változtathatja meg. Támadtatásnál a haladási ív egynél többszöri változtatása tilos!
20.7 Különösen tilos a cikázás a kanyar előtti féktávon [az első kihelyezett távolságjelző táblától, amennyiben a pályákon olyanok kihelyezésre kerültek].
21. KILÖKÉS ÉS BALESET
21.1 A versenyek során legtöbbször előforduló szabálytalanság a rendszeres pályaelhagyás mellett a kilökés, amely vagy jár autó-sérüléssel, vagy nem. A kilökés többnyire a féktávokon történik. A kilökés alatt azt értjük, ha két autó közül a hátsó olyan
mértékben hozzáér az előtte haladó autóhoz, hogy annak vezetője elveszti uralmát a versenygépe felett, függetlenül attól, hogy elhagyja eközben a pályát vagy sem. Ha kilökés után közvetlenül a vétkes (kilökő) versenyző megelőzi a vétlent, az szabálytalan előzésnek minősül [20.3 pont].
21.2 Kilökés során, ha a vétlen versenyző autója pályán kívülre kerül, avagy a pályán belül maradva megpördül, a balesetet okozó versenyző köteles büntetés terhe mellett a vétlen versenyzőt bevárni még akkor is, ha eközben őt magát megelőzi egy harmadik (negyedik stb.) autó. A bevárás nem történhet álló helyzetben a pályának azon részén, ahol az beláthatatlan és maga is baleset forrása! Azonban ebben az esetben is érvényes az, hogy a következő egyenes szakaszt lezáró kanyarkezdetig kell megtörténnie. [20.3 pont]
21.3 A futam során előfordulhatnak különböző okokból balesetek. Balesetek során törekedni kell az autó megjavíttatására és a futam leintéséig történő versenyzésre. Minden kilépést a versenybíróság megvizsgál.
21.4 Több autó balesete esetén értelemszerűen alkalmazni kell a 20. pontban, valamint a SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ) fejezetben leírt sportszerűségi és előzési szabályokat.
22. VÉGLEGES MEGHIBÁSODÁS - ÜZEMZAVAR
22.1 A futam során előfordulnak olyan baleseti sérülések, meghibásodások (üzemzavarok), illetve vezetői hibából eredő mozgásképtelenség, amelyek a futam befejezését jelentik az adott versenyző számára. Tekintettel azonban a valósághű szimulációra, a futam esetleges közvetítésére, azaz a látványosság fokozására, büntetés terhe mellett be kell tartani az alábbi szabályokat:
a) Amennyiben az autó még mozgásképes, de tartós haladás már nem érhető el vele (motorhiba, üzemanyag elfogyása), le kell húzódni az ideális ívről, és ha lehet, a pályafelületről is a bukótérbe. (Az ESC gombbal történő kilépést a program a mozgásban lévő autónál nem engedélyezi.)
b) Amennyiben az autó mozgásképes, fokozott figyelem mellett saját keréken el kell jutni vele a csapat boxába és azt meg kell javíttatni.
22.2 Büntetés terhe mellett szigorúan tilos az ESC gomb azonnali lenyomásával a mozgásképtelen autót eltávolítani, és ezzel a futamot oly módon befolyásolni, hogy a SAFETY CAR fázisra ne kerülhessen sor, amennyiben egyébként a program a SAFETYCAR beküldése mellett döntene. A mozgásképtelen autó eltávolítása (ESC gomb) 10-15 mp kivárási idő után engedélyezett.
22.3 A mozgásképtelen autó szándékos és tartós (10-15 mp-en túli) pályán vagy a bukótérben hagyása (,,állandó sárga zászlózás") súlyos sportszerűtlen magatartásnak minősül!
23. SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ)
23.1 Bizonyos szituációkban, főleg baleseteknél a BT (Bírói Testület) beküldheti a pályára a SAFETYCAR-t (Biztonsági autó). Ekkor a Chat ablakban figyelmezteti a versenyzőket, hogy egészpályás sárgazászló van érvényben, az az előzni tilos! Ekkor az első helyezett a SAFETY CAR mögé besorol és a többi versenyző is a sárga zászló előtti helyezési sorrendben besorolnak egymás mögé. A körhátrányban lévők visszakapják a körüket, de csak egyet.
23.2 Az egészpályás sárga zászlós fázis alatt a boxutca nyitva van, kerékcsere, javítás engedélyezett. Aki a Biztonsági autó fázis alatt kimegy a boxba, az már nem veheti vissza a boxutcába érkezés előtti helyezését. Ahova érkezik a mezőnybe, ott kell folytatnia a versenyt, még ha körhátrányba is kerül. Ezt a körhátrányt nem kaphatja vissza a Biztonsági autós fázis 1. köre alatt. A körhátrányban lévő pilóták a Safyet Car-os fázis 2. körében óvatosan, a többiekre nagyon figyelve vehetik vissza a körüket, de maximum csak egyet!
23.3 A SAFETY CAR időben jelzi (2.szektor), hogy elhagyni készül a pályát és a következő kör kezdetétől és zöld zászló lesz érvényben. Ekkortól az első, vezető autó diktálja az iramot és a többi versenyző követi. Az első versenyautó lassíthat a SAFETY CAR jelzésétől kezdve, de ha már megnövelte a tempóját, azt újra nem lassíthatja vissza. Szándékos fékezésre kényszerítés tiltott a vezető autónak. A pályán általában a célegyenes rávezető kanyarívében van felfestve a SAFETY CAR VONAL.- Ez a vonal jelzi a versenyzőknek, hogy innentől kezdve lehet előzni a Biztonsági autós fázis végét jelzéstől. Aki ezen vonal előtt előz, az büntetésben részesül (Boxáthajtás).
23.4 A Biztonsági autó fázis végén a SAFETY CAR vonal előtt lévő előzéskor, ha már nincs több kör vissza a versenyből, és megtörtént a szabálytalanság, vagyis az előzés, ezáltal nem lehetséges a boxáthajtásos büntetés letöltése, akkor a vétkes versenyző a befutás szerinti sorrendben öt hely hátrasorolás büntetésben részesül.
24. INTERJÚK
24.1 Amennyiben a bajnokság futamai egyenes adásban közvetítésre kerülnek, a futam dobogósaival és esetenként más versenyzőkkel is interjú készül.
25. ÓVÁSOK
25.1 Versenyt követően azonnal (3 órán belül) szóban lehet óvást benyújtani, illetve az erre a célra létrehozott Fórum Topicban. Az óvásban meg kell jelölni az érintett kört és időt, az érintett versenyzők nevét, valamint röviden ismertetni kell az óvás indokát.
26. VERSENYBÍRÓSÁG
26.1 A futamok alatt 1-3 fős, a futamok után (óvás elbírálásában) legalább 3 fős versenybíróság működik, melynek állandó tagja a Ligavezető, és rotációs elv alapján legalább 2 fő ligatag az összeférhetetlenségi szabályok figyelembe vételével.
26.2 A versenybíróság joga és kötelessége a futam során tapasztalt szabálytalanságok és a futamot követően benyújtott óvások elbírálása és szankcionálása. A versenybíróság részrehajlás nélkül, legjobb tudása szerint működik.
26.3 A Versenybíróság döntését a futam alatt a legrövidebb időn belül - ha az lehetséges -, egyébként - főleg óvások esetén - legkésőbb a futamot követő óvási idő letelte után haladéktalanul meghozza, kihirdeti és indokolja. A Versenybíróság döntése végleges és megmásíthatatlan.
27. BÜNTETÉSEK
27.1 A program egyes szabálytalanságok elkövetőit automatikusan szankcionálja különböző büntetésekkel, melyek:
a) boxutca-áthajtás: boxutcára vonatkozó szabályok szerint áthajtásos büntetés, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni;
b) Stop&Go: boxutcában eltöltendő 10 mp-es várakozás, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni;
c) fekete zászló: kizárás a futamból valamely szabály megszegése miatt.
27.2 A versenybíróság által, a 27.1 pontban felsorolt büntetéseken túl alkalmazható - bajnoki pontokat közvetlenül befolyásoló -, illetve - ha jelen szabályzat előírja - alkalmazandó büntetések:
a. boxutca áthajtás (utólagos megfelelője a 25 mp-es időbüntetés)
b. 10 mp-es Stop&Go büntetés
c. rajtrácson való hátrasorolás
d. boxutcából való rajt
e. pontlevonás
f. eredmény törlése
g. futamtól való eltiltása
h. kizárás a bajnokságból
i. az Irányelvek a büntetések egységesítése érdekében
1. A versenybíróság az azonos vétségek azonos mértékű szankcionálásakor a következő büntetési tételeket alkalmazza:
a) Figyelmeztetendő, majd kizárandó a game-szerverről az a versenyző, aki a névviselés, illetve az egyedi sisakok használatára vonatkozó szabályoknak nem tesz eleget, avagy megszegi azokat. [Technikai Szabályzat:1 pont]
b) Sportszerűtlen viselkedés szabályainak megsértése (2.2 pont) súlyosságuktól függően figyelmeztetés, stop&go büntetés, büntetőpont büntetéssel sújtandó.
c) Szándékos, előre megfontolt szándékú baleset okozása a bajnokságból való azonnali kizárás.[2.3 pont]
d) Szándékos, de előre meg nem fontolt baleset (pl. ilyen a rajtbaleset is) okozásáért boxutca-áthajtás vagy 25 mp-es időbüntetés, stop&go büntetés, büntetőpont, futamtól eltiltás büntetés valamelyike szabandó ki.
e) Gondatlan baleset okozása és kilökés esetén, amennyiben a vétkes versenyző nem várja be, hogy a vétlen versenyző autó visszatérjen a pályára, avagy folytassa útját, a futamon elért eredményének törlése, büntetőpont kiosztása szabandó ki.[20.3 pont]
f) A kommunikációs tilalom megszegőjével szemben első alkalommal figyelmeztetés, ismételt alkalommal 5 rajhelyes büntetés alkalmazandó. [Technikai Szabályzat: 9.1 és 9.3 pontok]
g) A boxutcai kivezető záróvonal átlépése 25 mp-es időbüntetéssel sújtandó. A büntetés annyiszor alkalmazandó, ahányszor a szabály megsértése megállapításra kerül.
h) A pálya szabálytalan elhagyása (19.4 és 19.6 pontok) boxutca-áthajtással vagy 25 mp-es időbüntetéssel, egymást követő futamokon elkövetve ezen túl büntetőpont kiosztásával sújtandó. Rendszeres vágás esetén stop&go büntetést kell kiszabni. A le nem töltött stop&go büntetés (pl. be nem fejezett verseny, kilépés miatt) a legközelebbi futamon boxutca rajtra változik át.
i) Szabálytalan előzés (20.3 pont) beleértve a felvezető körre vonatkozó speciális szabályt (17.1-2 pont) is, kiszorítás (20.4 pont), ráhúzás (20.5 pont), cikázás (20.6 pont) alkalmanként boxutca áthajtással vagy 25 mp-es időbüntetéssel, súlyosabb esetben az eredmény törlésével vagy büntetőponttal sújtandó.
j) Végleges meghibásodás üzemzavar (22.2 pont) szabályainak megsértése esetén a versenyző a következő futamon a boxutcából rajtolhat.
k) Büntetőpont(ok) kiszabása.
2. A boxutca-áthajtás, a stop&go büntetéseket a futam alatt a versenybíróság azonnal, illetve leghamarabb, amint lehetséges kiszabja. Az azonnal kiszabott büntetések ellen jogorvoslatnak helye nincs.
3. Az eltiltás futamát a versenybíróság határozza meg, ami alap esetben a sorrendben következő futam.
4. Ahol jelen fejezet következő futamot említ, ott értelemszerűen azt a legközelebbi futamot kell érteni, ahol a szankcióval sújtott versenyző indulási jogot szerez.
III. Technikai Szabályzat
Ezen szabályzat a játék és a versenyek körülményeivel és feltételeivel foglalkozik
1. PROFIL KIALAKÍTÁSA
1.1 Mindenki, aki az évad versenyein indulási jogot szerez (LICENCE), köteles profilját az alábbi névviselés szabályai szerint kialakítani.
1.2 A játékban megadott profilnév ékezetek nélküli kell legyen. Akiknél ez tvstyle névazonosságot eredményezne, a versenyigazgatóval egyeztetve azt módosítani kötelesek. Javasolt ebben az esetben a keresztnév és vezetéknév közé úgynevezett nicknevet beilleszteni, pl. Gyula Kovacs helyett Gyula Maax Kovacs.
2. PROGRAMKÖRNYEZET ÉS MOD
2.1 A Bajnokság 2013 versenyévada az rFactor 1.255 verziójával, mint keretprogrammal, és 4 féle MOD-al történik. Az első a German F3 2010 lesz, amivel az első két versenyhétvége megrendezésre kerül.
2.2 Elengedhetetlen olyan internet-kapcsolat és gépi konfiguráció megléte, amelyek garantálják a futamokon tartósan alacsony ping-érték meglétét, ha az stabil, és nem éri el a 180-at. Ezen feltételek biztosítása a versenyzők feladata. Az ingadozó vagy magas ping értékkel rendelkező versenyzők az időmérőn és a futamokon nem indulhatnak.
2.3 Technikai jellegű rendezvény miatt minden műszaki probléma, meghibásodás, meg nem felelés, amely a versenyzők oldaláról jelentkezik még ha az tőlük független is (pl. az internet szolgáltatás hibái), nem teszik lehetővé az egyedi elbírálást, az ebből eredő hátrányokat a versenyzők viselik. (Lásd Versenykiírás)
3. PROGRAMBEÁLLÍTÁSOK ÉS HELPEK
3.1 Beállítások
a) Minden autó azonos fizikával (HDV) rendelkezik, így azok csak formájukban, festésükben stb. térnek el egymástól
b) Gumikopás: normál
c) Üzemanyag fogyasztás: normál
d) Mechanikai meghibásodások: normál
e) Időjárás: száraz vagy esős, előre meghatározottan és ismertetetten
f) Versenytáv: A versenytávjának 35%-a
g) Sérülési érzékenység: 25%
h) DX, videó-beállítások olyanok legyenek, hogy ne akadályozzák az internetes futamok zökkenőmentes lebonyolítását és feleljen meg az 5.2 pontban leírtaknak
i) Zászlószabályok: teljes
3.2 Segítségek a Ligában:
a) automata tengelykapcsoló (kuplung)
b) kipörgésgátló: alacsony
c) blokkolásgátló: alacsony
Minden más segítség tiltott, illetve nem elérhető.
4. KAMERANÉZET
4.1 A versenyévadban a vezetői kameranézetek szabadon választhatók azzal a megkötéssel, hogy a tükrök használata kötelező, hiszen ezek nélkül elég nehéz megítélni a hátul haladók helyzetét. Olyan külső nézet használata nem megengedett, amelyiknél nem látszanak a tükrök. (Cockpit nézetben a virtual tükrök használata ajánlott!)
5. SZERVER
5.1 A szerver IP címe: 87.229.108.129:34291. Jelszó állandó. A jelszóról a kommunikációs csatornákon kérhet információ.
5.2 A szerver jelszavának illetéktelennel való közlése a versenyévadból való automatikus kizárással jár.
6. KOMMUNIKÁCIÓ
6.1 Az rFactor beépített szöveges kommunikációs lehetőségekkel rendelkezik, amely tetszés szerint szabadon használható a hivatalos tesztnap, a kvalifikáció és a futam kivételével. A chat-tilalom megszegőjével szemben az időmérőn és futamon első alkalommal figyelmeztetés, második alkalommal 5 rajthelyes büntetés alkalmazandó.
6.2 A futam alatt kötelező a TS3 (Team Speak3) valós idejű szóbeli kommunikációt lehetővé tevő ,,csapatrádió" használata, így mikrofon megléte is a versenyző azonosítása miatt. A futam előtti versenyzői eligazítás alatt kötelező mindenkinek a közös szobában jelen lenni, egyéb időszakban, így pl. a futam alatt már bármely más szobában is lehet tartózkodni.
A TS szerver címe: 87.229.108.129
Port: 9987
Jelszó: maszim
Szobakód: ****** (Kérjétek Kovács Gyulától, a ligavezetőtől)
6.3 A program által lehetővé tett írásos üzenetváltás (chat) a TeamSpeak3 használatával azonos módon kerül elbírálásra azzal, hogy futam alatt csak a versenybíróság tagjainak közleménye engedélyezett. Versenyzők részére a futam alatti szóbeli üzenetek a TeamSpeaken a közösen használt szobában csak a lényeges és fontosabb információk közlése, pl. lekörözés, akadály a pályán, boxkiállás közlése (ajánlatos), sárga zászló bizonyos szakaszon jelzése esetén elfogadható!
7. PÁLYÁK
7.1 Az évad során kizárólag a ligavezető által jóváhagyott és meghirdetett pályák szerepelnek a honlapon az előre közzétett versenynaptár szerint.
7.2 A pályák változtatásának, újabb futamok beiktatásának, illetve meglévő törlésének jogát a ligavezető magának fenntartja. Bármilyen változás a kiadott trackpack-hoz képest a honlapon időben kihirdetésre kerül.
Átolvastam a szabályzatot és ígéretet teszek arra, hogy ha jogot szerzek a ligában való indulásra, akkor minden pontját igyekszem betartani, illetve a Szerzői Jogi törvényt betartva különös figyelmet szentelek a Nevezés fejezet 5.3 bekezdésére.
Ezen szabályzat készült 2013. július 7-én.
Változtatás jogát fenntartjuk!
HOLS 2013