SZABÁLYZAT
HOLS 2014/2015 VERSENYÉVADHOZ
I. VERSENY KIÍRÁS
A HOLS liga ezennel közzéteszi kiírását a 2014/2015-ös versenyévadra!
1. A Bajnokság 1 osztályban kerül megrendezésre.
Ligavezető: Kovács Gyula
2. A BAJNOKSÁG LEBONYOLÍTÁSA
2.1. Szabadedzések: Folyamatosan
2.2 Időmérő: futam előtt
2.3 Futam: versenynaptár szerint.
2.4 A bajnoki osztályba az autóválasztás a két tesztfutam eredménye alapján történik!
3. KÖZVETÍTÉSI JOGOK
3.1 A Bajnokság edzései, időmérői és futamai szerzői jogvédelem alatt állnak. Ezen esemény kizárólagos közvetítési jogainak birtokosa a HOLS. Minden más audió- és vizuális média a HOLS engedélye nélkül nyilvános vagy zárt láncú vetítésen nem sugározhatja ezen eseményeket.
3.2 A 3.1 pontban részletezett események magáncélú, otthoni felhasználásra történő rögzítése, vetítése engedélyezett.
4. MAXIMÁLIS RÉSZVÉTEL BIZTOSÍTÁSA A LIGÁBAN
4.1 A Liga létszámától függően maximálisan 24 versenyző vehet részt a futamokon. Ha a Liga létszám 24 főnél magasabb, akkor az időmérő első etapjában a legjobb 24 versenyző indulhat a futamon. A kieső versenyzők készenlétben állnak a futamra, mert elképzelhető, hogy a bejutott 24 versenyzőből néhány nem tud indulni a futamon, ekkor ők állnak be helyettük a rajtrácsra. Viszont a tartalékok minden esetben a rajtrács végéről indulhatnak.
5. NEVEZÉS
5.1 Az a 14. életévét betöltött személy, aki rendelkezik az rFactor program futtatásához elégséges konfigurációjú géppel, fejhallgatóval és kormánnyal, valamint megfelelő internet-kapcsolattal (Lásd Technikai Szabályzat), nevezhet a bajnoki szezonra, feltéve ha elfogadja jelen szabályzatot és van még szabad pilóta státusz (LICENCE).
5.2 A nevezés után kapja meg a versenyző a HOLS ligában használatos MOD-ot (F1RFT 2012 V2).
5.3 Fegyelmi vétség miatti kizárás a bajnokságból büntetés esetén a pilóta nem vehet részt az adott évad bajnokságában tovább!
6. AUTÓK/CSAPATTÁRS VÁLASZTÁSA
6.1 Az autók választása a két tesztfutamban elért eredmények tükrében, illetve konszenzusos egyeztetés útján történik.
7. BAJNOKI PONTRENDSZER
7.1 A Bajnokságban egyéni- és csapatbajnoki pontok kerülnek kiosztásra és a bajnoki pontrendszer hivatalos nyilvántartója, a
VRESULTS 3 program.
7.2 Az egyéni bajnokságot az a versenyző nyeri, aki a 7.3-4 szerinti pontrendszer alapján a versenyévadban a legtöbb pontot szerzi. Pontazonosság esetén közülük az, aki a legtöbb futamgyőzelemmel rendelkezik. Amennyiben a futamgyőzelmek száma is azonos, akkor aki közülük a legtöbb második, harmadik helyezést érte el.
7.3 Helyezésért járó pontok:
1: 25 pont
2: 18 pont
3: 15 pont
4: 12 pont
5: 10 pont
6: 8 pont
7: 6 pont
8: 5 pont
9: 4 pont
10: 3 pont
11: 2 pont
12: 1 pont
7.4 További 5 pont jár minden versenyzőnek, aki legalább a teljes versenytáv 90%-át teljesíti, feltéve ha célba ér. (bónusz) Ha valaki nem ér célba, nem kaphat egyáltalán pontot!
8. BÜNTETŐ PONTRENDSZER
8.1 A versenyek - beleértve a szabadedzéseket és az időmérőt is - alatti sportszerű viselkedés, valamint a szabályok betartása iránti elkötelezettség elsegítésére a Bajnokság alatt a bajnoki pontrendszertől független büntető-pontrendszer és figyelmeztető-rendszer bevezetésére kerül sor. Bármilyen büntetendő szabálytalanságot (kivéve időbüntetések) a szezonban a Büntetőpontrendszerben tartjuk nyilván.
8.2 A Bajnokságból való automatikus kizárás történik, amennyiben a versenyző az évadsorán 50 büntetőpontot összegyűjt.
8.3 A büntetőpontok száma az évad során maximum 2 alkalommal, alkalmanként (egyenként) 10-10 büntetőponttal csökkenthet, amennyiben a versenyző a bajnoki pontjaiból a büntető pontjait megváltja feltéve, ha rendelkezik ehhez elégséges bajnoki ponttal.
8.4 Első alkalommal 10 bajnoki pontlevonásért csökkentheti a büntetőpontjai számát 10 egységgel, második alkalommal 15 bajnoki pontlevonásért csökkentheti a büntetőpontjai számát 10 egységgel.
8.5 Mérlegelés nélkül 10-10 büntetőpontot kap a versenyző, ha a futamon bármi okból az első 10 körben kilép, legyen az akár baleset, akár netszakadás vagy bármi más ok következménye. Nem részesül a 10 büntetőpontban a balesetben vétlen versenyző, ha autója a baleset következtében azonnal mozgásképtelenné válik (letörik a kerék, leég a motor), de ugyanúgy megkapja a 10 büntetőpontot, ha az autója még mozgásképes és javítható, de mégsem megy a boxba javításra, avagy megjavíttatja ugyan azt, de az első 10 körét nem futja le, hanem kilép (ESC).
8.6 Általában a szabálytalanságokért 1-től 10 pontig terjedő büntetőpontot szab ki a versenybíróság esetenként és versenyzőnként (Lásd Irányelvek a büntetések egységesítése érdekében c. részt)
8.7 A pilóták kaphatnak figyelmeztetéseket, ha az adott vétség nem olyan durva, hogy azonnali keményebb büntetést kapjon, 3 figyelmeztetés után 5 rajthelyes büntetést kap az adott pilóta.
Figyelmeztetés okai:
a) 20 körnél hamarabb befejezi valaki, úgy a futamot, hogy az autója mozgásképes még (net szakadásra nem vonatkozik)
b) többszöri sportszerűtlen viselkedés (enyhe cikázás, ráhúzás, pályaátvágás)
c) chat indokolatlan használata időmérő és futam közben (első - figyelmeztetés, utána a 27.2 i. 1/f alkalmazandó)
9. DÍJAZÁS
9.1 Oklevél díjazásban részesül a bajnokság első húsz helyezettje.
II. VERSENYSZABÁLYZAT
Általános szabályzat a versenykörülményekhez.
1. LICENCE (VERSENYENGEDÉLY)
1.1 Az HOLS 2014/2015-ös versenyévadon csak a Bajnokság szervezői által kiadott LICENCE megléte esetén lehet indulni.
1.2 A szervezők a LICENCE-t visszavonják, ha a versenyző autóvezetési kvalitásai azt indokolják (sorozatos balesetek okozása, sorozatos sportszerűtlen viselkedés, stb.)
1.3 A szervezők a LICENCE-t visszavonhatják, ha a versenyző a futamoktól tartósan, avagy rendszeresen távol marad, és ennek okáról a szervezőkkel nem egyeztet. (Maximum két futam)
1.4 Elveszti a versenyző a LICENCE-t, ha sportszerűtlen magatartásával az előre meghatározott érték büntetőpontokat összegyűjti.
1.5 A LICENCE megvonása (elvesztése) esetén a versenyző az adott évadban több futamon már nem indulhat.
1.6 A LICENCE megvonása adott futamra, ha az adott versenyző 105%-on kívüli HOTLAPS-os idővel rendelkezik.
2. SPORTSZERŰ VISELKEDÉS
2.1 A bajnokság szervezőinek elsődleges célja, hogy bárkinek, akinek nevezése elfogadásra került és megkapta a versenyengedélyét, kellemes időtöltést és szórakozást biztosítson, éppen ezért elvárják a sportszerű viselkedést.
2.2 Sportszerű és tisztességes magatartást tanúsít a versenyző, ha a rendezvény során figyelemmel van arra, hogy nem egyedül van a pályán, szándékosan vagy gondatlanságból nem okoz balesetet, betartja a szabályokat, a rendezvény során nem kényszerít másokat balesetveszélyes helyzetbe, illetve nem juttat másokat jogtalan előnyhöz.
2.3 Sportszerűtlen magatartásnak minősül az, ha a versenyző huzamosan, avagy több alkalommal is távol marad a bajnoki rendezvényektől anélkül, hogy az akadályoztatás tényét előre nem közli a bajnokság szervezőivel.
2.4 A sportszerűtlen magatartás büntetést von maga után. A bajnokságból való azonnali kizárást vonja maga után a szándékos, előre megfontolt szándékú baleset okozása, a rendezvény (teszt, időmérő, futam) lebonyolításának szándékos megzavarása, akadályozása.
3. RAJTSZÁM
3.1 A versenyzőknek kiosztott rajtszámok rendre követik a modellezett FIA Formula 1-ben az autóknak kiosztott rajtszámokat.
4. EGYEDI SISAKOK HASZNÁLATA
4.1 Egyedi sisakok használata szervezőkkel való előzetes egyeztetés után engedélyezett. Viszont minden versenyző saját gépén használhatja saját sisakfestését.
4.2 Tilos a rendezvényen más versenyző sisakjának használata. Aki a gameszerverre a szabadedzéseken, az időmérőn és a futamon más sisakjával lépne fel és figyelmeztetés ellenére sem cseréli azt le, a szerverről eltávolítandó.
5. ZÁSZLÓ ÉS PIT-SZABÁLYOK
5.1 A versenyévad TELJES zászló-szabályokkal kerül megrendezésre, amelyet a program biztosít. Ezek az alábbiak:
a) sárga zászló: veszély a pályán, vezess óvatosan. A sárga zászló hatálya alatt előzni tilos.
b) egészpályás sárga zászló: Lásd Safety Car fejezetet.
c) kék zászló: gyorsabb jármű közeledik, elengedési kötelezettséggel. A lassú (körhátrányban lévő) versenyző köteles minél hamarabb félrehúzódni (az ideális ívről lehúzódni) és biztonságosan elengedni a gyorsabb versenyzőt! Az a lekörözendő versenyző, aki nem adja meg az ideális feltételeket a lekörözőnek, a program által kiosztott büntetésen túl az eset súlyosságát vagy gyakoriságát figyelembe véve további szankcióban is részesülhet. (Lásd még 27.2 pont)
d) fekete zászló: kizárás a futamból valamely szabály megszegése miatt.
e) boxutca-áthajtás: boxutcára vonatkozó szabályok szerint áthajtásos büntetés, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni.
f) Stop&Go: azonos az e) pontban leírtakkal, de 10 mp-es megállás a boxban kötelező.
6. BOXUTCA (PIT)
6.1 A boxutca tágabb értelemben a boxokból (garázs), a szervizsávból (szerviz-terület), és a szűkebb értelemben vett boxutcából áll, melynek be- és kijáratát vonal, esetenként jelzőlámpa is jelzi. (Boxutca be- és kijárat zöld vagy vörös; kijárat villogó kék vagy sárga lámpa.) A boxutca területe a bevezető szakasznál lévő vonaltól (lámpa és|vagy PIT-LINE) a kijáratnál lévő vonalig (lámpa és|v PIT-LINE) terjed zóna. A boxutcába sebességkorlátozás él, amelyet a program kezel. Túllépése büntetéssel jár. A sebességkorlátozást az összes hivatalos eseményen be kell tartani.
6.2 A boxutcában előzni, a boxutca kijáratához felsorakozó álló autó mellé másodiknak, a harmadiknak stb. beállni tilos. Az előzési tilalom nem vonatkozik az álló meghibásodott autó kikerülésére.
6.3 A boxkiállást a boxutcából a szerviz-sávba a lehető legrövidebb úton kell megejteni, majd a szervizelést követően a lehet legrövidebb úton kell a boxutca aszfaltcsíkjára visszatérni. Aki a szervizsávra behajtva egynél több idegen box előtt elhalad, illetve a szervizből kihajtva a következő szerviz boxokon áthajt és nem hagyja el a legrövidebb út alatt a szerviz-sávot, az büntetésben részesül.
7. BOXUTCA BE- ÉS KIVEZETŐ SÁV
7.1 A boxutcába való behajtás, illetve abból való kihajtás során az erre a pályától elkülönített sávot kell használni az alábbiak szerint:
a) boxuttcába való behajtáskor a pálya záróvonallal elkülönített részére húzódva kell haladni. Ezt követen a záróvonal nem átléphető, de érinthető.
b) boxutcából való kihajtáskor a pálya záróvonallal elkülönített részén kell kigyorsítani, a záróvonal nem átléphető, de érinthető. Figyelemmel kell lenni a pályán haladó gyorsabb autókra.
8. KERÉKCSERE
8.1 A futam során legalább egy boxutca kiállás kötelező
8.2 A futamon a kijelölt gumiszettet köteles mindenki használni.
8.3 A megszabott gumiszetten belül kötelező mindkét fajtát használni a futamon
8.4 A futamok előtt az időmérőn a kijelölt gumiszettet lehet csak használni. Aki nem azt a gumit használta az időmérő Q2-es szakaszában, amivel indulni szeretne a futamon és váltani akar, annak eredménye törlésre kerül és csak az utolsó helyről indulhat a futamon.
8.5 Aki a futamon nem azzal a gumival indul, mint amivel a Q2-be a leggyorsabb körét teljesítette, annak eredménye törölve lesz és büntetésben részesül.
9. ÜZEMANYAG
9.1 Az időmérő mindhárom szakaszában a versenyzők a kezdő üzemanyag mennyiségüket szabadon választhatják meg.
9.2 A futam előtt annyi üzemanyagot kell az autókba tölteni, amely a futam leintéséig elégséges. A futam során üzemanyag utántöltés tiltott.
9.3 Aki szándékosan kevesebb üzemanyag mennyiséggel indul a futamon, ami eleve nem elég a teljes táv megtételére, az súlyos sportszerűtlenség kategóriába számít és a komoly büntetésben is részesülhet, vagy kizárásra kerülhet a ligából.
10. AZ AUTÓK BEÁLLÍTÁSAI
10.1 Az autókon mind a kvalifikáció, mind a warmup és a futam előtt a beállítás módosítása megengedett azzal a megkötéssel, hogy a Q2-be jutott versenyzők a futamot (Q2-ben elért legjobb köridejüket figyelembe véve, amennyiben olyan van) ugyanazzal a gumival kötelesek megkezdeni, mint amilyet a Q2-ben használtak, valamint ugyanazzal a beállítással indulhat csak. Ami változtatható a beállításon a futam előtt: első szárny, motorfék, kormányzár, fékerőelosztás, féknyomás.
11. VERSENYZŐI ELIGAZÍTÁS - PÁLYABEJÁRÁS
11.1 A versenyzői eligazítások a Q1 előtt, illetve a futam előtt a warmup-on történnek 10 perccel azok kezdete előtt a TS szerveren. Ekkor kerülnek pontosításra a rendezvény feltételei. Az esetleges kényszer változtatások.
11.2 A versenyzői eligazításon élő szóval azonosítják magukat a versenyzők a személycserék, név- visszaélések megelőzése miatt. Aki nem tud ennek eleget tenni, mert pl. nem rendelkezik mikrofonnal, az a rendezvényen az indulás jogát elvesztheti, és a szerverről kizárható!
11.3 A versenyzői eligazítás része a pályabejárás, amit a versenyigazgató hajt végre, bemutatva a pályán való szabályos és szabálytalan haladási módokat, a boxutca be- és kijárati vonalát. A pályabejárás során más autó a pályán büntetés terhe mellett nem tartózkodhat!
12. SZABADEDZÉS
12.1 A hivatalos szabadedzés célja azon túl, hogy a versenyzők együtt gyakoroljanak, a szabad beállításokkal a legjobb köridőt érjék el, melyet a szerver a HOTLAPS-on rögzít. A szerver folyamatosan üzemel.
13. KVALIFIKÁCIÓ Q1 ÉS Q2
13.1 A kvalifikáció két etapban zajlik, rendre Q1 és Q2 megnevezéssel. Csak a Q1-ben használható büntetlenül az ESC gomb, a Q2-es szakaszban már kötelező levezető kört is futni, ebben a szakaszban ha valaki ESC gomb lenyomásával visszatér a boxba, az már többet nem jöhet ki!
13.2 A kvalifikáció alatt a be- és kilépések engedélyezettek (de ha lehet kerüljük el a kilépkedéseket). Amennyiben bármely versenyzőnél technikai meghibásodás lép fel (Lásd Technikai Szabályzat) és emiatt leesik a szerverről, és ennek következtében az éppen aktuális etapbeli eredményeit elveszti, úgy az ideje által megítélt helyre sorolódik be. (Ilyenkor a többiek segítségére is szükség van az megfutott ideje meghatározásában.)
13.3 A Q1 etapban a hétközi hivatalos teszteken csak a HOTLAPSON rögzített időeredménnyel rendelkezők indulhatnak. Határidő: Vasárnap 16:00! A Q1 időtartama 18 perc. A következő, Q2 etapban a Q1-ben elért eredményeket figyelembe véve az első tíz versenyző vesz részt, míg a 11-24. helyezettek megtartják besorolásukat a futamra. A Q1-ben elért köridők törlődnek. A Q2 időtartama 12 perc. A Q2-ben elért eredmény egyben a futamon a rajtsorrendet határozza meg az 1-10. helyezett versenyző között. A Q2 időtartama 12 perc. A Q1-ben a pályáról lehet ESC-el kilépni a boxba, míg a Q2-ben, ha valaki kilép ESC-el a pályáról, az már többet nem térhet vissza a pályára (Kötelező a levezető kör!). Ha nem volt mért ideje, automatikusan a 10. helyre sorolódik a rajtrácson.
13.4 A 13.2-3 pontokban rögzített rajtsorrendet az esetlegesen kiosztott büntetések módosíthatják.
13.5 Az időmérő és futam időpontját a Szerver Info és a Versenynaptár tartalmazza.
14. WARMUP
14.1 A warmup alatt minden versenyző köteles meggyőződni, hogy technikai akadálya nincs a futamon való indulásának, internet-kapcsolata megfelel a Technikai Szabályzatban rögzítetteknek, és az tartósan fennáll, számítógépe nem ad csalásra utaló vagy valótlan adatokat a game-szerver felé. A warmup szolgál arra is, hogy a futamon indulók a Teamspeak segítségével a hangjuk alapján azonosításra kerüljenek. A futamon nem indulhat az a versenyző, akinek személyével kételyek merültek fel, és akit a versenyigazgató nem azonosított!
15. FUTAM
15.1 A futam a rajtrácsra való felállással, majd felvezető körrel kezdődik, és az előre rögzített versenytáv megtételéig tart. A futam során végig elvárt a tisztességes magatartás és a sportszer viselkedés.
15.2 A futamon csakis olyan versenyző indulhat, aki arra kvalifikálta magát az időmérőn, akinek egy adott versenyre a bajnokság szervezői egyedi versenyengedélyt adnak. (Lásd Versenykiírás)
15.3 A futam időpontját a meghirdetett versenynaptár tartalmazza.
16. RAJTRÁCS
16.1 A program által vezérelt időtartam alatt hajthatnak ki az autók, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. A rendelkezési idő letelte után a boxutca bezár, a rajtrácsra fel nem állt autók a boxutcából rajtolhatnak.
16.2 A rajtrács sorrendjét az előző futam befejezését követően kiosztott büntetések módosíthatják a Q1-Q2-ben elért eredményekhez képest.
17. RAJTPROCEDÚRA
17.1 A rajtrácsra felállást követően a program elindítja a felvezető kört, amely alatt a rajtsorrendet tartani kell, az előrébb álló autó nem előzhető. A felvezető kör megtétele után a versenyzők elfoglalják kijelölt helyüket a rajtrácson, illetve a boxutca kijáratánál. A felvezet körben elvárt az állandó sebesség tartása, gumik felmelegítése (cikázás) ugyan engedélyezett, tilos azonban a hirtelen és váratlan sebesség változtatása. A fékek bemelegítése (gyorsítás/lassítás) csak a célegyenest megelőző kanyar utáni szakaszon engedélyezett.
17.2 A felvezető körben esetlegesen kicsúszó versenyző köteles megvárni, míg az összes autó elhalad. Eredeti rajthelypozícióját a célegyenesben a már álló és várakozó autók mellett elhaladva veheti fel.
17.3 A rajt álló helyzetből, rajtautomatika nélkül történik, miután az összes piros lámpa elalszik. A rajt során elkövetett szabálytalanságokat a program automatikusan szankcionálja. Esős pályákon a versenyigazgató döntése alapján Biztonsági autó mögötti rajt is előfordulhat (a program szerint ,,repülő - rajt").
18. ÚJRAINDÍTÁS - RAJTBALESET
18.1 Alapesetben NINCS RESTART. (Restart csakis gameszerver-gondok esetén történhet) Tömeges baleset esetén a versenybíró a Safety Car beküldése mellett is dönthet a játék folyamatossága érdekében, esélyt adva ezzel a sérült autók kijavítására, és a megjavított autók mezőnyhöz való felzárkózására.
18.2 A rajtbalesetben vétkeseket utólag a versenybíróság büntetéssel sújtja.
19. HALADÁS A PÁLYÁN, ÍVEK VÁGÁSA, PÁLYAELHAGYÁS
19.1 Pálya (versenypálya) alatt azt az útfelületet kell érteni, amelyet két oldalról fehér (helyenként sárga) vonal határol, amely vonal a pálya részét képezi. Esetenként a kerékvetőknél ez a vonal hiányzik, ebben az esetben a pálya széle az aszfaltozott rész és a pálya tengelyvonal felőli kerékvető határvonala. Ív, haladási ív alatt azt a vonalat kell érteni, amely az autó számára a legoptimálisabb.
19.2 TILOS a pályán tartósan menetiránnyal szemben és hátramenetben haladni, a boxutcában több boxhelyet visszatolatni.
19.3 TILOS a futam során a pályán indokolatlanul lassan haladni, megállni. TILOS továbbá váratlanul hirtelen, indokolatlanul fékezni, ha azzal a versenyző megtéveszti a mögötte haladó másik versenyzőt.
19.4 Legalább egyoldali két keréknek mindig a pályán kell haladnia. Szabálytalan a pálya kettőnél több kerékkel való elhagyása, kivéve ha baleset elkerülése, lekörözés megkönnyítése, illetve vezetési hiba miatt kerül rá sor, és ebből a versenyzőnek előnye nem származik. Kettőnél több kerékkel történő pályaelhagyásnak minősül az is, ha a pályát az egyoldali két kerék nem egy időben, hanem a pálya ugyanazon részén rövid időkülönbséggel hagyja el pl. síkánoknál, kis sugarú kanyaroknál, függetlenül attól, hogy valamelyik kettő kerék mindig a pályán halad.
19.5 A pálya vonalát kettőnél több kerékkel elhagyó autó a pályára fokozott figyelemmel, a közeledő autók haladásának veszélyeztetése nélkül térhet vissza. Ezen szabály megszegője büntetéssel sújtható.
19.6 Amennyiben a 19.4 pontban leírt pályaelhagyás alatt a versenyző megelőz egy másik versenyzőt, köteles pozícióját mielőbb visszaadni a megelőzött versenyzőnek (legkésőbb a következő kanyarbejárati ív kezdetéig). Ezt követően büntetés terhe mellett a vétlen versenyzőt csak a következő kanyar csúcspontján áthaladva támadhatja.
20. ELŐZÉS, LEKÖRÖZÉS, KISZORÍTÁS, RÁHÚZÁS, CIKÁZÁS
20.1 Amennyiben a rendezvény során előzési tilalom nincs [lásd ZÁSZLÓ ÉS PIT-SZABÁLYOK, valamin a SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ)) fejezet] a lassabb autó megelőzhető.
20.2 Amennyiben a támadott versenyző az előzés során körhátrányba kerülne (kék zászló), köteles a támadó versenyzőt a program által biztosított időtartamon belül biztonságosan - tehát nem mindenáron azonnal, hanem ott és akkor, ahol ezt biztonsággal megteheti - elengedni még akkor is, ha ez a leköröző részéről gázelvétellel, enyhe fékezéssel jár, mert első a biztonság.
20.3 Verseny folyamán minden olyan előzés szabálytalan, amely során akár a védekező, akár a támadó fél kettőnél több kerékkel a pályát elhagyja, kivéve ha baleset elkerülése, lekörözés megkönnyítése miatt történik. Szabálytalan előzés után a vétkes versenyző (büntetés terhe mellet köteles maga elé engedni a vétlen versenyzőt (legkésőbb a következő kanyarbejárati ív kezdetéig).
20.4 Tilos a futam résztvevőinek kiszorítása. Amennyiben a versenyző haladási ívét úgy választja meg, hogy egy másik versenyzőt rákényszerít a pálya elhagyására, az kiszorításnak minősül. Kiszorításnak minősül továbbá, ha a kanyarbejáratnál az elöl haladó autó belső íven halad és sodródik a külső ív felé, miközben a mögötte halad autó első vezetőszárnya az előrébb haladó autó hátsó kerekeivel már egy vonalba kerül. A belső íven haladónak ebben az esetben a külső íven érkezettnek legalább annyi helyet kell szabadon hagynia, ahol a mellette haladó autó még elfér.
20.5 Tilos a védekezések során a ráhúzás. Ha a hátul haladó autó az elöl haladó mellé kerül a 19.4 pont szerinti módon, az elöl haladó nem kényszerítheti erős fékezésre tiltott haladási ívének megváltoztatásával a másik ,,ráhúzással". Kötelező - főleg íveken - a kanyarívet megtartani, még ha az az ív számára előnytelen is [Két egymás mellett haladó, vagy részben egymás mellett halad autónál értelmezhetetlen az ideális kanyarív fogalma.]
20.6 Tilos a védekezés során a cikázás. A lassabb (támadott) versenyző védekezése során haladási ívét támadtatásakor - amikor a gyorsabb (támadó) versenyző előzési közelségbe kerül - csak egyszer változtathatja meg. Támadtatásnál a haladási ív egynél többszöri változtatása tilos!
20.7 Különösen tilos a cikázás a kanyar előtti féktávon [az első kihelyezett távolságjelző táblától, amennyiben a pályákon olyanok kihelyezésre kerültek].
21. KILÖKÉS ÉS BALESET
21.1 A versenyek során legtöbbször előforduló szabálytalanság a rendszeres pályaelhagyás mellett a kilökés, amely vagy jár autó-sérüléssel, vagy nem. A kilökés többnyire a féktávokon történik. A kilökés alatt azt értjük, ha két autó közül a hátsó olyan
mértékben hozzáér az előtte haladó autóhoz, hogy annak vezetője elveszti uralmát a versenygépe felett, függetlenül attól, hogy elhagyja eközben a pályát vagy sem. Ha kilökés után közvetlenül a vétkes (kilökő) versenyző megelőzi a vétlent, az szabálytalan előzésnek minősül [20.3 pont].
21.2 Kilökés során, ha a vétlen versenyző autója pályán kívülre kerül, avagy a pályán belül maradva megpördül, a balesetet okozó versenyző köteles büntetés terhe mellett a vétlen versenyzőt bevárni még akkor is, ha eközben őt magát megelőzi egy harmadik (negyedik stb.) autó. A bevárás nem történhet álló helyzetben a pályának azon részén, ahol az beláthatatlan és maga is baleset forrása! Azonban ebben az esetben is érvényes az, hogy a következő egyenes szakaszt lezáró kanyarkezdetig kell megtörténnie. [20.3 pont]
21.3 A futam során előfordulhatnak különböző okokból balesetek. Balesetek során törekedni kell az autó megjavíttatására és a futam leintéséig történő versenyzésre. Minden kilépést a versenybíróság megvizsgál.
21.4 Több autó balesete esetén értelemszerűen alkalmazni kell a 20. pontban, valamint a SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ) fejezetben leírt sportszerűségi és előzési szabályokat.
22. VÉGLEGES MEGHIBÁSODÁS - ÜZEMZAVAR
22.1 A futam során előfordulnak olyan baleseti sérülések, meghibásodások (üzemzavarok), illetve vezetői hibából eredő mozgásképtelenség, amelyek a futam befejezését jelentik az adott versenyző számára. Tekintettel azonban a valósághű szimulációra, a futam esetleges közvetítésére, azaz a látványosság fokozására, büntetés terhe mellett be kell tartani az alábbi szabályokat:
a) Amennyiben az autó még mozgásképes, de tartós haladás már nem érhető el vele (motorhiba, üzemanyag elfogyása), le kell húzódni az ideális ívről, és ha lehet, a pályafelületről is a bukótérbe. (Az ESC gombbal történő kilépést a program a mozgásban lévő autónál nem engedélyezi.)
b) Amennyiben az autó mozgásképes, fokozott figyelem mellett saját keréken el kell jutni vele a csapat boxába és azt meg kell javíttatni.
22.2 Büntetés terhe mellett szigorúan tilos az ESC gomb azonnali lenyomásával a mozgásképtelen autót eltávolítani, és ezzel a futamot oly módon befolyásolni, hogy a SAFETY CAR fázisra ne kerülhessen sor, amennyiben egyébként a program a SAFETYCAR beküldése mellett döntene. A mozgásképtelen autó eltávolítása (ESC gomb) 10-15 mp kivárási idő után engedélyezett.
22.3 A mozgásképtelen autó szándékos és tartós (10-15 mp-en túli) pályán vagy a bukótérben hagyása (,,állandó sárga zászlózás") súlyos sportszerűtlen magatartásnak minősül!
23. SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ)
23.1 Bizonyos szituációkban, főleg baleseteknél a BT (Bírói Testület) beküldheti a pályára a SAFETYCAR-t (Biztonsági autó). Ekkor a Chat ablakban figyelmezteti a versenyzőket, hogy egészpályás sárgazászló van érvényben, az az előzni tilos! Ekkor az első helyezett a SAFETY CAR mögé besorol és a többi versenyző is a sárga zászló előtti helyezési sorrendben besorolnak egymás mögé. A körhátrányban lévők visszakapják a körüket, de csak egyet.
23.2 Az egészpályás sárga zászlós fázis alatt a boxutca nyitva van, kerékcsere, javítás engedélyezett. Aki a Biztonsági autó fázis alatt kimegy a boxba, az már nem veheti vissza a boxutcába érkezés előtti helyezését. Ahova érkezik a mezőnybe, ott kell folytatnia a versenyt, még ha körhátrányba is kerül. Ezt a körhátrányt nem kaphatja vissza a Biztonsági autós fázis 1. köre alatt. A körhátrányban lévő pilóták a Safyet Car-os fázis 2. körében óvatosan, a többiekre nagyon figyelve vehetik vissza a körüket, de maximum csak egyet!
23.3 A SAFETY CAR időben jelzi (2.szektor), hogy elhagyni készül a pályát és a következő kör kezdetétől és zöld zászló lesz érvényben. Ekkortól az első, vezető autó diktálja az iramot és a többi versenyző követi. Az első versenyautó lassíthat a SAFETY CAR jelzésétől kezdve, de ha már megnövelte a tempóját, azt újra nem lassíthatja vissza. Szándékos fékezésre kényszerítés tiltott a vezető autónak. A pályán általában a célegyenes rávezető kanyarívében van felfestve a SAFETY CAR VONAL.- Ez a vonal jelzi a versenyzőknek, hogy innentől kezdve lehet előzni a Biztonsági autós fázis végét jelzéstől. Aki ezen vonal előtt előz, az büntetésben részesül (Boxáthajtás).
23.4 A Biztonsági autó fázis végén a SAFETY CAR vonal előtt lévő előzéskor, ha már nincs több kör vissza a versenyből, és megtörtént a szabálytalanság, vagyis az előzés, ezáltal nem lehetséges a boxáthajtásos büntetés letöltése, akkor a vétkes versenyző a befutás szerinti sorrendben öt hely hátrasorolás büntetésben részesül.
24. INTERJÚK
24.1 Amennyiben a bajnokság futamai egyenes adásban közvetítésre kerülnek, a futam dobogósaival és esetenként más versenyzőkkel is interjú készül.
25. ÓVÁSOK
25.1 Versenyt követően azonnal (24 órán belül) szóban lehet óvást benyújtani, illetve az erre a célra létrehozott Fórum Topicban. Az óvásban meg kell jelölni az érintett kört és időt, az érintett versenyzők nevét, valamint röviden ismertetni kell az óvás indokát.
26. VERSENYBÍRÓSÁG
26.1 A futamok alatt 1-3 fős, a futamok után (óvás elbírálásában) legalább 3 fős versenybíróság működik, melynek állandó tagja a Ligavezető, és rotációs elv alapján legalább 2 fő ligatag az összeférhetetlenségi szabályok figyelembe vételével.
26.2 A versenybíróság joga és kötelessége a futam során tapasztalt szabálytalanságok és a futamot követően benyújtott óvások elbírálása és szankcionálása. A versenybíróság részrehajlás nélkül, legjobb tudása szerint működik.
26.3 A Versenybíróság döntését a futam alatt a legrövidebb időn belül - ha az lehetséges -, egyébként - főleg óvások esetén - legkésőbb a futamot követő óvási idő letelte után haladéktalanul meghozza, kihirdeti és indokolja. A Versenybíróság döntése végleges és megmásíthatatlan.
27. BÜNTETÉSEK
27.1 A program egyes szabálytalanságok elkövetőit automatikusan szankcionálja különböző büntetésekkel, melyek:
a) boxutca-áthajtás: boxutcára vonatkozó szabályok szerint áthajtásos büntetés, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni;
b) Stop&Go: boxutcában eltöltendő 10 mp-es várakozás, amelyet a program által közölt körön belül kell letölteni;
c) fekete zászló: kizárás a futamból valamely szabály megszegése miatt.
27.2 A versenybíróság által, a 27.1 pontban felsorolt büntetéseken túl alkalmazható - bajnoki pontokat közvetlenül befolyásoló -, illetve - ha jelen szabályzat előírja - alkalmazandó büntetések:
a. boxvonal átlépése, boxáthajtás büntetés (utólagos megfelelője a 15 mp-es időbüntetés)
b. kilökés 10 mp-es Stop&Go büntetés (utólagos megfelelője a 25 mp-es időbüntetés), a büntetés elkerülhető, ha visszaengeded a kilökött pilótát.
c. rajtrácson való hátrasorolás
d. boxutcából való rajt
e. pontlevonás
f. eredmény törlése
g. futamtól való eltiltása
h. kizárás a bajnokságból
i. az Irányelvek a büntetések egységesítése érdekében
1. A versenybíróság az azonos vétségek azonos mértékű szankcionálásakor a következő büntetési tételeket alkalmazza:
a) Figyelmeztetendő, majd kizárandó a game-szerverről az a versenyző, aki a névviselés, illetve az egyedi sisakok használatára vonatkozó szabályoknak nem tesz eleget, avagy megszegi azokat. [Technikai Szabályzat:1 pont]
b) Sportszerűtlen viselkedés szabályainak megsértése (2.2 pont) súlyosságuktól függően figyelmeztetés, stop&go büntetés, büntetőpont büntetéssel sújtandó.
c) Szándékos, előre megfontolt szándékú baleset okozása a bajnokságból való azonnali kizárás.[2.3 pont]
d) Szándékos, de előre meg nem fontolt baleset (pl. ilyen a rajtbaleset is) okozásáért boxutca-áthajtás vagy 25 mp-es időbüntetés, stop&go büntetés, büntetőpont, futamtól eltiltás büntetés valamelyike szabandó ki.
e) Gondatlan baleset okozása és kilökés esetén, amennyiben a vétkes versenyző nem várja be, hogy a vétlen versenyző autó visszatérjen a pályára, avagy folytassa útját, a futamon elért eredményének törlése, büntetőpont kiosztása szabandó ki.[20.3 pont]
f) A kommunikációs tilalom megszegőjével szemben első alkalommal figyelmeztetés, ismételt alkalommal 5 rajhelyes büntetés alkalmazandó. [Technikai Szabályzat: 9.1 és 9.3 pontok]
g) A boxutcai kivezető záróvonal átlépése 25 mp-es időbüntetéssel sújtandó. A büntetés annyiszor alkalmazandó, ahányszor a szabály megsértése megállapításra kerül.
h) A pálya szabálytalan elhagyása (19.4 és 19.6 pontok) boxutca-áthajtással vagy 25 mp-es időbüntetéssel, egymást követő futamokon elkövetve ezen túl büntetőpont kiosztásával sújtandó. Rendszeres vágás esetén stop&go büntetést kell kiszabni. A le nem töltött stop&go büntetés (pl. be nem fejezett verseny, kilépés miatt) a legközelebbi futamon boxutca rajtra változik át.
i) Szabálytalan előzés (20.3 pont) beleértve a felvezető körre vonatkozó speciális szabályt (17.1-2 pont) is, kiszorítás (20.4 pont), ráhúzás (20.5 pont), cikázás (20.6 pont) alkalmanként boxutca áthajtással vagy 25 mp-es időbüntetéssel, súlyosabb esetben az eredmény törlésével vagy büntetőponttal sújtandó.
j) Végleges meghibásodás üzemzavar (22.2 pont) szabályainak megsértése esetén a versenyző a következő futamon a boxutcából rajtolhat.
k) Büntetőpont(ok) kiszabása.
2. A boxutca-áthajtás, a stop&go büntetéseket a futam alatt a versenybíróság azonnal, illetve leghamarabb, amint lehetséges kiszabja. Az azonnal kiszabott büntetések ellen jogorvoslatnak helye nincs.
3. Az eltiltás futamát a versenybíróság határozza meg, ami alap esetben a sorrendben következő futam.
4. Ahol jelen fejezet következő futamot említ, ott értelemszerűen azt a legközelebbi futamot kell érteni, ahol a szankcióval sújtott versenyző indulási jogot szerez.
III. Technikai Szabályzat
Ezen szabályzat a játék és a versenyek körülményeivel és feltételeivel foglalkozik
1. PROFIL KIALAKÍTÁSA
1.1 Mindenki, aki az évad versenyein indulási jogot szerez (LICENCE), köteles profilját az alábbi névviselés szabályai szerint kialakítani.
1.2 A játékban megadott profilnév ékezetek nélküli kell legyen. Akiknél ez tvstyle névazonosságot eredményezne, a versenyigazgatóval egyeztetve azt módosítani kötelesek. Javasolt ebben az esetben a keresztnév és vezetéknév közé úgynevezett nicknevet beilleszteni, pl. Gyula Kovacs helyett Gyula Maax Kovacs.
2. PROGRAMKÖRNYEZET ÉS MOD
2.1 A Bajnokság 2014/2015 versenyévada az rFactor 1.255 verziójával, mint keretprogrammal, és Maglódi Imre alias "Sompir" által fejlesztett F1RFT 2012 V2 moddal kerülnek megrendezésre.
2.2 Elengedhetetlen olyan internet-kapcsolat és gépi konfiguráció megléte, amelyek garantálják a futamokon tartósan alacsony ping-érték meglétét, ha az stabil, és nem éri el a 180-at. Ezen feltételek biztosítása a versenyzők feladata. Az ingadozó vagy magas ping értékkel rendelkező versenyzők az időmérőkön (Q1, Q2) és a futamokon nem indulhatnak.
2.3 Technikai jellegű rendezvény miatt minden műszaki probléma, meghibásodás, meg nem felelés, amely a versenyzők oldaláról jelentkezik még ha az tőlük független is (pl. az internet szolgáltatás hibái), nem teszik lehetővé az egyedi elbírálást, az ebből eredő hátrányokat a versenyzők viselik. (Lásd Versenykiírás)
3. PROGRAMBEÁLLÍTÁSOK ÉS HELPEK
3.1 Beállítások
a) Minden autó azonos fizikával (HDV) rendelkezik, így azok csak formájukban, festésükben stb. térnek el egymástól
b) Gumikopás: normál
c) Üzemanyag fogyasztás: normál
d) Mechanikai meghibásodások: normál
e) Időjárás: száraz vagy esős, előre meghatározottan és ismertetetten
f) Versenytáv: FIA F1 versenytávjának 75%-a
g) Sérülési érzékenység: 25%
h) DX, videó-beállítások olyanok legyenek, hogy ne akadályozzák az internetes futamok zökkenőmentes lebonyolítását és feleljen meg az 5.2 pontban leírtaknak
i) Zászlószabályok: teljes
3.2 Segítségek a Ligában:
a) automata tengelykapcsoló (kuplung)
b) kipörgésgátló: közepes
c) blokkolásgátló: közepes
Minden más segítség tiltott, illetve nem elérhető.
4. KAMERANÉZET
4.1 A versenyévadban a vezetői kameranézetek szabadon választhatók azzal a megkötéssel, hogy a tükrök használata kötelező, hiszen ezek nélkül elég nehéz megítélni a hátul haladók helyzetét. Olyan külső nézet használata nem megengedett, amelyiknél nem látszanak a tükrök. (Cockpit nézetben a virtual tükrök használata ajánlott!)
5. SZERVER
5.1 A szerver IP címe: 87.229.108.129:34291. Jelszó állandó. A jelszóról a kommunikációs csatornákon kérhet információ.
5.2 A szerver jelszavának illetéktelennel való közlése a versenyévadból való automatikus kizárással jár.
6. KOMMUNIKÁCIÓ
6.1 Az rFactor beépített szöveges kommunikációs lehetőségekkel rendelkezik, amely tetszés szerint szabadon használható a hivatalos tesztnap, a kvalifikáció és a futam kivételével. A chat-tilalom megszegőjével szemben az időmérőn és futamon első alkalommal figyelmeztetés, második alkalommal 5 rajthelyes büntetés alkalmazandó.
6.2 A futam alatt kötelező a TS3 (Team Speak3) valós idejű szóbeli kommunikációt lehetővé tevő ,,csapatrádió" használata, így mikrofon megléte is a versenyző azonosítása miatt. A futam előtti versenyzői eligazítás alatt kötelező mindenkinek a közös szobában jelen lenni, egyéb időszakban, így pl. a futam alatt már bármely más szobában is lehet tartózkodni.
A TS szerver címe: 87.229.108.129
Port: 9987
Jelszó: maszim
Szobakód: hols01
6.3 A program által lehetővé tett írásos üzenetváltás (chat) a TeamSpeak3 használatával azonos módon kerül elbírálásra azzal, hogy futam alatt csak a versenybíróság tagjainak közleménye engedélyezett. Versenyzők részére a futam alatti szóbeli üzenetek a TeamSpeaken a közösen használt szobában csak a lényeges és fontosabb információk közlése, pl. lekörözés, akadály a pályán, boxkiállás közlése (ajánlatos), sárga zászló bizonyos szakaszon jelzése esetén elfogadható!
7. PÁLYÁK
7.1 Az évad során kizárólag a ligavezető által jóváhagyott és meghirdetett pályák szerepelnek a honlapon az előre közzétett versenynaptár szerint.
7.2 A pályák változtatásának, újabb futamok beiktatásának, illetve meglévő törlésének jogát a ligavezető magának fenntartja. Bármilyen változás a kiadott trackpack-hoz képest a honlapon időben kihirdetésre kerül.
8. MOTORSZABÁLY
8.1 A bevezetésre kerülő 8 motoros szabályt a liga leszavazta, így minden futamon, mindenki új motorral indulhat. De a motorok kopás megmaradt egy adott futamon. Így, ha valaki nem megfelelően használja, akkor az adott futamon le tudja ettől függetlenül égetni.
9. KERS (KINETIC ENERGY RECOVERY SYSTEM)
9.1 Az F1RFT.dll plugin teljes egészében úgy működik, ahogy az a valóságban. Bármikor és bárhol használható (szabadedzés, időmérő, futam) Az adott körön belül maximum 6.7 másodpercig működik és ezt a 6.7 másodpercet a körön belül bárhol beoszthatja. 6.7 másodperc utáni használata már nem lehetséges. Új kör kezdetekor, újra életbe lép a 6.7 másodperces idő intervallum. A KERS működése az ideiglenes motorteljesítmény gombra működik. Ajánlatos ennek vizuális megjelenítésére az RFDYNHUD program, ahol ugyan arra a billentyűkombinációra vagy kormánygombra kell aktiválni, amire az ideiglenes teljesítményt.
10. DRS (DRAG REDUCTION SYSTEM)
10.1 A használatához szintén az F1RFT.dll plugin lesz segítségül.
a) Fényszóró gomb hatására bekapcsolódik a DRS és a szárny is aktiválódik. Fékezéskor a DRS inaktív lesz és a szárny állása visszaáll az eredeti álláspontba.
10.2 A DRS használata. A szabadedzésen és időmérőn szabadon használható a pálya bármely részén. Futamon csak a kijelölt DRS zóna kezdetétől az egyenes szakasz végéig, és csak akkor, amikor az előtte lévő versenyző 1 másodpercen belülre kerül. A DRS-t csak a második körtől lehet használni! (Safety Car esetében is csak a második megkezdett körben lehet használni!).
11. F1RFT KERS-DRS PLUGIN
11.1 Az F1RFT.dll a játék plugin könyvtárában található. Ennek használata kötelező a 2014/2015-ös szezonban minden pilótának. Akinél ez nem működik, az haladéktalanul jelezze a Ligavezetőnek, illetve a ligavezető kötelezi a versenyzőt, hogy a plugint használnia kell, mert a plugin nélkül nem indulhat időmérőn és futamon. Aki a plugin működése nélkül fejezi be a versenyét, annak eredménye törölve lesz.
12. HOLS GUMI PLUGIN
12.1 Az letöltések menüpontban található. Ennek használata kötelező a 2014/2015-es szezonban minden pilótának. Akinél ez nem működik, az haladéktalanul jelezze a Ligavezetőnek, illetve a ligavezető kötelezi a versenyzőt, hogy a plugint használnia kell, mert a plugin nélkül nem indulhat időmérőn és futamon. Aki a plugin működése nélkül fejezi be a versenyét, annak eredménye törölve lesz. A plugin helyes működéséhez kötelező mindenkinek elküldeni a ligavezetőnek a nevével ellátott PRL fájlban szereplő Unique ID számát, vagy PRL fájlát, TS-en vagy e-mail-en! ( Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. ) Ha a szóban forgó PRL fájlban szereplő Unique ID szám valami oknál fogva megváltozik (Profilváltoztatás, rFactor újra feltétele), azt a ligatag köteles jelezni a ligavezetőnek a fent említett módon, a következő futam előtt 1 nappal! Ellenkező esetben szankciót fog maga után vonni!
Átolvastam a szabályzatot és ígéretet teszek arra, hogy ha jogot szerzek a ligában való indulásra, akkor minden pontját igyekszem betartani, illetve a Szerzői Jogi törvényt betartva különös figyelmet szentelek a Nevezés fejezet 5.3 bekezdésére.
Ezen szabályzat készült 2014. augusztus 17-én.
A változtatás jogát fenntartjuk!
HOLS 2014/2015